هر کودک ۶ ساله ایرانی بیش از ۵ دندان پوسیده دارد

  4020122068

مدیرکل دفتر سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت با اشاره به شایع‌ترین بیماری‌های دهان و دندان گفت: هر کودک ۶ ساله ایرانی به طور متوسط بیش از ۵ دندان پوسیده دارد.

هر کودک ۶ ساله ایرانی بیش از ۵ دندان پوسیده دارد

به گزارش تسنیم، دکتر زهرا سیدمعلمی در آستانه روز دندانپزشکی اظهار کرد: سلامت دهان و دندان صرفاً به معنای نداشتن مشکلات دهان و دندان نیست، بلکه آنچه اهمیت دارد این است که بتوانیم به نقشی که سلامت دهان و دندان در سلامت عمومی بدن دارد دست پیدا کنیم و بتوانیم با دارا بودن دهان و دندان سالم، تغذیه و تکلم صحیح و ارتباط کلامی و اجتماعی مناسب داشته باشیم. بخش مهمی از سلامت عمومی بدن مربوط به سلامت دهان و دندان است و اگر سلامت دهان و دندان خوب باشد کیفیت زندگی نیز ارتقا می‌یابد.

3 بیماری شایع دهان و دندان

وی درباره شایع‌ترین مشکلات دهان و دندان، افزود: سه بیماری پوسیدگی دندان‌ها، التهاب لثه و سرطان دهان به عنوان شایع‎ترین بیماری‌های دهان و دندان شناخته می‌شوند.

60 تا 90 درصد مردم دچار پوسیدگی دندان هستند

سیدمعلمی درباره پوسیدگی دندان‌ها تصریح کرد: می‌توان گفت تقریبا هیچ انسانی نیست که درگیر مشکلات دهان و دندان نباشد و طبق آمار سازمان جهانی بهداشت 60 تا 90 درصد مردم به نوعی درگیر پوسیدگی دندان هستند. پوسیدگی دندان به عنوان یک بیماری عفونی شناخته می‌شود زیرا یکی از عوامل ایجاد پوسیدگی دندان میکروب‌ها هستند. پوسیدگی دندان ممکن است از فردی به فرد دیگر و یا از دندانی به دندان دیگر منتقل شود.

پوسیدگی دندان قابل پیشگیری است

وی با بیان اینکه پوسیدگی دندان با روش‌های مختلف قابل پیشگیری است؛ گفت: پوسیدگی دندان عمدتاً‌ به عنوان بیماری‌های دهان و دندان در سنین کودکی و نوجوانی شناخته می‌شود اما در میانسالی بیماری‌های لثه بروز بیشتری پیدا می‌کند. پوسیدگی دندان با مراقبت‌های فردی و برنامه ریزی نظام سلامت، قابل پیشگیری است.

بیماری‌های لثه دومین بیماری شایع دهان و دندان

وی با اشاره به این‌که بیماری لثه دومین بیماری شایع دهان و دندان است؛ بیان کرد: شایع‌ترین بیماری لثه التهاب لثه است که به دنبال عدم رعایت بهداشت دهان اتفاق می‌افتد.

سرطان‌های دهان سومین بیماری شایع دهان

سیدمعلمی سومین بیماری شایع دهان و دندان را سرطان‌های دهان عنوان و بیان کرد: سرطان دهان معمولاً در سن سالمندی بروز می‌یابد و عواملی همچون مصرف الکل و دخانیات منجر به این نوع سرطان‌ها می‌شود بنابراین لازم است معاینات منظمی برای غربالگری و شناخت سرطان‌های دهان و مشکلات دندان‌ها انجام شود.

هر کودک 6 ساله ایرانی بیش از 5 دندان پوسیده دارد

مدیرکل دفتر سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت درباره شیوع پوسیدگی دندان در گروه‌های سنی مختلف تصریح کرد: در گروه سنی زیر 6 سال و در دندان‌های شیری شیوع پوسیدگی دندان بیشتر است به طوری که هر کودک 6 ساله ایرانی به طور متوسط بیش از 5 دندان پوسیده دارد. در گروه سنی 12 سال شاخص پوسیدگی دندان‌های دائمی بررسی می‌شود و به طور میانگین نزدیک به دو دندان پوسیده در هر کودک 12 ساله ایرانی وجود دارد.

اقدامات وزارت بهداشت برای کاهش آمار پوسیدگی دندان

مدیر کل دفتر سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت درباره اقدامات نظام سلامت برای جلوگیری از پوسیدگی دندان عنوان کرد: در نظام شبکه بهداشتی کشور در سطح خانه‌ها و پایگاه‌های بهداشت خدمات بهداشت دهان و دندان ارائه می‌شود و برای کودکان از بدو تولد تا 6 سالگی و برای مادران باردار و شیرده مراقبت‌های دهان و دندان تعریف شده که شامل معاینات و آموزش بهداشت است؛ برای کودکان در سنین مدرسه در مدارس آموزش و مراقبت‌ها ارائه می شود. همچنین فلورایدزدن به دندان‌ها انجام می‌شود که به پیشگیری از پوسیدگی کمک می‌کند که در کودکان 3 تا 6 سال وکودکان دبستانی اجرا می‌شود.

وی با بیان اینکه در حوزه دندانپزشکی نیز تمرکز ما بر ارائه خدمات پیشگیرانه در حوزه دهان و دندان است؛ خاطرنشان کرد: در این راستا اقداماتی نظیر شیارپوش کردن و فلوراید زدن دندان‌ها و جرمگیری انجام می‌شود.

به گفته وی بیش از 3400 مرکز جامع خدمات سلامت در کشور وجود دارد و در این مراکز حدود 80 درصد خدماتی که مردم در حوزه دندانپزشکی نیاز دارند ارائه می‌شود.

گسترش پوشش بیمه خدمات دندانپزشکی مورد نیاز جامعه

مدیرکل دفتر سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت درباره میزان پوشش بیمه‌ای خدمات دندانپزشکی در کشور اظهار کرد: در سال 1401 ما بسته خدمتی را با همکاری سازمان‌های بیمه پایه و شورای عالی بیمه تحت پوشش بیمه قرار دادیم. خدماتی مانند کشیدن دندان و جرمگیری و معاینه از قبل تحت پوشش بیمه بودند اما ترمیم و شیارپوش کردن دندانها از جمله خدماتی بود که سال گذشته به بسته خدمتی تحت پوشش بیمه اضافه شد. این اتفاق خوب پس از گذشت 10 سال از بیمه های قبلی بود و امیدواریم با حمایت بیمه‌ها و استقبال دندانپزشکان بتوانیم گسترش پوشش بیمه‌ای را در بخش دولتی و خصوصی نیز داشته باشیم. بیمه شدن خدمات دندانپزشکی میتواند به بهبود سلامت دهان و دندان جامعه کمک کند.

پرداخت از جیب مردم در حوزه خدمات دندانپزشکی کاهش یافت

سیدمعلمی افزود:کاهش پرداخت از جیب مردم نیز از دیگر خدماتی بود که انجام شد و در سال گذشته با اخذ مصوبه هیئت وزیران، کاهش پرداخت از جیب در خدمات دندانپزشکی را نیز محقق کردیم به طوری که در مناطق روستایی برای کودکان زیر 6 سال و کودکان ‌6 تا 14 سال و مادران باردار و شیرده، خدمات دندانپزشکی در شبکه بهداشتی رایگان است و در مناطق شهری برای گروه هدف ذکرشده، تا 65 درصد، تخفیف در پرداخت از جیب مردم در نظر گرفته شد و امیدواریم مردم بتوانند از این خدمات به خوبی استفاده کنند. همچنین یکی از برنامه‌هایی که در دستور کار داریم ارزیابی خدمات دندانپزشکی ارائه شده از سوی مردم است و در حال تلاش هستیم تا مردم بتوانند مشکلات یا رضایت‌مندی خود از خدمات ارائه شده در مراکز دندانپزشکی را به ما منعکس کنند.

وی با بیان اینکه در سال جدید تأکید داریم برنامه‌های ما در زمینه ارتقای سلامت دهان و دندان جامعه، مردم محور باشد، بیان کرد:  قصد داریم خدمات را به سویی ببریم که مردم برخی از خدمات پیشگیری دهان و دندان را خودشان آموزش ببینند و اجرا کنند.

وی ضمن تبریک روز دندانپزشکی به تمام دندانپزشکان ایران تصریح کرد: برخی اقدامات در سال گذشته برای دندانپزشکان انجام شد از جمله این اقدامات اصلاح نظام پرداخت به دندانپزشکان در مناطق روستایی بوده و این موضوع را به مناطق شهری نیز تسری خواهیم داد تا دندانپزشکان با انگیزه بیشتری به مردم خدمت کنند. همچنین تقویت آموزش دانشگاهی و بازآموزی برای دندانپزشکان را در دستور کار قرار داده‌ایم تا دندانپزشکان بتواند از نظر علمی و عملی توانایی ارائه خدمات با کیفیت‌تری را داشته باشند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  2. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  3. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  4. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  5. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  6. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  7. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  8. ناصر ایمانی: فرض کنیم یکی از این صحنه های ضرب و شتم ....

  9. اشکان خطیبی از شرایط زندگی‌ در اروپا می‌گوید: دیگر توانایی کار کردن ندارم

  10. همه رقیبان قالیباف در ریاست مجلس آینده/ توضیح معاون رئیسی درباره استقرار فراجا در بنیاد نخبگان

  11. سوء استفاده عباس عبدی از «ماچه الاغ ماده»!

  12. دلارهای خانگی روانه بازار شدند/ روند نزولی قیمت دلار در بازار آزاد سرعت گرفت

  13. آیت‌الله مکارم شیرازی خطاب به سردار رادان: «طرح نور» را با قدرت ادامه دهید

  14. افشای لیست ارزبگیران توسط گمرک

  15. سونامی مولانا در سینمای ایران؛ رکورد افتتاحیه شکست

  16. خاندوزی: ۱۵۰ همت از اموال مازاد بانکها واگذار شد

  17. دانشگاه واشنگتن دانشجویان را به اخراج و تعلیق تهدید کرد

  18. سرنگونی پهپاد پیشرفته آمریکا در سواحل یمن

  19. رئیسی: جمهوری اسلامی تحریم‌ناپذیر است

  20. مورایس مسلمان شد

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  6. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  7. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  8. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  9. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  10. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  11. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  12. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  13. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  14. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  19. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  20. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  23. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  24. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  25. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

آخرین عناوین