دفاعیه ای برای شعار زن، زندگی، آزادی

علی ذوعلم، دانشیار مطالعات فرهنگی و ارتباطات،   4010803102 ۱۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار
دفاعیه ای برای شعار زن، زندگی، آزادی

«زن، زندگی، آزادی»! چه شعار جذاب و جالبی! بنده برای اینکه موضع خودم را نسبت به این شعار مشخص کرده باشم، عرض می‌کنم که با این شعار صددرصد موافقم! نه فقط زن، که مردها هم به دنبال همین دو عنصر گم‌شدة «زندگی» و «آزادی» باید باشند. ارزش و محور بودنِ این دو عنصر، محدود به زنان نیست، بلکه شامل هر زن و مردی هست! بنابراین باید گفت: انسان، زندگی، آزادی! انسانیت انسان به تمایزی است که در نوعِ «زندگی» و زیست خود، با دیگر موجودات دارد. واقعا اگر حیات انسان ـ یعنی همان زیست واقعی و عینی او ـ از تحرک، پویایی، رشد، عقلانیت، تعالی، روشنایی و پاکی برخوردار نباشد، چه چیزی انسان را از سایر موجودات متمایز می‌کند؟!

و اگر انسان از «آزادی» که یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های زندگی مطلوب است، برخوردار نباشد، زندگی چه ارزشی خواهد داشت؟!

از قضا در قرآن کریم، در بیان اهداف اساسی انبیاء الهی همین دو عنصر مورد تأکید قرار گرفته است: 

ـ یا أیّهَا الَّذینَ آمنوا استَجیبوا لِله وَ لِلرَّسولِ اذا دَعاکُم لِما یُحییکُم ... (24/ انفال)

ـ ... وَ یَضَعُ عَنهُم اِصرَهُم وَ الأغلالَ الَّتی کانَت عَلَیهِم .. (157/ اعراف)

پیامبران برای آزاد کردن و زندگی بخشیدن به انسان‌ها آمده‌اند!!

شعار «زن، زندگی، آزادی» بمراتب از شعار «نان، مسکن، آزادی» ـ که توسط گروه‌های مخالف نظام، در سال‌های اول پیروزی انقلاب مطرح می‌شد ـ پیشرفته‌تر و جذاب‌تر است. 

و این نشان می‌دهد آن‌ها هم متوجه شده‌اند که به این واژه‌های اساسیِ مطلوب و جذاب باید توجه کرد ... و سرِ دست گرفتن این شعار و استقبال از تعریفِ تحریف شدة از آن ـ هر چند در بخش محدودی از جامعه ـ تحلیل کسانی را که خلأها  کاستی‌های معیشتی جامعه را علت اساسی تحرکات و تنش‌های اخیر می‌دانند، زیر سؤال می‌برد!

دوستان! اگر سخن حقّی مطرح می‌شود ولی از آن تعریف تحریف‌شده‌ای ارائه یا اراده می‌شود، خود شعار را نفی نکنیم! مولای ما امیرالمؤمنین(ع) در برابر شعار خوارج که می‌گفتند: حکومت از آنِ کسی جز خدا نیست: «لا حکم الّا لله»، فرمود: سخن درستی است که از آن خواست باطل اراده می‌شود: کلمه حقٍّ یُراد بها الباطل!!

حقیقتاً باید روی دو کلیدواژه «زندگی» و «آزادی» برای انسان‌ها، چه زن و چه مرد، تکیه کنیم، و آنگاه درصدد تبیین و پاسخ‌یابی برای این پرسش‌ها باشیم که: مؤلفه‌های زندگی صحیح چیست؟ آیا زندگی انسانی به همین خوردن و لذت بردن محدود می‌شود که «یأکلون و یتمتّعون کما تأکل الانعام»؟! یا اخلاق و عدالت و برادری و ... نیز در زندگی انسان‌ها ـ چه زن و چه مرد ـ باید لحاظ شود؟ آیا آزادیِ انسان بمعنای رهایی و بی بندوباری و برهنگی است یا آزادی از تحمیل و تحمیق و تنویم[1] هم هست؟! آیا آزادی از ظلم و ستم و آزادی از ظلمت هواهای نفسانی و شیطانی، نیز در معنای صحیح آزادی نهفته نیست؟!

هرچه بیشتر می‌اندیشیم، می‌بینیم شعار «انسان، زندگی، آزادی» شعار درستی است که از قضا نظام جمهوری اسلامی در عمر با برکت خود بر همین‌ها پافشاری کرده و البته شعارهای دیگری را نیز ـ که بدون آن‌ها معنای منطقی و قابل قبولی برای این دو عنصر نمی‌توان ارائه داد ـ به این‌ها افزوده است. از جمله، دو شعار «عقلانیت» و «عدالت»؛ که به نظر می‌رسد  دو عنصر «زندگی» و «آزادی» اگر با «عقلانیت» و «عدالت» تفسیر نشود، هرگز نمی‌توان از آن دفاع کرد! بویژه «عدالت» و برابری انسان‌ها از حق برخورداری از این دو عنصر!!

 آیا تفسیر و تعریف از «زندگی» و «آزادی» بدون مبنا و چارچوب است؟ آیا به هر کسی با هر تفسیری از آزادی حق می‌دهید که هر کاری خواست، انجام دهد؟! هر کسی را متهم کند و هر اقدامی را هر چند به زیان افراد دیگر انجام دهد؟! آیا حقِّ زیست شرافتمندانه و زندگی آزادانه، یک حقّ ویژه  و انحصاری برای مدعیان است؟ یا همه انسان‌ها و بویژه همه زن‌ها باید از این حق برخوردار باشند؟ اگر همه انسان‌ها باید برخوردار باشند، چگونه میتوان در برابر ظلمی که در سراسر جهانِ امروز و با طراحی و شیطنت نظام سرمایه‌داریِ خشن غرب به زن‌ها و کودکان روا داشته می‌شود، سکوت کرد؟ چگونه میتوان در برابر حق پایمال شدة فلسطینی‌ها برای «زندگی» در سرزمین خودشان یا از حق مردم مظلوم یمن برای آزادی از سلطة آمریکا و دست‌نشاندگان او یا از حق زیست مؤمنانه زن مسلمان در هر جای عالَم ... چشم فرو بست؟!

بر این اساس همین شعار می‌تواند محور گفتگو با کسانی قرار گیرد که چه بسا ناخواسته و نادانسته جذب یک شعارِ جذاب با معنای صحیح و عمیق ولی توأم با تحریف و تدلیس می‌شوند و به گمان اینکه اسلام یا انقلاب اسلامی با این شعارها مخالف است، ادراکی واژگونه نسبت به حقایق در ذهن آنان شکل می‌گیرد و همین بدفهمی، منشأ خسارت نه فقط برای جامعه، که بیش از آن برای خودشان می‌شود. چه خوب بود کسانی که این شعار را از سرِ آگاهی و صداقت مطرح کرده‌اند  حاضر می‌شدند در گفتگویی شفاف و منطقی درباره دلالت‌های این شعار گفتگو کنند ... البته این آرزو با خوش‌بینی مفرِطی همراه است که در عین حال اگر تحقق پیدا کند، حتماً فرصتی است که از دل تهدیدها برخاسته است.

باز هم می‌گویم که بنده به عنوان یک طلبة عضو جبهة اندیشه‌ای انقلاب اسلامی، از شعار «انسان، زندگی، آزادی» دفاع می‌کنم و معتقدم ایران اسلامی و انقلابی امروز در سطح ملی و جهانی از معنای معقول و عادلانة این شعار دفاع می‌کند و همین شعار را برای راهبردهای کلان خود برگزیده است. و البته اقدامات زو تنش‌هایی که در ذیل این شعار شاهد آن بودیم، هیچ نسبتی با این شعار جذّاب و درست ندارد، و نعل وارونه‌ای است که مخالفان معنای حقیقیِ این شعار می‌خواهند بزنند و آن را با تحریف و تقلیل توسط رسانه‌های سردمداران جنایت و استبداد، نسخة بدلیِ یک حرکت مردمی و انقلابی قرار دهند. هر چند اینگونه حرکت‌ها، طرحی افشاء شده و نخ‌نما است و همچون کف روی آب، گذرا و محو شدنی است: و اما الزّبد فیذهب جفاء و اما ما ینفع الناس فیمکث فی الارض ... والحمدلله.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- 
[1].تنویم یعنی انسان‌ها را به خواب فرو بردن و سلب احساس و شناخت و درک از انسان‌ها!! این تعبیر را استاد شهید مطهری در یادداشت‌های خود آوده است و رسالت پیامبران را در رهایی انسان‌ها و پیشگیری از «تنویم» در آنان دانسته است. آسیبی که امروزه بویژه در بستر ابزارهای جدید اطلاع‌رسانی و توسعه فضای مجازی، توسط سردمداران استکبار و استثمار، برای جامعه بشری رخ داده است!! و متأسفانه مقابله با آن که در پرتو تبیین و بیدارگری باید انجام شود، با ضعف‌ها و غفلت‌ها و خلأهای فراوان مواجه است!!

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۷۳۹۰۶۹۱۵:۲۴:۰۷ ۱۴۰۱/۸/۳
درپس اين تحليل ها وگفتمان دولتي ها وهوادارانشان كه گاهي اوقات تحليل هاي خوبي هم هست از جمله همين تحليل يك مشكل اساسي وجود دارد بي عملي وتناقض رفتار وگفتار وشعارزدگي اينست كه دلنشين نيست
ناشناس۲۷۳۹۰۷۴۱۵:۲۵:۱۱ ۱۴۰۱/۸/۳
از این شعار هر کسی میتونه استفاده کنه اما بهترین نوع استفاده از این شعار رو زنان و دختران ایران داشتن شرافت و غیرت و حیا و عفت و انسانیت و حجاب نه تنها باعث محدودیت نشده بلکه پیشرفتهای حیرت آمیز و شور انگیز در عرصه‌های متنوع علمی و فن آوری در کنار بهره گیری از همین شعار ممکن شده و ظهور کرده
ناشناس۲۷۳۹۳۵۶۱۷:۵۸:۳۸ ۱۴۰۱/۸/۳
پیامبران برای آزاد کردن و هویت بخشیدن به انسان آمده اند و شیاطین برای گرفتار کردن و زیر سلطه بردن انسان آزادی های او را گرفتند .
ناشناس۲۷۳۹۰۷۶۱۵:۲۵:۴۷ ۱۴۰۱/۸/۳
تفسیر متعالی از این شعارها ارایه نکنید . زن زندگی آزادی که این جماعت شعار می دهند خودشان هم خوب میدانند یعنی چه؟
نادر۲۷۳۹۱۰۹۱۵:۴۴:۰۴ ۱۴۰۱/۸/۳
اگر القاهای غربگرایان در شعار نبود بجای زن باید همسر ، بجای زندگی ،زندگی با عزت و بجای آزادی ،آزادی انسانی قرار داده میشد
ناشناس۲۷۳۹۱۱۹۱۵:۴۷:۲۰ ۱۴۰۱/۸/۳
پس سریعتر اعمال تغییرات شروع بشه
ع۲۷۳۹۱۳۳۱۵:۵۶:۱۱ ۱۴۰۱/۸/۳
چرا تا حالا این شعار رو نمیدادید اگر خوبه
ناشناس۲۷۳۹۱۶۵۱۶:۱۴:۰۶ ۱۴۰۱/۸/۳
نان ، کار ، مسکن ، ازدواج ، زندگی
باهر۲۷۳۹۱۸۰۱۶:۱۷:۱۵ ۱۴۰۱/۸/۳
این بحث ها برای مردم فقیر و گرسنه، شغل و راه درآمد شرافتمندانه و تامین هزینه های نان و مسکن وکرایه خودرو و اموزش و دوا و درمان و پوشاک و خوراک که همه از ابتدایی ترین نیاز های ضروری برای زنده ماندن هست نمیشود. بقول معروف باید فکر نان کرد که خربزه آب است. نیازهایی که شما مطرح می کنید نیازهای عالی هست که بدرد افرادسواره و سیر می خورد نه مردم گرسنه و پیاده.
ناشناس۲۷۳۹۱۹۳۱۶:۲۴:۰۹ ۱۴۰۱/۸/۳
انگار زن و زندگی از یک ریشه هستند و زندگی از زن آغاز می شود. زمین مادر حیات است و زمین یعنی خاک. آزادی نیز در زندگی و خاک است و اتفاقا به نظرم این شعار آزادی را در آسمانها نمی جوید. اگر رشد و تعالی باشد باید از خاک و زندگی شروع شود. قداست زن و زندگی باید برگردد.....
ناشناس۲۷۳۹۱۹۵۱۶:۲۵:۵۰ ۱۴۰۱/۸/۳
زیبا بود . طولانی بود نخوندم
ناشناس۲۷۳۹۲۰۷۱۶:۳۵:۲۱ ۱۴۰۱/۸/۳
خوب می دانیم که یک تفاوت بنیادی بین کسانی که این شعار را سر می دهند با انقلابی گریهای ۵۷ وجود دارد، اگر این تفاوت بنیادی نبود این همه بحث و کشاکش هم نبود. شاید هم تفاوت در شیوه باشد اما این تفاوت خیلی زیاد است.
مجتبی۲۷۳۹۲۶۴۱۷:۱۳:۰۰ ۱۴۰۱/۸/۳
نگارنده بر مبنای منویات مد نظر خودشان مصداق این شعار را آنقدر سطحی تعریف کرده که واقعا جای تاسف دارد اینجا که میگویند: آیا تفسیر و تعریف از «زندگی» و «آزادی» بدون مبنا و چارچوب است؟ آیا به هر کسی با هر تفسیری از آزادی حق می‌دهید که هر کاری خواست، انجام دهد؟! هر کسی را متهم کند و هر اقدامی را هر چند به زیان افراد دیگر انجام دهد؟! چرا نگارنده و همفکران این بزرگوار فکر میکنند مقصد از آزادی و زندگی تنها همین است ؟! نخیر نیست منظور از ازادی و زندگی در این شعار گستره ای بسیار بسیار بزرگ تر از منظور نگارنده محترم است اما متاسفانه به دلیل تاثیر بد هنگام اتفاق تلخ مرگ مهسا امینی بر اعتراضات عمومی مردم ، دوستان فکر میکنند منظور از ازادی در این شعار صرفا آزادی چگونه پوشیدن است ! نیست به خدا نگارنده محترم و سایر عزیزان خوب میدانند گستره مورد نظر مردرم از شعار فوق چیست کافی است کمی دقیقتر نگاه کرد
ناشناس۲۷۳۹۳۷۵۱۸:۰۵:۰۲ ۱۴۰۱/۸/۳
معیشت،منزلت،حق مسلم ماست
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  14. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  15. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  18. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  19. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  20. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  21. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  22. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  23. واکنش ضرغامی به طرح نور و بازگشت گشت ارشاد

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  4. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  5. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  6. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  7. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  8. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  9. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  10. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  11. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  12. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  13. توضیحات سردار جعفری درباره تذکر رهبری پیرامون مبارزه با بی‌حجابی/ توصیه همتی درباره نرخ‌های متفاوت ارز

  14. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  15. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  16. هزینه عملیات وعده صادق به ۲۰ میلیون دلار هم نرسید/ دست آخرین توان نظامی ایران هنوز رو نشده است

  17. سلاح اتمی؛ جزو برنامه ریزی امنیتی و دفاعی ایران است؟ /تمام «نه»های رهبر انقلاب به سلاح هسته ای +اینفو

  18. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  19. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  20. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  21. رئیسی: مشکلات آبی و برقی کشور در حال حل‌شدن هستند  

  22. شبيه‌سازي جنگ ايران و آمريكا

  23. یک سیلی برای تنبیه

  24. ضرب‌الاجل مجلس برای دولت / منتظر مدیریت بازار ارز هستیم  

  25. همسر سید مصطفی خمینی درگذشت

آخرین عناوین