دیپلمات سابق و کارشناس روابط بین الملل در گفتگو با "الف" بررسی کرد:  از « ۵ دقیقه تا توافق» تا «راه دراز احیای برجام»

گروه سیاسی الف،   4001124115 ۳۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

«مشکل اصلی در قالب معادله احیای برجام، دستیابی به "توافقی پایدار" است. جو بایدن به شدت از سوی کنگره تحت فشار است. توافق با ایران مخالفان جدی در مجلس نمایندگان و بخصوص سنا دارد. باید توجه داشت که وقتی ترامپ از برجام خارج شد، به رغم انتقادات از سوی برخی سناتورهای دموکرات، تقریبا با مانعِ جدی در مسیر خود رو به رو نشد.»

از « ۵ دقیقه تا توافق» تا «راه دراز احیای برجام»

 "جاوید قربان اوغلی" دیپلمات پیشین کشورمان و کارشناس مسائل سیاسی و بین المللی، در گفتگو با "الف" به تحلیل فضای جاری در قالب مذاکرات اتمی وین و کنشگری های روسیه در چهارچوب این معادله پرداخته است.

 مذاکرات هسته ای وین در شرایطی وارد دور هشتم خود شده که اما و اگرها پیرامون نتیجه نهایی این مذاکرات و سرنوشت آن، اوج گرفته است. در این راستا، اخیرا "میخائیل اولیانوف" نماینده ارشد روسیه در مذاکرات وین گفته که "تنها 5 دقیقه با حصول توافق در وین فاصله است". این موضع گیری در مدت زمان بسیار کمی با واکنش متناقض وزیر خارجه روسیه "سرگی لاوروف" همراه شد. وی در جریان کنفرانس مطبوعاتی مشترک با "لیز تراس" وزیر خارجه بریتانیا گفت که "راه درازی تا احیای برجام باقی مانده است". در این میان برخی منابع دیپلماتیک آمریکایی نیز تاکید کرده اند که دولت بایدن ضرب الاجل آخر فوریه را جهت به ثمر رسیدن مذاکرات وین تعیین کرده و اساسا احیای برجام پس از این تاریخ را چندان در راستای منافع خود نمی‌بیند(مخصوصا با توجه به پیشرفت های هسته ای قابل توجه ایران). 

البته که اوج گیری تحولات مرتبط با "بحران اوکراین" و خروج قابل توجه دیپلمات ها و نمایندگان کشورهای خارجی از این کشور به دلیل آنچه نزدیک بودن حمله روسیه به خاک اوکراین عنوان شده نیز تا حد زیادی بر فضای مذاکراتِ وین سایه انداخته است. در این میان، برخی ناظران و تحلیلگران بر این باورند که روسیه با تطویلِ روند مذاکرات اتمی وین سعی دارد تا از کارتِ این مذاکرات استفاده کرده و در معامله آن با آمریکا، امتیاز قابل توجهی را در معادله اوکراین برای خود کسب کند. 

با این همه، همانطور که پیشتر نیز مورد اشاره قرار گرفت، روسیه و نماینده مذاکراتی آن در وین یعنی "میخائیل اولیانوف"، راهبردی فعال را در چهارچوب مذاکرات مذکور در پیش گرفته اند و در عین حال، مواضع متناقض آن‌ها در مورد سرنوشت معادله احیای برجام نیز به نمودی از فضای مبهمِ حاکم بر مذاکرات هسته ای ایران تبدیل شده است. مساله ای که پرسش های فراوانی را در مورد ماهیت و سرنوشت حقیقی مذاکرات اتمی وین ایجاد کرده است. مشروح گفتگو با قربان اوغلی را در ادامه بخوانید. 

*میخائیل اولیانوف به تازگی از فاصله  5 دقیقه ای تا احیای برجام خبر داده است. پیشتر نیز وی گفته بود که دستیابی به یک توافق تا پایان ماه فوریه سال جاری میلادی کاملا ممکن است. ارزیابی شما از این مواضع نماینده روسیه چیست؟ آیا توافق به آن اندازه که اولیانوف می گوید نزدیک است؟ 

با توجه به تحولات دو سه هفته اخیر و کاهش سطح انتظارات طرفین( ایران و آمریکا) در ابعاد فنی مذاکرات و اتخاذ تصمیم سیاسیِ معطوف به تفاهم، می توان گفت در صورتی که اتفاق غیر مترقبه ای رخ ندهد، احتمالا شاهد توافق نهایی در این دور از مذاکرات خواهیم بود. منظورم از اتفاق غیر مترقبه، اقدامات تحریک کننده است که بهانه به دست‌ طرف مقابل می دهد و یا اقدامات حقوقی است که می تواند یک یا دو طرف را در اتخاذ تصمیمات ‌نهایی دچار مشکل کند. 

* نماینده روسیه در مذاکرات وین در مدت اخیر به شدت چهره ای فعال از خود نشان داده است. مساله ای که حتی در برخی مواقع موجب طرح برخی انتقادات در ایران از وی شده و عده ای معتقدند او ورای ماموریت های دیپلماتیک خود حرکت می کند. ارزیابی شما از این مساله چیست؟ 

در مورد فعالیت های رسانه ای "میخائیل اولیانوف" تصور می‌کنم علاوه بر مولفه روانشناسیِ شخصیت وی، روسیه تلاش می کند نشان دهد عضوی فعال و تاثیر گذار در مذاکرات وین است. از اولین روزهای دور جدید مذاکرات اتمی در وین، نماینده روسیه بیش از همه همتایان خود مصاحبه، توئیت و باصطلاح show off داشته است. البته این یک بُعد قضیه است. وجه دیگر اطلاع رسانی قطره چکانی هيأت ايراني است. پسندیده نیست که مردم نگرانِ ما خبرهای مذاکرات را از او(اولیانوف) و یا نمایندگان دیگر کشورها بشنوند.

دلیل انتقادات افکار عمومی کشورمان از مواضع نماینده روسیه ریشه در مسائل تاریخی روابط دو کشور از یک سو و همچنین غرور و حساسیت ایرانیان دارد. در ۲۲ ماه مذاکرات در دوره قبل، هيأت ايراني به رياست ظریف صحنه گردان و بازیگر اصلی مذاکرات بودند. تقریبا جو رسانه ای نیز در تسخیر هيأت ايراني و شخصیت ظریف قرار داشت. توجه داشته باشیم که دیپلماسی رسانه ای و عمومی جزئی لاینفک از مبارزه دیپلماتیک است که در حال حاضر ما غایب این صحنه هستیم.

*آینده مذاکرات برجام را چگونه ارزیابی می کنید؟ تا چه حد توافقی پایدار را در دسترس می بینید؟ 

تصور می کنم در اینکه نهایتا توافق صورت گیرد،کمتر کسی بدگمان باشد. البته اسرائیل به شدت نگران است و سفرهای مکرر مقامات سیاسی، امنیتی و نظامی آنها به آمریکا و پایتخت های دیگر کشورهایِ تاثیر گذار دلالت بر این امر دارد.

مشکل در پایدار بودن توافق است. جو بایدن به شدت از سوی کنگره تحت فشار است. توافق با ایران مخالفان جدی در مجلس نمایندگان و بخصوص سنا دارد. باید توجه داشت وقتی ترامپ از برجام خارج شد، به رغم انتقادات از سوی برخی سناتورهای دموکرات تقریبا با مانعی جدی روبرو نشد. الان این‌ مخالفت‌ها بیشتر شده و دلیل آن هم این است که اولا، بایدن موقعیت مستحکمی در داخل ندارد. انتخابات‌ کنگره در پیش است و دموکراتها نگران از دست دادن اکثریت فعلی هستند. مضافا اینکه موضع اروپایی‌ها در بعضی مسائل از آمریکا تندتر است.

تصور می کنم برای پایدار بودن توافق باید رویکرد ایران نیز در قبال آمریکا تا حدی تغییر  کند. ما متاسفانه شناخت و مهمتر از همه لابی تاثیرگذاری در تحولات داخلی آمریکا نداریم. این یک نقیصه بزرگ برای سیاست خارجی ایران حتی در صورت عدم وجود مناقشه هسته ای است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۴۰۸۱۳۱۰۶:۳۰:۴۳ ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
همانوگونه كه اقاي ظريف گفت روسيه در اين مذاكرات بدنبال منافع خودش هست وهيچ توجهي براي رفع تحريمهاي ايران ندارد انها در حرف بدنبال احياي برجام هستند ودر پشت پرده بدنبال ادامه تحريم ايران وامتيازگيري از امريكا واروپا براي خودشان هستند وتازماني كه روسها در مذاكرات نقش داشته باشند توافق برجام محقق نخواهد شد واگرهم بشود بصورت نيم بند وناقص خواهد بود
ناشناس۲۴۰۸۴۴۷۱۲:۱۸:۴۶ ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
درغگويي اعظم ظريف است. كدام عاقل به اين مرد اهميت ميدهد.
ناشناس۲۴۰۸۶۳۳۱۴:۰۷:۲۴ ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
ظریف باید در مورد مکانیسم ماشه پاسخگو باشد.
ایرانی۲۴۰۸۱۵۷۰۷:۵۴:۴۴ ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
چرا کار این مملکت به تحریم رسید؟ چرا کار این مملکت به برجام رسید؟ چه به دست آورده ایم، چه از دست داده ایم؟
ناشناس۲۴۰۸۴۰۲۱۱:۴۶:۱۳ ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
موقعی تحریم شدیم که از دیوار سفارات بالا رفتیم و ارزش قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل را در حد ورق پاره پنداشتیم.
ناشناس۲۴۰۸۴۸۹۱۲:۵۴:۳۳ ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
موقعی که دوستان تو مسئله داخلی را بین المللی کردن و بعد آشوب راه انداختند
ناشناس۲۴۰۸۵۴۳۱۳:۳۰:۰۸ ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
قطعنامه 1929 که بسترساز تحریمهای بانکی و نفتی مشکلات عدیده اقتصادی برای کشور شد نتیجه فتنه و اشوب اصلاح طلبان در سال 88 بود.
ناشناس۲۴۰۸۸۶۶۱۶:۴۳:۳۲ ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
فتنه 88 عامل اصلی تحریم بود...خدا لعنت کند منافقان را...
ناشناس۲۴۰۸۸۸۱۱۶:۵۷:۴۵ ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
البته توهم تقلب هم بی تاثیر نبود!!! پیام‌های خزانه خالیه، خزانه خالیه، هم دیگه نور علی نور بود!!
ناشناس۲۴۰۸۵۴۸۱۳:۳۳:۳۹ ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
هیلاری کلینتون: تحریمهای بانکی و نفتی جمهوری اسلامی در حمایت از سبزها و اصلاح طلبان بود.
ناشناس۲۴۰۸۱۵۹۰۷:۵۷:۳۵ ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
منافع خیلی از کشورها و افراد بسیاری به ادامه تحریم ها بستگی دارد.
ناشناس۲۴۰۸۲۴۳۰۹:۲۶:۱۰ ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
مافیاهای ارز، سکه، برنج، گوشت، خودرو، شکر، روغن، سیگار، میوه، لوازم خانگی، زعفران، پسته، ...... از آن جمله هستند.
ناشناس۲۴۰۸۲۹۳۱۰:۱۲:۰۷ ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
فعلا که با هر بار توافق و دبه شدن تحریم ها دوبرابر می شود و جالب هست همان راه را طی می کنید
ناشناس۲۴۰۸۱۶۲۰۸:۰۱:۲۵ ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
روسیه از ابتدا تمایل چندانی برای حل و فصل برجام نداشت. با بالا گرفتن اوضاع اوکراین، این تمایل صد چندان شده است.
ناشناس۲۴۰۸۲۹۸۱۰:۱۴:۱۲ ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
آن وقت به چه دلیل نمی خواهد؟ یا چه ربطی با هم دارد؟
ناشناس۲۴۰۸۳۹۰۱۱:۳۱:۵۶ ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
آمریکا و اروپا می خواهند اوکراین را به سمت غرب کشیده و آن کشور را عضو ناتو کنند. در مقابل، روسیه هم با کارشکنی در مورد برجام دوست ندارد که آمریکا و غرب خیالشان از ایران راحت شود. روسیه با کارت ایران مقابل آمریکا بازی می کند.
ناشناس۲۴۰۸۴۳۰۱۲:۰۵:۰۷ ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
کارشکنی!! همه می دانند آمریکا بخواهد می تواند تحریم را کنار بگذارد تا ایران هم تعهد را اجرا کند حالا کی می تواند کارشکنی کند این وسط؟!!!!!
ناشناس۲۴۰۸۵۵۲۱۳:۳۴:۴۵ ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
امریکا و اروپا هیچ اراده ای برای لغو تحریمهای ضد ایرانی ندارند و این به روسیه مربوط نیست.
ناشناس۲۴۰۸۵۱۱۱۳:۱۴:۰۸ ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
چون همان قدر که اوکراین با پیوستن به ناتو یک تهدید بالقوه برای روسیه است یک ایران هسته ای هم تهدیدی برای آمریکا واروپا است .!
ناشناس۲۴۰۸۱۶۶۰۸:۰۳:۱۳ ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
در مذاکرات برجامی، دادن نقش سخنگویی به روسیه و شخص اولیانوف اقدامی نسنجیده و اشتباه است.
ناشناس۲۴۰۸۳۰۶۱۰:۳۰:۲۷ ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
سخنگو!! خخخخه میاجی گری هست و نه سخنگو عزیز همانند مانند بقیه که می گویند
ناشناس۲۴۰۸۵۱۴۱۳:۱۶:۰۶ ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
شما دوست داری خودت را گول بزن !! در جلسه ای که حتی یک ایرانی حضور ندارد از کجا معلوم که روسها عینا حرف ما را به طرف آمریکایی انتقال می دهند ؟!!
ناشناس۲۴۰۸۶۷۹۱۴:۲۹:۲۳ ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
بعد برای چی ما حضور نداریم روسیه برامون داره حرف میزنه؟
ناشناس۲۴۰۸۱۶۸۰۸:۰۵:۱۱ ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
ادای احترام سفیر روسیه در ایران به تدوینگر قراداد ترکمنچای چه مفهوم و معنی دارد؟
ناشناس۲۴۰۸۱۷۸۰۸:۱۱:۵۴ ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
درطول تاریخ روسیه کشوری متجاوزگر بوده است. زمانی به ایران دست اندازی کرد. زمانی دیگر افغانستان را اشغال کرد. اکنون هم در اندیشه تجاوز به اوکراین است. چنین کشوری غیر قابل اعتماد است.
ناشناس۲۴۰۸۴۱۰۱۱:۵۱:۵۴ ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
روسیه جمهوری کنونی، همان راه جمهوری تزاری را در پیش گرفته است.
ناشناس۲۴۰۸۱۹۷۰۸:۴۰:۱۰ ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
رویکرد ایران در مقابل یانکی‌ها در سایه‌ی مدیریت دولت روحانی و خاتمی و رفسنجانی و لاریجانی تغییر که چه عرض کنیم تعظیم کرده بود ______ اما نتیجه‌ای جز تحریم و تهدید و تشویش و ویرانی در پی نداشته جمله‌های نظیر بایدن تحت فشار است ؛ یعنی عجله کنید و به هرشکل و به هر قیمت توافق کنید!!!! نسخه‌های منسوخ شده‌‌ و تطهیر و ترجیح بخشی از یانکی‌ها بی فایده است
سید۲۴۰۸۲۶۲۰۹:۴۵:۰۸ ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
امتیاز گیری روسیه از ماجرای اکراین
ناشناس۲۴۰۸۲۷۱۰۹:۵۶:۱۶ ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
وقتی دکتر ظریف کنار زده شد نتیجه اینچنینی متصور بود
ناشناس۲۴۰۸۳۶۷۱۱:۱۷:۱۰ ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
دکی جون نتایج سعد اباد و برجام قبلی چی بود که ایشون دستی بر آتش داشتند؟!!!!
ناشناس۲۴۰۸۳۸۵۱۱:۲۶:۳۱ ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
کسی که سیاست ایران را قبول ندارد اشتباه می کند وزیر شود
ناشناس۲۴۰۸۵۴۶۱۳:۳۲:۱۶ ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
ظریف باید پاسخگو باشد چطور ترامپ بی هیچ هزینه ای از برجام خارج شد و تحریم ها را تشدید کرد ؟!
ناشناس۲۴۰۸۲۹۰۱۰:۱۰:۳۲ ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
برجام مجدد همانند توافقات در طول 20 سال قبل خواهد بود
ناشناس۲۴۰۸۳۶۲۱۱:۱۲:۵۴ ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
جهت اطلاع تا آمریکا نخواهد برجام را احیا کند کاری از دست هیچ کس بر نمی آید و ربطی هم به اوکراین ندارد
ناشناس۲۴۰۸۴۹۱۱۲:۵۵:۴۷ ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
برجام خیانت است و ترکمنچای را رو سفید کرد که دوباره می خواهید آن را اجرا کنید
عباس۲۴۰۸۵۵۶۱۳:۳۶:۰۵ ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
برجام خیانت نیست کارهایی که اون کسانی کردن که شما دنباله رو انها هستید و باعث اون همه تحریم شد خیانت است
علی۲۴۰۸۹۳۰۱۷:۵۵:۳۶ ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
خیلی عجله نکنید جوجه را اخر پایبز میشمارند امیدوارم اقتصاد دوباره دچاره یک شوک خورد کننده نشود و مردم له نشوند
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  3. من عجله ندارم!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  6. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  7. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  8. دور باطلی که تمامی ندارد!

  9. مشروبات تقلبی از جامعه پزشکی هم قربانی گرفت

  10. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  11. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  12. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  13. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  14. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

  15. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  16. حقوق کارکنان وزارت کشور ترمیم می‌شود

  17. اصلاح‌طلبان مقابل «نصیری» سکوت نکنند

  18. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  19. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

  20. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  21. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  22. اگر این صحنه‌ها در ایران بود...

  23. نگاهی به فرمان ضد فساد هشت ماده ای 

  24. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  25. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  4. اصلاح‌طلبان مقابل «نصیری» سکوت نکنند

  5. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  6. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

  7. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  8. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  9. اگر این صحنه‌ها در ایران بود...

  10. نگاهی به فرمان ضد فساد هشت ماده ای 

  11. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  12. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  13. توضیحات سردار جعفری درباره تذکر رهبری پیرامون مبارزه با بی‌حجابی/ توصیه همتی درباره نرخ‌های متفاوت ارز

  14. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  15. معلمان تلاش کنند گره ذهنی دانش آموزان باز شود

  16. سلاح اتمی؛ جزو برنامه ریزی امنیتی و دفاعی ایران است؟ /تمام «نه»های رهبر انقلاب به سلاح هسته ای +اینفو

  17. رهبر انقلاب: تحریم‌ها ملت ایران را از پا در نمی‌آورد/ اگر حال جامعه کارگری خوب شود، حداقل نیمی از مردم حالشان خوب می‌شود

  18. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  19. وزیر تعاون: تمام دغدغه رییس جمهور معیشت مردم است

  20. سوء استفاده عباس عبدی از «ماچه الاغ ماده»!

  21. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  22. ناصر ایمانی: فرض کنیم یکی از این صحنه های ضرب و شتم ....

  23. سخنگوی دولت: هیچ مرجعی معطل تصویب قانون جدید حجاب نیست

  24. همه رقیبان قالیباف در ریاست مجلس آینده/ توضیح معاون رئیسی درباره استقرار فراجا در بنیاد نخبگان

  25. رئیسی: مشکلات آبی و برقی کشور در حال حل‌شدن هستند  

آخرین عناوین