امیدی که در عربستان ناامید شد

گروه جهان الف،   4010227051 ۳۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

درحالی که بعد از شمارش آرای اولیه انتخابات لبنان به نظر می‌رسید که احزاب مخالف مقاومت جهت دستیابی به یک پیروزی نسبی امیدوار شده‌اند، اما این نتایج در مدت کوتاهی تغییر کرد.

 امیدی که در عربستان ناامید شد

به گزارش الف، در حالی که قرار بود نتایج انتخابات پارلمانی لبنان عصر روز دوشنبه اعلام شود اما منابع این کشور گزارش دادند که این مسئله کمی به تعویق افتاده است. اما با توجه به نتایج اولیه که در حوزه‌های انتخابیه متعدد توسط وزارت کشور لبنان اعلام می‌گردد شاید بتوان تا حدودی چشم‌انداز سیاسی و وزنه پارلمانی این کشور را پیش‌بینی کرد.

از همان ابتدا برآوردها و نتایج نشان می‌داد که حزب‌الله و جنبش امل که به عنوان 2 جریان شیعی داخل یک ائتلاف قرار دارند همه 27 کرسی شیعیان در پارلمان را در حوزه‌های مختلف همانند دوره‌های گذشته به دست آورده‌اند. اما چالش اصلی بر سر 2 جریان اصلی دیگر در این انتخابات یعنی مسیحیان و مسلمانان اهل سنت است.

در سطح اهل سنت همانطور که پیش‌بینی می‌شد در سایه تحریم انتخابات توسط جریان المستقبل و «سعد حریری» نخست‌وزیر اسبق، میزان مشارکت این مولفه در انتخابات بسیار کم بود و نسبت به دوره گذشته 15 درصد کاهش داشت.

همین موضوع موجب گشت تا روند انتخابات و نیز نتایج اولیه آن تا حدودی تحت تاثیر قرار بگیرد. در شرایطی که سفارت عربستان حتی تا لحظه پایانی و نیز هنگام برگزاری انتخابات نیز دست از تکاپو برای ترغیب سنی‌ها جهت رفتن پای صندوق‌های رای برنمی‌داشت؛ اما نتایج مورد نظر آن حاصل نشد.

کمپین «فواد سنیوره» نخست‌وزیر اسبق لبنان که به نوعی در این دوره از انتخابات جایگزین سعد حریری شده بود ، در حوزه‌های بیروت و صیدا و دیگر مناطق لبنان تحت تاثیر حضور کم سنی‌ها قرار گرفته و بسیاری از کرسی‌های خود را از دست داد و به این ترتیب بخش بزرگی از برنامه‌های عربستان برای انتخابات لبنان تا اینجا شکست خورده است.

اما درباره مولفه مسیحیان، شرایط در این دوره کمی متفاوت‌تر از ادوار قبلی بود. سمیر جعجع که بعد از حذف سعد حریری از معادلات سیاسی عربستان تبدیل به مهره اصلی این کشور در لبنان شده است تلاش دارد در غیاب حریری خود را به عنوان برجسته‌ترین رهبر ائتلاف غربگرای 14 مارس معرفی کند. وی به همین منظور در جریان انتخابات پارلمانی لبنان نیز تحت حمایت و پوشش بالای عربستان سعودی قرار داشت و از چند ماه قبل همه تلاش خود را صرفا متمرکز بر هجمه و اتهام‌زنی علیه حزب‌الله و ائتلاف آن کرده بود.

با اعلام اولیه نتایج آرای انتخاباتی در حوزه مسیحیان که به موجب آن گفته می‌شد حزب نیروهای لبنانی به ریاست سمیر جعجع 23 کرسی را در مقابل 16 کرسی جریان آزاد ملی به دست آورده است، طرفداران جعجع شادی زودهنگامی را آغاز و تصور کردند که نتیجه نهایی نیز به همین شکل خواهد بود.

در مقابل موجی از ناامیدی میان طرفداران جریان آزاد ملی که در ائتلاف حزب‌الله قرار دارند به وجود آمد و احساس کردند که ممکن است وزنه سیاسی خود در لبنان را از دست بدهند. تا ساعات پایانی عصر رور دوشنبه اوضاع به همین منوال بود اما شرایط به شکل ناگهانی تغییر کرد.

درحالی که شمارش آرای انتخاباتی همچنان ادامه دارد و در 12 حوزه از 15 حوزه لبنان به پایان رسیده، حزب نیروهای لبنانی 5 کرسی که متعلق به متحدانش بود را از دست داده و شمار کرسی‌های آن به عدد 18 رسید. درحالی که این وضعیت برای جریان آزاد ملی کاملا متفاوت بود و این جریان توانست 4 کرسی دیگر در منطقه عکار به دست بیاورد.

به این ترتیب پیش‌بینی می‌شود که فراکسیون جریان آزاد ملی با 3 کرسی متحدان خود در این دوره 22 نماینده داشته باشد، درحالی که تا این لحظه کرسی‌های حزب نیروهای لبنانی و متحدانش عدد 18 را نشان می‌دهد.

البته در این میان باید به نیروهای جدیدی که در این دوره از انتخابات پارلمانی لبنان حاضر شدند نیز اشاره کنیم؛ نیروهایی که در جریان اعتراضات اکتبر 2019 لبنان به وجود آمده و امید زیادی به کسب کرسی پارلمانی دارند. البته در سایه غیبت سعد حریری و جریان المستقبل در انتخابات، میزان آرای نیروهای مذکور شاید قابل قبول باشد اما به طور کلی شانس چندانی برای حضور پررنگ در پارلمان ندارند.

با این تفاسیر به نظر می‌رسد که فضای سیاسی لبنان در 4 سال پیش رو تفاوت چندانی با دوره قبلی نداشته باشد و حتی اگر ائتلاف حزب‌الله چند کرسی را نیز از دست بدهد موقعیت کلی این ائتلاف تحت تاثیر قرار نمی‌گیرد. البته تا پایان اعلام نتایج باید منتظر ماند به ویژه اینکه ممکن است تغییراتی در آرای مولفه مسیحیان مشاهده شود. 

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۵۰۵۶۲۲۱۵:۳۳:۰۵ ۱۴۰۱/۲/۲۷
لبنان نباید جریمه فلسطینی ها را پس بدهد. بهتر است لبنانی ها هر چه زودتر گفتگوهای صلح با اسراییل را آغاز کنند.
ناشناس۲۵۰۵۶۷۴۱۶:۲۱:۲۵ ۱۴۰۱/۲/۲۷
مقاومت یک ایده‌ و آرمان جهانی و متعلق به همه‌‌ی محرومان و مظلومان و آزادیخواهان است _____ مقاومت منحصر و محدود به فلسطین و لبنان و سوریه و عراق و یمن و افغانستان نیست حزب‌الله و مقاومت مایه‌ی آرامش و امنیت مردم است محور مقاومت قابل تفکیک و تشکیک و تفریق نیست حزب‌الله فقط بخشی از مقاومت و البته بخش بزرگ و راهبردی از محور مقاومت است _____ صهیونیست و اوباش منطقه حق دارند از حزب‌الله و مقاومت وحشت کنند ، زیرا سقوطشان قطعی و حتمیست
احمد۲۵۰۵۷۴۷۱۷:۲۸:۴۷ ۱۴۰۱/۲/۲۷
اسراییل قبلا مذاکرات صلح را شروع کرده بمباران و ویرانی واشغال و کشتار لبنانی ها از سالها پیش خیلی وقته در بندهای اجرایی مفاد صلح اسراییل انجام میشه.
سرباز مهدی(عج)۲۵۰۵۷۸۶۱۸:۰۱:۳۸ ۱۴۰۱/۲/۲۷
ننگی بزرگ تر از صلح با اسرائیل نیست لبنان با ید با تمام قوا برای نابود وریشه کن کردن اسرائیل تلاش کند فکر کردی با صلح اسرائیل مشکلاتشان حل می شود صهیونیست ها برای اهدافشان دست به هر جنایتی می زنند واینکه اسرائیل به لبنان هم تجاوز کرده فکر کردی اسرائیل فقط فلسطین را می خواهد یقینا بدان بعد از حل قضیه فلسطین به دیگر کشور های مسلمان هم حمله می کند وآنها را هم اشغال می کند.
ناشناس۲۵۰۵۸۴۱۱۸:۵۷:۴۴ ۱۴۰۱/۲/۲۷
عامل همه بدبختی‌ها ی مسلمونا همین روحیه ترس و ذلت پذیریه که باعث تجاوزات و جنایات بیشتر صهیونیست‌ها شده
آرمین۲۵۰۵۸۹۲۱۹:۴۱:۲۶ ۱۴۰۱/۲/۲۷
پروژه ی از نیل تا فرات اسرائیل شامل لبنان هم میشود و هنوز هم خاک لبنان در اشغال اسرائیلیهاست پس موضوع فلسطین نیست.
ناشناس۲۵۰۵۸۹۷۱۹:۴۴:۳۹ ۱۴۰۱/۲/۲۷
سطحی نگر
فرزاد۲۵۰۵۹۳۲۲۰:۱۹:۱۲ ۱۴۰۱/۲/۲۷
منظورت از صلح یعنی ای رژیم جعلی دوباره بیا و بیروت را اشغال کن وما لبنانیها هم حق نداریم بگوییم بالای چشمت ابروست ، تو تا میتوانی سلاحهای سنگین و جنگنده داشته باش ولی ما حق نداریم حتی یک ارتش قدرتمند داشته باشیم چون تو همیشه باید از همه همسایه هایت قدرتمندتر باشی تا هر موقع که دلت خواست هر کدام از همسایه هایت را اشغال کنی
ناشناس۲۵۰۵۹۴۰۲۰:۲۹:۲۹ ۱۴۰۱/۲/۲۷
جریمه ...معلومه ازتون صهیونیست های انگلیسی تازه فارسی یادگرفته ای
مهدی۲۵۰۶۰۲۷۲۲:۲۷:۳۹ ۱۴۰۱/۲/۲۷
گفتگوبرسرچه چیزی اسرائیلی هابه چیزی جزتجزیه وجنگ داخلی درلبنان راضی نیستند
آرمان۲۵۰۶۱۰۶۲۳:۵۲:۲۲ ۱۴۰۱/۲/۲۷
مگه فقط مساله لبنان با اسرائیل فلسطینه. بخش‌هایی از خاک لبنان هم در اشغال اسراییله و تاریخ نشون داده اسرائیل هیچ وقت خاکی که اشغال کرده رو مسالمت آمیز پس نمیده
ناشناس۲۵۰۶۱۱۶۰۰:۰۶:۰۰ ۱۴۰۱/۲/۲۸
باشه بهشون میگم - به ذهنشون خطور نکرده بود !! بچه بیا پایین
علی۲۵۰۶۱۲۷۰۰:۱۹:۲۷ ۱۴۰۱/۲/۲۸
دوست عزیز اسرائیل هیچ علاقه ای به صلح نسبت به همسیگان ندارد لبنان چکار کند راضی باشد این دولت صهیونیستی فقط وفقط فکر ذکر اینکه سرزمین لبنان را به سرزمین خودالحاق کند و از نیل تا فرات را که درکتاب های خود وبرنامه جهانی خود دارد تکمیل کند حالا جه حزب الله باشد مسحیی یا تسنن باشن شما به چه دلیلی چنین پیشنهاده میدهید
ناشناس۲۵۰۶۱۳۲۰۰:۲۹:۱۶ ۱۴۰۱/۲/۲۸
فقط یه خائن میتونه بارژیم نجس و کودک کش صهیونیستی دست دوستی بده رژیمی که دستش به خون هزاران نفر از مردم لبنان آغشته است فقط نجس ترین آدمها و منافیقن بزدل به ارتباط بارژیم کوک کش صهیونیستی فکر میکنند لعنت برهرچی بزدل و منافق و انسان نما
ناشناس۲۵۰۶۱۵۵۰۰:۵۱:۰۲ ۱۴۰۱/۲/۲۸
اسرائیل کشور جعلی هست و دیر یا زود تمام می شود و نباید هم بها به آن داد
ناشناس۲۵۰۶۱۹۵۰۲:۰۱:۳۹ ۱۴۰۱/۲/۲۸
معلوم نیست چرا زمانیکه لبنان یکپارچه در اختیار حریری بود و حزبالله اصلا سیاسی نبود با اسراییل سازش نکرد. عجیب نیست؟
ناشناس۲۵۰۷۵۶۶۰۲:۱۴:۴۸ ۱۴۰۱/۲/۲۹
درود برشرفت باین دیدگاه انسان دوستی صلح طلبی که در خویش دارید ممنون
ناشناس۲۵۰۵۶۲۳۱۵:۳۴:۰۵ ۱۴۰۱/۲/۲۷
چرا کشورهایی همچون عراق و لبنان هیچگاه رنگ صلح و آرامش را نمی بینند؟؟؟
امین۲۵۰۵۸۵۹۱۹:۱۳:۰۸ ۱۴۰۱/۲/۲۷
احسنت واقعاً چرا باید دخالت عربستان و آمریکا در انتخابات لبنان رو شاهد باشیم؟ چرا یکبار برای همیشه آمریکا و غربگرا ها نمی‌خوان صدای مقاومت و ایستادگی در برابر ظلم رو بشنوند؟
ناشناس۲۵۰۵۶۲۶۱۵:۳۵:۱۸ ۱۴۰۱/۲/۲۷
دستهایی آشکار و پنهان، عروس خاورمیانه را به خرابه تبدیل کرده اند.
ناشناس۲۵۰۵۸۵۴۱۹:۱۱:۳۳ ۱۴۰۱/۲/۲۷
لبنان عروس خاورمیانه؟!
ناشناس۲۵۰۶۳۲۱۰۸:۲۸:۱۰ ۱۴۰۱/۲/۲۸
شما چقدر از تاریخ لبنان میدونید؟ لبنان تحت قیمومیت فرانسه بوده و از وقتی که به استقلال میرسه درگیر همسایه ناخوانده ای به نام اسرائیل.یا درگیر دشمن اسرائیلی بوده و یا درگیر جنگ داخلی بخصوص از سال ۱۹۸۲ با تجاوز اسرائیل به لبنان شدت گرفت
اسد۲۵۰۵۷۷۴۱۷:۵۴:۱۷ ۱۴۰۱/۲/۲۷
انشاالله مقاومت کرسی بیشتری را از آن خود خواهند کرد ورژیم کودک کش را ب جهنم خواهند فرستاد
ناشناس۲۵۰۵۸۰۹۱۸:۱۹:۰۴ ۱۴۰۱/۲/۲۷
حزب الله با کسب ۶۲کرسی نتوانست اکثریت در پارلمان را به دست آورد .
رسول۲۵۰۵۸۴۳۱۸:۵۸:۲۸ ۱۴۰۱/۲/۲۷
خیلیم خوب
ناشناس۲۵۰۵۸۸۹۱۹:۳۷:۱۵ ۱۴۰۱/۲/۲۷
الهی سر عقل بیآن دیوانه بازی در نیآرند که عربستان سعودی مثل یمن بدبختشون کنه
ناشناس۲۵۰۵۸۹۴۱۹:۴۲:۴۲ ۱۴۰۱/۲/۲۷
اسرائیل تا نابودی کامل فاصله زیادی ندارد و پیروز و شکوفایی لبنان با همت حزب‌الله و مردم لبنان فرا می‌رسد . به حول قوه الهی.
ناشناس۲۵۰۵۹۲۲۲۰:۰۹:۰۷ ۱۴۰۱/۲/۲۷
تازمانیکه حکومت پارلمانی باشه وضع بهترنمیشه پارلمانی یعنی اختلاف و فتنه
مادر بچه ها و معلم مدرسه۲۵۰۵۹۴۱۲۰:۲۹:۵۹ ۱۴۰۱/۲/۲۷
مرگ بر آمریکا شیطان بزرگ و مزدورانش
علی۲۵۰۵۹۸۷۲۱:۳۴:۱۰ ۱۴۰۱/۲/۲۷
حزب.الله.محورمقاومت.واستوره.لبنان.است.بایدتقوییت.شودتادشمن.به.لبنان.طمع.نکندخصوصارژیم.اشغالگرقدس
محمدصادق منوچهری۲۵۰۶۰۱۹۲۲:۱۳:۵۴ ۱۴۰۱/۲/۲۷
به یاری خداآینده ی لبنان ازآن حزب الله هی هااست به فضل خدانابودی کامل اسرائیل نزدیک است
ناشناس۲۵۰۶۰۷۳۲۳:۱۰:۱۵ ۱۴۰۱/۲/۲۷
وقتي سعد حريري در انتخابات شركت نكرده به دست آوردن تنها همان كرسي هاي قبلي براي حزب الله يا كمتر از آن شكست آشكار است ...
ناشناس۲۵۰۶۱۶۳۰۱:۰۰:۳۶ ۱۴۰۱/۲/۲۸
عراق قدرتمند.لبنان قدرتمند.سوریه قدرتمند.ایران قدرتمند.فلسطین قدرتمند.یمن قدرتمند. الحمدلله همه این کشورها آسایش دارن.عزت دارن نوکر نیستند.غرور ملی شان اجازه نمیده نوکر عربستان شوند.فلسطین نقطه اتصال شرف هم عزتمندان منطقه
جلال۲۵۰۶۱۶۸۰۱:۱۶:۱۲ ۱۴۰۱/۲/۲۸
بی بی سی حرام لقمه تیتر زده بود که حزب الله چند کرسی را از دست داده. بیچاره های مفلوک میلیاردها هزینه کردند ولی الان حداکثر خوشحال ی که دارن در همین حد و اندازه است
ناشناس۲۵۰۶۲۰۳۰۲:۱۳:۲۱ ۱۴۰۱/۲/۲۸
لبنانی ها باید خودشون تصمیم بگیرن نیازی ب قیم وکیل ندارن انشالا روی آرامش ببیند ملت شریف وغیور لبنان
ایرانی۲۵۰۶۲۲۸۰۳:۲۳:۴۱ ۱۴۰۱/۲/۲۸
خداوند لعنت کند عربستان سعودی و امریکا و اسرائیل و فرانسه را که همیشه درفتنه های لبنان دست دارند امیدوارم مردم لبنان گول مکر وحیله آنهارانخورند. چون خداوندبرحق است و به حق کمک می‌کند وحزب الله پیروز خواهدشد ان شاء الله
اریا۲۵۰۶۲۳۵۰۴:۰۷:۵۲ ۱۴۰۱/۲/۲۸
آره داداش تا یساعت آخر همه چی به ضرر حزب الله بود یک دفعه کل مردم لبنان رفتن رای دادن به حزب الله.
حسینی۲۵۰۶۲۳۶۰۴:۱۵:۲۷ ۱۴۰۱/۲/۲۸
مشکلات جامعه خودمان بس است.لبنان به ما چه ربطی دارد.خدا به هر گروهی که برای رضای خدا کار میکند کمک کنه کشور لبنان آباد بشه.
ناشناس۲۵۰۶۲۵۴۰۶:۲۹:۴۳ ۱۴۰۱/۲/۲۸
لبنان در سایه مقاومت استقلال خود را حفظ کرده ودر صورت ساز ش با اسرائیل موجودیت خود را از دست خواهد داد.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. کمی دیر نیست؟

  9. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  10. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  11. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  12. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  18. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  19. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  20. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  21. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  22. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  23. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  24. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  25. اسراییل چه باید بکند؟ 

آخرین عناوین