همچنان آب خوردن‌مان هم به آمریکا مربوط است!

سامان مهراد، گروه سیاسی الف،   4020223038 ۱۵۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۷۶ تکراری یا غیرقابل انتشار
همچنان آب خوردن‌مان هم به آمریکا مربوط است!

«آب مانند حساب بانکی است، شما می‌دانید به حساب بانکی خودتان چقدر واریزی و برداشت دارید، و چقدر برای‌تان باقی مانده است، آب مانند همین حساب بانکی است، وقتی می‌دانید بارش، تبخیر و نفوذ آب به منابع زیرزمین چقدر است، راحت می‌توانید پیش‌بینی کنید که چقدر می‌توانید برداشت کنید. متاسفانه از سال‌های ۱۳۷۰ به‌بعد برداشت ما از آب‌های سطحی و زیرزمینی به مراتب بیشتر از میزان ذخیره آب بوده است، در نتیجه ما از ذخایر خوردیم، درحالی‌که آب تمدن یک سرزمین است، حکومت اگر تصمیم بگیرد می‌تواند یک شبه مسائل سیاسی، اقتصادی، تورم را حل کند، یکسری تغییرات در سیاست خارجی و داخلی بدهد، آدم‌های عاقلی برسرکار بیایند، دو سه ساله مشکلات کشور حل می‌شود، اما شما اگر آب خودتان را از دست بدهید یک کشور ۷ هزار ساله را از دست داده‌اید، به‌نظرم مهم‌ترین مسئله‌ای که دولت‌ها در این مورد آن اهمال و کم‌کاری کرده‌اند، مسئله آب کشور است. مسائل سیاسی، کاهش درآمدهای خارجی ارزی، فشار بر تامین غذا از منابع داخلی، این‌ها سبب شد ما حقوق بچه‌های فردای را در راستای توسعه پایدار فراموش کنیم. وقتی ما محدودیت‌های سیاسی پیدا کردیم و به دلایل سیاسی تحریم شدیم، بدون توجه به سیاست‌های توسعه پایدار به منابع داخلی فشار آوردیم.»

گوینده این اظهارات، معاون رئیس‌جمهور و رئیس‌ سازمان محیط‌زیست در دولت گذشته است؛ اظهاراتی که امروز منتشر شده و سمت و سوی اصلی آن مربوط به بحران آب در ایران است که این معضل با فراست خاصی به تصمیم و اراده حکومت در سیاست خارجی گره زده شده. 

عیسی کلانتری می‌گوید اگر حکومت بخواهد و با آمریکا رابطه برقرار کند، یک شبه! فقط یک شبه می‌تواند به معضلاتی که در تار و پود کشور ریشه دوانیده خاتمه دهد، صرف تصمیم‌گیری کافی است تا انواع بحران‌های اقتصادی و اجتماعی با ایران خداحافظی کند، رابطه با غرب برای خاتمه خشکسالی و پایان بحران آب کفایت می‌کند و در واقع «بهشت» انتظارمان را می‌کشد. اما پیش‌فرض تحقق این مسئله چیست؟ تصمیم حکومت، رابطه با آمریکا و حضور آدم‌های عاقل!

این تحلیل ساده‌انگارانه از زبان فردی بیان می‌شود که سال‌های متمادی در مناصب گوناگون در دولت‌های مختلف  عهده‌دار کرسی وزارت و معاونت بوده و در دولتی که گفتمان اصلی‌اش عادی‌سازی رابطه با غرب و رابطه با آمریکا بوده، این خواسته آن‌ها محقق شده و هم با آمریکا تواق حاصل شده و هم به قول ایشان آدم‌های عاقل بر سر کار بوده‌اند؛ آن هم نه دو سه سال، بلکه هشت سال و نتایج عملکرد آن پیش چشم ماست. 

با چنین اظهاراتی می توان پی برد که چرا در دولت‌های مختلف و  دارای رویکردهای متفاوت، بسیاری از مشکلات کشور حل نشدنی باقی می‌ماند.

سیاسیون ایرانی در یک وضعیت تعلیقی و انتزاعی به سر می‌برند که راه رهایی را جایی دیگر جست‌وجو می‌کنند؛ برخی از رابطه با غرب انتظار معجزه دارند و طرف‌های مقابل حتی چند قدم از این هم عقب‌تر ایستاده و فاقد راهبرد جامعی برای اداره کشور هستند.

اما چرا این بهشت موعودی که با معجزه تصمیم‌گیری و تغییر جهت در سیاست‌خارجی وعده می‌دهند فقط برای ایران ترسیم شدنی است؟ اگر صرف رابطه با آمریکا معجزه می‌کرد چرا کشور آرژانتین که از قضا رابطه دیرینه‌ای هم با آمریکایی‌ها داشته و دارد با تورم ۱۰۴ درصدی مواجه است؟ مگر رابطه همسایه غربی‌مان با آمریکا قطع شده که ترکیه امروز با تورم بالای۶۰ درصد دست‌‌وپنجه نرم می‌کند؟ آنجا خبری از تصمیمات یک‌شبه و معجزه‌آسا نیست؟ بحران آبی که دامن گیر غرب آسیا شده و حتی به خاور دور و چین هم کشیده شده، مصیبت نازل‌شده رابطه نداشتن تمامی این کشورها با ایالات‌متحده است یا نه؟

موضوع مورد مناقشه، صرف رابطه با غرب (آمریکا) نیست؛ این موضوعی است که از این تحلیل‌های سرسری و سطحی به دور است و باید در بستری به دور از تعلقات سیاسی و ایدئولوژیک، مدافعین و مخالفین این امر در چهارچوب واقع‌گرایانه این مسئله را واکاوی کنند.

نکته اصلی این جستار، چنین ساده‌سازی‌های سطحی و بی‌ریشه از از چالش‌هایی است که چندین دهه بر کشور سایه افکنده و متاسفانه سیاسیونی که باید پرچمدار عقلانیت و ارتقای سطح بینش افکار عمومی باشند، خود مولد ساده‌سازی و تعمیق تعابیر عوامانه می‌شوند که همچنان آب خوردمان را هم به آمریکا مرتبط می‌کنند. 

دیدگاه کاربران

ازاده۳۰۴۱۱۸۵۱۳:۴۲:۴۴ ۱۴۰۲/۲/۲۳
شما نظرتون ساده انگارانه و سطحی است. آقای کلانتری حرف حساب می زند
ناشناس۳۰۴۱۲۳۳۱۴:۰۳:۰۶ ۱۴۰۲/۲/۲۳
عیسی کلانتری لیسانس زراعت و اصلاح نباتات را بین ۱۳۵۰ تا ۱۳۵۴ در دانشگاه ارومیه، فوق‌لیسانس فیزیولوژی گیاهان زراعی را در دانشگاه نبراسکا آمریکا و دکتری فیزیولوژی و بیوشیمی محصولات زراعی را در ۱۳۵۷–۱۳۶۰ در دانشگاه ایالتی آیوا آمریکا طی کرده است.
ناشناس۳۰۴۱۲۷۴۱۴:۱۸:۱۴ ۱۴۰۲/۲/۲۳
تا مماشات هست ....
ناشناس۳۰۴۱۶۶۱۱۷:۴۲:۰۷ ۱۴۰۲/۲/۲۳
یگان حفاظت محیط زیست: با کمبود ۲۷ هزار محیط‌بان در کشور مواجه هستیم
ناشناس۳۰۴۱۶۶۴۱۷:۴۲:۴۲ ۱۴۰۲/۲/۲۳
رییس سازمان هواشناسی: سرعت افزایش دما در ایران دو برابر روند جهانی است
ناشناس۳۰۴۲۳۲۳۲۲:۴۹:۱۹ ۱۴۰۲/۲/۲۳
به گزارش اکونومیست در سال گذشته هزینه قبوض برق و گاز در اروپا 145 درصد گران شد و 68 هزار نفر از مردم این قاره در اثر سرما فوت کردند.
ناشناس۳۰۴۱۷۰۴۱۸:۰۴:۲۷ ۱۴۰۲/۲/۲۳
دولت رییسی که با رأی مستقیم مردم انتخاب شد، قول رفع مشکل اقتصادی مردم را داده بود باید کارایی خوبی داشته باشد.
ناشناس۳۰۴۲۴۴۵۲۳:۳۸:۴۲ ۱۴۰۲/۲/۲۳
محاکمه روحانی و برخی مدیران دولتش که مردم طی طوماری از کمیسیون اصل 90 درخواست کردند به کجا انجامید ؟!
ناشناس۳۰۴۱۸۲۴۱۹:۲۲:۳۰ ۱۴۰۲/۲/۲۳
هر توافقی بهتر از عدم توافق است.
ناشناس۳۰۴۲۳۱۹۲۲:۴۷:۲۷ ۱۴۰۲/۲/۲۳
حتی ترکمنچای هم نسخه فارسی داشت چرا برجام نداشت ؟!
سلام۳۰۴۳۰۱۱۱۰:۰۰:۱۵ ۱۴۰۲/۲/۲۴
بنظرم اینگونه که کلانتری می‌گوید نیست چون با وجود برخی انتقادات صحیح اما در مجموع تیم اقتصادی دولت مردمی توانست آن ابر بحران مورد انتظار را مهار کند. شاهدش اینکه تیم نوبخت در آخرین نشریه سازمان‌ برنامه و بودجه تابستان ۱۴۰۰ برای اوایل امسال پیش‌بینی دلار ۲۶۰ هزاری را کرده بودند (چون می‌دانستند چه چیزی را به ارث میگذارند ) ، که بحمدالله نشد و نمیشود بلکه الان در حدود ۵۰ هزار همچنان دوران کاهشی_تثبیت را طی می‌کند و به دلائل متعدد داخلی( اعم از کنترل نقدینگی و سیاست های مهم بانک مرکزی) و خارجی خصوصا پایان انقضای برجام (بعنوان نوسان ساز ترین عامل طی سالیان اخیر) در شهریور امسال ماسوای اقدامات حذف دلار از معاملات بین المللی و بهبود شرایط منطقه‌ای و... این روند بهبود شرایط اقتصادی ادامه دارد همانگونه که شاخص‌های بانک جهانی هم این رشد اقتصادی و بهبود را تایید میکند . افق روشن است
ناشناس۳۰۴۳۱۸۶۱۱:۴۹:۴۴ ۱۴۰۲/۲/۲۴
به فرض اینکه همه حرفهای شما درست باشد. اما اگر این دولت قدرتمند است با ارتباط صحیح با دنیا قدرتش چند برابر می شود. ضمن اینکه احساس خوبی که شما نسبت به دولت دارند عموم مردم ندارند
ناشناس۳۰۴۱۲۷۹۱۴:۲۱:۱۵ ۱۴۰۲/۲/۲۳
چه کسانی هم اکنون اجازه کشت هندوانه و برنج در نقاط کم آب کشور با استفاده از آبیاری از منابع زیر زمینی را داده اند؟؟؟
ناشناس۳۰۴۱۳۶۲۱۵:۰۴:۴۱ ۱۴۰۲/۲/۲۳
سیاست خودکفایی کشاورزی به هر قیمتی، باعث مصرف بیش از توان آبی کشور شده است. هیچ کشور کم آب در دنیا را به جز ایران نمی توانید پیدا کنید که این سیاست را اجرا کرده باشد. استخراج آبهای عمیق زیر زمینی که میلیونها سال صرف درست شدن آنها شده، آن هم به کمک موتورهای قاتل برق و بنزین و گازوییل برای کشت هندوانه و گوجه فرنگی و پسته جهت صادرات با هیچ عقل سلیمی قابل دفاع نیست.
ناشناس۳۰۴۱۴۰۶۱۵:۲۲:۲۳ ۱۴۰۲/۲/۲۳
قیمت هندوانه در اتریش کیلویی 2/5 یورو شده است.
ناشناس۳۰۴۱۷۱۷۱۸:۱۲:۰۲ ۱۴۰۲/۲/۲۳
کشاورز برا کشت محصول از کسی اجازه نمیگیره
ناشناس۳۰۴۱۲۸۴۱۴:۲۴:۴۰ ۱۴۰۲/۲/۲۳
در این کشور همه در حوزه کاری یکدیگر دخالت می کنند. آب دارای متولیان بسیاری است. از وزارت جهاد کشاورزی گرفته، تا سازمان محیط زیست، تا وزارت نیرو، تا وزارت کشور تا نهادهایی که در امر پروژه های کلان در گیر هستند تا خود کشاورزان و آنانی که چاه غیر مجاز حفر می کنند.
ناشناس۳۰۴۱۲۹۲۱۴:۲۹:۲۵ ۱۴۰۲/۲/۲۳
دکترای انکار و تکبر رو از کجا گرفته؟
ناشناس۳۰۴۱۳۱۷۱۴:۴۴:۳۵ ۱۴۰۲/۲/۲۳
ایران محکوم به کم آبی است. چون مافیای حوزه آب از مافیای خودرو قوی تر و تشکیلاتی تر عمل می کند.
محمد معین نجف آبادی۳۰۴۱۳۴۱۱۴:۵۲:۵۸ ۱۴۰۲/۲/۲۳
اینکه علمی و منطقی گفت آقای کلانتری شکی نیست ولی یه نکته ای رو بهش اشاره کرد که اونم این بود اگه اگه یه سری آدم عاقل بیان سر کار توی دو الی سه سال مشکلات تورمی و اقتصادی و معیشتی مردم حل میشه .
ناشناس۳۰۴۱۵۳۲۱۶:۳۰:۱۰ ۱۴۰۲/۲/۲۳
مانند زمان جنگ شهید کاظمی نیاز داریم مسولان سفت به صندلی ها چسبیده اند و شاه سلطانی عمل می کنند حجاب را از سر زنان ایران برداشتند و خون شهدا و زحمات امثال شهید کاظمی را بباد دادند بازم اگه بچا نجفباد دوباره یک تکونی بخود بدهند و مسیر منحرف شده انقلاب را درست کنند
ناشناس۳۰۴۲۰۴۷۲۱:۰۵:۳۲ ۱۴۰۲/۲/۲۳
خب که چی؟ مدرک که نشد شرط خردمندی و عاقل بودن .... غرب زده ی مدرک گرا
محسن۳۰۴۲۷۰۰۰۴:۴۲:۴۳ ۱۴۰۲/۲/۲۴
چه فرقی دارد که عیسی کلانتری چند هزار مدرک تحصیلی دارد و یا اصلا بیسواد است؟ در دولت روحانی از این دست آدم‌ها بسیار بودند و از قضا خود رئیس جمهور نیز یک کامیون عنوان را با خود یدک می‌کشید. اما حاصل این عناوین برای ملت ایران چه بود؟ دولت فعلی با تمام ایرادهایی که دارد و با همین مشکل کم‌آبی، دریاچه‌ ارومیه را احیا کرد. آیا نیازی به برجام بود؟
اسی۳۰۴۳۰۰۲۰۹:۵۴:۳۰ ۱۴۰۲/۲/۲۴
دولت فعلی حتی تو تثبیت نرخ پیاز و سیب زمینی مونده.
ناشناس۳۰۴۳۱۸۹۱۱:۵۳:۵۶ ۱۴۰۲/۲/۲۴
در دولت روحانی حتی روغن خوراکی جامد و مایع در فروشگاهها یافت نمی شد.
ناشناس۳۰۴۳۱۰۶۱۱:۰۲:۳۷ ۱۴۰۲/۲/۲۴
کسی میتواند از دولت روحانی بدگویی کند که دولت کنونی توانسته باشد مشکلات دولت قبل را حل کرده باشد...
ناشناس۳۰۴۳۱۹۱۱۱:۵۴:۳۴ ۱۴۰۲/۲/۲۴
روحانی چرا اومد و چرا گفت کلید دارم ؟!
ناشناس۳۰۴۱۲۴۲۱۴:۰۵:۵۹ ۱۴۰۲/۲/۲۳
به جای اینکه بیایند توضیح بدهند که در این 2 سال دولت رییسی چه کار کرده اند، دائماً دولت قبلی را نقد می کنند! چرا شما ها در گذشته مانده اید؟
ناشناس۳۰۴۱۲۸۳۱۴:۲۳:۳۴ ۱۴۰۲/۲/۲۳
ایشون و حسن فریدون و اسحاق و دوستانشون معتقدند همزمان میشه آب خوردن یک ملت رو به دمِ شیطان گره زد
ناشناس۳۰۴۱۳۰۲۱۴:۳۷:۲۸ ۱۴۰۲/۲/۲۳
خب وقتی مدیران دولت قبل ادعای همه چیز دانی دارن و برای اداره کشور راهکار می‌دن باید بهشون یادآوری بشه که ...
ناشناس۳۰۴۱۳۰۵۱۴:۳۸:۲۷ ۱۴۰۲/۲/۲۳
اون موقع که دولت روحانی ۸ سال می‌گفت تقصیر احمدی‌نژاده کجا بودی!؟
ناشناس۳۰۴۱۴۰۸۱۵:۲۴:۰۰ ۱۴۰۲/۲/۲۳
در دولت رئیسی طرحهای بزرگ ابرسانی به خوزستان و همدان و کردستان و کویر مرکزی و احیاء دریاچه ارومیه اجرایی و عملیاتی شدند.
ناشناس۳۰۴۱۵۰۹۱۶:۱۳:۲۱ ۱۴۰۲/۲/۲۳
اکثر این طرح ها صرفا انتقال آب از یک جا به جای دیگر است.مثلا اب رود دز را به حوزه آبریز کرخه مثل حمدیه و بستان و... منتقل کردند که به زودی در حوزه خود دز شاهد تنش آبی خواهیم بود و تازه بهش زیادی از کار را هم دولت قبل انجام داده بود که شما منتقدش هستید.
ناشناس۳۰۴۱۵۲۱۱۶:۲۴:۰۴ ۱۴۰۲/۲/۲۳
عملیاتی شد چون شروع و ساخت آنها در دولت روحانی بود و رئیسی افتتاح کرد!! وگرنه کجا طرح هایی به این بزرگی طی یک سال ونیم ارائه ،اجرا و بهره برداری شوند .
ناشناس۳۰۴۱۹۲۲۲۰:۱۰:۴۷ ۱۴۰۲/۲/۲۳
در دولت دوازدهم فروش نفت خیلی محدود بود و حقوق کارمندان و بازنشستگان با استقراض از بانک مرکزی پرداخت می شد و بودجه برای اجرای پروژه های عمرانی نداشتند.
ناشناس۳۰۴۱۹۵۱۲۰:۲۲:۵۶ ۱۴۰۲/۲/۲۳
دولت روحانی پول نداشت وگرنه ظرفیت نیروگاهی را افزایش می داد تا در سالهای 97 و 98 و 99 و 1400 قطعی برق نداشته باشیم.
ناشناس۳۰۴۳۱۰۷۱۱:۰۳:۱۸ ۱۴۰۲/۲/۲۴
زاینده رود چی بیست ساله وعده داده میشه حتی دولت فعلی هم وعده دادن ولی همچنان عملی نشده است.
ناشناس۳۰۴۲۸۶۵۰۸:۴۰:۱۴ ۱۴۰۲/۲/۲۴
تمام تحریمهای موثر نفتی و بانکی برای دولت احمدی نژاد اصولگرا ست که روحانی خواست بر طرف کنه ترامپ به تحریک صهیونیستها بعد از چند سال از توافق خارج شد. فرصت مجددبازگشت به توافق هم باز به خواست اصولگراها به باد رفت...
ناشناس۳۰۴۲۹۴۹۰۹:۲۳:۵۲ ۱۴۰۲/۲/۲۴
قطعنامه 1929 که بسترساز تحریمهای بانکی و نفتی و مشکلات اقتصادی در کشور شد نتیجه فتنه و اشوب خاتمی و اصلاح طلبان در سال 88 بود.
رضوان۳۰۴۳۰۱۹۱۰:۰۴:۲۱ ۱۴۰۲/۲/۲۴
مشکل دریاچه ارمیه در دولت روحانی حل شد فقط افتخاح رو ریسی انجام داد
ناشناس۳۰۴۳۱۶۸۱۱:۴۲:۰۶ ۱۴۰۲/۲/۲۴
برادرم ماشالله دست دریاچه هستیم کجاش احیا شده الان خشگ شده
ناشناس۳۰۴۳۱۹۲۱۱:۵۶:۳۹ ۱۴۰۲/۲/۲۴
روحانی حتی توان خرید واکسن نداشت و روزانه 800 نفر از مردم ایران در اثر کرونا فوت می کردند.
ناشناس۳۰۴۱۲۴۵۱۴:۰۶:۳۶ ۱۴۰۲/۲/۲۳
آقای کلانتری هم حرف زدن هم نشستنش مثل آدم‌های حسابیه!!
ناشناس۳۰۴۱۴۱۱۱۵:۲۵:۴۷ ۱۴۰۲/۲/۲۳
8 سال اقتصاد کشور و معیشت مردم و حتی مشکل اب خوردن و محیط زیست را به مذاکره گره زدند و هیچ اقدام مثبتی انجام ندادند.
ناشناس۳۰۴۱۲۵۵۱۴:۰۹:۵۸ ۱۴۰۲/۲/۲۳
یک هفته پس از حادثه واژگونی اتوبوس حامل خبرنگاران محیط زیست، عیسی کلانتری در جمع خبرنگاران حادثه‌دیده حاضر شد. طرز نشستن او مقابل یکی از حادثه‌دیدگان که با بغض مشغول گفتگو با او بود سبب بروز واکنش‌های بسیاری در فضای رسانه‌ای و اجتماعی ایران شد. او با دست و پاهای باز مقابل زینب رحیمی که با ناراحتی وقایع را شرح می‌داد لم داده بود. این حرکت او دور از ادب و توهین‌آمیز تلقی شد. خود کلانتری در پاسخ به سؤال یک خبرنگار که از او راجع به این حواشی پرسشگری کرده بود، رفتار «همکاران خبرنگار» او را «مزخرف» خواند و گفت که «همیشه همینطوری می‌نشیند» و لزومی به عذرخواهی نمی‌بیند.
ناشناس۳۰۴۱۲۶۵۱۴:۱۴:۴۱ ۱۴۰۲/۲/۲۳
وقتی میگه حکومت انگار خودش از کره‌ی مریخ اومده!! حداقل 35 سال در مناصب متنوع بوده و همیشه ویرانی به بار آورده و طلبکار بوده
ناشناس۳۰۴۱۳۲۳۱۴:۴۵:۳۷ ۱۴۰۲/۲/۲۳
تجربیات 35 ساله اش را بیان کرده است.
ناشناس۳۰۴۱۴۲۸۱۵:۳۲:۵۷ ۱۴۰۲/۲/۲۳
۱۰ سال پیش که روحانی اومد ۲۵ سال تجربه داشته. کسی که تجربه ۲۵ ساله‌ش به درد کشور نخورده، تجربه ۳۵ ساله‌ش هم به درد نمی‌خوره!!
ناشناس۳۰۴۱۲۹۷۱۴:۳۲:۵۹ ۱۴۰۲/۲/۲۳
جواب در همین مقاله خبری هم داده شده شما بخش اولش را دوست داری چون قبله عالم...
ناشناس۳۰۴۱۴۱۲۱۵:۲۶:۰۶ ۱۴۰۲/۲/۲۳
جواب شما در همین مقاله هم داده شد منتهی شما بند اول که از قبله عالم هست می بینید، چرا پاک کردید؟
ناشناس۳۰۴۲۰۴۲۲۱:۰۳:۵۹ ۱۴۰۲/۲/۲۳
خیلی باید ساده لوح باشی که حرفای عیسی کلانتری رو باور کنی - ایشون و اصلاح طلبان سال فرصت داشتن و همونا بانیان وضع موجود هستن - از روی هوا صحبت نکنیم
ناشناس۳۰۴۲۲۹۴۲۲:۳۴:۵۳ ۱۴۰۲/۲/۲۳
جالبه همه این عقلا مسئول هم بودن، سمت میگیرن،، تصمیمات اشتباه میگیرن،...... تورم رو همین اصلاح طلبها درست کردن
ناشناس۳۰۴۲۸۴۲۰۸:۲۸:۵۲ ۱۴۰۲/۲/۲۴
جناب ایشان 12 سال (دو دوره ریاست جمهوری هاشمی و یک دوره از خاتمی) وزیر کشاورزی بود.دوازده سال برای اصلاح امور کافی نیست. دوره چهارساله او در دولت روحانی بماند که نتوانست کاری برای دریاچه اورمیه کند.
ناشناس۳۰۴۱۱۹۲۱۳:۴۴:۵۳ ۱۴۰۲/۲/۲۳
اتفاقا علت العلل مشکلات مملکت همین جماعت هستن چپی وراستی هم نداره
حمید۳۰۴۱۲۳۴۱۴:۰۳:۲۲ ۱۴۰۲/۲/۲۳
فقط به سال های 1394 تا 1396 رجوع کنید و وضعیت اقتصادی مردم بررسی کنید ( خونه , ماشین, کار , امید به زندگی و ................
ناشناس۳۰۴۱۲۹۳۱۴:۲۹:۴۶ ۱۴۰۲/۲/۲۳
پاسخ شما قبلا داده شده ولی برای خالی نبودن آن، در آن چند سال سرکوب اقتصادی صورت گرفت درحالی که تورم بالا می بود و بعد فنر جمع شده آن در اواسط 96 شروع به آزاد شدن کرد
ناشناس۳۰۴۱۳۰۹۱۴:۴۳:۰۲ ۱۴۰۲/۲/۲۳
خب می‌شه بفرمایید اون شرایط چرا ادامه پیدا نکرد!؟ دولت که همون دولت بود!!!
ناشناس۳۰۴۱۳۸۷۱۵:۱۴:۳۹ ۱۴۰۲/۲/۲۳
چون برجام تعلیق شد
ناشناس۳۰۴۱۴۱۸۱۵:۲۸:۵۲ ۱۴۰۲/۲/۲۳
عمر قراردادهای استعماری همچون برجام کوتاه مدت است و دوام ندارد.
ناشناس۳۰۴۱۴۴۵۱۵:۴۱:۵۰ ۱۴۰۲/۲/۲۳
اقتصاد ایران را بخوان تا ترامپ و آمریکا برای شما بزرگ نکنند
ناشناس۳۰۴۱۴۱۷۱۵:۲۸:۰۷ ۱۴۰۲/۲/۲۳
در فاصله سالهای 94 تا 96 دلار 2700 تومانی 4200 تومان شد یعنی بیش از 50 درصد افزایش یافت.
ناشناس۳۰۴۱۵۱۴۱۶:۱۶:۰۴ ۱۴۰۲/۲/۲۳
اول دولت روحانی 3400 بود
ناشناس۳۰۴۱۵۹۱۱۷:۰۰:۴۴ ۱۴۰۲/۲/۲۳
خب قرار نیست اون اشتیاهی که دولت روحانی کرده این دولت هم بکنه و دولت قبلی رو همیشه متهم کنه
ناشناس۳۰۴۲۲۷۵۲۲:۲۸:۰۴ ۱۴۰۲/۲/۲۳
دوست عزیز! درصد ۲۸۵۰۰ به ۴۲۰۰ چقدر؟!
ناشناس۳۰۴۱۱۹۶۱۳:۴۷:۳۵ ۱۴۰۲/۲/۲۳
چرا این قدر مطالب «فلش بک » منتشر می کنید؟ 2 سال است که رییسی سکاندار دولت است و همه شاهدیم در همه عرصه ها اوضاع خرابتر شده است؟
ناشناس۳۰۴۱۲۴۳۱۴:۰۶:۰۴ ۱۴۰۲/۲/۲۳
یادتون رفته روزی ۷۰۰ نفر برای کرونا در زمان حسن روحانی میمردن. کجا در همه زمینه ها بدتر شده! الان تعداد مرده های کرونا با اون موقعه رو مقایسه کن
ناشناس۳۰۴۱۲۷۷۱۴:۱۸:۵۴ ۱۴۰۲/۲/۲۳
کرونا یه روندی داشت که طی کرد. زمان رییسی در کل دنیا کرونا کاهش داشت به علل مختلف. ربطی به عملکرد ایشون نداره.
ناشناس۳۰۴۱۳۷۸۱۵:۱۰:۲۰ ۱۴۰۲/۲/۲۳
ولی اون موقع که داشت می‌رفت بالا قطعا بخاطر ناکارآمدی بوده و هیچ ربطی به روتد نداشت!!
ناشناس۳۰۴۱۳۹۶۱۵:۱۸:۱۹ ۱۴۰۲/۲/۲۳
از جمله آمریکا آلمان فرانسه ژاپن تا همین چند ماه قبل ادامه دار نبود؟!!!!
ناشناس۳۰۴۱۴۲۱۱۵:۳۰:۳۰ ۱۴۰۲/۲/۲۳
روند کرونا با اجرای واکسن همگانی متوقف شد اگر روحانی بود که هنوز روزانه 1000 نفر فوتی کرونا ثبت می کردیم.
ناشناس۳۰۴۱۴۳۷۱۵:۳۷:۴۶ ۱۴۰۲/۲/۲۳
اتفاقا روحانی با واکسن وارد نکردن. ۱۰۰هزار ایرانی رو کشت. رئیسی واکسن وارد کرد همه هم شاهدیم که توی دوره رئیسی قرارداد واکسن بسته شد و واکسن وارد شد. روحانی گفت تحریم هستیم واکسن نمیدن!!! روحانی گفت واکسن سوهان قم نیس ک فراوان باشه. حتی الانم برای کرونا توی آلمان و آمریکا و اروپا میمیرن.
سینا۳۰۴۴۱۵۶۲۱:۵۷:۲۶ ۱۴۰۲/۲/۲۴
مطمئنید که این روحانی بود که واردات واکسن را ممنوع کرد ؟!
ناشناس۳۰۴۱۵۳۷۱۶:۳۲:۱۷ ۱۴۰۲/۲/۲۳
دقیقا!! در زمان رییسی کرونا رو به ضعیف شدن رفته بود در حالی که در زمان روحانی فقط چند‌ ماه طول کشید تا واکسن کرونا آنهم با شک و تردید در اثر بخشی وارد بازار بشه که تازه همون رو هم بعضی کشورها پیش خرید کرده بودن و انگار بعضیا عمدا فراموش کردن که اوضاع این قدر قاراشمیش بود که فرانسه محموله واکسن کشور دیگر رو دزدید !!
ناشناس۳۰۴۲۳۲۹۲۲:۵۳:۱۳ ۱۴۰۲/۲/۲۳
سخنگوی دولت روحانی میگفت بدون برجام و اف ای تی اف نمی توانیم واکسن بخریم !!!
ناشناس۳۰۴۱۶۹۶۱۸:۰۱:۳۳ ۱۴۰۲/۲/۲۳
وایضا ممنوعیت ورود واکسن کرونا
ناشناس۳۰۴۲۳۳۱۲۲:۵۴:۱۱ ۱۴۰۲/۲/۲۳
اگر واردات واکسن ممنوع بود ! چطور رئیسی 150 میلیون دوز واکسن خرید ؟!
احسان۳۰۴۳۴۳۲۱۳:۴۱:۳۴ ۱۴۰۲/۲/۲۴
آخه آدم مومن اون موقع تودنیاهم روز صد هزار نفر میمردن،اوناراهم ریسی مدیریت کرد الان صد نفر هم نیست
ناشناس۳۰۴۱۳۱۴۱۴:۴۴:۱۰ ۱۴۰۲/۲/۲۳
متاسفانه عملکرد دولت روحانی اینقدر بد بوده که حتی امثال شما رو هم از فلش بک ناراحت می‌کنه!!
ناشناس۳۰۴۱۴۲۴۱۵:۳۱:۴۰ ۱۴۰۲/۲/۲۳
اینها برای اینکه از عملکرد فاجعه بار دولت روحانی فرار کنند به دولت خاتمی فلش بک می زنند !
ناشناس۳۰۴۱۹۸۶۲۰:۳۷:۵۸ ۱۴۰۲/۲/۲۳
در دولت خاتمی سهم 50 درصدی ایران از دریای خزر به 9 درصد تقلیل یافت و خیلی متضرر شدیم.
ناشناس۳۰۴۱۳۲۱۱۴:۴۵:۱۸ ۱۴۰۲/۲/۲۳
فلش بک فقط به دوران احمدی‌نژاد مجاز هست، کسی حق انتقاد به روحانی رو نداره!! منظورتون رو درست متوجه شدم!؟
ناشناس۳۰۴۱۶۳۱۱۷:۱۹:۴۶ ۱۴۰۲/۲/۲۳
منظور ایشان اینه که دولت قبل خوب یا بد تمام شد و رفت،دولت حاکم چه کارنامه ای دارد؟ تا زمانی که تعصب کورکورانه و طرفداری بیخود از شخص و جناح باشه، توی این مملکت فرهنگ مطالبه گری برای حفظ و توسعه منافع ملی و ارتقای سطح زندگی و معیشت حاکم نخواهد شد و هیچ مسئولی پاسخگو نخواهد بود.
ناشناس۳۰۴۲۳۳۸۲۲:۵۵:۴۲ ۱۴۰۲/۲/۲۳
شما چرا کورکورانه از دولت تدبیر دفاع می کنید ؟!
ناشناس۳۰۴۳۰۸۴۱۰:۴۷:۴۸ ۱۴۰۲/۲/۲۴
کارنامه دولت ها چهار سال یکبار است چیزی که خود این ها برای دولت روحانی می گفتند
عباس۳۰۴۳۰۸۱۱۰:۴۶:۳۱ ۱۴۰۲/۲/۲۴
کمی وقت بذارتحقیق کن1600کارخانه بسته شده فعال کرد استانها مختلف بپرس این2سال چکارکرده حداقلش مثل دولتهاقبل تجمل گرا دنیاپرست نیست .
ناشناس۳۰۴۱۲۰۰۱۳:۴۸:۴۲ ۱۴۰۲/۲/۲۳
میفرمایند که صرف تصمیم‌گیری کافی است تا انواع بحران‌های اقتصادی و اجتماعی با ایران خداحافظی کند خوب این کاری که میشه انجام داد رو چرا انجام نمیدن چه برسه به مسائل ریشه ای تر مثل بحران آب
ناشناس۳۰۴۱۳۳۴۱۴:۴۹:۲۶ ۱۴۰۲/۲/۲۳
یعنی اگر میفرمایند که صرف تصمیم‌گیری کافی است تا انواع بحران‌های اقتصادی و اجتماعی با ایران خداحافظی کند، شما باور می‌کنی!؟ خیلی چیزهای دیگه هم می‌فرمودن، مثلا جناب روحانی می‌فرمودن آنچنان رونق اقتصادی ایجاد ....
ناشناس۳۰۴۱۳۳۹۱۴:۵۱:۵۸ ۱۴۰۲/۲/۲۳
پیشنهاد میکنم برین و مصاحبه کامل رو بخونین. اونجا موضوع بهتر توضیح داده شده
ناشناس۳۰۴۱۲۰۲۱۳:۵۰:۲۲ ۱۴۰۲/۲/۲۳
یکی بگه چین کمونیست چرا با آمریکا ارتباط داره اینو اگر دوستان موافق قطع رابطه با آمریکا توضیح بدن ممنون میشم
ناشناس۳۰۴۱۲۸۹۱۴:۲۶:۳۳ ۱۴۰۲/۲/۲۳
هر وقت آمریکا دنبال نابودی انقلاب کمونیست چین به روش ایران و در منطقه خاورمیانه بود چشم توصیح داده می شود!!
ناشناس۳۰۴۱۵۵۶۱۶:۳۹:۵۱ ۱۴۰۲/۲/۲۳
عجب !! اگر نمیدونی بدون یکی از بزرگترین دشمنان کمونیست آمریکا بود وهست وبرای نابودی آن هر کاری کرد زمانی که جوانان چینی علیه نظامشون اعتراض کردن وجلوی تانک های حکومتی خوابیدن روسای وقت چین این حرکت را توطئه آمریکا می نامیدند .
ناشناس۳۰۴۲۳۴۳۲۲:۵۸:۱۱ ۱۴۰۲/۲/۲۳
امریکا باید دست از توطئه و تحریم و ترور و مداخله در امور داخلی سایر کشورها بردارد تا زمانیکه خوی قلدری و روحیه استکباری دارند تعامل با اونها ممکن نیست.
ناشناس۳۰۴۳۳۱۸۱۲:۵۱:۳۴ ۱۴۰۲/۲/۲۴
هر وقت آمریکا در چین پایگاه نظامی داشت و سیاست مدار تعیین می کرد و بعد رفتن آن نظامی خواست با کودتا از طریق نطامبان آن کشور حکومت را برگرداند بیا تز بده
ناشناس۳۰۴۱۲۰۶۱۳:۵۲:۰۱ ۱۴۰۲/۲/۲۳
بعد از 2 سال، عادت کرده اید که مشکلات را گردن قبلی ها بیاندازید. چرا به فکر بهانه بهتری نیستید؟ چه تحول مثبتی در حوزه محیط زیست و آب در این 2 سال صورت گرفته؟ طرح های آب رسانی به دریاچه ارومیه و چند طرح در خوزستان که رییسی افتتاح کرد، طراحی و ساختش در زمان دولت قبل شروع شده بود.
ناشناس۳۰۴۱۳۰۴۱۴:۳۸:۱۵ ۱۴۰۲/۲/۲۳
فقط برای نمونه عرض می شود اگر ارز رانتی 4200 ایجاد نمی شد الان تورم فعلی هم نمی بود حال اگر آن ارز سال قبل حذف نمی شد تورم الان دو رقمی بود به خاطر اینکه اختلاف با باز آزاد 10 برابر می شد و هم نیاز به چاپ پول بیشتر برای تامین آن در ضمن همه دولت ها طرح ها را کلنگ زنی می کنند و بنا به دلایلی می‌رود به دوره بعدی و مهم تامین بودجه و تکمیل آن هست
ناشناس۳۰۴۱۳۸۰۱۵:۱۰:۵۸ ۱۴۰۲/۲/۲۳
الان هم رانت 28500 می دهند که بیشتر از 4200 است.
ناشناس۳۰۴۱۴۵۴۱۵:۴۵:۴۲ ۱۴۰۲/۲/۲۳
28500 برای برخی کالاهای محدود هست نه همه کالا و خدمات و مسافرت ها مانند 4200(اول برای همه در نظر گرفته شد) پس فاجعه آن کمتر هست
ناشناس۳۰۴۱۵۵۹۱۶:۴۲:۰۲ ۱۴۰۲/۲/۲۳
ارز ۴۲۰۰ رو قطع کردن ۲۸۵۰۰ رو جاش گذاشتن !! بهتر نبود همون رو حفظ می کردن ؟!!
ناشناس۳۰۴۲۲۹۳۲۲:۳۴:۱۲ ۱۴۰۲/۲/۲۳
عزیزم! چرا این را به ۲۸۵۰۰ تومان ارتقاء دادید؟!
ناشناس۳۰۴۳۳۰۸۱۲:۴۹:۱۰ ۱۴۰۲/۲/۲۴
چون آن می بود تورم شما 100 درصد می بود
ناشناس۳۰۴۱۳۳۶۱۴:۵۰:۵۰ ۱۴۰۲/۲/۲۳
کی گفته!؟ اتفاقا دولت قبل خیلی هم خوب بود، از وقتی این دولت اومده همه مشکلات ایجاد شده!!
ناشناس۳۰۴۱۹۵۴۲۰:۲۴:۴۳ ۱۴۰۲/۲/۲۳
عملکرد دولت روحانی به قدری ضعیف بود که اراء همتی کمتر از تعداد اراء باطله شد.
ناشناس۳۰۴۲۳۵۴۲۲:۵۹:۱۸ ۱۴۰۲/۲/۲۳
افزایش بیش از 10 برابر قیمت ارز و طلا و مسکن و خودرو در دولت روحانی خود گویا بود.
ناشناس۳۰۴۱۴۳۱۱۵:۳۵:۰۳ ۱۴۰۲/۲/۲۳
در دولت روحانی صادرات نفت به قدری محدود شده بود که حتی بودجه برای پرداخت حقوق کارمندان و بازنشستگان نداشتند و طرحهای عمرانی تعطیل شده بودند پروژه های ابرسانی به خوزستان و همدان و کردستان و احیای دریاچه ارومیه در دولت رئیسی از صفر تا 100 اجرایی شدند.
ناشناس۳۰۴۱۲۰۷۱۳:۵۲:۳۰ ۱۴۰۲/۲/۲۳
منظور از رابطه با آمریکا رابطه فدایت شوم نیست که .دوست عزیز منظور روابطی هست که منافع ما را تامین میکنه چرا باید برای انتقال پول خودمون به کشور اینهمه دردسر داشته باشیم چرا نمی تونیم تجارت آزاد داشته باشم ایران پتانسیل خیلی زیادی برای پیشرفت داره . کشوری با اینهمه منابع انسانی و غیر انسانی حیفه که جزو ده کشور برتر دنیا نباشه
ناشناس۳۰۴۱۳۲۲۱۴:۴۵:۲۰ ۱۴۰۲/۲/۲۳
اول توافق برد برد کنید و نه توافقی که واگذاری منافع ملی هست، آیا روسیه می آید بمب اتم خودش را نابود کند تا تحریم برداشته شود؟ به هیچ عنوان رخ نخواهد داد
ناشناس۳۰۴۱۴۳۵۱۵:۳۷:۰۶ ۱۴۰۲/۲/۲۳
چه با برجام و تعامل با امریکا روابط تجاری ما با دنیا رونق نگرفت چرا سرمایه گذاری خارجی به کشور نیامد ؟!
ناشناس۳۰۴۱۲۱۱۱۳:۵۴:۳۴ ۱۴۰۲/۲/۲۳
عیسی کلانتری، کاوه مدنی را به عنوان مشاور استخدام کرد. کاری کردند که این دانشمند برجسته از کشور برود. بعد از ترک ایران، کاوه مدنی به مدت یک سال نایب رئیس مجمع محیط زیست سازمان ملل متحد شد.
ناشناس۳۰۴۱۴۳۸۱۵:۳۷:۴۶ ۱۴۰۲/۲/۲۳
کاوه مدنی که جاسوس از اب در اومد.
ناشناس۳۰۴۱۲۱۴۱۳:۵۵:۴۵ ۱۴۰۲/۲/۲۳
سیاست حمله به گذشته گان، سیاست نخ نمای فرار رو به جلو است.
ناشناس۳۰۴۱۳۴۲۱۴:۵۴:۳۶ ۱۴۰۲/۲/۲۳
درسته، دولت روحانی اینقدر اینکار رو کرد که دیگه اگه کسی حرف منطفی درباره گذشته بزنه هم کسی قبول نمی‌کنه!!
ناشناس۳۰۴۱۲۱۷۱۳:۵۷:۳۶ ۱۴۰۲/۲/۲۳
باید آنهایی که برای بردن سود مادی این همه سد ساخته و کماکان هم سد می سازند و تیشه به ریشه آب این مملکت وارد می کنند، محاکمه شوند.
ناشناس۳۰۴۱۲۹۴۱۴:۳۱:۳۵ ۱۴۰۲/۲/۲۳
سد ساخته نمی‌شد که الان آب نداشتی در خانه آب بخوری در ضمن جهت اطلاع شما و این غرب گداها خشکسالی جهانی هست چون در دوره گرم شدن جهانی سپری می کنیم
ناشناس۳۰۴۱۳۴۷۱۴:۵۷:۱۶ ۱۴۰۲/۲/۲۳
از کجا به این نتیجه رسیده ای؟ سد سازی یعنی دست درازی به طبیعت. اگر بدون حساب و کتاب و مطالعه دقیق صورت گیرد، اکوسیستم را به نابودی می کشاند. نمونه اش هم سد گتوند بر روی رودخانه کارون که باعث شور شدن زمینهای پایین دستی شد.
ناشناس۳۰۴۱۳۸۸۱۵:۱۴:۴۷ ۱۴۰۲/۲/۲۳
در آمریکا چند سالی است که رشته «تخرب سد» در دانشگاهها دایر شده است.
ناشناس۳۰۴۱۲۱۸۱۳:۵۷:۴۸ ۱۴۰۲/۲/۲۳
در مورد آب کاملا درست گفته در مورد رابطه با آمریکا نباید تابع باشیم ولی قطعا باید رابطه داشته باشیم همانطور چین روسیه و حتی ونزوئلا دارند
ناشناس۳۰۴۱۲۱۹۱۳:۵۸:۰۵ ۱۴۰۲/۲/۲۳
اتفاقا خیلی هم بیراه نگفته. روستاها به شدت از سکنه خالی شده اند و بسیاری از دریاچه ها و رودها بخاطر سدسازی بی رویه توسط فلان و بهمان نهاد و بنیاد خشکیده اند. اگر الان به فکر راه حل فوری نباشید فردا خیلی دیر خواهد بود.
ناشناس۳۰۴۱۲۲۳۱۳:۵۹:۳۶ ۱۴۰۲/۲/۲۳
محمد باقری بنائی نماینده مجلس: اکنون چند سد در حوضه دریاچه ارومیه در دست احداث است که اگر تکمیل شوند، فاتحه دریاچه ارومیه خوانده خواهد شد.
ناشناس۳۰۴۱۲۲۵۱۴:۰۰:۴۲ ۱۴۰۲/۲/۲۳
واقعیت را گفته.وقتی خانواده ای درامدش قطع یا کم میشه به تدریج مجبور میشه از مصارفش بزنه بعد مجبور میشه لوازم اضافی و بعد اصلی را برای تامین مایحتاج بفروشه و در اخر مجبور میشه کل خانه را بفروشد.کشور هم الان درآمد خارجیش کم شده اما مخارج خارجیش زیاد شده. برای تامین مخارجش داره لوازم اصلی کشور مثل اب و خاک را برای تامین غذا هدر میده.در حالیکه می شد خیلی از مواد غذایی را وارد کرد.مثلا انگلستان که کشور ثروتمندی است باز هم حدود ۷۰ درصد مواد غذایی را وارد می کند.کشورهای عربی اطراف ما هم همین طور. شما وقتی نمی تونه تکنولوژی روز را وارد کنی و کشاورز هم چون افراد شخصی هستند نه کارتل های بزرگ نمی تونه آبیاری مدرن که گرانتر است بخرد پس بدون نظارت چاه میزنه و آبیاری سنتی می کند و بعد از فرونشست زمین کار تمومه
ناشناس۳۰۴۱۲۳۵۱۴:۰۳:۴۴ ۱۴۰۲/۲/۲۳
قوه قضائیه با عدم محاکمه‌ و مجازات سختِ اوباش و اشراف وطنفروش به فجیع‌ترین شکل ممکن به مردم داره ظلم‌ میکنه و به خیانتکارها لطف میکنه اگه کسی میتونست این قوه رو به پاسخگویی وادار کنه دهن وطنفروش‌ها و ولنگارها و اشرار هم بسته میشد
مهسا جغتائی۳۰۴۱۲۶۷۱۴:۱۶:۲۳ ۱۴۰۲/۲/۲۳
فقط این حرفش درسته که حکومت اگه بخواد مشکلات مردم رو یه شبه حل می کنه. الان اگه حکومت بخواد ، خودرو با تعداد زیاد وارد می کنه و مشکل خودرو کلا حل می شه. حکومت بخواد برای ساخت مسکن و نوسازی بافت فرسوده بودجه ازپول نفت خود مردم مردم ایران می ذاره و مشکل مسکن کلا حل میشه و.. حکومت بخواد مشکلات گردشگرها رو حل می کنه و بهشون انقدر گیر نمیده ، با امنیت گردشگرها گردشگرهای زیادی وارد کشور می شه و ارز آوری زیاد می شه و..
ناشناس۳۰۴۱۴۶۵۱۵:۵۰:۳۰ ۱۴۰۲/۲/۲۳
گیر دادن به گردشگر!!!! واردات خودرو حل می کند!!!آدرس غلط به شما دادن مثلا ماشین تا وقتی اختلاف قیمت کارخانه و آزاد همچنان بالا باشد و قیمت کارخانه سرکوب شود آن خودرو وارداتی هم دچار آن می شود همان طوری که الان هست
ناشناس۳۰۴۳۷۲۸۱۶:۴۷:۰۷ ۱۴۰۲/۲/۲۴
اطلاعات درسته.همه چی دست حکومته. حکومت بخواد مشکل مسکن ، خودرو و.. رو حل می کنه. درست گفتن با واردات خودرو ، مشکل خودرو حل میشه. بعدم به گردشگرها خیلی گیر میدن. اونا مسلمون نیستن چرا باید حجاب داشته باشن. همه کشورهای مسلمان جهان به گردشگرها گیر نمیدن
ناشناس۳۰۴۱۲۸۲۱۴:۲۳:۰۹ ۱۴۰۲/۲/۲۳
از قول جناب کلانتری می فرمایید: رابطه با غرب برای خاتمه خشکسالی و پایان بحران آب کفایت می‌کند و در واقع «بهشت» انتظارمان را می‌کشد. اتفاقا جناب کلانتری عکس این مطلب را می گویند. به نظر ایشان با توجه به فشار بیش از حد به منابع آب زیرزمینی، مسئله اب حتی با برقراری ارتباط با غرب هم به راحتی قابل حل شدن نیست.
استاد. دانشگاه تهران۳۰۴۱۲۸۵۱۴:۲۵:۰۴ ۱۴۰۲/۲/۲۳
دکتر کاانتری یک فرد شجاع و دانشمند و دلسوز است که حققیقت. را بدون ترس می گوید. امام ره فرمود حفظ نظام اوجب واجبات است. این مطلب را همگان در سیاست داخلی و خارجی رعایت کنند.
علی۳۰۴۱۲۹۶۱۴:۳۲:۱۲ ۱۴۰۲/۲/۲۳
مثال ترکیه خیلی جالب بود پس جریان اس ۴۰۰ چیه اقای کلانتری
موسی۳۰۴۱۳۵۹۱۵:۰۲:۴۰ ۱۴۰۲/۲/۲۳
1.حل منازعات سیاسی باعث تقویت اقتصادی کشور میشود و اشتغال پایدار بعنوان یکی از خروجیهای آن باعث حفظ منابع پایه ای کشور مانند آب خواهد شد. وگرنه انسان گرسنه، تمامی منابع کشور را فدایی یومیه خود میکند. اتفاقا دکتر کلانتری جواب کامل و درستی را داده است.داشتن توجه به سیاستهای توسعه پایدار اساس مانایی تمدن ایرانی است که دکتر بدرستی اشاره داشته اند. خواهشا اصول 17 گانه توسعه پایدار را مطالعه بفرمائید. 2. یکی از چالشهای ما،داشتن نگاه فرقه ای به ابر مسائل ملی است. قریب 30 درصد اقتصاد، فنآوری، فرصت، لابی و قوانین و مقررات دنیا دست امریکاست. ساختار تصمیمگیری بر مبنایی منش و فرهنگ آمریکایی روح قالب اکثر جلسات مذاکراتی دنیاست. 3. مذاکره یک روش کار است نه هدف! مگر رسول الله اهل مذاکره نبود !
ناشناس۳۰۴۱۳۶۱۱۵:۰۴:۱۷ ۱۴۰۲/۲/۲۳
بیایید برای کشور و ملت و خدا هم که شده این بچه بازیها و بهانه جویی ها را تمام کنیم و به فکر آینده کشور باشیم. کلانتری گفته یک شبه باشد اشتباه کرده گفته یک شبه. باید میگفت مثلا ده ساله ولی شما هم به خودتون بیایید ادامه تعمیق دشمنی با امریکا و متحدانش یعنی ۸۰ درصد کشورهای دنیا با هیچ متر و معیاری قابل توجیه نیست .
ناشناس۳۰۴۱۴۸۸۱۵:۵۸:۰۴ ۱۴۰۲/۲/۲۳
هندوانه تنها زراعتی که کم آبیاری می شود ذرت در منطقه ما سیزده بار در سه ماه آبیاری نیاز دارد بعضی ها فکر می کنند چون هندوانه پر آب است از آبیاری زیاد است .
حسین۳۰۴۱۵۵۷۱۶:۳۹:۵۲ ۱۴۰۲/۲/۲۳
حالا کسی تعصب روی کاشتن و نکاشتن هندوانه ندارد شما اگر محصول آب بر تری می شناسید بفرمایید کشاورزان بدانند و بی رویه نکارند
حسین۳۰۴۱۵۵۴۱۶:۳۸:۲۲ ۱۴۰۲/۲/۲۳
عیسی کلانتری درست گفته ما بخاطر پافشاری بیهوده به اختلاف نامعلوم با آمریکا بجای اتکا به صنعت و گردشگری و حمل و نقل و تولید درست از طریق فروش بی رویه محصولاتی مثل هندوانه ارز تامین می کنیم یا حداقل کمی اشتغال فراهم کرده ایم و این به معنی صادرات مفت آب است
ناشناس۳۰۴۱۶۸۲۱۷:۵۱:۴۷ ۱۴۰۲/۲/۲۳
گفته مشکلات اقتصادی سیاسی تورم رو میشه حل کرد ولی آب رو نمیشه!!!!
ناشناس۳۰۴۱۷۳۵۱۸:۲۱:۲۲ ۱۴۰۲/۲/۲۳
امريكا مانند يك گاو وحشي است نبايد سراغ شاخ آن رفت
ناشناس۳۰۴۱۷۶۰۱۸:۳۸:۱۳ ۱۴۰۲/۲/۲۳
تعامل با جهان خیلی از مشکلات رو حل میکنه .... باید با آمریکا و اتحادیه اروپا تعاملات برقرار بشه به هر شکل ممکن برجام یا برجام جدید یا بقول انقلابیون مقتدرانه یا به قول بعضی ها دست بالا. بالاخره تعامل لازمه
ناشناس۳۰۴۱۸۰۰۱۹:۰۷:۵۳ ۱۴۰۲/۲/۲۳
باید مصرف آب در کشور کاهش پیدا کند اینکار در گرو کاهش مصرف آب در کشاورزی و آب شرب هست . در کشاورزی باید سرمایه گذاری بشه و تکنولوژی های پیشرفته برای مدیریت مصرف آب استفاده بشه تا بهره وری آب افزایش پیدا کند. در آب شرب باید قیمت افزایش و واقعی بشه تا مصرف کاهش پیدا کند. هر دو اینکارها نیاز به سرمایه گذاری دارد تا کشاورزی و دامپروری صنعتی شکل بگیره که البته ضریب اشتغال پایین تری داره و در نتیجه باید شغل های دیگه ای وجود داشته باشه تا افراد را به اون سوق داد. ....
ناشناس۳۰۴۱۸۷۴۱۹:۴۸:۴۰ ۱۴۰۲/۲/۲۳
واقعاحرف سنجیده وحسابی زده است ،سیاست خودکفایی درتولیدات کشاورزی پدرمنابع آبی ایران رادرآورده است
ناشناس۳۰۴۲۱۴۹۲۱:۳۹:۱۴ ۱۴۰۲/۲/۲۳
پیشنهاد میکنم برین و مصاحبه کامل رو بخونین. اونجا موضوع بهتر توضیح داده شده
ناشناس۳۰۴۲۳۸۲۲۳:۰۷:۴۵ ۱۴۰۲/۲/۲۳
واقعيت همان است كه اقاي كلانتري گفته بحران معضلات ومشكلات كه نتيجه تحريمهاي امريكا در ايران است موجب شده سر مايه گذاري براي استفاده بهينه از منابع ابي موجودصورت نگيرد وبا هدر رفت فراوان در كشاوري وصنعت با كمبود منابع زير زميني مواجه شويم عربستان با خشكي بيشتر از ايران بدليل سرمايه كذاري در تامين اب نسبت به ايران مشكل كم ابي ندارد پس برخی واقعيت هاي جامعه بين المللي را كه از زبان اقاي كلانتري بيان شده نبايد رد شود
عرش۳۰۴۲۷۵۹۰۶:۵۳:۱۱ ۱۴۰۲/۲/۲۴
ایران برای حفظ منافع خود و منافع همسایگان و کل منطقه، در خارج از مرزها، هر گونه اقدام حیاتی و لازم را انجام می‌دهد. عناصر غربی و اسرائیلی در خارج از مرزها، تحت رصد اطلاعاتی نیروهای ایرانی هستند.
ناشناس۳۰۴۲۸۳۲۰۸:۲۴:۰۳ ۱۴۰۲/۲/۲۴
برجام بد چرادولت دنبال جسد برجامه.چرا الان همه میگن تحریم ظالمانه . چرا دلار ربط میدادن به تحریم .چرا میگفتن قیمت اجناس به تحریم ربط نداره به بی عرضه بودن.این گوی و میدان
ناشناس۳۰۴۲۹۵۲۰۹:۲۶:۴۳ ۱۴۰۲/۲/۲۴
دولت جدید بدون تضمین لغو موثر تحریم ها و تامین منافع ملی توافق خسارت بار نخواهد کرد به همین دلیل اکنون مذاکرات برجامی متوقف شده است.
ناشناس۳۰۴۲۸۵۱۰۸:۳۳:۵۹ ۱۴۰۲/۲/۲۴
این تحلیل ساده‌انگارانه از زبان فردی بیان می‌شود که سال‌های متمادی در مناصب گوناگون در دولت‌های مختلف عهده‌دار کرسی وزارت و معاونت بوده .. اگر سالها در مناسب بالا بوده یعنی نظام تاییدش کرده وباید به عنوان یک کارشناس حرفش مورد توجه قرار بگیره. ثانیا شما یا باید لایق وکار بلد ووطن دوست باشی یا عرضه استفاده از متخصصان داخلی وخارجی کاربلد رو داشته باشی که کشور از این حیث فقیره. ثالثا قبول دارم که رابطه با غرب چاره نیست اما اعتقاد دارم توان استفاده از غرب در کشور وجود نداره .
م۳۰۴۳۰۳۸۱۰:۱۶:۲۱ ۱۴۰۲/۲/۲۴
از ماست که بر ماست وضعیت اقتصادی که برای ایران پیش اومده همش تقصیر آمریکا نیست تقیصر یکسری تاجران سودجو است که به مقام های ارشد دولتی وصل است مافیایی که باعث شده مردم ایران پراید رو به قیمت 300میلیون بخرد ودم نزند. در این مملکت باید کارگر یک روز تمام کار کنه تا بتونه یه روغن بگیره .
ناشناس۳۰۴۳۰۴۵۱۰:۲۲:۴۵ ۱۴۰۲/۲/۲۴
پس اگه به آمریکا ربطی نداره پس چرا همه چیزی را گردن تحریم و آمریکا می اندازید .
عباس۳۰۴۳۰۶۳۱۰:۳۵:۵۱ ۱۴۰۲/۲/۲۴
روح برادر شهیدت شاد. این اقا سالها دردولتها مسولیت داشته برخوردهاش را دردولت کلید دیدید
ناشناس۳۰۴۳۰۶۸۱۰:۳۹:۲۸ ۱۴۰۲/۲/۲۴
وقتی حساب کشی در کار نباشد کلانتری باید مدعی باشد. اینها باید در دادگاه بابت عملکرد های خود پاسخگو باشند.
ممتبی۳۰۴۳۰۸۹۱۰:۵۰:۴۱ ۱۴۰۲/۲/۲۴
این بابا یادش رفته بنیان این وضع رو خودش کار گذاشته مگه ایشان وزیر جهاد در زمان رفسنجانی وخاتمی نبود.
حسن بک۳۰۴۳۱۷۲۱۱:۴۴:۱۱ ۱۴۰۲/۲/۲۴
چقدر خامی و تشنگی برای اظهار نظر سیاسی می خواهد برداشتی اینچنین از سخنان نقل شده از کلانتری!!
ناشناس۳۰۴۳۱۹۸۱۲:۰۰:۵۹ ۱۴۰۲/۲/۲۴
اصلاح طلبان نشان می دهند هیچگونه اعتقادی به توان مردم ایران نداشته اند و خودباخته غرب هستند. در این مدتی که مملکت در اختیارشان بوده فقط بدنبال منافع شخصی خود و عدم اجرای عملیات اساسی در کشور بودند و دست گدایی به سمت آمریکا داشتند. با اینگونه روش نیز حتی آب کشور هم باید در اختیار لطف آمریکا باشد. چرا این افراد بدلیل عملکردشان و برعلیه منافع مردم کشورشان، محاکمه و مجازات نمی شوند؟!.
علیجانی۳۰۴۳۳۸۰۱۳:۱۸:۳۵ ۱۴۰۲/۲/۲۴
عیسی کلانتری مگر همون جوان انقلابی قبل از انقلاب نبود که دایما شعار ضد امپریالیستی توی دانشگاه میداد و از همین شعار ها هم به وزارت و همه چیز رسید ، چطور شد حالا حاکمیت شعار اصلیش شده ضد امپریالیستی حالا مخالفت میکنه و کم آورده و میگه بریم توی دامن سگهای امریکایی و گدایی کنیم .این جور ادم ها که چقدر ساده اندیشند ، نمیدونند که امریکایی ها به کمتر از تسلیم محض ایران و تحقیر تمام قد ما راضی نیستند و تشنه نابودی ما هستند . آقای عیسی کلانتری کافی است به جنایات اینها در 70سال اخیر خوب نگاه کند ، اینها آدم کشند و برای منافع خودشان همه کار میکنند . یادمان نرفته کشتار مردم فلسطین ویتنام ، شیلی، ایران سوریه افغانستان عراق لیبی سودان یمن و..............
سینا۳۰۴۴۱۷۱۲۲:۰۳:۰۹ ۱۴۰۲/۲/۲۴
راه حل اکثر مشکلات اقتصادی و زیست محیطی ارتباط هوشمندانه با همه کشورهای جهان و پرهیز از دشمن تراشی است ....
ربیعی۳۰۴۴۶۶۱۰۸:۴۶:۵۱ ۱۴۰۲/۲/۲۵
آب در کوزه وما تشنه لبان می گردیم این صرب المثلی است که بزرگان فارسی زبان گفته اند.ما اهل جنوب وخوزستانی هستیم خوشبخت تازه خداوند بزرگ یه نعمت بزرگی به ما داده است واین نعمت خلیج فارس شماست من عرب زبانم ولی میگم خلیج همیشه فارس چون ایرانیم ولی متاسفم با این همه وسعت مرزی دریایی که از طرف خلیج فارس که داریم قادر نیستیم مثل عرب های اون طرف خلیج فارس از اون استفاده کنیم ،با کلی پیشرفت علمی که از آنها جلو هستیم ،این کشورها هم از لحاظ بارانی خلیلی از ایران بارش کمتری دارن ،ولی متاسفانه ما جنوبی می بینیم هنگام فصل زمستان آب باران که خدا به ما عنایت کرده یا مخرب می‌شود یا به هدر می رود وبه خلیج فارس برمی گردد ،آنها آب شور خلیج را شیرین می کنن وما آب شیرین را شور می کنیم وقادر به استفاده از اون نیستیم اونها دستگاهای عظیم آب شیرین کن دارند که حتی آب آبیاری کشاورزی وغیره را از خلیج فارس استفاده می کنن ولی ما هیج کدوم از استان‌های مجاور خلیج فارس چنین طرحی ندارند .وملت نمدانند که چرا این مسئله هنوز حل نشده است .وحتی هنوز از حقابه خودمان هم نتوانستیم از کشورهای همسایه مثل افغانستان بگیریم وهر سال مشکل کم آبی در ایران داریم ،چند سالی است که ما از هدر رفتن آب باران نتوانستیم جلوگیری کنیم وما جنوبی شاهد هستیم که این آب در فصل بارش بوده وبی استفاده داره به خلیج می ریزد .پس ما خودمون نمی توانیم از آب خدا داده به نحو احسن استفاده کنیم چه ربطی به کشورهای غربی و شرقی داره و چه ربطی به تحریمات داره یعنی ما نمی توانیم جلو آب باران بگیریم که به هدر نرود ونمی توانیم یه آب شرین کنم اختراع کنیم واز آب خلیج فارس مثل عربها استفاده کنیم .یه کمی با خود بیندیشیم که ما با این مشکلات کم آبی تا کجا وتا چه زمانی پنجه نرم کنیم .
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  3. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  5. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  6. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  7. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  8. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  9. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  10. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  14. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  15. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

  18. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  19. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  20. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  21. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  22. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  25. احتمال دارد دلار به دامنه ۵۰ هزار تومان برگردد

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  4. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  5. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  6. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  7. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  8. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  9. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  10. توضیحات سردار جعفری درباره تذکر رهبری پیرامون مبارزه با بی‌حجابی/ توصیه همتی درباره نرخ‌های متفاوت ارز

  11. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  12. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  13. سلاح اتمی؛ جزو برنامه ریزی امنیتی و دفاعی ایران است؟ /تمام «نه»های رهبر انقلاب به سلاح هسته ای +اینفو

  14. رهبر انقلاب: تحریم‌ها ملت ایران را از پا در نمی‌آورد/ اگر حال جامعه کارگری خوب شود، حداقل نیمی از مردم حالشان خوب می‌شود

  15. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  16. سوء استفاده عباس عبدی از «ماچه الاغ ماده»!

  17. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  18. ناصر ایمانی: فرض کنیم یکی از این صحنه های ضرب و شتم ....

  19. همه رقیبان قالیباف در ریاست مجلس آینده/ توضیح معاون رئیسی درباره استقرار فراجا در بنیاد نخبگان

  20. رئیسی: مشکلات آبی و برقی کشور در حال حل‌شدن هستند  

  21. ضرب‌الاجل مجلس برای دولت / منتظر مدیریت بازار ارز هستیم  

  22. صدای خُرد شدن استخوان‌های صهیونیسم جهانی بیش از هر زمان دیگری به گوش می‌رسد

  23. رئیسی: جمهوری اسلامی تحریم‌ناپذیر است

  24. همسر سید مصطفی خمینی درگذشت

  25. قالیباف: تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

آخرین عناوین