کمتر از یک دهه برای مهار خطرات کاهش جمعیت کشور فرصت داریم

گروه اجتماعی الف،   4010407092 ۱۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

- معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تاکید بر اینکه برای نجات کشور از خطرات کاهش جمعیت کمتر از یک دهه فرصت داریم، گفت: بحث جوانی جمعیت یک بحث فرهنگی، استراتژیک و حیاتی است و باید جدی‌تر به این مساله وارد شد و این موضوع را نهادینه کنیم‌.

کمتر از یک دهه برای مهار خطرات کاهش جمعیت کشور فرصت داریم

به گزارش وزارت بهداشت، کمال حیدری روز سه‌شنبه در کارگاه دو روزه آموزشی معاونان فنی معاونت بهداشت دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در هتل قلب بیمارستان شهید رجایی، با اشاره به طرح ملی جوانی جمعیت اظهار داشت: برای نجات جمعیت ایران کمتر از یک دهه زمان داریم و اگر نتوانیم کاهش مساله جمعیت را به افزایش جمعیت تغییر معکوس دهیم، کشور دارای ضررهای هنگفت و آسیب‌های زیادی خواهد شد.

وی با بیان اینکه وزارت بهداشت در امر جوانی جمعیت مسئولیت مستقیم دارد، گفت: همه واحدهای مربوط به سلامت و بهداشت کشور باید در بحث اقناع عمومی فرزندآوری، فعال شوند زیرا تغییر نگرش جامعه در مورد فرزندآوری بدست شماست و باید تفهیم کنید.

حیدری همچنین با اشاره به اینکه معاونان فنی معاونت‌ بهداشت دانشگاه‌های علوم پزشکی نبض کار و حلقه وصل وزارت بهداشت و بدنه سلامت و بهداشت کشور هستند، ادامه داد: کلید اجرای برنامه‌های عملیاتی نتیجه بخش در دست معاونان فنی است و این معاونت‌ها نقش بسیار مهمی در سیستم ارزیابی برنامه‌ها دارند.

بسیاری از مراکز بهداشت استیجاری است 
وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری درخصوص نظام شبکه‌ بهداشت کشور گفت: تقویت نظام شبکه فصل جدید و نقطه عطفی برای حوزه بهداشت است. آنچه در نظام شبکه‌ مهم است بحث ساختار فیزیکی است. متاسفانه بسیاری از مراکز استیجاری است و اگر استیجاری هم نباشد ظاهر خوبی ندارند و در شان حوزه بهداشت که نهضتی در آن اتفاق افتاده، نیست.

حیدری خاطرنشان کرد: بسته‌های خدمتی و بستر الکترونیکی دو موضوع حائز اهمیت در  تقویت نظام شبکه کشور محسوب می‌شوند که باید به هر دو توجه ویژه داشته باشیم.

تدوین سند تقویت شبکه‌ بهداشت با ۲۱ راهبرد اجرایی 

مصطفی رضایی رییس مرکز مدیریت شبکه بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز گفت: سند تقویت شبکه‌ بهداشت تدوین شده که در برگیرنده ۲۱ راهبرد اجرایی در جهت توانمندسازی بیش از پیش نظام ارائه خدمات در حوزه بهداشت و پاسخگو کردن بیشتر آن نسبت به نیاز مردم است.

وی با بیان اینکه همایش معاونان فنی حوزه‌های بهداشت دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در راستای منویات مقام معظم رهبری و در راستای تقویت شبکه بهداشت است، اظهار داشت: هرکدام از راهبردها وظایف کلی و اختصاصی خواهند داشت. برخی از این راهبردها مباحث مرتبط با پشتیبانی و اجرا را دربرمی‌گیرد و برخی از آن جنبه‌های فنی داشته و مرتبط با مباحث فنی ارائه خدمات در حوزه بهداشت است که براساس بار بیماری‌ها مشخص می‌کند که چه خدماتی را با چه کیفیتی ارائه دهیم، ابزار ما برای سنجش و کیفیت این خدمات چیست، چگونه این خدمات را پایش و ارزیابی کرده و تا چه حد می‌توانیم اطمینان یابیم که خدمات ما پاسخگوی نیازهای جامعه است.

رییس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: بر همین مبنا معاونان فنی حوزه های بهداشت دانشگاه‌های علوم پزشکی به لحاظ محوریت در برنامه‌ریزی، اجرا و پایش برنامه‌های فنی دعوت شده‌اند تا با هم راهبردها و برنامه ها را مرور کرده و در جهت اجرایی شدن سند تقویت شبکه در ابعاد کمی و کیفی برنامه‌ریزی کنیم.

 

 
 
  
  
 

دیدگاه کاربران

امیر۲۵۶۴۲۱۲۲۰:۲۹:۳۲ ۱۴۰۱/۴/۷
باید ده سال قبلش اوضاع درست میشد که جمعیت هم درست بشه. حالا دیر شده. این هم نمونه ای از بیشمار تبعات بی فکری در آینده نگری. البته آینده نگری هم از قبل هم نداشتیم.
محمد۲۵۶۴۲۳۲۲۱:۱۲:۰۱ ۱۴۰۱/۴/۷
از خانواده ها حمایت کنید. برایشان معافیت های مالیاتی و امکانات در نظر بگیرید. حداقل به خانوده های دارای فرزند خانه بدهید تا جوان ها هم به ازدواج و فرزندآوری تشویق شوند. دیگه این یک مورد رو نمیتونید با بخشنامه و بگیر و ببند رفع رجوع کنید.
ناشناس۲۵۶۴۲۵۷۲۱:۴۸:۵۱ ۱۴۰۱/۴/۷
تا وقتی زنها را مانند مردان می کنید هیچ راه فراری ندارید و بیشتر در باتلاق می افتید
ناشناس۲۵۶۴۲۸۵۲۲:۳۹:۵۴ ۱۴۰۱/۴/۷
تا اقتصاد درست نشده فرزنداوری کار عبثی است
ناشناس۲۵۶۴۵۳۶۰۹:۵۱:۰۰ ۱۴۰۱/۴/۸
دکی جون چرا اقتصاد ایران 60 ساله اینگونه بوده ولی هیچ موقع مانند الان فرزند آوری دچار مشکل نبود؟! اگر فهمیدی دیگر دنبال این چیزها می روی اما هست ولی در حد خیلی کم!
ناشناس۲۵۶۴۵۶۷۱۰:۰۸:۵۰ ۱۴۰۱/۴/۸
مانند زمان جنگ در زیر فشار جنگ و اقتصاد و تورم و گرانی بی دلیل جمعیت دوبرابر شد؟
ناشناس۲۵۶۴۳۹۷۰۶:۲۹:۱۳ ۱۴۰۱/۴/۸
اگر صد ها راهبرد إجرائي تدوين كنيد تا زماني كه ملت نخواهند اجرايي نخواهد شد و تا زماني كه ملت اسير معاش خود هستند اين راهبردها نتيجه اي ندارد
ناشناس۲۵۶۴۴۰۴۰۷:۱۱:۵۴ ۱۴۰۱/۴/۸
تا اقتصاد و تورم م گرانی درست نشود ، فرزند آوری هزینه بردار است. هزینه درمانی ، هزینه تغذیه ، هزینه مهدکودک، مدرسه و غیره برای همه قابل تحمل نیست.
مهدی۲۵۶۴۴۶۷۰۸:۵۴:۳۶ ۱۴۰۱/۴/۸
ظاهرا این موضوع فقط در حد عنوان جلسات و همایشات و بهانه برای جذب بودجه باقی مانده در حالیکه اگر موانع ازدواج و فرزند آوری رفع شود، رشد جمعیت صعودی خواهد بود؛ موانعی مثل مسکن، گرانی، بیکاری، بیمه و ...
ناشناس۲۵۶۴۴۸۰۰۹:۱۷:۴۰ ۱۴۰۱/۴/۸
با توجه به وضعیت اقلیمی کشور و نوع حکمرانی در آن جمعیت فعلی هم زیاد است ایران با این وضعیت بهتر است حداقل 50 میلیونی باشد
ناشناس۲۵۶۴۶۷۸۱۱:۵۱:۴۶ ۱۴۰۱/۴/۸
الان تو وضعیت اقتصادی کشور کی جرات میکنه ازدواج کنه چه برسه به جعمیت مسکن و جهاز هزارتا چیز دگه وامم بدن چه فایده صدبرابر سود میگیرن ازما گذشت بیخیال باش خودش میگذره عمر مون
ناشناس۲۵۶۴۶۹۵۱۲:۱۷:۳۶ ۱۴۰۱/۴/۸
اول سلامت روح و روان دوم توان اقتصادی و بهداشتی سوم آمادگی پدر و مادر شدن وگرنه فقط فرزند تولید کردن برای تصحیح عدد جمعیتی کار درستی نیست
ناشناس۲۵۶۵۰۱۳۱۵:۵۶:۴۳ ۱۴۰۱/۴/۸
بدنیا آوردن فرزند در این شرایط اقتصادی ظلم هست
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

آخرین عناوین