حملات گسترده روسیه به اوکراین در آستانه روز پیروزی

  4020218037

مقامات اوکراینی ساعتی پیش از حملات گسترده روسیه به اوکراین خبر دادند و گفتند: در حالی که مسکو برای تعطیلات گرامیداشت «روز پیروزی» خود در ۹ ماه مه (۱۹ اردیبهشت) مصادف با سالگرد شکست آلمان نازی آماده می‌شود، این کشور موج گسترده‌ای از حملات را به سراسر اوکراین آغاز کرده است.

حملات گسترده روسیه به اوکراین در آستانه روز پیروزی

به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، مقامات اوکراینی اعلام کردند در حالی که موشک‌های روسیه بامداد امروز (دوشنبه) یک انبار مواد غذایی را در شهر بندری اودسا در دریای سیاه به آتش کشیدند و انفجارهایی در چندین منطقه دیگر اوکراین گزارش شده است، در اثر حملات روسیه به کی‌یف حداقل پنج نفر زخمی شدند.

حملات جدید در حالی صورت می‌گیرد که مسکو برای رژه روز پیروزی خود در روز سه‌شنبه آماده می‌شود، یک سالگرد کلیدی برای ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه که روح ارتش شوروی را که نیروهای آلمان نازی را شکست داد برانگیخته و اعلام کرده است که روسیه اوکراینی را که در سیطره تجسم نازی قرار دارد، شکست خواهد داد.

ژنرال ارشد اوکراینی که مسئول دفاع از شهر محاصره شده باخموت است، گفت: پس از اینکه به نظر می‌رسد گروه واگنر از عقب‌نشینی خود از این شهر منصرف شده است، روسیه گلوله‌باران باخموت را تشدید کرد تا بتواند آن را تا روز سه‌شنبه تصرف کند.

شهردار ویتالی کلیچکو در کانال پیام رسان تلگرام خود گفت: سه نفر در انفجارها در منطقه سولومیانسکی کی‌یف زخمی شدند و دو نفر دیگر بر اثر سقوط لاشه هواپیمای بدون سرنشین به منطقه سویاتوشین در غرب پایتخت اوکراین زخمی شدند.

اداره نظامی کی‌یف اعلام کرد که لاشه هواپیمای بدون سرنشین بر روی باند فرودگاه ژولیانی، یکی از دو فرودگاه مسافربری پایتخت اوکراین سقوط کرد اما آتش‌سوزی در پی نداشت.

شاهدان عینی به رویترز گفتند که صدای انفجارهای متعددی را در کی‌یف شنیده‌اند و مقامات محلی اعلام کردند که سامانه‌های پدافند هوایی این شهر در حال دفع این حملات هستند اما هنوز مشخص نیست که چه تعداد پهپاد روسی به کی‌یف اعزام شده است.

سرهی براتچوک سخنگوی اداره نظامی اودسا در کانال تلگرام خود عکس‌هایی از یک سازه بزرگ که به‌طور کامل در شعله‌های آتش سوخته است را منتشر کرد که به گفته او حاصل حمله روسیه به یک انبار مواد غذایی و ساختمان‌های اطراف آن است.

پس از اینکه هشدارهای حمله هوایی برای ساعت‌ها در حدود دو سوم اوکراین پخش شد، همچنین گزارش‌های رسانه‌ای از شنیده شدن صداهای انفجار در منطقه جنوبی خرسون و نیز در منطقه زاپوریژیا در جنوب شرقی اوکراین منتشر شد.

ارتش روسیه جمعه‌ شب نیز مناطق غربی شهر باخموت را که هنوز تحت کنترل نیروهای اوکراینی قرار دارد با استفاده از مهمات فسفری و آتش‌زا به شدت گلوله‌باران کرده بود.

رئیس جمهور روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تبدیل شد.

آمریکا و کشورهای غربی در پاسخ به این اقدام روسیه، تاکنون تحریم‌های گسترده‌ای را علیه مسکو اعمال و میلیاردها دلار تسلیحات و تجهیزات نظامی به کی‌یف ارسال کرده‌اند.

از برگزاری دور اول و دوم گفت‌ وگوهای صلح بین روسیه و اوکراین در هفته نخست این درگیری‌ها تا آخرین روزها و ساعت‌های سال ۲۰۲۲ که از یک طرف مسکو برای ادامه مذاکرات اعلام آمادگی می‌کرد و کی‌یف در واشنگتن به دنبال دریافت حمایت‌های مالی و تسلیحاتی بیشتر برای ادامه جنگ بود گرفته، تا هفته نخست سال جدید میلادی که پیشنهاد آتش‌بس یک‌جانبه روسیه از طرف اوکراین رد شد و اروپا از ارسال سامانه‌های جدید نظامی به اوکراین پرده برداشت؛ تاکنون دورنمایی برای صلح دیده نشده است.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  6. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  7. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  8. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  9. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  14. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  19. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  20. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  25. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

آخرین عناوین