شیوه غلط کشاورزی دلیل نابودی منابع آبی

گروه اقتصادی الف،   4010215002 ۲۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

رییس اتحادیه بارفروشان تهران می گوید علت نابودی منابع آبی و خشکسالی در کشور ما  شیوه غلط کشاورزی است و راه حل نجات از کم آبی، کشت جایگزین است.

مصطفی دارایی نژاد در گفتگو با الف یادآور شد: در ایران سالانه ۸۶ میلیارد متر مکعب آب مصرف می شود که در قبال آن ۷ میلیارد دلار صادرات انجام میشود که در مقایسه با مقدار آبی که مصرف شده اصلا به صرفه نیست. برزیل  که چهارمین کشور صادرکننده محصولات کشاورزی دنیاست ،۳۹ میلیارد متر مکعب آب مصرف می‌کند و در قبالش ۵۵ میلیارد دلار کسب درامد دارد. از این آمار نتیجه گرفته می شود که علت نابودی منابع آبی و خشکسالی در کشور ما  شیوه غلط کشاورزی است. 

 وی تاکید کرد: راه حل نجات از کمبود آب این است که کشت جایگزین به کشاورزان داده شود. کشت هایی مثل هندوانه را در کشورهای اطراف مثل ازبکستان ترکمنستان و افغانستان که آب بیشتری دارند، آنجا انجام دهیم و به جای آن در کشور محصولاتی را کشت کنیم که به صرفه تر هستند.با این روش میوه ای مثل هندوانه را از آنجا باقیمت کیلویی ۴ هزار تومان وارد میکنیم و مهم تر آنکه اینگونه منابع آبی ما حفظ شده است چرا که باید برای ۲۰ سال آینده و محیط زیست پاسخگو بود.

رییس اتحادیه بارفروشان تهران با بیان اینکه فقط در کشت هندوانه آب زیادی مصرف می شود گفت ما در گلخانه‌ها مشکل آب نداریم  و حدود ۶۰ درصد باغها و زمینهای کشاورزی ما با آبیاری قطره ای کار می کنند اما با این وجود در هیچ جای دنیا این چنین آب مصرف نمی‌شود.چاه های ما به خاطر کشاورزی در حال خشک شدن است که در آینده صدمات جبران ناپذیری به محیط زیست و کشاورزی ما خواهد زد.ما می توانیم اکنون پیشگیری کنیم که اتفاقات بدی در آینده نیفتد.

دارایی نژاد در ادامه گفت: چون در کشور الگوی کاشت نداریم هرسال در محصولاتی مثل سیب زمینی پیاز و گوجه با چالش مواجه میشویم.برای مثال پارسال هویج تا کیلویی ۳۰ هزار تومان رسید امسال انقدر هویج کاشتند که در میدان تا کیلویی دو یا سه هزار تومان هم پایین آمد! 

وی تاکید کرد: باید الگوی کشت را به کشاورز آموزش داد و بررسی کرد که می بایست چه کاشتی داشته باشد که هم نیاز داخل برطرف شود و هم کشاورز ضرر نکند و صادرات هم دچار مشکل نشود.برای نمونه ،سالانه ۵ و نیم میلیون تن کشت سیب‌زمینی داریم که سه میلیون تن نیاز داخلی ماست.باید برای باقیمانده دو و نیم میلیون تن برنامه صادرات ریخته شود که کشاورز هم ضرر نکنند. وقتی فقط برای یک میلیون تن برنامه صادرات ریخته شده اجازه نداریم که بگذاریم کشاورز بیشتر کشت بکند که روی دستش بماند.

دارایی نژاد تصریح کرد: طبق فرمایشات رهبری و نامگذاری امسال، باید شرکت های دانش بنیان در کنار کشاورزان سنتی قرار بگیرند و کشاورزی علمی انجام شود. این گونه نه تامین نیاز داخل دچار مشکل میشود، نه کشاورز ضرر می کند ،نه منابع آبی تمام می‌شود و نه صادرات به مشکل برمیخورد.و این امر کمک میکند در این اوضاع اقتصادی ارزآوری داشته باشیم. 

رئیس اتحادیه بارفروشان گفت: اتفاق اشتباهی چندی پیش افتاد که می خواستند جلوی صادرات گوجه و پیاز و بادمجان را بگیرند. اما مجلس ورود کرد و این کار را غیر قانونی دانست. چون اگر بنا به محدودیت صادرات بود، باید از قبل اعلام می‌کردند که کشاورز آن محصولات را نکارد. زمانی که  قرارداد می بندیم که هزار تن گوجه به عراق صادر کنیم وقتی این کار محدود شود، صادرکننده های ما باید ضرر و زیان پرداخت کنند و طرف ما به ما اعتماد نمی‌کند و بازار صادرات را ازدست میدهیم. باید توجه داشت ترکیه  درصدد جایگزین شدن بازار ایران است.چون هیچ جای دنیا کیفیت و طعم محصول ما را ندارد مزیت رقابتی داریم.

 



دیدگاه کاربران

ناشناس۲۴۸۹۴۸۸۰۹:۵۷:۴۲ ۱۴۰۱/۲/۱۵
تمام شد مرد مومن پنجره اصلاح الگوی کشت سالهاست بسته شده وضعیت دریاچه های و رودخانه ها و سرچشمه ها و قنات ها و آبخوان های خشک شده را نمی‌بینید؟
ناشناس۲۴۸۹۸۲۲۱۵:۱۳:۰۸ ۱۴۰۱/۲/۱۵
بنزین را هم در یک روز تعطیل گران کردند و عید مردم را عزا کردند آرد را هم در چند روز تعطیلی عید فطر گران کردند ظاهرا مسولان درس عبرت نگرفته اند و یا واقعا اهدافی را دنبال میکنند
ناشناس۲۴۸۹۸۹۳۱۶:۲۴:۵۵ ۱۴۰۱/۲/۱۵
از مسولان کشور درخواست میشود مسله آرد را طوری مدیریت کنند که مانند مسله بنزینی نشود
واعظان در خلوت۲۴۹۰۰۸۴۱۹:۲۷:۳۱ ۱۴۰۱/۲/۱۵
شما نگاهی به اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس بیندازید قشنگ به عمق فاجعه پی می برید .
ناشناس۲۴۸۹۴۹۹۱۰:۲۶:۳۴ ۱۴۰۱/۲/۱۵
اشتباه کشاورز نیست بی سوادی وغیر تخصصی و بی برنامه بودن مدیریت منابع آب کشور است
ناشناس۲۴۸۹۵۳۵۱۰:۵۰:۴۲ ۱۴۰۱/۲/۱۵
چالش عجیبیه در مدیران کشور که حتی وقتی مسئله را درست تشخیص میدهند در ارائه راه حل بیراهه میروند!!!
ناشناس۲۴۸۹۵۵۹۱۱:۰۹:۵۲ ۱۴۰۱/۲/۱۵
سیستم دولتی فشل همین عاقبت هم دارد. فقط حقوق میگیرند برای چه معلوم نیست.
ناشناس۲۴۹۰۳۸۰۰۰:۳۸:۵۹ ۱۴۰۱/۲/۱۶
تمام دنیا وظیفه دولتها همین است مگر مدیریت منابع کشور را به بخش خصوصی واگذار میکنند!!!!؟؟؟
ناشناس۲۴۸۹۵۶۴۱۱:۱۹:۴۲ ۱۴۰۱/۲/۱۵
تولید هر کیلو هندوانه به 300 لیتر آب نیاز دارد. تولید گوجه فرنگی، خیار، پیاز، سیب زمینی ... هم نیاز به آب فراوان دارد. چرا در این شرایط بی آبی، ایران شده بزرگترین صادر کننده محصولات کشاورزی در منطقه؟ چرا هر روز چند هزار کامیون میلیونها لیتر آب مجازی از ایران خارج می کنند؟ ارز این صادرات تو جیب های چه کسانی واریز می شود؟؟؟
ناشناس۲۴۹۰۱۴۹۲۰:۳۱:۰۶ ۱۴۰۱/۲/۱۵
تولید هر کیلو هندوانه فقط ۲۰ لیتر آب لازم داره. اطلاعات غلط به مردم ندین.
ناشناس۲۴۸۹۶۱۶۱۲:۰۴:۱۷ ۱۴۰۱/۲/۱۵
" شيوه غلط كشاورزي » !! ---------- --- « اگر دردُم يكي بودي چه بودي » !! --- خدا بد نده احمد آقا ! ... خداي نخواسته طوري شده ؟ -- ميگم اگر درد يكي باشه ، خب ، قابل تحمله . اما اگر چند تا شد ...ميگم آقا حبيب ! اگر فقط تنها شيوه كشاورزي غلط بود ، مي شد كاري كرد ، اما متاسفانه شيوه هاي ديگر هم اشكال داره ... مشكل داره ، يكي و دوتا كه نيست !! -- از چي صحبت ميكني احمد آقا ؟ ... ببينم مشكلي پيش اومده ؟ -- هيچي باباجان ! ... هيچي ! ... با خودم بودم ! ....احوال شما چه طوره حبيب خان ؟
ناشناس۲۴۸۹۶۲۲۱۲:۱۳:۰۶ ۱۴۰۱/۲/۱۵
فقط کشاورزی نیست،مصارف خانگی هم درست نیست،الگوی مناسبی برای آن نداریم ساختمان سازی،آبیاری برخی پارکها،نظافت هفتگی مجتمع‌های مسکونی،شستن کوچه،ماشین،پارکینگ،حیاط و...همه با آب تصفیه شده و نبود هیچ قانونی برای آن،منابع آبی را نابود کرده است.
ناشناس۲۴۹۰۸۵۰۱۳:۰۰:۲۰ ۱۴۰۱/۲/۱۶
ضمنا اضافه کنید موارد ذیل را که باعث هدر رفت آب شرب میشود: 1- پوسیدگی و فرسودگی زیاد شبکه لوله های آب شهری و غیره 2- غیر استاندارد نبودن تمامی شیرآلات،سیفونهای دستشویی، نوع لوله کشی های آب و شوفاژها خصوصا اتصالات آنها ، شناورهای کولرها و غیره
خسرو سلجوقی۲۴۸۹۶۳۳۱۲:۱۸:۱۲ ۱۴۰۱/۲/۱۵
طرح مطالعاتی انتقال آبهای شمال رشته کوه البرز شامل آبهای شیرین بارندگی در فصول بارش و آب شور دریاچه خزر در زمان نبود بارندگی به جنوب رشته کوه البرز و مدیریت کشاورزی کشور و ایجاد دو میلیون شغل پایدار را ببینید. کانال تلگرامی بهره‌وری آب https://t.me/+J6P7-1ecFNlmYTg0
محمدزارع۲۴۸۹۶۶۱۱۲:۴۸:۰۶ ۱۴۰۱/۲/۱۵
فقط حرف پس کی مسولین حوزه آب وکشاورزی میخوان راهکار بدن بخش مرودشت خشکسالی داره بیداد می‌کنه اما جلو کشت برنج نمگیرن زنگم به جهاد زدیم میگن به ما ابلاغ برنامه نشده از استان
ناشناس۲۴۸۹۶۸۷۱۳:۱۵:۱۹ ۱۴۰۱/۲/۱۵
در خبر ها آمده بود كه تركيه روزانه يك عالمه هندوانه از ايران وارد مي كند كه خودشان با توجه به مصرف بالاي آب براي كشت هندوانه . آب هاي زير زميني و آب هاي روزميني خودشان را مثل تخم چشم نگهداري كنند تا مبادا يك قطره ، ...حتي يك قطره از آن به هدر رود ... الله اكبر ... الله اكبر كبيرا ..و لابد ماهم خوشحال هستيم كه صادرات داريم و هندوانه صادر مي كنيم !! ... خب ديگه به اين كار تركيه مي گويند « سياست » ...البته سياست در شاخه « «كشاورزي » !! ... حالا كار به سياست اقتصادي تركيه هم نداريم !!
ناشناس۲۴۸۹۷۱۲۱۳:۳۵:۱۵ ۱۴۰۱/۲/۱۵
مشکل اصلی این هست که به دنبال خودکفایی کشاورزی هستید.ایران توان خودکفایی در زمینه خوراک را ندارد.تلاش برای این امر نتیجه اش همین نابودی منابع آب کشوراست.
ناشناس۲۴۸۹۷۴۶۱۳:۴۶:۲۵ ۱۴۰۱/۲/۱۵
آبیاری قطره ای هم بعلت بالارفتن قیمت لوله و اتصالات خارج از توان کشاورزان شده حتی وام کشاورزی هم دیگر اقتصادی نیست برای جبران هزینه .
شاهین۲۴۹۱۱۵۵۱۸:۵۵:۲۳ ۱۴۰۱/۲/۱۶
همشهری عزیز اشتباه نکن در تمام کشور های پیشرفته که حرف اول را در طیف کشاورزی میزنند از لوله های پلاستیکی فشار قوی استفاده میکنند دیگر استفاده از لوله های فلزی منسوخ شده
علی۲۴۸۹۸۴۴۱۵:۳۷:۰۶ ۱۴۰۱/۲/۱۵
کو پس کی انجام میدن . بخدا آب زیر زمین نابودشده.ماکشاورزیم داریم سکته میکنیم ازین بی مدیریتی جهاد کشاورزی
علیرضا۲۴۸۹۸۸۳۱۶:۱۱:۱۴ ۱۴۰۱/۲/۱۵
هندوانه تو کشورهای خارجی خیلی گرونه و بصورت قاچ فروخته میشه. بدلیل آب بر بودن .
سید۲۴۹۰۲۸۱۲۲:۴۹:۱۲ ۱۴۰۱/۲/۱۵
خواستم کامنت بگذارم دیدم الحمدلله دوستان جوابهای خیلی خوبی داده اند.
رضا۲۴۹۰۲۸۷۲۳:۰۷:۴۰ ۱۴۰۱/۲/۱۵
این همه نفت معادن خارج میکنین کشور دچار مشکل نمیشه .واسه اب کشاورزی رو کشاورزا بد بخت فشار میارن ک فقط پول و جریمه بگیرین
ناشناس۲۴۹۰۵۶۳۰۸:۳۱:۳۴ ۱۴۰۱/۲/۱۶
ایران منطقه خشکی است به جای صادرات صیفی جات ومیوه جات و خشکبار اقلام پتروشیمی صادرات کند
هادی۲۴۹۰۹۵۱۱۴:۵۲:۵۲ ۱۴۰۱/۲/۱۶
ما کشاورزان هم میدونیم غلطه شیومون .وقتی مدیر جهاد شخصا داره با ملخ مبارزه میکنه بهتر از این توقع نمیره
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

    2. بازی با کلمات

    3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

    4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

    5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

    6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

    7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

    8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

    9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

    10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

    11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

    12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

    13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

    14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

    15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

    16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

    17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

    18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

    19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

    20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

    21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

    22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

    23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

    24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

    25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

    آخرین عناوین