نقاب از چهره بردارید!

حسین علی زاده، گروه سیاسی الف،   4020205078 ۶۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴۹ تکراری یا غیرقابل انتشار
نقاب از چهره بردارید!

  مناظره  دکتر موسی غنی نژاد و دکتر مسعود درخشان در شبکه افق در مقطع زمانی بسیار خوبی انجام شده است. زمانی که مدافعان نظام جهانی در ایران پس از سه دهه در دست داشتن قدرت های اجرایی در امور اقتصادی باید خود را در مقام پاسخگویی ببینند و دستکم خودشان به تامل در این مسیر طولانی طی شده بر اساس اندیشه هایشان بنشینند. اما چنانکه قابل پیش بینی بود آقای غنی نژاد به عنوان نماینده این طیف فکری قدرتمند از لحاظ سیاسی باز هم به جای پاسخگویی در مقام حمله برآمد و مشکل اصلی اقتصاد ایران را مانند همیشه فقط در تعبیر «چپ زدگی» انقلابیون و قانون اساسی برآمده از انقلاب خلاصه کرد.

تقریبا هیچکدام از ادعاهای آقای دکتر غنی نژاد در این مناظره تازگی نداشت و ماجرای تاثیر اندیشه های چپ در قانون اساسی نیز به تازگی مطرح نشده اما نکته ای که در اظهارات آقای غنی نژاد بیشتر به چشم آمد تلاش رندانه ایشان برای پوشش اسلامی دادن به مطلوبات خود بود. ایشان در این گفت و گو چنان با قاطعیت از غیر اسلامی بودن قانون اساسی سخن گفتند که گویی قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران را «رفیق فلان» و «رفیق بهمان» در کمیته های مشترک حزبی و تحت تاثیر«کمینترن»و با نظارت «اتحاد جماهیر شوروی» و بر اساس اندیشه های شخص «لنین» نوشته اند!

قطعا ایشان می دانند که قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بر اساس دیدگاه های فقهی برآمده از منابع اسلامی و مورد تایید فقهایی بزرگ ( نظیر محمدباقر صدر) نوشته شده. فقهایی که یقینا به اسلام و ابعاد مختلف اجتماعی و سیاسی آن ازآقای غنی نژاد آگاه ترند و به هیچ وجه نمی توان در اسلام شناسی آنان تردید کرد و از آقای غنی نژاد و همفکرانشان برای اصلاح این نقیصه کمک خواست. 

البته آقای غنی نژاد و همفکرانشان با علم کامل به این موضوع چنین ادعای بزرگی را مطرح می کنند و هر چند چنانکه گفته شد این اتهام تازگی ندارد اما گویا در مقام جدال و نه بحث علمی، توسل به این ادعا برای آنان همیشه تازگی و موضوعیت دارد و ترفند «ریتوریک» مناسبی برای مطرح کردن منویات نظری شان است. 

در این میان اما نکته گفتنی تر ، مهم تر و دردمندانه تر این است که چگونه این ادعاهای اسلام شناسی و داعیه‌های دینی داشتن از سوی مکلاهایی چون آقای غنی نژاد در عین کم اطلاعی شان از منابع دینی، نوعا حساسیتی را از سوی عالمان دینی و فقهای ما بر نمی انگیزد اما اگر کسی با همین داعیه های دینی از عدالت خواهی به عنوان هدف دین سخن بگوید بلافاصله  مورد سوء ظن های مختلف یا بعضا حتی رفتارهای تکفیرگونه قرار می گیرد گویی که گناهی نابخشودنی مرتکب شده! کم رنگ ترین برچسبی که معمولا نثار این قبیل متفکران و کارشناسان اقتصادی و اجتماعی در طول ۴ دهه گذشته شده «التقاط» است و پر رنگ ترین آن « نفاق»! آقای غنی نژاد هم در عین التقاط فکری خود و با علم به این سلاح ِ هنوز کارآمد در جمهوری اسلامی از آن در برابر دکتر درخشان استفاده کرد و مدعی چپ گرایی و مارکسیسم زدگی در تفکر مدعیان عدالت خواه و اسلام خواه و در راس آن قانون اساسی و مغایرت آن با آموزه های اسلامی شد. 

اگر در دهه های ۴۰ و ۵۰ شمسی تحت تاثیر اندیشه های چپ مارکسیستی در ایران برخی افراد و جریان های دانشگاهی به دلیل کم کاری و ضعفی که در احیای آموزه های اجتماعی و سیاسی اسلام در حوزه ها وجود داشت بیش از اسلام به این اندیشه ها امید بسته بودند و در این راه بعضا حتی مبانی فلسفی ماده گرایانه آنان را نادیده گرفته بودند ( یعنی سعی نمی کردند آموزه های عدالت خواهانه را با مبانی فلسفی دینی و غیرالحادی دنبال کنند- به دلیلی که به آن اشاره شد) در دهه های ۷۰ تا کنون نیز همین اتفاق رخ داده و این بار به بهانه «آزادی» باز هم مبانی فلسفی مادی گرایانه نظام بازار ( هر چند پوشیده و مخفی)، نادیده گرفته شده و حق این است که در این مورد هم از التقاط یا حتی نفاق جدید سخن گفته شود. 

کدام عالم اجتماعی می تواند ماده گرایی شدید نهفته در نظام موجود اقتصادی در دنیا را انکار کند؟! نظامی که هیچ منعی و مرزی در بهره برداری و منتفع شدن فرد انسانی از مواهب مادی این جهانی ( به قیمت نابودی دیگر افراد یا حتی نابودی حیات در این کره خاکی) نمی شناسد و هر ارزش دیگری را ( در راس همه، معنویت را) در برابر خواسته های نا محدود ، رنگارنگ و سیری ناپذیر سرمایه داران و سرمایه گذاران نادیده می گیرد؟! حتی آن دسته از اندیشه های چپ اقتصادی که مبانی الحادی و ماده گرایانه فلسفی و متافیزیکی را پذیرفته بودند در حوزه اجتماع و سیاست دستکم «انسان گرایانه» و مبتنی بر ارزش های انسانی سخن می گفتند و «اومانیسم»ی هر چند غیر دینی هدایت کننده نظر و عملشان بود اما چه باید گفت درباره کسانی که با پذیرش ماده گرایی فلسفی و اخلاقی پنهان و پوشیده نظام سرمایه داری حتی «انسان» سکولار  و انسانیت عرفی را هم قربانی کرده و می خواهند همان شکل بندی اجتماعی و اقتصادی را در یک جامعه مسلمان و مدعی دین دنبال کنند؟!

بهتر نیست مدافعان سرمایه داری به توصیه «خلوص گرایانه» خود در برابر مخالفانشان عمل کنند و نقاب «دین» را از چهره خود بردارند؟!

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۰۱۳۵۵۶۱۴:۰۹:۱۳ ۱۴۰۲/۲/۵
برادران اصلاحطلب عادت کرده اند به درست کردن پوشش برای پیشبرد افکارخودشون مدتی تقلید راعمل میمون خواندند وبعد دوباره درزیر عبای اسلام ارام گرفتن یؤمن ببعض ونکفرببعض صرفا برای پیشبرد اهداف
ناشناس۳۰۱۳۵۸۸۱۴:۴۸:۲۸ ۱۴۰۲/۲/۵
این گونه بحث ها دیگر برای مردم جذاب نیست.
ناشناس۳۰۱۳۶۱۰۱۴:۵۸:۵۱ ۱۴۰۲/۲/۵
نظام بانکداری بر پایه سود و بهره و جریمه است. بدون دریافت یا پرداخت ربا بانکداری مدرن قابلیت شکل گیری ندارد.
ناشناس۳۰۱۳۶۵۳۱۵:۲۳:۴۷ ۱۴۰۲/۲/۵
تورم ظالمانه ترین نوع «ربا» است. چند میلیون ایرانی هر سال به خاطر تورم به زیر خط فقر می روند؟
ناشناس۳۰۱۳۶۹۱۱۵:۵۲:۰۱ ۱۴۰۲/۲/۵
آنانی که با ندانم کاری بر آتش تورم می دمند، باید پاسخگو باشند.
ناشناس۳۰۱۳۶۹۳۱۵:۵۳:۱۸ ۱۴۰۲/۲/۵
خط تورم را 18 میلیون تومان در ماه اعلام، اما دستمزد کارگر را 8 میلیون تومان تعیین می کنند!!!!!
ناشناس۳۰۱۳۷۰۴۱۵:۵۹:۴۳ ۱۴۰۲/۲/۵
آیا «بورس» اسلامی است؟ آیا بورس نوعی شرط بندی نیست؟ سرمایه ات را ببری سهام فلان شرکت را بخری تا وقتی بالا رفت بدون زحمت، سود کنی؟
ناشناس۳۰۱۳۷۱۰۱۶:۰۳:۱۱ ۱۴۰۲/۲/۵
با این گرانی های پیوسته و نجومی، باید حقوق و مزایای همه کارمندان، کارگران و بازنشستگان مطابق با نرخ تورم نقطه به نقطه سالانه افزایش یابد.
ناشناس۳۰۱۳۷۱۱۱۶:۰۳:۴۲ ۱۴۰۲/۲/۵
تورم و فقر و فاصله شدید طبقاتی نتیجه اجرای سیاست های اقتصاد نئولیبرالی است.
ناشناس۳۰۱۳۷۱۷۱۶:۰۸:۱۹ ۱۴۰۲/۲/۵
عباس اخوندی 8 سال ساخت و ساز مسکن را متوقف کرد و قیمت مسکن را نجومی کرد.
ناشناس۳۰۱۳۷۵۷۱۶:۵۹:۰۵ ۱۴۰۲/۲/۵
اگر اقتصاد را به 20 مدیر جهادی جنگ دیده واگذار کنند در مدت کوتاهی، قیمت‌ها را به زیر 50 درصد قیمت فعلی خواهند رساند به شرطی که دست دلالان را کوتاه و نظارت و کنترل محکمی اعمال شود.
ناشناس۳۰۱۳۸۰۹۱۷:۳۳:۲۲ ۱۴۰۲/۲/۵
اقتصاد نئولیبرالی چی هست؟
ناشناس۳۰۱۳۸۲۰۱۷:۴۰:۰۳ ۱۴۰۲/۲/۵
آیا فروش خودروهای ناایمن، با تکنولوژی قدیمی به چند برابر قیمت به مردم آن هم به روش قطره ای و از طریق قرعه کشی (بخت آزمایی) و دریافت پول آن از ماهها قبل، مطابق با تعلیمات اسلام است؟
ناشناس۳۰۱۳۶۸۳۱۵:۴۷:۴۰ ۱۴۰۲/۲/۵
اقای غنی نژاد خود بهتر میداند که عمده مشکلات کشور و مردم در 44 سال گذشته نتیجه تفکرات تکنوکرات های غربگداست.
ناشناس۳۰۱۳۸۰۸۱۷:۳۱:۲۰ ۱۴۰۲/۲/۵
تعریف شما از اقتصاد اسلامی چیست؟
ناشناس۳۰۱۳۹۵۲۲۱:۴۴:۰۲ ۱۴۰۲/۲/۵
شاگرد مکتب منحط نئولیبرالیستی نقاب از چهره برداشت
ناشناس۳۰۱۴۳۷۸۰۹:۵۹:۳۵ ۱۴۰۲/۲/۶
نئولیبرالیسم چیست؟ نقد شما بر نئولیبرالیسم چیست؟
ناشناس۳۰۱۳۶۱۴۱۵:۰۱:۰۶ ۱۴۰۲/۲/۵
اقتصادی موفق تر است که دولت در آن کمتر دخالت کند.
ناشناس۳۰۱۳۶۵۵۱۵:۲۴:۳۰ ۱۴۰۲/۲/۵
تنها راه نجات اقتصاد کشور است این است مه ثروت‌های حرام و نامشروع ملی گردد
ناشناس۳۰۱۳۶۸۲۱۵:۴۶:۴۸ ۱۴۰۲/۲/۵
اقتصاد کمونیستی بدترین نوع اقتصاد است. حتی چین و روسیه هم از اجرای این اقتصاد دست کشیدند.
ناشناس۳۰۱۳۶۸۵۱۵:۴۸:۱۲ ۱۴۰۲/۲/۵
اول انقلاب همه کارخانه ها و اموال کارآفرینانی چون خیامی ها را ملی کردند. اکنون بعد از چهار دهه دنبال خصوصی کردن آنها هستند!!!
ناشناس۳۰۱۳۶۲۶۱۵:۰۹:۳۲ ۱۴۰۲/۲/۵
خنده دار است که مملکتی با این همه ذخایر و ثروت های خدادادی را به این وضعیت انداخته اند. حالا سر تعریف اقتصاد برای مردم دعوای زرگری راه می اندازند.
ناشناس۳۰۱۳۷۲۲۱۶:۰۹:۴۸ ۱۴۰۲/۲/۵
جدل همیشگی اول تخم مرغ بود یا مرغ!!!
ناشناس۳۰۱۳۵۹۰۱۴:۵۰:۲۴ ۱۴۰۲/۲/۵
اصلاح طلب ، اصولگرا دور یک سفره می نشینند!!!
ناشناس۳۰۱۳۵۹۳۱۴:۵۲:۲۵ ۱۴۰۲/۲/۵
اقتصاد اسلامی همین است که همه شاهد آن هستیم: بانکداری اسلامی، اقتصاد بدون ربا، صندوق های قرض الحسنه........
ناشناس۳۰۱۳۶۳۹۱۵:۱۶:۲۶ ۱۴۰۲/۲/۵
ما خواهان محاکمه به اصطلاح دولتمردان دولت قبل و به اصطلاح مدیران آنها هستیم
ناشناس۳۰۱۳۷۱۶۱۶:۰۷:۳۳ ۱۴۰۲/۲/۵
با توجه به توصیه‌های مکرر مقام معظم رهبری امام خامنه‌ای به مهار تورم و ثبات اقتصادی کشور، امید است قوای سه‌گانه با نشست‌های تخصصی هماهنگ راه مهار تورم و کنترل ارز و سکه را بیابند و اجرا کنند و نگذارند نقشه‌های دشمنان برای ناامید کردن مردم عملی شود.
ناشناس۳۰۱۳۸۰۶۱۷:۳۱:۱۵ ۱۴۰۲/۲/۵
نکته اینه کی گفته اصلاحطلبها کار درست انجام میدادند آنچه مردم دیدند علم گریزی بوده شاید به ظاهر ادعای پیروی از علم داشتند....
ناشناس۳۰۱۴۲۶۴۰۸:۱۶:۱۵ ۱۴۰۲/۲/۶
زمان خاتمی لیبرال بهترین شاخصهای اقتصادی را داشتیم با یک سرچ ساده قابل راستی آزمایی است.
ناشناس۳۰۱۳۵۵۸۱۴:۱۱:۳۳ ۱۴۰۲/۲/۵
"کدام عالم اجتماعی می تواند ماده گرایی شدید نهفته در نظام موجود اقتصادی در دنیا را انکار کند؟! نظامی که هیچ منعی و مرزی در بهره برداری و منتفع شدن فرد انسانی از مواهب مادی این جهانی ( به قیمت نابودی دیگر افراد یا حتی نابودی حیات در این کره خاکی) نمی شناسد." انصافا آیا محیط زیست ایران در این 45 سال به اندازه 200 سال اخیر در اروپا کمتر ویران شد؟! محیط زیست کشور ما حتی از هند با 72 دین و جمعیتی 20 برابر کشور ما بیشتر صدمه دید. ما دید مادی داشتیم یا أنها؟؟!!
ناشناس۳۰۱۳۶۰۸۱۴:۵۷:۵۲ ۱۴۰۲/۲/۵
هر چیزی که ازرسانه بیرون امد لزوما منطبق باواقع نیست این اصل اول
ناشناس۳۰۱۳۶۱۲۱۵:۰۰:۰۷ ۱۴۰۲/۲/۵
ظاهرا شما خبر نداری بیشتری آلودگی محیط زیست را کشورهای پیشرفته صنعتی و سرمایه داری به وجود آورده اند. کاهش گازهای گلخانه ای و سایر تعهدات جهانی زیست محیطی را هم نمی توانند به طور کامل دنبال کنند چون ذات سرمایه داری رشد و گسترش نامحدود ثروت است. و این یعنی بهره کشی بیشتر از زمین و خاک و تولید کالاهای بیشتر و بیشتر و برای سود بیشتر. این چرخه هولناک غول آسا را خود پدیدآوردندگانش هم نمی توانند متوقف کنند !
ناشناس۳۰۱۳۶۳۳۱۵:۱۴:۰۴ ۱۴۰۲/۲/۵
دولت و مجلس وقتی نمی‌توانند مشکل گرانی، تورم، فقر، بی کاری، کمبود.... را حل کنند، دست به حاشیه‌سازی زده و به این ترتیب رو به جلو فرار می کنند.
ناشناس۳۰۱۳۶۸۸۱۵:۵۰:۰۴ ۱۴۰۲/۲/۵
تورم و فقر و بیکاری و رکود و فساد و افزایش شدید فاصله طبقاتی و افزایش شدید نرخ ارز بدلیل 34 سال سوء مدیریت غربگدایان در کشور است.
ناشناس۳۰۱۴۶۱۱۱۳:۰۸:۲۰ ۱۴۰۲/۲/۶
ظاهرا شما خبر نداری میزان آلایندگی کشورها با تولید و حجم اقتصادشون رابطه مستقیم داره و یکی از بدترین آمارها در این زمینه مربوط به کشور ایران هست و اتفاقا غربیها به نسبت سایرین بیشتر به محیط زیست احترام میزان. مثلا آمریکا اقتصاد اول دنیاست اما چین رتبه اول تولید آلاینده دنیا رو داره
ناشناس۳۰۱۳۵۶۰۱۴:۱۴:۴۵ ۱۴۰۲/۲/۵
مدعیان وجود اقتصاد اسلامی چه زمانی قرار هست پاسخ بدهند؟ همه‌اش ادعا اما در عمل این مدعیان . . . تقریبا هیچ
ناشناس۳۰۱۳۵۶۶۱۴:۲۴:۴۸ ۱۴۰۲/۲/۵
اقای غنی نژاد و هفکرانشان که چند دهه است بر اقتصاد ایران چنبره زده اند و دار و ندار کشور را در معرض خصوصی سازی قرار داده اند همواره مردم و بخصوص افرادی که امکان نگاه عمیق به‌نظریه اقتصاد سرمایه داری که (به اشنباه علم اقتصاد نامیده شده) ندارند را با این نکته فریفته اند که هرکه اقتصاد را ازاد را عاشقانه دنبال کرد و بازار ازاد حاکم کرد رویای زندگی امریکایی مرفه و بریز و بپاش محقق خواهد شد. و این نکته را همواره با همان رندی مخفی کرده اند که کشور کانون امپریالیسم است که سرمایه ها اعم از مادی و معنوی و انسانی را می بلعد و کشورهای پیرامون پیوسته در سودای خام پیشرفت درجا میزنند ظلم بزرگ که جناح بازار و رفیقان اقتصادی انها یعنی اصلاح طلبان به افکار ضد سرمایه داری کردند همین بود که با هرکه با حاکمیت سرمایه مخالفت ورزید بالقب چپ سپس بی خدا و کمونیست و مارکسیست و فلان از صحنه حذف کردند و عرصه را بر حاکمیت مطلق اصالت سرمایه اماده ساختند و اکنون هم نه تنها پاسخگو ان نیستند بلکه راه چاره را در غوطه ور شدن بیشتر در خصوصی سازی و اقتصاد حاکمیت سرمایه که علم اقتصاد نامگذار کرده اند می بینند از ماست که برماست از دوستان علاقمند خواهسمندم دست کم نقد اباذری بر غنی نژاد را بخوانند
ناشناس۳۰۱۴۲۲۲۰۷:۲۵:۴۶ ۱۴۰۲/۲/۶
مثل خیلی های دیگر این روزها حامی اصلاح طلبان نیستم اما !! این یک واقعیت انکار ناپذیر است که اصلاح طلبان همواره زیر سایه سنگین اصولگرایان بوده اند و هرگز نتوانستند دیدگاههای سیاسی واقتصادی خود را آنگونه که می اندیشند عملی کنند این واقعیتی ست آشکار . هرگاه آمدند حرکتی در جهت آرام کردن جو سیاسی و روابط بین المللی انجام دهند که به تبع گشایش اقتصادی را هم در پی می داشت اصولگرایان با یک حرکت ضربتی اوضاع را به وضع قبل برگرداندند .گاهی آقایان طوری از ناتوانی اصلاح طلبان حرف می زنند که گویی کل تصمیمات مملکتی در اختیار آنها بوده !! البته آنچه در مورد اصلاح طلبان غیر قابل انکار است نوعی ترس و ملاحظه در آنهاست که همین ترس و ملاحظات اقبال مردمی را از آنها برگرداند! به طوری که این روزها دیگر برای اکثریت جامعه نه اصلاح طلب ونه اصولگرا جذابیتی ندارند !!
محمد قاسمی۳۰۱۳۵۷۱۱۴:۲۷:۰۶ ۱۴۰۲/۲/۵
شما یک چارچوب بسته با محدودیت شدید رو ایجاد کردید بعد برای ارائه کارنامه میاید از همون کسانی که در این محدودیت کاری انجام دادند رو بعنوان کارنامه اعلام میکنید.(دول پیشین) مضافا شما در مقابل تیم های کار کرده هیچی برای ارائه نمیدید مثلا بگید ما فلان کارنامه رو داریم احمدی نژاد رو بذارید کنار چون خودش رو مبرا کرده از اصولگرایی و در آخر برای حل مسائل اقتصادی باید نظریه ای باشه نگید لیبرال که مردم میفهمن اقتصاد ایران جز بسته ترین اقتصادهای جهانه. دو سال هم از دولت رئیسی گذشته و تماما بدترین نسخه های صندوق بین المللی پول اجرا شده و مردم فقیرتر شدند چجوری روتون میشه همه رو بد بدونید و خودتون بدون خطی کارنامه این مقدار اعتماد بنفس داشته باشید؟
محمدرضا۳۰۱۳۶۲۷۱۵:۱۰:۱۱ ۱۴۰۲/۲/۵
سلام. به این دیدگاه اینرا هم باید اضافه کرد، کارکرد این دو سال دولت نشان دادکه این دولت از همه دولت های گذشته لیبرال تر بوده. در ضمن یادمون نره دولت هاشمی دولت اصلاحات نبود وگرنه در پایان اون دولت مقام معظم رهبری نمی فرمودند، که هیچکس برای من هاشمی نمیشود.
ناشناس۳۰۱۳۶۹۴۱۵:۵۳:۴۰ ۱۴۰۲/۲/۵
رهبری از همه دولت ها حمایت کرده و می کنند دولت هاشمی سیاست های غلط اقتصادی نئولیبرالی و صندوق بین المللی پول را اجرا می کرد و رکورددار جهش ارز و شاخص فلاکت شد.
ناشناس۳۰۱۳۸۱۱۱۷:۳۴:۱۹ ۱۴۰۲/۲/۵
هیچکدوم لیبرال نبودند. نه اینکه لیبرال خوب باشه ولی چیزی که ما میبینیم لیبرال نیست. نه تنها لیبرال نیست بلکه 180 درجه خلاف جهت لیبرالیسم است.
ناشناس۳۰۱۳۶۶۰۱۵:۲۹:۵۹ ۱۴۰۲/۲/۵
صندوق بین المللی پول!!در ضمن دستکاری در اقتصادیکه دولت قبل کرد به همین راحتی نمی توان از بین برد .
ناشناس۳۰۱۳۸۵۰۱۸:۳۳:۵۸ ۱۴۰۲/۲/۵
اقتصاد ایران یک‌اقتصاد خصوصی بوده و است انهایی که اقتصاد ابران را بسته و دولتی می خوانند متاسفانه یا نا اگاه هستند یا مغرض برای نمونه نقدینگی بی حساب و کتاب و بدون امار و ارقام بانکهای خصوصی و افراد مختلف انچه در اختیار دولت است هزینه است و نه سرمابه
ناشناس۳۰۱۳۵۷۳۱۴:۳۳:۴۱ ۱۴۰۲/۲/۵
دو نفر با دیدگاههای مختلف مناظره کردن که بحث علمی باشه یا فلسفی قابل نقده. حالا باید کسی که خوشتان نیامده متهم کنید به کفر؟ دست بر دارید از این کارها. شما رو در رو با خودش جلوی تلویزیون مناظره کن.
ناشناس۳۰۱۳۵۹۵۱۴:۵۴:۰۸ ۱۴۰۲/۲/۵
عزیزیم شما ظاهرا تو باغ نیستی! احتمالا مناظره را هم ندیده ای و همین طوری آمدی اینجا یه چیزی پرت کنی ! اونی که دیگران رو متهم به کفر و الحاد کرده همفکران آقای غنی نژاد و خود او در این مناظره بودند ! آقای غنی نژاد در این مصاحبه می گوید قانون اساسی ایران مارکسیسم زده است و غیر اسلامی !!
ناشناس۳۰۱۳۹۱۱۲۰:۵۵:۲۹ ۱۴۰۲/۲/۵
نباید به جای نقد بحث به افراد حمله کرد. ..
ناشناس۳۰۱۳۶۱۵۱۵:۰۱:۱۰ ۱۴۰۲/۲/۵
اتفاقا این همان روش دیشب مناظره درخشانی بود که هر جا کم می اورد غنی نژاد را به ضد دین بودن و ضد انقلاب و امریکا دوست بودن متهم میکرد.یکی نیست بهش بگه اگه توان مناظره علمی و اقتصادی و فلسفی را نداری چرا دعوت برنامه را قبول میکنی.
ناشناس۳۰۱۳۷۰۱۱۵:۵۷:۳۹ ۱۴۰۲/۲/۵
غنی نژاد تسخیر سفارت امریکا را به مارکسیست ها نسبت می داد ! مثل اینکه ایشان فراموش کرده که همفکران شون همچون اصغرزاده و سعید حجاریان و عباس عبدی و حمید ابوطالبی و معصومه ابتکار و غیره در ماجرای بالا رفتن از دیوار امریکا نقش داشتن !
ناشناس۳۰۱۳۸۹۷۲۰:۳۶:۴۸ ۱۴۰۲/۲/۵
13 ابان را نگفت بلکه حمله اول به سفارت را گفت...
ناشناس۳۰۱۳۹۹۸۲۲:۴۳:۲۷ ۱۴۰۲/۲/۵
در تسخیر سفارت خیلی ها بودند از چپ و راست
ناشناس۳۰۱۳۵۷۶۱۴:۳۷:۲۹ ۱۴۰۲/۲/۵
در رد ادعاهای جناب علیزاده دو نمونه اخیرا حادث شده را ارائه میکنم اول ملاقات جناب رئیسی با آیت ا... شبیری زنجانی. در این دیدار رئیس جمهور خطاب به آیت ا... گفت فقها در زمینه مشکلات اقتصادی جامعه راهکار ارائه دهند و ایشان در جواب گفتند اقتصاد یک علم است و برای حل مشکلات اقتصادی باید به متخصصان امر رجوع کرد (نقل به مضمون). درست است که در اسلام توصیه ها، چارچوبها و خطوط قرمز اقتصادی تعیین شده از جمله حرمت ربا، رسمیت داشتن مالکیت خصوصی و در عین حال حساسیت فراوان نسبت به بیت المال، اما همانطور که آیت ا... صریحا بیان کرده اسلام را نباید در سطح یک علم بشری مانند اقتصاد تقلیل داد چرا که اساسا کارکرد دین فراتر از یک علم بشری است . نمونه دوم صحبتهای اخیر آیت ا... علوی بروجردی از نوادگان آیت ا... بروجردی بزرگ است که تصریح کردند مگر در اسلام راهکاری یا توصیه ای برای کاهش تورم داریم؟ خیر اینها و اساسا ساختاری به نام بانک علوم جدید است که منافاتی هم با اسلام ندارد (نقل به مضمون).
ناشناس۳۰۱۴۱۰۹۰۱:۰۵:۵۰ ۱۴۰۲/۲/۶
مگر قرار هست تقلیل داده شود؟ حرف از عمل به دستورات اسلام هست و تقلیل هم وجود ندارد
ناشناس۳۰۱۳۵۸۵۱۴:۴۳:۳۷ ۱۴۰۲/۲/۵
در اون قسمتی که خیلی هم پخش شده، یه سوال ساده شده که در مناظره با توسل به اتهام از جواب دادن فرار شده است. اون هم تعریف «اقتصاد اسلامی» هست. متاسفانه خیلی ها پشت کلمات مانند «اقتصاد اسلامی»، «بانکداری اسلامی»، «جامعه شناسی اسلامی»، «طب اسلامی» پنهان شده اند و هیچ تعریف مشخصی هم ارایه نمیدهند که بشود اولا در خصوص اسلامی بودن اون بحث کرد و دوما در خصوص علم بودن اون (مثلا اقتصاد بودن).
ناشناس۳۰۱۳۵۸۷۱۴:۴۷:۳۷ ۱۴۰۲/۲/۵
چپ در طی ۷۰سال ، سرمایه داری طی بیشتر از این مدت و حکومت اسلامی طی این ۴۴ سال نتوانستند حاکمیتی که به عدالت نزدیک باشد برقرار کنند.
علی۳۰۱۳۵۹۸۱۴:۵۴:۴۴ ۱۴۰۲/۲/۵
عامل اصلی مشکل اقتصاد ایران فقط و فقط فربه بودن و دولت و عدم استقلال بانک مرکزی که دائما در حال تغذیه از دولت است ربطی به اصلاحات و اصول گرا هم ندارد ، دولت خیلی بیشتر از درامدش خرج میکند و پول چاپ میکند و پول را بی ارزش میکند
همایون فرزانه۳۰۱۳۵۹۹۱۴:۵۵:۲۲ ۱۴۰۲/۲/۵
با سلام.اقای غنی نژاد در بحث مشکلات فراوانی داشتند. مثلا گفتند که ویتنام با امریکا جنگید الان هم با یکدیگر کار می کنند. چرا ما باید با امریکا کار نکنیم. اما سوال این هست که این حرف عوام فریبی هست. امریکا برای اینکه خاک ویتنام بگیرد به ان کشور حمله کرد بعد که شکست خورد. حالا باز می خواهد کشور ویتنام را بگیرد یا از گرفتن ویتنام گذشته و ویتنام هم با امریکا صلح کرده . پس با هم کار می کنند. مثلا ما با ترکیه یا عثمانی قدیم برای خاک جنگیدیم با عراق همچنین و .... الان دیگه این کشورها دنبال گرفتن خاک کشور نیستند و با انها صلح داریم و با هم کار میکنیم. امریکا از زمان کوتای 28 مرداد در کشور توطئه کرده؟ ایا الان دیگر توطئه نمیکند؟ وقتی امریکا دست از توطئه برداشت باید باهاش صلح کنیم یا ان توطئه کند و ما هالو باشیم و صلح کنیم؟
ناشناس۳۰۱۳۶۱۹۱۵:۰۵:۲۴ ۱۴۰۲/۲/۵
در درست بودن نظر دکتر غنی‌نژاد همین بس که پس از سی سال، رهبر کشور سیاست‌های اجرایی اصل ۴۴ قانون اساسی را ابلاغ کرد .
جواد۳۰۱۳۶۵۲۱۵:۲۳:۳۸ ۱۴۰۲/۲/۵
اسلام چارچوب اخلاقیات است و بس که در جاجایی کلام الله قران کریم نیز بهترین و شخص نزد خدا باتقوا ترین است تقوا چه معنا دارد اخلاق حسنه. ازنظر اسلام تمامی امور باید در چارچوب اخلاقیات باشد.
سلیمی۳۰۱۳۶۶۹۱۵:۳۷:۳۶ ۱۴۰۲/۲/۵
جناب آقای علیزاده اصل 44 را یک بار بخوانید. تقریبا همه چیز دست دولت است. از بانک گرفته تا بیمه. خوب واقعیت این است که اقتصاد دولتی فساد زا و غیر کارآمد است. در تمام کارهایی که به بخش خصوصی سپرده شده است موفق بوده ایم. آقای غنی نژاد هم کل صحبتشان این بود که در اسلام هم اقتصاد دولتی نداریم. حالا برای این صحبتها که نباید فوری به طرف یک انگی بچسبانید.
ناشناس۳۰۱۳۷۲۳۱۶:۱۰:۱۷ ۱۴۰۲/۲/۵
به نظرم اشتباه آنجا بود که اسلام را به همه جا چسباندیم در حالی که اسلام و مخصوصا اسلام فقها آن توانایی را نداشت که بتواند نظریه اقتصادی در این دنیای پیچیده را بدهد و متاسفانه هرجا که فقه ورود کرده کار را خراب کرده نمونه اش بانکها و دستگاه قضا و .....
ناشناس۳۰۱۳۹۰۸۲۰:۵۴:۲۶ ۱۴۰۲/۲/۵
لطفا یکی پیدا شه و بیاد یه تعریف جامع و مدون از اقتصاد اسلامی ، جامعه شناسی اسلامی ، طب اسلامی ... ارائه بده
ناشناس۳۰۱۴۱۲۶۰۲:۰۲:۱۳ ۱۴۰۲/۲/۶
اصطلاح اقتصاد اسلامی به معنای سیستم اقتصادی است که بر اساس اصول و مفاهیم اسلامی تأمل شده و طراحی شده است. برخلاف سایر سیستم‌های اقتصادی، اقتصاد اسلامی دارای محوریت دینی است و در این سیستم از بعضی از مفاهیم اسلامی همچون عدالت اجتماعی، توزیع منابع، زکات، وصیت‌نامه و قرض‌الحسنه استفاده می‌شود. به طور کلی، اقتصاد اسلامی به عنوان یک سیستم اقتصادی مبتنی بر اصول دینی، در بسیاری از کشورهای اسلامی وجود دارد و به طور فعال در این کشورها اجرا می‌شود. علاوه بر این، برخی کشورها نیز تلاش کرده‌اند تا اصول و مفاهیم اقتصاد اسلامی را در سیستم‌های اقتصادی خود به کار بگیرند. با این حال، همانطور که در هر سیستم اقتصادی دیگری، اقتصاد اسلامی نیز با چالش‌هایی مواجه است و ممکن است نتواند در تمام جوامع به صورت کامل پیاده‌سازی شود.
حسین۳۰۱۳۹۹۷۲۲:۴۲:۳۹ ۱۴۰۲/۲/۵
ما مردم خودمون دیدیم تمام مناظره را و فهمیدیم که برنامه اقتصادی ندارند.
مصطفی۳۰۱۴۱۰۱۰۰:۴۵:۵۰ ۱۴۰۲/۲/۶
آقای علیزاده در نقد اصل بر انصاف است کی وکجا آقای غنی نژاد گفت که قانون اساسی را کمونیست ها نوشتند ایشان بیان کردند که اصول اقتصادی قانون اساسی بر اساس افکار دکتر شریعتی و بنی صدر که چپهای اسلامی هستند نوشته شده مخصوصا مواد ۴۳ و۴۴ آن شما این دو ماده قانون اساسی را بخوانید و با صحبت‌های ایشان بسنجید واگر خلاف بود موارد خلاف را بیان کنید نه اینکه حرفی را که ایشان نزده مبنای نقد خود قرار دهید ودر ثانی باید قبول کنید که اقتصاد علمی است گسترده که قوانین مخصوص خود رادارد و بر اساس این قوانین اقتصاد دنیا در حال حرکت است و همینطور که از دیگر علوم موجود در دنیا مثل پزشکی و مهندسی و شیمی بهره برده ایم باید از علم بمعنای واقعی اقتصاد هم استفاده کنیم نه اینکه با شعار بیاییم چیزی که وجود خارجی ندارد را بعنوان علم بخواهیم عمل کنیم مثلامی شود قانون بانکداری اسلامی که در آن ربا بیداد می‌کند ولی کسی جرات ندارد که به آن اعتراض کند آنقدر این دروغ روشن را تبلیغ کرده اند که حتی به انتقاد های مراجع تقلید هم کسی گوش نمی کند.
ناشناس۳۰۱۴۲۶۳۰۸:۱۴:۰۴ ۱۴۰۲/۲/۶
آقای غنی نژاد اصلا پشت نقاب قایم نشده بود و با صراحت و شفاف نظراتش را گفت .
ناشناس۳۰۱۴۲۹۵۰۹:۰۷:۲۳ ۱۴۰۲/۲/۶
اقتصاد بعنوان یک علم که گستردگی و کار آیی آن بر اساس نیازهای اجتماعی در هر جغرافیایی تعریف خاص خود را دارد .شرایط صدر اسلام با توجه به روابط حاکم در اداره امور رانمیتوان امروز پیاده کرد دلیل همین سیستم بانکی خودمان فارغ از نوع تفکر انقلابی یا لیبرالی در اقتصاد اسلامی چگونه خواهد بود؟
مهدی۳۰۱۴۳۰۳۰۹:۱۳:۰۲ ۱۴۰۲/۲/۶
صحبت های دکتر موسی غنی نژاد اگر بدون تعصب نگاه کنیم بر اساس سند های علمی بود. برا ی نمونه شما به سیستم پولی و بانکی نگاه کنید کجای این سیستم اسلامی است یا مثلا در بحث خودرو یا فروش مالی به چند برابر قیمت به مردمی که چاره ای جز انتخاب ان ندارند در صورتی که بهتر و ارزان تر ان وجود دارد ایا اسلامی است و موارد بسیار دیگر... العاقبه للمتقین
علی۳۰۱۴۶۱۳۱۳:۰۸:۲۸ ۱۴۰۲/۲/۶
بنده مناظره این دونفر را دیدم واقعا تاسف آور بود البته سیمای جمهوری اسلامی میبایست از دو اقتصاد دان دعوت میکرد نه اینکه یکی دکترای حسابداری و دیگری اقتصاد دان باشد ضمن اینکه بجای اینکه مشکلات و راه حلها گفته شود بیشتر به مباحث تئوریک که هیچ نتیجه ای را در پی نداشت پرداخته شد واقعا خسته کننده و بی حاصل بود علی رغم اینکه یکساعت به وقت معمول برنامه نیز اضافه شد بیش از سه دهه کشور در اختیار تفکر جریان لیبرال به ظاهر اصلاح طلب بوده که همین حالا هم در پستهای کلیدی اقتصادی و مالی کشور حضور فعال دارند ولی در کمال تعجب مشکلات را به جائی دیگر حواله میدهند لیبرالیسم اقتصادی اصلا معتقد به عدالت نیست و در هیچ کجای دنیای غرب نیز عدالت را به ارمغان نیاورده است و در ایران نیز همچنان شکاف طبقاتی در حال افزایش هست ولی مشکل اینجاست که اقتصاد اسلامی که باید در دانشگاهها تدریس و در جامعه توسط دولتها پیاده شود نیز تدوین نگردیده هست واین دعوای بی حاصل هم نتیجه ای نخواهد داشت
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  2. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  3. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  4. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  5. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  6. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  7. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  8. ناصر ایمانی: فرض کنیم یکی از این صحنه های ضرب و شتم ....

  9. اشکان خطیبی از شرایط زندگی‌ در اروپا می‌گوید: دیگر توانایی کار کردن ندارم

  10. سوء استفاده عباس عبدی از «ماچه الاغ ماده»!

  11. دلارهای خانگی روانه بازار شدند/ روند نزولی قیمت دلار در بازار آزاد سرعت گرفت

  12. همه رقیبان قالیباف در ریاست مجلس آینده/ توضیح معاون رئیسی درباره استقرار فراجا در بنیاد نخبگان

  13. آیت‌الله مکارم شیرازی خطاب به سردار رادان: «طرح نور» را با قدرت ادامه دهید

  14. افشای لیست ارزبگیران توسط گمرک

  15. سونامی مولانا در سینمای ایران؛ رکورد افتتاحیه شکست

  16. خاندوزی: ۱۵۰ همت از اموال مازاد بانکها واگذار شد

  17. دانشگاه واشنگتن دانشجویان را به اخراج و تعلیق تهدید کرد

  18. سرنگونی پهپاد پیشرفته آمریکا در سواحل یمن

  19. رئیسی: جمهوری اسلامی تحریم‌ناپذیر است

  20. مورایس مسلمان شد

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  4. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  5. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  6. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  7. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  8. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  9. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  10. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  11. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  12. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  13. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  14. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  21. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  22. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  23. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  24. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین