ابوالفتح: تایوان اگر بخواهد به سمت استقلال برود باید از دریای خون بگذرد

گروه جهان الف،   4010512153

یک کارشناس مسائل آمریکا گفت: رزمایش دریایی چین پیام قاطع به مردم تایوان است که اگر بخواهند به سمت استقلال قدم بردارند باید از دریای خون بگذرند.

تایوان اگر بخواهد به سمت استقلال برود باید از دریای خون بگذرد

به گزارش فارس، ابوالفتح، کارشناس مسائل آمریکا، درباره حضور یک مقام ارشد آمریکایی در تایوان، گفت: حضور نانسی پلوسی، رئیس نمایندگان آمریکا در تایوان را باید در بیانیه‌ای که بدو ورود خود به تایوان منتشر کرد، بررسی کنیم. اصلی‌ترین هدفی که آمریکا و پلوسی روی آن مانور می‌دهند حمایت تزلزل‌ناپذیر ایالات متحده از تایوان و دموکراسی اخیر در این جزیره است.

وی افزود: آنان می‌خواهند پیام قاطعی را به گوش مقامات چینی و متحدان ایالات متحده در منطقه و جریان قدرتمند ضدچینی در آمریکا برسانند و آن پیام این است که آمریکا پشت سر تایوان قرار دارد و حمایت‌های خود را از این جزیره خودمختار ادامه می‌دهد. به نظر می‌رسد که آنان می‌خواهند در عمل نشان دهند اگر چین درباره تایوان اقدامی انجام دهد به این جزیر کمک خواهند کرد.

ابوالفتح با اشاره به ضعف احتمالی آمریکا در برابر چین بر اثر اتفاقات اوکراین، عنوان کرد: زماینکه روسیه به اوکران حمله و عملیات نظامی خود را در آن‌جا شروع کرد این موضوع مطرح شد که اگر چین نیز به تایوان مطرح کند چه اتفاقی خواهد افتاد. آمریکا در جریان جنگ روسیه و اوکراین اعلام کرد که این کشور به اوکراین نیرو، جنگنده و تانک ارسال نخواهد کرد.

وی افزود: آنچه آمریکا در اختیار ارتش اوکراین قرار داده سلاح‌های نیمه سنگین و غیر استراتژیک است. همچنین آمریکا نیز از ارسال سلاح‌های با برد بالا که به خاک روسیه می‌رسد به اوکراین خودداری کرده است و در حال حاضر ۲۰ درصد از خاک اوکراین در اختیار روسیه قرار دارد.

این کارشناس مسائل آمریکا با اشاره به سیاست «ابهام استراتژیک» آمریکا در برابر تایوان گفت: با توجه به این سیاست این سوال از سوی محافل مختلف مطرح بود که اگر چین به تایوان حمله کند آیا آمریکا مانند اوکراین با تایوان برخورد می کند یا حاضر است نیرو و سلاح‌های استراتژیک خود را در اختیار این جزیره قرار دهد.

وی ادامه داد: پلوسی سفر خود را به تایوان در زمانی انجام داد که به این ابهامات پاسخ و نشان دهد که از تایوان حمایت می‌کنند البته این در حد لفظ بیان شده است. اما مشخص نیست که اگر حمله‌ای از سوی چین به این جزیره صورت بگیرد واکنش آمریکا چه خواهد بود.

ابوالفتح معتقد است این سفر برای حفظ پرستیژ ایالات متحده انجام شده است؛ چراکه امریکایی‌ها ادعا می‌کنند، تایوان یک حکومت دموکراسی دربرابر حکومت اقتدار گرای چینی دارد. و می‌خواهند بگویند که آمریکا با الگوی لیبرال دموکراسی خود در برابر حکومت اقتدار گرای چینی ایستادگی می‌کند.

وی به رزمایش دریایی چین در اطراف جزیره تایوان اشاره و عنوان کرد: اگر آمریکایی‌ها سیاست چین واحد را کنار بگذارند این احتمال وجود دارد که به تایوان حمله شود و رزمایش دریایی چین پیام قاطع به مردم تایوان است که اگر بخواهند به سمت استقلال قدم بردارند باید از دریای خون بگذرند.  

این کارشناس مسائل بین‌الملل درباره تغییر رویکرد آمریکا از تمرکز بر غرب آسیا به چرخش به آسیا، عنوان کرد: حضور فیزیکی آمریکا در غرب آسیا کاهش پیدا کرده است، اما به این معنا نیست که خاورمیانه را به حال خودش رها کرده باشد. بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا در سفری که به منطقه خاورمیانه داشت، اعلام کرد که ما قرار نیست که از خاورمیانه خارج شویم که کشورهایی مانند روسیه، چین و ایران جای ما را بگیرند. بنابراین امریکایی‌ها تلاش می‌کنند که با ابزارهای نوین در خاورمیانه بمانند.

وی افزود: آمریکایی‌ها در حال تغییر رویکرد از سلطه‌نظامی به تقویت سلطه‌مالی در آسیا هستند. به نظر می‌رسد که ارتش آمریکا در حال کوچک شدن است. بازشدن جبهه‌هایی در جهان تمرکز ایالات متحده به غرب آسیا را کم می‌کند، اما به معنای ترک این منطقه نیست.

وی با اشاره به اختلاف چین و آمریکا، عنوان کرد: اختلاف میان چین و آمریکا بر سر موضوعات اقتصادی است. اختلاف بر سر هژمون نظام اقتصادی جهان است این دعوا در کالاهای مصرفی شروع به تجهیزات هایتک می‌رسد.

ابوالفتح با اشاره به ائتلاف‌های ضدچینی که به وسیله آمریکا در حال بوجود آمدن است، بیان داشت: یکی از مزیت‌های ایالات متحده توان اجماع‌سازی یا تیم‌سازی است که رقبای آمریکا مانند روسیه و چین از چنین توانی برخوردار نیستند. این کشور می‌تواند با کشورهای کوچک تیم تشکیل دهد و خودش در راس باشد و نشان دهد که عده زیادی از کشورها با او همکاری دارند.

وی افزود: تلاش برای پیمان‌های منطقه‌ای نیز از این همین‌جا شروع می‌شود. در اروپا در قالب ناتو و اتحادیه اروپا است.  در شرق آسیا نیز ائتلاف‌هایی وجود دارد،‌ اگرچه این ائتلاف‌ها به اندازه ائتلاف‌های اروپایی قوی نیست. در شرق آسیا کره جنوبی و ژاپن متحدان آمریکا هستند که تبعیت آنان از ایالات متحده زیاد است. همچنین نیوزلند و استرالیا و جدیدا پیمان امریکا با هند است که واژه ایندو پاسفیک را در حال مطرح شدن است.

این کارشناس بین‌الملل در ادامه افزود:  این ائتلافات دربرابر چین قرار می دهند و هرچه چین احساس کوچکی کند قدرتش ضعیف‌تر می شود. همان کاری در باره روسیه انجام شد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: گاهی این اجماع‌سازی ها انقدر به کشورها فشار می‌آورد که چاره‌ای جز اقدام نظامی باقی نمی‌ماند. از این جهت هشدار داده می‌شود که بیش از اندازه با ائتلاف سازی‌ها چین را تحریک نکند تا کاری که روسیه با اوکراین انجام داد در چین اتفاق نیفتد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  14. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  15. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  18. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  19. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  20. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  21. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  22. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  23. واکنش ضرغامی به طرح نور و بازگشت گشت ارشاد

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

آخرین عناوین