در اجلاس مجازی داووس مطرح شد: ضرورت دریافت مالیات بیشتر از ثروتمندان

گروه جهان الف،   4001029104

گروهی متشکل از بیش از یکصد میلیاردر و میلیونر از رهبران سیاسی و تجاری شرکت کننده در اجلاس مجازی مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس خواستند که باعث شوند این افراد مالیات بیشتری را پرداخت کنند.

 این گروه که خود را «میلیونرهای وطن پرست» می نامند، گفتند که در حال حاضر افراد مافوق ثروتمند مجبور به پرداخت سهم خود از بهبودی اقتصاد جهانی از همه گیری کرونا نیستند.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری رویترز، امضاکنندگان این درخواست در نامه ای سرگشاده که به مناسبات برگزاری داووس مجازی مجمع جهانی اقتصاد منتشر شد، افزودند: ما به عنوان میلیونرها می دانیم که نظام مالیات فعلی، منصفانه نیست. اکثر ما می توانیم بگوییم که در حالی که جهان طی دو سال گذشته رنج بسیار زیادی را متحمل شده است، ما شاهد افزایش ثروت در طول همه گیری بودیم، اما تعداد کمی از ما می توانیم صادقانه بگوییم که سهم خود از مالیات را عادلانه پرداخت می کنیم.

خبرگزاری رویترز سال گذشته از افزایش حیرت انگیز ثروت میلیاردرها در سال ۲۰۲۰ خبر داد، در حالی که جهان در قرنطینه به سر می برد و اقتصاد جهانی با بدترین رکود از زمان جنگ جهانی دوم روبه رو بود.

در حالی که این مساله سبب شد بیش از ۱۳۰ کشور توافق کنند که شرکت های بزرگ حداقل نرخ جهانی مالیات ۱۵ درصد را پرداخت کنند، میلیونرها همچنان اعلام کردند که ثروتمندان همچنان باید مشارکت بیشتری در این مقوله داشته باشند.

مطالعات سازمان بین المللی مبارزه با فقر (آکسفام) نشان می دهد که در طول دو سال همه گیری کرونا، دارایی ۱۰ فرد ثروتمند جهان به ۱.۵ تریلیون دلار یا به میزان ۱۵ هزار دلار در هر ثانیه رسیده است.

امضاکنندگان این درخواست در نامه خود خطاب به شرکت کنندگان در اجلاس داووس گفتند: قرار نیست شما پاسخ را در یک مجمع خصوصی پیدا کنید، بلکه شما بخشی از مشکل هستید.

سخنگوی مجمع جهانی اقتصاد گفت که پرداخت سهم عادلانه از مالیات ها، یکی از مبناهای این اجلاس است و مالیات بر ثروت همانطور که در سوئیس دایر است، می تواند نمونه خوبی برای جاهای دیگر باشد.

در اکثر کشورهای خارج از تعداد انگشت شماری در اروپا و برخی از کشورهای آمریکای جنوبی، ثروتمندان مجبور نیستند برای دارایی هایی چون املاک، سهام یا آثار هنری مالیات سالانه بپردازند، زیرا تنها زمانی که دارایی شان فروخته می شود، هدف پرداخت مالیات قرار می گیرند.

نتایج مطالعه ای که توسط گروه میلیونرهای وطن پرست با مشارکت آکسفام و دیگر سازمان های غیرانتفاعی انجام شد، مالیات تصاعدی بر ثروت که از ۲ درصد برای افرادی که بیش از ۵ میلیون دلار ثروت دارند شروع می شوند و تا ۵ درصد برای میلیاردرها افزایش می یابد، می تواند به ۲.۵۲ تریلیون دلار افزایش یابد که برای خارج کردن ۲.۳ میلیارد نفر از فقر کافی است و مراقبت های بهداشتی و حمایت اجتماعی را برای افرادی که در کشورهای کم درآمدتر زندگی می کنند، تضمین می کند.

بانک جهانی در سال ۲۰۲۱ مقاله ای را منتشر کرد که در آن از کشورهای مختلف می خواست برای کمک به کاهش نابرابری، پر کردن خزانه های دولتی که به واسطه طرح های کمکی کووید – ۱۹ خالی شده و اعتمادسازی مجدد اجتماعی، مالیات بر ثروت را مورد توجه قرار دهند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

    2. بازی با کلمات

    3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

    4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

    5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

    6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

    7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

    8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

    9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

    10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

    11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

    12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

    13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

    14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

    15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

    16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

    17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

    18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

    19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

    20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

    21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

    22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

    23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

    24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

    25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

    آخرین عناوین