کیک اقتصاد و شکاف طبقاتی

گروه تعاملی الف،   4010524020
کیک اقتصاد و شکاف طبقاتی

گروه تعاملی الف - محمدرضا شیخی چمان:

اخیرا، اخباری در رسانه‌ها مبنی بر افتتاح یک کافه مدرن، مخصوصِ برگزاری جشن تولد برای حیوانات خانگی در یکی از مناطق شمالی شهر تهران، توجه کاربران فضای مجازی را به خود جلب کرد. اتفاقی که در ظاهر وجهه نامطلوبی نداشته و انسان‌ها آزاد هستند که در یک چارچوب مشخص و بدون هیچ‌گونه آسیب‌رسانی به سایرِ افراد آن جامعه، درآمد خود را در راستای رفاه و علایق فردی خویش صرف کنند.

در آن سوی قضیه و با کمی دقت می‌توان پی برد که این موضوع ریشه در حقیقتی تلخ دارد. حقیقتی به نام «ایجاد شکاف و نه صرفا اختلاف طبقاتی در ایران». اگر همه حجم اقتصاد یک جامعه را برابر یک کیک در نظر بگیریم، هر یک از خانوارهای جامعه سهمی از این کیک دارند. اندازه این کیک بسته به میزان تولید ناخالص داخلی، درآمد و سطح توسعه یافتگی کشورها می‌تواند اندازه‌های متفاوتی داشته باشد. در ادامه، کیک کشور ایران نیز به همین شیوه و بسته به عوامل فوق‌الذکر اندازه‌ای ثابت دارد. وقتی خانوارهایی از جامعه وجود دارند که سهم بسیار ناچیزی از حجم این کیک دارند، با درنظرگیری شرط ثبات حجم کل، مشخص می‌شود که قطع به یقین خانوارهایی نیز وجود دارند که سهمِ کیک آن‌ها چندین برابر سایر اعضای جامعه است. به عبارت ساده‌تر، اگر بخواهیم ۱۰ تکه از یک کیک را بین ۱۰ نفر تقسیم کنیم، وقتی فردی ۹ تکه در دست دارد، صرفا یک تکه از آن کیک به ۹ فرد دیگر رسیده است.

در شرایط فعلی کشور نیز، شکاف طبقاتی ایجاد شده از منظر اجتماعی-اقتصادی موید دو مطلب است: یا قوانین دولتی به برخی اشخاص (حقیقی، حقوقی) اجازه بزرگ‌کردن سهم کیکشان را داده و یا این قوانین نتوانسته‌اند با اتخاذ سازوکارهای مطلوب، مانع کسب سود توسط عده‌ای به ضرر سایر اقشار جامعه شوند. با سیاست‌گذاری‌های نادرست در زمینه‌های مختلف، طبقه میانی کشور در حال فروپاشی بوده و ایجاد دو قطبی (فقیر-غنی) در جامعه، یک فاجعه ملی است. تورمِ افسار گسیخته روز به روز بر درصد افراد فقیر اضافه می‌کند. جمعیت روستایی در سایه عدم دریافت حمایت از سوی دولت، به سمت حاشیه‌نشینی کوچانده می‌شوند و جمعیت شهری نیز بخش عمده‌ای از درآمد خود را صرف پرداخت اجاره بهای مسکن می‌نمایند. در زمینه آموزشی، مدارس دولتی بهره‌وری نداشته و اغلبِ رتبه‌های برتر کنکور سراسری متعلق به مدارس غیردولتی هستند. همچنین در زمینه سلامت، ضمن رویکرد درمان محوری در بطن سیاست‌های نظام سلامت (عدم توجه به بخش پیشگیری و بهداشت) و وجود تعارض منافع شدید، محافظت مالی عادلانه‌ای از اقشار آسیب پذیر صورت نمی‌گیرد.

همه این‌ بی‌عدالتی‌های اجتماعی یعنی سهم کیک درصدی از افراد جامعه (با جمعیت کمتر) پیوسته در حال بزرگ شدن بوده و سهمِ گروهی دیگر (با جمعیت بیشتر) پیوسته در حال کاهش. در مجموع، ایجاد شکاف در هر جامعه‌ای تبعات و آثار منفی کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت فراوانی در حوزه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، اخلاقی و ... دارد. ضروری است که برنامه‌هایی جامع، با چشم‌اندازی استراتژیک و مبتنی بر شواهد، برای ایجاد زیرساخت‌های مورد نیازِ برخورد با این پدیده، فقرزدایی ریشه‌ای، ایجاد توازن هر چه بیشتر اجتماعی-اقتصادی و ایجاد انگیزه و اشتیاق در میان مردم صورت گیرد.

قدر مسلم، برای محرومیت زدایی، حرکت همه جانبه به سوی عدالت اجتماعی و توزیع عادلانه منابع و فرصت‌های گوناگون، در کنار داشتن نقشه راهی شفاف و دقیق، وجود عزم و اراده در بدنه دولت قدم اول و نیز قدم اساسی است. پیشبرد امور صرفا با سر دادن شعار و راه‌اندازی حرکات و شوآف‌های پوپولیستی عوام فریبانه گره گشا نخواهد بود و فقط به ناامیدی هرچه بیشتر مردم از اصلاحات و بی‌اعتمادی به دولت ختم می‌شود. 

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین