در جلسه استیضاح وزیر صمت چه گذشت؟ مجلس به فاطمی امین اعتماد نکرد/ انتقاد شدید از قیمت خودرو تا رانت معاونین/ فاطمی امین: با رانت خواری مبارزه می‌کنم/ رئیسی: همه نمایندگان به ضدفساد‌بودن وزیر صمت معتقدند

گروه سیاسی الف،   4020210022 ۳۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۸ تکراری یا غیرقابل انتشار

جلسه استیضاح سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت در حالی دهم اردیبهشت در مجلس شورای اسلامی برگزار شد که وی ۶ ماه پیش نیز در مجلس استیضاح شده و توانسته بود با ۱۸۲ رای حمایتی از نمایندگان در این وزارتخانه بماند اما این بار نمایندگان مجلس به او اعتماد نکردند و فاطمی امین از وزرات صمت خداحافظی می کند.

مجلس به فاطمی امین اعتماد نکرد/ انتقاد شدید از قیمت خودرو تا رانت معاونین/ فاطمی امین: با رانت خواری مبارزه می‌کنم/ رئیسی: همه نمایندگان به ضدفساد‌بودن وزیر صمت معتقدند

به گزارش الف، در ادامه جلسه علنی روز یکشنبه - ۱۰ اردیبهشت - مجلس شورای اسلامی،بررسی استیضاح وزیر صمت در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفت و مخالفان و موافقان استیضاح وزیر صمت نظرات خود را در مورد عملکرد وزیر صمت بیان کردند.

در ابتدای این جلسه موافقان استیضاح نظرات خود را در مورد عملکرد وزیر صمت بیان کردند.

رسولی نژاد: قیمت خودرو سرسام‌آور است

رسولی نژاد نماینده دماوند در موافقت با استیضاح وزیر صمت، عدم وجود برنامه مدون برای تعهدات ارزی صادکنندگان، کارت های یکبار مصرف بازرگانی، ایجاد فضای رانتی در تخصیص ارز به گروههای خاص، رفع نشدن مشکل رفع تعهدات ارزی صادر کنندگان را از مشکلات وزارت صمت در دوره وزارت فاطمی امین برشمرد.

وی مردمی نبودن مدیران وزارتخانه و بی توجهی به شرایط اقتصادی کشور را مورد انتقاد قرار داد و گفت که این کار سبب شده تا آنان مشکل مردم را درک نکنند.

رسولی نژاد با اشاره به چالش های صنعت خودرو در کشور بیان داشت: وزیر صمت قرار بود برای ساماندهی صنعت خودرو برنامه های خود را ارائه دهد اما هنوز برنامه خاصی از سوی وزیر ارائه نشده و قیمت خودرو همچنان سرسام آور است.

نماینده مردم دماوند بیان داشت: انتصابات فامیلی بدون توجه به شایستگی ها، عدم توجه به شرایط کشور و برگزاری جلسات پر هزینه از دیگر چالش های وزرات صمت است.

موسوی لارگانی: قیمت مسکن سر به فلک کشیده است

در ادامه ناصر موسوی لارگانی در موافق استیضاح وزیر صمت بیان داشت:فاطمی امین بدون نظر کارشناسان چارت سازمانی این وزراتخانه را به هم ریخت و افراد نزدیک به خود را در بدنه این وزراتخانه استخدام کرد و بلایی بر سر چارت سازمانی آورده که کسی جرات انتقاد از نزدیکان وزیر را ندارد.

نماینده مردم فلاورجان بیان داشت:حساب فاطمی امین از حساب دولت جداست لیست بالا بلندی از معاونان وزرات صمت در اختیار ماست که از رانت استفاده کردند.

وی اضافه کرد: برنامه های وزیر صمت باعث شد که زندگی عادی مردم فلج شود و قیمت مسکن به دلیل بالا بودن قیمت مصالح سر به فلک کشیده وزیر هم در این زمینه پاسخگو نیست.

الهویردی دهقانی از نمایندگان موافق استیضاح وزیر صمت با اشاره به مشکلات صنعت خودرو بیان داشت: از زمانی که وزیر صمت این وزراتخانه را در اختیار گرفت قیمت خودرو چندین برابر شده است و وزیر هم کنترلی در این زمینه انجام نداده است.

دهقانی: وزیر صمت نتوانسته قیمت خودرو را مدیریت کند

نماینده مردم ورزقان اظهار داشت: وزیر صمت بجای اینکه وزیر صنعت و معدن باشد،بیشتر مدیر دو کارخانه خودرو سازی در کشور است و نتوانسته است قیمت خودرو را مدیریت کند.

وی افزود: فاطمی امین توان مدیریت این وزراتخانه را ندارد و باید دولت مدیری را بگذارد تا بتواند این وزراتخانه را مدیریت کند و تورم در حوزه صنعت را مهار کند.

بدری: انتقاد از عدم دفاع فاطمی امین از مصوبه خودرویی مجلس در مجمع تشخیص مصلحت نظام

در ادامه صدیف بدری نماینده اردبیل در موافقت با استیضاح وزیر صمت از اینکه وزیر صمت در جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره واردات خودروی کارکرده حاضر نشده و از مصوبه مجلس دفاع نکرده است، انتقاد کرد.

نظری: امروز مجلس بین دفن خود و استیضاح وزیر یکی را انتخاب کند

در ادامه سید غنی نظری نماینده مردم خلخال در مجلس شورای اسلامی در موافقت با استیضاح وزیر صمت گفت: امروز مجلس بین دفن خود و استیضاح وزیر یکی را انتخاب کند.

وی ادامه داد: اگر یک وزیر استیضاح شود حساب کار دست بقیه وزرا می آید امروز باید برای دیدار با وزرا به دنبال آشنا باشیم.

حضرت پور: چرا آبروی مجلس را بُردید

روح الله حضرت پور از نمایندگان موافق استیضاح فاطمی امین گفت: آقای وزیر حقوق ملت ایران را به رویایی دست نیافتنی تبدیل کردید اکنون استیضاح این وزیر نابلد در حال انجام است، این استیضاح باندهای گردن کلفت خودرو و مسببان وضعیت فعلی است.

نماینده مردم ارومیه خطاب به وزیر صمت بیان داشت: ما از فشارهای دوستان شما تاثیر نمی پذیریم، سخنگوی شما به چه دلیلی علت استیضاح را ندادن رانت به نمایندگان عنوان می کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خطاب به وزیر اظهار داشت: چرا آبروی مجلس را ُبردید چرا در هفته های اخیر باندهای مافیای خودرو خودشان را به آب و اتش می زنند تا استیضاح شما به سرانجام نرسد.

وی افزود: مردم با این استیضاح به آینده امیدوار می شوند چون با برنامه های وزیر صمت تهیه جهیزیه و داشتن خودرو برای جوانان ایرانی به یک رویا تبدیل شده است.

حضور رییس جمهور در جلسه استیضاح اختیاری است

در ادامه محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اظهارات سیدغنی نظری که حضور نداشتن رییس جمهور در این جلسه را بی توجهی به خواسته اکثریت نمایندگان مجلس دانسته بود، گفت: ناطق محترم نکته ای را اشاره کردند عدم حضور رییس جمهور بی توجهی به مجلس است اما اینگونه نیست طبق آیین نامه داخلی مجلس هیچ گونه الزامی برای حضور رییس جمهور در جلسه استیضاح وجود ندارد و حضور ایشان اختیاری است.

رییس جمهور در جلسه استیضاح وزیر صمت حضور می‌یابد

پس از اتمام مدت زمان قانونی نمایندگان موافق استیضاح که طبق آیین نامه برای استیضاح یک وزیر دو ساعت استیضاح کنندگان، فرصت داشتند، نوبت به مخالفان استیضاح رسید. سیدمحسن دهنوی عضو هیات رییسه مجلس با اعلام اتمام زمان استیضاح کنندگان، از وزیر صنعت، معدن و تجارت دعوت کرد تا برای ارایه توضیحات در سخنگاه مجلس حضور یابد.

وی گفت: ظاهرا قرار است رئیس جمهور در جلسه استیضاح تشریف بیاورند که حداکثر یک ساعت وقت دارند و بعد از ایشان نوبت دفاعیات وزیر می‌رسد که می‌تواند بخشی از وقت خود را به دو نفر از نمایندگان بدهد.

وی ادامه داد: با توجه به این‌که رئیس جمهور می‌خواهد که در جلسه حضور پیدا کند تا وقتی که ایشان تشریف بیاورند وزیر صنعت، معدن و تجارت دفاعیات خود را مطرح می‌کنند.

پس از نطق نمایندگان موافق سید رضا فاطمی امین وزیر صمت در جریان استیضاح از عملکرد خود دفاع کرد

فاطمی امین: مسئله امروز ما هم افزایی و وحدت دولت و مجلس انقلابی است

سیدرضا فاطمی‌امین وزیر صمت صبح امروز (یکشنبه ۱۰ اردیبهشت‌ماه) در جریان استیضاح خود در صحن علنی مجلس گفت: مسئله امروز ما هم افزایی و وحدت دولت و مجلس انقلابی است ما فرصت نداریم گرفتار حاشیه‌ها شویم و اجازه نداریم گرفتار خودمان شویم. باید عقب ماندگی ها را جبران کرده و گرفتاری های معیشتی مردم را جبران کنیم که نیازمند وحدت همدلی و هم افزایی دولت و مجلس است.

وی افزود: در روزهای اخیر یک خبر کذب منتشر شد که همه مردم متضرر شدند. اتفاقی که نه در شان دولت مردمی بود و نه در شان مجلس انقلابی، کذب محض و ظلم بزرگ‌.

آقای بیگی تنها یک خودرو که داده شده را نام ببرید

فاطمی‌امین با اشاره به اخبار منتشرشده در روزهای اخیر تصریح کرد: در چند روز گذشته من هر کجا که می روم احساس می کنم نگاه ها به من سنگین است البته شما هم چنین احساسی را تجربه می‌کنید. چرا با عزت و آبروی مومن بازی می شود؟ البته عزت مومن متعلق به خدا است این آبروبری‌ها برای ما ذخیره قبر و قیامت خواهد بود ولی به حیثیت مجلس، دولت و اعتماد عمومی ضربه خورد.

وی تاکید کرد: ملت بزرگ ایران؛ فاطمی امین خادم شما آلوده به فساد نشده است. ملت بزرگ ایران نمایندگان شما در مجلس شورای اسلامی به فساد آلوده نشده اند.

وزیر صمت در بخش دیگری از سخنانش ضمن انتقاد به افرادی که به‌دنبال تخریب رابطه دولت و مجلس هستند، عنوان کرد: چرا دولت تخریب می شود؟ چرا مجلس تخریب می‌شود؟ چرا رابطه دولت و مجلس تخریب می‌شود؟ چرا برای کشور هزینه ایجاد می کنید؟ ضد فساد ترین دولت به چنین فسادی متهم می شود و مجلس انقلابی ضد فساد به چنین فسادی متهم می شود آیا این جنگ روانی نیست؟ ماجرا چیست؟

وی گفت: آقای بیگی تنها یک خودرو که داده شده را نام ببرید. نیازی نیست 70 را بگویید.

فاطمی‌امین گفت: من از رئیس کمیسیون اصل ۹۰ را پرسیدم؛ در سال ۱۴۰۰ و ۹۹ قبل از تشکیل دولت مردمی یک رابطه بین یکی از واحدهای مجلس و یک شرکت خودروسازی خصوصی که متخلف است و ۱۴ هزار میلیارد پرونده در سازمان تعزیرات دارد،  خودروسازی که این روزها میلیاردها تومان در کانال های تلگرامی و سایت های زرد هزینه می‌کند تا وزیر را بزند؛ این مافیای خودرو است.

وی ادامه داد: آقای پژمانفر گفتند اتفاقی افتاد و رئیس محترم مجلس جلوی آن را گرفت. ۲ روز در تابلوهای رفاهی مجلس درج شد که خودرو بگیرید. هیئت رئیسه با بررسی این اتفاق کار را متوقف و از حیثیت مجلس دفاع کرد. چرا کاری که مربوط به نیمه اول سال ۱۴۰۰ است به این استیضاح پیوند داده می‌شود؟ چه کسانی از این استیضاح نفع می‌برند؟

وزیر صمت تصریح کرد: استیضاح حق مجلس است و بارها آن را گفته ام، من اینجا هستم به شما به عنوان نمایندگان محترم مردم سرافراز ایران پاسخ بدهم ولی این روزها تیتر می‌زنند که لابی‌های آمریکایی فاطمی امین، کجای ما به آمریکا می خورد؟

وی افزود: چه کسی این تیترها را می‌زند؟ چه کسی این پول‌ها را بیرون از مجلس هزینه می‌کند؟ چه افرادی خوشحال هستند و چه می کنند؟ چه منافعی به خطر افتاده؟ می‌گویند تیغ و گیوتین استیضاح، مگر اینجا قتلگاه است! که آن را این‌گونه تعبیر می‌کنند که تیغ و گیوتین استیضاح بر گردن وزیر صمت! سوال‌هایی پرسیده شده و بنده هم به آن‌ها پاسخ می‌دهم، شما صاحب اختیارید. من در مقام اجرا هستم و شما در مقام نظارت اگر پاسخ ها را منطقی دیدید به آن رای می دهید و گرنه من سنگر را به سرباز بعدی تحویل می‌دهم.

وزیر صمت تاکید کرد: آقای رئیس مجلس شما پیگیری کنید کدام شرکت است که وقتی به منافعش نمی رسد، معاون بنده را مورد ضرب و شتم قرار می دهد.

فاطمی‌امین گفت: چرا دوقطبی سازی می‌شود عده‌ای به دنبال دوقطبی سازی هستند و می‌گویند یا برد است و یا باخت. اگر وزیر افتاد، برد مجلس است اگر وزیر نیافتاد باخت مجلس است. چه کسی دنبال این موضوعات است؟ دولت مردمی و مجلس انقلابی باید با همدیگر مسائل و مشکلات را حل کند حضرت آقا چه گفتند هر کس دوقطبی سازی می کند این است. هر فردی که می‌گوید انداختن وزیر یعنی قوت مجلس دوقطبی سازی می‌کند. این تعبیرات زیبنده نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران نیست.

وی ادامه داد: من به عنوان مسئول باید پاسخگوی عملکرد خود باشم. ملت شریف ایران سخنران قبلی ماجرای اشاره کرد که شرکتی ۳ هزار میلیارد تومان گرانفروشی دارد و در سازمان تعزیرات پرونده مفتوح است. چه شرکتی اشاره کرد که در پی منافع نامشروع یکی از معاونان بنده را به قصد کشت مضروب کرده اند. چرا دفاع می کنید؟ چه کسانی رفتند در شعبه ۲۷ جنایی و وسادت کردند که آن متخلف بیرون بیاید. این اژدهای هفت سر فساد است.

وزیر صمت خاطرنشان کرد: ملت ایران من به شما اطمینان می‌دهم با هرگونه رانت‌خواری و ویژه خواری مقابله می‌کنم البته تاوان هم می دهیم، دیروز معاون من و فردا شاید خود من. مهم‌تر از برخورد فیزیکی که عجیب است آقای رئیس مجلس پیگیری کنید چه شرکتی است که وقتی به مطامع خود نمی‌رسد، نیرو اجیر کرده و با معاون وزیر برخورد فیزیکی می‌کند. کجای کشور باید این موضوع را تحمل کرد؟ آقای آزادیخواه این موضوع را به نام توضیح بدهید.

پس از اظهارات وزیر صمت، مخالفان استیضاح نظرات خود را در مورد عملکرد وزیر صمت بیان کردند:

مخالفان استیضاح وزیر صنعت،معدن و تجارت ضمن دفاع از عملکرد فاطمی امین، تاکید کردند که دولت و مجلس در یک کشتی نشسته‌اند و نباید فضا را دو قطبی کرد.

میرتاج‌الدینی: موفقیت دولت موفقیت مجلس است

محمدرضا میرتاج الدینی، نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با استیضاح فاطمی امین گفت: ابتدا یک گلایه از هیات رئیسه مجلس دارم استیضاح وزیر در کمتر از شش ماه یک پدیده جدید برای مجلس یازدهم است. در ۱۱ دوره مجلس شورای اسلامی هیچ وزیری در کمتر از شش ماه دو بار استیضاح نشده است. گلایه از این جهت است که اگر نوبتی هم بود این بار نوبت استیضاح فرد دیگری بود. چرا آنچنان عمل کردیم که از کنار دیگران رد شده و در شرایطی که تنها دو ماه از استیضاح قبلی وزیر نگذشته بود مجدد به سراغ استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت رفتیم. چرا به خاطر برخی مسائل که نمی‌گویم مجدد مجلس را به چالش اینچینی کشیدیم.

وی ادامه داد: بنده به موافق اول استیضاح عرض می‌کنم که شما با بنده در مجلس هفتم همکار بودید، در آن دوره مجلس هفتم انقلابی بود و دولت وقت دولت اصلاحات. در شورای مرکزی توافق شد که تنها استیضاح یک وزیر مطرح شود. حال بنده می‌پرسم که چرا با دولت اصلاحات این چنین برخورد شد و ما با دولت انقلابی اینگونه رفتار می‌کنیم؟ مگر آقای رئیسی را ما با ۲۴۰ امضاء دعوت نکردیم که در انتخابات شرکت کنند. مگر مردمی که به آقای رئیسی رای دادند همان مردمی نیستند که به مجلس انقلابی رای دادند ما در یک کشتی نشسته‌ایم موفقیت دولت موفقیت مجلس شورای اسلامی است و موفقیت مجلس موفقیت دولت به شمار می‌رود.

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: استیضاح باید برای حل مشکلات مردم باشد. اگر وزیری پاک‌دست نباشد یا کم کاری کند و یا شاخص‌های حوزه وزارت نشان دهد که عملکرد موفقی نداشته باید با استیضاح کنار برود. در خصوص آقای فاطمی امین حتی استیضاح کنندگان به پاک‌دستی وزیر اعتقاد دارند و تردیدی در آن نیست. از طرف دیگر هم استیضاح‌کنندگان و هم مخالفان استیضاح باور دارند که آقای فاطمی امین فرد پاک‌دستی است.

وی در ادامه تاکید کرد: انتظار داشتیم هیات رئیسه و هیات نظارت مجلس شورای اسلامی بیانیه‌ای را که در خصوص اتهام دادن خودرو به نمایندگان صادر شده است را در صحن مجلس شورای اسلامی قرائت کنند. بنده به صداوسیما که به همه نمایندگان پیام داده و پرسیده که آیا خودرو گرفته‌اید از همین جا می‌گویم که هیچ یک از نمایندگان برای پس گرفتن امضای خود از استیضاح خودرو نگرفته‌اند و دولت نیز خودرویی اعطا نکرده است. هم ساحت دولت و هم ساحت مجلس از این اتهام پاک است.

میرتاج‌الدینی اضافه کرد: وزیری که تا آخرین وقت کاری در دفتر خود حضور دارند، وزیر پرکاری است. شاخص‌های مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی نیز نشان می‌دهد که عملکرد وزیر قابل قبول است. تولید انواع خودروی سواری و وانت در ۱۱ ماه گذشته ۳۱ درصد و ۷۱ درصد رشد داشته است. تولیدات پتروشیمی ۸ درصد افزایش یافته است اما آیا همه مشکلات این بازار به وزارت صنعت، معدن و تجارت باز می‌گردد؟ تورم و گرانی وجود دارد ما هم آن را قبول داریم اما باید ریشه آن را پیدا کنیم. سهم وزارت صنعت، معدن و تجارت کمتر از سایر بخش‌ها است. آیا نوسانات ارزی و تحریم‌های خارجی و خود تحریمی‌ها تاثیری بر قیمت خودرو ندارد؟

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: بنده خودم با آقای رشیدی کوچی که در بودجه پیشنهاد واردات خودروهای کارکرده را دادند همراه شدم و در کمیسیون تلفیق کمک کردیم تا کار نهایی شود اما چرا این مصوبه مجلس در بودجه نهایی نشد آیا کم‌کاری هیات رئیسه که نتوانست هیات عالی نظارت مجمع را قانع کنند در این حوزه تاثیرگذار نیست؟

میرتاج الدینی اظهار کرد: بنده آقای سیاهکلی را قبول دارم و مشکلاتی که ایشان می‌گویند وجود دارد اما راه‌حل چیست؟ واردات خودرو و افزایش تولید چقدر می‌تواند در این حوزه موثر باشد؟ شورای رقابت چه نقشی دارد؟ همه این موارد در مساله خودرو دخیل است. از طرف دیگر وزارتخانه‌ای که ۲۸ ردیف کاری دارد ما نباید صرفا بر یک موضوع آن تمرکز کنیم.

میرمحمدی: هیات نظارت بر رفتار نماینده گفت حتی یک سند از یک خودرو تحویلی به نماینده هم نیاورده اند

همچنین سید جلیل میرمحمدی در مخالفت با استیضاح وزیر صمت از اینکه برخی نمایندگان آمارهای رسمی دولت در حوزه خودرو را زیر سوال بردند، انتقاد کرد و گفت: امروز در جریان استیضاح آمارهای مربوط به معدن، تولید، صادرات را خلاف و غلط خواندند؛ ما به کجا داریم می‌رویم؟ همه در یک کشتی نشستیم، هر کسی هم جایگاه خود را دارد. ما اجازه نداریم برای اینکه فاطمی امین را استیضاح کنیم جلوی تمامی دستاوردهای نظام، علامت سوال بگذاریم. با فاطمی امین مشکل داریم حرف دیگری است اما با نظام که مشکل ندارید که آنقدر در رسانه‌های داخلی و خارجی علیه‌اش کار می‌کنید و جلوی عملکرد دولت علامت سوال می‌گذارید؟

وی افزود: پشت این تریبون مقدس حاضر می‌شوید و بخاطر اینکه علیه فاطمی امین رای دهید حرف‌هایی می‌زنید و بعد هم مصاحبه می‌کنید که چهار ماه پیش ۷۵ خودرو به نمایندگان داده شده است. شما یکی از ارکان نظام را زیر سوال می‌برید، چه پاسخی به این اتهامات دارید؟ یک مورد بگویید که کدام نماینده خودرو شاسی بلند گرفته است؟ اینها را اعلام کنید نه اینکه با مصاحبه‌هایتان علیه مجلس جوسازی کنید.

نماینده تفت و میبد با بیان اینکه استیضاح حق مسلم مجلس است، گفت: نباید بخاطر استیضاح آمارهای خلاف واقع بدهید و یا اینکه حرف‌هایی بزنید همچون اینکه این وزیر و وزارت صمت همه دولت را زمین گیر کرده است. این چه حرفی است؟ آیا همه دولت واقعا زمین گیر شده است؟

رئیس‌جمهور در مجلس شورای اسلامی حضور یافت

 دقایقی پیش، رئیس جمهور برای دفاع از وزیر صنعت، معدن و تجارت در مجلس شورای اسلامی حاضر شد.

رئیسی: استیضاح به معنی اختلاف دولت و مجلس نیست/ همه نمایندگان به ضدفساد‌بودن وزیر صمت معتقدند

 آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور صبح امروز (دهم اردیبهشت) در جلسه بررسی استیضاح سید رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه استیضاح یک وزیر در مجلس به معنای اختلاف نیست گفت: احساس کردم بعد از فرمایش رهبر انقلاب برای وحدت بین قوا وجود دارد، ممکن است برخی استیضاح از وزیر ممکن است اختلاف بین قوا تلقی شود و به دلیل حضورم در این جلسه به همین دلیل بوده است.

 همه به پاکدستی، ضدفساد بودن و ضدیت با روابط ناسالم وزیر صمت معتقدند

وی افزود: از  کسانی که وزیر را استیضاح کردند بخاطر پیگری دغدغه های مردم تشکر می‌کنم. تلقی ما در دولت این است که دوستان ما در مجلس به خاطر مسائلی که در حوزه‌های انتخابیه با آن مسائل درگیر هستند مواردی را در مجلس پیگیری می‌کنند. همه به پاکدستی، ضدفساد بودن و ضدیت با روابط ناسالم وزیر صمت معتقدند و این موضوع را هم موافقان و هم مخالفان استیضاح بیان کرده‌ا‌ند. هم سلوک شخصی وزیر و هم مدیریت اداری وی همواره با ضدیت با رانت، فساد و مافیا بوده که مورد اتفاق نمایندگان مجلس نیز هست.

رئیسی با بیان اینکه از سال ۹۶ به بعد ۶ وزیر و سرپرست در وزارت صمت جابه‌جا شدند گفت: تقریبا همه نمایندگان به ضدفساد‌بودن وزیر معتقدند. ثبات در مدیریت در این وزارتخانه موضوع مهمی است که می‌تواند به تولیدکننده و بخش‌های مختلف صنعت، معدن و تجارت پیام بدهد.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه روحیه ضد فساد و مقابله با رانت خواری نقطه مشترک ما و مجلس درمورد وزیر است گفت: سه مرکز شاخص های وزارت صمت را رو یه رشد ارزیابی کرده است و شاخص‌هایی که در گزارش‌های دولت و خارج از دولت بیان شده است نمایان رشد تولید در کشور است.

وی در ادامه گزارش مرکز آمار ایران، بانک مرکزی و مرکز پژوهش‌های مجلس را مورد استناد قرار داد و گفت: طبق گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، مرکز آمار ایران و بانک مرکزی علاوه بر وزارت صنعت و دولت همه شاخص‌ها در وزارت صمت هم در حوزه تولید، هم معدن، هم تجارت و هم حوزه سرمایه گذاری در کشور به ویژه تجهیزات تولیدی بیانگر رشد بوده است. برای بررسی موفقیت یک وزیر باید به گزارش عملکرد توجه کردو طبق شاخص‌های ارائه شده، همگی نشانگر رشد تولید بوده است. کاری که در معدن و مسایل مختلف تولید انجام شده در دو دهه گذشته بی‌سابقه بوده است. به عنوان نماینده حتماً این شاخص‌ها را ببینید که کجا در قبل، این میزان ارتباط و تجارت و افزایش سهم ما در منطقه صورت گرفته است؟ شاخص‌هایی که در همه گزارش هایی که در دولت و چه خارج از دولت نشان دهنده رشد تولید است و کاری که در حوزه معدن شده در مقایسه با دو دولت گذشته بی‌نظیر است.

رئیسی همچنین به موضوع صنعت خودرو نیز اشاره کرد و با تاکید بر اینکه وضعیت کمی و کیفی خودرو مورد تاکید دولت و مجلس است، گفت: در دولت سیزدهم گام هایی برای افزایش کمی و کیفی خودرو برداشته شده و گزارش های آن نیز موجود است.

 وضعیت کمی و کیفی خودرو مورد تاکید دولت و مجلس است

رئیسی همچنین به موضوع صنعت خودرو نیز اشاره کرد و با تاکید بر اینکه وضعیت کمی و کیفی خودرو مورد تاکید دولت و مجلس است، گفت: در دولت سیزدهم گام‌هایی برای افزایش کمی و کیفی خودرو برداشته شده و گزارش‌های آن نیز موجود است. خودروسازی نیازمند تحول است و نه فقط در این عرصه بلکه در برخی عرصه‌های دیگر هم هست. در تعیین تکلیف دو شرکت خودروساز باید دید چقدر کار شده و می‌توان اقدامات انجام شده را پیگیری کرد. بنده در بازدید از یک خودروسازی دستور 8 بندی دادم. اینکه وزیر را فقط با خودرو مورد ارزیابی قرار دهیم خیلی مناسب نیست و صنایع و معادن و عرصه تجارت هم باید مد نظر باشد. وضعیت خودرو در کشور کمی و کیفی مورد تاکید دولت و مجلس است و به مردم وعده داده‌ایم باید میزان تولید و هم کیفیت برتر شود. در این مدت در کمیت و کیفیت دچار تحول شده ولی به نقطه کمال نرسیده و مشکلات دارد و گام‌های برداشته شده در این‌باره باید مد نظر قرار بگیرد.

وی در ادامه گفت: گستردگی صنایع کشور حتما مورد توجه نمایندگان قرار خواهد گرفت. اصلاح کیفی و کمی خودرو هم مورد تاکید دولت و هم مجلس است. آیا تولید خودرو به نقطه کمال رسیده است؟ حتما نه اما باید بررسی کرد که اقدامات لازم آغاز شده و قدم‌هایی برداشته شده است؟ که در این زمینه می‌توان به گزارش‌های وزیر استناد کرد. باید با مافیای خودرو برخورد و عوامل آن شناسایی شود. پرونده کسانی که شناسایی شدند در دستگاه قضا است. از هیچ کسی گذشت نمی‌شود.

فساد و مافیا خط قرمز دولت است

رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه رانت‌خواری، فساد و مافیا خط قرمز دولت است گفت: در هر نقطه از کشور که ناکارآمدی، فساد، روابط نادرست و رانت‌خواری وجود داشته باشد، دولت با آن برخورد می‌کند و مدعی آن است. هرکسی در مسئله واگذاری خودرو در روال غیرمعمول، مسئولیت دارد باید محاکمه شود و همینطور هم شد. همه اعضای دولت باید به فساد و برخورد با آن حساس باشند. برخورد با مافیا و روابط ناسالم در هر جایی مورد توجه ما است. در بحث خودرو به دلیل سودهای کلان شاهد مافیا هستیم. در بحث قیمت خودرو با توجه به وضعیتی که سوداگران خودرو ایجاد کردند قابلیت بررسی وجود دارد و با عایدی بر سرمایه و سایر اقدامات قابل اصلاح است.

رئیسی با تاکید بر اینکه باید با مافیا و جریان سوداگری و سودهای این چنینی برخورد شود، گفت: وزیر مسئولیت دارد اما در داوری و عملکرد یک مسئول باید نسبت به همه چیز اظهار نظر سود. تصمیم گرفته شد که به مادران دارای دو فرزند خودرو داده شود و این در راستای ایجاد انگیزه برای افزایش جمعیت خوب است اما ما این پنجاه درصد را وارد بازار کردیم. وقتی رئیس شورای رقابت می‌گوید سریع از طریق بورس به این مسأله خاتمه داده شود و در نهایت ۲۰ هزار واحد بورس در یک روز ریزش پیدا می‌کنند باید در نظر گرفته شود. یک تصمیم هم مجمع تشخیص مصلحت می‌گیرد و در نهایت بخش‌های مختلف تصمیم گیری می‌کنند اما وزیر مربوطه مورد سوال قرار می‌گیرد. یقین بدانید پاک دستی ما در مبارزه با فساد از مسائل مهم و اولیه ما است که باید مورد توجه قرار گیرد.

رئیسی در پایان گفت: نمی‌خواهم زیاد وقت نمایندگان را بگیرم. اصل آمدن من به این جلسه برای این بود که ما اصل سوال، توجه و استیضاح را اختلاف نمی‌دانیم. حتماً پیام این حضور را باید همراهی، همکاری و رفع مشکلات دانست.

رای‌گیری برای استیضاح فاطمی امین به نوبت عصر موکول شد

رای گیری برای استیضاح سید رضا فاطمی امین، وزیر صنعت معدن و تجارت به نوبت عصر روز یکشنبه -10 اردیبهشت- موکول شد.

محمد باقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی با اعلام پایان جلسه نوبت صبح بررسی استیضاح وزیر صمت، بیان داشت: با توجه به نزدیک بودن اذان ظهر ادامه این جلسه راس ساعت ۱۳ برگزار می شود.

نشست علنی نوبت عصر مجلس شورای اسلامی با ادامه بررسی استیضاح وزیر صمت برگزار شد.

آزادیخواه: سندی در این مورد ارائه شود، از مردم عذرخواهی می کنم

در ابتدای نشست علنی نوبت عصر مجلس، احد آزادیخواه نماینده مردم ملایر در مجلس در پاسخ به اظهارات وزیر صمت گفت: برابر با ماده 75 آیین‌نامه در برابر تهمتی که وزیر به من وارد کردند، از خودم دفاع می کنم.

وی افزود: ایشان گفتند که چه کسانی در شعبه 27 جنایی رفتند، باید بگویم که من نبودم و اگر کسی این اطلاعات را به شما داده، دروغ گفته است.
بنابراین تقاضا می کنم یک هیات حقیقت یاب در این مورد تحقیق کند.

آزادی خواه تصریح کرد: اگر سندی در این مورد ارائه شود، از مردم عذرخواهی می کنم و در غیر اینصورت وزیر باید از من عذرخواهی کند.

آزادیخواه در ادامه اظهار کرد: در بحث شرکت تولیدی که گفتند، در تعزیرات هیچ پرونده‌ای ندارد ولی ایشان گفتند در تعزیرات حکومتی این شرکت دارای محکومیت است. آقای فاطمی امین این صندلی وزارت اینقدر ارزش ندارد که تهمت وارد کنید. آقای فاطمی امین از مافیا صحبت کردند انتظار می‌رود شفاف بگویند که مافیا چه کسی است. بنده از کارگران در آن شرکت دفاع کردم. فرافکنی و بی‌حرمتی به نماینده مجلس شورای اسلامی نباید صورت گیرد.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در مورد اینکه گفتند یکی از معاونین مرا کتک زدند، آیا شما مقام قضایی هستید که به سادگی تصمیم می‌گیرید؟ بنده برای شما احترام قائل هستم. تقاضا دارم استیضاح را به حاشیه نبرید. بگذارید کار نظامند انجام شود. ان‌شاءالله انتظار می‌رود با رای نمایندگان وزارت صمت نجات پیدا کند و صنعت نفس بکشد. آقای فاطمی امین در مسند دیگری مشغول شوند.

آزادیخواه در ادامه اظهار کرد: در بحث شرکت تولیدی که گفتند، در تعزیرات هیچ پرونده‌ای ندارد ولی ایشان گفتند در تعزیرات حکومتی این شرکت دارای محکومیت است. آقای فاطمی امین این صندلی وزارت اینقدر ارزش ندارد که تهمت وارد کنید. آقای فاطمی امین از مافیا صحبت کردند انتظار می‌رود شفاف بگویند که مافیا چه کسی است. بنده از کارگران در آن شرکت دفاع کردم. فرافکنی و بی‌حرمتی به نماینده مجلس شورای اسلامی نباید صورت گیرد.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در مورد اینکه گفتند یکی از معاونین مرا کتک زدند، آیا شما مقام قضایی هستید که به سادگی تصمیم می‌گیرید؟ بنده برای شما احترام قائل هستم. تقاضا دارم استیضاح را به حاشیه نبرید. بگذارید کار نظامند انجام شود. ان‌شاءالله انتظار می‌رود با رای نمایندگان وزارت صمت نجات پیدا کند و صنعت نفس بکشد. آقای فاطمی امین در مسند دیگری مشغول شوند.

قالیباف: نمایندگان در کلام اخلاق را رعایت کنند
محمدباقر قالیباف در جریان جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی بیان کرد: برخی از دوستان صحبت‌ها و نکاتی را در جریان استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان کردند که خیلی خوب به نظر نمی‌رسد. این‌که ما فردی را دروغگو خطاب کنیم و یا از تنفر صحبت کنیم خوب به نظر نمی‌رسد، بنده از همه نمایندگان تقاضا دارم در کلام خود اخلاق را رعایت کنند نقد نیز جای خود را دارد.

سیاهکلی: ۸۱ درصد مردم از وزیر صمت متنفر هستند

لطف الله سیاهکلی نماینده مردم قزوین در مجلس و نماینده موافق استیضاح وزیر صمت هم در ادامه گفت: دشمن تمام همت خود را صرف ناکارآمدی نظام کرده است و نظام باید مانند دیگر نقشه های دشمن این نقشه را نیز نقش برآب کند.

لطف‌الله سیاهکلی نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی در آغاز نوبت عصر مجلس شورای اسلامی در موافقت با استیضاح سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت معدن و تجارت گفت اولاً بدانیم دولت آقای دکتر رئیسی مخصوصاً شخص ایشان دولتی ولایی و بااخلاص هستند که با رأی مردم امور اجرایی کشور را به‌عهده گرفتند من به‌عنوان وکیل مردم شهادت می‌دهم دولت در جهت حل مشکلات تمام تلاش خود را به‌کار بسته و بخش قابل‌توجهی از مسائل کشور را حل کرده و آینده کاملاً روشن است اما در مجلس وظیفه داریم به این دولت محترم کمک کنیم که کمک هم کرده‌ایم.

وی افزود: در مواردی که دولت در مسیر نادرست قرار بگیرد به او گوشزد خواهیم کرد و اگر درست نشد از تمام ظرفیت‌های قانونی برای استیفای حقوق قانونی مردم استفاده می‌کنیم تا مردم، کشور و نظام متحمل خسارت نشوند.

سیاهکلی تاکیدکرد: دشمن تمام همت خود را صرف اثبات ناکارآمدی نظام کرده و این مجلس و این دولت باید حتماً در حل مشکلات موفق باشند و این توطئه دشمن را مثل دیگر دسیسه‌ها  خنثی کنند.

 وی تاکید کرد: این‌جانب اعتقاد دارم با شیوه‌ی شایسته‌سالاری و شایسته گزینی مسیر را پیش ببریم تا مدیران براساس شایستگی بر قدرت بنشینند نه براساس فامیلی و دوستی. لذا از مجلس می‌خواهم طرحی را برای این کار فراهم کند و کشور را برای همیشه از شر اندرونی‌ها و گروهک‌های بی‌نام‌ونشان خلاص کند.

سیاهکلی در ادامه تصریح کرد: مهم‌ترین وظیفه دولت، سیاست‌گذاری و نظارت است و باید از تصدی‌گری دوری کند. حالا سوال این است که چرا وزارت صمت علی‌رغم وعده‌های متعدد، مدیریت خودروسازی را به بخش خصوصی واگذار نکرد؟

وی افزود:  آقای وزیر! چرا باید سهام دولت را واگذار کنید؟ شما باید مدیریت را واگذار کنید نه سهام را. چرا مسیر را اشتباه می‌روید؟ چرا به حرف دلسوزان گوش نمی‌کنید؟

سیاهکلی ادامه داد:  وعده دوم وزیر  در باب سامانه فروش یکپارچه خودرو بود که محقق نشد و علی‌رغم نظر کارشناسان فروش خودرو در بورس، بلایی به سر کشور آمد که پراید ازرده‌خارج شده تبدیل به آرزوی مردم شده‌است.

وی خطاب به وزیر صمت گفت: آقای وزیر دستاورد شما از بورس غیر از گران‌فروشی و مزایده چه بود در سال مهار تورم چرا قیمت خودرو ۷۰ درصد رشد کرد با ورود آقای مخبر به ۴۲ درصد رسید مخاطب فرمان آقا چه کسی است؟ چه کسی باید مهار تورم بکند؟

وی اظهار داشت: ۸۱ درصد مردم از وزیر صمت متنفر هستند.

حاجی دلیگانی: امروز قیمت خودرو شاخص است

در ادامه حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین شهر در مجلس در موافقت با استیضاح وزیر صمت گفت: معتقدم ساختار تصمیم گیری اقتصادی دولت دچار اشکالاتی است. وضعیتی که در جامعه امروز می بینیم و اینکه هیچ کدام از ما نمایندگان نمی توانیم مطالب را کامل توجیه یا تبیین کنیم، از این اشکالات نشأت می گیرد.

وی ادامه داد: صمت یکی از بخش های مهم اقتصادی دولت است که بالغ بر ۶۵ درصد سهم اقتصاد کشور را بر عهده دارد و شامل بخش های صنعت، معدن صادرات و واردات می شود و از حوزه های تأثیرگذار این وزارتخانه است.

عضو هیئت رئیسه مجلس گفت: امروز متأسفانه قیمت خودرو به یک شاخص تبدیل شده است وقتی هم در جامعه می خواهیم توضیحی بدهیم و مطالب به حق را بگوییم، مردم می پرسند پراید چند؟ یعنی با این شاخص می سنجند.

وی خاطرنشان کرد: در ۱۸ ماه وزارت آقای فاطمی امین تلاش شده کار به جایی برسد که اثرش در سفره مردم دیده شود مگر هدف ما وزارت یا وکالت بنده است؟ آمده ایم تا به نام جمهوری اسلامی کاری کنیم و برای مردم رفاه ایجاد کنیم.

نماینده مردم شاهین شهر یادآور شد: ۲۹۰ تذکر کتبی، ده ها تذکر شفاهی و ۲۵۰ سؤال از وزیر صمت در این مدت وصول شده است که ۵ مورد از سؤال ها مشمول ماده ۲۳۴ (جرم) بوده است.

حاجی دلیگانی با بیان اینکه پاکدستی خیلی خوب است و در نظام جمهوری اسلامی غیر از این نباید باشد، ‌تأکید کرد: بحث مهم این است که باید طوری کار کنیم که نتیجه و کارآمدی داشته باشد. اما اکنون کارآمدی را کجا دیدیم و چقدر در زندگی مردم مشهود بوده است. چقدر اعصاب مردم راحت است و شادی مردم در این است که ببینند ثبات وجود دارد.

وی ضمن اشاره به اینکه ای کاش رئیس جمهور مانند سایر وزرا خودشان در مورد وزیر صمت تصمیم می گرفتند، گفت: پیشنهادم این است که جای کار برای آقای فاطمی امین در پست های دیگر هست اما در خصوص این پست نظرم اینگونه نیست.

نماینده مردم شاهین شهر، میمه و برخوار در مجلس یازدهم تصریح کرد: بعد از فرصت دوباره مجلس در جلسه استیضاح گذشته، آیا روند اصلاح شد؟ و اثرات آن در جامعه دیده شد؟ پاسخ این است که خیر و بخاطر همین اشکالات در تیم اقتصادی دولت، من پیگیر 3 استیضاح بودم. به وزیر جهاد کشاورزی نیز با تشخیص رئیس جمهور تغییر کرد، امضاهای استیضاح وزیر امور اقتصادی نیز با تشخیص نمایندگان کم شد، اما وزیر صمت نیز اینجا به استیضاح رسیده است و مگر نمی گوییم مردم ایران هوشیار و بصیر هستند. امروز چه قضاوتی درخصوص خودرو دارند؟ در حالی که زمانی که آقای فاطمی امین آمد قیمت پراید 100 میلیون تومان بود و حالا به 300 میلیون رسیده است، ما باید مردم را چگونه توجیه کنیم؟

حاجی دلیگانی اظهار کرد: مردم می گویند اینها دستشان در دست هم است و شورای رقابت و معاون اول و بقیه همه با هم هستند! و من پاسخی برای آنها ندارم و مردم از ما انتظار دارند خروجی عملکرد ما در زندگی شان قابل لمس باشد، چرا که اصل مردم هستند. وقتی می خواهند شیشه، آهن، مصالح ساختمانی، خودرو، مواد شوینده، لوازم خانگی و... را تهیه کنند، با این قیمت ها، ما چه جوابی برای آنها داریم؟ کدام راه را نرفته ایم که باید می رفتیم؟

وی گفت: اصل در جمهوری اسلامی، پاکدستی و فسادستیزی است، اما باید این موضوع در زندگی مردم تاثیرگذار باشد و کارآمدی آن برای مردم ملموس باشد. من معتقدم در وزارت صمت، مردم دیده نشده اند و واسطه هایی آمده اند و وضعیت به اینجا رسیده است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از فاصله قیمت تمام شده خودرو در کارخانه و در عرضه به مردم گفت: به عنوان مثال قیمت تمام شده یک خودرو 800 میلیون مطرح می شود، اما در بورس با چه اجازه کشف قیمت بیش از 2 میلیارد تومان می شود؟ حالا که این اتفاق افتاده، این سوال مطرح است؛ تفاوت یک میلیارد و 200 میلیون تومانی به جیب چه کسانی می رود؟ مردم می گویند اگر سود آن برای بیت المال هزینه شود ایرادی ندارد، اما ما راضی نیستیم که در حقوق های نجومی مصرف شود.

عضو هیات رئیسه مجلس یازدهم تاکید کرد: شادی مردم با ثبات و تاثیر عملکرد ما در سفره آنها فراهم می شود، آیا واحدهای صنعتی سوخت یارانه ای دریافت نمی کنند، در حالی که سوخت را با قیمت کم دریافت می کنند، چرا محصول خود را گران می فروشند؟ این هنر مدیریت است که از جیب مردم هزینه شود؟ من معتقدم کاش آقای فاطمی امین را رئیس جمهور خود تغییر می داد، چرا که ایشان در این مسئولیت نمی تواند خدمت کند.

وزیر صمت: بنده هم به قیمت خودرو منتقد هستم 

فاطمی‌امین در دفاع پایانیاز عملکرد خود گفت : کل صنایع بورسی، ۱۲.۸ درصد رشد داشته‌اند که از سال ۱۳۹۶ بی‌نظیر است. وقتی می‌گوییم رشد اقتصادی، تورم از آن خارج می‌شود.

بنده نباید پاسخگوی تسهیلات بانکی باشم. بنده به عنوان وزیر یک تندر ۹۰ مدل ۸۹ دارم و من هم منتقد صنعت و قیمت خودرو هستم.

یک قیمت کارخانه داریم و یک قیمت بازار و قیمت بازار چون تولید چهار سال افت کرده بود با قیمت کارخانه تفاوتی ایجاد شد.

اولین کسی که دنبال این است اقتصاد کشور ریالی اداره شود من هستم. بسیار اشتباه است که قیمت گاز، برق و دستمزد ریالی باشد اما قیمت محصول دلاری. ما در بسیاری از صنایع ریالی کردن قیمت‌ها را آغاز کردیم.

امسال سال طلایی اقتصاد کشور است. ۱۰ سال تولید ضعیف و تورم بالا بوده، به‌خاطر همین درآمد و هزینه خانوار به‌هم خورده است.

تا تولید را حرکت ندهیم با یارانه نمی‌شود مصارف مردم را حل کرد. پارسال هواپیمای تولید پروازش را آغاز کرده و اگر دوباره بنشیند زمان می‌خواهد تا دوباره حرکت کند. ما گرم کاریم شما باید کمک کنید ادامه دهیم.

فاطمی امین از وزارت «صمت» رفت

پس از قرائت گزارش کمیسیون صنایع و معادن درباره استیضاح وزیر «صمت» و استماع دفاعیات آقای فاطمی امین و همچنین اظهار نظر موافقان و مخالفان استیضاح، طرح به رأی نمایندگان گذاشته شد که وی با رای اکثریت نمایندگان از این وزارتانه برکنار شد.

نمایندگان مجلس با ۱۶۲ رای موافق و ۱۰۲ رای مخالف با استیضاح «سید رضا فاطمی‌امین» وزیر صنعت، معدن و تجارت موافقت کردند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۰۲۰۲۵۶۱۰:۲۷:۲۷ ۱۴۰۲/۲/۱۰
متاسفانه چندین بار تا حالا تفحص از بانک مرکزی کلید خورده است ولی عملیاتی نشده است و این شائبه وجود دارد که نمایندگان رانت و امتیاز می گیرند
ناشناس۳۰۲۰۵۵۵۱۴:۵۹:۵۸ ۱۴۰۲/۲/۱۰
مجلس از ابتدا نباید به وزرای پیشنهادی ضعیف، بدون کارنامه و تجربه و فاقد صلاحیت رای اعتماد می داد.
ناشناس۳۰۲۰۶۰۱۱۵:۲۲:۲۳ ۱۴۰۲/۲/۱۰
هیچ راهی جز آزاد کردن واردات خودرو نیست.
ناشناس۳۰۲۰۸۶۳۱۹:۰۵:۳۱ ۱۴۰۲/۲/۱۰
آقای حاجی دلیگانی باید برای مردم توضیح دهند چرا تفحص هایی را که از بانک مرکزی کلید زدند اجرایی نکردند شفاف بگویند چه کسانی سد راه ایشان شدند و آیا آنها که سد راه ایشان شدند رانت و امتیاز و پست و رشوه گرفتند یا نه
ناشناس۳۰۲۰۲۶۷۱۰:۵۲:۰۷ ۱۴۰۲/۲/۱۰
ارجح این بود که قبل از استیضاح وزیر اقتصاد استیضاح میشد
ناشناس۳۰۲۰۳۷۷۱۲:۰۰:۵۵ ۱۴۰۲/۲/۱۰
اول وزیر اقتصاد سپس وزیر صمت
فاف۳۰۲۰۶۳۳۱۵:۳۹:۳۱ ۱۴۰۲/۲/۱۰
اول و دوم نداره پدر مردم رو دارند در میارند همه چیز 5 برابر شده کیفیت هم صفر خودرو هم زیر صفر
ناشناس۳۰۲۱۲۰۷۲۳:۵۷:۲۲ ۱۴۰۲/۲/۱۰
پس چرا دولت قبل به هر کی می گفتی چه خبره اینقدر گرونی سکوت می کردین؟این تورم یه شبه پیداش شد؟
ناشناس۳۰۲۱۴۵۴۰۸:۳۱:۳۵ ۱۴۰۲/۲/۱۱
دو سوم مشکلات صنعت کشور تقصیر وزیر اقتصاد است که کنترلی بر فروش شرکت ها در بورس کالا ندارد و هر روز یک نرخ جدید می دهند و باعث تورم در جامعه شده اند کاری هم از وزیر صنعت بر نمی آید. وزیر اقتصاد و رئیس بورس باید برکنار شوند
ناشناس۳۰۲۱۴۵۵۰۸:۳۳:۰۵ ۱۴۰۲/۲/۱۱
خیال دلال های ارز و خودرو و مسکن راحت است تا تیم اقتصادی دولت تغییر نکند
ناشناس۳۰۲۰۲۶۸۱۰:۵۴:۵۸ ۱۴۰۲/۲/۱۰
مشکل اصلی خودرو توزیع آن است با توجه به مشکلات هوای پاک و ترافیک و مصرف زیاد بنزین و هزاران هزینه دیگر باید قانونی تصویب شود که هر خانواده نتواند بیش از یک خودرو داشته باشد تا تمام مشکلات حل شود
ناشناس۳۰۲۰۲۷۴۱۱:۰۱:۵۲ ۱۴۰۲/۲/۱۰
خود مجلس مالیات بر دلالی را تصویب نمی کند آن وقت آمده مشکل گرانی و تورم را به گردن وزارت صمت می اندازند ولی از وزیر اقتصاد و بانک مرکزی که مسوول اصلی آن هستند خیر.
ناشناس۳۰۲۰۲۸۴۱۱:۰۷:۵۳ ۱۴۰۲/۲/۱۰
استیضاح وزیر اقتصاد قبل از وزیر صمت از اوجب واجبات بوده است
ناشناس۳۰۲۰۲۸۸۱۱:۱۰:۲۲ ۱۴۰۲/۲/۱۰
از سید جلیل القدر آقای موسوی لارگانی درخواست میشود گزارش تفحص از بورس را پس از گذشت دوسال به مردم اعلام کنند
مصطفی۳۰۲۰۳۳۳۱۱:۳۴:۴۱ ۱۴۰۲/۲/۱۰
این نماینده ها شورش رو درآورن دیگه. خداییش بسه دیگه دست از عوام فریبی و منحرف کردن ذهن مردم از کم کاری خودتون بردارید . اگر خیلی دلسوز مردم هستن چرا طرح مالیات بر عایدی سرمایه رو به صورت درست و اصولی تدوین و تصویت نمی کنند تا جلوی سفته بازی و دلالی رو بگیرند . بدبینانه این هست که خودشون دارن سود می برن از این قضیه و به نفعشون نیست و فقط ژست حمایت و دلسوزی مردم رو می گیرند و این وسط فقط دارن وزیر صمت رو قربانی می کنند اگر وزیر صمت هم سهمی در موضوع دارد ولی به نظرم سهم نماینده ها و کم کاری اون ها خیلی بیشتر هست
ناشناس۳۰۲۰۳۳۹۱۱:۳۷:۳۰ ۱۴۰۲/۲/۱۰
مشکل فقط مدیریت ناکارآمد و تبعات آن برمعیشت مردم است
صمصام۳۰۲۰۳۴۱۱۱:۴۰:۳۳ ۱۴۰۲/۲/۱۰
محمدرضا میرتاج الدینی، نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با استیضاح فاطمی امین گفت: ابتدا یک گلایه از هیات رئیسه مجلس دارم استیضاح وزیر در کمتر از شش ماه یک پدیده جدید برای مجلس یازدهم است جناب میر تاج الدینی جناب وکیل الدوله افزایش قیمت خودرو در عرض یکسال به سه برابر قیمت را هم تفسیر کنید معنایش چیست ؟
ناشناس۳۰۲۰۴۳۸۱۲:۵۸:۳۲ ۱۴۰۲/۲/۱۰
نکند فکر کردی مقصر وزارت صمت هست؟
ناشناس۳۰۲۰۴۴۰۱۲:۵۹:۵۶ ۱۴۰۲/۲/۱۰
در ضمن قیمت سازی هم نکنید که می گویید 3 برابر
صمصام۳۰۲۰۶۲۳۱۵:۳۶:۳۲ ۱۴۰۲/۲/۱۰
دنا معمولی در اردیبهت سال 1401 به مبلغ 320 میلیون تومان معامله شد و امروز به بیش از 700 میلیون تومان رسیده است وزارت صمت متولی اصلی مدیریت بهای کالاها در بازار است اگر نیست پس مقصر گرانی هولناک خودرو کیست ؟!
ناشناس۳۰۲۰۸۱۶۱۸:۳۶:۲۸ ۱۴۰۲/۲/۱۰
از وزیر اقتصاد و بانک مرکزی بپرسید؟
ناشناس۳۰۲۰۳۷۶۱۲:۰۰:۴۰ ۱۴۰۲/۲/۱۰
فاطمی امین به لابی‌های گسترده در کشور اشاره کرد و گفت: این روزها تیتر میزنند لابی‌های آمریکایی فاطمی امین، چه چیز من به آمریکا میخورد؟! او به متنقدان عدم واردات خودرو هم جواب داد و گفت: اگر سال‌های گذشته واردات خودرو متوقف نمی‌شد و میزان تولید کم نمیشد الان با این موضوعات درگیر نبودیم. صنعت خودرو مبتنی بر مونتاژ و واردات است به همین دلیل با تحریم ها میزان تولید خودرو کاهش پیدا میکند !!
ناشناس۳۰۲۰۸۴۶۱۸:۵۴:۵۸ ۱۴۰۲/۲/۱۰
اگر چنین هست واردات خودرو را آزاد کنید و آنرا به ایرانی نسپارید تا مافیاسازی کند خود سازندگان دفاتر فروش باز کنند.
ناشناس۳۰۲۰۳۸۲۱۲:۰۳:۳۰ ۱۴۰۲/۲/۱۰
وزیر اقتصاد اول باید پاسخگو جراحی اقتصادی خودش باشه
ناشناس۳۰۲۰۳۸۴۱۲:۰۴:۳۰ ۱۴۰۲/۲/۱۰
حضور رئیس جمهور در مجلس یعنی موافقت با گرانی خودرو و سایر کالا ها
ک.م۳۰۲۰۴۵۴۱۳:۱۰:۳۵ ۱۴۰۲/۲/۱۰
صنعت روح نداره که فاسد و مریض باشه،بلکه این مدیران و مسئولین ذی ربط هستند که با نیّات شوم مافیایی، هر روز قوانین و مصوّبات من درآوردی درست می کنند تا جیب مردم رو خالی کنند لذا مشکل حل نمی شود وهر روز بدتر می شود. خدایا خودت سفره ی مدیران رانت خوار رو جمع کن
ش.ش۳۰۲۰۵۴۷۱۴:۵۶:۴۴ ۱۴۰۲/۲/۱۰
آقای وزیر تو اگر اهل مبارزه با فساد و رانت و مافیای اقتصادی بودی تابحال چند چشمه اش را به مردم نشان میدادی .تا چنین دولتی و رئیس دولتی داریم هیچ امیدی به اقتصاد و معیشت مناسب و منصفانه برای مردم مان نخواهیم داشت فقط وقت کشور و ملت را بیهوده هدر دادن هست .
ناشناس۳۰۲۰۵۶۰۱۵:۰۴:۴۶ ۱۴۰۲/۲/۱۰
رفتن یک وزیر کافی نیست ولی غنیمت است!!! آن شاءالله این روند ادامه داشته باشد!
امید یاوری دارانی۳۰۲۰۵۷۳۱۵:۱۱:۴۳ ۱۴۰۲/۲/۱۰
ایا با این استیضاح و یا استیضاحهای قبلی سیاست بنفع حل مشکلات عامه مردم تغییر کرده است؟ مطمئنا مردم اینگونه لمس نمیکنند. انچه که توسط عامه مردم لمس می شود این است که سیاستها بنفع قشر ثروتمند جامعه و انهایی که به دلالی و واسطه گری مشغولند سوق داده می شود چون پول قدرت می اورد و البته قدرت هم پول می اورد .و کسی اجازه نمی دهد قدرت و ثروتش در معرض خطر قرار بگیرد و برای حفظ ان هزینه میکند. هر روز سفره مردم کوچک تر می شود و تحت ستم بیشتری قرار می گیرند .
ناشناس۳۰۲۰۵۸۹۱۵:۱۸:۰۲ ۱۴۰۲/۲/۱۰
وزیر صمت قربانی مافیا شد
ناشناس۳۰۲۰۶۱۸۱۵:۳۳:۵۶ ۱۴۰۲/۲/۱۰
عقل نمایندگان واقعا به این نمیرسه که وقتی فولاد و مس و پتروشیمی رو دلاری به کارخانه ماشین میدید، انتظار ارزان بودن خودرو مسخره است؟! خب واضح تر از این میشه مگه... وزیر صمت چه کار کند وقتی خودتون کل کشور رو دلاری کردید انتظار دارید دلار گرون شد خودرو ارزون بشه...
ناشناس۳۰۲۰۶۲۵۱۵:۳۶:۳۹ ۱۴۰۲/۲/۱۰
وزرای بعدی هم همینن .... انتظار بهبود نیست.. ر
ناشناس۳۰۲۰۶۷۸۱۶:۰۸:۴۰ ۱۴۰۲/۲/۱۰
وزیر محترم به جای این که به سوالات پاسخ دهد خودشان سوال می فرمایند شما باید توضیح دهید نه این که سوال بفرمایید شما هم انتقاد داری؟ از چه کسی؟ چه کسی باید پاسخگو باشد؟ بالاترین مقام شمایید سیاست ها را شما تعیین می کنید پس به نظر شما چه کسی باید پاسخگو باشد
ناشناس۳۰۲۰۶۸۴۱۶:۱۱:۵۹ ۱۴۰۲/۲/۱۰
مجلس بايدوزيران پيشنهادي دولت قبل از راي دادن بررسي كنيد
ناشناس۳۰۲۰۹۲۴۲۰:۰۰:۳۱ ۱۴۰۲/۲/۱۰
آقای فاطمی شما نزدیک دو سال وزیر صمت بودی چی تغییر کرده قیمت خودرو 3برابر شده خرید خودرو به قیمت کارخانه برای مردم آرزو شده
بی نام۳۰۲۱۳۸۰۰۷:۰۱:۱۰ ۱۴۰۲/۲/۱۱
وزیر اقتصاد ودارایی هم باید استیضاح بشه بالا رفتن قیمت خودرو وهمه اقلام که به وزارت صمت مربوطه دیگه اشکمونو خشک کرده.
ناشناس۳۰۲۱۵۰۰۰۹:۲۹:۰۰ ۱۴۰۲/۲/۱۱
خودرو داخلی به قیمت داخلی در سال جدید قیمت تازه خورده ، الان هم زمزمه افزایش نرخ بنزین به مشام می رسد اگر این اتفاق بی افتد چنان قیمتها سرعت بگیرد که هیچ کس جلو دار ان نیست امسال را رهبر انقلاب سال کنترل تورم نام نهادن اما انگار اراده ای فولادین شکل گرفته که خلاف این عمل شود .
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

    2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

    3. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

    4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

    5. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

    6. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

    7. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

    8. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

    9. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

    10. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

    11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

    12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

    13. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

    14. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

    15. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

    16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

    17. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

    18. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

    19. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

    20. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

    21. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

    22. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

    23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

    24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

    25. احتمال دارد دلار به دامنه ۵۰ هزار تومان برگردد

    پربحث‌های اخیر

      پربحث‌های هفته

      1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

      2. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

      3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

      4. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

      5. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

      6. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

      7. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

      8. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

      9. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

      10. توضیحات سردار جعفری درباره تذکر رهبری پیرامون مبارزه با بی‌حجابی/ توصیه همتی درباره نرخ‌های متفاوت ارز

      11. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

      12. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

      13. سلاح اتمی؛ جزو برنامه ریزی امنیتی و دفاعی ایران است؟ /تمام «نه»های رهبر انقلاب به سلاح هسته ای +اینفو

      14. رهبر انقلاب: تحریم‌ها ملت ایران را از پا در نمی‌آورد/ اگر حال جامعه کارگری خوب شود، حداقل نیمی از مردم حالشان خوب می‌شود

      15. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

      16. سوء استفاده عباس عبدی از «ماچه الاغ ماده»!

      17. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

      18. ناصر ایمانی: فرض کنیم یکی از این صحنه های ضرب و شتم ....

      19. همه رقیبان قالیباف در ریاست مجلس آینده/ توضیح معاون رئیسی درباره استقرار فراجا در بنیاد نخبگان

      20. رئیسی: مشکلات آبی و برقی کشور در حال حل‌شدن هستند  

      21. ضرب‌الاجل مجلس برای دولت / منتظر مدیریت بازار ارز هستیم  

      22. صدای خُرد شدن استخوان‌های صهیونیسم جهانی بیش از هر زمان دیگری به گوش می‌رسد

      23. رئیسی: جمهوری اسلامی تحریم‌ناپذیر است

      24. همسر سید مصطفی خمینی درگذشت

      25. قالیباف: تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

      آخرین عناوین