۹ نکته عطا الله مهاجرانی درباره بحران اوکراین / از کدام نظم آمریکایی سخن می‌گویید؟

گروه سیاسی الف،   4001207071 ۳۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۳ تکراری یا غیرقابل انتشار
۹ نکته عطا الله مهاجرانی درباره بحران اوکراین / از کدام نظم آمریکایی سخن می‌گویید؟

به گزارش الف عطا الله مهاجرانی درباره بحران اوکراین گفت:

1- عصر کمونیسم با شوروی تمام شد وما وارد عصر ناسیونالیسم و ملی گرایی روسی شدیم . این نگاه در بین مردم روس طرفداران بسیاری دارد .
در رمان «نفوس مرده» نوشته نيكلاي گوگول (۱۸۰۹-۱۸۵۳) تعبیری هست درباره ناسیونالیسم روسی  «روسيه من! جواب بده كه تو به كجا مي‌روي؟ اما تو را پاسخي نمي‌شنوم. آهنگ سحر‌انگيزي از زنگوله‌ها برمي‌خيزد، ابرها به هزاران پاره متلاشي شده مي‌غرند و چون توفان مي‌وزد. هرچه روي زمين است از كنار تو پرواز مي‌كند. زيرا تو از تمام جهان بيشتر مي‌تازي و بر ديگران سبقت مي‌جويي. عاقبت روزي تمام ملت‌ها و دولت‌ها از سر راه تو برمي‌خيزند و راه را به تو مي‌سپارند و به تو نگاه مي‌كنند.» این بیان یک ناسیونالیسم افراطی افزون طلبانه‌ است که در ادبیات روسیه( رمان و شعر و نمايشنامه) وجود دارد .که البته در دوران شوروی سعی کردند آن را تبدیل کنند به یک انترناسیونالیسم حزب کمونیسم که موفق نشدند و با فروپاشی از بین رفت .

به نظرم پوتین با حمله به اوکراین یک محاسبه دقیق کرده و خواسته این ملی گرایی روسی را شکل بدهد .و تقريبا ادبيات و هنر، در روسيه، هويت ملي‌گرايانه داشته و دارد. 

2-: اوكراين و ديگر جمهوري‌هايي كه از فروپاشي شوروي پديد آمدند، گاه جمعيت قابل توجهي از روس‌ها در آن جمهوري‌ها زندگي مي‌كنند.

اين جمعيت روس، در اوكراين جمعيتي حدود ۱۷ تا ۲۰ در صد دارد، در لیتوانی ۲۵ تا ۲۷ درصد ، در بلاروس8درصد ودر قزاقستان نزدیک به 45 درصد.
 اين جمعيت روس در جمهوري‌هاي پيشين در واقع پايگاه اجتماعي- سياسي – اطلاعاتی و زبانی روسيه محسوب مي‌شوند. بي‌دليل نيست كه در يورش به اوكراين شاهد بوديم ارتش روسيه از مرزهاي بلاروس با همكاري ارتش بلاروس، به اوكراين يورش آورده‌اند.

3- اشتباه استراتژيك امريكا و ناتو اين بوده و هست كه گمان كرده بودند، مي‌توانند روسيه را در مرزهای خودش محاصره کنند . و تلاش کردند اوكراين را به عنوان پايگاه ديگري براي ناتو سامان و ناتو را تا مرزهاي روسيه گسترش دهند.

4-: پس از شكست امريكا و ناتو در افغانستان، خروج حيرت‌انگيز ارتش امريكا و هم‌پيمانانش از كابل، ژنرال ميلي رييس ستاد مشترك امريكا اعتراف کرد که ما در افغانستان یک شكست آشکار خوردیم .
لذا ما درباره آمریکا و ناتویی با این شکستها داریم صحبت می‌کنیم .وقتي آن‌ها با صرف سه هزار ميليارد دلار و بيست سال جنگ نتوانستند حريف ملت افغانستان شوند، چگونه مي‌خواهند با روسيه بجنگند؟

5-: اوكراين سرزمین بسیار گران قیمتی هست . در واقع كلكسيوني از باارزش‌ترين منابع معدني در اروپا و بلكه در جهان است.
مسير خط لوله انتقال گاز روسيه به اروپاست.
یکی از حاصلخيزترين مناطق كشاورزي جهان، خاك چرنوزيوم- خاك سياه- در اين كشور قلمرو وسيعي را فرا گرفته است. و از جهت کشاورزی هم مزیتهایی را دارد .

6- پوتین فصل زمستان و يخبندان را براي حمله به اوكراين، انتخاب کرده است چرا؟. چنان‌كه مي‌دانيم، وابستگي اروپا به گاز روسيه، امري آشكار است. اكنون بهاي گاز مصرفي در اروپا به بالاترين مبلغ در طول دهه‌هاي اخير رسيده است. بعد از خبر حمله، قيمت بنزين افزايش يافت. قيمت بنزين در لندن به ليتري يك و هفت دهم پوند رسيد.
به نظرم او این محاسبات را مد نظر داشته است.

7- از اظهارات بلينكن وزير خارجه امريكا و نيز بايدن و بوريس جانسون نخست‌وزير انگلستان پيداست كه ضمن اینکه موضوع را محکوم کردند و تعابیر تندی هم بکار بردند اما بوریس جانسون گفت ما برای مردم اوکراین دعا میکنیم .بایدن هم اعلام کرد ما وارد جنگ با روسيه نخواهیم شد . 
معنی این حرفها این است که روسیه به لحاظ نظامی بر اوکراین مسلط شده و رژیم مورد نظرش را در آنجا حاکم می کند.
ازیکی از دوستان شنیدم که گفت: پوتین زانومی‌زند . ولی من نمیتوانم چنین چیزی را بگویم .اما تا اینجای کار حرکات شطرنج پوتین جواب داده است و کار را به جایی رسانده که امکان تقابل نظامی وجود ندارد.

8-  ظاهراً برخی از دوستان نظم جهانی را که آمریکا اداره می‌کند را می پسندند!و برخی تأسف میخورند که این نظم دارد آسیب میبیند !من می‌پرسم این نظم برای مردم خاورمیانه چه داشته است؟
همین خانم هیلاری کلینتون که دلسوزی می‌کند برای مردم اوکراین گفت ایران را بمباران اتمی بکنید.

مگر همین‌ها نبودند که در جنگ صدام علیه ملت ایران هر مقدار که توانستند به او کمک کردند .هر خانه‌ای که در ایران در جنگ 8 ساله ویران شد و هرشهیدی که دادیم پشت سرش همین نظم آمریکایی بود .و تعجب میکنم از آقایان .

9- و اما حمله به اوكراين، نشان داد كه نظم جهانی (که آمریکا دارد مدیریت می‌کند) با چالشی بزرگ روبرو شده و ما به عنوان ایران باید بدانیم که غیر از توانایی ملی خود هیچ تکیه‌گاهی نمیتوانیم داشته باشیم .و استراتژی توان هسته ای ایران را نیز تصمیمی هوشمندانه می‌بینم از تمامی جهات. البته سختیها و ضعف های خودش را داشته ولی تصمیم درستی است و باید متکی باشیم به خودمان .

و من در این تحلیل دنبال این نبودم که بگویم این حمله درست بود یا نه؟ ما در مقطعی هستیم که باید اول ابعاد ماجرا را بسنجیم و بعد به داوری برسیم .

 

بشنوید:



 

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۴۲۱۵۹۱۱۳:۵۵:۵۹ ۱۴۰۰/۱۲/۷
همین که غرب و اروپا به هم پیچیدن خوبه
ناشناس۲۴۲۱۸۰۵۱۷:۲۴:۱۱ ۱۴۰۰/۱۲/۷
اصولا چیزی به نام کشور خوب، بد و شرق و غرب توی دنیا نداریم. مناسبات کشورها خیلی پیچیده تر از این حرفهاست و کشورهای موفق و باهوش قواعد بازی جهانی رو میدونن و بیشترین سود رو میبرن. ما هنوز توی قرن های هیجدهم زندگی می‌کنیم و به دنبال سیاه و سفید کردن کشورها هستیم و بازیچه و کارت بازی بقیه شده ایم
ناشناس۲۴۲۱۹۳۱۲۰:۱۷:۴۷ ۱۴۰۰/۱۲/۷
این توجیه خوبی برای شکست خودکامگان یانکی و غربی و عبری و عربی نیست _____ اینکه یانکی‌ها به آخر خط نزدیک شدن یه حقیقته اینکه زامبی‌های زایون بزودی به قعر چاه وِیل سقوط خواهد کرد حقیقت داره اینکه هرکی به این اوباش آویزون بشه بدجوری سقوط خواهد کرد عین حقیقته
ناشناس۲۴۲۱۹۵۱۲۰:۵۴:۱۲ ۱۴۰۰/۱۲/۷
دکتر مهاجرانی انسانی شریف و آزاده است.
ناشناس۲۴۲۲۰۰۶۲۲:۰۳:۱۵ ۱۴۰۰/۱۲/۷
آقای مهاجرانی پولهایی که عربستان بهت داده تموم شد؟؟ باز میخای جیب اینور بزنی؟؟ بیا یه سر تهرون در مورد نظم بلوک شرق حرف بزن
ناشناس۲۴۲۱۵۹۵۱۳:۵۸:۰۲ ۱۴۰۰/۱۲/۷
ز هرطرف کشته شود به سود ایران است،ان شاالله همیشه بینشان اختلاف وجنگ ونزاع باشد تا کشور ما هم یک نفسی بکشد
ناشناس۲۴۲۱۶۰۳۱۴:۰۲:۰۵ ۱۴۰۰/۱۲/۷
تحلیل خوبی بود
ناشناس۲۴۲۱۶۰۶۱۴:۰۵:۰۸ ۱۴۰۰/۱۲/۷
دشمنیهای آمریکا وغرب را علیه ملت ایران فراموش نمیکنیم
به آفرید۲۴۲۱۶۰۷۱۴:۰۵:۳۱ ۱۴۰۰/۱۲/۷
تحلیل درستی بود، یک بزرگواری میگفت دنیای اینده دنیای موشک نیست ... روحش شاد ..
ناشناس۲۴۲۲۴۸۷۰۹:۱۲:۵۴ ۱۴۰۰/۱۲/۸
کاملا موافقم اگر اوکراین تسلیحات بمب افکن ها و تسلیحات نظامیش رو حفظ کرده بود، شاید روسیه جرات حمله به این کشور رو نداشت.
ناشناس۲۴۲۱۶۲۵۱۴:۱۵:۴۹ ۱۴۰۰/۱۲/۷
غرب زده ها دنبال منافع شخصی خودشان هستند نه منافع ملت ایران
ناشناس۲۴۲۱۶۸۷۱۵:۱۶:۳۳ ۱۴۰۰/۱۲/۷
و همچنین شرق زده ها .
ناشناس۲۴۲۱۶۳۳۱۴:۲۲:۵۵ ۱۴۰۰/۱۲/۷
از آمریکا نا امید شدم اینجوری میخواست از ملت اوکراین ( بخوانید ایران)حمایت کنه .؟؟؟؟؟؟؟/
ناشناس۲۴۲۱۶۴۲۱۴:۲۷:۲۹ ۱۴۰۰/۱۲/۷
من که شخصا اگر قرار باشه با نگاهی به منافع ملی ، تاریخ کشورم و دشمنی های غرب و شرق با مردم کشورم یکی رو انتخاب کنم حتما شرق رو انتخاب میکنم . و ترسی از حرفهای غرب باوران و خائنین به وطن ندارم
ناشناس۲۴۲۱۶۶۹۱۵:۰۰:۴۶ ۱۴۰۰/۱۲/۷
نه شرقی نه غربی تکیه به هرکدام سرانجام خوبی ندارد، البته داشتن ارتباط و استفاده از موقعیتها کاملا مورد قبوله ولی تکیه و وابستگی نهایتا به ورشکستگی منتهی میشه!!
ناشناس۲۴۲۱۷۵۱۱۶:۲۷:۵۰ ۱۴۰۰/۱۲/۷
هرکس دیدگاهش محترم است اما عقیده شما ندانستن معادلات این دنیا است منافع ما در بازی میانه در میان دوقدرت شرق وغرب است وگره زدن منافع ما به هر طرف عین نادانی است نگاه بشرق ونگاه به غرب هردو نشان از بلاهت دارد ما چهار راه انرژی وتمدن وقدرت دنیا یا بشکلی قلب دنیا هستیم ما هرگز نباید این را فراموش کنیم داشتن ایران برای هر د وقطب یعنی برتری بر دیگری وما منافع خود را باید بین این دو جستجو کنیم
ناشناس۲۴۲۱۶۴۶۱۴:۳۲:۵۲ ۱۴۰۰/۱۲/۷
برای کسی که از ایران گریخته و فراری به حساب می آید تحلیل خوبی داده است.
ناشناس۲۴۲۱۶۶۴۱۴:۵۷:۴۶ ۱۴۰۰/۱۲/۷
چطور خود ایشان به وطن برنمیگردن و در غرب موندن ؟
ناشناس۲۴۲۱۷۷۰۱۶:۴۷:۱۳ ۱۴۰۰/۱۲/۷
چون ایشون خیانت کرد و نمیتونه برگرده مگر اینکه اعدام بشه.
ناشناس۲۴۲۱۶۶۷۱۵:۰۰:۱۸ ۱۴۰۰/۱۲/۷
برگرد ایران مهاجرانی .
ناشناس۲۴۲۱۶۷۰۱۵:۰۱:۴۳ ۱۴۰۰/۱۲/۷
اگر نظم و نظامی بود تو نباید لندن نشین باشی.
ناشناس۲۴۲۱۶۸۴۱۵:۱۳:۵۱ ۱۴۰۰/۱۲/۷
به چه روزي افتاده عطا الله كسي كه براي خودش كسي بود !
ناشناس۲۴۲۱۷۰۱۱۵:۳۷:۰۰ ۱۴۰۰/۱۲/۷
متاسفم برای وزیر دانا اما انگلیسی نشین.جنگ در تمامی ادبیات جهانی محکوم است و دوم اینکه قرار نیست مردم اوکراین قربانی ایدئولوژی سیاستمداران شوند و نکته بعدی در جنگ عراق و ایران ما شاهد حمایت های خیلی کشورها از عراق بوده ایم و طعم جنگ را بیشتر از همه می دانیم و مرزها ی بین المللی با استقلال مردم شکل گرفته است و پوتین بدنبال هژمونی شوروی سابق است که می خواهد پا بگذرد بر پای استالین . و نکته آخر اینکه بجای شرق و غرب بخودمان آییم حرف درستی است.
ناشناس۲۴۲۱۷۳۷۱۶:۱۳:۰۵ ۱۴۰۰/۱۲/۷
ایران قوی ، راه حل مشکلات
ناشناس۲۴۲۱۷۴۷۱۶:۲۴:۰۹ ۱۴۰۰/۱۲/۷
موضع رسمی نظام یا حکومت در قبال این شخص چیست؟ ما که سر در نیاوردیم.
جبارزاده۲۴۲۱۷۴۹۱۶:۲۵:۵۳ ۱۴۰۰/۱۲/۷
سلام اقای مهاجرانی لطفا اشتباه نکن غرب با هندوانه بغل پوتین دادندوپوتین وروسیه ازاین مهلکه جان سالم بدرنخواهدبرد چون درجنگ برنده هم بازنده است دوم روسیه ازنظرنظامی جهان اولی ولی ازنظراقتصادی جهان سومی است لذا هرچقدر جنگ طولانی بشودروسیه بیشتر درباتلاق گیرخواهد کرد ...
ناشناس۲۴۲۱۸۶۸۱۸:۴۳:۲۸ ۱۴۰۰/۱۲/۷
آفرین
ناشناس۲۴۲۱۷۵۵۱۶:۳۱:۳۹ ۱۴۰۰/۱۲/۷
امیدوارم به زودی شاهد فروپاشی نظم کثیف آمریکایی باشیم
ناشناس۲۴۲۱۹۵۴۲۱:۰۰:۳۵ ۱۴۰۰/۱۲/۷
کاش شما هم قدری از این ناسیونالیسم در وجودت بود تا مجیز انگلیس و کاسه لیست بن سلمان را نمیکردی
ناشناس۲۴۲۱۹۶۷۲۱:۱۹:۳۰ ۱۴۰۰/۱۲/۷
دنیا بر مبنای قدرت میچرخه. حتی دمکراسی واقعی هم با قوی شدن مردم بدست میاد نه قانون!
غلام حسین۲۴۲۲۰۰۷۲۲:۰۴:۳۳ ۱۴۰۰/۱۲/۷
تحلیل خوبی بود
ناشناس۲۴۲۲۱۷۳۰۰:۱۹:۲۲ ۱۴۰۰/۱۲/۸
انظر ماقال ولاتنظر من قال بنگر که چه می گوید ونگاه نکن که چه کسی می‌گوید.امام علی (ع)
ناشناس۲۴۲۲۲۱۳۰۱:۲۸:۵۱ ۱۴۰۰/۱۲/۸
معلوم نيست مهاجرانى با خودش چند چنده؟!!
علیرضا۲۴۲۲۲۲۰۰۱:۳۷:۳۵ ۱۴۰۰/۱۲/۸
اگرروسیه را تأیید میکنی پس چرا رفتی انگلیس نشستی؟ برو روسیه بمان ..چون بقول خودت نظم جهانی به مخاطره افتاده ..برو زیر پرچم نظم روسیه
ایرانی۲۴۲۲۲۲۵۰۱:۴۷:۳۳ ۱۴۰۰/۱۲/۸
خودکفایی برای هر ملتی عزت و قدرت به همراه دارد،در مورد اکراین برای خیلی‌ها ثابت شد که فقط با توجه به داشته های خودت تصمیم و حرکت کن نه به امید حرفهای دیگران چه غرب ،چه شرق.
ناشناس۲۴۲۲۳۸۹۰۷:۵۷:۲۵ ۱۴۰۰/۱۲/۸
باتمام احترام به اندیشمندان پس چراشماخودتان لندن نشین شده اید؟
ناشناس۲۴۲۲۶۵۳۱۱:۰۱:۳۲ ۱۴۰۰/۱۲/۸
سلام از اینکه حقیقت را نیمه بافته وازروی اکراه گفتی باعث شادی است
ناشناس۲۴۲۲۶۸۵۱۱:۱۸:۳۳ ۱۴۰۰/۱۲/۸
هنوز برای هرگونه اظهار نظر زوده پوتین از همین حالا شکست خورده است چون جنگ محکوم است
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

آخرین عناوین