۵ دانستی جالب در سفر به مشهد، فلای تودی

گزارش بازرگانی،   4010127023

مشهد دومین کلان‌شهر ایران است و همواره مسافران زیادی از ایران و کشورهای دیگر بلیط مشهد فلای تودی را خریداری می‌کنند و به این شهر زیبا می‌روند. بنابراین به دلیل محبوبیت زیاد این شهر، دانستنی های مشهد کم نیستند و اطلاع از این دانستنی ها به شما کمک می‌کند تا سفری جذاب‌تر و بهتر داشته باشید.

ما در این مطلب قصد داریم دانستنی‌های جالب در مورد سفر به مشهد را به شما معرفی کنیم که اطلاع از آنها می‌تواند برای هر گردشگران مشهد جالب باشد، پس همراه ما باشید.

1. آداب و رسوم

آداب و رسوم مردم مشهد از جغرافیا، سنت‌ها و قلمروهای فرهنگی خراسان بزرگ سرچشمه گرفته و در همین زمینه رشد کرده است. ما در اینجا به برخی از مهمترین آنها اشاره می‌کنیم:



عزاداری و جشن: در ایام عزاداری ماه محرم و شهادت امام رضا (ع)، مشهد مملو از جمعیت می‌شود و شور و حال خاصی پیدا می‌کند. در نیمه شعبان، ولادت امام رضا و امامان دیگر، مولودی و مراسم‌های زیادی در سطح شهر و داخل حرم صورت می‌گیرند که بسیاری از آنها برای گردشگران خارجی نیز جذابیت دارند.

پخش شله مشهدی: شله مشهدی که در مشهد به شله نیز معروف است، از خانواده آش به حساب می‌آید. این غذای پرطرفدار از گوشت، حبوبات و ادویه زیاد تهیه می‌شود و آن را بعد از پایان عزاداری بین مردم پخش می‌کنند. پخت شله به تجربه، دقت و حوصله زیادی نیاز دارد.

کشتی با چوخه: این ورزش یکی از محبوب‌ترین ورزش‌ها در بین مردم خراسان بزرگ است. بازی به گونه‌ای انجام می‌شود که در ده دقیقه، یکی از طرف‌های بازی پشت حریف خود را به خاک بزند. در این ورزش کشتی گیران آستین‌های خود را تا آرنج بالا می‌زنند و دامن خود را زیر کمربندها محکم می‌کنند. در جریان این مسابقه طبل نیز نواخته می‌شود که شور و شوق آن را چند برابر می‌کند.

نقاره زنی درگاه مقدس امام رضا (ع): نقاره زنی در درگاه امام رضا به دوره غزنویان برمی‌گردد. در این مراسم از چهار نوع طبل و کرنا استفاده می‌کنند. همه این سازها ساخت مشهد است. آهنگ این کرناها قرن‌هاست که خوانده می‌شود و تغییر چندانی نکرده است.

2. غذا و خوراکی

وقتی صحبت از خوراکی و غذاهای مشهدی به میان می‌آید، دو نامی که بیشتر به چشم می‌خورد کباب شیشلیک و شله مشهدی است. پیش‌تر درباره شله با شما صحبت کردیم، در ادامه شیشلیک و شوری مشهد را به شما معرفی می‌کنیم:

شیشلیک: تقریبا همه ایرانیان وصف ششلیک شاندیز را شنیده‌اند و اکثر افراد در سفر به مشهد حداقل یک بار طعم این غذای خوشمزه را چشیده‌اند. در این کباب پرطرفدار از تکه‌های گوشت کامل یا تکه های گوشت به همراه چربی و سبزیجاتی مانند فلفل، پیاز و گوجه فرنگی استفاده می‌کنند. گوشت شیشلیک را معمولا یک شب در موادی مثل سرکه، ادویه‌ها یا میوه‌های ترش ترکیب می‌کنند تا خوش طعم‌تر و تردتر شود. اگر اهل شکم‌گردی و امتحان کردن غذای مختلف هستید حتما این غذا را امتحان کنید.

شوری مشهد: این ادویه جایگاه ویژه‌ای در سفره مردم این شهر دارد و یکی از مخلفات خوشمزه و پرطرفدار مشهد محسوب می‌شود. شوری از خانواده ترشی شور است و برای درست کردن آن از آب گوجه فرنگی با نمک، گل کلم سفید، ساقه کرفس، ادویه‌جات و گیاهان معطر استفاده می‌کنند.

3. سوغات و صنایع دستی

همچنان افراد زیادی معتقدند که سفر به مشهد و بدون آوردن هدایایی از این دیار، سفری ناتمام است. بنابراین ما در بخش دانستنی های مشهد، چند مورد از محبوب‌ترین هدایا را به شما معرفی می‌کنیم:



انگشتر فیروزه و عقیق: فیروزه نیشابور بسیار معروف است و شهرتی جهانی دارد. البته فیروزه این شهر را می‌توان به دو مدل تقسیم کرد: نوع عجمی آن که گرد و درشت و به رنگ یاقوت کبود است. این نوع فیروزه گرانترین فیروزه دنیا به حساب می‌آید. نوع دوم یاقوت شجری با خطوط و نقش‌های سیاه، زرد و قهوه‌ای است. این نوع فیروزه با رنگ زمینه آبی، سبز، آبی-سبز دیده می‌شود.

ادویه هفت قلم: از این ادویه در آبگوشت، خورش و غذاهای مشابه استفاده می‌شود. هفت قلم را از دارچین، سماق، گلپر، زنجبیل، فلفل سیاه، فلفل قرمز و زردچوبه درست می‌کنند.

ظروف سنگی: دیگ‌ها و تابه‌های سنگی مشهد را به نام هرکاره نیز می‌شناسند و برای پخت و پز به کار می‌روند. این دیگ‌ها با استفاده از سنگ سرپانتین ساخته می‌شوند که نرم است و در برابر آتش مقاومت دارد. این نوع سنگ را از کوه‌های اطراف مشهد استخراج می‌کنند.

4. اقامتگاه های مشهد

با اینکه مشهد دانستنی های مختلفی دارد، ولی بحث اقامت یکی از مهمترین آنها است که هر مسافری باید به فکر آن باشد. مشهد به خاطر هتل‌ها، مسافرخانه‌ها و اماکن زیارتی فراوانش معروف است. اما با این حال یافتن مکانی برای اقامت در ساعات شلوغی این شهر بسیار دشوار است. بنابراین توصیه می‌شود قبل از سفر به مشهد، با مراجعه به صفحه رزرو هتل مشهد در فلای تودی، از انواع اقامتگاه‌ها و اطلاعات جزئی آنها مطلع شوید.

اگر به دنبال اقامتی لوکس در این شهر هستید، می‌توانید در سایت فلای تودی از لیست هتل های پنج ستاره مشهد دیدن کنید. همچنین در فلای تودی ارزان‌ترین و در عین حال باکیفیت ترین اقامتگاه در دسترس شما هستند. کافیست از فیلتر موجود در سایت کمک بگیرید و محل اقامت خود را آنلاین رزرو کنید.



5. بهترین زمان سفر به مشهد

این موضوع تقریبا سلیقه‌ای است و به هدف شما از سفر بستگی دارد. اگر به دنبال طبیعت‌گردی و هوای مطبوع هستید، بدون شک بهار بهترین فصل برای شما محسوب می‌شود. ولی برای افرادی که دلشان می‌خواهد در رویدادها و مناسبت‌ها شرکت کنند، پیشنهاد می‌شود که در ماه رمضان، ماه محرم، دهه کرامت و شهادت امام رضا (ع) به این شهر بروند و حال و هوای معنوی آن را تجربه کنند. اما باید این نکته را در نظر داشته باشید که این زمان‌ها مسجد بسیار شلوغ است و به راحتی نمی‌توانید از اماکن بازدید کنید.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین