مشکل قانونی پرداخت حقوق دستیاران رفع شد/دانشگاه‌ها پرداخت‌ها را انجام دهند

گروه اجتماعی الف،   4001108025

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت: دیوان محاسبات به این موضوع اشکال قانونی و حقوقی گرفته بود و به همین خاطر برخی دانشگاه‌ها این پرداخت را انجام ندادند که پس از مذاکره با دیوان محاسبات این مشکل رفع و مجوز پرداخت به دانشگاه ها ابلاغ شد.حتی مقرر شده که معاون توسعه به صورت فردی با روسای دانشگاه‌ها مذاکره کنند و در خصوص عدم پرداخت‌ها با آنها صحبت کنند که اگر مشکل خاصی وجود دارد برطرف شود.

به گزارش ایسنا، دکتر عباس شیراوژن در نشست "مجمع دبیران شوراهای صنفی دستیاران و دانشجویان دکترای تخصصی" دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور با اشاره به اینکه در قانون برنامه پنجم توسعه خوابگاه سازی ممنوع شد، توضیح داد: در آن زمان مقرر شد که از ظرفیت بخش خصوصی استفاده شود تا هم برای بخش خصوصی درآمدزایی و اشتغال سازی صورت گیرد و هم دولت هزینه نکند؛ اما با شیوع کرونا و تعطیلی طولانی مدت دانشگاه‌ها شرایط جدیدی ایجاد شد.

وی با بیان اینکه ۳۰ درصد خوابگاه‌های ما ملکی است، افزود: با بروز شرایط کرونایی و عدم حضور دانشجویان، این خوابگاه‌ها تغییر کاربری دادند به نحوی که بازگرداندن آنها به راحتی نبود. در ترم جدید که با تقاضای خوابگاه از سوی دانشجویان روبرو شدیم دانشگاه‌ها چنان تحت فشار قرار گرفتند که علاوه بر اجاره خوابگاه ناچار به اجاره هتل شدند و این فشار مضاعفی به دانشگاه‌ها وارد کرد.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت در ادامه تاکید کرد: از سوی دیگر افزایش سنوات دانشجویانی را داشتیم که به خاطر شرایط ایجاد شده به سنوات تحصیلی آنها اضافه شد و درخواست خوابگاه داشتند در حالی که با ورودی‌های جدید هم روبرو شدیم. با وجود این شرایط افزایش ظرفیت‌ها هم از دیگر دغدغه‌ها و نگرانی‌های آینده ماست.  

شیراوژن همچنین با تشریح مشکلات ایجاد شده به واسطه کرونا و کمبود منابع مالی دانشگاه‌ها خاطر نشان کرد: علیرغم همه این چالش‌ها ما دغدغه رفع مشکلات دانشجویان را داریم و با تمام تلاشمان پیگیر حقوق شما و در پی رفع مسائل هستیم.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت با اشاره به قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده گفت: این قانون فرصت خوبی ایجاد می‌کند که بتوانیم ساخت خوابگاه‌های متاهلی را با قدرت بیشتری دنبال کنیم و با استفاده از این فرصت از بانک‌ها تسهیلات بگیریم. به علاوه اینکه این بستر فراهم شده که با استفاده از اعتبارات و تسهیلات ودیعه مسکن دانشجویان متاهل را هم در بخش مبلغ هم در بخش تعداد، افزایش دهیم؛ به خصوص که تعداد زیادی از دانشجویان متاهل ما در مقطع دستیاری و Ph.D  هستند و این موضوع می‌تواند بخشی از دغدغه‌های این عزیزان را برطرف کند.

به گزارش روابط عمومی معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، وی با ذکر این نکته که حل شدن مشکل خوابگاه‌های متاهلی می‌تواند منجر به کاهش درخواست برای خوابگاه مجردی شود، خاطر نشان کرد: با پشت سر گذاشتن شرایط کرونا امیدوار هستیم بخشی از مشکلات ما مرتفع شود و بتوانیم از ظرفیت واقعی خوابگاه‌ها استفاده کنیم.

شیراوژن با تاکید بر اینکه به دنبال بهبود وضعیت پاویون‌های دستیاری هستیم، خاطر نشان کرد: به دنبال بودجه هستیم تا بتوانیم وضعیت پاویون‌ها را ارتقاء بدهیم و مسکن متخصصین و دستیاران را به نحوی سامان‌دهی کنیم که در نزدیکی بیمارستان‌ها مستقر باشد و رفت و آمد برای این عزیزان تسهیل شود.

وی با اشاره به بیانیه پایانی اجلاس روسای دانشگاه‌ها گفت: رسیدگی به وضعیت معیشتی، رفاهی و فرهنگی دستیاران از بندهای این بیانیه پایانی است و نشان می‌دهد این اهتمام در وزارتخانه و روسای دانشگاه‌ها وجود دارد. شخص وزیر و معاونان نسبت به دستیاران و دانشجویان Ph.D دغدغه دارند و به دنبال حل مسایل هستند؛ وزیر توجه ویژه به این حوزه دارد و یکی از پنج بندی که به عنوان هدف معاونت فرهنگی و دانشجویی پیشنهاد داده‌اند، رسیدگی به وضعیت معیشتی و رفاهی دستیاران است.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه برخی دانشگاه‌ها موضوع افزایش پرداخت‌های دستیاران را اجرایی نکرده‌اند، توضیح داد: دیوان محاسبات به این موضوع اشکال قانونی و حقوقی گرفته بود و به همین خاطر برخی دانشگاه‌ها این پرداخت را انجام ندادند در این راستا معاون توسعه با دیوان محاسبات مذاکره کرد و مشکل را حل کردند؛ در حال حاضر به دانشگاه‌ها اعلام شده که پرداخت‌ها انجام شود. حتی مقرر شده که معاون توسعه به صورت فردی با روسای دانشگاه‌ها مذاکره کنند و در خصوص عدم پرداخت‌ها با آنها صحبت کنند که اگر مشکل خاصی وجود دارد برطرف شود.

وی در ادامه از دبیران شورای صنفی خواست که طی یک گزارش مکتوب وضعیت صنفی و رفاهی دانشگاه‌ها را با ذکر جزئیات به معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت اعلام و بیان کنند که هر دانشگاه در چه بخش‌هایی ضعف و قوت دارد.

شیراوژن همچنین اضافه کرد: ما نیاز به یک منشور اخلاقی داریم که با تعامل دو طرفه با شما و با کمک شما قابل تدوین است. در این منشور اخلاقی باید موضوعاتی مثل حرمت و کرامت انسانی بین دستیاران و اساتید و دانشجویان سال‌های بالاتر در نظر گرفته شود و یک گفتمان سازی صورت گیرد که بر اساس آن کدهای اخلاقی مشخص شود تا بخشی از مشکلات روحی و روانی دستیاران که ناشی از ارتباط با همکاران و اساتید است، برطرف شود.

معاون وزیر بهداشت در پایان تاکید کرد: با نمایندگان مجلس و اعضای کمیسیون بهداشت و کمیسیون تلفیق مذاکره کنید و مسایل و مشکلات استان‌ها را به آنها منتقل کنید. شما از زاویه دید خودتان می‌توانید موضوعات را بیان کنید و درخواست بودجه و اعتبار داشته باشید.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین