با معضل قاچاق چه باید کرد؟

گروه فرهنگی الف،   4010325069 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

برنامه جهان ارا در پخش دوشنبه شب خود با موضوع انگیزه‌های پیدایش و تداوم قاچاق در ایران، برابر دیدگان مخاطبین قرار گرفت.

با معضل قاچاق چه باید کرد؟

به گزارش روابط عمومی شبکه افق سیما، مقوله قاچاق در کشور ما از آن دسته مسائلی است که کمی ریشه دوانده و به دلایل مختلف افراد بسیاری در این مقوله به ارتکاب جرم می‌پردازند و حال این سوال در اذهان مخاطبین ایجاد می‌شود که چرا این معضل در کشور ایجاد شد و هنوز هم چطور به قوت خود باقیست.
پاسخ به همین سوالات دلیلی شد تا برنامه جهان آرا، پخش دوشنبه شب خود را به این موضوع اختصاص دهد و با دعوت از دکتر مهدی طغیانی، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی و حامد آقابابایی، کارشناس تجارت خارجی به این موضوع مهم بپردازد.
دو مهمان برنامه در شب گذشته موضوعات مهمی را حول مسئله قاچاق بیان کردند که بخش‌هایی از آن را با هم مرور میکنیم. 
مهدی طغیانی، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی به عنوان اولین مهمان درباره نقش قانون در مقابله با قاچاق گفت: قانون حکمرانی ریال که به قانون مالیات بر عایدی سرمایه ملحق شده، با روی دیگر پدیده قاچاق (غیر از قاچاق کالا) مقابله می‌کند؛ این قانون تا پایان سال تصویب خواهد شد و بقیه کار به شیوه و قدرت اجرای دولت باز می‌گردد.
وی افزود: فقط قانون‌گذاری چاره کار نیست، مثلا وزارت راه و شهرسازی به عنوان متولی امر وظیفه داشت از تک تک سازمان‌ها بخواهد آدرس افراد را صرفا از سامانه املاک و اسکان دریافت کند ولی در همین گام نخست مانده‌اند؛ این یک نمونه عدم اجرای درست قوانین است.
این نماینده مجلس در مورد برخی کم کاری‌ها در حوزه مقابله با قاچاق لوازم خانگی تاکید کرد: در مورد گلوگاه‌های اقتصادی، کارهایی که تاکنون انجام شده کافی نیست. به آقای قاسمی (وزارت راه و شهرسازی) گفتم اگر نمی‌خواهید کار را انجام دهید به ما بگویید! وزارت صمت بعد از گذشت 6 ماه هنوز در مورد لوازم خانگی برنامه‌ای ارائه نداده است.
وی خاطرنشان کرد: در قوانین و آیین‌نامه‌هایمان داریم که تا 30 نیسان می‌تواند به عنوان ته لنجی از گمرک عبور کند بدون اینکه محتوای کالاها مشخص باشد. البته در مرزی که هیچ شغلی برای مردم ایجاد نشده، همین کار، راه امرار معاش مردم است.
طغیانی ضمن اشاره به برخی مشکلات دیگر در حوزه راه و شهرسازی یادآور شد: در قانون مربوط به راه‌آهن، 18 مورد واگذاری به بخش خصوصی به دولت الزام شده ولی واقعیت این است که بخشی از کارها واگذار شده ولی بخشی همچنان دولتی مانده است؛ مثلا بخش خصوصی لوکوموتیو آورده اما دولت اجازه نمی‌دهد به صورت خصوصی استفاده شود.
وی در ادامه گفت: مردم پراید را 20 سال سوار می‌شوند آن وقت آقایان لوکوموتیو زیمنس را بعد از 5 سال از رده خارج کرده‌اند! 22 روز طول می‌کشد تا از طریق راه‌آهن، بار بخش خصوصی را از بندر به مقصد برسانند، اعتراض هم کنند دیگر بارش را از روی زمین بر نمی‌دارند.
حامد آقابابایی، کارشناس تجارت خارجی به عنوان دیگر مهمان این برنامه گفت: 15 سال گذشته ولی سامانه جامع مالیاتی نداریم، هزینه بسیاری هم برای این مسئله آن هم از محل مالیاتی مردم شده است. وقتی گفتند واردات آیفون ممنوع است، 2 میلیون دلار ثبت سفارش برای واردات همین کالا شد، بعدش هم لغو شد.
وی افزود: در اساسنامه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز باید آمده باشد که بعد از 20 سال قاچاق ریشه‌کن شده باشد وگرنه قاچاق باید باشد تا این سازمان هم باشد.
کارشناس تجارت خارجی تاکید کرد: نوع کالاهای قاچاق شده در کشور نشان می‌دهد مطلوبیت این پدیده در کشورمان تقویت می‌شود و در واقع کاری می‌کنیم که قاچاق انجام بشود. در دنیا با قاچاق اسلحه و مواد مخدر مبارزه می‌کنند در ایران با قاچاق یخچال و لوازم خانگی.
وی در پایان گفت: در ایران کارخانه تولید گوشی تلفن همراه و لب‌تاپ نداریم ولی روی این کالاها تعرفه گذاشته شده است. میانگین تعرفه واردات در برخی کشورهای همسایه ایران زیر 5 درصد و در ایران 20 درصد است؛ چون نگاه دولت به واردات، کسب درآمد است، آن هم از جیب مردم.

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۵۴۴۵۹۷۱۴:۴۹:۱۹ ۱۴۰۱/۳/۲۵
کافی است اقایون به فرزندان خود بگویند بچه جان نکن اینکارو.به همین سادگی.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  14. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  15. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  18. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  19. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  20. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  21. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  22. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  23. واکنش ضرغامی به طرح نور و بازگشت گشت ارشاد

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

آخرین عناوین