سحری؛ وعده پراهمیت روزه داران/ راهکار رفع بوی بد دهان در ساعات روزه داری

  4020120003

کارشناس تغذیه درباره اهمیت وعده سحری گفت: برای دچار نشدن به اضافه وزن در ایام رمضان و عملکرد صحیح بدن باید وعده سحری مصرف شود.

سحری؛ وعده پراهمیت روزه داران/ راهکار رفع بوی بد دهان در ساعات روزه داری
 

به گزارش فارس، روزه گرفتن در ماه مبارک رمضان یک دستور الهی و امری واجب است. اما برخی‌‌ها روزه گرفتن را علاوه بر انجام واجبات به عنوان یک رژیم غذایی تلقی کرده و برای رسیدن به تناسب اندام از آن کمک می‌گیرند.از نظر علمی این دیدگاه درست است و از آن به عنوان رژیم غذایی فستینگ یاد می‌کنند. در این نوع رژیم غذایی مدت زمانی طولانی در روز (حدوداً هشت تا دوازده ساعت) گرسنگی دارد و برای سم زدایی اندام‌های گوارشی و کبد استفاده می‌شود. همچنین این رژیم به اندام‌های گوارشی اجازه استراحت می‌دهد و باعث می‌شود سلامت بدن رو به بهبود رود. اما نوع تغذیه در وعده سحری، افطار و شام در کاهش وزن بسیار مهم است که در این گزارش آن را بررسی می‌کنیم. 

سروناز علی عسگری، کارشناس تغذیه و رژیم درمانی درباره اهمیت وعده سحری برای روزه‌داران گفت: بسیاری از افراد می‌گویند ما عادت به خوردن سحری نداریم یا برخی دیگر چاق هستند و  به  علت رژیم غذایی و برای لاغر شدن سحری نمی‌خورند. اما باید بگویم که نخوردن سحری بسیار کار اشتباهی است. زیرا حذف این وعده ارزشمند سوخت و ساز بدن را پایین می‌آورد و موجب گرسنگی طولانی مدت می‌شود و برای لاغری به صورت معکوس عمل می‌کند.  همچنین برای دچار نشدن به اضافه وزن در ایام ماه رمضان توصیه می‌شود از وعده سحری استفاده شود.

البته همانطور که می‌دانید رژیم فستینگ و یا روزه‌داری برای افرادی که دارای دیابت کنترل نشده، زخم‌معده و یا بیماری‌های گوارشی هستند مضر است و نباید از آن استفاده کنند.

وی در ادامه درباره وعده سحری توضیح داد: وعده سحری باید مانند وعده نهار باشد. در سحری باید بیشتر از غلات و کربوهیدرات استفاده شود و از مصرف غذاهای شیرین و چرب خودداری شود. پلو و خورشت کم چرب و غذاهای نانی بهترین گزینه برای سحری است. 

این کارشناس تغذیه تأکید کرد: تا یک ساعت بعداز صرف سحری از خوابیدن خودداری کنید. 

میزان صرف غذا در سحر 

علی عسگری درباره میزان مصرف غذا در وعده سحری توضیح داد: بسیاری از افراد فکر می‌کنند که اگر در وعده سحری پرخوری کنند در طول روز کمتر دچار گرسنگی می‌شوند. اما باید بگویم که این طرز فکر کاملاً اشتباه است. در این وعده غذایی نباید زیاده‌روی کرده  و کل حجم معده پر شود. بلکه باید به مقداری غذا مصرف شود که فرد احساس سیری کند اما مقداری سر معده خالی باشد.

روزه خود را چگونه باز کنیم؟

این کارشناس تغذیه درباره نحوه باز کردن روزه در وعده افطار خاطر نشان کرد: وعده افطار مانند وعده صبحانه است و باید با نوشیدنی‌های گرم و ولرم روزه باز شود. شیرگرم، آب‌ولرم، چای کم‌رنگ و یا غذاهای گرمی مانند حلیم، آش و شله‌زرد بهترین گزینه برای شروع افطار هستند. همچنین افرادی که قصد کاهش وزن دارند بهتر است در این وعده از غذاها و خوراکی‌های چرب استفاده نکنند. 

وی درخصوص وعده افطار و شام توضیح داد: اگر ماه‌رمضان در فصل تابستان باشد فاصله زمانی میان افطار و سحر کم است بنابراین وعده شام و افطار هم زمان و یا با فاصله زمانی کمی میل می‌شود. اما در فصول دیگر یعنی در بهار، پاییز و زمستان به علت وجود فاصله زمانی زیاد بین افطار تا سحر می‌توان وعده شام را دو تا سه ساعت بعد از وعده افطار میل کرد. 

علی عسگری تأکید کرد: برای جلوگیری از اختلال خواب در این ایام توصیه می‌شود از مصرف غذاهای چرب و شیرین در وعده شام خودداری و از سبزیجات در کنار غذا استفاده شود. 

همچنین لازم به ذکر است که در وعده افطار هم مانند سحری از پرخوری جلوگیری و کمی بر سر معده جای خالی گذاشته شود.

رفع یبوست در ماه رمضان

این رژیم درمانگر درباره  علت و چگونگی رفع یبوست در روزه‌داران بیان کرد: برخی از روزه‌داران  ممکن است به علت گرسنگی طولانی مدت، نخوردن مایعات به میزان کافی در طول روز، بی تحرکی و همچنین استفاده از غذاهای نامناسب در وعده‌های سحر، افطار و شام دچار یبوست شوند. بنابراین برای جلوگیری و یا درمان این مشکل توصیه می‌شود روزه‌داران از بعد از افطار تا سحر به مقدار مناسب از سبزیجات، آبمیوه، آلو و انجیر استفاده کنند. 

رفع بوی دهان در ساعات روزه‌داری

وی درباره علت بوی بد دهان در ساعت‌های روزه‌داری گفت: یکی از موضوعاتی که روزه‌داران از آن شکایت دارند بوی بد دهان است. این مشکل در اثر گرسنگی‌های طولانی مدت و وجود ماده‌ای به نام کتون‌بادی به وجود می‌آید. انجیر، به، هلو، دارچین و هل موادغذایی هستند که از بروز این مشکل جلوگیری می‌کنند.  

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  16. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  17. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  18. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  25. واکنش ضرغامی به طرح نور و بازگشت گشت ارشاد

آخرین عناوین