سلامت یک جامعه را از این ۳ جا بشناسید

گروه تعاملی الف،   4011105011 ۱۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

گزافه نیست اگر بگوییم که سیستم آموزش و پرورش فعلی کشور در اختیار طبقه ثروتمند است.

سلامت یک جامعه را از این ۳ جا بشناسید

گروه تعاملی الف - محمدرضا شیخی چمان:

جامعه متشکل از افراد و خانواده‌ها است که در کنارهم زندگی می‌کنند. جامعه مطلوب را می‌توان از جهات گوناگونی بررسی کرد. در این جامعه، شاخص‌های عدالت محوری در همه زمینه‌ها جریان دارد، آموزش از پایه در مسیر درستی اتفاق می‌افتد، جریان‌های سیاسی و فرهنگی پررنگ هستند، هنر جایگاه خاص خود را دارد، اقتصاد سالم است، شکاف طبقاتی وجود ندارد و همه اعضا از نظر سلامت (روانی، جسمانی) در وضعیت مناسبی به سر می‌برند. از طرفی، در صورت ایجاد اخلال در هر حیطه، سریعاً اقدامات اصلاحاتی انجام می‌گیرد.

هر فردی که متولد می‌شود، آموزه‌های تربیتی و اخلاقی که در آینده برای تشکیل یک جامعه مطلوب مورد نیاز هستند را از منابع سه‌گانه قدرتمند شامل خانواده، محیط و آموزش و پرورش دریافت می‌کند. در ادامه، به تبیین نقش هر کدام از این منابع و آنچه که در کشور ما در خصوص هر یک جریان دارد پرداخته می‌شود:

۱- خانواده: از خانواده به عنوان رکن اساسی هر جامعه‌ای یاد می‌شود. سلامت خانواده از هر نظر، سلامت جامعه را در پی خواهد داشت. یک نوزاد از زمان تولد به محیط اطراف خود توجه کرده و از اعضای خانواده خود تأثیر می‌پذیرد. تربیت صحیح بر پایه اصول مشخص و علمی شکل می‌گیرد. هر سنی الزامات بخصوصی دارد. آیا این سؤال بررسی شده است که در کشور ما، چند درصد از والدین در این زمینه آموزش‌های کامل و ساختارمند دیده‌اند تا رفتار‌های درخوری با فرزند خود داشته باشند و کنجکاوی‌های آن‌ها را با شیوه درستی پاسخ دهند؟ درصد موفقیت آموزش‌های پراکنده فعلی چقدر بوده است؟ خانواده‌هایی نیز که آگاهی دارند، معمولاً والدین به دلیل مشغله کاری نمی‌توانند زمان زیادی را با کودک خود سپری کنند.

۲- محیط: بنا بر تعریفی که در ابتدا از جامعه انجام شد، زمانی که منبع اول درست عمل نکند، جامعه به لحاظ تربیتی و اخلاقی بیمار خواهد شد. کودکی که در محیط واقعی به بازی با همسالان خود می‌پردازد، کلمات و رفتار‌هایی را از آن‌ها می‌آموزد که در صورت بروز دادنشان، با سرزنش والدین خود مواجه می‌شود. همین مثال عامیانه، نشانگر این مسأله است که سازوکار‌های تربیت محیطی به درستی پایه‌گذاری نشده‌اند. طبق مطالعات، بیشتر ناهنجاری‌های اجتماعی از سوی افرادی انجام می‌شود که در محلات فقیر و حاشیه‌نشین زندگی می‌کنند. برای ایجاد درک بهتر از قدرتِ نقش محیط، کودکی را در نظر بگیرید که در یک کشور آفریقایی متولد شده و از منابع اول و دوم تأثیر منفی می‌گیرد، اما در بزرگسالی به یک سیاستمدار و قانون‌گذار موفق در کشوری اروپایی و یا آمریکایی تبدیل می‌شود.

۳- آموزش و پرورش: یک فرد پس از سپری‌کردن دوران رشد اولیه، وارد سیستم آموزشی می‌شود. شاکله اصلی این سیستم اعضایی هستند که نتوانسته‌اند از دو بعد فوق‌الذکر رهنمون‌های لازم را دریافت نمایند. آموزش و پرورش در ایران خود دارای معضلات مختلفی است. از جمله اینکه تمرکز آن صرفاً بر روی حفظیات است، برنامه‌ای برای یاددهی مهارت‌های زندگی ندارد، سطح استرس دانش‌آموزان بالاست و تبعیض در آن فراوان است. حتی اگر مبنای مقایسه میزانِ یادگیری آزمون کنکور باشد، در سال‌های اخیر مدارس دولتی نقشی در چرخه تولید رتبه‌های برتر نداشته و مدارس غیردولتی گوی سبقت را در این زمینه ربوده‌اند. گزافه نیست اگر بگوییم که سیستم آموزش و پرورش فعلی کشور در اختیار طبقه ثروتمند است.

در مجموع، برای حرکت دادن یک جامعه به سمت و سوی تربیت و اخلاق مداری، باید به همه منابع سه‌گانه توجه کرد، چالش‌های هر کدام را با رویکرد‌های علمی مورد آسیب‌شناسی قرار داد، راهکار‌های اجرایی برای رفعشان ارائه داد و گام به گام آن‌ها را عملیاتی کرد. هر میزان سرمایه‌گذاری که بر روی ارتقای اخلاق صورت گیرد، دارای هزینه-منفعت بالایی خواهد بود، به گونه‌ای که همه ابعاد جامعه از وجود آن منتفع می‌شوند. نهایتاً باید اشاره کرد که قدر مسلم، نکاتی مطروحه در این یادداشت قابل تعمیم به همه خانواده‌ها، محیط‌ها و مدارس کشور نیست. همچنین می‌توان جزئیات فراوانی به هر کدام از ابعاد سه‌گانه افزود. 

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۸۷۵۶۲۵۰۹:۴۸:۰۱ ۱۴۰۱/۱۱/۵
البته نقش اصلی را حاکمیت و سیاست اقتصادی ، اجتماعی ، فرهنگی و....اش ، بر روی نوع رفتار خانواده ، جامعه ( محیط ) و آموزش و پرورش خواهد داشت .
ناشناس۲۸۷۵۷۲۵۱۱:۲۰:۴۲ ۱۴۰۱/۱۱/۵
تاریخ بخوان عزیزم، ولی حاکمیت هم نقش مهمی دارد
ناشناس۲۸۷۵۷۹۳۱۲:۲۹:۱۷ ۱۴۰۱/۱۱/۵
کل ایران در اختیار طبقه ثروتمند است! اینجا از آمریکا سرمایه دار تر اراده می شود و فرقش این است که چون مثلا مخالف سرمایه داری است، پس هیچ راهکاری برای حمایت از فقرا نیست!
مثبت نگر۲۸۷۵۶۳۸۰۹:۵۴:۵۵ ۱۴۰۱/۱۱/۵
ما والدین ایرانی فقط دست وپا میزنیم که از تورم کمتر عقب بیفتیم به هیچ عنوان تامین نیازهای اموزشی دیگر اولویت اصلی ما نیست بلکه فعلا فقط نیازهای اولیه یعنی خوراک پوشاک مسکن در حد بخور ونمیر همین
ناشناس۲۸۷۵۶۷۲۱۰:۲۵:۰۵ ۱۴۰۱/۱۱/۵
نتیجه سیستم آموزشی را در کف کوچه و خیابان می بینیم
ناشناس۲۸۷۵۷۱۷۱۱:۱۰:۲۰ ۱۴۰۱/۱۱/۵
باید نزد روحانیون زندگی را یاد بگیریم که عاقبت به خیر شدن
ناشناس۲۸۷۵۷۲۷۱۱:۲۳:۰۲ ۱۴۰۱/۱۱/۵
مهمترین رکن نوع تربیت خانواده هست که در کف خیابان می بینید
ناشناس۲۸۷۵۷۱۱۱۱:۰۵:۴۵ ۱۴۰۱/۱۱/۵
قدیم ها کوچه و اهالی محل و بچه های محل و امکانات محل نقش تعیین کننده در تربیت بچه ها داشت مثلا محله ای که یک زمین خاکی با دو تا تیر دروازه داشت کلی از مشکلات سرگرمی بچه ها در همان زمین حل می شد محله ای که مسجد فعال در زمینه های فرهنگی داشت و کلاسهای خطاطی و نقاشی و قران و داستان و ... در مسجد بطور رایگان برگزار می شد خیلی تاثیر گذار بود محلاتی که پارک بزرک با وسایل بازی و زمین والیبال و میز پینگ پونگ و زمین بازی داشت که اصلا قابل گفتن نبود همسایه ها حتی فامیل های همدگر را می شناختند و مراسم های شاد و غمناک و عزاداری ها با حضور فامیل و همسایه ها انجام می شد معمولا امنیت تمام محلات توسط پسران جوان و نوجوان تامین می شد که دختران و مادران محل را خواهر و مادر خود می دانستند و تردد های مشکوک و بی دلیل توسط غریبه های علاف در محلات بی مشکل نبود ولی امروزه مردم نه اعتماد می کنند که بچه را به کوچه بفرستند و نه کوچه امن است خانه های چند طبقه و برج ها و مستاجرانی که با کسی هم کلام نمی شوند همه جا را مرموز و نا امن کرده انواع مواد فروش و علاف در پارکها پرسه می زنند همین موضوعات باعث شده که بچه در مقابل کامپیوتر و لپ تاپ رسوب کنند و تحرک و سلامت پایین بیاید و روابط اجتماعی مجازی شود و خلاصه کلی اسیب اجتماعی و رفتارهای عجیب و جامعه گریزی و خود محوری پیش بیاید شاید شرایط امروز از جهاتی بهتر باشد ولی من شخصا شرایط زندگی خودم در دوران کودکی در همان کوچه های سنتی در جمع فامیل و همسایه را بیشتر می پسندم
ناشناس۲۸۷۵۹۲۳۱۴:۲۵:۱۳ ۱۴۰۱/۱۱/۵
خب حالا این کارها به عهده فضای مجازی است ومحصولش را در خانواده ومحیطهای آموزشی وبخصوص اخیرا در دانشگاه ها وکف خیابان و...می بینیم بچه های ما ساعتهای متوالی جای دیگری آموزش می بینند وخط می گیرند وبرایشان رویا سازی وقهرمان پروری می کنند خانواده ها ومسئولین مثلا مسلمان هم به خواب مرگ فرورفته اند
ناشناس۲۸۷۵۷۱۳۱۱:۰۶:۵۹ ۱۴۰۱/۱۱/۵
اگر جامعه را مجموعه اي از سيستمها بدانيم مي توان گفت تمام سيستمها در حال فروپاشي است و آنهايي كه مانده اند و مطابق استاندارد كار مي كنند توسط پول ثروتمندان است و بقيه مردم هم رها شده اند.
ناشناس۲۸۷۵۸۸۴۱۳:۴۱:۴۰ ۱۴۰۱/۱۱/۵
متاسفانه عملکرد مسئولان در این سالها این سه حوزه را کاملا از کار انداخته ونقش تربیتی انهارا از بین برده یا بسیار کمرنگ کرده است ؛خانواده در زیر فشار گرانی وتورم مجالی وحوصله ای برای تربیت وتفریح با فرزندان خود ندارند ؛اموزش وپرورش هم که با کم توجهی مسئولان به مسایل آن ومعیشت معلم به یک عنصر عصیانگر تبدیل شده (من خودم معلمم)واما جامعه !جامعه را مردم می سازند ؛مردمی که همیشه مشکل دارند وکم حوصله وبی پول معلوم است چه جامعه ای است.
ناشناس۲۸۷۵۹۱۱۱۴:۰۲:۴۴ ۱۴۰۱/۱۱/۵
مشکل مملکت ما این است که موضوعات را اولویت بندی نمی کنیم . اولویت اول امروز اقتصاد است . دلار بیش از 400,000 ریال نشان از ورشکسته بودن اقتصاد می دهد که تنها و تنها و تنها مقصر آن هم دولت است ، دولت به عنوان بزرگترین کارفرمای کشور ، نهاد تولید کننده اسکناس ، فروشنده انحصاری نفت کشور و صاحب خزانه و دارایی کشور ، از اعتماد مردم سواستفاده کرده و هر روز دارایی مردم را بی ارزشتر از روز قبل می کند. این ریشه همه مشکلات سیاسی و اجتماعی کشور است . اگر دقت بکنید ، از روزی که قیمت دلار بیش از هزار تومان شد ، درگیر بحران های اجتماعی دوره ای شده ایم
صمصام۲۸۷۵۹۶۴۱۵:۰۱:۵۰ ۱۴۰۱/۱۱/۵
متاسفانه هر سه این مورد در حال حاضر از بین رفته است قدیم تر ها خانواده مامن امن افراد خانوار بود و پدر به تنهایی مسئول تامین معاش خانواده بود طوری که عصرها وقتی پدر از سر کار بر میگشت شور و نشاط و عشق و صمیمیت میان خانواده به خوبی برقرار میشد .اما امروز به خاطر بدی شرایط اقتصادی ،خانواده ها مجبورند برای تامین مخارج خانواده هر کدام کار کنند و لذا شبها که دیر وقت از سر کار بر میگردند اغلب همدیگر را نمی بینند محیط که متاسفانه در شرایط امروزی کمتر امنیت دارد و مردم بخواهی نخواهی در محیط جامعه در معرض تنشها و درگیری های احتمالی هستند اموزش پرورش که باید محل مورد اطمینان خانواده ها و دانش اموزان باشد به دلایلی مرود بی اعتمادی واقع شده است
دبیر ۳۰ سال سابقه۲۸۷۶۱۷۴۱۸:۱۶:۱۹ ۱۴۰۱/۱۱/۵
نهاد آموزش و پرورش را از سیاست و ایدئولوژی جدا کنید .بگذارید این نهاد فقط و فقط در خدمت مردم باشد . تبلیغ مبانی حاکمیتی را به ارشاد و صدا و سیما و حوزه و سازمان تبلیغات و...بسپارید . در برنامه ریزی درسی و استخدام نیرو اصلا گرایش سیاسی را لحاظ نکنید . تا مدرسه بتواند نقش واقعی و مثبت خود را ایفا کند .
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  11. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  12. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  13. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  14. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  15. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  16. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  17. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  18. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  19. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  20. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  21. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  22. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

  23. با انواع شیوه‌های اعدام در دنیا آشنا شوید

  24. رئیسی: همه بخش‌های تولیدی مخاطب شعار سال هستند

  25. همکاری شریفی‌نیا با رهبری درارتباط با موسیقی و قرآن

آخرین عناوین