جولان امیکرون و سفرهایی که هوشمند نشد

گروه سلامت الف،   4001028009

در شرایطی که سویه جدید ویروس کرونا به نام «امیکرون» در حال گردش در کشور است، هوشمندسازی محدودیت‌های کرونایی برای مردم در سفرهای جاده‌ای، هوایی، ریلی و دریایی همچنان اجرایی نشده است و باید دید چه زمانی عملیاتی خواهد شد.

جولان امیکرون و سفرهایی که هوشمند نشد

به گزارش ایسنا، گرچه با توسعه واکسیناسیون ابتلاء و آمار مرگ و میر کرونایی در کشور رو به کاهش است اما جان باختن حتی یک نفر هم پس از گذشت حدود دو سال از شیوع این بیماری، ناراحت کننده است چه رسد به اینکه بیش از ۲۰۰ نفر در هفته گذشته جان خود را به دلیل ابتلا به آن از دست دادند.

نکته دیگر اینکه سویه جدیدی از این ویروس به نام امیکرون هفته‌هاست وارد ایران شده و با سرعت بالایی در حال گردش و گسترش در کشور است. دکتر مسعود یونسیان - دبیر کمیته اپیدمیولوژی و پژوهش کمیته علمی کشوری مقابله با کووید- ۱۹ با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۴۰ درصد از موارد کرونایی که در کشور در حال گردش است، از نوع سویه اُمیکرون است، به ایسنا گفت: درصد ابتلا به اُمیکرون و تعداد موارد بیماری در کشور در حال افزایش است و به نظر می‌رسد که سیگنالی برای موج ششم دریافت کرده‌ایم و در صورت ادامه این شرایط، هفته آینده اُمیکرون به ویروس غالب در کشور بدل می‌شود.

وی افزود: رعایت پروتکل‌های بهداشتی هم از نظر ماسک، هم از نظر حضور در اجتماعات و ... بسیار پایین آمده است. از طرفی نه دولت اعمال محدودیت را تشدید کرده و نه مردم همراهی کرده‌اند. وقتی دولت سخت‌گیری ندارد، مردم هم همراهی نمی‌کنند.

این اظهارات در حالی مطرح شده که از زمان ورود نخستین مسافر مبتلا به ویروس جدید کرونا به کشور در روزهای پایانی آذر ماه قرار بود پروتکل‌های سخت‌گیرانه‌ای در سفرهای داخلی و خارجی برای حمل و نقل دریایی، ریلی، هوایی و زمینی در نظر گرفته شود و کنترل‌ها و محدودیت‌های کرونایی به صورت هوشمند و از طرریق اتصال سامانه امید به این بخش‌ها اجرایی شود. حتی مقرر شده بود که مردم پس از ابتلاء به ویروس کرونا نتوانند از منزل خارج شوند و سفرهای درون شهری و برون شهری با وسیله نقلیه شخصی‌شان نیز ممنوع شود.

اما پس از گذشت بیش از یک ماه از این تصمیم‌گیری و اعلام آمادگی بخش‌های مختلف به نظر می‌رسد هنوز این اتصال برقرار نشده و هوشمندسازی در زمینه محدودیت‌های کرونایی سفر به وجود نیامده است.

میر حسن موسوی –معاون مسافری شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران – پیش از این در گفت‌وگو با ایسنا در پاسخ به سوالی درباره اینکه اینکه آیا در حال حاضر برای اجرای طرح مدیریت و کنترل هوشمند کرونا به سامانه امید متصل شده‌اید یا خیر؟    اظهار کرد: بستر لازم از سوی شرکت‌های حمل و نقل ریلی مسافری برای اتصال به سامانه امید انجام شده و به محض ایجاد دسترسی اقدامات لازم انجام خواهد شد.

وی افزود: البته رعایت فاصله گذاری اجتماعی به صورت هوشمند و بر خط از بیستم فروردین ماه سال گذشته انجام شده است و تا ۳۰ آبان ماه امسال بلیت قطارهای مسافری با ظرفیت ۵۰ درصد فروخته شد و از ابتدای آذر ماه بر اساس مصوبه مصوبه ستاد ملی کرونا به ۸۰ درصد رسید.

بر اساس اطلاعات به دست آمده خبرنگار ایسنا نیز مقرر شده بود تا ممنوعیت‌ها و محدودیت‌های کرونایی مختص همه مردم نشود و آن‌هایی که واکسیناسیون شده‌اند و به کرونا مبتلا نیستند بتوانند از بسیاری از خدمات در بخش‌های مختلف مانند سفر بهره‌مند شوند.

اما با وجود اینکه اطلاعات مورد نیاز بخش‌های مختلف حمل‌ونقل هوایی، دریایی، زمینی و ریلی از طریق وزارت راه و شهرسازی در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفته هنوز اتصالی برقرار نشده و طرح مدیریت و کنترل هوشمند کرونا همچنان اجرایی نشده است.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  2. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  3. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. از سنگ صدا درآمد، از اصلاح‌طلبان نه!

  22. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  23. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  24. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  25. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

آخرین عناوین