دانش بنیان ها توان ساخت قطعه موشک دارند اما قطعه خودرو نه؟! فاصله این طرف تا آن طرف جاده مخصوص چقدر است؟!

گروه اقتصادی الف،   4010226022 ۲۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۹ تکراری یا غیرقابل انتشار

«وقتی شما وارد جاده مخصوص تهران-کرج می‌شوید، یک طرف جاده صنایع دفاعی را می‌بینید که با اتصال آنها به شرکت‌های دانش‌بنیان موفق به ساخت پهباد با ۳۰ ساعت پرواز، ساخت موشک‌های نقطه‌زن دو هزار کیلومتری و ساخت واکسن فخرا شده‌اند اما آن طرف جاده مخصوص کارخانه سایپا و ایران خودرو وجود دارند که هنرشان این است که پراید را به تیبا تبدیل کنند!»

فاصله این طرف تا آن طرف جاده مخصوص چقدر است؟!

نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با الف گفت: بالا و پایین جاده مخصوص خیلی با هم فاصله ندارد اما وقتی یکی به دانش‌بنیان‌ها متصل می‌شود دستاوردهای خوبی را به نمایش می‌گذارد اما به دلیل عدم پیوند آن یکی نبوغ و ایده و تازگی را از آنها مشاهده نمی‌کنیم. 

علی‌اکبر علیزاده برمی، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی  با بیان اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان نیازمند حمایت مستمر هستند، گفت: تجربه نشان داده هرموقع به علم و دانش اعتماد کرده‌ایم، اثرات مثتبش لمس شده است.

نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: اتصال به دانش‌بنیان‌ها برکات بسیاری را برای اقتصاد کشور به همراه دارد اما متأسفانه بنا به دلایلی میان صنایع و دانش‌بنیان‌ها پیوند محکمی ایجاد نشده و بعضاً صنایع بزرگ رغبتی به دانش‌بنیان‌ها ندارند.

علیزاده با بیان اینکه طبق وزارت صمت، وزارت اقتصاد و وزارت جهاد کشاورزی باید مجموعه‌های اقتصادی را به دانش‌بنیان‌ها متصل سازند، گفت: اقتصادی که دانش‌بنیان باشد به شدت کم‌هزینه و کم‌خرج است و بهره‌وری را افزایش می‌دهد اما اقتصادی که دانش‌بنیان نباشد، متورم، هزینه‌زا و توسعه‌ناپذیر است. 

وی توصیه کرد: تحقق اقتصاد دانش‌بنیان با شعار و حرف امکان‌پذیر نیست بلکه باید حمایت قاطع از شرکت‌های دانش‌بنیان صورت پذیرد که این حمایت هم حمایت بانکی است و هم حمایت بروکراتیک.

به گفته وی سودهای مضاعف بانکی باید کاهش یابد و با هدف حمایت از تولید تسهیلات ارزان در اختیار دانش‌بنیان‌ها قرار بگیرد و از سوی دیگر باید روند بروکراسی تسهیل شود.

علیزاده معتقد است، وقتی تسهیلات گران با سود غیرمنطقی به صاحبات شرکت دانش‌بنیان تعلق می‌گیرد نمی‌توان انتظار داشت که تولیداتشان ارزان باشد.

وی بیان کرد: هیچ شرکت دانش‌بنیان با عدم کاهش سود تسهیلات بانکی و رفع هزارتوی بروکراسی نمی‌تواند موفق ظاهر شود و اگر هم شرکت دانش‌بنیانی بتواند ادامه بقا دهد این بقا نیمه‌جان است.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی متذکر شد: اقتصاد ما نیازمند نبوغ و ایده است، چون بدون نبوغ و ایده نمی‌توان انتظار بهبود شرایط داشت. مردم به دنبال محصولاتی هستند که تازگی داشته باشد، قیمت مناسبی داشته باشد و از کارکرد مناسب برخوردار باشد، لذا در چنین شرایطی شرکتی موفق است که با اتکا به دانش بتواند هزینه تولید را کاهش دهد، جذابیت تولید را افزایش دهد و از همه مهمتر مشتری‌مداری را در دستورکار خود قرار دهد. از طریق شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توان همه این انتظارات را برآورده ساخت اما به شرط اینکه بانک‌ها و مؤسسات مالی کشور شرکت‌های دانش‌بنیان را همراهی کنند.






دیدگاه کاربران

ناشناس۲۵۰۳۹۸۰۱۰:۱۷:۴۳ ۱۴۰۱/۲/۲۶
واقعیت این است که تعداد ماشینهای موجود در ایران، چندین برابر ظرفیت جاده ها و معابر شهری است. باید ساخت خودرو سواری متوقف و به جای آن اتوبوس، مینی بوس و کامیون تولید شود.
ناشناس۲۵۰۴۱۹۹۱۳:۰۰:۳۴ ۱۴۰۱/۲/۲۶
شوخی بدیه این دانش بنیان اساسا ما علم تولید نمی کنیم و در علوم روز دنیا حرفی برای گفتن نداریم نخبه های ما همه در اولین فرصت فرار به کشورهای پیشرفته را ترجیح می دهند کدام دانش، همه دانش دست چندم ما کپی از جهان اوله، چرا واقعیتها را نمی پذیریم ما حالا حالا باید تلاش کنیم زحمت بکشیم تا کشوری دانش بنیان شویم که خود این نیاز به بستری برای تلاش دارد افسوس که با شرایط کنونی فقط بستر کلاهبرداری ، دلالی و ... فراهم است ...
ناشناس۲۵۰۴۴۲۲۱۶:۴۸:۴۴ ۱۴۰۱/۲/۲۶
عزیزم ایران جز کشورهای برتر در قدرت علمی هست و هر بخش صنعت از کشور آن را استفاده کرد جز برترین ها جهان
تبریزی۲۵۰۴۴۰۱۱۶:۲۴:۱۰ ۱۴۰۱/۲/۲۶
سلام. من دلباخته سایپام. پراید هویت ملی ماست. پراید رو از ما بگیرن باید بی ام و و بنز و تویوتا سوار بشیم. اون موقع بی هویت میشیم، خارجی میشیم، کابوی میشیم. شما می خواین کابوی بشین؟ :)
ناشناس۲۵۰۳۹۸۵۱۰:۲۲:۱۳ ۱۴۰۱/۲/۲۶
تنها 8 کشور در دنیا خودرو ملی می سازند. بقیه کشورها از این 8 کشور یا مستقیماً خودرو وارد کرده و یا اجازه و لیسانس مونتاژ دریافت کرده اند.
ناشناس۲۵۰۳۹۸۷۱۰:۲۴:۳۱ ۱۴۰۱/۲/۲۶
بدین دست دانش بنیان 6 ماهه مازراتی به قیمت تیبا می‌سازند...
ناشناس۲۵۰۴۹۳۵۰۱:۳۰:۱۶ ۱۴۰۱/۲/۲۷
مشروط به اینکه رویه های مدیریت کلا ن کشور را اصلاح کنیم.
ناشناس۲۵۰۳۹۹۰۱۰:۲۵:۱۵ ۱۴۰۱/۲/۲۶
دوران سر هم بندی محصولاتی چون دنا، سمند، پارس، سورن بر پایه پلت فرم پژو 405 و نیز تیبا، کوئیک، ساینا بر پایه پلت فرم پراید و جا زدن آنها به جای محصول ملی به سر آمده است.
ناشناس۲۵۰۴۰۰۰۱۰:۳۱:۲۹ ۱۴۰۱/۲/۲۶
چون مدیریت آن دو دست یکی نبوده!
سعید۲۵۰۴۰۹۸۱۱:۵۴:۴۹ ۱۴۰۱/۲/۲۶
اتفاقا دست یکی است دولت
ناشناس۲۵۰۴۲۶۶۱۳:۳۸:۴۶ ۱۴۰۱/۲/۲۶
چون خروجی و هزینه به فایده برای مردم مشخص نشده
ناشناس۲۵۰۴۰۲۶۱۰:۴۹:۴۵ ۱۴۰۱/۲/۲۶
اونها هم نمی سازند وارد می کنند با چند تا واسطه و با چندین برابر قیمت
ناشناس۲۵۰۴۲۵۶۱۳:۳۰:۵۶ ۱۴۰۱/۲/۲۶
خخخخخه ساعت خواب تکنولوژی هایی که نام برد تکنولوژی خاص هست که چند کشور دارند و انحصاری هست و آزاد هم نیست
ناشناس۲۵۰۴۰۲۷۱۰:۵۰:۲۲ ۱۴۰۱/۲/۲۶
برای انجام هر کاری اولین قدم خواست و نیت است که پر واضح است این اولین قدم بخاطر استیلای مافیای قدرتمند بر بخش خودرو کشور برای تغییر اینبخش وجود ندارد . شما هم باشید مگر دیوانه اید وقتی ماشینهای بنجل و اکثراً ناشناخته چینی را می توانید به 3 تا 4 برابر قیمت آنهم با این شرایط و بدون اجبار در پشتیبانی و خودروهای فکسنی عهد بوقی سایپا و ایران خودرو را با نوبتهای یکساله و با هزار منت به خلق الله مجبور میچپانید اجازه دهید شرایط به نفع مردم تغییر کند ؟؟؟
ناشناس۲۵۰۴۰۳۵۱۱:۰۵:۲۲ ۱۴۰۱/۲/۲۶
یک چیزی انداخته اید توی دهنتان و آخرش هم مملکت رو به فنا میدید! دانش بنیان کیلویی چنده؟ این هم مثل دهها طرح شکست خورده میماند روی دستتان و البته منافع هنگفتش را به جیب میزنید! شکرتهای دانش بنیان فقط در حال کپی کاری هستند و بس!
ناشناس۲۵۰۴۳۵۸۱۵:۲۱:۳۰ ۱۴۰۱/۲/۲۶
ما که کپی ندیدیم همشون قسنت دانش وارداتی است فقط بنیانش داخلی است که شامل وام و تسهیلات
dayani۲۵۰۴۰۵۰۱۱:۱۹:۴۹ ۱۴۰۱/۲/۲۶
سود بانکها و صنایع بزرگ در همین شرایط است، اگر مجبور نباشند که نمیتوانند مجبورشان کنند، دلیلی برای تغیر وضعیت نمی بینند.
ناشناس۲۵۰۴۰۶۹۱۱:۳۳:۵۵ ۱۴۰۱/۲/۲۶
قیاس مع الفارغ است، کشور پیشرفته نظامی دنیا، روسیه است، اما هیچ کالای تجاری با کیفیت قابل رقابتی در دنیا بجز تجهیزات نظامی نمی سازد، اما آمریکا، چین، کره، ژاپن، آلمان و.... کالاهای باکیفیت قابل رقابت جهانی می سازند و البته صنایع نظامی قدرتمندی هم دارند، پس در انحصار قراردادن بازار باعث می گردد صنایع تجاری تنبل و عقبمانده شوند، اما صنایع نظامی بدلیل بودجه های بالا و عدم امکان واردات نسبتا قدرت می گیرند نه خیلی، به عنوان مثال ما هنوز امکان ساخت هواپیمایی جنگی مدرن نداریم، ما هنوز امکان ساخت ناوشکن و یا ناو هواپیما بر نداریم و .... ختم کلام، تا دولت رانتی باشد، صنایع هم رانتی و غیر قابل رقابت هستند و در این میان مدیران دولتی و وابستگانشان فربه و ملت هم قربانی می شوند
ناشناس۲۵۰۴۱۱۹۱۲:۱۶:۲۶ ۱۴۰۱/۲/۲۶
ان طرف جاده روش بازه و همه میبینن خدرو سازهای ما به جای خودرو ،گاری تحویل مردم میدن‌ ،ولی این طرف جاده روش بسته است و ... یادش بخیر من از یک شرکت دانش بنیان سیستم خورشیدی گرفتم،پنلش چینی ،اینورترش سوئدی و فقط سایه بونش ایرانی بود.
ناشناس۲۵۰۴۱۷۳۱۲:۴۷:۲۸ ۱۴۰۱/۲/۲۶
انصافا خودرو سازان داخلی ،بچه لوس نو نور و خسارت زن ،خانواده اند .
ناشناس۲۵۰۴۱۷۹۱۲:۵۰:۴۹ ۱۴۰۱/۲/۲۶
قیمت مهم است ! قیمت قیمت قیمت. در صنایع نظامی خیلی ها خیلی کارها می کنند چون قیمت تمام شده اهمیت چندانی ندارد.
حسن بک۲۵۰۴۲۳۳۱۳:۱۴:۵۸ ۱۴۰۱/۲/۲۶
تفاوت اینجاست که محصولات صنعت خودروسازی بصورت واقعی و شفاف توسط بازار محک می خورند ولی محصولات دانش بنیان خیلی وقتها در تبلیغات و اخباری با اهداف سیاسی و یا با ظاهرا ملی مطرح است . از صنایع موشکی و نظامی هم اطلاعات مستقل و دقیقی در دست عامه نیست! پس این مقایسه خیلی درست نیست!
محمد قاسمی۲۵۰۴۵۰۳۱۸:۰۳:۳۵ ۱۴۰۱/۲/۲۶
نمیدونم منتشر میکنید یا نه اما روسیه هند پاکستان کره شمالی از لحاظ تکنولوژی و سبقه نظامی بسیار از ما قدیمی تر هستند. ولی قادر به تولید خودرویی ده سال پیش در حد کره جنوبی نیستن آدرس غلط به مردم ندید ممنون
رضا۲۵۰۴۶۸۱۲۰:۵۲:۱۹ ۱۴۰۱/۲/۲۶
از نظر بنده اینطرف با اونطرف هیچ فرقی نداره فقط افتضاح اونطرف رو ما میبینیم ولی اینطرف رو به صورت حماسی دارن برای ما روایت میکنن ...باتشکر
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. علم‌الهدی: نباید بیکار نشست تا تنها دولت بیاید تلخی معیشت را از سفره مردم بردارد

پربحث‌های هفته

آخرین عناوین