سهم طب سنتی در مهار کرونا در دنیا/ نیچر: غرغره آب نمک را جدی بگیرید

گروه سلامت الف،   4010506068

تحقیقات علمی جالب توجهی در طی این چندسال بر روی روش‌های طب سنتی در کشورهای مختلف صورت گرفته که به‌ویژه منجر به درمان‌های موثری برای کرونا شده است.

به گزارش فارس، همه ما می‌دانیم که ویروس کرونا تا به حال برای بشر ناشناخته بوده است و این اولین بار نیست که چنین اتفاقی می‌افتد. تمام بیماری‌هایی که در عصر حاضر به راحتی کنترل می‌شوند، در گذشته بسیار دور یک عامل ناشناخته بوده و زندگی مردم آن دوران را تحت تأثیر قرار داده است. با گذر زمان دانشمندان در آن دوران توانستند راه‌های درمانی برای آن عوامل بیماری‌زا را بیابند. همین موضوع در مورد کرونا نیز صدق می‌کند. قطعاً آیندگان از کرونا به عنوان یک بیماری عادی یاد خواهند کرد اما در عصر حاضر یک عامل کشنده است و متخصصان به دنبال یافتن راهکاری برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری و درمان آن هستند.

* آیا درمان کرونا با طب سنتی و گیاهی امکان‌ پذیر است؟

زمانی که درمورد طب سنتی و گیاهی صحبت می‌کنیم باید این موضوع را بپذیریم که این نوع روش‌های درمانی در هر کشور مختص همان منطقه خواهد بود. برای مثال طب سنتی در کشور چین با طب سنتی در کشور ایران کاملاً متفاوت است زیرا اقلیم این دو منطقه با یکدیگر تفاوت داشته و از طرف دیگر گیاهان دارویی در آن‌ها بسیار متنوع است. بنابراین الزاماً یک روش درمانی از طریق طب سنتی در چین نمی‌تواند برای مردم ما در کشور ایران مؤثر واقع شود. اما تحقیقات علمی جالب توجهی در طی این چندسال بر روی روش‌های طب سنتی در کشورهای مختلف صورت گرفته که به‌ویژه منجر به درمان‌های موثری برای کرونا شده است. مواردی از این تحقیقات در ادامه مورد بررسی قرار می‌گیرد.

* داروی گیاهی چین برای درمان کرونا

 کشور چین به تازگی یک داروی جدیدبرای درمان کرونا به ثبت رسانده که گیاهی است. گفته می‌شود این دارو می‌تواند سرعت کپی برداری از ویروس کرونا را که باعث همه گیری مداوم شده به شدت کاهش دهد. این دارو که سفارانتین (CEP) نام دارد از گیاه استفانیا استخراج می‌شود و قبلا برای درمان بیماری‌های دیگر استفاده شده است؛ پس از شیوع جهانی کووید-۱۹، دانشمندان دریافتند که این دارو پتانسیل درمان بیماری جدید را نیز دارد.  محققان ترکیبی جدید در این گیاه چینی طبیعی یافته‌اند که می‌تواند بهتر از هر درمان دارویی تجربی یا واکسن کار کند و مانع از تعامل ویروس با سلول‌ها شده، در نتیجه از باقی ماندن ویروس و عفونت بدن جلوگیری کند.

شرکت داروسازی کانادایی PharmaDrug از سازمان غذا و داروی ایالات متحده مجوز دریافت کرده است تا یک آزمایش بالینی روی این داروی گیاهی را انجام دهد؛ انتظار می‌رود در نیمه دوم سال ۲۰۲۲ آغاز شود.

* داروهایی که در کنترل کرونا نقش داشتند

سال گذشته یک بررسی توسط دانشگاه جیما در اتیوپی انجام شد تا مشخص شود مصرف برخی از گیاهان در کاهش انتقال کرونا نقش دارد یا خیر؛ ۴۲۲ خانواده اهل جیما گیاهان دارویی نظیر سیر، زنجبیل و شاهی را مصرف کردند و اکثر محصولات از باغچه‌های خانگی بودند. اگرچه واکسن‌هایی برای کووید-۱۹ توسط صنایع تولیدی مختلف تولید می‌شود، اما افراد جامعه و محققان در تلاش هستند تا بهترین راه را برای درمان این بیماری از جمله بواسطه کمک داروهای گیاهی بیابند. دنیا در بسیاری از مواقع بر شیوه‌های خودمراقبتی متکی بود که شامل استفاده از طب سنتی می‌شد، در همین راستا طب سنتی برای طراحی و توسعه داروهای ضدعفونی جدید که ممکن بود در پیشگیری و درمان عوامل عفونی استفاده می‌شد، مورد توجه قرار گرفت. طب مکمل و جایگزین (CAM) مجموعه‌ای از شیوه‌هایی است که به طور کامل با سیستم مراقبت‌های بهداشتی مدرن ادغام نشده‌اند و شامل محصولات گیاهی، فرآورده‌های حیوانی برای پیشگیری و درمان بیماری‌های مزمن و حاد از جمله عفونت‌های دستگاه تنفسی است. ایمنی بیماران نقش اساسی در کووید-۱۹ ایفا می‌کند. بنابراین، داروهای سنتی دارای اثرات تقویت کننده ایمنی می‌توانند کاندیدای بالقوه برای پیشگیری و درمان بیماران COVID-۱۹ باشند.

در مراحل اولیه بیماری، جامعه از داروهای گیاهی حاوی مواد فعال خاصی استفاده می‌کرد که دارای فعالیت‌های ضد میکروبی یا ضد ویروسی، ضد التهابی و تحریک‌کننده ایمنی هستند، مانندسرخارگل، کینین و کورکومین. فرض بر این است که این ترکیبات گیاهی سیستم ایمنی بیماران را تقویت می‌کنند. سرخارگل (اکیناسه، اکیناشا) یک گیاه دارویی است که استفاده آن در آمریکای شمالی و اروپا بسیار معمول است و به عنوان دارویی برای بهبود سرماخوردگی فروخته می‌شود.

* نیچر: غرغره آب نمک را جدی بگیرید

غرغره آب نمک، روشی است که از قدیم در طب سنتی برای ضدعفونی و مقابله با ویروس تجویز می‌شده است. حالا مجله معتبر نیچر که جدیدترین تحقیقات علمی را منتشر می‌کند در یک مقاله به اثربخشی بالای این روش در مقابله با ویروس کرونا پرداخته و می‌نویسد: مهار کووید-۱۹ به دلیل سرعت انتقال بالا و دوره نهفتگی طولانی ۵ تا ۱۴ روزه دشوار است. علاوه بر این، بیش از نیمی از بیماران مبتلا جوان و بدون علامت بودند. انتقال ویروس از طریق بیماران بدون علامت یک چالش بزرگ برای مهار بیماری است. با توجه به محدود بودن گزینه‌های درمانی، اقدامات پیشگیرانه نقش عمده‌ای در کنترل شیوع بیماری دارد. غرغره کردن با فرمول ضد عفونی کننده ممکن است نقش بالقوه‌ای در از بین بردن ویروس در گلو داشته باشد.

نشان داده شده است که نمونه‌های بزاق بیماران مبتلا به کووید-19 مثبت حاوی ویروس‌های زنده هستند که ممکن است باعث انتقال ویروس شوند و کارکنان مراقبت‌های بهداشتی را که در مجاورت صورت و حفره‌های دهان کار می‌کنند، مانند متخصصان دندانپزشکی، در معرض خطر بالای ابتلا به عفونت قرار می‌دهند. از همین رو، غرغره آب نمک توصیه شده است.

دانشمندان دانشگاه ادینبرو پیشتر تأثیر مثبت غرغره آب نمک را در بیماری‌های عفونت دستگاه تنفسی فوقانی مشاهده کرده‌اند.

مجموع این تحقیقات و نتایج موثری که روش‌های طب سنتی در درمان و بهبود علائم کرونا داشته ‌است، منجر به گسترش بررسی‌های علمی بر روی این شاخه درمانی شده است. در واقع روش‌هایی که در طی سال‌ها به‌صورت تجربی و سینه به سینه از طریق حکیمان طب سنتی منتقل شده است، حالا در تحقیقات علمی نیز تاثیرات قابل‌توجه خود را نشان می‌دهد و نقش این طب مکمل برای ارتقای سلامتی مردم و مبارزه با پاندمی‌هایی مانند کرونا را جدی‌تر می‌کند.

منابع:

www.dovepress.com/traditional-medicine-practice-in-the-context-of-covid-19-pandemic-comm-peer-reviewed-fulltext-article-IDR
news.cgtn.com/news/2022-05-13/China-grants-patent-to-new-COVID-19-medicine-1a0tTh07obe/index.html
www.nature.com/articles/s41598-021-99866-w

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. علم‌الهدی: نباید بیکار نشست تا تنها دولت بیاید تلخی معیشت را از سفره مردم بردارد

آخرین عناوین