اتباع خارجی ۹ ماه تا ۳۰ سال تحت پوشش واکسیناسیون سرخک قرار می‌گیرند

گروه سلامت الف،   4010201075
اتباع خارجی ۹ ماه تا ۳۰ سال تحت پوشش واکسیناسیون سرخک قرار می‌گیرند

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: با توجه به شیوع بیماری سرخک در کشور افغانستان در نظر داریم تا جمعیت غیرایرانی گروه سنی ۹ ماهه تا ۳۰ ساله را تحت پوشش واکسیناسیون سرخک قرار دهیم.

دکتر محمدمهدی گویا در نشست با معاونان بهداشت  تعدادی از دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور که با موضوع برنامه‌ریزی جهت ارائه خدمات بهداشتی به جمعیت مهاجر و پناهنده برگزار شد، اظهار کرد: بیماری سرخک یک بیماری ویروسی بوده که از طریق دستگاه تنفسی منتقل می‌شود و مردم بیشتر این بیماری را به جهت بثورات جلدی آن می‌شناسند.

وی با اشاره به شیوع سرخک در کشورهای همسایه شرقی گفت: سرخک در کشور ما از سال ۱۳۹۶ حذف شده و از آن زمان تاکنون موارد مثبت ابتلا به سرخک در ایران نداشته‌ایم و نمی‌خواهیم که مجدد این بیماری در کشورمان طغیان کند؛ لذا با توجه به سرایت شدید این بیماری عفونی در بین جامعه نباید اجازه تکثیر و انتشار آن را که در برخی از مواقع منجر به ایجاد عوارض شدید همچون گرفتگی دستگاه تنفسی و حتی مرگ می‌شود بدهیم.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: به طور معمول مبتلایان به سرخک غیرایرانی‌ها بودند و اکنون این نگرانی بابت انتقال این بیماری به ساکنین کشور توسط پناهندگان وارد شده به ایران و یا مهاجرین وجود دارد .

 گویا با بیان اینکه تمامی گروه‌های سنی و جنسی در معرض خطر ابتلا به بیماری سرخک قرار دارند، خاطرنشان کرد: اینگونه نیست که بگوییم این بیماری تنها در یک سن و جنس خاص شایع است، اما بیشتر مبتلایان در سنین زیر ۳۰ سال هستند، البته این موضوع بستگی به سابقه واکسیناسیون این گروه سنی هم دارد، اما بیشتر کودکان زیر ۵ سال مبتلایان به سرخک را شامل می‌شوند.

به گزارش وبدا، وی اضافه کرد: در زمستان سال گذشته یک میلیون و ۲۰۰ هزار کودک ۹ ماهه تا ۷ ساله جنوب شرق کشور تحت پوشش واکسن سرخک قرار گرفتند و در مناطق سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و کرمان از حاشیه امن خوبی از این جهت برخوردار هستیم.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با ذکر این نکته که در حال حاضر به‌طور جدی در حال دنبال کردن بحث واکسیناسیون سرخک در جمعیت غیرایرانی هستیم تا اگر کسی در گروه هدف ۹ ماهه تا ۳۰ ساله واکسن دریافت نکرده هرچه سریع‌تر واکسینه شوند، تأکید کرد: بخشی از افراد گروه هدف واکسیناسیون سرخک جزو گروه هدف واکسیناسیون کرونا هم هستند، اما این دو واکسن نیازمند فاصله زمانی نیستند و می‌توانند دریافت همزمان هر دو واکسن را داشته باشند و این مهم در خصوص واکسن فلج اطفال هم صدق می‌کند و هیچگونه محدودیتی ندارد.

 همچنین در این جلسه دکتر سیدجواد حسینی، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: با توجه به وضعیت موجود در برخی از همسایه‌های شرقی کشور در خصوص شیوع بیماری سرخک در نظر داریم تا جمعیت غیرایرانی گروه سنی ۹ ماهه تا ۳۰ ساله حوزه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد و همچنین افراد در همین گروه سنی که از طریق مرزهای زمینی و هوایی وارد کشور می‌شوند را تحت پوشش واکسیناسیون سرخک قرار دهیم.

وی تصریح کرد: پس از این جلسه و از ابتدای اردیبهشت ماه امسال برنامه ویژه واکسیناسیون سرخک در گروه‌های سنی هدف در پایگاه‌های ثابت و سیار آغاز می‌شود تا بتوانیم در مدت زمانی کوتاه این گروه‌های سنی را تحت پوشش واکسن سرخک قرار دهیم و از آسیب‌های ناشی از این بیماری به‌دور باشیم.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه در خراسان رضوی در زمینه بیماری کرونا هم در وضعیت بهتری به نسبت سایر استان‌های کشور قرار داشته و در برخی روزها نیز ثبت عدد صفر را در آمار فوتی‌های روزانه کرونا در این استان داشته‌ایم، خاطرنشان کرد: طبق آخرین آمارهای کرونایی به ثبت رسیده به لحاظ ابتلاها، مراجعات، سرپایی‌ها، بستری‌ها و فوتی‌های کرونایی به جز موارد بستری در سایر موارد خوشبختانه شاهد آمار کاهشی بوده‌ایم.

حسینی افزود: در بحث واکسیناسیون کرونای انجام شده در خراسان رضوی و حوزه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد آخرین آمار به‌گونه‌ای بوده که در گروه‌های سنی هدف ۹۸ درصد دوز اول، ۸۷ درصد دوز دوم و ۳۸ درصد دوز سوم را دریافت کرده‌اند، ما در دوزهای اول و دوم از وضعیت قابل قبولی برخوردار هستیم و بالاتر از میانگین کشوری قرار داریم، اما آمار در دوز سوم مناسب نیست و از میانگین کشوری پایین‌تر هستیم.

وی اظهار کرد: در میان غیرایرانی‌های حوزه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد که تعدادشان ۳۳ هزار نفر بوده، تاکنون ۳۰ درصد این افراد دوزهای اول و دوم واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین