ماجرای اعتراض کارکنان قوه قضاییه چیست؟

گروه اجتماعی الف،   4001019141

اعتراض کارمندان دولتی به پایین‌بودن میزان حقوقشان موضوع جدیدی نیست. در ماه‌های اخیر نیز این کارمندان قوه قضاییه بودند که خواستار افزایش حقوق خود بودند. اما مخالفت نمایندگان مجلس شورای اسلامی با کلیات طرح تعیین فوق‌العاده خاص کارکنان قوه قضاییه که برای افزایش حقوق قضات و کارکنان این قوه تدوین شده بود، خبر تلخی برای کارمندان این قوه بود.

ماجرای اعتراض کارکنان قوه قضاییه چیست؟

به گزارش ایسنا، «اقتصادآنلاین» در ادامه نوشت: چندی پیش حجت‌الاسلام مصدق، معاون اول قوه قضاییه با بیان اینکه بررسی میانگین حقوق ۴۰ نهاد حاکمیتی حکایت از این دارد که میانگین دریافتی همکاران قوه قضاییه از این ۴۰ نهاد حاکمیتی کمتر است در خصوص دریافتی بسیار پایین کارمندان اداری و قضایی که با حقوق دو میلیون و سه میلیون تومانی زندگی می‌کنند ابراز شرمندگی کرده بود.

با این وجود هفته گذشته نمایندگان مجلس شورای اسلامی با کلیات طرح تعیین فوق‌العاده خاص کارکنان قوه قضاییه که منجر به افزایش حقوق کارکنان این قوه می‌شد، مخالفت کردند.

طرح «تعیین فوق‌العاده خاص کارکنان قوه قضاییه» در هفته‌های آخر ریاست سیدابراهیم رییسی بر قوه قضاییه با نام طرح «تسری فوق‌العاده خاص کارمندان سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور به کارکنان اداری قوه قضاییه» در مجلس اعلام وصول شد و در کمیسیون اجتماعی مورد بررسی قرار گرفت. این طرح از ابتدای تدوین، مورد حمایت ابراهیم رییسی، رییس وقت قوه قضاییه بود و حتی به گفته معاون وقت منابع انسانی قوه قضاییه این طرح با همکاری محمد مصدق، معاون اول فعلی قوه قضاییه تدوین شده است.

بر اساس تبصره ۲ طرح «تعیین فوق‌العاده خاص کارکنان قوه قضاییه» سقف فوق‌العاده مذکور حداکثر تا سه برابر حداقل حقوق سالانه مصوب هیأت وزیران (مشمولان قانون مدیریت خدمات کشوری) تعیین می‌شود. این سقف با تشخیص و تصویب رییس قوه قضاییه برای ۱۰ درصد از پست‌های قوه قضاییه و دستگاه‌های وابسته با توجه به عواملی نظیر اهمیت و حساسیت شغل، محل خدمت، مناطق محروم، پیچیدگی وظایف و مسئولیت‌ها تا چهار برابر حداقل حقوق مذکور قابل افزایش است.

اما آنطور که پیداست پس از تکیه‌زدن سیدابراهیم رییسی بر مسند ریاست جمهوری، دولت سیزدهم در مرحله تصویب این طرح در مجلس شورای اسلامی به مخالفت با آن برخاسته است.

در همین رابطه سیدسلمان ذاکر، نماینده مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی چهارشنبه ۱۵ دی با اشاره به عدم تصویب کلیات طرح تعیین فوق‌العاده خاص کارکنان قوه قضاییه گفت: رییس جمهوری در زمانی که در رأس قوه قضاییه بود، انتقاد داشت که چرا حق و حقوق قضات و کارکنان داده نمی‌شود اما وقتی که در صحنه عمل حاضر می‌شود، معاون استخدامی خود را به مجلس فرستاده تا با این طرح مخالفت کند و مجلس هم به آن رای نداد. این موضوع نشان‌دهنده این است که رییس جمهوری در ابعاد منفی و مثبت مسائل تاثیرگذار است.

اشاره ذاکر به سخنان میثم لطیفی، رییس سازمان اداری استخدامی کشور بود که برای اعلام مخالفت دولت با طرح مذکور در مجلس حاضر شده بود. لطیفی با بیان اینکه ما قبول داریم که قوه قضاییه در بحث حقوق مشکلات فراوانی دارد، گفت: ما در دولت نگران مطالبه همسان‌سازی حقوق و تسری سایر دستگاه‌ها بوده‌ایم و امکان دارد این وضعیت به سایر دستگاه‌ها منتقل شود و مطالبات جدید برای سایر دستگاه‌ها ایجاد کند که باعث ایجاد نارضایتی خواهد شد. شورای حقوق و دستمزد متولی امر حقوق است و باید براساس سختی شغل و حساسیت آن، حقوق را تعیین کند.

همان طور که پیش‌بینی می‌شد یکی از مهم‌ترین ایرادات نمایندگان مخالف طرح «تعیین فوق‌العاده خاص کارکنان قوه قضاییه»، بار مالی این طرح و مغایرت آن با اصل ۷۵ قانون اساسی بوده است. بر اساس اصل ۷۵ قانون اساسی، طرح‌های قانونی و پیشنهادها و اصلاحاتی که نمایندگان در خصوص لوایح قانونی عنوان می‌کنند و به تقلیل درآمد عمومی یا افزایش هزینه‌های عمومی می‌انجامد، در صورتی قابل طرح در مجلس است که در آن طریق جبران کاهش درآمد یا تامین هزینه جدید نیز معلوم شده باشد.

دومین ایراد نیز این بود که در وضعیتی که طبق لایحه بودجه قرار است حقوق کارکنان دولت تنها ۱۰ درصد در سال آینده رشد کند، افزایش بالای حقوق کارکنان این قوه تبعیض‌آمیز است.

به دنبال مخالفت نمایندگان مجلس شورای اسلامی با کلیات طرح «تعیین فوق‌العاده خاص کارکنان قوه قضاییه»، روز گذشته برخی از کارکنان دستگاه قضایی در انتقاد به وضعیت حقوق خود در برابر دادگستری‌های شهرهای خود تجمع کردند. تجمع‌کنندگان ضمن اینکه خواستار اجرای «طرح تعیین فوق‌العاده خاص کارکنان قوه قضاییه» شدند، شعارهایی با مضمون مطالبه‌گری در مورد افزایش حقوق خود سردادند و در شعارهایشان نسبت به وضعیت موجود انتقادهایی را نسبت به مسئولان مربوطه مطرح کردند.

همچنین پس از رد کلیات این طرح و آغاز اعتراضات کارکنان قوه قضاییه، معاونت منابع انسانی این قوه در نامه‌ای خطاب به کارکنان ضمن تشریح فرایند تدوین و پیگیری این طرح، رای منفی نمایندگان و اظهارات نماینده دولت درباره طرح را «خلاف تمام اصول اخلاقی» دانسته و در عین حال بر خودداری کارکنان قوه از «اقداماتی که باعث خشنودی دشمنان» و «کدورت قلب نازنین حضرت ولی‌عصر (عج) و نایب بر حقش» شود، تاکید کرده بود.

با وجود همه این موضوعات و محدودیت‌هایی که ممکن است برای تصویب و اجرای این طرح وجود داشته باشد، نباید فراموش کنیم که نارضایتی کارکنان دستگاه قضایی نسبت به حقوق و مزایایشان می‌تواند تاثیراتی جدی در روند اجرای عدالت قضایی بگذارد و با افزایش فساد احتمالی به دلیل تنگنای معیشتی کارکنان عدلیه، تبعات آن در آینده برای جامعه، به مراتب بیشتر از بار مالی باشد که امروز بر دولت تحمیل می‌شود.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین