راه‌حل‌هایی برای نترسیدن از سفر با هواپیما

گزارش بازرگانی، 167329،   4020122023

بسیاری از افراد عاشق سفر و کشف جاهای جدید هستند. در این میان انتخاب وسیله نقلیه مناسب برای سفر جزو کارهای اصلی به شمار می‌رود. اما در این میان ممکن است برای بعضی‌ها این سفر ترسناک و سرشار از استرس باشد، حتی تصور سفر با هواپیما نیز برایشان همراه با تنش باشد. برای برخی‌ها ممکن است تجربه بدی از پرواز گذشته باشد یا اینکه بیش از حد درگیر اخبار و حوادث هوایی هستند که این موارد در بیشتر شدن استرسشان تأثیر دارد تا حدی که ممکن است فرد از سفر منصرف شود. برخی‌ها ترس از ارتفاع دارند و برخی دیگر توهم هواپیماربایی همانند فیلم‌ها سراغشان می‌آید. با توجه به اینکه ترس از پرواز کمی طبیعی به نظر می‌رسد، اما اگر منطقی فکر کنیم با پیشرفت تکنولوژی و هواپیماهای به روز پرواز کردن ترسی ندارد و هر فرد در زندگی خود باید راه‌های غلبه کردن با ترس‌هایش را بیاموزد. در این متن نیز می‌خواهیم چندین راه‌حل برای نترسیدن از هواپیما را برای مسافران پیشنهاد دهیم.

 

شیوه کارکرد هواپیما

یکی از اصلی‌ترین مسائل در سفر با هواپیما این است که قبل از خرید بلیط هواپیما اینترنتی با شیوه کار هواپیما آشنا شوید. قبل از هر چیزی بهتر است بدانید که این وسیله برای حرکت در آسمان طراحی‌شده و با توجه به قوانین فیزیکی، زاویه حرکت و بال‌های این وسیله همگی برای اوج گرفتن در آسمان توسط مهندسین خبره طراحی‌شده‌اند. کسب اطلاعات کافی در رابطه با کارکرد هواپیماها کمک می‌کند تا ترس از پرواز را کنترل کنید. حتی دانستن این موضوع که در شرایط اضطراری بسیار مقاوم هستند و هواپیماها با موتور خراب نیز می‌تواند پرواز کنند، باعث دلگرمی مسافران می‌شود. به‌عنوان‌مثال، ممکن است از پنجره هواپیما متوجه خم شدن بال‌های هواپیما شوید که نگران‌کننده به نظر می‌رسند اما در عوض باید بدانید که خم شدن بال‌ها مانند فنر عمل کرده و برای هموار کردن مسیر طراحی‌شده‌اند. حتی ممکن است در داخل هواپیما متوجه سر و صدا شوید که با کسب آگاهی و دور کردن اضطراب از خود می‌توانید با این صداها کنار بیایید.



اعتماد به خلبان و مثبت اندیشی

باوجود استرس در هنگام سفر با هواپیما مطمئناً در طول پرواز هیچ لذتی نخواهید برد، اما دانستن همین مورد که خلبانان در این حرفه مجرب هستند کافی است. خلبانان همانند راننده‌ای که بر رانندگی تسلط دارند، چندین سال دوره خلبانی را گذرانده و به این مرحله رسیده‌اند. حتی در حین خدمت نیز آموزش‌های جدید دریافت می‌کنند و کاملاً به‌روزتر و ماهرتر از قبل می‌شوند. در زمان پرواز بهتر است افکار منفی را از خود دور کنید و فقط تصورات مثبت داشته باشید. بهتر است به سفر پیش رو و مقصد زیبایتان فکر کنید. مطمئن باشید در زندگی هرچه مثبت اندیش باشید، اتفاقات خوبی در انتظارتان خواهد بود. پس اگر از هر شهری مثلا شیراز قصد سفر به تهران دارید و کمی هم استرس پرواز را دارید، با خیال راحت بلیط هواپیما شیراز تهران را رزرو کنید و سوار هواپیما شوید.

آشنایی با توربالانس یا چاله‌های هوایی

چاله هوایی یعنی لرزش هواپیما در آسمان همانند دست‌اندازهایی که روزانه بر روی آسفالت با خودرو مواجه می‌شویم. اما این لرزش‌ها بر فراز آسمان ممکن است برای مسافران اذیت کننده باشد و ترسشان را بیشتر کند. در این صورت تنها کافی است با این موضوع آشنا شوید و به خودتان استرس ندهید. زیرا این چاله‌ها بسیار عادی بوده و در طراحی هواپیماها به این موردتوجه شده تا به راحتی از آن‌ها عبور کنند. در این شرایط اگر کمربند شما بسته باشد و به صندلی تکیه دهید، خطری تهدیدتان نمی‌کند. همچنین بهتر است در صورت داشتن چنین شرایطی از نشستن در کنار پنجره خودداری کنید تا چشمتان به ارتفاع نیفتد. در عوض صندلی‌های کنار راهرو را انتخاب کنید و در صورت لزوم به راحتی در راهروی هواپیما قدم بزنید.

 

تمرین تنفس

همواره برای کنار آمدن با مسئله‌های استرس‌زا به تنفس اشاره می‌شود. برای این کار باید روی تنفس خود تمرکز کنید و با نفس‌های عمیق و طولانی پشت سرهم که هرکدام چهار ثانیه طول بکشد می‌توانید کمی بر ترستان غلبه کنید. با این کار اکسیژن کافی به مغزتان می‌رسد و همین مورد سبب می‌شود تا سیستم عصبی‌تان آرام شده و خودتان به آرامش برسید. یک روش دیگر برای مقابله با استرس این است که سرتان را به سمت پشتی صندلی تکیه دهید، چشمان خود را بسته و با بو کردن عطر یا خوردن شکلات شیرین استرستان را کم کنید. همچنین مصرف مایعات مانند آب یا آبمیوه نیز در این شرایط به کاهش استرس کمک می‌کند. در مقابل به یاد داشته باشید که مصرف نوشیدنی‌های کافئین دار استرس را زیاد می‌کند، پس بهتر است قبل از پروازتان از مصرف این نوشیدنی‌ها خودداری کنید.

 

مشغول شدن در حین پرواز

اگر بلیط هواپیما بندرعباس به تهران خریده‌اید و از سفر هوایی می ترسید، در حین پرواز بهتر است خودتان را با مجله، گوشی یا صحبت کردن با همراه یا همسفرتان مشغول کنید. هرلحظه احساس استرس به شما دست داد، بهتر است روی روش‌های اشاره‌شده تمرکز کنید. روش دیگر برای غلبه با ترس گوش دادن به آهنگ آرامش‌بخش در گوشی همراهتان است تا حواستان را پرت کنید و متوجه گذر زمان نباشید. یکی دیگر از روش‌ها، صحبت با مهمانداران است که در حفظ آرامش شما نقش مؤثری دارند. البته به شما حق می‌دهیم که غلبه با این ترس‌ها و استرس‌ها کار آسانی نیست ولی به مرور و با تمرین می‌توانید خودتان را کنترل کنید. یکی دیگر از روش‌های حواس‌پرتی در پرواز این است که بین انگشت شست و انگشت اشاره را فشار دهید که در میزان کنترل استرس نقش خوبی دارد و برای چند دقیقه هم که شده حواستان پرت می‌شود.

استفاده از قرص

بااین‌حال، ممکن است بسیاری از مسافران در هنگام پرواز توانایی غلبه با ترس نداشته باشند و روش‌های گفته‌شده تأثیری نداشته باشد. در این صورت بهتر است قبل از پروازتان با متخصص روان‌درمان تماس بگیرید و ریشه‌های ترس را شناسایی کرده و راهی برای درمان پیدا کنید. یکی از این روش‌ها استفاده از قرص‌های ضد اضطراب یا خواب‌آور است که در حین پرواز شما را آرام می‌کنند، اما بهتر است خودتان را به قرص‌های شیمیایی عادت ندهید و در صورت شرایط ضروری استفاده کنید. در مقابل، با تمرین و تمرکز روی موارد گفته‌شده سعی در رفع استرس داشته باشید.

 

سخن آخر

سفر جزو لذت‌بخش‌ترین اتفاقات در زندگی‌ هر فرد به شمار می‌رود، مخصوصاً سفر با هواپیما حس و حال عجیبی دارد که برای هر فرد متفاوت است. در این میان افرادی هستند که از پرواز ترس داشته و در طول مسیر اذیت می‌شوند. در این متن سعی بر آن بوده تا راه‌های غلبه با ترس و راه‌حل‌های رهایی از ترس را معرفی کنیم. امیدواریم این راه‌حل‌ها نتیجه داده و با اطمینان خاطر نسبت به رزرو اینترنتی بلیط هواپیما اقدام کنید و یکی از بهترین و خاطره‌انگیزترین سفرهای عمرتان را تجربه کنید. به یاد داشته باشید که در وهله اول باید ریشه ترستان شناسایی شود، سپس از راهکارهای ارائه‌شده در بهبود این شرایط استفاده کنید. همچنین با مثبت اندیشی و فکر در مورد شهر مقصد خودتان نیز نتیجه عالی از سفر با هواپیما را تجربه خواهید کرد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  6. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  7. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  8. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  9. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  14. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  19. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  20. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  25. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

آخرین عناوین