تسهیل شکایت از پزشکان، راه ارتقا نظام سلامت

گروه تعاملی الف - دکترمحمدحسن رضایی،   4010828001 ۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

تجربه نشان می‌دهد که تسهیل شکایت از پزشکان باعث تبادل تجربیات و جلوگیری از تکرار خطا و قصور و افزایش اعتماد مردم به پزشکان و نظام سلامت می‌شود و نه تنها تهدید نیست بلکه یک فرصت طلایی برای ارتقا و بهبود کیفیت سلامت مردم و حرفه پزشکی می‌باشد.

تسهیل شکایت از پزشکان، راه ارتقا نظام سلامت

من یک پزشک در دهه ششم زندگی هستم. روزانه با تعداد زیادی مراجعه کننده ملاقات می‌کنم. امروز مرد محترم ساده دل و آرامی با پیراهن سیاه به من مراجعه کرد. در پایان خدمت رسانی از ایشان پرسیدم چرا سیاه پوشیدید؟ با دردی عمیق گفت: دختر 34 ساله ام فوت کرده است. پرسیدم علت چه بود؟ گفت: سدیم خونش پایین افتاده بود و دکتر ... به او سریع سدیم داد و او به کما رفت و تشنج کرد و فوت کرد.

بحمدالله من درد فرزند از دست دادن را تجربه نکرده‌ام و نمی‌توانم بگویم می‌فهمم درد آن چگونه است ولی می‌فهمم که مصیبت فرزند باید خیلی سخت باشد. ایشان می‌گفت: پرونده‌اش را تهران بردیم و یک متخصص به ما گفت اشتباه پزشک بوده است و به ما گفت بروید از پزشک شکایت کنید! پرسیدم : شکایت نکردید؟ با بزرگواری گفت: دکتر مگر با شکایت دخترم زنده می‌شود؟ به ایشان گفتم :موضوع زنده شدن آن مرحومه نیست. موضوع آن است که اگر پزشک قصور کرده باید مجازات شود تا این اتفاق برای کس دیگری نیافتد. ایشان را ترغیب کردم که به نظام پزشکی برود و شکایت کند و ایشان به ظاهر پذیرفت.

چند روز قبل هم یکی از مراجعان گفت: دکتر ... متخصص جراحی فک و صورت(دندانپزشک) با دستکش آلوده به خون من را معاینه کرد. می‌گفت: من 30 میلیون تومان برای ایمپلنت به این فرد درسال 99 پرداخت کردم ولی او دستکش را تعویض نکرد. به ایشان نیز گفتم: چرا شکایت نکردید؟ گفت: من شاهد ندارم. به ایشان هم گفتم: شکایت شما می‌تواند با کشاند آن دندانپزشک، به او هشدار بدهد که در صورت تکرار با مجازات مواجه می‌شود. ایشان گفتند: از ایران رفته است. من گفتم: جرم پزشکی با خروج از کشور از شانه فرد برداشته نمی‌شود. ناامیدانه پذیرفتند که به نظام پزشکی بروند و شکایت کنند.

در تمام کشورهای توسعه یافته دنیا شکایات مربوط به Malpractice پزشکان بسیار فرایند سهل و آسانی است و با تخلفات حرفه‌ای پزشکان به سرعت و بنا بر قانون با پزشکان متخلف برخورد می‌شود؛ این روند باعث ارتقای کیفیت خدمات پزشکی و رشد و توسعه توانایی‌های فردی پزشکان و نیز نظام سلامت می‌شود. متاسفانه در ایران این روند بسیار سخت و پر دست انداز است. پزشکان باید درک کنند که آسیب رساندن به بیماران و مردم بدون هرگونه مسئولیت پذیری و ایجاد هاله مقدس، نه تنها برای سلامت مردم بلکه برای خود پزشکان بسیار زیان‌بار و خطرناک است. تجربه نشان می‌دهد که تسهیل شکایت از پزشکان باعث تبادل تجربیات و جلوگیری از تکرار خطا و قصور و افزایش اعتماد مردم به پزشکان و نظام سلامت می‌شود و نه تنها تهدید نیست بلکه یک فرصت طلایی برای ارتقا و بهبود کیفیت سلامت مردم و حرفه پزشکی می‌باشد.

امیدوارم هرچه سریعتر قوه قضاییه با ایجاد راهکاری مدرن و عقلانی، شکایت از پزشکان را تسهیل کند. ما پزشکان هم خطا می‌کنیم و باید در برابر قصور و تقصیر و خطایمان پاسخگو باشیم؛ این باعث خواهد شد تا پزشکان بیسواد  از عرصه کار کنار بروند و سایر پزشکان با مطالعه و تکرار دوره های تخصصی و مطالعه مداوم مانع مرگ یا آسیب دیدن بیماران-که همان مردم و خانواده خود ما هستند- شوند. ما پزشکان اگر خود را باهوش و نخبه و فرهیخته می‌دانیم، باید خودمان برای تسهیل شکایت از Malpractice و بیان شفاف خطاها، قصور و تقصیر حرفه ای پزشکی قدم به جلو بگذاریم تا بقیه صنوف و حرفه‌ها هم یاد بگیرند که پاسخگو و مسئولیت پذیر باشند. خواهشمندم متن را ویرایش بفرمایید تا غلط نوشتاری و دستوری نداشته باشد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۷۷۴۶۵۶۰۸:۰۷:۵۶ ۱۴۰۱/۸/۳۰
بستن راه انحصار پزشکان و داروخانه ها و مافیای دارو راه کار است.. شکایات یعنی چه‌‌.شما براي هر مشکلی فقط دو راه حل دارید‌‌یکی دادن وام و گرفتن بهره و یکی شکایت و گرفتن جریمه ..که هر دو به ضرر مردم است.‌
علي۲۷۷۴۹۶۳۱۹:۰۹:۱۷ ۱۴۰۱/۸/۳۰
تسهيل شكايت از پزشك منجر به رفتار پزشكي احتياطي در پزشكان ميشود. مثلا ترجيح ميدهند بيماران با احتمال عارضه بيشتر را نپذيرند و سعي كنند اقداماتي را كه به نفع بيمار است اما احتمال عارضه كمي دارد را انجام ندهند. بيماران آن موقع بايد در به در دنبال پزشكي بگردند كه پيه رفت و آمدهاي مكرر دادگاههاي سخت نظام پزشكي را به تنش ماليده باشد.
ناشناس۲۷۷۴۶۸۷۰۸:۴۳:۳۹ ۱۴۰۱/۸/۳۰
شکایت آخرین حلقه است ابتدا باید ارتباط مالی بین بیمار و پزشک به طور کامل قطع شود و این موضوع با نهاد واسط بیمه ها صورت می گیرد.
ناشناس۲۷۷۴۷۰۰۰۸:۵۲:۳۳ ۱۴۰۱/۸/۳۰
خدا رو شکر که این مطلب رو یه پزشک نوشته
ناشناس۲۷۷۴۷۰۹۰۹:۰۴:۱۸ ۱۴۰۱/۸/۳۰
تنها راه ارتقای نظام بهداشت و درمان اعطای مجوز و مشوق به پزشکان و پرستاران خارجی، خصوصا کشورهای اروپای شرقی است. بهترین کیفیت خدمات پزشکی با پایین ترین هزینه را در اختیار مردم قرار خواهند داد و آن وقت است که جامعه پزشکی داخلی در رقابت با اینها قطعا با کیفیت و هزینه معقول تری به خدمات دهی خواهد پرداخت. در حال حاضر انحصار عجیبی در حوزه سیاست گذاری و فعالیت پزشکی وجود دارد و تضاد منافع نیز در این حوزه بیداد می کند. تا این انحصار از بین نرود وضعیت بهداشت و درمان مردم روز به روز بدتر خواهد شد.
ناشناس۲۷۷۴۷۳۵۰۹:۳۲:۱۲ ۱۴۰۱/۸/۳۰
تا وقتی خود پزشکان بدون حضور نماینده بیمار رسیدگی کنند چیزی تغییر نمیکند. چرا پزشکان، خطا و قصور پزشک دیگر را لاپوشانی میکنند؟ چرا بیمارستان یا پزشکی دیگر ، بیمار اسیب دیده از خطای پزشکی را درمان نمیکند؟ چرا یک پزشک باید بگوید برو پیش ان کسی که به این روزت انداخت!
امیر حامد۲۷۷۴۷۵۱۱۰:۰۶:۳۳ ۱۴۰۱/۸/۳۰
با تسهیل شکایت از پزشکان بدون زیر ساخت مناسب، مشکلی حل نمیشود ولی ایشان را به مهاجرت بیشتر تشویق میکند. پزشکان همانند بسیاری از کشور ها، میبایستی بیمه مسیولیت مناسب داشته باشند. بدیهی است رسیدگی به شکایات از پزشکان، میبایست در مراجع تخصصی پزشکی رسیدگی و حکم صادر گردد.
ناشناس۲۷۷۴۷۷۷۱۰:۳۷:۲۲ ۱۴۰۱/۸/۳۰
همکار گرامی سلام همیشه پیشگیری بهتر از درمان است. راه کاهش خطاهای پزشکی، رسیدگی فعالانه و نظارت سازمان نظام پزشکی به عملکرد ما پزشکان است نه افزایش شکایت بیماران. با این کار، مردم به پزشکان اعتماد بیشتری پیدا میکنند و اگر هم مشکلی برایشان پیش بیاید تصور این که خطای واضح یا تقصیر پزشک بوده کمتر میشود. بنابراین هم خطای ما کمتر میشود (چون نهادی ناظر داریم) هم شکایت کمتر (چون مردم میدانند ما تحت کنترلیم و از فیلترهای لازم رد میشویم) یک پزشک
ناشناس۲۷۷۴۸۴۸۱۲:۱۷:۴۷ ۱۴۰۱/۸/۳۰
کاش شکایت از اختلاس گران و متجاوزین به حقوق مردم هم‌به همین میزان مورد توجه قرار بگیره.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  9. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  10. انتقام از پوتین؟

  11. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  12. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  13. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  14. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  15. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  16. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  17. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  18. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  19. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  20. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  21. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  22. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  23. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  24. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  25. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

آخرین عناوین