تفاوتهای دکتر زنان و مامایی چیست

گزارش بازرگانی،   4001208033

تفاوتهای بین دکتر زنان و مامایی بسیار زیاد است؛ چرا که از لحاظ تخصص و تعداد سال هایی که برای گرفتن تخصصی صرف می‌ شود نیز با یکدیگر تفاوت دارند. ماما معمولا به بررسی وضعیت خانم های باردار در طی دوران بارداری می پردازد. اما متخصصین زنان و زایمان بیشتر در حوزه برطرف کردن مشکلات رحمی، مشکلات ناباروری فعالیت می کنند. شناخت وظایف هر کدام از دکتر زنان، ماما و متخصص زنان و زایمان برای بانوان لازم و ضروری بوده، تا در صورت نیاز بتوانند به دکتر مناسب مراجعه کنند.

معرفی تخصص زنان و زایمان

متخصص زنان و زایمان جزء شاخه های علم پزشکی است که مورد توجه زیادی در کنکور قرار می ‌گیرد و سالانه افراد زیادی وارد این رشته شده و ادامه تحصیل می دهند. این رشته تخصصی بالینی برای پیشگیری و همچنین تشخیص و درمان بیماری های زنان کاربرد دارد.

افرادی که در این رشته تخصص پیدا می‌ کنند می ‌توانند علاوه بر درمان بیماری های دستگاه تناسلی زنان، بیماری های مربوط به سینه و تمام بیماری ‌هایی که به این رشته تحصیلی ارتباط پیدا می ‌کند نیز مداخله کرده و به بیمار کمک کند.

متخصص رشته زنان و زایمان خدمات خود را در حوزه های مختلفی ارائه می دهد:

  • مراقبت های ویژه برای دوران قبل از بارداری

  • مراقبت های ویژه برای زمان بارداری و همچنین در حین زایمان

  • کمک به انجام زایمان های طبیعی

  • زایمان های منجر به کورتاژ و سقط



خدمات درمانی متخصص زنان

 

متخصص زنان و زایمان تمامی آموزش های مربوط به دستگاه تناسلی زنان را به طور کاملا علمی یاد می گیرد و با تخصص خود اجازه درمان دارویی و دخالت و جراحی را پیدا می کند.

مسائلی که متخصص زنان می ‌توانند در آن مداخله کند در دو حیطه قرار می گیرد.

  1. مباحث مامایی که مربوط به بارداری و زایمان و مسائل آن است.

  2. مباحث ژنیکولوژی که به مطالعه بیماری های دستگاه تناسلی زنان و مسائل مرتبط با آن می پردازد

از آنجا که دکتر متخصص زنان علاوه بر طی کردن دوره های تخصصی زنان دوره پزشکی عمومی را نیز طی کرده به طور کامل و دقیق به علم پزشکی و آناتومی بدن زنان احاطه دارد، به همین جهت به راحتی می ‌توانند در بخش های مختلف مانند انجام تست پاپ اسمیر، آزمون سینه، کنترل باروری، تست های الزامی دیگر برای زنان مداخله کرده و تصمیمات درستی بگیرد.

همچنین در زمینه سایر مشکلاتی که برای زنان به وجود می آید مانند قاعدگی دردناک، زایمان، عفونت ها، اختلالات هورمونی نیز نقش تأثیر گذاری در کنترل و درمان آن دارد.



ماما کیست و چه خدماتی انجام می دهد؟

 

ماما یک متخصص بهداشت حرفه ‌ای است که به صورت گسترده و کاملاً تخصصی در زمینه زنان به خصوص برای مراقبت های بارداری، زایمان و دوره پس از زایمان آموزش دیده است.

خدمات مختلفی که ماما می ‌تواند به بیماران ارائه دهد عبارتند از:

قبل از بارداری

یک ماما باید به اصول تغذیه مناسب برای دوران قبل از بارداری کاملا آشنا باشد و با ارائه توصیه های لازم به مادران آنها را برای یک بارداری موفق آماده نماید.

طی دوران بارداری

ماما با تسلط داشتن بر اصول تغذیه در دوران بارداری به مادران کمک می کند تا مواد مغذی و لازم و ضروری را به میزان نیاز دریافت کنند و همچنین با آشنا کردن آنها با زایمان طبیعی و سزارین و مزایا و معایب هر کدام مادر را در شناخت بیشتر روش های زایمان کمک می کند.

هنگام زایمان

در هنگام زایمان بررسی لحظه به لحظه وضعیت مادر و جنین و کنترل نوزاد در طی زایمان طبیعی بر عهده ماما است. اصولا زایمان های طبیعی با کمک ماما انجام می ‌شود و در صورت خارج شدن زایمان از روال طبیعی ممکن است که ما با پزشک جراح یا متخصص زنان تماس بگیرد.

خدمات ماما به افراد غیر باردار

ماما می تواند به دختران و زنان جوان در خصوص رعایت بهداشت شخصی مشاوره دهد و همچنین به زوجین در تنظیم خانواده برای آشنایی بیشتر با روش های جلوگیری کمک می کند.

آیا ماما دکتر است؟



ماما به فردی گفته می شود که تحصیلات دانشگاهی را در حد کارشناسی و کارشناسی ارشد مطابق مقررات در مراکز آموزشی داخلی و خارجی طی کرده است. این افراد فقط در حیطه زنان و دوران بارداری و زایمان تحصیل می‌کنند و در مورد آناتومی بدن به طور کلی اطلاعات کافی ندارند.

ماما در واقع یک متخصص بهداشت و درمان است که در زمینه مراقبت های جسمی و باروری زنان، بارداری و زایمان و همچنین مراقبت های بعد از زایمان مهارت ‌های لازم را کسب می کند.

ماما دکتر نیست اما در زمینه مشکلات دوران بارداری و همچنین زنان و زایمان با بررسی مرتب و دوره ای وضعیت مادران باردار کمک می کند تا این دوره به سلامتی شود و در صورت بروز هرگونه مشکل ابتدا با پزشک متخصص زنان مشورت کرده و در صورت نیاز بیمار را به نزد پزشک منتقل می‌ نماید. اما بسیاری از افراد از ماما به عنوان دکتر مامایی نام می برند.

 

تفاوت های ماما و دکتر زنان



بین ماما و دکتر زنان تفاوت هایی وجود دارد که لازم است با شناخت آنها و در صورت نیاز به کمک گرفتن از هرکدام به این پزشکان بتوانند خدمات مناسبی را دریافت کنند.

در این بخش چند مورد از مهمترین تفاوت میان ماما و دکتر زنان را بررسی می کنیم:

  • ماما به بهداشت فردی و بیماری های جزئی زنان می پردازد؛ حال آنکه متخصص زنان به بیماری های تخصصی تر و پیچیده تر توجه دارد.

  • ماما ها مراقبت های جسمی، عاطفی و روحی را قبل از زایمان برای مادران انجام می دهند؛ اما دکتر زنان صرفاً به مسائل تخصصی پزشکی زنان باردار توجه می‌ کند.

  • ماماها فقط در حوزه زنان و زایمان تحصیل می کنند؛ اما دکتر زنان ابتدا دوره های پزشکی عمومی را می گذراند و سپس تخصص خود را در حیطه مامایی می گیرد؛ به همین جهت به بخش های مختلف بدن احاطه دارد.

  • ماما فقط بر انجام زایمان طبیعی نظارت کرده؛ اما دکتر زنان برای انجام زایمان های تخصصی و سزارین آموزش دیده است.

به طور کلی می‌توان گفت که مامایی و دکتر زنان دو حرفه کاملا مستقل اما مکمل یکدیگر بوده و هر دو در امر بهداشت و سلامت بانوان فعالیت دارند.

چه زمانی به دکتر زنان و چه زمانی به ماما نیاز است؟



هر زمان که مشکلات خاصی در ناحیه تناسلی مانند خونریزی های بی دلیل، درد در ناحیه شکم، درد در سینه و مشکلاتی از این قبیل برای بانوان به وجود بیاید، لازم است که به دکتر زنان مراجعه کنند. تا با بررسی های دقیق و اصولی مشکلات آنها مشخص شده و اقدام به درمان نمایند.

بهتر است دختران از سن بلوغ و پدیدار شدن علائم آن به دکتر زنان خوب مراجعه کنند. همچنین برای انجام معاینات مستمر در سنین باروری جهت پیشگیری، درمان و پیگیری بیماری‌های مرتبط با دستگاه تولید مثل زنان و بیماری‌های پستان ضروری است. زنان یائسه نیز جهت درمان مشکلات یائسگی به بهترین دکتر نازایی مراجعه می‌کنند.

 

در صورتی که سوالات زیر برایتان پیش آمد حتما به متخصص زنان مراجعه کنید و از سلامت خود اطمینان پیدا کنید.

 

عقب افتادن پریودی نشانه ی چیست؟ پریود نشدم آیا حامله ام؟ درمان دل درد های شدید پریودی چیست؟ پرده بکارت را چگونه تشخیص دهم؟ معایب رابطه جنسی چیست؟ پرده بکارت چطور ممکن است آسیب ببیند؟ راههای درمان نازایی چیست؟ چگونه آی وی اف (IVF) انجام می دهند؟مضرات ارتباط از طریق مقعد؟ درمان تنبلی تخمدان چیست؟ قرص جلوگیری از بارداری باعث درمان کیست می شود؟ راه های جلوگیری از بارداری؟

 

معمولاً بانوان زمانی به ماما نیاز پیدا می ‌کنند که قصد بارداری داشته باشند، در چنین شرایطی قبل از آن برای گرفتن مشورت در مورد برنامه غذایی در طول دوره بارداری برای مراقبت های دوره ‌ای و همچنین در حین زایمان و بعد از زایمان به ماما مراجعه می ‌کنند.

به طور کلی معاینات دوره ای برای بانوان چه توسط پزشک متخصص زنان و زایمان و چه توسط ماما لازم و ضروری است و با انجام این معاینات می‌ توان از بروز بسیاری از مشکلات در آینده جلوگیری کرد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین