امیدی که در عربستان ناامید شد

گروه جهان الف،   4010227051 ۳۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

درحالی که بعد از شمارش آرای اولیه انتخابات لبنان به نظر می‌رسید که احزاب مخالف مقاومت جهت دستیابی به یک پیروزی نسبی امیدوار شده‌اند، اما این نتایج در مدت کوتاهی تغییر کرد.

 امیدی که در عربستان ناامید شد

به گزارش الف، در حالی که قرار بود نتایج انتخابات پارلمانی لبنان عصر روز دوشنبه اعلام شود اما منابع این کشور گزارش دادند که این مسئله کمی به تعویق افتاده است. اما با توجه به نتایج اولیه که در حوزه‌های انتخابیه متعدد توسط وزارت کشور لبنان اعلام می‌گردد شاید بتوان تا حدودی چشم‌انداز سیاسی و وزنه پارلمانی این کشور را پیش‌بینی کرد.

از همان ابتدا برآوردها و نتایج نشان می‌داد که حزب‌الله و جنبش امل که به عنوان 2 جریان شیعی داخل یک ائتلاف قرار دارند همه 27 کرسی شیعیان در پارلمان را در حوزه‌های مختلف همانند دوره‌های گذشته به دست آورده‌اند. اما چالش اصلی بر سر 2 جریان اصلی دیگر در این انتخابات یعنی مسیحیان و مسلمانان اهل سنت است.

در سطح اهل سنت همانطور که پیش‌بینی می‌شد در سایه تحریم انتخابات توسط جریان المستقبل و «سعد حریری» نخست‌وزیر اسبق، میزان مشارکت این مولفه در انتخابات بسیار کم بود و نسبت به دوره گذشته 15 درصد کاهش داشت.

همین موضوع موجب گشت تا روند انتخابات و نیز نتایج اولیه آن تا حدودی تحت تاثیر قرار بگیرد. در شرایطی که سفارت عربستان حتی تا لحظه پایانی و نیز هنگام برگزاری انتخابات نیز دست از تکاپو برای ترغیب سنی‌ها جهت رفتن پای صندوق‌های رای برنمی‌داشت؛ اما نتایج مورد نظر آن حاصل نشد.

کمپین «فواد سنیوره» نخست‌وزیر اسبق لبنان که به نوعی در این دوره از انتخابات جایگزین سعد حریری شده بود ، در حوزه‌های بیروت و صیدا و دیگر مناطق لبنان تحت تاثیر حضور کم سنی‌ها قرار گرفته و بسیاری از کرسی‌های خود را از دست داد و به این ترتیب بخش بزرگی از برنامه‌های عربستان برای انتخابات لبنان تا اینجا شکست خورده است.

اما درباره مولفه مسیحیان، شرایط در این دوره کمی متفاوت‌تر از ادوار قبلی بود. سمیر جعجع که بعد از حذف سعد حریری از معادلات سیاسی عربستان تبدیل به مهره اصلی این کشور در لبنان شده است تلاش دارد در غیاب حریری خود را به عنوان برجسته‌ترین رهبر ائتلاف غربگرای 14 مارس معرفی کند. وی به همین منظور در جریان انتخابات پارلمانی لبنان نیز تحت حمایت و پوشش بالای عربستان سعودی قرار داشت و از چند ماه قبل همه تلاش خود را صرفا متمرکز بر هجمه و اتهام‌زنی علیه حزب‌الله و ائتلاف آن کرده بود.

با اعلام اولیه نتایج آرای انتخاباتی در حوزه مسیحیان که به موجب آن گفته می‌شد حزب نیروهای لبنانی به ریاست سمیر جعجع 23 کرسی را در مقابل 16 کرسی جریان آزاد ملی به دست آورده است، طرفداران جعجع شادی زودهنگامی را آغاز و تصور کردند که نتیجه نهایی نیز به همین شکل خواهد بود.

در مقابل موجی از ناامیدی میان طرفداران جریان آزاد ملی که در ائتلاف حزب‌الله قرار دارند به وجود آمد و احساس کردند که ممکن است وزنه سیاسی خود در لبنان را از دست بدهند. تا ساعات پایانی عصر رور دوشنبه اوضاع به همین منوال بود اما شرایط به شکل ناگهانی تغییر کرد.

درحالی که شمارش آرای انتخاباتی همچنان ادامه دارد و در 12 حوزه از 15 حوزه لبنان به پایان رسیده، حزب نیروهای لبنانی 5 کرسی که متعلق به متحدانش بود را از دست داده و شمار کرسی‌های آن به عدد 18 رسید. درحالی که این وضعیت برای جریان آزاد ملی کاملا متفاوت بود و این جریان توانست 4 کرسی دیگر در منطقه عکار به دست بیاورد.

به این ترتیب پیش‌بینی می‌شود که فراکسیون جریان آزاد ملی با 3 کرسی متحدان خود در این دوره 22 نماینده داشته باشد، درحالی که تا این لحظه کرسی‌های حزب نیروهای لبنانی و متحدانش عدد 18 را نشان می‌دهد.

البته در این میان باید به نیروهای جدیدی که در این دوره از انتخابات پارلمانی لبنان حاضر شدند نیز اشاره کنیم؛ نیروهایی که در جریان اعتراضات اکتبر 2019 لبنان به وجود آمده و امید زیادی به کسب کرسی پارلمانی دارند. البته در سایه غیبت سعد حریری و جریان المستقبل در انتخابات، میزان آرای نیروهای مذکور شاید قابل قبول باشد اما به طور کلی شانس چندانی برای حضور پررنگ در پارلمان ندارند.

با این تفاسیر به نظر می‌رسد که فضای سیاسی لبنان در 4 سال پیش رو تفاوت چندانی با دوره قبلی نداشته باشد و حتی اگر ائتلاف حزب‌الله چند کرسی را نیز از دست بدهد موقعیت کلی این ائتلاف تحت تاثیر قرار نمی‌گیرد. البته تا پایان اعلام نتایج باید منتظر ماند به ویژه اینکه ممکن است تغییراتی در آرای مولفه مسیحیان مشاهده شود.