انقلاب کوچک‌سازی، شروع از بالا

دکتر حسین انتظامی،   4020301050 ۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۰ تکراری یا غیرقابل انتشار
انقلاب کوچک‌سازی، شروع از بالا

یکی دو روز پیش و در یک مصاحبه، از ضرورت تعطیلی شورای عالی ‌انقلاب‌فرهنگی و شورای ‌عالی فضای مجازی سخن گفتم. عده‌ای را خوش نیامد. همه حرف من این است که با نگاه تفکر معکوس[1] لازم است خیلی ساختارها و روش‌ها بازنگری شوند. اگر همچنان لازم بودند که بمانند ولی اگر فایده‌ای نداشتند در برچیدن آنها درنگ نکنیم. این دلایل قابل تامل است:

1. اگر این دو شورا در جایگاه قانون‌گذاری‌اند، اصل تفکیک قوا به چالش کشیده می‌شود. قانونگذاری صرفاً از اختیارات مجلس است و سایر مقررات (آیین‌نامه، شیوه‌نامه، بخشنامه و ...) هم که توسط بخش اجرایی صادر می‌شود اولا به واسطه اختیاری است که از مجلس گرفته؛ ثانیا صرفا در چارچوب ایضاح قانونِ مادر است و ثالثا سازِ کارهایی برای جلوگیری از مرزشکنی، تعبیه شده است (از جمله دیوان عدالت اداری و هیأت تطبیق مصوبات) رقیب‌تراشی برای قوه مقننه، سررشته امور را از مجلس می‌گیرد. بخشی از تورم موجود مقررات، ناشی از وجود و نقش‌آفرینی همین شوراهاست.

اصل گرامی «تفکیک قوا» مانع اصلی خودکامگی قوا، بویژه قوه مجریه است؛ اما چرا با ایجاد موازیّات و اختیاردهی و کژتعریفی، مانع کار مسئولانه شویم؟ وزیر ارشاد را در نظر بگیرید. او و مدیرانش جانب چه مراجعی را باید بگیرند؟ دفتر رهبری، رئیس جمهور، کمیسیون فرهنگی مجلس (تا استیضاح نشود!) کمیسیون فرهنگی دولت، سازمان برنامه (برای چانه‌زنی اعتبارات)، دیوان محاسبات، سازمان بازرسی کل کشور و قوه قضاییه (که در بدعتی جدید، ترک فعل را هم به فهرست جرایم افزوده است)، دستگاه‌های اطلاعاتی، شورای عالی انقلاب فرهنگی و... بعضی از این موارد، لازم، بعضی دچار سوء فهم و برخی اساساً زایدند. اینها را در کنار حوزه علمیه، ستاد ائمه جمعه، مداحان، ساختارهای غیر رسمی قدرت و ... قرار دهید که بی‌توجهی به مطالبات هر یک، سبب سقوط وزیر می‌شود. او کی می‌تواند به تحولاتی بپردازد که در پایان دوره وزارتش ماندگار شوند؟ او در این ماز متعارض مجبور است دم همه را ببیند و اهدافِ همه را دنبال کند. این پُرهدفی، یعنی بی‌هدفی! همه دولت‌ها صرف‌نظر از اقتدار و استقلال یا وامداری و دست‌نشاندگی، به این عارضه مبتلا بوده‌اند. 

2.این دو شورا و سایر ستادهای مشابه، قوه مجریه را نیز به چالش کشیده‌اند. وزارت ارتباطات مسئول انحصاری این حوزه است. همچنان‌که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مرجع حوزه فرهنگ و وزارتخانه‌های آموزش‌عالی و آموزش‌وپرورش، متصدی و مرجع حوزه آموزش‌اند. وقتی برای آنان شورای بالادستی ایجاد می‌شود علاوه بر کاستن از اختیارات آن وزارتخانه‌ها، نوعی بهانه به دست مجریان داده می‌شود که از سیاستگذاری و برنامه‌ریزی و اجرای متمرکز و مسئولانه، شانه خالی کنند. این همه دستگاه ریز و درشت حکومتی که در امر فرهنگ و تولید فرهنگی، نقش‌آفرینی می‌کنند، اگر مرجعیت وزارت فرهنگ را به رسمیت نشناسند علاوه بر اتلاف منابع، به ناکارآمدی کل سیستم دامن می‌زنند.

3.ممکن است گفته شود یکی از فلسفه‌های وجودی این شوراها، هماهنگی است. این دو شورا در امر هماهنگی، چقدر موفق بوده‌اند؟ مثلا آیا شورای عالی فضای مجازی در تحلیل و سیاستگذاری یک امر ظاهرا نوپدید (شبکه نمایش خانگی) موفق بوده است؟ اختلاف بین وزارت فرهنگ و سازمان صدا و سیما که همچنان پابرجاست. اگر قرار است در این شوراها هماهنگی لازم بین دستگاه‌های زیر نظر مقام معظم رهبری و دستگاه‌های اجرایی‌کشور ایجاد شود راه خلاصه‌تر و موفق‌تری وجود ندارد؟ تجربه هماهنگی نیروی انتظامی-دولت را می‌توان به سایر بخش‌ها تسری داد. در آنجا فرماندهی به وزیر کشور تفویض شده است. با این تدبیر، نیروی انتظامی در عرض وزیر کشور قرار نگرفته است که بتواند ساز خود را بزند. در واقع فرمانده نیروی انتظامی اگر چه حکم خود را از فرمانده کل قوا می‌گیرد و در جای خود، تابع سلسله مراتب نظامی است اما در امور جاری، تابع وزیرکشور است. طبیعی هم است که اگر دولت (وزیرکشور) ابلاغی بکند که آشکارا با منویات فرماندهی کل قوا مغایرت داشته باشد، سازِ کار اصلی مداخله می‌کند.

برای امور میان‌دستگاهی، راه‌های دیگری هم است. اختلاف وزارتین نیرو-جهاد کشاورزی را چه کسی حل می‌کند؟ اختلاف وزارتین خارجه-اطلاعات را چه کسی حل می‌کند؟ داور نهایی سهم‌خواهی بودجه‌ای دستگاه‌ها کیست؟ همه اینها در ساحت قوه اجرایی کشور تعریف می‌شود و رئیس‌جمهور با اختیارات گسترده خود، رسیدگی می‌کند. گیریم بحثی امنیتی در سطح کلان حادث می‌شود؛ بحثی که سطح آن شورای عالی امنیت ملی است یا نیاز به هماهنگی رؤسای قوا دارد. با یکدستی موجود، حل و رفع چنین مسائلی هم راحت است.

4.اگر هدف، بهره‌گیری از تجربه و نفوذ خادمان قدیمی یا قطع نشدن ارتباط آنان با نظام است راه‌های دیگری هم وجود دارد. شببه همین ماجرا را در مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌بینیم. کارکرد اصلی این مجمع، رسیدگی به اختلافات مجلس-شورای نگهبان است. شورای نگهبان بنا به وظیفه خود، با دو معیار شرع و قانون اساسی، مسئول خطْ‌نگهداری مصوبات مجلس است تا مجلسی‌ها از این دو خط قرمز عبور نکنند. متر و معیار مجمع، اما مصلحت است و این اختیار و بلکه وظیفه را دارد که بسان احکام ثانویه، بن‌بست‌شکنی بکند. تدوین سیاستهای کلی نظام هم به او سپرده شده و بعدها، نظارت بر حسن اجرای این سیاستها. فقره اخیر از اختیارات و وظایف رهبری است که با تشکیلاتی به مراتب چابک‌تر قابل انجام است. البته بماند که عمده سیاستهای کلی که خروجیِ مجمع است از یک آسیب مشترک رنج می‌برند: عمدتا انشاء و جمع مطلوبات‌اند، نه یک سیاستگذاری عملیاتی و قابل دسترس؛ چراکه هر دولت و مجلسی می‌تواند با استناد به یک خط آن، سیاستی را پیش بگیرد که آشکارا با جهت‌گیری دولت و مجلس قبل مغایرت دارد؛ جالب اینجاست که آن دولت و مجلس هم به یک خط دیگر استناد کرده بودند! علت ناموفقی عمده‌ی سیاستهای کلی، همین فراخ‌نگری است. واقعا خوب نیست یک نظام مستقر به چاه میرزا آقاسی تمثیل شود که اگر برای صاحب‌علّة آب نمی‌شود؛ برای عده‌ای نان می‌شود.

5.متاسفانه نظام دیوانی ما برداشت دقیقی از بوروکراسی ندارد. اولا در یک کژفهمی، آن را به کاغذبازی، ترجمه کرده و تقلیل داده است. (بوروکراسی، با تعریف وبری، اقتدار قانونی و مقدمه و بلکه عین دموکراسی است) ثانیا طراحی درست، بهینه و پویا در سازمان امور است و صفت پویایی، برجستگی دارد. ایجاد چنین شوراها و ستادها و کارگروه‌هایی، شاید در زمان و مکان خاصی، لازم بوده اما قرار نیست تا ابد به عنوان یک زائده در دیوانسالاری کشور باقی بمانند و مانع کارآمدی شوند. شاید یکی از انتقادات پرتکرار رهبر انقلاب به این شورا ریشه در این نکته داشته باشد. در سالهای ابتدایی انقلاب که دانشگاه‌ها تعطیل شدند (انقلاب فرهنگی) ستادی تشکیل شد که سرفصل دروس و دانشگاه‌ها را با اولویت‌های نظام جدید، همراستا کند. این ستاد هم بمانند بسیاری از شوراها و ستادهای موقتی، جا خوش کرد و هر دم بر دامنه اختیارات خود افزود و وزرای ذیربط، تهی از اختیار شدند. واقعا چرا رؤسای دانشگاه‌ها را باید این شورا تعیین کند؟ پس وزیر علوم کجاست؟ چنین نهادهایی حتی در صورت ضرورت، حداکثر یک ستاد هماهنگیِ جمع و جوراند؛ نه آن که پُرساختمان و پُرکارشناس باشند. همین فربه‌گی سبب می‌شود برای خود، کار تولید کنند و دُوری بی‌پایان را رقم بزنند.

6.بزرگ بودن حجم دولت (حکومت) دلیل اصلی ناکارآمدی آن است. غول دیوانسالاری که در طی دهه‌های پیش، رشد کرده اینک تبدیل به فرانکشتاین شده که به خالق خود حمله می‌بَرد. بخش قابل‌توجهی از منابع دولت، صرف پرداخت حقوق و هزینه‌های جاری دولت می‌شود که مانع از پیشبرد پروژه‌های عمرانی و زیرساختی است. اگر دولت به این نتیجه رسیده که با فروش دارایی‌های ظاهرا زاید خود، درآمدزایی کند؛ کار بزرگتر و اساسی‌تر، انقلاب کوچک‌سازی است. با این کار، در بسیاری از تصدی‌های بلاوجه او تجدیدنظر می‌شود؛ بخش خصوصی، جان می‌گیرد؛ از کارکنان دولت کاسته می شود؛ ساختمان‌های زیادی آزاد می‌شوند و از همه مهمتر، کلاف سر درگم، باز می‌شود تا حل مسائل، سهولت یابد و انرژی‌ها صرف خنثی‌سازی یکدیگر نشود.

 اگر نظام و بویژه دولت، همت کند و در یک برنامه ضربتی، شوراها و ستادها و نهادهای متداخل را شناسایی و حذف کند، تحول اساسی رخ می‌دهد که علاوه بر جلوگیری از هدر رفتِ منابع، کارایی‌ و به تبع آن، کارآمدی افزایش می‌یابد. این کار البته مدیرانی آگاه، سالم، با تجربه، به‌روز، همه‌جانبه‌نگر، مستقل، قاطع و بویژه نترس لازم دارد وگرنه حتما به ضدخود تبدیل می‌شود (تجربه خصوصی‌سازی در دولت آقای احمدی‌نژاد و نگرانی نخبگان از مصوبه مولدسازی از آن جمله‌اند)

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 
[1] تقریبا تمام تحولات عالم در علم، اندیشه و اجرا در سایه این رویکرد رخ داده است؛ رویکردی که گزاره «سابقه هر امر، نشانه حقانیت آن است» را زیر سوال می‌برد. عرب جاهلی نیز به همین گزاره باور داشت. نمونه مشهور «تفکر معکوس» و شاید وجه تسمیه آن، واکنش نیوتن به افتادن سیب از درخت است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۰۵۷۳۳۳۱۲:۴۹:۰۵ ۱۴۰۲/۳/۱
مطلب رو خوندم و کیف کردم. واقعا نکات قابل توجهی هست. بحث فربهی دولت و حکومت در کنار ناکارآمدی،‌موضوعی است که باید برایش فکری بشه.
ناشناس۳۰۵۸۰۵۰۱۹:۲۸:۲۴ ۱۴۰۲/۳/۱
استفاده از افرادی که امتیاز خاص دارند اما در حوزه خود دانش و تجربه ندارد کشور را به ویرانه تبدیل می کند.
ناشناس۳۰۵۷۳۳۴۱۲:۵۱:۰۶ ۱۴۰۲/۳/۱
موافقم بسیار عالی مطلب را بیان کرده و منطق درستی هم دارد یکی از مقالات خوب الف در طی این سالها بود در این استانی که من ساکن هستم برخی نماینده های مجلس مرتبا در امور دولت دخالت می کنند و عزل و نصب می کنند و امور استان را فلج کرده اند کسی که عزل و نصب می کند مسئولیت هم با خودش هست نماینده مجلس نباید در امور دولت دخالت کند اگر دخالت کرده و اختیار را سلب کند مسئولیت با خودش هست در حالی که در قانون اساسی وظیفه نماینده مجلس اجرایی نیست
کارمند ساده۳۰۵۷۳۹۵۱۳:۲۸:۳۵ ۱۴۰۲/۳/۱
گشت ارشاد مدیران هر چند گه گاهی کاری می کند ولی مهمترین نهادی می تواند باشد که اگر بطور 100 درصدی کارکند موجبات اطمینانزایی مردم می شود و مدیران فاسد که از نظر کمیت تعداد زیاد نیستند ولی از نظر کیفیت در نظر جمهور ملت زیاد می زند را نابود و اطمینان بخشی می کند اگر مافیا آن بگذارند....
ناشناس۳۰۵۷۵۲۱۱۴:۲۵:۰۵ ۱۴۰۲/۳/۱
موضوع خیلی مهمی است و از مهمترین دلایل ناکارمدی نظام هست اما فکر نمی کنم کسی جرات چنین کاری را داشته باشد.
ناشناس۳۰۵۷۸۴۰۱۷:۱۲:۲۸ ۱۴۰۲/۳/۱
نهادها و سازمانهايي در كشور ساخته شده كه در روز چند ساعت كار دارند .... ميزان ساعت كاركرد آنها در روز چقدر است
یک مدیر میانی سابق۳۰۵۸۴۵۶۰۱:۴۵:۵۴ ۱۴۰۲/۳/۲
کارمندان و کارشناسان و مدیران میانی در ایران قطعا بطور متوسط روزی 7 ساعت کار میکنند منتهی نهایت بازدهی کار برای کشور و مردم ممکن است به 15 دقیقه در روز هم نرسد! این مشکل مربوط به مدیریت های کلان غیر مجرب، روش کار و گردش کار بسیار پیچیده و غلط مربوط میشود. تنظیم شیوه ها توسط متخصصین کارکشته، مجرب و بدون دغدغه با راهنمایی پیشکسوتان رشته ها مرتبط و به دور از دخالتهای افراد غیر متخصص را در تمام زمینه ها میطلبد. این است که یک فرد شاغل در ایران در کار سرگیجه میگیرد ولی همه نیز انجام نشدن کار را به او نسبت میدهند در حالی که همین فرد در کشورهای پیشرفته کارش کاملا بازدهی دارد.
باهر۳۰۵۷۸۷۱۱۷:۲۴:۱۰ ۱۴۰۲/۳/۱
همین ستادهای متعدد و شوراهای گوناگون و .....که اختیارات بسیار زیاد دارند و در مقابل تصمیم گیری ها و دخالت‌های خود هم پاسخگو نیستند و لایق و توانا هم نیستند بنظر من همین ها از جمله گروه اژدهای هفت سر فساد می باشند که با حقوق و مزایا و بصورت رسمی و قانونی به فساد و گسترش آن مشغولند (تحت عنوان اصلاح امور) و امور کشور را پاره پاره کرده اند و بمثل شده اند: آشپز که دوتا شد اش یاشور میشود یا بی نمک و حال تصورکن که اگر صدها آشپز باشد نتیجه چه میشود؟!
کاوه۳۰۵۷۹۰۴۱۷:۴۱:۳۲ ۱۴۰۲/۳/۱
کوچک سازی دولت و حذف دستگاه های موازی بخشی از یک پروژه ای است که در قالب اصل چهل و چهار قانون اساسی و خصوصی سازی مد نظر صاحب نظران بوده است اما بعلت عدم اجرای صحیح اکنون شرکتهای خصوصی شده بجای آنکه بهره وری و وابستگیشان به دولت کم شود ، خود باعث بروز مشکلات زیادی شده اند و پرونده های زیادی در دیوان عدالت اداری تشکیل شده است . لذا بهتر است بجای انجام هر کاری قبلا; امکان سنجی انجام شود و با در نظر گرفتن همه جوانب دست بکار شویم.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  3. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  4. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  5. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  6. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  7. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  8. ناصر ایمانی: فرض کنیم یکی از این صحنه های ضرب و شتم ....

  9. اشکان خطیبی از شرایط زندگی‌ در اروپا می‌گوید: دیگر توانایی کار کردن ندارم

  10. سوء استفاده عباس عبدی از «ماچه الاغ ماده»!

  11. دلارهای خانگی روانه بازار شدند/ روند نزولی قیمت دلار در بازار آزاد سرعت گرفت

  12. همه رقیبان قالیباف در ریاست مجلس آینده/ توضیح معاون رئیسی درباره استقرار فراجا در بنیاد نخبگان

  13. آیت‌الله مکارم شیرازی خطاب به سردار رادان: «طرح نور» را با قدرت ادامه دهید

  14. افشای لیست ارزبگیران توسط گمرک

  15. سونامی مولانا در سینمای ایران؛ رکورد افتتاحیه شکست

  16. خاندوزی: ۱۵۰ همت از اموال مازاد بانکها واگذار شد

  17. دانشگاه واشنگتن دانشجویان را به اخراج و تعلیق تهدید کرد

  18. سرنگونی پهپاد پیشرفته آمریکا در سواحل یمن

  19. رئیسی: جمهوری اسلامی تحریم‌ناپذیر است

  20. مورایس مسلمان شد

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  6. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  7. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  8. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  9. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  10. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  11. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  12. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  13. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  14. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  15. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  16. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  17. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  18. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  21. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  22. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  23. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  24. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین