بعد از راهاندازی یک سازمان و شروع کار آن، رفته رفته روابط زیادی شکل میگیرند و این رابطهها هر روز در حال گستردهتر شدن هستند. درون سازمان روابط مختلفی صورت میگیرد که انواع متفاوتی دارد. برای مثال روابط با کارکنان و سرمایهگذاران جزء روابط داخلی یک سازمان هستند. از طرفی هدیههای سازمانی بهعنوان یکی از بهترین راهکارها برای بازاریابی و قدردانی از مشتریان بالقوه و قدیمی به کار گرفته میشود. این روزها صاحبان کسبوکارها، سفر کارت را بهعنوان بهترین هدیههای سازمانی استفاده میکنند. در این مطلب همراه ما باشید تا بگوییم چگونه توسعه روابط درون سازمان با سفر کارت امکانپذیر است.
آشنایی با روابط درون سازمان و انواع آن
کسبوکارها و سازمانها با کمک یک روش با مخاطبان خود در ارتباط هستند. این روش، ارتباطات سازمانی نام دارد. مخاطبین شما بهعنوان یک صاحب و کسبوکار افرادی مانند مشتریان بالقوه و قدیمی، کارکنان سازمان، سرمایهگذاران و شریکان تجاری، رسانهها و دولت هستند.
باتوجهبه نوع مخاطبین، ارتباطات سازمانی نیز شکلهای متفاوتی دارند. بهگونهای که این روابط در انواع مکتوب، شفاهی، رسمی، غیررسمی، درونسازمانی، برونسازمانی و جهتدار نیز قابل تقسیمبندی هستند. برای مثال وبسایت کسبوکار شما، گزارشهای داخلی و خارجی، مطلبهای تبلیغاتی، ایمیل و ... جزء این شکلهای مختلف روابط درونسازمانی هستند. از طرفی باتوجهبه گروه مخاطبین از جمله سرمایهگذاران، عموم مردم جامعه، کارکنان، جامعه یا دولت نیز روابط درونسازمانی به انواع مختلفی تقسیم میشوند. بازاریابی و تبلیغات نیز نقش مهمی بر بهبود وضعیت روابط درونسازمانی دارد.
ارتباط میان کارکنان، جزئی از ارتباطات درونسازمانی
باتوجهبه نوع مخاطبان میتوان آنها را به 2 دسته داخلی و خارجی تقسیم کرد. بهگونهای که در ارتباطات سازمانی، کارکنان در دسته مخاطبین داخلی قرار میگیرند. همچنین کارکنان یک سازمان، وسایل مختلفی مانند اینترنت، سرویسهای پیامرسانی فوری، اطلاعیههایی ویژه برای سازمانها و اخبار مهمی مانند گزارشهای مالی را مورداستفاده قرار میدهند. بیشتر سازمانها، کارکنان خود را از اطلاعیهها و خبرهای لازم آگاه میکنند.
ارتباط با سرمایهگذاران، جزئی از ارتباطات درونسازمانی
یکی از مهمترین بخشهای ارتباطات سازمانی، برقراری روابط با سرمایهگذار است. این سرمایهگذاران نیز مانند کارکنان، بخشی از مخاطبان داخلی سازمان شما هستند. پس در تامین امنیت مالی موردنیاز سازمان، نقش مهمی دارند. برقراری ارتباط با سرمایهگذاران شامل اطلاعاتی مانند تجزیه و تحلیلهایی که از بازار صورت گرفته، گزارشهای سالانه، اخبار درباره سهمها و ... است.
ارسال آخرین آپدیتهای مربوط به کسبوکار برای سرمایهگذارها از طریق دفتر ارتباطات سازمانی ممکن میشود. با دریافت این اطلاعات بهروزرسانی شده میتوانید از پوششهای رسانهای که درباره سازمان صورت گرفته و شامل نظرات مثبت و منفی است و جدیدترین اخبار درباره سازمان و رقابتهای آن اطلاع پیدا کنید.
تمرکز بر روابط انسانی درون سازمان
ارتباط با کارکنان، سرمایهگذارها، دولت و بازاریابی از مهمترین نمونههای انواع ارتباطات سازمانها هستند که نیاز به تمرکز دارند. باتوجهبه اندازه سازمان یا صنعتی که سازمان در آن قرار دارد، این بخش ارتباطات سازمانی شامل قسمتهای بیشتری هستند. همچنین بر اساس ساختار سازمانی و اولویتهای ارتباطاتی یک سازمان، تمرکز آن مجموعه روی بخشهای بیشتری امکانپذیر میشود.
تاثیر قدردانی بر بهبود روابط درون سازمان
در سالهای گذشته تیمی از محققان قصد داشتند در سازمانهای بزرگ و کوچک، تعریف و تمجید مدیران و تاثیر آن بر کارمندان را مورد بررسی قرار دهند. باتوجهبه تحقیقاتی که در گذشته انجام شده، متوجه شدند که چه ارتباطی میان فرهنگ قدردانی و افزایش بهرهوری کارکنان یک سازمان وجود دارد. در این تحقیقات، تعریف و تمجید مدیران فقط درباره یک کارمند از هر 4 کارمند بود. سپس با بررسی عملکرد کارکنان در 2 بازه زمانی پیش از قدردانی و بعد از آن، ارتباط میان فرهنگ قدردانی و عملکرد افراد را مشخص کرد.
در بعضی از سازمانها قدردانی و تشکر بهعنوان فرهنگی سازمانی جا افتاده که توانسته عملکرد کسبوکارها را تا 28 درصد بهبود ببخشد. با جا انداختن این فرهنگ در سازمان، حتی تقاضا برای ترک کار تا 31 درصد کاهش پیدا کرد. در این نوع سازمانها، نیروی متخصص نیز تمایل بیشتری به فعالیت حضوری در سازمان دارد.
به گفته بعضی از پژوهشگرانی که تحقیقات زیادی در حوزه مارکتینگ داشتهاند؛ هدیه سازمانی نوعی استراتژی 2 سر برد است. بنابراین هدیه سازمانی بهترین ایده برای کارکنان، شرکای تجاری و حتی انواع مشتریان شما به حساب میآید. زمانی که بودجهای را برای خرید هدیه سازمانی اختصاص میدهید، میزان مالیات نیز تا حد قابلتوجهی کاهش پیدا میکند. زیرا تسهیلات ارائه شده در سازمان با تخفیف در مالیات همراه است. همچنین این هدیه سازمانی نوعی سرمایهگذاری باری روابط تجاری است که رشد و پیشرفت را به همراه دارد.
با سفر کارت، قدردانی کنید!
شاید خرید هدیههای سازمانی، راهکاری قدیمی به نظر برسد؛ ولی هنوز هم پاسخگو است. رسمی و شیک بودن این هدیه سازمانی اهمیت زیادی دارد. زیرا در غیر این صورت اعتبار سازمان و تصویر برند شما را دچار آسیب میکند. هدیه سازمانی باید خلاقانه، رسمی، خاص و نوآورانه باشد. همچنین این هدیه باید تاثیر ماندگاری بر مخاطب بگذارد. در حقیقت هدیهای کاربردی برای همکاران و کارکنان خود انتخاب کنید که از کاربرد خوبی برخوردار باشد.
همه این ویژگیها را میتوانید در سفر کارت علی بابا ببینید. این هدیه، حس نابی به مخاطب منتقل میکند. در نتیجه به افراد سازمان خود نشان میدهید که تا چه اندازه برای شما ارزشمند هستند و آنها را ترغیب میکنید تا به اهداف جدید برسند و با انگیزه بیشتری کار کنند. دریافتکنندگان این کارتها میتوانند با استفاده از اعتبار کارتهای علی بابا و مراجعه به سایت اینترنتی و اپلیکیشن این مجموعه از خدمات گردشگری موردنظر خود بهرهمند شوند.
بنابراین شکلگیری یک سازمان با ساخت روابط مختلفی همراه است. بهگونهای که روابط متنوعی مانند روابط با کارمندان، با سرمایهگذاران، روابطعمومی و ... درون سازمان و بیرون آن وجود دارند. برای پیشرفت در سازمان و کسبوکار خود باید این روابط را توسعه بدهید. هدیههای سازمانی یکی از بهترین ایدهها برای توسعه روابط درونسازمانی هستند. اما با وجود هدیههای تکراری و کلیشهای، پیشنهاد ما یک هدیه خاص و منحصربهفرد مانند سفر کارت علی بابا است.