عفو اخیرحکایت از برقراری ثبات و امنیت در نظام اسلامی دارد/ عفو از موضع قدرت سیره نبوی است

  4011116110 ۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

برخی از شخصیت‌های سیاسی و کاربران شبکه‌های اجتماعی به موافقت رهبر انقلاب با عفو و تخفیف مجازات ده‌ها هزار نفر از متهمان و محکومان واکنش نشان دادند.

عفو اخیرحکایت از برقراری ثبات و امنیت در نظام اسلامی دارد/ عفو از موضع قدرت سیره نبوی است

خبرگزاری میزان – در پی پیشنهاد رئیس قوه قضاییه به حضرت آیت‌الله خامنه‌ای مبنی بر موافقت با عفو و تخفیف مجازات جمع قابل توجهی از متهمان و محکومان حوادث اخیر و همچنین محکومان دادگاه‌های عمومی و انقلاب و سازمان قضایی نیروهای مسلح، رهبر انقلاب اسلامی با این پیشنهاد موافقت کردند.

در ادامه برخی از واکنش‌های مطرح شده در خصوص این عفو گسترده را مرور خواهیم کرد.

مهدی کشت‌دار: عفو اخیر از آن جهت که شامل محکومان و متهمان می‌شود بی‌بدیل است. افراد و جوانانی که در حوادث اخیر پرونده قضایی برایشان تشکیل شده است بدون ثبت و سوپیشینه شدن عفو شدند، یعنی به آینده جوانان نگاه ویژه‌ای شده است.

اغلب بازداشتی‌های اغتشاشات اخیر اتهاماتی غیر از موارد استثنا شده داشتند.

احسان صالحی: عفو از موضع قدرت سیره نبوی است؛این عفو، احیا اجتماعی و امتداد عملی رویکرد پدرانه رهبری از ابتدای اغتشاشات است که حساب هیجان را از سازمان آشوب جدا کردند.

در ۱۱آبان از هیجانی‌ها بعنوان بچه‌های خودمان یاد کردند و در ۲۸ آبان گفتند حساب فریب‌خوردگان از صحنه‌گردانان و عاملان جنایت جداست.

عبدالله گنجی: خبر خوب، هزاران نفر از جمله افراد حاضر در اغتشاشات اخیر مورد عفو قرار گرفتند.

محمدصالح مفتاح: با شنیدن خبر عفو متهمان حوادث اخیر، واقعاً خوشحال شدم، ان‌شاءالله این خبر دل‌های مردم را به هم نزدیک‌تر کند و التیامی باشد بر زخم‌هایی که این حوادث در دل مردم ایجاد شده است.

علی مجتهدزاده: اعطای عفو گسترده و آزادی بسیار از محکومان اقدامی عقلانی و قابل تقدیر از سوی دستگاه قضائی است.

هنگامه شهیدی: به شدت اعتقاد دارم دیدگاه قضایی رئیس فعلی دستگاه قضایی واقعاً متفاوت است، آقای اژه‌ای به خالی کردن زندان‌ها اعتقاد دارد.

صبا آذرپیک: عفو وسیع حکومتی به پیشنهاد آقای اژه‌ای؛ چه روز عزایی برای رسانه سعودی امثال مسیح و پهلوی و رجوی‌چی‌هاست.

سامان ماهور، مدیر مسئول مجموعه خبری روزپلاس: عفو اخیر با پیشنهاد رییس قوه قضاییه و پذیرش رهبر انقلاب باطل السحر چندین ماه فعالیت ضد انقلاب در دو قطبی کردن کشور، ایجاد جنگ حقوقی و حقوق بشری علیه ایران و همچنین خط بطلانی بر امنیت خیالی‌ای بود که سرویس‌ها برای جاسوسان و عاملانشان ترسیم کرده بودند.

این عفو یعنی پیام مهربانی کشور نسبت به فریب خوردگان و باز شدن پرونده ای جدید برای تعقیب دشمنان خارجی که سعی داشتند اقتدار کشور را هدف قرار دهند.

محمد علی ابطحی در گفت‌وگو با ایسنا: نگاه‌های افراطی چه در داخل و چه خارج کشور علاقه‌مند نیستند که در این قضایا نگاه‌های محبت آمیز مطرح شود و جای تقدیر دارد که نگاه قوه قضاییه در این موضوع با نگاه افراطیون متفاوت است.

رحیمی جهان آبادی، نماینده مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با ایسنا: فرمان عفو مقام معظم رهبری یک نوع دعوت عمومی برای اجماع و همگرایی و همدلی و محبت بیشتر در جامعه است؛ ارزش پیام عفو رهبری از این جهت است که نوعی آرامش و همگرایی و همدلی را به جامعه برمی‌گرداند.

محمد صالح جوکار، رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با مهر: موافقت رهبر انقلاب با عفو و تخفیف مجازات گسترده متهمان و محکومان، نشان می‌دهد افرادی هم که در حوادث اخیر فریب جنگ ترکیبی دشمن را خوردند، فرزندان نظام هستند.

سید نظام موسوی، سخنگوی هئیت رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با تسنیم: مقام معظم رهبری با این تدبیر حکیمانه توطئه‌های دشمن را خنثی و جوانان و افرادی را که دچار اشتباه شده و در زمین دشمن بازی کرده بودند، نجات داد.

دشمن تصور می‌‌کرد اگر یک جوانی که به دلیل چند اقدام احساسی و اشتباه در دستگاه قضائی محکوم شده است برای همیشه نیروی آنها خواهد بود اما تدبیر پدرانه رهبر معظم انقلاب این گمان را باطل کرد و نشان داد که جمهوری اسلامی بر راههای ابطال توطئه های دشمن به خوبی اشراف دارد.

حجت الاسلام و المسلمین مجید انصاری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‌وگو با ایسنا: دستور اخیر رهبری می‌تواند فضای اجتماعی آرامتری را در کشور ایجاد کند و امیدوارم شرایط کشور به سمتی برود که با سعه صدر بیشتری انتقادات و اعتراضات شنیده شود.

از قوه قضائیه به خاطر این پیشنهاد و موافقت رهبری با آن تشکر می‌کنیم و امیدوارم این موضوع سرآغاز الفت و همبستگی بیشتر در کشور شود.

علی مطهری در گفت‌وگو با ایسنا: این اقدام مثبت و هوشمندانه بوده و فرصت خوبی است تا بسیاری از کدورت‌ها که پیش آمده است، از بین برود. عفو رهبری فرصت خوبی برای آشتی ملی است.

این عفو عمومی دشمنان کشور راخلع سلاح کرده و زمینه تحریک آن‌ها را تا حد زیادی از بین می‌برد.

جوادی یگانه(جامعه شناس): عفو عمومی امروز که توسط رئیس قوه قضائیه پیشنهاد شده و مورد موافقت رهبری قرار گرفت، اقدام مهمی برای کم شدن کدورت مردم از نظام بود.

حسام‌الدین برومند: عفو بزرگ برای هزاران نفر از زندانیان، این اقدام حکیمانه حداقل سه نکته دارد: نگاه رافت اسلامی در مشی رهبری، اقتدار جمهوری اسلامی و شکست سازمان آشوب، افزایش و مراقبت از سرمایه اجتماعی.

محمد اکبرزاده: عفو گسترده امروز، ادامه نگاه پدرانه رهبر انقلاب است، حتی در قبال فرزندان فریب‌خورده!

سید مهرداد سیدمهدی، مدیر روابط عمومی دفتر رهبر انقلاب اسلامی: موافقت رهبر انقلاب با عفو و تخفیف مجازات دهها هزار نفر از متهمان و محکومان زمینه ساز آزادی بسیاری از محکومان اغتشاشات اخیر و حتی متهمان این حوادث و بسته شدن پرونده آنها خواهد شد؛البته شرایطی هم دارد که در متن نامه رئیس قوه قضاییه آمده است.

آیت‌الله سید هاشم حسینی بوشهری رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با تسنیم: مقام معظم رهبری با عفو حکیمانه خود، زمینه را برای انسجام اجتماعی و وحدت ملی بیشتر فراهم کردند که باید همه ما از چنین تصمیم بزرگوارانه‌ای قدردانی کنیم. وقتی امام امت چنین تصمیمی را بر اساس رأفت گرفته‌اند، همه ما باید بدانیم که این فرمان یک الگو برای همه دستگاه‌های حاکمیتی است.

مقام معظم رهبری با همه کسانی که در حوادث اخیر یا پیش از آن، جرائمی را مرتکب شده بودند، برخوردی پدرانه کرده است.

حجت الاسلام غلامرضا مصباحی‌مقدم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‌وگو با فارس: این عفو حکایت از برقراری ثبات و امنیت در نظام اسلامی دارد، چنین عفوی که رفع سو اثر از محکومیت است، فوق‌العاده نتیجه مثبتی برای مشمولین این عفو دارد خصوصاً که اینها غالباً جوان هستند و اقتضا می‌کند آینده آنها چنین سو پیشینه‌ای نداشته باشد.

محمدعلی وکیلی فعال سیاسی اصلاح‌طلب و نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با تسنیم: عفو گسترده محکومان قضایی و حوادث اخیر باعث می‌شود که بهانه هایی که اپوزیسیون خارج نشین به دنبال آن بودند تا از زندانیان حوادث اخیر سواستفاده کنند و هجمه های علیه مردم و مدیریت افکار عمومی در غرب و دنیا را به دست بگیرند خنثی شود.

اقدام رهبر انقلاب یک پولتیک تاریخی است و یک نوع نقطه عطفی در تاریخ ایران است و این اقدام یک نوع ترجمه آیه أَشِدَّاء عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاء بَيْنَهُمْ است.

محمدجواد اخوان، مدیرمسئول روزنامه جوان در گفت‌گو با میزان: عفو گسترده و رویکرد قوه قضاییه یک کار حکیمانه و از موضع اقتدار بود. از سویی نقشه دشمن شکست خورد و این رویکرد نشان می‌دهد جمهوری اسلامی به مردم و به ملت ایران اهمیت می‌دهد.

عسکر جلالیان، معاون حقوق بشر وزیر دادگستری در گفت‌وگو با میزان: مقام معظم رهبری و رئیس محترم قوه قضاییه نگاهشان، نگاه انسان دوستانه‌ای فراتر از آن چه در قوانین و مقررات و ‌آئین‌ نامه‌هاست تا بتوان مردم را بیشتر درک و آن‌ها را همراهی کرد؛ ضمن این که با کمک آن می‌توان مشکلاتی که مردم در اتفاقات اخیر و اتفاقات گذشته با آن مواجه شدند، حل و فصل کرد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۸۹۱۸۸۸۲۱:۳۰:۵۰ ۱۴۰۱/۱۱/۱۶
جان ها فدای رهبر فرزانه
ناشناس۲۸۹۲۱۵۹۰۱:۳۵:۴۲ ۱۴۰۱/۱۱/۱۷
این یک اقدام تاریخی برای خنثی کردن توطئه دشمنان بود
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین