نگاهی به فیلم‌های چهل‌ویکمین جشنواره فیلم فجر/ ۱ یکی از هزاران/ قطعه‌ای از پازل جنگ هشت ساله

مینو خانی، گروه فرهنگی الف،   4011113022 ۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴ تکراری یا غیرقابل انتشار
 یکی از هزاران/ قطعه‌ای از پازل جنگ هشت ساله

اولین روز از چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر با دو فیلم «استاد» به کارگردانی سیدعماد حسینی و تهیه‌کنندگی بهروز افخمی و «شماره 10» به کارگردانی حمید زرگرنژاد و تهیه‌کنندگی ابراهیم اصغری در پردیس ملت، محل نمایش فیلم برای اهالی رسانه (خانه رسانه) به نمایش درآمد. 

استاد، یکی از هزاران

در خلاصه داستان «استاد» به جنبش Me Too اشاره شده و داستان درباره تجاوز به حریم خصوصی یک خانم از سوی استادش است. کارگردان خودش معتقد است که داستان به نوعی اقتباس آزاد از نمایشنامه «اولئانا» نوشته دیوید ممت است که البته ایرانیزه شده و با بازی خوب حسن معجونی در نقش استاد باورپذیر شده است. ناگفته نماند که کارگردانی قابل قبولی هم دارد. این را هم باید متذکر شد که تجربه کار اول در کنار یک کارگردان باسابقه در جایگاه تهیه‌کننده فرصت مغتنمی است که باعث ارتقای کار شده است. ضمن اینکه نکته‌ای که بارها و بارها اهالی رسانه درباره فعالیت کارگردانان باسابقه متذکر شده‌اند هم محقق می‌شود: انتقال تجربه در عمل و حین ساخت یک اثر.

البته به حضور محمدحسین مهدویان در جایگاه مشاور کارگردان هم نباید غافل شد. ظاهرا جمع همه این عوامل اثر خوش‌ساختی را باعث شده که می‌شود تا انتها آن را دنبال کرد. 

البته که روایت سیدعماد حسینی، پایان باز دارد و مشخص نمی‌شود که ادعای خانم به تجاوز فقط در حد کلام و ابراز علاقه بوده یا بیشتر، ولی به قول بازیگر نقش خانم، هدیه حسینی‌نژاد، این اتفاقی است که هر زنی در هر حیطه‌ای حداقل یک بار از کنارش عبور کرده، موضوعی که خاص ایران هم نیست؛ کما اینکه جنبش Me Too جنبشی بود که بسیاری از زنان در سراسر جهان نسبت به آن واکنش نشان دادند و در ایران هم طی دو، سه سال گذشته این صدای اعتراض بلندتر شنیده شد و زنان جرات کردند از اتفاقات ناخوشایندی را که به دنبال حضور اجتماعی آنها رخ داده بود، صدای بلند بگویند و از اینکه مورد قضاوت قرار گیرند، نترسند. چون در بسیاری از موارد، همچون فیلم «استاد» این اتفاق، داستانی از سوی خانم به دلایل مختلف از جمله نرسیدن به خواسته‌شان تلقی می‌شود. 

گرچه فیلم در حد بیان و بازنمایی این اتفاق می‌ماند و هیچ راهکاری ارائه نمی‌دهد و کارگردان هم معتقد بود که وظیفه فیلم و سینما ارائه راهکار نیست، بلکه بازنمایی وقایع در حد هوشیار کردن مسوولان و مردم و اینکه چطور از فرزندان‌شان مراقبت کنند، است. ولی شخصا معتقدم به دلیل جایگاه سینما و وجه آگاهی‌بخشی و تاثیرگذاری آن، باید سینما پا را از بازنمایی صرف وقایع فراتر بگذارد و به مخاطب در متن داستان جذاب و باورپذیر خود، راهکاری برای بهتر زیستن بدهد. در مورد تعرض به زنان در جوامع به نظر می‌رسد که مسوولان، هنرمندان و هر کس که دستی بر آتش دارد، باید آموزش و آگاهی برای رفتار مناسب در این شرایط را بدهد و فراموش نکنیم همین که قضیه به گونه‌ای پیش رفته که زنان از بازگویی تعرض نمی‌ترسند، خجالت نمی‌کشند و نگران قضاوت شدن نیستند، پیشرفت قابل توجهی است، اما اگر برخورد مناسب در این شرایط را بهتر بدانند، حتما اتفاق‌های بهتری رخ خواهد داد. 

شماره 10، قطعه‌ای از پازل جنگ هشت ساله
اسرا و زندانی‌ها اصولا در هیچ جای دنیا نام ندارند و به شماره روی لباس‌شان خطاب می‌شوند. «شماره 10» شماره یکی از چند اسیر ایرانی در عراق است که قصد فرار دارند تا هم خود را نجات دهند و هم 42 نفری که در همان زندان هستند و نام‌شان به صلیب سرخ اعلام نشده را معرفی کنند.

شنیده‌های اسرا حاکی از آن است که عراقی‌ها قصد دارند این 42 نفر را بکشند و در نهایت نام آنها را به عنوان مفقودالاثر ثبت شود، اتفاقی که داستان و تخیل نیست، چیزی شبیه به بسیاری از اتفاق‌هایی است که در طول هشت سال جنگ رخ داد؛ چه بسا شهدای مفقودالاثری که در همین اسارتگاه‌ها به شهادت رسیدند و هیچ وقت کسی از سرنوشت آنها خبردار نشد. 

«شماره 10» به یکی از موضوع‌های مهم دیگر هم می‌پردازد و آن مشارکت سازمان مجاهدین خلق در همکاری با عراق در جنگ با ایران است؛ همکاری‌ای که باعث شد این سازمان را یکی و شاید اولین سازمان تروریستی منفور جهان کند، سازمانی که با دشمن بر علیه ملت خود همدست می‌شود. البته که داستان در زمانی روایت می شود که هشت سال جنگ تمام شده و مجاهدین خلق برای حمله به ایران آماده می‌شوند، همان که عملیات «فروغ جاودان» نامیدند و در ایران به عملیات مرصاد شناخته می‌شود.  

«شماره 10»، شماره یکی از همین اسراست که به دلیل شغلی که قبل از جنگ داشته (جوشکاری) می‌تواند پروژه فرار را عملیاتی کند. فیلمنامه بر اساس خاطرات اسرای ایران در اسارتگاه‌های عراق نوشته شده و خصوصا با تصاویری که از خاطرات آزاده‌ای که در پایان و همراه با تیتراژ روایت می‌شود، این اطمینان بیشتر حاصل می‌شود که داستان واقعی است؛ چیزی که سینمای جنگ و دفاع مقدس ما بیش از هر چیز دیگری به آن احتیاج دارد، روایت‌های تصویری از انبوه خاطرات نگاشته شده توسط رزمنده‌ها، خانواده و دوستان شهدا، آزاده‌ها و... روایت‌هایی جذاب و پر از کشمکش دراماتیک که واقعی‌اند و انسان‌های واقعی آن وقایع را زیسته‌اند. 

حمید زرگرنژاد با توجه به سابقه‌ای که در حوزه کارگردانی مستند و چند فیلم بلند داستانی دارد، توانسته فضاسازی باورپذیری بسازد، خصوصا در پرداخت لابیرنت فرار و تلاش اسرا برای رسیدن به راه خروج. خصوصا که با بازی خوب مجید صالحی همراه شده و نه فقط بلوغ کارگردان را نشان می‌دهد، بلکه چهره جدیدی از مجید صالحی را در یک نقش بسیار جدی و سخت به مخاطب ارائه می‌کند. مسعود سخاوت‌دوست هم موسیقی بسیار خوبی برای فیلم ساخته و بار دارماتیک داستان را بیشتر و لحظات باورپذیر آن را قوی‌تر کرده است. 

در مجموع به نظر می‌رسد «شماره 10» می‌تواند یکی از سیمرغ‌ها را در اختتامیه با خود به خانه ببرد. 

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۸۸۷۱۲۵۱۱:۰۹:۲۱ ۱۴۰۱/۱۱/۱۳
یا این گرانی ها، الان ساخت یک فیلم چه قدر تمام می شود؟
ناشناس۲۸۸۷۱۶۳۱۱:۳۰:۰۰ ۱۴۰۱/۱۱/۱۳
مراسم پایانی جشنواره فجر نباید ولنگاری باشد
ناشناس۲۸۸۷۲۵۴۱۲:۴۹:۱۱ ۱۴۰۱/۱۱/۱۳
چرا يك فرمانده جنگ در تمام آثار عبوس وژوليده است مگر نه اينكه رزمندگان اسلام اغلب نوراني وزيبا بودند من خودم شاهد اين سيما وخلق خوش بوده ام.
میثم۲۸۸۷۶۴۰۱۷:۳۵:۱۲ ۱۴۰۱/۱۱/۱۳
هر چه داریم از دفاع مقدس است. سخن بزرگان
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین