قاتلی که ناگهان منجی غرب شد!

گروه جهان الف،   4010420025 ۴۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۹ تکراری یا غیرقابل انتشار

پایگاه خبری "العربی جدید" در گزارشی می نویسد: «سیاستمدارانی(از کشورهای غربی) که ظاهرا می خواستند زنان افغانستانی را از قید اسارت طالبان رها کنند، در مورد عربستان، چشم بر حقوق زنان و به طور کلی حقوق بشر می بندند و به دریافت نفت عربستان و انعقاد قراردادهای سنگین تسلیحاتی با این کشور اکتفا می کنند! »

 قاتلی که ناگهان منجی غرب شد!

به گزارش الف؛ پایگاه خبری "العربی جدید" در گزارشی، با اشاره به رویکردِ عجیب و متناقض قدرت های غربی در مواجهه با رژیم عربستان سعودی، به کوتاه مدت بودنِ حافظه رهبران غربی اشاره کرده و تاکید می نماید "محمد بن سلمان" که پس از قتل "جمال خاشقچی" روزنامه نگار سرشناس سعودی، به عنوان شخصیتی منفور و آدمکش از سوی رهبران و کشورهای غربی معرفی می شد، اکنون به واسطه جنگ اوکراین و عدم دسترسی مناسب کشورهای غربی به منابع انرژی جهان(به دلیل تحریم منابع انرژی روسیه)، از موقعیت یک قاتل خارج و به منجیِ بالقوه آن ها تبدیل شده است! مساله ای که نشان می دهد تا چه اندازه معیارهای رهبران غربی در عرصه معادلات بین المللی، بی پایه و اساس هستند.

در این راستا، سفر قریب الوقوع "جو بایدن" رئیس جمهور آمریکا به عربستان نیز عملا مُهر تاییدی بر این مساله است که غرب هرکجا اقتضا کند به راحتی چشم بر جنایات دوستان و متحدان خود می‌بندد و شعارهای دور و دراز حقوق بشری خود را به راحتی فراموش می کند. 

پایگاه خبری العربی جدید در این رابطه می نویسد:

« پنج سال است که "محمد بن سلمان" ولیعهد عربستان سعودی عملا به مرد شماره یک رهبری این کشور تبدیل شده است. سال 2018، "ترزا مِی" نخست وزیر بریتانیا مدعی شد که بازدیدش از عربستان و ملاقات وی با مقام های ارشد سعودی، عصری جدید را در روابط دو طرف برجسته و ایجاد کرده است. 

در آن زمان، محمد بن سلمان به دلیل ایجاد برخی اصلاحات ظاهری از جمله تسهیلِ رانندگی زنان و دیگر اصلاحات اجتماعی، قویا در غرب مورد تحسین قرار می گرفت و حتی از وی با عنوان "شاهزاده تغییر" یاد می‌شد. به دلیل اینکه وضعیتِ زنان و اقلیت ها در عربستان سعودی بدتر از شرایط کنونی بود، چندان شگفت‌انگیز نیست که حتی کوچکترین تغییرات مثبتی در زمینه های مذکور نیز به مثابه اتفاقاتی بزرگ تصویر‌سازی شده و می شوند. از سویی این گمانه زنی نیز وجود داشت که شاید اصلاحات ظاهری بن سلمان به نوعی در راستای ترمیم چهره رژیم سیاسی سعودی قرار داشته اند که مدت هاست در جهان به عنوان یکی از ناقضان اصلی و اساسی حقوق بشر شناخته می شود. 

با این همه واقعیت این است که حتی کوچکترین تغییرات مثبت ایجاد شده در عربستان سعودی نیز به شدت تحت تاثیر تاکتیک های مستبدانه و رویه های غیرمنطقی و خودخواهانه محمد بن سلمان قرار گرفته است. مساله ای که نمودهای عینی و متعدد آن را می توان در عرصه های داخلی(عربستان) و بین المللی مشاهده کرد. به طور خاص، مداخله مستقیم بن سلمان در قضیه قتل "جمال خاشقچی" روزنامه نگار عربستانی، عملا وی و رژیم عربستان را به یک دولت نابهنجار و نامشروع و خونریز در عرصه بین المللی تبدیل کرد. 

با این حال باید توجه داشت که حافظه سیاستمداران به شدت کوتاه مدت است. مخصوصا وقتی صحبت از پیشبردِ دستور کارهایشان به میان می آید. هرگونه خسارتی که به محمد بن سلمان و رژیم تحت رهبری او در پی قتل جمال خاشقچی وارد شد، به کلی و در شرایط فعلی به دست فراموشی سپرده شده است. قدرت و ثروت، وقتی با یکدیگر ترکیب شوند، شبیه به ماده مخدرِ قدرتمندی عمل می کنند که رهبران جهانی را از به پاسخگویی واداشتنِ افراد نظیر محمد بن سلمان به دلیل اقدامات و رویه های مجرمانه و غیرقانونی شان باز می‌دارند. 

در جهانی که در آن روسیه به دشمن درجه یکِ جهان غرب تبدیل شده، محمد بن سلمان اکنون به مثابه نوعی منجی نگریسته می شود. منابع نفتی عربستان سعودی، جنایات گذشته محمد بن سلمان را به موضوعاتی تبدیل کرده که می توان به راحتی آن ها را به دست فراموشی سپرد. در این راستا مهم نیست که مثلا عربستان سعودی قریب به هفت سال است که در یمن جنگی خانمان سوز را رهبری و مدیریت می کند. جنگی که خرابی و ویرانی های قابل توجهی را ایجاد کرده است(این در حالی است که خرابی های جنگ یمن، به مراتب بیشتر از جنگ اوکراین بوده که تاکنون قدرت های غربی به نحو فراگیری در مورد آن مانور تبلیغاتی می دهند). 

پادشاهی سعودی تاکنون بارها به ارتکاب جنایات جنگی در یمن متهم شده و عملا یکی از بدترین بحران های انسانی را نیز که جهان به خود دیده، در یمن ایجاد کرده است. با این حال، غرب تاکنون بارها ثابت کرده که وقتی صحبت از قربانیان جنگ می شود، خونِ مسلمانان و رنگین پوستان، به مراتب کمتر از خون غربی ها و سفیدپوستان از اهمیت برخوردار است. 

در شرایط کنونی و در حالی که روسیه هدف اقدامات تنبیهی و تحریمی گسترده ای قرار گرفته، مجرمان جنگی در یمن(سعودی ها) از سوی غرب به واسطه قراردادهای تجاری و تسلیحاتیِ جدید، عملا میلیاردها دلار پاداش دریافت می کنند. عربستان سعودی در شرایط کنونی، از نگاه غرب یک فرصت طلایی ارزیابی می شود که با تکیه بر منافع انرژی آن می توان خلا ناشی از تولید نفت روسیه در بازارهای جهانی را پُر کرد و در عین حال، با افزایش عرضه نفت در بازارهای جهانی، هم تورم تحمیلی به اقتصاد های غربی را کاهش داد و هم با پایین آوردن قیمت نفت، به نوعی پشتوانه اقتصادی روسیه را در چهارچوب جنگ اوکراین تضعیف کرد. 

درست به همین دلیل است که رهبران غربی عملا به عربستان سعودی اجازه می دهند که به واسطه دارا بودن ذخایر انرژی قابل توجه، هر آنچه می خواهد را با مصونیت کامل انجام دهد. در این راستا سعودی ها عملا در میدانی نظیر جنگ یمن موجب قتل هزاران نفر می شوند. قربانیانی که بسیاری از آن ها را کودکان تشکیل می‌دهند. 

البته باید توجه داشت که محمد بن سلمان صرفا کارنامه ای سیاه را در خارج از مرزهای سعودی ندارد و دست‌های وی در داخل عربستان نیز به خون آغشته است. سفرِ ماه مارس "بوریس جانسون" نخست وزیر بریتانیا به عربستان در شرایطی انجام گرفت که عربستان سعودی رکودِ انجام بیشترین اعدام تنها در یک روز را به ثبت رساند(اعدام بیش از 80 نفر زندانی). 

مخالفان و گروه های اقلیت در عربستان، همچنان هدفِ اقدامات خشونت بار رژیم سعودی قرار می گیرند و عملا خودسرانه بازداشت می شوند، شکنجه می شوند و البته اعدام می شوند. در این رابطه یک فعال حقوق بشری به نام "رمزی قیس" می گوید: "محمد بن سلمان عربستان سعودی را به یک دولت پلیسی تبدیل کرده که در آن فعالان، منتقدان و شهروندان معمولی به نحوی نظام مند و سیستماتیک در معرض شکنجه، بازداشت های خودسرانه و حتی ربایش و مفقود شدن قرار دارند". 

در این نقطه غرب باید به خوبی بفهمد که تا چه اندازه در تصویرسازی هایش از محمد بن سلمان به عنوان رهبر یک کشورِ پیشرو و مترقی، اشتباه کرده است. پنج سال قبل، اقدام محمد بن سلمان در لغو ممنوعیت برای رانندگی زنان به نحو عجیب و غریبی از سوی غرب در رسانه های غربی ستایش شد. با این حال، واقعیت های میدانی حاکی از این هستند که اصلاحات اجرا شده از سوی بن سلمان، صرفا ظاهری بوده و برای کسب تصویری بهتر از عربستان سعودی در رسانه های غربی اعلام شده اند. دراین چهارچوب شاهدیم که همچنان فعالان حقوق زنان به نحوی سیستماتیک هدف قرار می گیرند و حقوق ابتدایی آن ها نقض می شود.

در عین حال، نظام سرکوبگر سعودی و شرایط نامناسب برای گروه های مختلف اجتماعی در عربستان به ویژه برای زنان موجب شده شمار زیادی از آن ها به خارج از این کشور فرار کنند و درخواستِ پناهندگی بدهند. در این راستا، سال 2019 به مثابه "سالِ فرار از عربستان" از سوی برخی فعالان حقوق بشری نامگذاری شد. دلیل اصلی این مساله نیز این بود که شماری از زنان عربستانی داستان های فرار خود را از عربستان، در شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشتند. 

شاید برخی محدودیت ها برای زنان در حوزه سفر و زندگیِ مستقل معطف تر شده باشند با این حال، انواع مختلف و جدیدی از بازداشتگاه ها در عربستان سعودی وجود دارند که زنان عربستان را در شرایطی وخیم، هدفِ بازداشت و شکنجه قرار می دهند. 

با این همه، سیاستمدارانی که ظاهرا می خواستند زنان افغانستانی را از قید اسارات طالبان رها کنند، در مورد عربستان، چشم بر حقوق زنان و به طور کلی حقوق بشر می بندند و به دریافت نفت عربستان و انعقاد قراردادهای سنگین تسلیحاتی با این کشور اکتفا می کنند. 

همچون همیشه، فعالان سیاسی و حقوق بشری، سازمان دهندگان کارزارهای مختلف، وکلا، سازمان های حقوق بشری و مردم باید دست به دست هم دهند و با اتحاد بیشتری، علیه مستبدان ودیکتاتورهایی نظیر محمد بن سلمان سخن بگویند. در عربستان سعودی، آن ها علی رغم تمامی محدودیت ها و خطرها، یکچنین رویه ای را به نحوی فعال دنبال می کنند و هزنیه سنگینی را نیز می پردازند. 

در حالیکه قوی ترین سیاستمداران در جهان در تلاش هستند تا توجه محمد بن سلمان را به سمت خود جلب کنند، مردم خودِ عربستان و آن هایی که تحت ظلم وی قرار دارند، به نحوی تمام عیار رها شده اند و از هیچ حمایتی برخوردار نیستند.»

*لینک: 

https://english.alaraby.co.uk/opinion/mbs-has-blood-his-hands-western-leaders-are-complicit

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۵۸۰۴۱۸۰۶:۲۷:۱۹ ۱۴۰۱/۴/۲۱
کعبه بدست یمانی و بیت‌المقدس بدست حزب‌الله آزاد خواهد شد انشاءالله
ناشناس۲۵۸۰۵۹۶۰۹:۴۰:۴۹ ۱۴۰۱/۴/۲۱
قاشقچی یک روزنامه نگار صهیونیست و جاسوس آمریکایی بود که به درک واصل شد.
ناشناس۲۵۸۰۶۷۶۱۰:۵۹:۱۰ ۱۴۰۱/۴/۲۱
اشتباه به عرضتون رسوندن هرچی خوناشامِ تیغ و اره بدست بهت گفته دروغه ______ آل‌سعود نطفه‌ی صهیونیسته در یکروز ۸۱ نفر از جمله بچه ۱۳ ساله گردن زده این شیطانزاده مردم مظلوم یمن رو بطور روزانه داره قتل‌عام میکنه این وهابی نجس کمی مطالعه کافیه بیشتر به جنایت‌های دراکولا پی ببری
ناشناس۲۵۸۰۸۶۹۱۳:۰۸:۰۴ ۱۴۰۱/۴/۲۱
یعنی صهیونیستها الان بخاطر قتل جاسوس‌شون می‌خوان با عربستان روابط رو عادی کنن!؟!؟
ناشناس۲۵۸۰۸۹۹۱۳:۱۹:۴۳ ۱۴۰۱/۴/۲۱
عربستان خودش خدنگ و آویزون غرب و آمریکاست. واقعا چجوری با این حد هوش روزمره رو می‌گذرانید ؟!
ناشناس۲۵۸۰۵۹۸۰۹:۴۲:۳۱ ۱۴۰۱/۴/۲۱
خانه خدا در طی سالها در نهایت نظم و سلامت مدیریت شده است.
ناشناس۲۵۸۰۶۷۹۱۱:۰۱:۰۸ ۱۴۰۱/۴/۲۱
قتل‌عام هموطنانت در منا رو فراموش کردی؟ البته اگه هموطن باشی که احیاناً نیستی
ناشناس۲۵۸۰۸۹۰۱۳:۱۶:۴۵ ۱۴۰۱/۴/۲۱
در همه جا از این حوادث پیش می آید.
ناشناس۲۵۸۰۹۶۱۱۴:۰۲:۰۴ ۱۴۰۱/۴/۲۱
بار اولشان نبوده
ناشناس۲۵۸۰۷۹۶۱۲:۳۳:۵۹ ۱۴۰۱/۴/۲۱
مخصوصا سلامتش رو چند سال پیش توی حادثه منا دیدیم!!
ایرانی۲۵۸۰۸۱۴۱۲:۴۲:۱۸ ۱۴۰۱/۴/۲۱
فاجعه سقوط جرثقیل بر سر زائران وفاجعه منی را کجات قائم کردی برادر؟!
ناشناس۲۵۸۰۹۰۸۱۳:۲۳:۰۶ ۱۴۰۱/۴/۲۱
امکان وقوع حادثه در همه جا است. مگر ساختمان متروپل آبادان به خاطر سهل انگاری و فساد فرو نریخت؟؟؟؟
ناشناس۲۵۸۰۹۵۸۱۴:۰۱:۰۱ ۱۴۰۱/۴/۲۱
اول فرق کار عمدی با سهل انگاری را بدان بعد مقایسه کن
ناشناس۲۵۸۰۶۰۱۰۹:۴۵:۱۲ ۱۴۰۱/۴/۲۱
خودش که با دستهای خودش خاشقچی را نکشده. خاشقچی بدون ازدواج با زنی رابطه داشته و مشمول تنبیه و قصاص بوده است.
ناشناس۲۵۸۰۸۸۷۱۳:۱۴:۵۹ ۱۴۰۱/۴/۲۱
قصاص با اسیدو بدون محاکمه .
ناشناس۲۵۸۰۹۶۶۱۴:۰۳:۰۰ ۱۴۰۱/۴/۲۱
به به جیره خواران آل سعود
ناشناس۲۵۸۱۲۵۱۱۷:۰۴:۳۶ ۱۴۰۱/۴/۲۱
اصلا میدونی قصاص یعنی چی ؟!
ناشناس۲۵۸۰۴۷۱۰۸:۰۳:۱۴ ۱۴۰۱/۴/۲۱
مطمئنا همه اعراب همسو با عربستان در خاشوقچی گیت دست داشتند و بنابراین می توان این گونه هم تصور کرد که سایر اعراب منجی بن سلمان بوده و هستند.
ناشناس۲۵۸۰۴۷۲۰۸:۰۴:۳۸ ۱۴۰۱/۴/۲۱
دنیا دنیای منافع هست هر کشوری بدنبال منافع کشور و مردم خودش هست
ناشناس۲۵۸۰۸۷۴۱۳:۰۹:۲۵ ۱۴۰۱/۴/۲۱
اینکه دنیا، دنیای منافع هست قطعا درسته اما اینکه بن سلمان دنبال منافع شخصی و قدرت طلبی خودش هست نه مردمش هم قطعا درسته!!
ناشناس۲۵۸۰۴۷۵۰۸:۰۷:۱۸ ۱۴۰۱/۴/۲۱
غربی‌ها چقدر بدبخت شدن که محمد سلمان اره شده ناجی اونا!!!
ناشناس۲۵۸۰۴۷۸۰۸:۰۸:۳۰ ۱۴۰۱/۴/۲۱
چقدر ساده هستن اونایی که فکر می‌کنن حقوق بشر توی دنیا واقعیت داره!!
ناشناس۲۵۸۰۴۸۱۰۸:۰۹:۳۳ ۱۴۰۱/۴/۲۱
سرویسهای اطلاعاتی هم کشورهای دنیا عملیتهای برون مرزی انجام می دهند.
ناشناس۲۵۸۰۴۸۲۰۸:۱۰:۴۱ ۱۴۰۱/۴/۲۱
بن سلمان در عربستان از محبوبیت زیادی برخوردار است. او منشا اصلاحات مثبت و فراوانی شده است.
ناشناس۲۵۸۰۶۷۵۱۰:۵۸:۵۵ ۱۴۰۱/۴/۲۱
حالا یهو کله پا شده چطور ان وقت؟ دیر یا زود هم اتقاق می افتد
ناشناس۲۵۸۰۸۷۵۱۳:۰۹:۳۶ ۱۴۰۱/۴/۲۱
لابد با کشتارهای دسته جمعی مخالفین با زدن سر و اسید محبوب شده
ناشناس۲۵۸۰۴۸۵۰۸:۱۱:۵۰ ۱۴۰۱/۴/۲۱
دموکراسی به سبک غربی اون یعنی هر کس مطابق منافع ما عمل کند بشر است، بقیه نه بشر هستند نه حقوقی دارند!
ناشناس۲۵۸۰۴۸۶۰۸:۱۲:۳۹ ۱۴۰۱/۴/۲۱
یکی از اقدامات مثبت بن سلمان طرح کاشت 10 میلیارد درخت در عربستان است. جالب است که در این طرح منابع و نحوه آبیاری مدرن هم پیشبینی شده است.
ناشناس۲۵۸۰۶۷۴۱۰:۵۸:۰۷ ۱۴۰۱/۴/۲۱
آخی چشم نخوری، خبر در مورد سیاست هست و نه ساخت وساز که در همه کشورها ایجاد می شود
ناشناس۲۵۸۰۷۰۳۱۱:۲۳:۵۵ ۱۴۰۱/۴/۲۱
شوما همانی نیستی که در خبرهای حجاب می آیی می گویی اقتصاد؟ والان در این خبر این را چیزها را می گویی؟ امان از افکاری که دست خودش نباشد و دست عده ای از جمله شبکه جلاد باشه
ناشناس۲۵۸۰۴۸۸۰۸:۱۳:۱۶ ۱۴۰۱/۴/۲۱
یعنی عاقبت این بن سلمان چی میشه!؟
ناشناس۲۵۸۰۴۹۱۰۸:۱۴:۳۳ ۱۴۰۱/۴/۲۱
بن سلمان عربستان را به کشوری پیشرو در همه زمینه ها در خاورمیانه تبدیل کرده است.
ناشناس۲۵۸۰۶۶۶۱۰:۵۱:۳۵ ۱۴۰۱/۴/۲۱
خخخه پیشرو در همه زمین‌ها لطف کن چند موردش را بگو البته معروفترین آن که تروریست تربیت کردن هست که زبان زد همه دنیا هستید
ناشناس۲۵۸۰۶۸۲۱۱:۰۲:۵۵ ۱۴۰۱/۴/۲۱
پیشرو در اره برقی
ناشناس۲۵۸۰۵۱۱۰۸:۳۳:۲۲ ۱۴۰۱/۴/۲۱
مقاله بسيار مستدل، منطقي و خوبي بود كه ياداور حقايقي از جنايت هاي حجاز است، اما تنها غرب متهم به لاپوشاني نيست، سران كشورهاي عربي و غير عربي بخصوص تركيه، بيش از غرب در مظان اتهام و شريك جرم هستند.
ناشناس۲۵۸۰۵۴۱۰۹:۱۰:۱۰ ۱۴۰۱/۴/۲۱
و به اسم حقوق بشر قلابی شان ملت هایی که در تیم آنها نیستند تحریم می کنند
ناشناس۲۵۸۰۵۴۵۰۹:۱۳:۵۶ ۱۴۰۱/۴/۲۱
دیر یا زود ال سعود خواهد رفت
ناشناس۲۵۸۰۷۳۱۱۱:۵۲:۵۵ ۱۴۰۱/۴/۲۱
همه رفتنی هستند و کسی تا ابد نمیماند جز خدا.
ناشناس۲۵۸۰۹۰۷۱۳:۲۲:۱۲ ۱۴۰۱/۴/۲۱
چاه بی انتهای ویل منتظر آل سعوده
ناشناس۲۵۸۰۶۱۰۰۹:۵۴:۱۴ ۱۴۰۱/۴/۲۱
مشخص است که غرب به طمع نفت عربستان با او رابطه دارد.
ناشناس۲۵۸۰۶۳۷۱۰:۲۶:۲۱ ۱۴۰۱/۴/۲۱
غربی ها هر چی بی خیال ادعاهای عجیب حقوق بشری خودشون بشوند به نفع سایر ملل هست. چون به اسم حقوق بشر تحریم و جنگ ایجاد می کنند در حالیکه به ضرر همان مردم کشور هدف میشه.
ناشناس۲۵۸۰۸۹۸۱۳:۱۹:۳۳ ۱۴۰۱/۴/۲۱
غرب و بخصوص امریکا یا عاشق نفت آل سعوده یا عاشق اسیدهای ۱۰۰ درصدی و سربریدنهای دسته جمعی با شمشیره اوناست
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین