متحدان و رقبای حزب‌الله در انتخابات پارلمانی لبنان چه کسانی هستند؟

گروه جهان الف،   4010202098

عضو فراکسیون پارلمانی حزب‌الله ضمن تشریح برنامه انتخاباتی این جنبش، خاطرنشان کرد که متحدان حزب‌الله یک نسخه کپی شده از این جنبش نیستند و در پاره‌ای از موارد نظرات متفاوتی دارند.

 

به گزارش فارس، «حسین الحاج حسن»، وزیر سابق و عضو فراکسیون پارلمانی جنبش حزب‌الله لبنان در مصاحبه‌ای اختصاصی با شبکه «الجزیره» که امروز (جمعه) منتشر شد، به سؤالات مختلفی درباره انتخابات پارلمانی این کشور، روابط حزب‌الله با گروه‌های سیاسی و همچنین پاره‌ای از مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی پاسخ داد.

الجزیره: حزب‌الله چگونه به آغاز انتخابات می‌نگرد؟ در کنار چه کسانی و علیه چه کسانی وارد این نبرد انتخاباتی خواهد شد؟

حسین الحاج حسن پاسخ داد: «ما به طور عادی با مسئله انتخابات برخورد می‌کنیم و در حوزه‌های مختلف لیست‌هایمان را مطابق با نگرش سیاسیمان تهیه کرده‌ایم. اما مسئله اضطراری، مربوط به فروپاشی مالی لبنان است. افزون بر تهدیدات ادامه‌دار اسرائیل، ما (اشاره به کشور لبنان) تحت تأثیر جنگ‌های منطقه‌ای قرار گرفته‌ایم».

عضو فراکسیون حزب‌الله ادامه داد: «و مسئله دوم، طبیعی است که این برنامه شاهد تمام این عنوان‌ها باشد. هدف ما اقدام در جهت بازسازی اقتصاد لبنان و مقابله با علل فروپاشی [اقتصاد] و از بین بردن تبعات آن برای کشور است. متحدان ما شناخته‌ شده‌اند و ما با آن‌ها وارد انتخابات خواهیم شد؛ از جنبش "امل" گرفته تا "جریان آزاد ملی" و  جریان "المرده" و دیگر شخصیت‌های سنی و برخی افراد از چند طایفه دیگر».

وی اضافه کرد: «ما با کسی در انتخابات دشمنی نداریم بلکه تنها رقبایی هستند که وارد این نبرد خواهند شد به‌ویژه حزب "القوات اللبنانیه" و آنانی که با نام گروه‌های "۱۴ مارس" شناخته می‌شوند و در پشت این حزب قرار دارند؛ همانانی که کارزارشان بر پایه تخاصم با ماست. اینان بحران‌های بزرگی را که خودشان از مسببانش بودند، فراموش کرده‌اند تا مشکل اساسیشان با حزب‌الله باشد».

الجزیره: خروج «سعد الحریری» نخست‌وزیر اسبق از انتخابات یک تغییر بزرگ و استثنائی در صحنه انتخابات بود، به‌ویژه آنکه او رهبر بزرگترین جریان سیاسی مذهب سنی به شمار می‌رفت. حزب‌الله این رویداد را چطور می‌بیند؟

عضو حزب‌الله پاسخ داد: «ما به تصمیم الحریری رئیس [حزب المستقبل] احترام می‌گذاریم و می‌دانیم که این اتفاق در پی شرایطی رخ داد که او را وادار به اتخاذ چنین تصمیمی کرد. باید در نظر داشت که سید نصرالله پیشتر خود خواستار باقی ماندن الحریری در عرصه سیاسی شده بود بنابراین ما بر این باوریم که خروج او تأثیر منفی بر صحنه انتخابات داشت زیرا الحریری و جریان متبوع او یک مهره سیاسی بزرگ در نزد سنی‌ها و در سطح ملی بودند».

در ادامه این پاسخ آمده است: «یادآور می‌شویم که  مادر مراحل بسیار و مهمی در لبنان با رئیس الحریری همکاری کردیم و در چند دولت به ریاست او مشارکت داشتیم. همکاری ما ثمربخش ونتیجه‌بخش بود و باعث بالابردن سطح ثبات شد. به‌رغم اختلافات سیاسی عمیق ما با او، اما ما با یکدیگر به شکلی متمدنانه اختلاف داشتیم».

الجزیره: اما گفته می‌شود که حزب‌الله بزرگترین ذینفع مسئله خروج الحریری است چراکه این امر این شانس را به این حزب خواهد داد تا از طریق متحدانش از کرسی‌های سنی‌ها سهم بیشتری به دست آورد و در نتیجه امکان چیزی که «اکثریت میثاقی» خوانده می‌شود، برای این حزب فراهم خواهد شد. این مسئله تا چه میزان دقیق است؟

حسین الحاج حسن اظهار داشت: «ما در حزب‌الله با وسایل و ابزارهای خود و ضمن احترام به همه وارد نبرد انتخاباتی خواهیم شد. طبیعتا ما در کنار متحدان خود در تلاش خواهیم بود تا کرسی‌های بیشتری در پارلمان به دست آوریم و نه اینکه یک‌سوم را بگیریم همان‌گونه که اکنون به عنوان بخشی از اقدامات تحریک‌آمیز علیه ما، ما را به تلاش برای این کار متهم می‌کنند».

عضو فراکسیون حزب‌الله تأکید کرد: «طرح ما مذهبی نیست و هدف ما تنها یک طایفه خاص نیست! باید یادآور شوم که فراکسیون "الوفاء للمقاومه" (فراکسیون پارلمانی حزب‌الله) در دوره‌های گذشته نمایندگانی از میان سنی‌ها و مسیحیان داشت که امر در انتخابات سال ۱۹۹۲ رخ داد. اما اینکه چه تعداد کرسی در حوزه‌های انتخاباتی و از میان طوایفی با استفاده از متحدانمان کسب خواهیم کرد، این در گرو انتخابات می‌باشد که نتیجه آن مبتنی بر یک فرایند کاملا دموکراتیک است».

الجزیره: چرا واشنگتن و برخی سفارتخانه‌های خارجی را به تلاش برای سنگ‌اندازی در برگزاری انتخابات متهم می‌کنید با در نظر داشتن این نکته که برگزاری این انتخابات در زمان مقرر خواسته‌ای جهانی است؟

عضو حز‌ب‌الله پاسخ داد: «سید نصرالله چنین اتهامی به کسی نمی‌زند مگر زمانی که این اتهام مبتنی بر اطلاعات موثق او باشد که وی از افشای این اطلاعات خودداری می‌کند. طبیعی است که آن‌ها به دنبال چنین اقدامی باشند زیرا فضای فعلی انتخابات -با توجه به لیست‌ها و ائتلاف‌ها- نشان داده است که تضعیف فضای [انتخاباتی] حزب‌الله امری محال است».

الجزیره: در ماه‌های گذشته، نوعی تنش در روابط حزب‌الله با جریان [آزاد] ملی نمایان شد خصوصا پس از تحریم‌های آمریکا علیه "باسیل" که علت آن را به نتیجه ائتلاف با شما ربط می‌دهد. رویکرد شما در قبال روند روابط با بزرگترین متحد مسیحی‌تان چیست؟

حسین الحاج حسن بیان کرد: «متحد به این معنا نیست که او یک کپی از ماست. متحدان ما نیز سیاست‌های خاص خودشان، اعتقادات و محاسبات خودشان را دارند و ما بر سر بخش عمده‌ای از مسائل توافق و تنها بر سر بخش کوچکی اختلاف نظر داریم. از تاریخ ششم فوریه سال ۲۰۰۶، یک توافق تاریخی میان ما و جریان آزاد ملی  وجود دارد که این توافق حتما نیازمند توسعه است».

وی ادامه داد: «چیزی که بیش از همه چیز لازم است میان ما و جریان [آزاد ملی] توسعه پیدا کند، رویکرد ما در خصوص امور داخلی و ابزارهای برخورد با فروپاشی است. اما در سطح راهبردی، ما با یکدیگر کاملا متفق و منسجم هستیم. در هر حال، ما شرایط متحدان و مواضعشان را خوب درک می‌کنیم».

الجزیره: حزب‌الله دو متحد و طرح نامزدی برای ریاست‌جمهوری دارد که این دو نفر "فرنجیه" و باسیل هستند. رئیس‌جمهوری که حزب‌الله برای انتخابات ریاست‌جمهوری اکتبر خواهان پیروزی آن است، چه کسی است؟

عضو فراکسیون حزب‌الله گفت: «این مسئله باتوجه حساسیتش همچنان در مرحله بحث‌وبررسی‌های داخلی قرار دارد. ما این موضوع را برای بعد از انتخابات موکول می‌کنیم به‌ویژه آنکه رئیس‌جمهور عون در پایان دوره ریاست‌جمهوری خود قرار دارد. اما به صورت خودکار و با قدرت، حزب‌الله یکی از متحدان خود را برای آن زمان نامزد خواهد کرد».

الجزیره: رقبای شما معتقدند که سلاح حزب‌الله نمود عملی قدرت نفوذ ایران در لبنان است، این طور نیست؟

حسین الحاج حسن پاسخ داد: «سلاح‌ حزب‌الله هر روز مورد بحث قرار می‌گیرد. با وجود این، نمی‌توان درباره آن نتیجه‌گیری اشتباهی داشت. نهایت بحث ما پاسخ به این سؤال است: چه کسی از لبنان در برابر تجاوزهای اسرائیل دفاع خواهد کرد؟»

عضو حزب‌الله ادامه داد: «رقبای ما بر قطعنامه ۴۲۵ شورای امنیت که در سال ۱۹۷۸ صادر شده است، تأکید دارند. در این قطعنامه، از اسرائیل خواسته شده که فورا از لبنان خارج شود، به حاکمیت این کشور احترام بگذارد و از تجاوز به لبنان دست بردارد و در مقابل یک گروه موقت وابسته به سازمان ملل متحد (یونیفل) تشکیل شود؛ اما این قطعنامه در عمل کاملا اجرایی نشده است بنابراین هیچ بازدارنده‌ای در نزدیکی مرز فلسطین اشغال با لبنان جز سلاح حزب‌الله وجود ندارد. اسرائیل همچنان "مزارع شبعا"، تپه‌های "کفر شوبه"  و بخش‌های شرقی روستای "الغجر" را تحت اشغال خود دارد».

الجزیره: چرا حزب‌الله فرانسه را از دیگر قدرت‌های منطقه‌ای متمایز می‌کند و به آن حمله نمی‌کند؟ آن هم در حالی که صحبت‌هایی درباره هماهنگی فرانسه و عربستان سعودی در خصوص لبنان مطرح شده است؟

عضو فراکسیون الوفاء للمقاومه در جواب گفت: «خیلی راحت باید گفت چون مجاری ارتباط ما در حزب‌الله با فرانسوی‌ها همچنان وجود دارد و در سطوح مختلفی ادامه دارد. به‌ویژه پس از ابتکار فرانسه و سفر "امانوئل ماکرون" به لبنان در پی انفجار بندر [بیروت] در تاریخ چهارم آگوست سال ۲۰۲۰. بگذارید روشن کنم. طرح دشمنی حزب‌الله تنها با دو طرف است: اسرائیل و دولت آمریکا».

الجزیره: بسیاری بر این باورند که خصومت شما با آمریکا برای لبنان بهای سنگینی دارد. به نظر شما واشنگتن از لبنان چه می‌خواهد؟

حسین الحاج حسن اظهار داشت:‌ «لبنان تحت فشار آمریکا قرار دارد. آن‌ها تمام سیاست‌های باج‌گیری و فشار را علیه ما اجرا می‌کنند؛ به عنوان مثال این واشنگتن است که نمی‌گذارد از بلوک شماره ۴ از لبنان نفت و گاز استخراج شود. آن‌ها وجود نفت و گاز در این محل را انکار می‌کنن و از نظر ما، "توتال" از قصد در محل اشتباه حفاری کرده است. آمریکا خواهان هر آن چیزی است که به نفع لبنان نیست؛ به عنوان مثال این کشور به دنبال ترسیم مرزهاست آنطور که اسرائیل می‌خواهد. می‌خواهد لبنان وارد موج عادی‌سازی روابط شود و فلسطینی‌ها را [در لبنان] اسکان دهد و آوارگان سوری در این کشور نگاه دارد. می‌خواهد لبنان متحدش باشد که ما در صف نخست مخالفان این طرح قرار داریم».

الجزیره: حزب‌الله از همگرایی اخیر میان نظام سوریه و کشورهای حاشیه عربی حاشیه خلیج [فارس] چه خوانشی دارد؟

 عضو حزب‌الله گفت: «ما از آتش‌بس استقبال می‌کنیم و از طرفداران خصومت و جنگ میان کشورهای عربی و اسلامی نیستیم. آنچه رخ می‌دهد، حق سوریه است و ما از آن استقبال می‌کنیم زیرا کسانی که این کشور را یک روز تحریم کردند و آن را از اتحادیه عرب خارج نمودند، امروز از آن استقبال می‌کنند. هر آنچه منجر به ثبات کشورهای عربی شود، ما تأییدش می‌کنیم».

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین