خلبان، عامل سقوط بالگرد حامل وزیر ورزش

  4020224020 ۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

مدیرکل بررسی سوانح و حوادث سازمان هواپیمایی در تشریح گزارش نهایی بررسی سانحه بالگرد هلال احمر، گفت: در مراحل بررسی سانحه، مشکل فنی در بالگرد یافت نشد، علت وقوع سانحه عامل انسانی (خلبان) عنوان شده و تصمیم‌گیری‌های مدیریتی و نبستن کمربند ایمنی مسافران، از عوامل کمکی بوده است.

خلبان، عامل سقوط بالگرد حامل وزیر ورزش

به گزارش الف به نقل از رو‌ابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری‌ حسن رضایی فر با اشاره به استقلال تیم بررسی سانحه عنوان کرد که بالگرد MIL.171 هلال احمر به هنگام انتقال وزیر ورزش و جوانان و هیئت همراه از شهرستان رابر کرمان به شهرستان بافت در مورخه 1401/12/4 دچار سانحه شد؛ این بالگرد به علامت ثبت و نظارت سازمان هواپیمایی کشوری نبوده ولی به‌دلیل ماهیت غیرنظامی پرواز، با استناد به آئین نامه بررسی سوانح و حوادث هوایی غیرنظامی مصوب هیئت دولت، بررسی سانحه توسط سازمان هواپیمایی کشوری انجام پذیرفت و گزارش آن به مراجع ذیصلاح دولتی و قضایی ارسال شد.

وی افزود: با توجه به برنامه‌ریزی وزارت ورزش و جوانان، مقام عالی آن وزارت و هیئت همراه‌ در روز چهارشنبه مورخه 1401/12/3 برای انجام ماموریت‌های محوله به شهر سیرجان در استان کرمان اعزام شده و در انتهای آن روز به شهر کرمان سفر می‌کنند؛ ‌روز پنجشنبه مورخه 1401/12/4، با درخواست مسئولان استان کرمان به منظور افتتاح و بازدید سایر اقدامات توسعه ای ورزش و جوانان، بالگردی از هلال احمر برای انجام پرواز انتقال وزیر و هیئت همراه در مسیرکرمان- رابر- بافت- ارزوئیه درخواست می شود. مسافران منظور در این پرواز به ایستگاه عملیاتی جمعیت هلال احمر، در موقعیت جنوب شرقی و خارج از فرودگاه کرمان مراجعه کرده و بالگرد در ساعت 14:10 به وقت محلی از شهرکرمان به مقصد شهر رابر به پرواز در آمده و در ساعت 15:05 در مقصد فرود آمده و بالگرد خاموش شده است.

رضایی‌فر تصریح کرد: پس از مراجعه مجدد وزیر و هیئت همراه به بالگرد، تعدادی مسافر به هیئت همراه اضافه شده و نهایتاً بالگرد با مجموع 20 سرنشین (خدمه و مسافر) در ساعت 15:20 به مقصد شهر بافت به پرواز درآمده و بالگرد از سمت شمال شرقی به محدوده ورزشگاه شهرستان بافت نزدیک شده و با مشاهده زمین فوتبال چمن تصمیم به فرود در آن گرفته و به دلیل وجود موانع پروازی و سوله های ورزشی، پس از یک گردش ، تقرب خود را از سمت شمال برای فرود در ورزشگاه شروع کرده درحالی که شرایط جوی، جهت و میزان باد برای پرواز ایمن نبوده است.

مدیرکل بررسی سوانح و حوادث سازمان هواپیمایی کشوری افزود: بالگرد در ارتفاع حدود 10 متری سطح زمین دچار لرزش و انحراف به سمت چپ شده که اظهارات خلبانان نشان می‌دهد که وی اقدام برای کنترل بالگرد کرده ولی موفقیت آمیز نبوده است. مستندات صحنه سانحه نشان می دهد که بالگرد پس از گردش به سمت چپ قصد فرود داشته که دچار افت ارتفاع شده و ابتدا ارابه فرود جلوی بالگرد با ضربه شدید به سطح چمن ورزشگاه برخورد کرده و بالگرد به طور نامتعارف به سمت چپ منحرف و پس از برخورد ملخ دم به زمین نامتعادل گردیده و دچار سانحه و به صورت واژگون متوقف شده است. در این سانحه یک نفر جان خود را از دست داده و 10 نفر از جمله وزیر محترم ورزش و جوانان بطور جدی مصدوم شده اند.

وی بیان‌ کرد: در مراحل بررسی سانحه، مشکل فنی در بالگرد یافت نشده و علت وقوع سانحه عامل انسانی (خلبان) عنوان شده است که البته تصمیم گیری‌های مدیریتی و نبستن کمربند ایمنی مسافران نیز عوامل کمکی بوده‌اند.

به گفته رضایی فر، نکته ای که درخصوص تعداد سرنشینان مجاز  باید عنوان شود این است که بالگرد دارای ظرفیت 22 سرنشین بوده و مجهز به دو دستگاه ضبط اطلاعات پروازی یا جعبه سیاه است.

مدیرکل بررسی سوانح و حوادث سازمان هواپیمایی کشوری درپایان عنوان کرد: توصیه های ایمنی درخصوص نحوه بهره برداری وسائل پرنده دولتی و ضرورت بروزرسانی شیوه های بهره برداری بالگردهای هلال احمر به مبادی ذیربط ارسال شده است.  

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۰۴۳۰۳۲۱۰:۱۲:۱۱ ۱۴۰۲/۲/۲۴
اینکه این تعداد ادم رفتند تاکسی سواری هوایی به ملت چه مربوطه که باید ۸۰۰ میلیارد خسارت بدهند. پول این خسارت رو چه کسی میده؟
ناشناس۳۰۴۳۲۱۰۱۲:۰۸:۰۶ ۱۴۰۲/۲/۲۴
البته حوادث خبر نمی کنه نباید به خلبان ایراد گرفت .
ن ا ص ر۳۰۴۳۵۰۰۱۴:۱۱:۰۴ ۱۴۰۲/۲/۲۴
۲۲نفرظرفیت بارگیری این نوع بالگردبررسی یک موقعیّت تخصصی است که اعلام شده،امّا تاریخ تولیدومدّت زمان بهره برداری،وحداکثرمیزان وزن تحمل۲۲نفرچقدراست؟ خصوصاً بارهمراه اشخاص که دراستفاده های عمومی کاملاً قابل رعایت است امّا درمواردوسفرهای اینجوری مقداری تعمل انجام میگیردبابت نوع سرنشینانش،وشرایط جوی وآب وهوایی که بیشترمنتسب به سازمان دیگریست ...... البته این یک نظراست زیرا تمامی مواردبیان شده شایدمدّنظرکارشناسی مربوطه واقع نگردد
ناشناس۳۰۴۳۵۲۹۱۴:۲۹:۴۱ ۱۴۰۲/۲/۲۴
نبستن کمربند ایمنی چه ربطی به سقوط بالگرد داره؟؟ مثله این است که بگوییم خودرو چپ کرد چون راننده کمربند نبسته بود !
ناشناس۳۰۴۳۷۰۲۱۶:۲۱:۲۰ ۱۴۰۲/۲/۲۴
وزیر چرا از هلیکوپتر هلال احمر استفاده کرده بود؟
شهابی۳۰۴۳۷۷۵۱۷:۱۱:۲۱ ۱۴۰۲/۲/۲۴
بیچاره خلبان که همیشه مقصر است
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  6. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  7. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  8. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  9. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  14. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  19. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  20. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  21. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  25. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

آخرین عناوین