مواضع موسوی و سردرگمی اپوزیسیون و اصلاح طلبان

حسین علی زاده،   4010519111 ۳۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۵ تکراری یا غیرقابل انتشار
مواضع موسوی و سردرگمی اپوزیسیون و اصلاح طلبان

آنچه از میر حسین موسوی درباره ماجرای ایران و سوریه منتشر شده مقدمه ای است بر ترجمه یک کتاب، مضمونش هم اصلا تازگی ندارد و در سالهای گذشته تکرار شده. بنابراین یک « بیانیه» سیاسی که با انگیزه تحلیل وضع موجود و ناظر بر اوضاع کنونی با هدف سیاسی فوری و کنشگری خاصی نوشته شده باشد نیست. هر چند متاسفانه نشانه ای از تغییر نگاه نیز در او علیرغم آشکار شدن قراین نقض کننده تحلیل وی و سایر تحلیل های مشابه از ماجرای سوریه دیده نمی شود. 

به هر روی با اینکه انتشار جداگانه این مقدمه از سوی اطرافیان نمی تواند بدون هدف و انگیزه باشد و این هدف و انگیزه باید تحلیل شود، اما پرسش مهمتری هم در این میان هست که باید آن را از مخالفان جمهوری اسلامی هوادار موسوی پرسید. آن پرسش ساده اما مهمی که این دسته از کنشگران سیاسی مخالف جمهوری اسلامی در تمام این سال ها از آن فرار کرده اند این است که نوشته میرحسین موسوی دست بالا و با هر میزان تندی در لحن، چه چیزی را نقد کرده است و با کدام مبنا؟! 

او با استناد به مبانی انقلاب، برخی تصمیمات و به خصوص تصمیمات راهبردی جمهوری اسلامی و مجریانش را در منطقه، طی دهه اخیر، مورد حمله و نقد قرار داده است. می توان آن را کاملا غلط دانست، و گذر زمان نیز نشان داد که این بخش از نقد و تحلیل های او تا حد زیادی غلط بوده است . اما این «نقد و حمله»، هر قدر هم غلط و نادرست، نه لزوما مستمسکی برای تصمیم جدید نظام درباره اوست و نه لزوما حاکی از بریدن او از ریشه های نظری و فکری اش است . به همین دلیل هم موقعیت و موضع گیری بخشی از اپوزیسیون هوادار موسوی صورت مضحکی یافته است. آنها از یک سو سعی وافری داشته اند و دارند که موسوی را یک «برانداز» و «عبور کننده» از جمهوری اسلامی و قبل از آن انقلاب اسلامی معرفی کنند و از سوی دیگر در تمام این سال ها  با ادبیات و تعابیری در نوشته ها و بیانیه های او مواجه بوده اند که کاملا نقض کننده پندارهایشان درباره اوست! 

استناد و ارجاع جانبدارانه موسوی به امام خمینی(ره) با تعابیر مختلف (اخیرا «جان بیدار») این دسته از اپوزیسیون را دچار سرگیجه کرده است! نه می توانند آن را هضم کنند و نه می توانند از او دل بکنند. دلیل این دومی این است که خوب می دانند خارج از  گفتمان خود انقلاب و بدون تکیه بر مفاهیم آن هیچ دسته و گروهی از این بخت برخوردار نیست که بتواند در برابر نظام مستقر سیاسی موجود در ایران قد علم کند و قدرت بسیج عمومی را داشته باشد. بنابراین باید پشت چهره ای شناخته شده در همین نظام اهدافشان را دنبال کنند. اما با این کار دچار تناقض عجییی هستند:  
با توسل به نخست وزیرانقلاب که مورد توجه رهبر فقید این انقلاب بوده و وی هنوز هم خود را پیرو آن رهبر می خواند، می خواهند علیه نظامی که آن رهبر تاسیس کرده سخن بگویند !  بیهودگی چنین راهی از ابتدا هم معلوم بود و به قول مشهور بوی کباب آن هم از راه دور به مشام آنها خورده بود!

 البته این آشفتگی نظری سیاسی کم و بیش گریبانگیر طیف بزرگی از منتقدان و مخالفان دیگر داخلی و در راس آن ها برخی اصلاح طلبان نیز هست. آن ها هم در تعیین مرزهای این انتقاد و مخالفت نه تنها وفاقی ندارند بلکه بعضا با توسل به نوعی عملگرایی و با تاخیر انداختن یک سنجش عقلانی منسجم بار سنگین همین تناقضات را بر دوش می کشند. از سویی مدعی نقد ساختاری هستند اما از سوی دیگر مرادشان از ساختار معلوم نیست. از سویی مدعی اصلاح هستند اما از سوی دیگر مرزهای این اصلاح را واضح نمی کنند. به همین دلیل هم از چشم مدافعان سفت و سخت نظام،  علیرغم استفاده از تعبیر اصلاحات، عملا مشغول ساختار شکنی هستند.  تجربه ربع قرن پس از اصلاحات و یک دهه پس از حوادث هشتاد و هشت نیز  به نظر نمی رسد تغییری در این زمینه ایجاد کرده باشد.

دیدگاه کاربران

علی کریمی۲۶۱۴۵۲۹۰۹:۲۲:۱۲ ۱۴۰۱/۵/۲۰
جناب آقای حسین علی زاده 1- اکثریت طرفدران موسوی مخالف جمهوری اسلامی نیستند. کوچک کردن دایره خودی ها آب به آسیاب ریخت است. 2- موسوی از شخصیت های سیاسی این کشور است و حق دارد در مورد مسایل کشور اظهار نظر کند و قضاوت بر عهده مردم است. 3- اظهار نظر یک شخصیت سیاسی به معنای قد علم کردن در برابر نظام سیاسی موجود نیست و می تواند خیر خواهانه و به نفع کشور باشد. 4- آشفتگی نظری سیاسی خواندن نقد و نظر اشخاصی مانند موسوی عین تمامیت خواهی است.
حامد۲۶۱۴۸۵۶۱۴:۱۴:۱۸ ۱۴۰۱/۵/۲۰
جناب آقای کریمی، آیا نوشته‌موسوی را خواندید و اظهار نظر کردید؟ کجای نوشته نقد مسائل جاری کشور است؟ آیا توهین به سردار شهید را از مسائل داخلی کشور می دانید؟ اگر این چنین است پیشنهاد دارم مجدد نوشته ایشان را بخوانید.
ناشناس۲۶۱۴۹۴۸۱۵:۴۰:۳۶ ۱۴۰۱/۵/۲۰
موسوی خائن در سال 88 در نقش اپوزیسیون نظام ظاهر شد و مواضع او مغایر منافع ملی کشور است و حالا کارش بجایی رسیده که به مدافعان حرم توهین می کند و شرم هم نمی کند.
ناشناس۲۶۱۴۹۵۶۱۵:۴۶:۴۹ ۱۴۰۱/۵/۲۰
حرف شما متین، ولی تطابقی با بیانیه آقای موسوی که بسیار توهین آمیز بود، ندارد نقد چهارچوب دارد این نوشته بیشتر ناسزا بود تا تحلیل یا نقد حتی از سر عناد برای خود من جالب بود که چطور ایشان خود را در مقام خداوندی خدا قرار داده و راجع به اجر و عقاب دیگران، نظر میدهد
ناشناس۲۶۱۴۹۸۳۱۶:۰۵:۳۹ ۱۴۰۱/۵/۲۰
حمایت از داعش و توهین به مدافعان حرم از سوی موسوی مایه تاسف و شرمساری است نتانیاهو درست گفته بود که اصلاح طلبان بزرگترین سرمایه اسرائیل در ایران هستن.
ناشناس۲۶۱۴۹۹۶۱۶:۱۷:۴۹ ۱۴۰۱/۵/۲۰
به قول هیلاری کلینتون تحریمهای بانکی و نفتی جمهوری اسلامی در حمایت از سبزها و اصلاح طلبان بود موسوی و دوستان او بانیان وضع موجودند و باید محاکمه و مجازات بشوند.
ناشناس۲۶۱۵۰۳۴۱۶:۴۸:۲۲ ۱۴۰۱/۵/۲۰
عباس عبدی: اصلاح طلبان از سال 88 تاکنون غرق در تناقضات پایان ناپذیر نظیر نامه اخیر موسوی هستند و اکنون نمی دانند چه باید بکنند.
ناشناس۲۶۱۵۰۳۵۱۶:۴۹:۵۸ ۱۴۰۱/۵/۲۰
موسوی با توهین به سردار شهید همدانی ، ذات خبیث و واقعی خودش را نشان داد.
ناشناس۲۶۱۵۴۰۳۰۰:۰۶:۲۹ ۱۴۰۱/۵/۲۱
طرفدارهای موسوی رو نمیدونم اما میرحسین سالها قبل از ۸۸ از قطار انقلاب پیاده شده و سوار یابوی اعوجاج و فتنه شده _____ هرگز هم از ....اعوجاج و انحراف پیاده نشد البته خیرخواهانه آرزو میکنیم توبه‌ کنه و عاقبت بخیر بشه
محسن۲۶۱۶۴۷۴۲۱:۲۸:۰۴ ۱۴۰۱/۵/۲۱
اظهار نظر کرده فرق میکنه با همراهی با دشمنان ایران کمی فکر کنیم قبل از نظر دادن
ناشناس۲۶۱۴۵۳۶۰۹:۲۵:۵۱ ۱۴۰۱/۵/۲۰
مهم داشتن یک رهبر آگاه و مدبر و جامع الشرایط است. حال می خواهد که فرزند رهبر فعلی باشد و یا شخص دیگری باشد.
ناشناس۲۶۱۴۵۳۷۰۹:۲۶:۵۴ ۱۴۰۱/۵/۲۰
بلآخره ما نفهمیدیم که میرحسین موسوی اصلاحطلب بوده و هست یا اصولگرا.
غلام سلمانی پور۲۶۱۵۰۶۶۱۷:۱۵:۳۴ ۱۴۰۱/۵/۲۰
نه اصلاح طلبه ونه اصول گرا.یک برانداز مرتجع
ناشناس۲۶۱۵۱۵۳۱۸:۵۶:۰۲ ۱۴۰۱/۵/۲۰
هیچ کدام .کج فهم آشوبگر.
ناشناس۲۶۱۴۵۴۱۰۹:۲۹:۳۷ ۱۴۰۱/۵/۲۰
اثر 13 سال حصر بر موسوی چه بوده که اکنون این چنین نظر می دهد؟؟
ناشناس۲۶۱۵۰۲۲۱۶:۳۸:۲۷ ۱۴۰۱/۵/۲۰
ظاهراً حصر اثری نداشته است!
ناشناس۲۶۱۴۵۴۶۰۹:۳۲:۰۸ ۱۴۰۱/۵/۲۰
متنی که موسوی نوشته آنقدر شوکه کننده و عجیب بود که اگر واقعیت داشته باشه موجب نا امیدی و پشت کردن خیلی از مردم به کل مجموعه حکومت می‌شود و اگر هم که دروغ باشه مجازاتی بالاتر از حصر خانگی دارد. اگر فردی عادی یا کسی که در مجموعه قدرت نقشی نداشت این متن را می‌نوشت چه سرانجامی داشت؟؟!!!
ناشناس۲۶۱۴۹۵۱۱۵:۴۳:۱۷ ۱۴۰۱/۵/۲۰
سران فتنه 88 اگر به جرم تهدید امنیت ملی و تهییج مردم به بلوا و اشوب محاکمه و مجازات می شدند حالا اینقدر گستاخ نمی شدند که به مدافعان حرم توهین و بی حرمتی کنند.
ناشناس۲۶۱۵۱۷۱۱۹:۰۴:۴۱ ۱۴۰۱/۵/۲۰
گرونی را ی فکر به حالش کنید .نون شب ندارم
ناشناس۲۶۱۴۵۵۶۰۹:۴۰:۱۳ ۱۴۰۱/۵/۲۰
بارها گفتیم تا این طیف در دستگاه راه پیدا می کنند تحریم و آشوب هم هست
ناشناس۲۶۱۴۵۶۲۰۹:۴۵:۰۱ ۱۴۰۱/۵/۲۰
تجربه 30 ساله اصلاح طلبان داریم آشوب دهه 70 آشوب دهه80 آشوب سال‌های 96 و98 حال تحریم خواه بودن این ها بماند از همان 20 سال قبل که هسته ای را بین المللی کردن
ناشناس۲۶۱۴۶۹۴۱۱:۵۰:۰۰ ۱۴۰۱/۵/۲۰
اگر در قضایای سال 88 به حرف دلسوزان توجه می شد و همه عناصر مدخل این ماجرا علنی و عادلانه محاکمه و مجازات در خور می شدند کار به این جا نمی کشید.
ناشناس۲۶۱۵۶۰۳۰۹:۱۹:۳۴ ۱۴۰۱/۵/۲۱
هنوز دیر نشده موسوی و کروبی زنده هستند پس بیایید به طور عادلانه وعلنی و با پخش مستقیم دادگاه آنها از صدا و سیما محاکمه شان کنید
ناشناس۲۶۱۴۷۴۴۱۲:۴۹:۲۶ ۱۴۰۱/۵/۲۰
وقتی رهبر آینده انتخاب شد و متوجه شدند که موروثی نبوده خود اصلاح طلبان رو سیاه خواهند شد اون موقع باید دید باز چه بهانه ای دارند
ناشناس۲۶۱۵۰۷۶۱۷:۲۲:۵۸ ۱۴۰۱/۵/۲۰
اشکالش چیه که همه الآن بدونند و اون شخص از حالا خودش را آماده کنه
ناشناس۲۶۱۷۰۳۶۱۳:۵۰:۰۸ ۱۴۰۱/۵/۲۲
اشکالی نداره ولی جمهوری اسلامی بر مبنای موروثی بودن نیست
ناشناس۲۶۱۵۱۱۳۱۸:۰۹:۴۵ ۱۴۰۱/۵/۲۰
این جماعت پرورو تر از این حرفها هستند که اظهار شرمندگی کنند شهدای مدافع حرم در مقابل بزرگترین سازمان تروریستی جهان جنگیدند و پیروز شدند ولی از طرف این طیف متهم شدند تاریخ فراموش نخواهد کرد
ناشناس۲۶۱۴۷۴۷۱۲:۵۴:۵۷ ۱۴۰۱/۵/۲۰
اصلا هم سر درگم نیستند چون صحنه گردان واقعی خودشان هستند،ولی به یک قربانی نیاز دارند تا طبق عادت مالوف در صورت شکست هیچ مسئولیتی به عهده نگیرند ودر صورت کسب موفقیت به تحلیل گران رسانه ای به میدان آمده وپیروزی را ملک طلق اصلاح طلبها قلمداد می کنند واز نقش عمیق وموثر اصلاحطلبان داد سخنها خواهند دادکلا این جماعت دنبال قدرت وثروت هستند وبه هروسیله ای برای بدست آوردن وحفظ آن متشبث خواهند شداین زرنگها نمی دانند کشتی را سوراخ می کنند که خودشان هم با آن غرق می شوند
ناشناس۲۶۱۴۸۵۹۱۴:۱۹:۰۷ ۱۴۰۱/۵/۲۰
امید دانا خیلی قشنگ تحلیل کرد این خائن هارو
ناشناس۲۶۱۵۴۰۹۰۰:۰۹:۲۵ ۱۴۰۱/۵/۲۱
مطابق سفارش امام علی به گوینده سخن ننگرید، به سخنش گوش فرا دهید.
مرادپور۲۶۱۵۵۸۱۰۸:۵۰:۰۷ ۱۴۰۱/۵/۲۱
همه میدونن که بعضی سیاسیون ما برای خوب جلوه دادن ونشون دادن خودشون حاظرن هر کاری بکنن موسوی عذابشو پس داده سالها در حصر بوده دلیل نمیشه همه حرفاشو خیانت و غیره بدونن یه لحظه تفکر کنن شاید داره دلسوزی میکنه
ناشناس۲۶۱۵۸۷۹۱۲:۴۸:۰۰ ۱۴۰۱/۵/۲۱
امثال موسوی خطر ناکتر از بر انداز های خارج نشین هستند
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین