صنعت خودروسازی اصلاح خواهد شد؟!

ح- خادم،   4010303084 ۱۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۷ تکراری یا غیرقابل انتشار
صنعت خودروسازی اصلاح خواهد شد؟!

اوایل بهمن ماه سال گذشته بود که وزیر صمت در برنامه ثریا حضور پیدا کرد و ضمن استماع گزارش اندیشکده سیاست گذاری دانشگاه امیرکبیر در خصوص بررسی چالش‌های صنعت خودرو، برنامه وزارت صمت جهت برون رفت از وضعیت فعلی را تشریح نمود. برنامه‌ای که در آن به وعده‌هایی چون "افزایش تولید، کاهش شیب قیمت، تنوع و بهبود کیفیت محصولات در کوتاه ترین زمان ممکن" اشاره شده بود. این برنامه زمانی پخش شد که حدوداً ده روز پیشش مدیرعامل و هیئت مدیره شرکت سایپا تغییر کرده و چند روز بعدش نیز مدیرعامل و هیئت مدیره جدید شرکت ایران خودرو معرفی شدند. 

حالا گرچه زمان زیادی از تغییر و تحول ذکر شده نمی‌گذرد، اما عملکرد تیم جدید تا به امروز هیچ نسبتی با وعده‌های وزیر صمت نداشته بلکه در مواردی مثل عرضه‌ی خودرو روند نسبت به سال گذشته بدتر هم شده است. به عنوان مثال بر اساس گزارش‌های منتشر شده از تیراژ تولید شرکت های ایران خودرو و سایپا در سال 1400 تولید خودرو نه تنها مطابق اهداف اعلامی پیش نرفته، بلکه میزان تولید حتی کمتر از سال ۹۹ و تقریباً به اندازه سال ۹۷ (۸۰۸ هزار دستگاه) بوده است. و این درحالی است که وزیر صمت در نهم آبان ماه سال گذشته تاکید کرد که "موج جدید افزایش تولید خودرو از دو هفته آینده آغاز خواهد شد و مردم آن را خواهند دید" . گزارش تولید شرکت پارس خودرو در فروردین ماه سال جدید نیز نشان میدهد تولید حدود 45 درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته است! پیامد طبیعی این کاهش تولید هم خبری است که هر روز می شنویم "خودرو امروز گران تر از دیروز"  و این یعنی ازدیاد نارضایتی مردمی!

موضوعی که در این یادداشت می‌خواهیم به آن اشاره کنیم نقطه‌ی مغفول گزارش‌های مراکز پژوهشی و برنامه های وزارت خانه برای اصلاح وضعیت خودروسازی است. موضوعی که تا در موردش اصلاح صورت نگیرد نه تنها خودروسازی بلکه هیچ نهاد دولتی و خصولتی دیگری نیز روی اصلاح به خودش نخواهد دید. چالشی که هر از چند گاهی در موردش خبری درج می‌شود اما چون مخاطب خاصی ندارد و چون ربط پیدا می کند به برخی خطوط قرمزها، در نهایت به جایی نمی‌رسد. مثل گزارش هیئت تحقیق و تفحص مجلس که در سال 90 منتشر شد و در آن بدون ذکر نام به ارتباطات فامیلی گسترده مسئولین با مدیران خودروسازی اشاره شد.

سیستم‌ها معلول عملکرد افرادند، و مگر می‌شود بدون در نظر گرفتن عامل انسانی وضعیت بغرنج خودروسازی را تحلیل و برای رفع نواقص آن علاجی ‌اندیشید. بهترین و عالی‌ترین برنامه‌های اصلاحی در نهایت می‌بایست به دست افراد ذی‌صلاح اجرا شوند و الا محکوم به شکست خواهند بود.

وضعیت فعلی خودروسازی صرف نظر از عوامل بیرونی و سیاست های کلان، نتیجه سالها مدیریت مدیران عامل و مدیران میانی است که می توان آنها را به سه دسته کلی تقسیم کرد.

دسته اول معدود مدیرانی که بعد از چند دهه کار کاشناسی و کسب تجربه، بر اساس صلاحیت‌ها و توانمندی‌هایی که از خود نشان داده‌اند به تدریج رشده کرده و به عنوان مدیر ارشد انتخاب شده‌اند.
دسته ی دوم آنهایی که گرچه سالها در خودروسازی حضور دارند اما ارتقاء و پیشرفت‌شان را مدیون سفارشات بیرونی هستند. ارتقاء‌هایی که عمدتاً به جهت راضی نگهداشتن نهادهای نظارتی، بالا دستی و سازمانهای صاحب قدرت انجام می‌شود. مافیای فروش قطعات نیز از این بخش سهم معلومی دارد و با استفاده از نفوذ خود هرکس که مانع منافع خود باشد را حذف و چهره‌های همسو را در گلوگاه‌های حساس کارسازی می‌کند.

دسته‌ی سوم نیز مدیرانی هستند که از بیرون خودرو سازی و با استفاده از مزیت بند قبل "روابط با سازمانها و ارگانها و افراد با نفوذ" وارد صنعت خودروسازی شده و در جایگاه های مهم و اساسی به کار گیری می‌شوند.

بدیهی است که تا صنعت خودروسازی تکلیف خود را با افراد دسته دوم و سوم مشخص نکند هیچ برنامه ریزی، تهدید و نظارتی موثر نخواهد بود. دسته‌ی اول نیز در این فرایند معیوب به تدریج باید جای خود را به افراد سفارشی بدهند.

فی المثل نمایندگانی که قرار است ناظر عملکرد وزارت خانه‌های همچون وزارت صمت باشند، گاهی خود با برقراری رابطه با عوامل مرتب در "اخلال بازار خودرو" نقش ایفا می کنند و یا در طول ده دوره مجلس حدود 8 هزار نفر را فقط به ایران خودرو معرفی می‌کنند! این روند بیمار منحصر به مجلس‌های ادوار گذشته نبوده و در دوره فعلی نیز شوربختانه شاهد آن هستیم. ایزدخواه (نماینده محترم مردم شریف تهران) چندی قبل در صفحه شخصی خود از حضور دائمی مرتبطین خودروسازی در صحن مجلس گفت و از علت ارتباط آنها با نماینده‌ها پرسید! سوالی که هیچ وقت پاسخی به آن داده نشد! و یا نماینده ای که رسانه ها اواخر سال گذشته به نامه او در مورد پرداخت حقوق مسئول دفترش  توسط شرکت سایپا اشاره کردند! 

اوضاع آنقدر وخیم‌ است که نمی‌شود سوال کرد که مدیر عامل شرکت سایپا و ایران خودرو بر اساس چه معیاری و به استناد به کدام کارنامه درخشان انتخاب شده‌اند. نمی‌شود پرسید که نسبت شعار شفافیت در انتصابات، شایسته گزینی، و برخورد با مسببین وضع موجود با انتصاب های اخیر خودروسازی چیست؟! آیا مدیر عامل و هیئت مدیره جدید جزء دسته اول هستند یا دوم و یا سوم؟! افرادی که از دانشگاههای ضعیف به خودروسازی کوچ می‌کنند بناست کدام گره از خودروسازی را باز کنند؟! چگونه می شود به تغییرات جدید امیدوار بود در حال که برخی مدیران از جنس سفارش اند؟!

با وضعیت فعلی مدیران خودروسازی و بدون تعیین تکلیف این چرخه‌ی معیوب انتظار مقابله با مافیاهای قدرتمند خودروسازی و افزایش تیراژ تولید و بالارفتن کیفیت محصولات و علاج زخم‌های چرکین مالی خیالی خام بیش نیست.

 تلخ است اما منطقاً با وضع فعلی، که نهاد ناظر از یک سو و دولت از سویی دیگر بجای بکار گیری نیروهای توانمند بر اساس یک رویه شفاف، سعی می‌کنند آشنایان و منسوبین خودشان را در این مجموعه ها مشغول به کار کنند، بی نظیر ترین و تحولی ترین برنامه ها امکان تحقق نخواهد داشت!

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۵۱۴۵۹۴۱۳:۲۸:۲۴ ۱۴۰۱/۳/۴
صنعت خودروسازی بنگاه تامین بودجه برای دولت است بنابراین درست بشو نیست
ناشناس۲۵۱۵۵۳۸۱۰:۰۲:۳۴ ۱۴۰۱/۳/۵
بانکداری محل تامین است. از جمله ایجاد نقدینگی بی پشتوانه.
ناشناس۲۵۱۴۵۹۶۱۳:۲۹:۳۹ ۱۴۰۱/۳/۴
وقتی تولید و واردات خودرو در این مملکت در انحصار دولت است، چیزی درست نمی شود.
ناشناس۲۵۱۴۶۰۱۱۳:۳۲:۲۵ ۱۴۰۱/۳/۴
بر طبق آمارها، 80% اقتصاد ایران دولتی یا نیمه دولتی است. جالب است که همه از جمله مسئولان، وجود مافیاهای گوناگون را مسئول مشکلات کشور معرفی می کنند!!!!!!
ناشناس۲۵۱۴۶۰۳۱۳:۳۳:۴۱ ۱۴۰۱/۳/۴
آیا چیزی در این کشور رو به بهبودی است که وضعیت خودروسازی باشد؟
ناشناس۲۵۱۴۶۰۴۱۳:۳۴:۴۲ ۱۴۰۱/۳/۴
برنامه واردات خودرو هم کیسه گشادی است برای عده ای که آن را پر از پول کنند.
ناشناس۲۵۱۴۹۶۸۱۹:۰۱:۳۳ ۱۴۰۱/۳/۴
بهتر از تولید داخلی است که دو سر زیان است خودرو ساز مینالد از ضرر و مصرف کننده که هم مالی و جانی ضرر میکند
ناشناس۲۵۱۴۶۳۴۱۳:۵۵:۴۰ ۱۴۰۱/۳/۴
هر کدوم از صنایع ما وارد بازار جهانی شوند درست میشوند بقیه حرفها شعار الکی است.
ناشناس۲۵۱۴۶۵۸۱۴:۲۱:۳۱ ۱۴۰۱/۳/۴
خیر سوال بعدی لطفا
ناشناس۲۵۱۴۶۷۳۱۴:۲۹:۰۶ ۱۴۰۱/۳/۴
29 فروردین 1401 هزینه کامل خودرو پرداخت کردم، در تاریخ دعوتنامه پرداخت مبلغ نوشته بود تاریخ تحویل 31 اردیبهشت 1401، امروز که 4 خرداد هست هنوز خودرو توی سایت فاکتور نشده و حتی در صورت فاکتور شدن، ثبت سند و چاپ پلاک و تحویل به نمایندگی و ترخیص حداقل 1 ماه طول میکشه، در سایت ایران خودرو قسمت ثبت اعتراض بعد از پر کردن فرم ثبت نهایی نمیشود، و حتما برای درخواست باید تماس بگیرید با شرکت، در نهایت رفتم نمایندگی گفتن خوش بین باشن ان شالله این ماه ماشین تحویل می شود؟!! واقعا چرا!! من نزدیک به 20 ماه منتظر این ماشین هستم و مصرف کننده واقعی و نهایی هستم و قصد فروش ندارم،
ناشناس۲۵۱۴۷۶۷۱۶:۰۲:۲۳ ۱۴۰۱/۳/۴
خشت اول چون نهد معمار كج تا سريا ميرود ديوار كج!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس۲۵۱۴۸۱۸۱۶:۴۷:۲۶ ۱۴۰۱/۳/۴
طرح این گزارش ها و تحلیل ها اتلاف وقت مردم است. درهای کشور رو به واردات خودرو باز شود حتی اگر صنعت خودرو زمینگیر شود. تا زمین نخورد تدبیری برای برخاستن نخواهد کرد. و البته دولت هم دست از این قلک پرفساد بکشد.
ناشناس۲۵۱۴۸۶۵۱۷:۰۹:۰۸ ۱۴۰۱/۳/۴
ما باید صنعت خودروسازیمان رااز الگوی فرانسوی که الگویی بسیار ضعیف نسبت به کشورهایی مثل ژاپن است تغییر دهیم آخر این فرانسوی ها نه ماشینهای کوچکشان ونه بزرگشان واقعا خوب نیستند .ویکی از معایب بزرگشان عدم تطبیق با آب وهوای گرم گشورمان است .که سالیانه باعث خسارتهای زیاد واستهلاک به علت موتور داغ بودن این خود روهای فرانسوی شده.
ناشناس۲۵۱۴۸۶۶۱۷:۱۳:۱۴ ۱۴۰۱/۳/۴
یک عده زیادی از مدیران میانی در کشور هستند که چندین سال است در وزارتخانه ها و شرکتهای گوناگون لانه کرده اند و هر دولتی چه اصولگرا چه اصلاح طلب آمده اینها بوده اند و چون تمامی چم وخم آن وزارتخانه یا شرکت را بلدند بخاطر حفظ منافع خودشان مانع اصلاح و درست شدن امور هستند تا آقای رئیسی این مدیران مافیایی را که در صنعت خودروسازی و بانکها و گمرکات و سازمان امور مالیاتی نفوذ زیادی دارند عوض نکند امورات کشور درست نخواهد شد و هر برنامه خوبی هم دولت داشته باشد با بهانه های گوناگون مانع خواهند شد مثلا کیفیت پایین خودرو داخلی یا خلق پول و نقدینگی ۸۰ درصدی بانکها بخصوص بانکهای خصوصی یا عدم دریافت مالیات از پزشکان پردرآمد و خانه های خالی با بهانه های واهی از سوی سازمان امور مالیاتی یا مانع شدن مدیران گمرک برای اتصال سامانه گمرک به سامانه جامع تجارت و شفاف شدن فرآیند تجارت در کشور یا رسوب چندین ماهه کالاهای اساسی در گمرکات و خراب شدن آنها با وجود نیاز ضروری در داخل کشور نمونه های زیادی از درست نشدن امورات به علت نفوذ مدیران رانت خوار و مافیایی در بدنه دولت است تا دولت از درون یک حجامت کاملی نکند کشور درست نخواهد شد و برنامه های تحولی دولت نتیجه نخواهد داد
نقطه۲۵۱۴۸۷۴۱۷:۱۷:۵۵ ۱۴۰۱/۳/۴
بشنو ولی باور نکن!! تحول برای صنعت فرغون سازی ایران امکان نداره
ناشناس۲۵۱۴۹۳۱۱۸:۱۹:۲۸ ۱۴۰۱/۳/۴
عدم مدیریت،دلال بازی و شعار،شعار و شعار....باعث شده خودروسازی به این روز بی افته....
شاملو۲۵۱۴۹۷۷۱۹:۰۶:۴۲ ۱۴۰۱/۳/۴
چیزی به اسم صنعت خودرو ما نداریم بهتره اسم اش را صنعت مونتاژ بزارید اون هم از نوع چینی بی کیفیت...
ناشناس۲۵۱۵۱۸۱۲۲:۱۳:۴۵ ۱۴۰۱/۳/۴
به نظر من نمیشود و خود خودروساز انحصار واردات را هم در دست خواهد گرفت
ناشناس۲۵۱۵۵۳۷۱۰:۰۱:۳۰ ۱۴۰۱/۳/۵
اتفاقا آن مدیرانی که در صنعت خودرو هستند برای تحول صنعت خودرو کافی نبوده اند. به کمک مدیران قوی از بیرون صنعت خودرو نیاز هست.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین