مهندس عمران موفق چه مهارت هایی باید داشته باشد؟

گزارش بازرگانی،   4010218023

مهندس عمران فردی است که به کار مهندسی عمران، برنامه‌ریزی، طراحی، ساخت‌وساز، حفظ و ایجاد زیرساخت‌ها و حفاظت از سلامت عمومی و محیطی می‌پردازد. مهندسی عمران یکی‌از شاخه‌های رشته‌ی مهندسی است که به طراحی و نگهداری و ساخت سازه‌های طبیعی و مصنوعی ازجمله جاده‌ها، پُل‌ها، کانال‌ها، سدها و ساختمان‌ها می‌پردازد. جالب است بدانید مهندسی عمران بعداز مهندسی جنگ یا مهندسی نظامی (مدیریت و طراحی مانورها، عملیات و مسائل مرتبط با آن‌ها) قدیمی‌ترین نظام مهندسی به‌شمار می‌آید.
اگر بخواهیم ریشه‌ی این رشته را بررسی کنیم احتمالاً به ۲۰۰۰ تا ۴۰۰۰ سال پیش‌از میلاد مسیح می‌رسیم. آغاز این فعالیت در آن زمان در مصر باستان و میان‌رودان بوده است. هنگامی‌که انسان‌ها زندگی عشایری را رها کردند، نیاز به ساخت‌وساز جهت تأمین سرپناه پدید آمد.

اکنون که با پیشینه‌ی رشته‌ی مهندسی عمران آشنا شدیم، به معرفی شغل مهندسی عمران و تخصص ویژه‌ی مهندسان آن می‌پردازیم. باید بدانیم که افراد در این شغل امکان انجام پروژه را با ارزیابی سرمایه اولیه، نیازهای سازه و کاربردی بودن طراحی تضمین می‌کنند.

رشته‌ی عمران رشته‌ی بسیار وسیعی است و گرایش‌ها و زیرمجموعه‌های متنوعی دارد. اغلب مهندسان عمران دارای مدرک دانشگاهی این رشته هستند که تحصیل در آن به‌مدت ۳تا ۵ سال زمان می‌برد. چند نمونه ‌از تخصص‌های ویژه‌ی این رشته، مهندسی سازه، مهندسی ژئوتکنیک، مهندسی آب، مهندسی مواد ساختمانی، مدیریت پروژه، مهندسی راه، مهندسی محیط زیست و... است.

وظایف مهندس عمران چیست؟

  • ارتباط برقرار کردن با طیف گسترده‌ای از مشتریان، تأمین‌کنندگان، پیمانکاران کوچک و بزرگ و معماران
  • حل کردن هرمشکلی که در فرآیند طراحی و توسعه پروژه‌ها رخ می‌دهد.
  • نظارت کردن بر خرید تجهیزات و مواد اولیه لازم برای پیش‌برد پروژه‌ها.
  • تضمین دادن برای اینکه پروتکل‌های ایمنی و سلامت پروژه‌ها مانند قوانین دیگر کار رعایت شود.
  • ارزیابی کردن پایداری پروژه‌ها و تأثیر زیست‌ محیطیشان
  • به پایان رساندن پروژه‌های عمومی سر وقت و در محدوده‌ی بودجه‌‌ای که به آن کار اختصاص داده شده است.

یک مهندس عمران موفق، به ترکیبی از تجربه و مهارت‌های خاصی نیاز دارد تا بتواند وظایفش را به‌ بهترین شکل ممکن انجام دهد. همان‌طور که پیش‌تر گفتیم، افراد برای ورود به این شغل به حداقل مدرک کارشناسی
این رشته نیاز دارند. بعد از آن نیز باید آزمون‌های نظام مهندسی را با موفقیت پشت سر بگذارند تا به‌عنوان یک مهندس کارآموز یا کارورز شغل مهندسی عمران مشغول به کار بشوند. برای اطلاع از فرصت های شغلی مهندس عمران می توانید آگهی های استخدام تهران و سایر استان ها را از سایت ایران استخدام دنبال کنید.

مهندسان عمران در این دوره‌ی کارآموزی، بیشترین تمرینشان را خواهند کرد و می‌توانند تجارب مورد نیاز برای شروع کار مستقل خود را به‌دست آورند. گفتنی است که کارشناسان این رشته پس از آنکه چند سال در بازارهای مبتدی مهندسی عمران کار کردند و تجربه به دست آوردند و حرفه‌ای شدند، می‌توانند در آزمون‌های مهندسی حرفه‌ای شرکت کرده و درصورت قبول شدن، مدرک کارشناسی ارشد مهندسی عمران را دریافت کنند.

مهندس عمران موفق کیست؟

یک مهندس عمران موفق همیشه سعی می‌کند مفاهیم پشت هر بحث را درک کند. فعالیت‌های فوق برنامه‌ای را انجام بدهد که با رشته‌اش مرتبط است و به بهتر شدن کارش کمک می‌کند. وی تمرکز خود را بر روی مقررات و آیین‌نامه‌ها می‌گذارد و به خوبی آن‌ها را می‌آموزد. همچنین بزرگترین نرم‌افزار مربوط به رشته‌ی مهندسی عمران را یاد می‌گیرد تا به موفقیت بیشتری نسبت به دیگران برسد. مهندس عمران موفق کسی است که اوقات فراغت خود را نیز به کار در یک شرکت مهندسی یا زیر نظر هر متخصصی می‌گذراند و به این شیوه کارآموزی می‌کند. وی کتاب‌های مهندسی عمران و فیلم‌های آموزشی و سایر منابع مربوط به شغل خود را جمع‌آوری و مطالعه می‌کند.
اگر فردی می‌خواهد یک مهندس عمران موفق بشود باید بداند که تجربه حرف اول را می‌زند پس نباید از شکست‌ها و نواقص کار ناراحت بشود. درنهایت مهندسی در کار خود موفق خواهد شد که در زمینه‌ی کارایی هزینه هم خبره باشد و از هزینه‌های مربوط به کار خود آگاه باشد.

مهارت‌های کاربردی در شغل مهندسی عمران

یک مهندس عمران مانند هرکس دیگری برای موفقیت در کار و حرفه‌ی خود نیازمند کسب مهارت‌های ویژه‌ای است (مهارت‌هایی افزون ‌بر آنچه که هرروزه می‌آموزد) و از این‌ طریق دانشش را به‌روز ‌کند. بنابراین درادامه تعدادی از این مهارت‌های ویژه و کاربردی برای مهندسان عمران را نام می‌بریم:

مهارت‌های ریاضی:
مهندسان عمران از اصول پیشرفته مثلثات، هندسه، محاسبات عددی و دیگر مهارت‌های ریاضی در تحلیل، طراحی و ارزیابی پایانی پروژه‌ها استفاده می‌کنند. اندازه و اهمیت پروژه‌های عمرانی که مهندسان نسبت به آن‌ها مسئولند، ضرورت محاسبات دقیقشان را مشخص می‌کند.

مهارت‌های رهبری:
به‌عنوان فردی که در شغل مهندسی عمران مشغول به کار است، مسئولیت کارهای گروه از طراحی تا تکمیل به عهده‌ی فرد قرار دارد. بنابراین مهندس عمران باید بتواند گروه را به خوبی مدیریت و رهبری کند. همچنین از متخصصان متفاوتی مانند تکنسین‌ها، مدیران ساخت و ساز و نقشه‌برداران کمک بگیرد و همه را تا پایان پروژه‌ها و به ثمر نشستن راهنمایی کند.

مهارت‌های تصمیم‌گیری:
با در نظر گرفتن اهداف بسیاری که در زیربناها و نظام پروژه‌ای در بخش‌های عمومی و خصوصی وجود دارد، یک مهندس عمران نیاز دارد تصمیمات جدی و مهمی بگیرد. از آنجایی که همیشه چالش‌های گوناگونی بر سر راه مهندس عمران وجود دارد وی باید بتواند بودجه و زمان لازم برای اتمام کار را مدیریت کند و برای رسیدن به این مهم نیازمند تصمیم‌گیری‌های به جا و به موقع است.

مهارت‌های حل مسئله:
در شغل مهندسی عمران، فرد باید بتواند از مهارت‌های یادشده و تجارب اندوخته‌ی خود استفاده کند تا بهترین و به‌جاترین راه‌حل‌هایی که صرفه‌ی اقتصادی هم داشته باشند، را به کار گیرد.

مهارت‌های فناوری اطلاعات:
پروژه‌های مدرن و امروزی از نرم‌افزارهای کامپیوتری برای توسعه‌ی طراحی‌های پیچیده استفاده می‌کنند. از این رو مهندسان عمران نیاز دارند در برنامه‌های خاص کارشان، تخصص و مهارت داشته باشند.

مهارت‌های ارتباطی:
مهندسان عمران به روابط همیشگی با افراد گوناگون نیازمند هستند. این افراد می‌توانند پیمانکاران یا رئیس‌های مدیریتی باشند. برای تمام کردن یک پروژه طبق برنامه‌ی مشخص‌شده یک مهندس عمران باید بتواند اطلاعات و نظراتش را چه به صورت کتبی و چه شفاهی به دیگران انتقال داده و مسائل گوناگون و مورد نیاز را ساده و آشکار توضیح بدهد. به‌گونه‌ای که آن دسته از افراد هم که پیش‌زمینه‌ی حرفه‌ای و فنی ندارند متوجه توضیحات او بشوند.

مهارت‌ داشتن چند وظیفه همزمان:
در این شغل، معمولاً افراد به صورت همزمان بر روی چند پروژه کار می‌کنند. این مهندسان باید بتوانند زمان و کارشان را اولویت‌بندی کنند و اهمیت جزئیات هر پروژه را مدّ نظر داشته باشند و از توجه به نکات کلیدی هر کار غافل نشوند.

محیط کار مهندس عمران

هرچند محیط کار مهندسان عمران به داشتن یک دفتر یا شرکت منحصر می‌شود اما آن‌ها همیشه در محیط دفتری و اداری خود مشغول به کار نیستند. بلکه بستگی به پروژه‌ا‌ی دارد که انتخاب می‌کنند. مهندسان عمران باید بخشی از زمان کارشان را در کارگاه‌های ساختمانی و محیط پروژه‌ی خود بگذرانند و به صورت حضوری پیشرفت کار را ارزیابی کنند. درکل محیط کاری مهندسان عمران ویژگی‌های زیر را دارد:

  • کار دفتری و پشت میز نشستن جلوی یک کامپوتر برای مدتی طولانی
  • ارتباط همیشگی با کارگران، تأمین‌کنندگان، پیمانکاران، مدیریت، مأموران اداری و مردم
  • بازدید‌های منظم از کارگاه‌های ساختمانی
  • ساعات کاری معمولی با گاهی اضافه‌کاری

سخن پایانی

شما نیز اگر به ‌دنبال شغل مهندسی عمران هستید می‌توانید به کاریابی مجازی ایران استخدام مراجعه کرده و آگهی های استخدام مهندس عمران را جستجو نمایید. پس از مطالعه شرایط می توانید از طریق سیستم رزومه ساز رایگان ایران استخدام برای خود رزومه ای حرفه ای ساخته و برای کارفرمایان ارسال نمایید.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین