رییس جمهوری که فرصت آزمون و خطا ندارد!

ابوالفضل فیضی‌خواه،   4010220022 ۱۵۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۵ تکراری یا غیرقابل انتشار
رییس جمهوری که فرصت آزمون و خطا ندارد!

بالاخره پس از مدت ها حرف و حدیث و اظهارات مختلف، ريیس جمهور با حضور در یک گفتگوی تلویزیونی از قصد دولت درباره آنچه که درست یا غلط مشهور به «حذف ارز ترجیحی» شده و شیوه اجرای آن سخن گفت. 

برخلاف برخی واکنش های سیاسی و بعضا غرض آلود درباره اظهارات رییسی آنچه رییس جمهور گفت تقریبا روشن و خالی از ابهام بود. البته مساله توفیق دولت در اجرا و برآورده شدن قصد و هدف این طرح نکته دیگری است که باید منتظر بود و نتیجه آن را دید. اما آنچه عجالتا و بر سبیل یادآوری برای دولت شایسته اشاره است این است که دولتمردان نباید فراموش کنند این نخستین بار نیست که در قوه مجریه سخن از یک «جراحی بزرگ» اقتصادی یا تعابیر اینچنینی می رود. اگر هم دولتمردان فراموش کرده باشند مردم هیچگاه نتیجه این طرح ها را از یاد نبرده اند. تقریبا از نخستین دولت پس از جنگ تا همین امروز که رییس جمهور محترم از ضرورت اجرای چنین طرح مهمی سخن گفت موضوع «واقعی کردن قیمت ها» یا «هدفمندی یارانه ها» با توجیهات ظاهرا درست محاسباتی و ریاضیاتی ، کم و بیش محل اشاره و پیگیری بوده است. هر چند دو دولت (احمدی نژاد و روحانی) این مهم را به صورت وسیع تری عملیاتی کرده اند اما متاسفانه هر دو در اجرا نقص های بسیار زیادی داشتند و عملا نه فقط اهداف بزرگنمایی شده برای این طرح ها برآورده نشد و بلکه می توان گفت به دلیل بی ارزش شدن مبلغ یارانه مردمی عملا مردم از تورم افسار گسیخته سال های بعد جا ماندند و عایدات اقتصادی متصور شده نیز نصیب اقتصاد کشور نشد و حتی در دولت قبل نیز خسارات بسیار بسیار زیادی به مردم و البته نفع های نجومی به برخی از ما بهتران رسید!

به همین دلیل به نظر می رسد تجربه جدید در دولت ريیسی نزد مردم و از منظر اقتصاد سیاسی از حساسیت زیادی برخوردار است و این دولت نمی تواند مانند دولت احمدی نژاد یا روحانی روی آزمون و خطا حساب زیادی باز کند. به تعبیر دیگر اقتصاد بیمار ما دو جراحی سنگین ناموفق را ( غیر از آزمایشات تهاجمی دیگر!)  پشت سرگذاشته و کاملا بد حال است؛ نمی توان و نباید سرنوشت این بیمار را به پزشکان غیرحاذق و سهل انگار سپرد. پایش مداوم نحوه اجرای این طرح و مداخله های به موقع و به روزکننده دولت، ضامن موفقیت آن و اقبال عمومی است و گرنه این قبیل جراحی های بزرگ نه تنها بیماری اقتصاد را بهبود نمی بخشد بلکه عملا به نابودی آن می انجامد. البته صداقت و صرافت طبع رییس جمهور در بیان اهمیت و ضرورت اجرای این طرح که به دور از تمهیدات و زمینه چینی های سیاسی حسابگرانه به نظر می رسد نوعی سرمایه برای آن به حساب می آید اما نباید فراموش کرد که  چنین تصمیمات سرنوشت سازی در تحلیل نهایی فارغ از فضیلت های شخصی و بر اساس نتایج، داوری می شوند.

 بهتر است دولت، هم در اجرا و هم در اطلاع رسانی با تمرکز و اهتمام بیشتری این اقدام بزرگ را مدیریت کند تا این نظام جدید به ثبات برسد. رقبای سیاسی نیز باید انصاف را رعایت کنند و در نظر داشته باشند که هنوز یک سال هم از بدست گرفتن قوه مجریه از سوی تیم جدید نگذشته و به خصوص برای چنین طرح های بزرگ فراسیاسی نباید به شیوه مرسوم رقابت های ناسالم سیاسی حریف را مورد تهاجم های غیر منصفانه قرار داد. دستکم هنوز وقت «انتقام سیاسی» فرا نرسیده!


    

 

دیدگاه کاربران

مهران۲۴۹۶۵۳۶۱۰:۴۴:۲۱ ۱۴۰۱/۲/۲۰
به قول عباس عبدی که رسما گفت دو پوست موز زیر پای دولت رئیسی است یک حذف ارز چهار و دویستی و دوم نگه داشتن ارز چهار و دویستی یعنی علنا اعتراف میکنند که با این ارز چهار و دویستی یه کاری با کشور کردن که هم حذفش هم نگه داشتنش برای کشور خطرناک هست یعنی این هنر فقط از دست اقای جهانگیری و دولت تدبیر برمیومد
ناشناس۲۴۹۶۵۷۵۱۱:۰۸:۴۷ ۱۴۰۱/۲/۲۰
نتایج این اقدام خسارت بار خیلی زود آشکار می شود. چون همیشه این مردم هستند که فقیرتر و بدبخت تر می شوند.
ناشناس۲۴۹۶۶۶۴۱۱:۵۹:۴۳ ۱۴۰۱/۲/۲۰
در سالهای 97 و 98 و 99 و 1400 طولانی ترین و شدیدترین تورم 75 سال اخیر را تجربه کردیم که مردم به شدت فقیر و بدبخت شدند خدا از روحانی و دار و دسته اش نگذره.
ناشناس۲۴۹۶۷۱۶۱۲:۲۹:۰۱ ۱۴۰۱/۲/۲۰
حالا دیگر دولت هیچ محدودیتی برای افزایش قیمت ها نخواهند داشت چون به بخش نامعلومی از مردم یارانه 400 هزار تومانی واریز خواهد شد به زودی ارزش 400 هزار تومان معادل 4 هزار تومان فعلی خواهد شد
ناشناس۲۴۹۶۷۸۷۱۳:۰۰:۵۷ ۱۴۰۱/۲/۲۰
یارانه برای 9 دهک مردم پرداخت شد و می تواند تسکینی بر تورم و مشکلاتی باشد که دولت قبل برای مردم ایجاد کرده است.
ناشناس۲۴۹۶۸۰۴۱۳:۰۸:۵۳ ۱۴۰۱/۲/۲۰
گندی که اصلاح طلبان زدند قجرها نزدند قیمت ارز و طلا و مسکن و خودرو و غیره را بیش از 10 برابر گران کردند و میانگین 8 سال رشد اقتصادی کشور صفر بود.
ناشناس۲۴۹۶۸۲۴۱۳:۲۲:۲۱ ۱۴۰۱/۲/۲۰
فعلا که نه شکر هست نه روغن هست نه ماکارنی هست نه روغن جامد.فقط حرف هستش
ناشناس۲۴۹۶۸۲۷۱۳:۲۳:۱۷ ۱۴۰۱/۲/۲۰
اینکه 77 میلیون 300-400 هزار تومن دریافت می کنند و فقط 5 تا 6 میلیون دریافت نمی کنند،ترفندی است که فقط به 30 درصد یا 40 درصد جمعیت پرداخت شود!
ناشناس۲۴۹۶۸۲۹۱۳:۲۴:۱۰ ۱۴۰۱/۲/۲۰
اگه یارانه ریختند، چرا نمیتونیم برداریم این یعنی چه؟؟
ناشناس۲۴۹۶۸۳۴۱۳:۲۶:۴۸ ۱۴۰۱/۲/۲۰
من کارمند دانشگاه آزاد هستم دریافتی حقوقم 6 میلیون است . تا به امروز یارانه 45 تومان را میگرفتم . الان هیچ یارانه ای برام نریختن . من با 6 میلیون حقوق جزو 10 درصد پولدار جامعه رفتم
ناشناس۲۴۹۶۸۳۷۱۳:۲۸:۱۱ ۱۴۰۱/۲/۲۰
برجام را به نتیجه می رساندید اینقدر محبور نبودید به در و دیوار بزنید .
ناشناس۲۴۹۶۸۳۹۱۳:۲۹:۳۱ ۱۴۰۱/۲/۲۰
۷۷ میلیون؟؟؟ ما از هر کسی سوال می کنیم میگه یارانه اش قطع شده. دولت اگر صداقت داره لیست کل افرادی که یارانه می گیرند را در یک سایت اعلان کنه تا مشخص بشه که راست میگه.
ناشناس۲۴۹۶۸۴۱۱۳:۳۰:۰۳ ۱۴۰۱/۲/۲۰
دولت همینجوری حساب میکنه فکر میکند همه پولدار هستند .من با دریافتی 8.5 شدم جز دهک دهم جامعه .تا ماه قبل یارانه میگرفتم این را هم قطع کردند.
ناشناس۲۴۹۶۸۹۵۱۴:۰۰:۲۱ ۱۴۰۱/۲/۲۰
دولتهای هاشمی و روحانی رکورددار جهش ارز و تورم و شاخص فلاکت در تمام دولت ها بودند بعید میدانم دولتی بتواند رکورد اینها را بشکند.
ساعت 14، سه شنبه 20 اردیبهشت۲۴۹۶۸۹۹۱۴:۰۲:۱۷ ۱۴۰۱/۲/۲۰
دلار: 29،100 تومان !!!!
ناشناس۲۴۹۷۰۶۹۱۶:۰۹:۳۵ ۱۴۰۱/۲/۲۰
خدا رو شکر ماکارونی و شکر و روغن و سایر کالاهای اساسی به وفور در تمام فروشگاههای زنجیر موجود است.
ناشناس۲۴۹۷۰۹۹۱۶:۲۸:۵۷ ۱۴۰۱/۲/۲۰
چیزی بنام برجام اصلا"دیگه نباید مطرح بشود.
ناشناس۲۴۹۷۱۰۹۱۶:۳۹:۵۳ ۱۴۰۱/۲/۲۰
روحانی مستمری بگیران حداقل بگیر تامین اجتماعی رو از دریافت یارانه معیشتی بنزین محروم کرده بود حالا اگر به حقوق های 7 و 8 میلیونی یارانه ندهند خیلی عجیب نیست.
ناشناس۲۴۹۷۱۳۳۱۷:۰۱:۲۶ ۱۴۰۱/۲/۲۰
دولت روحانی با بهانه تحریم و FATF واکسن وارد نمی کرد و سلامت مردم را به گروگان گرفته بود و روزی 700 نفر فوتی کرونا داشتیم الحمدلله امروز فوتی های کرونا 3 نفر شد.
ناشناس۲۴۹۷۱۳۷۱۷:۰۳:۳۸ ۱۴۰۱/۲/۲۰
دولت روحانی با وجود برجام با ارز 4200 کود انسانی از ترکیه وارد می کرد و اموال بیت المال را حیف و میل می کرد.
ناشناس۲۴۹۷۳۲۰۲۰:۳۳:۰۱ ۱۴۰۱/۲/۲۰
من کارمند دولتم و فقیرم و هیچ خونه و زمینی ندارم غیر از یک خودرو قدیمی. یارانه 45 تومنی من و خانمم قطع شده. فکر کنم مال ما رو قطع کردن به بقیه اضافه کردن.
ناشناس۲۴۹۶۷۲۱۱۲:۳۱:۲۴ ۱۴۰۱/۲/۲۰
تورم فعلی هم دستپخت دولت بی تدبیر قبل است.
ناشناس۲۴۹۶۷۹۰۱۳:۰۲:۴۸ ۱۴۰۱/۲/۲۰
دولت بی تدبیر قبلی هم دولت جمهوری اسلامی بود!
ناشناس۲۴۹۶۸۲۳۱۳:۲۱:۵۶ ۱۴۰۱/۲/۲۰
اونچه که رئیس جمهور محترم فرمایش کردند، پرداخت مبلغ 300 تا 400 هزار تومان به عنوان حذف یارانه کالاهای اساسی به مردم داده خواهد شد و فقط به مدت 2 ماه ادامه خواهد یافت. اما یارانه 45500 هیچ ارتباطی با این ماجرا نداشته و با ادغام اون در این یارانه، یه نوعی دولت داره این یارانه رو هم از جیب مردم میبره....!!!!!!!!!!!!!!!!! یارانه ای که مربوط به افزایش قیمت بنزین در زمان احمدی نژاد بود.
ناشناس۲۴۹۶۸۴۲۱۳:۳۰:۳۰ ۱۴۰۱/۲/۲۰
دولت بی تدبیر قبلی شبانه بنزین را 3 برابر گران کرد و 1500 هزار میلیارد تومان به اموال عمومی و خصوصی خسارت وارد کرد و عده ای بیگناه را به کُشتن داد و خط و مشی اسلامی نداشت.
ناشناس۲۴۹۶۸۵۲۱۳:۳۴:۴۶ ۱۴۰۱/۲/۲۰
دولت قبلی غربگدا بود و سیاست های صندوق بین المللی پول را اجرا می کرد و اقتصاد کشور را ته دره بُرد.
راه۲۴۹۶۹۲۰۱۴:۱۶:۰۸ ۱۴۰۱/۲/۲۰
اگه رئیسی بتونه طی ۳ سال آینده ۱۰٪ از آوار حسن فریدون را کم کنه یعنی شاهکار کرده ____ اگه بتونه ۳٪ از آب خوردن مردم رو از گروگان خیانتنامه‌ی برجام نجات بده یعنی کار خارق‌العاده کرده
ناشناس۲۴۹۷۰۹۴۱۶:۲۴:۱۵ ۱۴۰۱/۲/۲۰
اداره کردن کشور در شرایط تحریم و جنگ اقتصادی بدون برجام و FATF با وجود 1500 هزار میلیارد تومان بدهی دولت قبل شاهکار رئیسی است.
ناشناس۲۴۹۶۶۷۲۱۲:۰۳:۰۴ ۱۴۰۱/۲/۲۰
اقدام خسارت بار پرداخت ارز 4200 تومانی به دلالان بود زیرا باعث تورم لجام گسیخته در 4 سال گذشته شد.
ناشناس۲۴۹۶۷۱۸۱۲:۳۰:۳۰ ۱۴۰۱/۲/۲۰
انسولین گرون شده ، نابود کردین ملت رو ، مرده شور این ۳۰۰ هزار تومان رو ببره که چند روز دیگه ۳ میلیون جیب ملت رو خالی میکنید
ناشناس۲۴۹۶۷۸۵۱۲:۵۹:۰۲ ۱۴۰۱/۲/۲۰
در دولت روحانی چرا تعرفه های پزشکی و دارو بیش از 700 درصد گران شد ؟!
ناشناس۲۴۹۶۸۱۸۱۳:۱۸:۴۸ ۱۴۰۱/۲/۲۰
دولت روحانی با تورم لجام گسیخته و افزایش 30 برابری مالیات ها و عوارض خروج از کشور و ترغیب مردم به سرمایه گذاری در بورس جیب مردمو خالی کرد رئیسی با 10 برابر کردن یارانه ها جیب مردمو پُر کرد.
ناشناس۲۴۹۶۸۵۷۱۳:۳۹:۵۸ ۱۴۰۱/۲/۲۰
در دوران روحانی همه اقلام دارویی و خوراکی بیش از 1000 درصد گران شد اما حتی یک ریال یارانه به مردم پرداخت نشد.
ناشناس۲۴۹۶۷۲۲۱۲:۳۱:۳۷ ۱۴۰۱/۲/۲۰
این ره که تو می روی به ترکستان است! با یارانه نمی توان اقتصاد کشور را بسامان کرد داستان یارانه و گرانی و به تبع آن افت ارزش یارانه همچنان ادامه دار خواهد بود!
ناشناس۲۴۹۶۷۲۹۱۲:۳۳:۱۲ ۱۴۰۱/۲/۲۰
رفقط خوب حرف میزنند. از عمل خبری نیست. فقط وعده سر خرمن. به خدا خسته شدیم.
ناشناس۲۴۹۶۷۷۸۱۲:۵۵:۲۲ ۱۴۰۱/۲/۲۰
یارانه ها به حساب همه ی مردم واریز شد و پیامک بانک هم اومد.
ناشناس۲۴۹۶۸۳۱۱۳:۲۵:۱۸ ۱۴۰۱/۲/۲۰
سلیقه ای شده. به حساب من و چند نفر از دوستان مون واریز نشده.
ناشناس۲۴۹۶۸۵۸۱۳:۴۰:۰۷ ۱۴۰۱/۲/۲۰
پس سازمان‌نظارت و قوه قضایه کجا بودن کارشون چیه برا چی حقوق میگیرن؟
ناشناس۲۴۹۶۶۹۷۱۲:۱۳:۰۳ ۱۴۰۱/۲/۲۰
اصلاح طلبان عامل فقر و بدبختی مردم در 8 سال گذشته شدند اینها باید پاسخگوی وضع موجود باشند.
ناشناس۲۴۹۶۷۳۱۱۲:۳۳:۴۷ ۱۴۰۱/۲/۲۰
ملت رو گدا پرور کردید اینقدر دارید اسکناس بدون پشتوانه چاپ میکنید که تورم وحشتناک خواهد شد
ناشناس۲۴۹۶۷۷۲۱۲:۵۳:۵۱ ۱۴۰۱/۲/۲۰
دولت روحانی حجم نقدینگی را بیش از 10 برابر افزایش داد و 500 هزار میلیارد تومان پول بدون پشتوانه چاپ کرد علت اصلی تورم فعلی همین است در دولت جدید خلق پول متوقف شده است.
ناشناس۲۴۹۶۷۸۹۱۳:۰۲:۲۱ ۱۴۰۱/۲/۲۰
اصلاح طلبان اقتصاد کشور و معیشت مردمو نابود کردند و فقر و محرومیت را در کشور توسعه دادند نعل وارونه نزن.
ناشناس۲۴۹۶۸۷۰۱۳:۴۵:۴۳ ۱۴۰۱/۲/۲۰
يعني قبلش حجم نقدينگي 50 همت بود كه با خلق 500 همت ده برابر شد؟!!
ناشناس۲۴۹۷۰۷۴۱۶:۱۲:۵۰ ۱۴۰۱/۲/۲۰
نقدینگی در سال 92 حدود 400 هزار میلیارد تومان بود اما در پایان کار دولت دوازدهم بیش از 10 برابر شد.
سینا۲۴۹۶۷۷۶۱۲:۵۵:۰۸ ۱۴۰۱/۲/۲۰
اگر حاضر نیستی قبول کنی عامل مشکلات کشور کیست .. لطفا تقصیر را به گردن ریاست جمهور نینداز !
ناشناس۲۴۹۶۸۲۰۱۳:۲۰:۵۳ ۱۴۰۱/۲/۲۰
عمده مشکلات کشور بدلیل سوء مدیریت و ناکارامدی اصلاح طلبان در 8 سال گذشته است برای اواربرداری و بازسازی خرابی ها حداقل 4 سال زمان لازم است.
ناشناس۲۴۹۶۹۸۸۱۵:۰۰:۰۱ ۱۴۰۱/۲/۲۰
عزيز جان اين بازي اصولگرا و اصلاح طلب قديمي شده.
ناشناس۲۴۹۷۱۰۱۱۶:۳۲:۲۹ ۱۴۰۱/۲/۲۰
تا اصلاح طلب هست اشوب و فتنه و تحریم و تورم و رانت خواری هم هست.
mostafa.kamali95@yahoo.com۲۴۹۶۸۴۶۱۳:۳۱:۵۹ ۱۴۰۱/۲/۲۰
تنها راه نجات کشور و انقلاب و اقتصاد ملی کردن تمامی ثروت های حرام و نامشروع افسانه ای و گنج قارونی با اجرایی کردن قانون جامع مشروعیت سنجی اموال توسط یک شرکت خارجی چون در ایران مسول سالم و پاکی نداریم که بخواهیم انرا اجرا کند
ناشناس۲۴۹۶۵۸۷۱۱:۱۴:۵۶ ۱۴۰۱/۲/۲۰
می خواهند کوپن هوشمند به مردم بدهند!!!!!!!! اگر یکی کوپنش را گم کند، چند وقت طول می کشد که لمثنی به او بدهند؟ شما که یک کارت ملی را نمی توانید به موقع صادر کنید!!!! اگر سیستم همچون ماجرای کارت سوخت بنزین هک شود، لابد مردم باید گشنگی بکشند تا سیستم درست شود!! چه قدر هزینه صرف راه اندازی سامانه کوپن الکترونیکی می شود؟؟
ناشناس۲۴۹۶۷۳۶۱۲:۳۶:۰۰ ۱۴۰۱/۲/۲۰
حاضر نیستند از بودجه دستگاههای عریض و طویل و بی خاصیت ذره ای کم کنند تا بلکه از خلق نقدینگی کمی کاسته شود، فقط همان ارز ترجیهی را به عنوان مشکل اصلی مطرح میکنند!!!!
ناشناس۲۴۹۶۷۸۳۱۲:۵۷:۵۰ ۱۴۰۱/۲/۲۰
ارز ترجیحی عامل اصلی تورم در 4 سال گذشته بود.
ناشناس۲۴۹۶۸۳۵۱۳:۲۷:۰۲ ۱۴۰۱/۲/۲۰
دولت ها همیشه باید بودجه بدهند ولی چاپ پول برای یارانه و سوبسید و ارز بار اضافی دولت ها هست
ناشناس۲۴۹۶۸۷۴۱۳:۴۶:۴۸ ۱۴۰۱/۲/۲۰
ما 3 سال بود برای دریافت کارت ملی هوشمند ثبت نام کرده بودیم اما خوشبختانه در دولت جدید کارت ملی خود را دریافت کردیم.
ناشناس۲۴۹۶۵۹۳۱۱:۱۷:۴۴ ۱۴۰۱/۲/۲۰
با حذف ارز ترجیحی، خودی ها چون همیشه جایشان گرم و نرم باقی خواهد ماند و البته وضعشان بهتر هم خواهد شد.
ناشناس۲۴۹۶۶۵۷۱۱:۵۵:۲۱ ۱۴۰۱/۲/۲۰
ارز ترجیحی به رانت خواران و خودی ها داده می شد با حذف این رانت یارانه به عامه مردم پرداخت می شود.
ناشناس۲۴۹۶۷۳۳۱۲:۳۴:۲۳ ۱۴۰۱/۲/۲۰
رییسی با این کار تیر خلاص را بر پیکر بیجان اقتصاد ایران زد.باید منتظر تورم بالای ۱۰۰ درصد بود.تنها راه حل برون رفت از این وضعیت در کوتاه مدت فقط بر داشتن تحریم و فروش نفت میباشد تا با واردات و سرمایه گذاری شتاب فزاینده تورم کاسته شود همچنین ارزش پول ملی تقویت گردد و کسر بودجه کم گردد
ناشناس۲۴۹۶۷۸۱۱۲:۵۷:۰۸ ۱۴۰۱/۲/۲۰
تیر خلاص را روحانی به اقتصاد کشور شلیک کرد رئیسی بدون برجام و FATF روزانه 1/5 میلیون بشکه نفت می فروشد و ارز حاصله هم به کشور می اید.
ناشناس۲۴۹۶۸۳۸۱۳:۲۹:۰۳ ۱۴۰۱/۲/۲۰
از کی تا حالا حذف رانت می شود بدبختی؟ اتفاقا برو 3 سال دیگر بیا با تورم کم البته اینبار دنبال چیزهای دیگری برای تخریب هستید!
ناشناس۲۴۹۶۹۰۷۱۴:۰۸:۴۷ ۱۴۰۱/۲/۲۰
بله یارانه به مردم داده میشه ولی طبق معمول بازار می گه خب حالا که مردم پول دارن می کشیم رو اجناس واز اونجا که هیچ توان نظارتی روی بازار نیست دوباره آش همون آش وکاسه‌همون کاسه!!
ناشناس۲۴۹۶۵۹۴۱۱:۱۸:۱۴ ۱۴۰۱/۲/۲۰
اسم جهانگیری بد در رفت بابت اعلام آن وگرنه این ارز متعلق به شخص روحانی بود
ناشناس۲۴۹۶۶۶۰۱۱:۵۶:۴۶ ۱۴۰۱/۲/۲۰
هنر روحانی و جهانگیری این بود که مردم ایران را درگیر فقر و فلاکت و گرسنگی کردند.
ناشناس۲۴۹۶۸۰۲۱۳:۰۸:۱۰ ۱۴۰۱/۲/۲۰
اینکه در کامنتها مدام تقصیر این فلاکت اقتصادی را گردن روحانی و دولتش می اندازید، یک خط تبلیغاتی است که به شما ابلاغ شده! فکر نکنید مردم نمی فهمند!
ناشناس۲۴۹۶۸۳۳۱۳:۲۶:۲۸ ۱۴۰۱/۲/۲۰
وقتی در دولت روحانی ارزش پول ملی به یک دهم تقلیل یافت این یعنی مردم 10 برابر فقیر شدند درک این مطلب خیلی سخت نیست !
ناشناس۲۴۹۶۸۶۴۱۳:۴۴:۲۴ ۱۴۰۱/۲/۲۰
حتی اگر 100 سال هم بگذرد تاریخ ایران خسارات و خیانت های 8 سال گذشته را فراموش نخواهد کرد.
ناشناس۲۴۹۶۹۰۱۱۴:۰۳:۲۷ ۱۴۰۱/۲/۲۰
در سال 92 قیمت دلار 3 هزار تومان و برنج 4 هزار تومان و مرغ 5 هزار تومان و ماکارونی 500 تومان و پراید 17 میلیون بود حالا خودت بگو مقصر وضع موجود اگر روحانی نیست پس کیست ؟!
ناشناس۲۴۹۶۶۸۴۱۲:۰۷:۵۰ ۱۴۰۱/۲/۲۰
سرکوب قیمت ارز تحت عنوان ارز 4200 تومانی نشانه کم سوادی روحانی و جهانگیری بود.
ناشناس۲۴۹۶۵۹۷۱۱:۱۹:۵۸ ۱۴۰۱/۲/۲۰
توی یک جیب 100 تومان می گذارند، از جیب دیگر 10،000 تومان بر می دارند، برای انجام این کار هم هزار تا استدلال و دلیل و داستان تعریف می کنند!
ناشناس۲۴۹۶۶۶۸۱۲:۰۱:۴۹ ۱۴۰۱/۲/۲۰
روحانی چرا با وجود تورم 1000 درصدی حتی یک ریال یارانه به مردم پرداخت نکرد و گوشت و مرغ و لبنیات و غیره را از سفره های بسیاری از ایرانیان حذف کرد ؟!
مهرداد۲۴۹۶۸۱۴۱۳:۱۷:۰۹ ۱۴۰۱/۲/۲۰
یا نمیدانی درصد چیست یا نمیدانی 1000 چقذر است
ناشناس۲۴۹۶۸۳۰۱۳:۲۴:۳۷ ۱۴۰۱/۲/۲۰
وقتی قیمت همه اقلام حداقل 10 برابر گران شد یعنی تورم 1000 درصدی داشتیم.
ناشناس۲۴۹۶۸۴۳۱۳:۳۰:۴۳ ۱۴۰۱/۲/۲۰
قیمت ماشین و دلار همان 1000درصدی هست
ناشناس۲۴۹۶۸۷۹۱۳:۴۸:۵۱ ۱۴۰۱/۲/۲۰
آیا 10 برابر شدن قیمت دلار و طلا و مسکن و خودرو و موبایل به معنای تورم 1000 درصدی نبود ؟!
ناشناس۲۴۹۶۷۷۵۱۲:۵۴:۴۸ ۱۴۰۱/۲/۲۰
حالا خدا پدرشون رو بیامرزه که توی یه جیب ۱۰۰تومن میزارن، روحانی بدون اینکه توی یه جیب ۱۰۰تومن بزاره ۱۰۰۰۰۰تومن برداشت.
ناشناس۲۴۹۶۶۱۰۱۱:۲۷:۵۳ ۱۴۰۱/۲/۲۰
مسئولان یا دوستانی که می گویند چرا وضع نان و مواد خوراکی و اقتصاد و معیشت و سیاست خارجی و.. کشور به اینجا رسیده یا مانند همه سالهای گذشته نمی دانند یا خود را به ان راه می زنند. اگر می خواهید محصول خوب درو کنید باید بذر خوب کاشته باشید و از ان مراقبت کرده باشید. اگر می خواستید کار و تلاش و دانش واقعی و شایسته سالاری علمی در کشور برقرار بوده باشد باید سیستم دانشگاه عالی را سهمیه بندی نمی کردید. چند ده سال گذشته و مشخصا از زمان دهه شصت با برقرار کردن سیستم سهمیه ای که چیزی جز برتری ظاهر سالاری و خودی سالاری و داماد سالاری و رابطه سالاری و.... بر شایسته سالاری علمی نبود بدنه کارشناسی کشور را در همه زمینه پر کردیم از افراد کم سوادی که فقط مدارک فله ای دارند و دیگر هیچ. هر چه جلو امدیم از غلظت کارشناس واقعی و علم محور و دلسوز در بدنه تصمیم گیری و مدیریت کشور کم شد و به غلظت کارشناسان سهمیه ای و فله ای و ظاهر سالار افزوده گشت. اوج کار از 1384 اغاز شد و حتی دولت روحانی هم بمراتب ظاهر سالارتر از دولتهای قبلی بود ! توقع بهتر از این وضعیت را داریم؟ غیر ممکن است که با بی عدالتی محض جای نخبگان و بچه های درسخوان را برای دهها سال در دانشگاهها با این افراد درس نخوان ولی ظاهر سالار و فرصت طلب داد که حالا بدنه اصلی کارشناسی و مسئولیت و مدیریت کشور شدند و انتظار بهبود داشت. محال هست. متاسفانه حتی همان مسئولین که این سیستم و دیوار کج را بنیاد گذاشتند و حالا نتایج این کاردسازی! در دهه شصت یا دوران طلایی را در حصر و حاشیه نشینی می بینند و مانند پوتین حاضر به قبول اشتباه خود نیستند چه برسد ان کادرها! بخواهند مسیر را تغییر دهند!
ناشناس۲۴۹۶۷۶۸۱۲:۵۰:۵۳ ۱۴۰۱/۲/۲۰
طولانی ترین و شدید ترین تورم 60 سال اخیر را با وجود مدیران غربگدا در 4 سال گذشته تجربه کردیم.
ناشناس۲۴۹۶۹۱۹۱۴:۱۵:۴۰ ۱۴۰۱/۲/۲۰
ببین تا تحریمها برداشته نشه هیچ کدوم این جراحی ها اثر بخش نیست چند ماه دیگه تق این برنامه هم در میاد میخواد روحانی باشه میخواد رئیسی باشه یا هر اقتصاد دان کارکشته .
ناشناس۲۴۹۷۰۷۸۱۶:۱۶:۰۷ ۱۴۰۱/۲/۲۰
تحریم ها خنثی شده و هیچ مشکلی در فروش نفت و صادرات غیرنفتی و دریافت ارز نداریم.
ناشناس۲۴۹۶۸۱۳۱۳:۱۶:۵۲ ۱۴۰۱/۲/۲۰
احسنت. ریشه اصلی مشکلات همین است
ناشناس۲۴۹۶۸۴۷۱۳:۳۲:۳۷ ۱۴۰۱/۲/۲۰
غربگدایان عامل فتنه و اشوب و تحریم و مشکلات کشور هستن.
ناشناس۲۴۹۷۲۸۵۱۹:۵۵:۱۲ ۱۴۰۱/۲/۲۰
تمام نظراتو خوندم همگی دیدگاه سیاسی داشتن یا اینور یا اونور .آفرین بر شما که صحبت کارشناسی داشتید
ناشناس۲۴۹۶۶۱۱۱۱:۲۷:۵۷ ۱۴۰۱/۲/۲۰
ارز ترجیحی 4200 تومانی مین گذاری دولت قبل برای زمین زدن دولت جدید و نابودی مردم بود.
ناشناس۲۴۹۶۶۱۶۱۱:۳۳:۲۲ ۱۴۰۱/۲/۲۰
دولت روحانی وام های چند صد میلیارد تومانی بدون ضامن به نور چشمی ها می داد اما این دولت وام های 100 میلیونی به مردم داد دولت روحانی میلیاردها دلار 4200 تومانی را به جیب دلال ها و واردکنندگان ریخت که هیچ سودی برای مردم نداشت و کالاها با نرخ ارز ازاد بدست مردم می رسید اما این دولت این پول ها به مردم داد و بساط رانت خواران را جمع کرد.
ناشناس۲۴۹۶۷۲۸۱۲:۳۲:۵۸ ۱۴۰۱/۲/۲۰
خب اگر هیچ کس نمی تواند مشکل را حل کند پس چرا اصلا سر این که چه کسی قدرت را در دست بگیرد دعوا وجود دارد. فراموش نکنیم رییسی وعده داد با مدیریت صحیح می شود حل کرد پس باید حل کند.
ناشناس۲۴۹۶۷۹۳۱۳:۰۳:۳۳ ۱۴۰۱/۲/۲۰
زیباکلام: روحانی حتی یک وعده خود را عملی نکرد.
ناشناس۲۴۹۶۵۳۷۱۰:۴۴:۴۶ ۱۴۰۱/۲/۲۰
قبل از انجام هر کاری در سطح ملی، باید افکار مردم را قانع کرد. آیا مردم در ماجرای حذف ارز ترجیحی قانع شده اند؟!
ناشناس۲۴۹۶۵۸۴۱۱:۱۳:۳۱ ۱۴۰۱/۲/۲۰
کلا توی ایران هر اتفاقی که قراره بیوفته یه عده غر می‌زنن، اگر هم هیچ اتفاقی نیوفته دوباره همونا می‌گن چرا هیچ کسی کاری نمی‌کنه، مملکت صاحب نداره!؟
ناشناس۲۴۹۶۶۰۴۱۱:۲۴:۱۵ ۱۴۰۱/۲/۲۰
خوشبختانه افکار عمومی اقناع شده اند و از این طرح استقبال کردند.
ناشناس۲۴۹۶۵۳۹۱۰:۴۶:۳۴ ۱۴۰۱/۲/۲۰
چرا مردم باید از اجرای این طرح استقبال کنند؟ آیا خاطره خوشی از نتایج طرح های قبلی این چنینی دارند؟
ناشناس۲۴۹۶۶۰۷۱۱:۲۶:۴۹ ۱۴۰۱/۲/۲۰
مردم خاطره خوشی از طرح هدفمندی یارانه ها دارند یارانه 45 هزار تومانی تا سال 94 پول 9 کیلو مرغ بود اما در 4 سال دوم دولت روحانی پول یک شانه تخم مرغ شد.
ناشناس۲۴۹۶۶۹۰۱۲:۰۹:۳۶ ۱۴۰۱/۲/۲۰
البته الان پول یک بسته ماکرونی
ناشناس۲۴۹۶۷۳۲۱۲:۳۴:۱۸ ۱۴۰۱/۲/۲۰
افزایش قیمت ارد و روغن و ماکارونی جهانی است و فقط مربوط به ایران نیست.
ناشناس۲۴۹۶۷۶۴۱۲:۴۸:۰۶ ۱۴۰۱/۲/۲۰
دولت روحانی از تولید گندم در داخل حمایت نمی کرد و فقط بفکر واردات بود و حالا با افزایش قیمت جهانی گندم دچار مشکل شدیم.
ناشناس۲۴۹۶۸۸۳۱۳:۵۰:۳۲ ۱۴۰۱/۲/۲۰
ماکارونی در سال 92 بسته ای 500 تومان بود در پایان کار دولت روحانی بسته ای 8500 تومان شد.
ناشناس۲۴۹۶۹۲۷۱۴:۱۹:۴۸ ۱۴۰۱/۲/۲۰
در ۴سال اول روحانی نه ، اما در ۴سال دوم‌ باه چون برجام نقض شد وتحریمهایی که باعث آن احمدی نژاد بود دوباره برگشت پس تا تحریم نرود هیچ طرحی عملی نمی شود .
ناشناس۲۴۹۷۰۰۴۱۵:۱۷:۱۰ ۱۴۰۱/۲/۲۰
سرکوب قیمتی 4 سال اول می شود تورم 4 سال دوم! تحریم هم دوستان تو مسبب آن بودن 20 سال قبل با بین المللی کردن مسئله داخلی و 88 هم آشوب که اوباما تحریم برای آن وضع کرد
ناشناس۲۴۹۷۰۸۳۱۶:۱۷:۵۰ ۱۴۰۱/۲/۲۰
قطعنامه 1929 که بسترساز تحریمهای بانکی و نفتی شد نتیجه فتنه اصلاح طلبان در سال 88 بود.
ناشناس۲۴۹۶۶۵۹۱۱:۵۵:۴۷ ۱۴۰۱/۲/۲۰
من نگران مشاورانی هستم که در کنار رئیس جمهور به ایشان مشاوره میدهند همونهایی که برای رای آوردن او را قانع کردن با امیر تتلو عکس یادگاری بگیرد امیدوارم رئیس جمهور هوشیارانه جوانب کار را مورد ملاحظه قرار دهد و این جراحی بر اقتصاد بیماری که همین الانش رو به احتضار است و توان ترمیم و بازیابی خودش را ندارد منجر به مرگ اقتصاد نشود
ناشناس۲۴۹۷۱۰۳۱۶:۳۴:۵۰ ۱۴۰۱/۲/۲۰
اقتصاد ایران در دولت روحانی مُرد حالا دولت تلاش میکنه احیاء بشه.
ناشناس۲۴۹۶۵۴۵۱۰:۴۸:۰۸ ۱۴۰۱/۲/۲۰
اصلاح طلبان کشور را با 1500 هزار میلیارد تومان بدهی و 450 هزار میلیارد تومان کسری بودجه و تورم بالای 50 درصد و خزانه خالی و انبوهی از مشکلات تحویل دادند از رئیسی انتظار معجزه نداریم !
ناشناس۲۴۹۶۷۰۹۱۲:۲۶:۰۷ ۱۴۰۱/۲/۲۰
البته رییسی معتقد بود مسأله صرفا مدیریتی بوده و ربطی به تحریم ندارد. انتظار معجزه نیست اما اوضاع بهتر نشده است و تا توافق هم انجام نشود اوضاع بدتر می شود.
ناشناس۲۴۹۶۷۳۷۱۲:۳۶:۱۵ ۱۴۰۱/۲/۲۰
نتیجه برجام 100 برابر شدن تحریم ها و 10 برابر شدن قیمت ارز و طلا و مسکن و خودرو و موبایل و موادغذایی و غیره بود انسان عاقل از یک سوراخ دوبار گزیده نمیشه !
ناشناس۲۴۹۶۷۹۵۱۳:۰۴:۲۸ ۱۴۰۱/۲/۲۰
عراقچی : نتیجه برجام تحریم بیشتر بود.
ناشناس۲۴۹۶۹۳۰۱۴:۲۱:۵۸ ۱۴۰۱/۲/۲۰
اشتباه نکن نتیجه برجام نه درستش اینه نتیجه ی اجرا نشدن برجام شد افزایش گرانی وتورم .
ناشناس۲۴۹۷۰۸۵۱۶:۱۸:۳۳ ۱۴۰۱/۲/۲۰
برجام چرا بعد از گذشت 8 سال اجرا نشد ؟!
ناشناس۲۴۹۶۵۴۸۱۰:۴۸:۵۵ ۱۴۰۱/۲/۲۰
یارانه ای که امروز تحت عناوین مختلف به مردم می خواهند بدهند، 4 ماه دیگر نصف و یک سال دیگر 0.1 ارزش خودش را حفظ خواهد کرد.
ناشناس۲۴۹۶۶۲۱۱۱:۳۴:۳۷ ۱۴۰۱/۲/۲۰
در هر صورت پرداخت یارانه به مردم بهتر از پرداخت ارز 4200 به رانتخواران و دلالان است.
ناشناس۲۴۹۶۷۰۱۱۲:۱۴:۴۲ ۱۴۰۱/۲/۲۰
خود این یارانه ها و ارز 4200 عامل تورم هستند
ناشناس۲۴۹۶۷۳۸۱۲:۳۷:۱۳ ۱۴۰۱/۲/۲۰
یارانه ها از 2 ماه دیگه غیرنقدی پرداخت میشود و تورم زا نیست.
ناشناس۲۴۹۶۵۴۹۱۰:۴۹:۳۶ ۱۴۰۱/۲/۲۰
تا حالا صد بار جراحی شدیم. دیگه آش و لاش شدیم. جراحی یکبار دو بار سه بار ....
ناشناس۲۴۹۶۵۹۵۱۱:۱۹:۲۷ ۱۴۰۱/۲/۲۰
جراحی که تا الان شدید مانند نقطه در تاریکی بوده جراحی باید کامل باشد و امیدواریم این دولت عملیاتی کند
ناشناس۲۴۹۶۵۵۰۱۰:۴۹:۵۳ ۱۴۰۱/۲/۲۰
روحانی هم در سال 92 میگفت دیگه فرصت ازمون و خطا نداریم !!! اما با بی تدبیری انچنان بلایی بر سر اقتصاد کشور و معیشت مردم اورد که مغول نیاوردند.
ناشناس۲۴۹۶۵۵۳۱۰:۵۱:۲۸ ۱۴۰۱/۲/۲۰
هربدبختی سر این مردم میاورند ولی حاضر نیستند برای رفع تحریم کاری بکنند میلیونها نفر در فقر دست و پامیزنند
ناشناس۲۴۹۶۵۷۳۱۱:۰۸:۳۷ ۱۴۰۱/۲/۲۰
اتفاقا حاضریم برای رفع تحریم هرکاری بکنیم، اما به شرط اینکه مطمئن باشیم تحریمها رفع میشه، وگرنه الان سه سوته مثل ظریف میشه توافق کرد و عکس یادگاری گرفت اما دو سال دیگه دوباره باید برای رفع تحریمها تلاش کنیم، مخصوصا اینکه ترامپ می‌خواد دوباره نامزد انتخابات بشه!!
ناشناس۲۴۹۶۷۱۳۱۲:۲۸:۱۱ ۱۴۰۱/۲/۲۰
این ویژگی حقوق بین المللی هست که تضمین مشخص وجود ندارد. حالا چه ظریف باشد چه هر کس دیگری
ناشناس۲۴۹۶۷۴۳۱۲:۳۹:۴۲ ۱۴۰۱/۲/۲۰
ظریف حتی فرق بین کلمه SUSPEND(تعلیق) و TERMINATE (لغو) را نمیدانست و اینگونه برجام به خسارت محض تبدیل شد.
ناشناس۲۴۹۶۷۵۸۱۲:۴۵:۵۰ ۱۴۰۱/۲/۲۰
قراردادی که تضمین نداشته باشه 2 ریال هم ارزش نداره.
ناشناس۲۴۹۶۵۹۱۱۱:۱۶:۲۳ ۱۴۰۱/۲/۲۰
برای تحریمی که اینقدر روی اقتصاد اثر نمی گذارد روی بهبود شرایط داخل و اصلاح ساختار کار می کردید اوضاعتون این نبود
ناشناس۲۴۹۶۵۹۸۱۱:۲۰:۲۹ ۱۴۰۱/۲/۲۰
عمده مشکلات کشور به دلیل سوء مدیریت اصلاح طلبان در 8 سال گذشته است به تحریم مربوط نیست البته تحریم ها هم نتیجه فتنه و اشوب اصلاح طلبان در سال 88 بود.
ناشناس۲۴۹۶۶۷۵۱۲:۰۴:۳۵ ۱۴۰۱/۲/۲۰
هیلاری کلینتون: تحریمهای بانکی و نفتی جمهوری اسلامی در حمایت از سبزها و اصلاح طلبان بود.
ناشناس۲۴۹۶۹۴۰۱۴:۲۸:۲۵ ۱۴۰۱/۲/۲۰
اگر هدف آمریکا حمایت از سبزها بود پس باید موقع به قدرت رسیدن اصلاح طلبان تحریمها را بر میداشتندتا جایگاه اصلاح طلبان برای همیشه محکم شود. پس چرا حتی زیر توافق برجام زدند تا اصلاح طلبان زیر سوال بروند وزبان مخالفانشان دراز؟!
ناشناس۲۴۹۷۰۱۰۱۵:۲۰:۵۱ ۱۴۰۱/۲/۲۰
چون کدخدایتان از عوملشان تا تاریخ مصرفشان حمایت می کنند در ضمن این دوستان شما دنبال برجام بعدی بودن که بزرگان نگذاشتند و به همین خاطر کدخدایتان رهایتان کردن
ناشناس۲۴۹۷۰۸۷۱۶:۱۹:۵۵ ۱۴۰۱/۲/۲۰
امریکا اصلاح طلبان را فریب داد و سرشان کلاه گذاشت.
ناشناس۲۴۹۶۵۵۶۱۰:۵۳:۱۲ ۱۴۰۱/۲/۲۰
دولت روحانی بیش از 50 میلیارد دلار 4200 تومانی را به جیب دلالان ریخت و سنگ پا و دسته بیل و غذای سگ و گربه وارد کرد در حالیکه میتوانست این پول ها را در قالب یارانه غیرنقدی به مردم بدهد و گوشه ای از تورم 4 سال گذشته را جبران کند.
سوال این است:۲۴۹۶۵۵۸۱۰:۵۳:۴۰ ۱۴۰۱/۲/۲۰
پول های حاصل از حذف ارز ترجیحی که دولت نصیبش می شود، صرف انجام چه کارهایی خواهد شد؟ صرف ساخت نیروگاه اتمی، سد سازی یا.......(!). در هر صورت خیرش به مردم نمی رسد.
ناشناس۲۴۹۶۵۷۶۱۱:۱۰:۰۲ ۱۴۰۱/۲/۲۰
حساب کن نفری ۴۰۰هزار تومن در ماه برای ۸۰میلیون چقدر میشه!!
ناشناس۲۴۹۶۶۰۱۱۱:۲۱:۴۰ ۱۴۰۱/۲/۲۰
ساعت خواب ! این پول ها در قالب یارانه نقدی و غیرنقدی به مردم پرداخت می شود.
ناشناس۲۴۹۶۶۸۱۱۲:۰۶:۲۰ ۱۴۰۱/۲/۲۰
در 8 سال دولت روحانی که یارانه به مردم نداد چرا سد سازی و نیروگاه سازی و ساخت مسکن و توسعه مترو و غیره تعطیل شد ؟!
ناشناس۲۴۹۶۹۴۸۱۴:۳۰:۴۷ ۱۴۰۱/۲/۲۰
پس طرح های کلنگ خورده نیمه تمام احمدی نژاد را چه دولتی به پایان رساند ؟! هرجا رسیده بود یه کلنگ زده بود و نیمه کاره رها کرده بود .
ناشناس۲۴۹۷۰۸۹۱۶:۲۱:۱۳ ۱۴۰۱/۲/۲۰
در دولت بی تدبیر قبل بیش از 5000 کارخانه تعطیل شد و بیشتر پروژه های عمرانی متوقف شد.
ناشناس۲۴۹۶۵۶۰۱۰:۵۴:۴۵ ۱۴۰۱/۲/۲۰
یک بچه مدرسه ای هم می فهمد که مردم روزهای بسیار بسیار سخت تری در پیش دارند.
ناشناس۲۴۹۶۵۸۱۱۱:۱۱:۴۱ ۱۴۰۱/۲/۲۰
خب از بچه مدرسه‌ای بیشتر از این هم توقع نیست، مخصوصا اونایی که فکر می‌کنن توی اتاقشون یه غول مخفی شده!
ناشناس۲۴۹۶۶۰۳۱۱:۲۳:۰۶ ۱۴۰۱/۲/۲۰
روزهای سخت در دوران دولت بی کفایت روحانی بود به امید خداوند اینده روشنی در انتظار ملت ایران است.
ناشناس۲۴۹۶۵۷۸۱۱:۱۰:۱۰ ۱۴۰۱/۲/۲۰
این کار را زمان احمدی نژاد آزمودند و در شرایطی که پول نفت هم بود شکست خوردند الان هم همینطور
ناشناس۲۴۹۶۷۴۰۱۲:۳۸:۲۷ ۱۴۰۱/۲/۲۰
در زمان احمدی نژاد بله شروع شد ولی بعدش سرکوب قیمتی شد!
ناشناس۲۴۹۶۷۴۸۱۲:۴۲:۲۸ ۱۴۰۱/۲/۲۰
در زمان احمدی نژاد با طرح هدفمندی یارانه برای اولین بار بعد از انقلاب فاصله طبقاتی (ضریب جینی) کاهش یافت در دولت روحانی یارانه ها اضافه نشد و فاصله طبقاتی به شدت افزایش یافت.
ناشناس۲۴۹۶۵۸۶۱۱:۱۴:۱۱ ۱۴۰۱/۲/۲۰
غلط؟ کجای آن غلط هست که این رانت باید حذف می شد؟
ناشناس۲۴۹۶۶۱۹۱۱:۳۳:۵۲ ۱۴۰۱/۲/۲۰
این همه هیاهو در عمل، واقعی کردن یارانه ۴۵۵۰۰ تومانی است و ربطی به ارز ۴۲۰۰ تومانی ندارد! زیرا بنا بر فرمایشات آقای رئیسی، یارانه ۴۵۵۰۰ تومانی هم اکنون ۷۰۰۰ تومان ارزش دارد. یعنی ارزش آن از زمان احمدی نژاد تاکنون ۶.۵ برابر کم شده در نتیجه با ضرب این عدد در ۶.۵ به ۳۰۰۰۰۰ میرسیم.
ناشناس۲۴۹۶۶۸۲۱۲:۰۶:۴۶ ۱۴۰۱/۲/۲۰
تنها راه نجات اقتصاد تعامل با دنیاست این کارها ره به جای نخواهد برد اوضاع رو بدتر می‌کنه نه بهتر
ناشناس۲۴۹۶۷۰۶۱۲:۲۲:۰۷ ۱۴۰۱/۲/۲۰
خخخخه تجربه 60 ساله قبل که فقط 10 سال آن تحریم بودید را دیده ایم!
ناشناس۲۴۹۶۷۵۵۱۲:۴۴:۳۴ ۱۴۰۱/۲/۲۰
الحمدلله با دیپلماسی اقتصادی دولت جدید صادرات غیرنفتی 50 درصد و صادرات نفت بیش از 2/5 برابر افزایش یافته و ارز حاصله هم به کشور بر می گردد و تعامل با دنیا برقرار شده است.
ناشناس۲۴۹۶۹۶۳۱۴:۳۹:۱۲ ۱۴۰۱/۲/۲۰
فعلا قیمت نفت به خاطر جنگ پوتین به شدت افت کرده پس رو پول نفت حساب نکن
سینا۲۴۹۶۸۵۰۱۳:۳۳:۴۸ ۱۴۰۱/۲/۲۰
دقیقا همینطوره ... بدون تعامل با دنیا و دست برداشتن از تندروی های بی حاصل بهترین استاد جراحی اقتصادی کاری از پیش نخواهد برد! ربطی هم به احمدی نژاد و روحانی و رئیسی ندارد ....
ناشناس۲۴۹۷۱۰۰۱۶:۳۰:۴۸ ۱۴۰۱/۲/۲۰
بدون گدایی از خارجی ها الان بهترین فناوری ساز موشک و پهپاد و توربین ساز و.... دنیا هستیم
ناشناس۲۴۹۶۷۴۵۱۲:۴۰:۱۷ ۱۴۰۱/۲/۲۰
آقایان دولت بنزین هم باید گران شود هر سال با درصد معین وقتی 3 سال دست نزدید و تورم هم 40درصدی بوده در این 3 سال اقتصاد علم هست نه دستکاری و سیاسی کاری
ناشناس۲۴۹۶۸۲۶۱۳:۲۳:۱۵ ۱۴۰۱/۲/۲۰
قیمت بنزین در دولت قبل بیش از 4 برابر گران شد.
ناشناس۲۴۹۷۰۱۶۱۵:۲۹:۵۶ ۱۴۰۱/۲/۲۰
خوب. این ها چرا از آن تجربیات تلخ درس نمی گیرند؟
ناشناس۲۴۹۶۹۴۲۱۴:۲۸:۵۲ ۱۴۰۱/۲/۲۰
تزریق پول بدون کار کردن خود عامل گرانی است دولت به جای افزایش یارانه باید جلوی تورم را بگیرد و سپس حقوق های اندک کارگران و کارمندان و بازنشستگان را ترمیم کند.
ناشناس۲۴۹۶۹۴۵۱۴:۲۹:۱۳ ۱۴۰۱/۲/۲۰
اقایانی که بخاطر حیف ومیل چند میلیارد دلار چنگ ودندان بروی هم میکشید لطفا ازخواب بیدار شوید بخاطر سیاستهای غلط دهه های گذشته کشور هزاران میلیارد دلار از دست داده ودهها سال عقبگرد کرده است و متاسفانه این سیاست ها کماکان با جدیت ادامه دارد ومردم را با حذف یا ادامه ارز ۴۲۰۰ تومانی سر کار گذاشته اند
سامان۲۴۹۶۹۸۵۱۴:۵۷:۰۹ ۱۴۰۱/۲/۲۰
افرادی که یارانه نمی خواهند آن را در اختیار افراد نیازمند قرار دهند. اگر از نظر شما این مبلغ کم است کار خیلی ها را می تواند راه اندازد.
ناشناس۲۴۹۷۰۱۹۱۵:۳۰:۵۱ ۱۴۰۱/۲/۲۰
نتیجه مشخص است بی ارزش شدن پول ملی تورم گرانی کاهش قدرت خرید مردم گسترش فقر تامین کسری بودجه دولت از جیب مردم فقیر گسترش نارضایتی ....مشکل اصلی اینست که سیاستهای کلی داخلی وحارجی کشور در جهت خدمت به اقتصاد مردم نیست
ناشناس۲۴۹۷۲۴۱۱۹:۰۶:۰۸ ۱۴۰۱/۲/۲۰
چهار سال دیگه که دلار شد ۱۰۰ هزار اون وقت صحبت از ارز ۲۵ هزاری ترجیحی و حذف اون می کنند . این چرخه تا ابد ادامه دارد
ناشناس۲۴۹۷۳۴۵۲۱:۰۷:۱۱ ۱۴۰۱/۲/۲۰
ما كماكان منتظر تحقق وعده تورم تك رقمي وساخت ساليانه يك ميليون مسكن هستيم
ناشناس۲۴۹۷۶۸۱۰۸:۰۸:۵۶ ۱۴۰۱/۲/۲۱
آقای رییس جمهور اگه من دارم دوجا کار میکنم برای اینه که بتونم قسطامو بدم.. که شرمنده این و اون نشم... منی که از همه تو این شرایط مستحق ترمو یارانمو قطع کردی. واقعا چرا من نباید جز 72 میلیونی باشم که یارانه بگیره.. انصافت کجاست آخه
fdsfsdgf۲۴۹۷۶۹۱۰۸:۲۱:۴۴ ۱۴۰۱/۲/۲۱
چرا نباید ا هم مشمول دریافت یارانه باشیم؟؟ اینکه منو خانمم داریم باهم کار میکنیم که قسطامونو بدیم، باید اینطوری جواب میدادین؟؟؟؟ هدفمندی ثابت کنه برای من، وگرنه خودش داره از منو برمیداره
صمصام۲۴۹۷۶۹۵۰۸:۲۳:۱۰ ۱۴۰۱/۲/۲۱
رابطه بین یارانه 400 هزار تومانی و قیمتها در ایران مانند رابطه مرد چاق و شهر هیروشیما است حالا صبر کنید امروز بعد از حدود 30 سال با درب بسته نانوایی مواجه شدم که چند دهه هر روز صبح ازش نان میخریدم ! دوستانی که اطلاعات دارند خوب میدانند یعنی چی !
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

آخرین عناوین