سرطان دهانه رحم، بیماری شایع این روزها/ پنج راه ساده برای پیشگیری از ابتلا

گروه فناوری الف،   4001108013

 کارشناسان تاکید می‌کنند، سرطان دهانه رحم که عنوان سومین سرطان شایع زنان را به خود اختصاص داده به سادگی قابل پیشگیری است و می‌توان از ابتلا به آن در امان ماند.   

به گزارش فارس،  سرطان دهانه رحم که عنوان سومین سرطان شایع زنان را به خود اختصاص داده، به دلیل رشد غیرطبیعی سلول ایجاد می‌شود و این سلول‌ها می‌توانند در دیگر اعضای بدن گسترش یابند یا به آن‌ها حمله کنند.در واقع زمانی که سلول‌های بیمار به تدریج رشد غیرطبیعی دارند تبدیل به سرطان می‌شود. سرطان دهانه رحم یا سرطان آندومتر، بر اثر دلایل کاملا ناشناخته‌ای در بدن ایجاد می‌شود اما تحقیقات نشان می‌دهد که بعضی علائم و دلایل در میان زنان مبتلا به سرطان دهانه رحم مشترک بوده، بنابراین آگاهی از دلایلی که ریسک ابتلا به این سرطان را بالا می‌برد، می‌تواند در پیشگیری و درمان آن کمک کند. در سراسر دنیا، سرطان دهانه رحم چهارمین عامل بیشترین موارد سرطان و همچنین چهارمین عامل بیشتر مرگ‌ها از سرطان در زنان است؛ براساس آمار موجود، در سال ۲۰۱۲، کارشناسان تخمین زدند که ۵۲۸ هزار مورد سرطان دهانه رحم و ۲۶۶ هزار مورد مرگ در نتیجه این بیماری رخ داده‌؛ این عدد هشت درصد تمامی موارد ابتلا و مجموع تعداد مرگ از سرطان به‌شمار می‌رود. در این گزارش به راه‌حل‌های ساده‌ای اشاره می‌کنیم که به به کمک آنها می‌توان به میزان قابل توجهی از خطر ابتلا به این سرطان در امان ماند:

* آزمایشات غربالگری منظم و دریافت واکسن

متخصصان تاکید می‌کنند،افراد می‌توانند  با آزمایشات غربالگری منظم و دریافت واکسنی که از عفونت HPV محافظت می‌کند، تا حد زیادی خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم را کاهش دهند. ویروس پاپیلومای انسانی یا HPV، شایع‌ترین عفونت قابل انتقال است.انواع زیادی از این ویروس وجود دارد که بعضی از آنها می‌توانند باعث ایجاد بیماری در انسان شوند؛ از جمله این بیماری‌ها می‌توان به سرطان دهانه رحم اشاره کرد. در اغلب موارد، عفونت ناشی از ویروس پاپیلومای انسانی به خودی خود از بین رفته و مشکلی برای سلامتی فرد ایجاد نمی کند اما انواع خاصی از ویروس پاپیلومای انسانی بیشترین نقش را در سرطان دهانه رحم ایفا می‌کند. هنگامی که ویروس پاپیلومای انسانی وارد بدن می‌شود، سیستم ایمنی بدن به‌طور معمول آن را از بین برده و از ایجاد آسیب توسط ویروس در بدن جلوگیری می‌کند. اما این قاعده برای همه وجود ندارد، در بدن درصد کمی از انسان‌ها ویروس برای سال‌ها زنده می‌ماند و باعث تبدیل شدن سلول‌های سالم دهانه رحم به سلول‌های سرطانی می‌شود.

کارشناسان تاکید می‌کنند، می‌توان خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم را با انجام تست‌های غربالگری و واکسن‌هایی که افراد را از عفونت‌های ویروس پاپیلومای انسانی محافظت می‌کند، کاهش داد؛ ضمن اینکه اگر در مراحل اولیه کشف شود، شانس زیادی برای زنده ماندن از این سرطان کشنده وجود دارد. همچنین  رایج ترین روش جهت غربالگری سرطان دهانه رحم، استفاده از تست پاپ اسمیر است؛ تست پاپ اسمیر امکان شناسایی سلول های پیش سرطانی را فراهم می‌کند و بدین طریق امکان تشخیص زود هنگام سرطان فراهم می‌شود؛ انجام به موقع و منظم تست پاپ اسمیر می تواند در راستای پیشگیری از سرطان دهانه رحم بسیار مؤثر باشد. 

* رژیم غذایی سالم 

نتیجه بررسی‌های متعدد نشان داده، تغذیه مناسب به بهینه سازی سیستم ایمنی کمک می‌کند، که به نوبه خود، HPV را از بین برده و به بدن در پاسخ به تومورهای سرطانی کمک می‌کند. با این حال، تحقیقات در مورد نقش رژیم غذایی و تغذیه در پیشگیری یا کاهش خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم بر روی مواد مغذی آنتی اکسیدانی و الگوهای غذایی متمرکز شده است که تأثیر HPV را کاهش می‌دهد. رژیم‌های غذایی با پتانسیل التهابی بالا همانند الگوی غذایی به سبک غربی، با ایجاد سرطان دهانه رحم، به ویژه در میان زنانی که دارای عفونت HPV هستند و سبک زندگی کم تحرکی دارند، مرتبط است. رژیم غذایی غربی که معمولاً سرشار از چربی‌های اشباع شده و ترانس، قندهای افزودنی و سدیم است، التهاب مزمن را افزایش می‌دهد و کنترل عفونت‌های HPV را دشوار می‌کند. عفونت مداوم HPV منجر به ایجاد سرطان دهانه رحم می‌شود. به طورکلی زنان چاق بیشتر در معرض ابتلا به نوع خاصی از سرطان دهانه رحم هستند. زنانی که در رژیم غذایی آنها میوه و سبزیجات کم است نیز در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان دهانه رحم هستند.

* ورزش منظم

ورزش منظم می‌تواند به تقویت انرژی، خلق و خو و سیستم ایمنی بدن کمک کند. در بیماران سرطانی انجام ورزش به صورت روزانه به کاهش استرس سرطان و درمان آن کمک می‌کند. در واقع، چندین مطالعه نشان داده است که بیماران سرطانی که به طور منظم ورزش می‌کنند، می توانند سلامت جسمی و روانی را در هر مرحله از درمان به میزان زیادی بهبود بخشند.

* شستن دست‌ها و خودداری از مصرف قرص ضدبارداری

شستن دست ها یا استفاده از مواد ضدعفونی کننده دست می‌تواند خطر ابتلا به عفونت را کاهش دهد؛ از مصرف قرص‌های ضد بارداری خودداری کنید زیرا با افزایش خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم مرتبط است.

* سبک زندگی سالم عامل مهم در امان ماندن از سرطان دهانه رحم

کارشناسان تاکید می‌کنند، سیگار کشیدن، قاعدگی زودرس، یائسگی دیررس و بهداشت ضعیف دستگاه تناسلی از دیگر عوامل مهمی هستند که زمینه بروز این سرطان را فراهم می‌کنند. سرطان دهانه رحم با اتخاذ یک سبک زندگی سالم قابل پیشگیری است.

 

منابع:

who.int/news-room/fact-sheets/detail/human-papillomavirus-(hpv)-and-cervical-cancer
intechopen.com/chapters/78361
verywellhealth.com/cervical-cancer-prevention-513831
cancer.org/cancer/cervical-cancer/causes-risks-prevention/prevention.html
cytecare.com/blog/three-simple-steps-towards-cervical-cancer-prevention
 

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

آخرین عناوین