گزارش خودرویی وزیر صمت فاطمی‌امین چه چیزی را نگفت؟!

گروه اقتصادی الف،   4020204065 ۴۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

وزیر صمت در حالی با انتشار گزارش عملکرد خودرویی خود سعی در دفاع از کارنامه و تبیین دستاوردهایش در این حوزه داشته که به برخی کاستی‌های اساسی دستگاه متبوعش اشاره‌ای نکرده است.

فاطمی‌امین چه چیزی را نگفت؟!

به گزارش الف، این روزها انتقاد به سید رضا فاطمی امین شدت گرفته و افزایش سرسام آور قیمت خودرو موجب شده تا طرح استیضاح او در مجلس با شدت و حدت پیگیری شود. هر چند به گفته برخی نمایندگان فقط مسئله خودرو موجب فراخواندن وزیر صمت به مجلس نیست و کم‌کاری در دیگر حوزه‌ها هم در استیضاح فاطمی‌امین موثر است اما آنچه که وزیر صمت را زیر تیغ تیز انتقادها برده، افسارگسیختگی قیمت خودرو و نجومی‌شدن قیمت آن در بازار است.

در شرایطی که فاطمی‌امین از سوی افکار عمومی و مجلس تحت فشار است، وی با انتشار گزارشی به توضیح عملکرد خود در حوزه خودرو پرداخت به تشریح دستاوردهایش تحت عنوان «نجات صنعت بحران‌زده خودرو» پرداخت. (متن کامل این گزارش را اینجا بخوانید) در این گزارش آمده است: 

«مردم عزیز ایران، سال‌هاست با مسائل خودرو به‌ویژه کیفیت و قیمت خودرو مواجه هستیم؛ مسائلی که مدت طولانی حل‌نشده باقی‌مانده و مزمن شده‌اند.

در مواجهه با این مسائل، دو راه پیش رو بود؛ اول این که برای صدمه نخوردن و کسب محبوبیت، وزارت صنعت، معدن و تجارت از صنعت خودرو فاصله بگیرد و به آن حمله کند و به جای پاسخگویی و حل مسائل، وارد حاشیه شده و شاکی باشد؛ راه دوم این بود که با دقت و صبر وارد میدان شده، مسائل را اولویت‌بندی کرده و به تدریج آنها را حل کند. وزارت صنعت، معدن و تجارت در راستای اهداف بنیادی خود (ارتقای «زندگی مردم» و ارتقای «اقتدار بین‌المللی ایران در بعد اقتصادی») اصلاح صنعت خودرو را در راستای عرضه محصولات بیشتر و بهتر به مردم و کسب جایگاه مناسب بین‌المللی در دستور کار قرار داد؛ حتی درخواست کرد که اختیارات بیشتری داشته باشد و در عوض متعهد شد که تولید خودرو در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰، پنجاه درصد افزایش یافته و قیمت تمام‌شده تولید خودرو بر اساس قیمت‌های ثابت، کاهش یابد.

هرچند امکان استفاده از همه اختیارات درخواست‌شده فراهم نشد، اما دستاوردهای قابل توجهی به دست آمد؛ تولید خودرو در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال قبل ۳۹ درصد افزایش یافت و ۷۸ درصد هدف تولید محقق شد؛ عدم تحقق کامل هدف تولید عمدتاً ناشی از تاکید بر عدم تولید خودروی ناقص و تنگناهای تأمین سرمایه در گردش بود. دستیابی به هدف دوم (کاهش قیمت تمام‌شده) پس از انتشار صورت‌های مالی سال ۱۴۰۱ شرکت‌های خودروسازی قابل محاسبه خواهد بود. شایان ذکر است کاهش قیمت تمام‌شده به معنای کاهش زیان خودروسازان است و لزوماً باعث کاهش قیمت کارخانه نمی‌شود؛ هرچند مسئله اصلی، قیمت بازار است که بالاتر از قیمت کارخانه بوده و باید کاهش یابد.

خودرو اجتماعی‌ترین موضوع کاری وزارت صنعت معدن تجارت است، اما حوزه فعالیت وزارت صنعت معدن و تجارت خیلی گسترده‌تر از صنعت خودرو است، حدود ۳۰ درصد تولید کشور در بخش صنعت، معدن و تجارت انجام می‌شود این بخش شامل ۲۷ رشته فعالیت (از ۹۰ رشته فعالیت در کل کشور) است و خودرو یکی از این ۲۷ رشته است. خوشبختانه در سال ۱۴۰۱ بخش صنعت، معدن و تجارت دستاوردهای ارزشمندی داشته است و به زودی برنامه صنعت خودرو و گزارش‌های فصلی پیشرفت این برنامه برای اطلاع مردم و دریافت نظرات منتشر خواهد شد.»

در بخش دیگری از این گزارش آمده است: 

«در سال ۱۳۹۷ با آغاز تحریم‌های جدید، صنعت خودرو یکی از اولین موارد تحریم‌های ظالمانه آمریکا بود. دشمن می‌داند که صنعت خودرو ابعاد اقتصادی و اجتماعی گسترده‌ای دارد و تحریم این صنعت می‌تواند ضربه جدی به اقتصاد کشور بزند. همانطور که در نمودار زیر مشاهده می‌شود با آغاز دور جدید تحریم‌ها، تولید خودرو به شدت کاهش یافت و در چهار سال مستمر، به کمتر از یک میلیون دستگاه در سال رسید که البته بیش از ۲۰ درصد خودروهای تولیدشده نیز ناقص بودند.

در آغاز فعالیت دولت سیزدهم، صنعت خودرو وضعیت نگران‌کننده‌ای داشت، تولید پایین، زیان انباشته خودروسازان، بدهی به قطعه‌سازان، انباشت خودروهای ناقص که در آذرماه ۱۴۰۰ به حدود ۱۷۳ هزار دستگاه رسیده بود، نشانه‌های تشدید بحران در این صنعت بودند. در مواجهه با این شرایط تصمیمات فوری و پیگیری‌های مجدانه‌ای صورت گرفت و خوشبختانه روند تولید اصلاح شد، به گونه‌ای که در سال ۱۴۰۱ تولید به یک میلیون و ۳۴۸ هزار دستگاه رسید و تعداد خودروهای ناقص دو خودروساز بزرگ در انتهای سال ۱۴۰۱ به کمتر از ۱۰۰۰ دستگاه کاهش یافت، در حالی که پایان سال ۱۴۰۰، تعداد خودروهای ناقص حدود ۱۲۸ هزار دستگاه بود.

با تحلیل روند تولید ۱۰ ساله خودرو مشخص می‌شود که سال ۱۴۰۱، تنها سالی است که علیرغم وجود شدیدترین تحریم‌ها، تولید خودرو به بیش از یک میلیون دستگاه افزایش یافته که دستاورد بسیار مهمی در جهت خنثی‌سازی تحریم‌های ظالمانه تلقی می‌شود. در سال‌های ۱۳۹۱ و ۱۳۹۲ تحریم‌های شدیدی اعمال شد، از سال ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۶ دوره اجرای برجام بود و تحریم‌ها کاهش یافت و از سال ۱۳۹۷ تاکنون دور جدید تحریم‌ها اعمال‌شده است.

این دستاوردها در حالی اتفاق افتاد که سقف تسهیلات بانکی برای شرکت‌های بزرگ خودروسازی در سال ۱۴۰۱ افزایش نیافت (علیرغم افزایش چندباره سقف تسهیلات طی سال‌های گذشته). اگر متناسب با افزایش تولید و تورم، سقف تسهیلات بانکی نیز افزایش می‌یافت، تولید خودرو در سال ۱۴۰۱ بیشتر می‌شد.»

وزیر صمت درباره  قیمت خودرو نیز نوشته است: 

«اگرچه عرضه خودرو در سال ۱۴۰۱ تا حد مناسبی افزایش یافته اما به علت کاهش تولید و توقف واردات از سال ۱۳۹۷، تقاضای انباشته‌ای که از سال‌های قبل ایجاد شده، بازار خودرو را نامتوازن کرده است.

همانطور که در نمودار زیر مشاهده می‌شود تورم نقطه به نقطه خودرو از اردیبهشت سال ۱۴۰۱ کاهشی است، اما از آذرماه افزایش یافته است. نکته مهم اینجاست که تورم نقطه به نقطه خودرو از خرداد در مقایسه با تورم نقطه به نقطه کل کشور کمتر شده و با شیب بیشتری نسبت به تورم کل اقتصاد کاهش یافته است.

از آبان ۱۴۰۱ قیمت ارز روند افزایشی داشته و این افزایش باعث شده متقاضیان جدیدی وارد بازار خودرو شوند، اما نه برای استفاده از خودرو بلکه برای حفظ ارزش دارایی. این تقاضای کاذب، باعث افزایش تورم خودرو از آذرماه شده است. در دی‌ماه تورم نقطه به نقطه خودرو از میانگین کشور افزایش بیشتری دارد، زیرا دارایی‌های محدودی (مانند طلا، ارز خارجی، خودرو، زمین و ساختمان) امکان حفظ ارزش دارایی را دارند و با افزایش تورم و نرخ ارز، تقاضای آنها بلافاصله افزایش می‌یابد.

شایان ذکر است افزایش نرخ ارز ۶ نوع اثر بر بازارها دارد؛ یکی از این اثرها، افزایش قیمت مواد اولیه وارداتی و درنتیجه افزایش قیمت محصول است (اثر نوع یک) اما افزایش قیمت بازار در آذرماه، ناشی از افزایش قیمت تمام‌شده خودرو نیست و قیمت کارخانه تغییر نکرده است، بلکه ناشی از تلاش برای حفظ ارزش دارایی (اثر نوع چهارم) است. با افزایش قیمت ارز و تورم، برخی از افراد برای حفظ ارزش دارایی اقدام به خرید دارایی‌های مانند خودرو می‌کنند و بدین ترتیب از آذرماه ۱۴۰۱ علاوه بر تقاضای انباشته‌شده از سال‌های قبل، تقاضاهای کاذبی نیز اضافه شده و باعث افزایش تورم خودرو می‌شود.»

فاطمی امین گزارش خود را به این شکل جمع بندی کرده است:

صنعت خودروی کشور مسائل متعددی دارد و برای حل این مسائل، یک برنامه چهارساله طراحی‌شده که در حال اجرا است؛ تاکنون یک سال و نیم از آن اجرای برنامه صنعت خودرو گذشته است. در گام اول نقشه راه اصلاح صنعت خودرو، تمرکز بر خنثی کردن تحریم‌ها، افزایش و پایداری تولید بود که با توفیق الهی این هدف تا حد قابل قبولی محقق شده است. در گام دوم که از ابتدای امسال آغاز شده، تمرکز بر کیفیت و بهره‌وری است؛ ارتقای کیفیت با تمرکز بر ایمنی، تولید محصولات جدید و رضایت مشتری و افزایش بهره‌وری با تمرکز بر کاهش قیمت تمام‌شده خودرو.

در حال حاضر مسئله «قیمت خودرو» شدت بیشتری یافته است؛

اگر در نیمه دوم سال ۱۴۰۱ جنگ ارزی آغاز نمی‌شد و نرخ ارز افزایش غیرمتعارفی نمی‌یافت؛

اگر کاهش تولید در سال‌های قبل درمان می‌شد و خودروهای اقتصادی به سبد محصولات اضافه می‌شدند؛

اگر موانع واردات خودرو برداشته می‌شد؛

اگر مالیات بر عایدی سرمایه و عرضه خودرو در بورس کالا اجرایی می‌شد؛

شاهد شرایط کنونی نبودیم؛ این اگرها مربوط به گذشته است؛ اما باید کارهایی برای جبران این «نشده‌ها» انجام داد. مهم‌تریم محورهای کاری عبارتند از:

با افزایش تولید و واردات (نو و کارکرده)، عرضه افزایش یابد؛

تقاضای کاذب با ابزارهای مالیاتی (مالیات بر عایدی سرمایه) کاهش یابد؛

شفافیت بازار با الزام ثبت معاملات خودرو در سامانه جامع تجارت افزایش یابد.

برنامه تولید سال جاری بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاه بوده و تاکنون ثبت سفارش ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو برای واردات انجام‌شده است. همچنین لایحه دوفوریتی واردات خودروهای کارکرده و رفع برخی از موانع خودروهای نو، در دولت مصوب شده است و مجلس شورای اسلامی آن را در دستور کار قرار داده است؛ مالیات بر عایدی سرمایه در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار داشته و زیرساخت‌های اجرایی آن در مراحل نهایی است و بلافاصله پس از ابلاغ قانون، اجرایی می‌شود. زیرساخت معاملات الکترونیکی خودرو و ثبت در سامانه جامع تجارت ایجاد شده و با همکاری فراجا اجرایی خواهد شد.

شکاف عرضه و تقاضا، تنها مسئله بازار خودروی کشور نیست، مسئله دیگر عدم تناسب قیمت خودروهای تولیدی با قدرت خرید مردم است. رشد اقتصادی در دهه ۹۰ حدود ۱ درصد بوده و تورم‌های بالا در این دهه به‌ویژه تداوم تورم‌های بالا از سال ۱۳۹۷ قدرت خرید مردم را به شدت کاهش داده است؛ تا حدی که قیمت‌های کارخانه‌ای خودروها نیز برای بسیاری از مردم بالا است.

برای افزایش قدرت خرید:

باید تولید رشد بالا و مستمر داشته و تورم مهار شود. خوشبختانه در سال ۱۴۰۱ شاهد رشد اقتصادی بالا در بخش صنعت و معدن و کاهش تورم محصولات این بخش بوده‌ایم و این روند باید طی چند سال آتی استمرار داشته باشد. 

خودروی اقتصادی باید به سبد محصولات خودروسازان اضافه شود. یکی از ضعف‌های صنعت خودرو، عدم وجود خودروهای اقتصادی در سبد محصولات تولیدی است. از زمانی که خودروی پراید از رده خارج شد، خودروی جایگزینی برای آن تولید نشده است. این نقص چندین ساله در سبد محصولات خودروسازان داخلی، در سال جاری رفع شده و یک خودروی اقتصادی در اواخر سال تولید و روانه بازار خواهد شد.

صنعت خودروی ایران با اتکا به فعالیت‌های دانش‌بنیان و توسعه محصولات بومی و دستیابی به مقیاس اقتصادی تولید، قابلیت رقابت در بازارهای جهانی را دارد. برپایه قابلیت‌های جوانان این مرز و بوم، با توفیق الهی بر موانع غلبه خواهیم کرد و انشاءالله صنعت خودرو یکی از منابع خلق اقتدار اقتصادی در گام دوم انقلاب اسلامی خواهد بود.»

فاطمی امین چه چیزی را نگفت؟

هر چند گزارشی که سید رضا فاطمی امین در خصوص عملکرد خود در حوزه خودرو منتشر کرده مستند به آماری است که بسیاری از آن‌ها قابل باور است، اما نکته اصلی اشاره نکردن به ریشه‌های افزایش قیمت خودرو و مستتر ماندن آن است.

اینکه نوسانات وحشتناک ارزی در نیمه دوم سال گذشته در افزایش قیمت خودرو اثرگذاری بسیاری داشته غیر قابل انکار است اما دیگر عاملی که موجب افسارگسیختگی قیمت خودرو شده، عرضه دلاری محصولات پتروشیمی و فولادی است که نقش مهمی را درتولید خودرو ایفا می‌کنند.

به گفته مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا، بیش از ۸۰ درصد قیمت تمام شده یک خودرو به نهادهای تولید از جمله فولاد برمی‌گردد و علاوه بر این، دومین نهاده‌ای که در تولید خودرو اثرگذار است، محصولات پتروشیمی است و نکته قابل توجه اینکه همه این محصولات با قیمت‌های دلاری به مصرف‌کنندگان یا به عبارتی تولید‌کنندگان خودرو فروخته می‌شوند.

واضح است که فولاد و پتروشیمی حوزه‌های زیر مجموعه وزیر صمت هستند که در حال عرضه دلاری محصولات خود هستند و وزیر صمت به خطای تولیدکنندگان این محصولات و کم‌کاری وزارت متبوع خود برای جلوگیری از این روند اشاره‌ای نکرده و در توجیه افزایش قیمت خودرو، توپ را در زمین نرخ ارز و تحریم‌ها و کم‌کاری دولت قبل در میزان تولید خودرو انداخته است. 

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۰۱۲۴۴۷۱۵:۱۸:۳۴ ۱۴۰۲/۲/۴
یه دونه کشور نشون بدین که در عرض یک سال قیمت خودرو 10 برابر شده برای خرید خودرو باید تو قرعه کشی شرکت کنی یا تو بورس وارد بشی یا بچه بدنیا بیاری.
ناشناس۳۰۱۲۴۹۷۱۶:۱۸:۰۱ ۱۴۰۲/۲/۴
در جلسه علنی ۲۴ خرداد ۱۴۰۱ مجلس، نمایندگان از پاسخ سید رضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت دربارهٔ علت ضعف عملکرد این وزارتخانه در کنترل قیمت کالاها و عدم توانایی در پشتیبانی از صاحبان صنایع و بهره‌برداران معدن به سؤال محمد وحیدی نماینده بجنورد قانع نشدند و به وی کارت زرد دادند که این نخستین کارت زرد یک وزیر در دولت رئیسی بود.
ناشناس۳۰۱۲۵۳۰۱۶:۴۱:۲۲ ۱۴۰۲/۲/۴
با این تورم های سنگین و افسار گسیخته در هر کشوری بود دولت استعفا میداد در اینجا مجلس حتی توانایی استیضاح و برکناری وزیر اقتصاد را هم ندارد
ناشناس۳۰۱۲۵۷۴۱۷:۲۰:۰۹ ۱۴۰۲/۲/۴
تبلیغ خوراکی‌ها و نوشیدنی‌ها، لباس‌های فاخر، مبل،‌ میز و صندلی، فرش و... از رسانه ملی در تبلیغات بازرگانی آن هم در این اوضاع که مردم هشتشان در گرو نهشان است، ترویج مصرف بهینه است یا تبلیغ مد و مسابقه اشرافیگری و نبود عدالت؟
ناشناس۳۰۱۲۵۷۶۱۷:۲۰:۵۷ ۱۴۰۲/۲/۴
گرانی‌های بی‌رویه بیشتر مربوط به شرکت‌های دولتی پتروشیمی و فولاد است چرا که مبالغ کلان از بیت‌المال دریافت می‌کنند و هم قیمت مواد اولیه را افزایش می‌دهند. جالب اینکه سود به دست آمده هم به‌عنوان پاداش بین مدیران و اعضای هیئت مدیره این شرکت‌ها توزیع می‌شود.
ناشناس۳۰۱۳۱۱۴۰۷:۱۰:۴۹ ۱۴۰۲/۲/۵
به نظرت با کارت زرد و قرمز وضع مملکت درست میشه؟ وقتی هیچ برنامه و عقلانیتی در دولت برای بهبود معیشت مردم نیست انتظار داری اتفاقی بیفته ؟
آرش۳۰۱۳۲۳۳۰۹:۲۲:۲۹ ۱۴۰۲/۲/۵
ایشان تو این چند ساله کجا بودن که قیمتهاپس از نجومی شدن و ضرر و زیان ملت خریدار باید نزولی بشود . آن هم با شایعه و حرف . خسارات وارده رو چه کسی باید بپردازد . مشخص است برای استیضاح دست به هر ریسمانی حتی نابودی اندوخته مردم خواهند زد
ناشناس۳۰۱۲۴۹۸۱۶:۱۸:۳۶ ۱۴۰۲/۲/۴
در تاریخ دهم آبانماه ۱۴۰۱، جلسه استیضاح فاطمی امین برگزار شد و نمایندگان مجلس شورای اسلامی پس از استماع نظرات موافق و مخالف و دفاعیات وزیر صمت، با ۸۴ رای مخالف، ۱۸۲ رای موافق و ۶ رای ممتنع، فاطمی امین را در مقام وزارت ابقا کردند.
ناشناس۳۰۱۲۷۱۰۱۹:۴۰:۳۱ ۱۴۰۲/۲/۴
آقای موسوی لارگانی قریب دو سال است از تفحص از بورس می گذرد و جنابعالی هیچ گزارشی نداده اید.
ناشناس۳۰۱۲۵۰۸۱۶:۲۵:۱۶ ۱۴۰۲/۲/۴
متاسفانه چند سالی است باب شده برخی نمایندگان مجلس استیضاح و تفحص را کلید می زنند ولی آنرا عملی نمی کنند. چند وقت پیش دو تن از نمایندگان مجلس پرده از فسادهایی در این زمینه را آشکار کردند.
ناشناس۳۰۱۲۵۱۶۱۶:۳۰:۳۸ ۱۴۰۲/۲/۴
سال نو مجلس نو نمایندگان نو یعنی اینکه ما باید در انتخابات پیش رو نمایندگان پاکدست و کارگشا جدیدی انتخاب کنیم .
ناشناس۳۰۱۲۵۳۴۱۶:۴۴:۵۴ ۱۴۰۲/۲/۴
هم وزیر صمت و هم وزیر اقتصاد هر دو باید با هم استیضاح و با رای قاطع نمایندگان پاکدست برکنار شوند.
ناشناس۳۰۱۲۶۳۱۱۸:۱۴:۰۶ ۱۴۰۲/۲/۴
در یکسال ده برابر شده؟ حالت خوبه؟
سلمان۳۰۱۳۲۰۳۰۹:۰۲:۰۶ ۱۴۰۲/۲/۵
ایران. این بابا اصلا این کاره نیست
ناشناس۳۰۱۲۴۴۸۱۵:۱۸:۴۹ ۱۴۰۲/۲/۴
استیضاح وزیر اقتصاد از اوجب واجبات است وزیر صمت در درجه دوم استیضاح قرار دارد
ناشناس۳۰۱۲۵۰۵۱۶:۲۳:۳۳ ۱۴۰۲/۲/۴
همایون سامه یح، عضو کمیسیون بهداشت مجلس: پیش بینی ما این است که در ماه‌های آینده نه تنها مشکل دارو بلکه مشکلات تجهیزات پزشکی هم به شدت اضافه خواهد شد.
ناشناس۳۰۱۲۵۱۲۱۶:۲۷:۱۹ ۱۴۰۲/۲/۴
نمایندگانی که در مجلس دهم و یازدهم تفحص از بانک مرکزی و شبکه بانکی را کلید زدند و تا مراحلی پیش رفتند و بعدا از انجام آن سر باز زدند باید بطور شفاف و صریح علت برباد دادن تفحص ها و استیضاح ها را روشن کنند
ناشناس۳۰۱۲۴۷۶۱۵:۵۸:۳۲ ۱۴۰۲/۲/۴
صحبتهای ایشون به هیچ وجه قانع کننده نبود بهتر بود افزایش سرسام آور قیمت خودرو وزیر را به عذرخواهی از مردم و عدم توان کنترل مراکز قدرت وا‌می داشت
ناشناس۳۰۱۲۴۷۸۱۵:۵۹:۵۰ ۱۴۰۲/۲/۴
تا زمانی که رابطه و تعهد فکری و جناحی به جای شایسته سالاری ملاک انتخاب باشد، هر روز خراب تر از دیروز!
M-H۳۰۱۲۴۸۰۱۶:۰۰:۲۹ ۱۴۰۲/۲/۴
نمیدونم چرا هروقت حرف از اصلاح میشه معنای بدی توذهن جا میفته ،بالا بردن قیمتهابه هربهانه ای اسمشوگذاشتن اصلاح.
ناشناس۳۰۱۲۴۸۱۱۶:۰۱:۰۰ ۱۴۰۲/۲/۴
چرا گروهی از نماینده های مجلس استیضاح خود از فاطمی امین را پس گرفتند؟
مرتضی۳۰۱۲۴۹۹۱۶:۱۹:۱۰ ۱۴۰۲/۲/۴
کدوم کشور محصولات داخلی خودش به قیمت پول دیگر کشورها به ملت خودش می فروشد به جز ایران خواهشن اگر سراغ دارید ان کشور که چنین کاری با ملتش می کند لااقل یکیش معرفی کنید در دنیا اولین کشوری محصولات تولیدی خودش برای ملت با ارزهای خارجی میفروشد وایران تنها کشوری هست حسابهای خودش از ملت با ارز خارجی می گیرد ولی وقتی می خواهد حسابهای مردم بدهد به ریال می پردازد.
ناشناس۳۰۱۲۵۰۹۱۶:۲۵:۳۹ ۱۴۰۲/۲/۴
قیمت گذاری بر اساس ارز وقتی در داخل تولید می شود و بیشتر آن هم در بورس هست به وزیر صمت ربط دارد یا وزارت اقتصاد؟! مجلس چی کاره هست؟
ناشناس۳۰۱۲۵۲۳۱۶:۳۴:۴۱ ۱۴۰۲/۲/۴
جنگ زرگری بین مجلس و دولت. بیچاره مردمی که در سالی که به نام مهار تورم نامگذاری شده شاهد افزایش سرسام آور قیمت ها هستند.
ناشناس۳۰۱۲۶۸۲۱۹:۰۶:۳۶ ۱۴۰۲/۲/۴
دستکاری در قیمت و پایین نگه داشتن آن در حالی که قیمت واقعی آن نیست یعنی تورم بالا مانند همین خودرو قیمت کارخانه پایین نگه داشتند و اختلاف با بازار آزاد ایجاد شدن باعث چند ده درصد قیمت بازار ازاد بالا تر بودن از قیمت واقعی می شود همانند ایجاد ارز 4200 یا ارز 28500 که باعث اختلاف با بازار آزاد می شود و قیمت ها در باز آزاد بیشتر از نرخ واقعی تثبیت شود
ناشناس۳۰۱۳۱۰۸۰۷:۰۱:۳۱ ۱۴۰۲/۲/۵
این که معاون اول نامه می دهد و مخالفت می کند به دلیل تورم زا بودن این اقدام. بعد ظرف دوسه روز مسئله ماست مالی می شود هیچ توجیه منطقی نداردر به علاوه گرانی خودرو روی بسیاری اقلام دیگر تاثیر گذاشته است. بعضی ها فقط دوست دارند که همه کارهای غلط را توجیه کنند. به اعتقاد شما خودرو ارزان بوده است. لطفا حساب کنید که یک کارمند بعد از جند سال کار کردن و هیچی نخوردن می تواند یک خودرو داشته باشد.
ناشناس۳۰۱۲۵۶۷۱۷:۱۳:۳۷ ۱۴۰۲/۲/۴
خصوصی سازی خودرو چی شد؟؟؟؟
صمصام۳۰۱۲۶۱۸۱۷:۵۹:۱۸ ۱۴۰۲/۲/۴
ایشون خیلی چیزها رو نگفت - نگفت چرا و به چه اجازه ای دو خودرو ساز کشور برای عرضه چند هزار دستگاه خودرو از صدها هزار نفر 100میلیون میگیرند و حسابشان را بلوکه میکنند ؟! ایشون نگفت سود این مبلغ سپرده چند ده هزار میلیاردی به جیب چه کسانی میرود ؟؟؟؟ - نگفت به چه مجوری دو خودرو ساز کشور خودروهای سه دهه قبل را بدون ذره ای ارتقاء کیفی و خلاقیت و نوآوری به 40 تا 50 برابر قیمت میفروشند ؟! نگفت چرا وقتی خودروسازها توان تولید به تعداد متقاضی را ندارند از مردم پول میگیرند ؟؟؟؟ جناب فاطمی امین حقا; شایسته استیضاح اند ....
ناشناس۳۰۱۲۶۶۳۱۸:۴۸:۵۳ ۱۴۰۲/۲/۴
سلام به عاشقان ولایت وباید دست همه این عزیزان نمایندگان محترم را تک به تک بوسید خدا قوت بزرگواران ضمنا اگر کسی با نمایندگان محترم ساز مخالف در اینجا وارد می شود بدانید از خود وزارت واز بدنه مخالف با خانه ملت اینها همان کسایی هستند که همیشه با امام ره مقام محترم رهبری ومخالفت 85 ملیون ایرانی هستند پس مخالف مجلس محترم مخالف اصل انقلاب هستند دورد بر همه شما مجلسی ها
مهرداد۳۰۱۲۷۰۵۱۹:۳۶:۴۳ ۱۴۰۲/۲/۴
آخه درد اونجاست که تنها دستاورد خودروییش عبور از یک میلیون بوده امسال اونم صرفا بخاطر اضافه کردن چندصدهزار خودرو ناقص سالهای پیشه یعنی عملا تولید تغییری در سال نداشته!! و در واقع تولید بازهم زیر یک م در سال شده
ناشناس۳۰۱۲۷۴۱۲۰:۱۲:۰۱ ۱۴۰۲/۲/۴
فقط بعضی از صحبتهای اقای وزیر درسته - باز هم نبایدبه خودروسازان حق انحصاری قائل بشیم تا هر بلایی خواستند سر مصرف کننده در بیارند - وارد کردن ۳۰۰۰ خودرو خارجی در یک بازار یک میلیون خودرویی نمیتونه انحصار را بشکنه! بخشی از صورت مسئله در خودرو اینه که تولید بی کیفیت و غیر اقتصادی و ضررده بوده و وزارت محترم جبران آنها را بعهده مصرف کننده بدبخت میذاره! آنهم با توجیحات ضعیف آهن و پلاستیک گرون شده ؟ بقول یه نفر از قبلی ها آخه کیلویی چند؟!!! ما مردم عادی هم با حساب سرانگشتی میفهمیم که وقتی قیمت آهن مثلا از ۱۰۰۰۰تومن به ۴۰۰۰۰تومن میرسه باعث میشه قیمت تمام شده خودرویی که ۱۰۰۰ کیلو آهن برده را ۹۰ میلیون تومن افزایش بده - دیگه نمیتونه قیمت یه ماشین۱۰۰۰کیلویی را ۵۰۰میلیون بالاتر ببره
علی۳۰۱۲۷۵۰۲۰:۲۴:۳۵ ۱۴۰۲/۲/۴
تو دولت روحانی خودرو زیر صد ملیون بود چطور میگید خودرو تولید نشده حالا که داره میشه چرا یک پژو رفته یک میلیارد؟
حیدر۳۰۱۲۷۵۹۲۰:۳۷:۰۵ ۱۴۰۲/۲/۴
وزیر صمت قیمت مصالح ساختمانی مثل سیمان ومیلگرد را کنترل کنه ممنون میشم.
بهرام۳۰۱۲۷۶۷۲۰:۵۱:۱۶ ۱۴۰۲/۲/۴
اولا توجیهات ایشان تکراری است دوم تولید و افزایش تولید خودرو توسط خودروساز به چه قیمتی خود قیمت تمام شده خودروی 20میلیونی را بقیمت 500میلیون تولید کردن اشتباه بزرگی است ....
ناشناس۳۰۱۲۷۹۱۲۱:۱۲:۳۱ ۱۴۰۲/۲/۴
بدون تعارف باتلاق صنعت خودروسازی به تدریج درحال بلعیدن کل اقتصاد و نظام است
ناشناس۳۰۱۲۷۹۳۲۱:۱۲:۵۶ ۱۴۰۲/۲/۴
در تحریم 10 سال قبل چرا با وجود 3/5برابر شدن قیمت دلار ماشین فقط دوبرابر رشد کرد؟ باشد برای آنان که دنبال اهل تفکر هستند هر چند جواب در جواب یکی از نظرات بالا داده شد!
ناشناس۳۰۱۳۰۵۴۰۲:۱۳:۰۵ ۱۴۰۲/۲/۵
مجلس و دولت .ماشین ۱۲هزاردلاریه تو کشور ۴۸هزاردلار می فروشند ارابه های مرگه به قیمت ماشین های اروپایی کشورهای دیگه به ملت میدن قیمت ها تصاعدی بالامیبرن.
ناشناس۳۰۱۳۰۵۹۰۲:۴۱:۲۳ ۱۴۰۲/۲/۵
هر چه زمان میگذره بدو بدتر میشه حتی پول مایحتاج زندگی نداریم چه برسه به ماشین با این قیمتهای هنگفت
ناشناس۳۰۱۳۰۶۷۰۳:۳۱:۴۳ ۱۴۰۲/۲/۵
خوراک و موادوانرژی را به قیمت جهانی به این صنایع بدهید تا ببین قادر هستند زنده بمانند؟
ناشناس۳۰۱۳۰۷۰۰۴:۲۴:۲۴ ۱۴۰۲/۲/۵
شهری مثل تهران بیشتر از خودرو به حمل و نقل عمومی احتیاج داره. با تولید و واردات بیشتر خودرو بر معضلات این شهر افزوده میشه. تنها راه افزایش قیمت سوخت و توسعه حمل و نقل عمومیه. تورم از راه مالیات از ثروت‌های باد آورده و پرداخت به بخشهای مولد کنترل میشه.
ناشناس۳۰۱۳۰۷۳۰۴:۳۳:۱۹ ۱۴۰۲/۲/۵
کاش کل صنعت خود رو سازي تعطیل میشد تا نفس مافيای ماشین گرفته می‌شد
علی۳۰۱۳۱۵۱۰۸:۰۳:۴۵ ۱۴۰۲/۲/۵
هم دولت وهم مجلس میدانند ریشه مشکل گرانیهای کشور در قیمت ارز میباشد که متاسفانه دولت و بانک مرکزی برای جبران ناترازی بودجه و بدهیهای بجامانده از دولت قبل اقدام به افزایش قیمت ارز کرده و میکنند لذا تا زمانی که این مشکل حل نشود همچنان شاهد روند افزایشی قیمت کالا و خدمات و از جمله خودرو خواهیم بود
مصطفی۳۰۱۳۱۶۴۰۸:۱۵:۴۷ ۱۴۰۲/۲/۵
به نظرم این قضیه اصلی که مظرح نشد خیلی موضوع مهمی بود اون هم دلاری فروختن محصولات پتروشیمی و فولادی هست که البته به نظرم وزیر صنعت کاری در موردش نمی تونست انجام بده و به سیاست کلان دولت و نظام بر می گردد که باید با اون برخورد شود
ناشناس۳۰۱۳۲۳۲۰۹:۲۰:۴۵ ۱۴۰۲/۲/۵
بله وقتی کل تیم قتصادی و رییس جمهور و معاون اولش و... سردرگم هستند انتظار بیجایی از ایشون دارید ولی آقای فاطمی امین نه تنها کیفیت خودرو افزایش ندارد بلکه بسیار هم کاهش دارد.
نجفی۳۰۱۳۲۸۷۱۰:۱۷:۴۸ ۱۴۰۲/۲/۵
ای کاش از خارج خودرو دست دوم وارد میکردن که این همه کلک به ما نزنن آن شاءالله به امید خدا هر کس میخواد دروغ بگه بر کنار بشه به من از طرف سایپا نامه ارسال شد ولی با فرصت سه روزه وجه رو تکمیل کنید اصلا فرصت بیشتری ندادند این چه وضعی هست من خیلی ناراحتم آن شا الله آقای رئیسی مدیران دلسوز برای ما انتخاب کنه .
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  6. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  7. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  8. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  9. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  10. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  11. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  12. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  13. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  14. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  25. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

پربحث‌های هفته

  1. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  2. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  3. گزارش سازمان برنامه از کاهش تورم سالانه: وارد کانال ۳۰ درصد شدیم

  4. احتمال دارد دلار به دامنه ۵۰ هزار تومان برگردد

  5. روند نزولی بازار ارز ادامه دارد/ افزایش نرخ ارز در بحران‌های سیاسی، ناپایدار و موقتی است

  6. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  7. بخش املاک "دیوار"مسدود می‌شود/ فرصت یک هفته‌ای به سکوها

  8. پاسخ معاون پارلمانی رئیس جمهور به اظهارات قالیباف

  9. بذرپاش:عزم دولت برای حل مشکل مسکن جدی است

  10. معاون وزیر کار: دستمزد کارگران در کنار افزایش تورم رشد کرده است

  11. آسمان در اختیار متمولین؛ از بلیت هواپیمای نجومی تا خرید جت شخصی

  12. وزیر اقتصاد: تورم در سال ۱۴۰۳ کاهشی است

  13. توضیح رئیس سازمان صمت تهران درباره افزایش قیمت لوازم خانگی

  14. دلار باز هم سقوط کرد/ دلار احتمالا به این عدد می‌رسد  

  15. سقوط قیمت برنج ایرانی از ۱۵۰ هزار تومان به ۸۰ هزار تومان

آخرین عناوین