«خانه مسافر»، راهی برای رونق گردشگری

گروه تعاملی الف،   4020129003 ۱۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

تا چند ماه قبل وزارت میراث فرهنگی به صورت تأیید محور به صدور مجوز برای خانه‌های مسافر مبادرت می‌کرد. بنابراین، دریافت مجوز توسط افراد برای اینکه خانه‌های خود را در اختیار مسافران قرار دهند، روند طولانی‌ای داشت. اما با اقدام وزارت اقتصاد مبنی بر صدور مجوزهای «خانه‌ مسافر» به صورت ثبت‌محور شاهد افزایش مسافرت‌ها بر اثر ارزان شدن اقامتگاه‌ها خواهیم بود.

 «خانه مسافر»، راهی برای رونق گردشگری

گروه تعاملی الف - سعید یوسفعلی زاده:

تعطیلات نوروز جزو معدود فرصت‌های خانواده‌ها برای سفر و بازدید از جاذبه‌های تاریخی و تفریحی کشور بود. این سفرهای نوروزی خانواده‌های ایرانی با توجه به تعطیلی‌های پایان سال زودتر از فرارسیدن نوروز آغاز شد و مردم به پیشواز بهار رفتند. این بازه زمانی یکی از مهم‌ترین فرصت‌های گردشگری مردم و رونق بازار آن بود. اما فرصت عظیم تعطیلات نوروز مانند فرصت‌های گذشته به دلیل ظرفیت پایین اقامتگاه‌های گردشگری کشور، آنچنان که باید و شاید مورد استفاده قرار نگرفت. درصورتی که ظرفیت خانه‌های مسافر مردمی می‌توانست بزرگترین فرصت را برای رونق گردشگری و بهره‌مندی عموم مردم از مواهب آن را ایجاد کند.

سید مصطفی فاطمی مدیر کل دفتر توسعه گردشگری داخلی قبل از پایان سال 1401 با توجه به رزرو هتل‌های انجام شده در برنامه صبح و گفتگوی رادیو گفتگو گفت: تا کنون ظرفیت اقامتگاه‌های رسمی در مراکز ۱۳ استانِ اصفهان، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، خوزستان، سیستان و بلوچستان، فارس، قزوین، کرمان، گیلان، لرستان، مازندران، هرمزگان و یزد، بیش از ۹۰ درصد تکمیل شده است.

فاطمی ضمن اشاره به پیش بینی پذیر بودن این اتفاق به تعیین شهرهای مکمل برای اقامت اشاره کرد و گفت: هرمزگان و بندرعباس و پارسیان تقریباً ظرفیتشان نزدیک به ۱۰۰ درصد است میناب ۹۰ درصد، بستک ۵۸ درصد در بوشهر گناوه و دیلم تقریباً ظرفیتشان تکمیل است و جایگزین گناوه را بندر ریگ و و دیلم را شهر امام حسن و بوشهر را برازجان و یا همان دشتستان معرفی کردیم.

سوال مهم در اتفاق پیش آمده این است که آیا اساسا تکمیل ظرفیت در یک شهر به معنای تکمیل تمام ظرفیت‌های آن شهر برای پذیرش مسافر است و یا پای مسئله‌ی دیگری در میان است؟ بر اساس رویکرد وزارت میراث و گردشگری در سالیان گذشته، هتل‌ها تنها میزبانان مسافرین در شهرهای گوناگون هستند. شاید بتوان هتل‌ها را محل‌های بسیار مناسبی از جهت کیفیت برای مسافران دانست اما در کنار قسمت‌های گزاف هتل‌ها باید به این نکته نیز اشاره شود که مگر چند هتل می‌تواند در یک شهر و در طول یک سال به فعالیت خود ادامه دهند؟ آیا زمان‌های پیک نوروزی دلیل مناسبی برای افزایش تعداد هتل‌ها هستند و یا کمبود مسافر در باقی زمان‌های سال دلیلی برای کاهش تعداد آن‌ها؟

اگر به دنبال پاسخ‌های کوتاه و آنی از سوی وزارت میراث و گردشگری برای حل مشکل ظرفیت پذیرش مسافر شهرهای مختلف در زمان‌های اوج مسافری باشیم، بی شک با همین جوابی که در بالا به آن اشاره شد مواجه می‌شویم: شهرهای جایگزین و مکمل! به مسافرین نوروزی میگوییم که به جای استقرار در بندر گناوه در بندر دیگری که میگوییم و بندر ریگ است محلی را برای اسکان انتخاب کنید. مسئله جایی پر رنگ تر می‌شود که از مسافرین می‌خواهیم به جای سفر به گیلان و مازندران به تهران نیز به عنوان مقصد سفر بیاندیشند و برنامه سفر خود را تغییر دهند. این در حالی است که ساکنین شهرهای مهم مسافرتی هنوز هم از ظرفیت پذیرش در شهرهای خود دفاع می‌کنند.

این تفاوت نظر در مورد امکان پذیرش مسافر بیشتر در برخی شهرها از سوی وزارت میراث و گردشگری و ساکنین بومی شهرها ریشه در یک پدیده دارد و آن نیز «خانه مسافر» است. مردم شهر با توجه به امکان اجاره خانه‌های مختلف شهر به صورت روزانه و استفاده مسافرین از این ظرفیت بر این باورند که می‌توان بسیار بیشتر از ظرفیت مورد نظر وزارت میراث و گردشگری در شهر خود پذیرای مسافر باشند ولی وزارت میراث و گردشگری با سخت‌گیری‌هایی که در صدور مجوز خانه مسافر در سال‌های گذشته از خود نشان می‌داد؛ عملا خلاف حمایت از مسافر، از دارندگان مجوز برای پذیرش مسافر و در راس آنان هتلداران حمایت می‌کرد.

خانه‌ مسافر، خانه‌هایی هستند با مالکیت خصوصی؛ که مالکان آن‌ها مجوز وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را اخذ می‌کنند تا بتوانند واحد مسکونی خود را در اختیار میهمانان و مسافران شهر خود قرار دهند. در حال حاضر بیشتر شهر‌ها و حتی روستاهای ایران از تعداد بالایی از خانه های مسافر برخوردارند. خانه‌های مسافر به چهار دسته‌ی ویلا، آپارتمان، خانه و سوئیت تقسیم می‌شوند.

تا چند ماه قبل وزارت میراث فرهنگی به صورت تأیید محور به صدور مجوز برای خانه‌های مسافر مبادرت می‌کرد. بنابراین، دریافت مجوز توسط افراد برای اینکه خانه‌های خود را در اختیار مسافران قرار دهند، روند طولانی‌ای داشت. اما با اقدام وزارت اقتصاد مبنی بر صدور مجوزهای خانه‌ مسافر به صورت ثبت‌محور شاهد افزایش مسافرت‌ها بر اثر ارزان شدن اقامتگاه‌ها خواهیم بود.

طبق نظر مسئولان حوزه گردشگری در ۸ سال اخیر از میان متقاضیان فراوان دریافت مجوز خانه مسافر، ۳۰۰ هزار متقاضی دارای خانه مسافر فعال می‌باشند و از میان این افراد تنها برای ۲۰ هزار واحد اقامتگاه مجوز خانه مسافر صادر شده‌است. به عبارت بهتر زمانی که مسئولان وزارت میراث و گردشگری اعلام می‌کنند که ظرفیت یک شهر به صورت ۱۰۰ درصدی پر شده‌است درواقع بخشی از ظرفیت پذیرش مسافر در خانه‌های مسافر را به کلی نادیده گرفته‌اند. طبق آمار اعلام شده اگر تمام ظرفیت مشخص شده از سوی وزارت گردشگری به طور کامل تکمیل شود؛ هنوز ۲۴۰ هزار خانه مسافر در نظر گرفته نشده‌است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۰۱۱۹۳۷۰۶:۵۴:۱۰ ۱۴۰۲/۲/۴
گردشگری دل خوش، اعصابی راحت و جیبی می خواهد که حداقل دخل و خرجش برابر باشد.
ناشناس۳۰۱۲۰۶۸۰۹:۲۸:۵۲ ۱۴۰۲/۲/۴
بسیاری از صنایع دستی بی‌نظیر ایرانی تا به حال ثبت جهانی نشده‌اند و امروز شاهدیم که کشورهای همسایه آنها را به نام خود مصادره نمایند. پس وظیفه وزارت میراث فرهنگی و گردشگری چیست؟
ناشناس۳۰۱۲۱۰۰۰۹:۵۷:۲۲ ۱۴۰۲/۲/۴
گرانی‌ها و افزایش قیمت اقلام خوراکی و همچنین بالا بودن اجاره بهای خانه در ایام عید کام خیلی از مسافرین از قشر متوسط به پایین جامعه را تلخ کرد. اگر می‌دانستیم که چنین می‌شود ترجیح می‌دادیم به سفر نرویم.
ناشناس۳۰۱۱۹۴۰۰۶:۵۷:۱۳ ۱۴۰۲/۲/۴
وقتی هزار و یک مشکل در زندگی اکثر مردم وجود دارد، صحبت از گردشگری مانند آنچه که در کشورهای دیگر وجود دارد، خیلی لوکس و لاکچری است.
ناشناس۳۰۱۱۹۴۱۰۶:۵۹:۵۱ ۱۴۰۲/۲/۴
در ایام عید در خیابان طالقانی تهران پیاده روی می کردم. در این خیابان و مجاورت آن چندین و چند هتل وجود دارد. بر روی درب اکثر آنها نوشته شده بود: هتل تا 14 فروردین تعطیل است!!
ناشناس۳۰۱۱۹۴۲۰۷:۰۱:۱۷ ۱۴۰۲/۲/۴
گردشگر «پول خرج کن» چه ایرانی و چه خارجی در ایران وجود ندارد.
ناشناس۳۰۱۱۹۴۵۰۷:۰۳:۲۹ ۱۴۰۲/۲/۴
چرا مدتها است در اکثر شهرها به خصوص شهرهای توریستی نظیر کیش، بابلسر، ....اجازه برپایی چادر برای گذراندن شب به مسافران داده نمی شود؟
ناشناس۳۰۱۲۳۰۷۱۳:۰۱:۱۷ ۱۴۰۲/۲/۴
برای حفظ امنیت و نظافت! در همه جای جهان منطقه هایی در نظر گرفته می شود، زیر ساخت بهداشتی لازم برایش آماده می شود و آن زمان است که مسافران می توانند در آن مناطق چادر بزنند. سرویش بهداشتی داشته باشند، دوش داشته باشند، امکان شستشوی ظروف داشته باشند و مکانیسم معین برای جمع آوری زباله هایشان، ضمنا هویتشان مشخص باشد. اینکه هر کی یک چادر بگیرد و در جایی مانند کنار جاده یا پارک شهری که اساسا چنین زیرساختی ندارد، چند روز کمپ کند، هم باعث ایجاد مشکلات امنیتی برای ساکنین شهر می شود (هویت این افراد اصلا معلوم نیست و هیچ نظارتی هم وجود ندارد) و هم مشکلات بسیار زیاد بهداشتی دارد (از محیط اطراف برای سرویس بهداشتی و نگه داری زباله و شستشو و غیره استفاده می کنند)! سال قبل از کرونا در تعطیلات عید و حضور کنترل نشده چادر ها، به دلیل بوی بسیار نامطبوع و حجم زباله و رفتار نامناسب گروهی از آقایان، اصلا نمی شد در پارک طالقانی تهران قدم زد!
ناشناس۳۰۱۱۹۵۱۰۷:۲۲:۳۳ ۱۴۰۲/۲/۴
در طرح مولدسازی قرار شده که بسیاری از ساختمانها و اثرهای تاریخی اجاره داده شوند! درآمدزایی به این شکل و شمایل در کدام کشور دنیا وجود دارد؟
ناشناس۳۰۱۱۹۵۲۰۷:۲۷:۵۸ ۱۴۰۲/۲/۴
وقتی قیمت یک اتاق مسافرخانه از شبی 500 هزار تومان کمتر نیست ، وقتی صرف یک وعده غذای ساده برای یک خانواده 4 نفره از این مبلغ کمتر نمی باشد و وقتی هزینه های حمل و نقل و تعویض قطعات خودرو به شدت افزایش یافته، صحبت از رونق گردشگری بی معنی است.
ناشناس۳۰۱۱۹۶۶۰۷:۴۶:۳۹ ۱۴۰۲/۲/۴
خبرگزاری دولت جمهوری اسلامی، ایرنا: مردم ایران باید با «میزبانی شایسته» برای پذیرایی از موج گردشگران چینی آماده باشند!
ناشناس۳۰۱۱۹۶۹۰۷:۴۸:۰۰ ۱۴۰۲/۲/۴
‌ مصطفی میرسلیم: بيش از ٥٠ ميليون نفر بعد از پيروزى انقلاب در ايران متولد شده‌اند. اولين حق آنها آگاهى است. آگاهى از آرمان‌ها، آگاهى از قابليت‌ها و شايستگيهاى ما.
ناشناس۳۰۱۱۹۸۱۰۸:۰۵:۱۳ ۱۴۰۲/۲/۴
شما نمی توانید بعد ۲۰ سال اتوبان تهران شمال را تمام کنید هزینه اتلاف وقت و سوخت برای تان بی اهمیت است اصلا آسایش و رفاه مردم برای تان تعریف ندارد اونوقت صحبت از رونق گردشگری می کنید.
ناشناس۳۰۱۲۰۴۴۰۹:۱۳:۴۱ ۱۴۰۲/۲/۴
چرا شما فکر می کنی فقط شمال برای گردشگری مناسبه ؟
ناشناس۳۰۱۲۶۰۸۱۷:۴۹:۴۸ ۱۴۰۲/۲/۴
یعنی کیش خوبه؟
ناشناس۳۰۱۱۹۹۶۰۸:۳۰:۳۳ ۱۴۰۲/۲/۴
منظور شما این هست که مردم مجوز بگیرند که بعد از آن مجبور شوند بابت مجوز به دولت مالیات و عوارض بدهند!!!!جهت اطلاع بگویم که از خیلی قبل مردم خودشان این کار را انجام می‌دادند و حتی کسانی هستند که رایگان این کار انجام می‌دهند!!
ناشناس۳۰۱۲۰۰۲۰۸:۳۵:۴۷ ۱۴۰۲/۲/۴
ما امسال عید به بندر عباس و قشم از طریق کرمان سفر کردیم از خدمات چهار هتل و پنج اقامتگاه بومگردی استفاده کردیم چون تصمیم گرفتیم بیشتر از ۵ ساعت در روز رانندگی نکنیم در اقامتگاه های بومگردی باید نظارت بیشتر صورت بگیره با وجود اینکه تمام اقامتگاهها که ما انتخاب کردیم تخت و سرویس بهداشتی اختصاصی داشتند سطح بهداشت پایین بود در اغلب شهرهای توریستی غیر اصفهان و شیراز غذاهای محلی صرفا در خانه های مردم وجود دارد و هیچ رستورانی آنها را سرو نمی کنند ! مثلا سال قبل به تبریز رفتیم برای عید فطر -بازار کاملا تعطیل بود و جز تعدادی رستوران معمولی که غذاهای روتین سرو می کردند اصلا خدمات بیشتر ندیدیم مگه می شه در شهر توریستی در تعطیلات کل بازار طوری تعطیل باشه که امکان بازدید از بنای بازار هم نباشه!؟ کاش سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در خصوص استاندارد سازی خدمات و بهداشت و رعایت و توسعه فرهنگ بومی ایرانی وسواس به خرج بده مسافران حق دارند در جای جای شهر ها از سرویس بهداشتی و نماز خانه یا پارکهای مناسب سازی شده برای استراحت یکی دو ساعته برخوردار باشند
ناشناس۳۰۱۲۴۹۳۱۶:۱۳:۵۸ ۱۴۰۲/۲/۴
با این وزیر و اطرافیانش هرروز حال گردشگری بدتر می شود ، ایشان فقط در رویا انتخابات هست
ناشناس۳۰۱۲۷۹۹۲۱:۱۷:۱۳ ۱۴۰۲/۲/۴
گردشگران از اراذل و اوباش در امان نیستند .
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  2. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  3. اعتماد کنید و مطمئن باشید

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  5. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

  6. این صدای اقتدار ایران است ...

  7. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  8. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  9. ارژنگ امیرفضلی و زندگی در شرایط سختِ تورنتو

  10. یک نکته قابل‌تامل در مورد توسعه قدرت نظامی ایران

  11. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  12. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  13. پشت‌پرده عقب‌نشینی صهیونیست ها از غزه

  14. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  15. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  16. درگیری لفظی علی دبیر و پیمان یوسفی روی آنتن زنده: شما تنت میخاره!

  17. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  18. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  19. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  20. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  21. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  22. رئیسی: فعالان اقتصادی از عددسازی‌ها در بازار نگران نباشند  

  23. علم‌الهدی: نباید بیکار نشست تا تنها دولت بیاید تلخی معیشت را از سفره مردم بردارد

  24. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

  25. انتقاد دوباره شریعتمداری از مسئولین درباره وضعیت حجاب/ اوج و فرود قیمت دلار

آخرین عناوین