" نهضت ملی مسکن " و ارتباط مستقیم آن با جوانی جمعیت

محمد سعادتمند، گروه اقتصادی الف،   4001010104 ۱۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار
" نهضت ملی مسکن " و ارتباط مستقیم آن با جوانی جمعیت

مقدمات یکی از وعده های مهم انتخاباتی اقای رییسی مبنی بر احداث 4 میلیون واحد  مسکونی در مدت 4 سال در حال فراهم شدن است. از تعیین شهرهای میزبان این طرح تا نام نویسی از متقاضیان در حال سپری شدن است و احتمالا به زودی شاهد آغاز پروسه اجرایی این طرح مهم در کشور خواهیم بود.

ساخت مسکن بویژه در ابعاد کلان و به تعداد زیاد در یک بازه زمانی مشخص نیاز به مطالعات بسیار گسترده در تمامی زمینه ها ازتامین و جانمایی درست زمین گرفته تا مباحث مالی و فنی مرتبط با ساخت و ساز ، توجه به ایجاد زیر ساخت های خدماتی ، استفاده از فناوری های نوین ، تهیه مصالح مرغوب  و ... دارد .

در عین حال علاوه بر مباحث  فنی ساخت و ساز که کاملا لازم الاجراست توجه به مباحث فرهنگی و اجتماعی مرتبط با این مقوله نیز از اهمیت بسیارزیادی برخوردار است که متاسفانه کمتر به آنها توجه می شود.

یکی از مهمترین مباحث مرتبط با ساخت مسکن بویژه در سطح کلان و با توجه به شرایط کشور ما به لحاظ تهدید جدی کاهش شدید فرزند آوری و به تبع آن کاهش جمعیت جوان مولد و پویا و سقوط کشور به چاله پیری جمعیت ، همانا ساخت مسکن مناسبی می باشد که حداقل شرایط  لازم برای تشویق ساکنان به امر مهم فرزند آوری را محقق نماید.

واقعیت این است که یکی از مهمترین علل کاهش فرزند آوری در کشور طی سالیان گذشته علاوه بر مسائل فرهنگی و تغییر سبک زندگی  ، مشکلات مالی و معیشتی و در راس آنها عدم داشتن مسکن مناسب می باشد.

حال که قرار است با صرف  هزاران میلیارد ریال از منابع کشور طرح بزرگ و مهم مسکن ملی اجرا شود حتما بایستی پیوست های فرهنگی و اجتماعی مرتبط با آن بویژه توجه خاص به مناسب سازی این طرح برای امر مهم و سرنوشت ساز حمایت از خانواده و  جوانی جمعیت گنجانده شود.

برای مناسب سازی این طرح می توان حداقل به دو راهکار کاملا مشخص اشاره  کرد که توجه به آنها می تواند در این زمینه حیاتی بوده و شرایط مناسب را برای کلیه ساکنان آن فراهم آورد .
نکته اول که البته بسیار مهم می باشد متراژ واحدهای  مسکونی طرح ملی می باشد. متراژ این واحدها باید به گونه ای باشد که بتوان حداقل 2 اتاق خواب مناسب را علاوه بر دیگر فضاها برای آنها  در نظر گرفت  برای حصول این امر حداقل متراژ این واحدها بایستی 80 متر مربع در نظر گرفته شود. این امر علاوه بر اینکه در شادابی و روحیه ساکنان تاثیر مثبت خواهد داشت در عین حال حداقل زمینه برای خانواده ای که قصد داشتن دستکم 2 فرزند را دارد فراهم می آورد.

پر واضح است که افزایش متراژ هر واحد مسکونی قیمت تمام شده کلی طرح را افزایش می دهد اما در اینجا بحث اهم و مهم  مطرح است و یقینا یکی از مهمترین چالش های پیش روی کشور بحث جمعیت است که بایستی در اجرای همه طرح های ملی و کلان به آن توجه ویژه ای مبذول شود.

نکته دوم  مناسب سازی فضای پیرامونی این مجتمع ها از حیث فراهم آوری مکان های فرهنگی ، ورزشی ، فضای بازی کودکان ، پارک ها و فضای سبز مناسب ، سالن های ورزشی  ، مکان های آموزشی و غیره برای زیست مناسب ساکنان بویژه کودکان و نوجوانان می باشد .

برای انجام این شرط حتی اگر در مراحل اولیه به لحاظ مالی امکان اجرا نداشته باشد اما بایستی در طراحی این مجتمع ها حتما این فضا ها دیده شده و زمین مورد نیاز آنها اختصاص داده شود تا در آینده و حتی به تدریج این فضاهای لازم و ضروری هم ساخته شوند.

به هر حال ایجاد این بسترهای مناسب زیستی در واقع به عنوان مقدمه و پیش زمینه ای است برای کسانی که تمایل به داشتن فرزند بیشتر دارند اما  یکی از مهمترین موانع و دغدغه های آنها عدم داشتن مسکن مناسب  می باشد که در صورت تحقق دو شرط  فوق الذکر ، می توان گفت که دولت محترم  وظیفه خود  را در جهت تامین  مسکن مناسب  در راستای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت انجام داده است.
مسئولین محترم کشور بایستی توجه داشته باشند که تنها در صورت ایجاد شرایط مناسب مالی و معیشتی و صد البته تهیه مسکن مناسب برای مردم است که می توان از آنها توقع داشت که در راستای نجات کشور از پیری جمعیت و بروز فاجعه جمعیتی نسبت به فرزند آوری بیشتر اقدام  نمایند.

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۳۵۷۲۶۶۱۲:۵۳:۲۷ ۱۴۰۰/۱۰/۱۱
این نوع خانه سازی ره به جایی نخواهد برد. فقط باعث تورم و از بین رفتن زیر ساخت ها و زمینهای حاصلخیز می شود.
ناشناس۲۳۵۷۴۳۸۱۴:۴۳:۳۶ ۱۴۰۰/۱۰/۱۱
عزیزم جهت اطلاع شما طرح این خانه ها با پول های موجود و سرگردان درست می شود یعنی کاهش تورم های بالا چون کار مولد است این یعنی علم اقتصاد
ناشناس۲۳۵۷۵۸۳۱۶:۳۰:۰۲ ۱۴۰۰/۱۰/۱۱
پولهای سرگردان دست افراد پولدار است که آن را در بازارهای پر سود سرمایه گذاری می کنند. پولهای سرگردان دست افراد فاقد مسکن نیست.
ناشناس۲۳۵۷۲۷۴۱۲:۵۵:۴۳ ۱۴۰۰/۱۰/۱۱
به استناد آمارهای دولتی، هم اکنون 900 هزار مسکن خالی در تملک افراد حقوقی است. اگر این خانه ها تعیین تکلیف شده و اجاره داده شوند، مشکل مسکن در کشور حل شده و نیازی به این همه خانه سازی نیست.
ناشناس۲۳۵۷۲۸۰۱۲:۵۸:۰۶ ۱۴۰۰/۱۰/۱۱
سود بانکی نهضت ملی مسکن را ملاحظه کرده اید؟
ناشناس۲۳۵۷۳۲۲۱۳:۱۷:۲۸ ۱۴۰۰/۱۰/۱۱
کدام نهضت.با ماهی 7 میلیون قسط فکر می کنید نهضتی بر پا میشه...
ناشناس۲۳۵۷۴۴۳۱۴:۴۵:۵۸ ۱۴۰۰/۱۰/۱۱
دلیل اصلی کم شدن فرزند اول از همه فراری دادن زنها از خانه و بعد آموزش دنیا پرستی در سیستم آموزشی بود و این چیزها در دنیا تجربه شده بود ولی شما از آنها یاد گرفتید
ناشناس۲۳۵۸۰۹۶۲۳:۴۲:۵۹ ۱۴۰۰/۱۰/۱۱
لابد دلیل این گرانیها را هم فراری دادن زنها از خانه میدانی!
ناشناس۲۳۵۸۵۷۹۱۱:۳۶:۲۳ ۱۴۰۰/۱۰/۱۲
شما همه جا همینو تکرار می کنی و جالب اینکه الف منتشر هم می کنه ! داداش من خانم ها از خانه فرار نکردند بلکه برای مطالبه حقوق برابر سخت تلاش کردند و به پستوی خانه ها باز نخواهند گشت شما هم بهتره فکری برای افکار خودت بکنی که در دوران قاجار گیر کرده و بیشتر حرص نخوری چون برای سلامتی خوب نیست
ناشناس۲۳۵۷۴۵۰۱۴:۴۸:۳۰ ۱۴۰۰/۱۰/۱۱
آدرس غلط نده خیلی از کشورها هم قانون فرزند آوری گذاشتند و اتفاقا سطح رفاه آنها از شما خیلی بالاتر هست و جالب است راه به جایی نبردن چون مشکل اصلی جای دیگری هست
ناشناس۲۳۵۷۹۵۵۲۱:۲۸:۲۷ ۱۴۰۰/۱۰/۱۱
و مشکل همان نظر بالایی است که فراری دادن زنان و آموزش دنیا پرستی
ناشناس۲۳۵۸۰۳۱۲۲:۵۰:۳۲ ۱۴۰۰/۱۰/۱۱
خیلی جالبه که در مورد بنزین میگن باید یارانه بنزین بین همه عادلانه توزیع بشه. آیا در این نهضت مسکن ملی یارانه بین همه یکسان توزیع میشه؟ یا اینکه به قیمت تورم برای همه یکسری خانه دار میشن؟
ناشناس۲۳۵۸۰۵۱۲۳:۰۸:۵۴ ۱۴۰۰/۱۰/۱۱
خودتون رو به نادانی زدید ایا؟؟؟؟ جوان‌ها با این همه دختر دم دست واسه چی باید ازدواج کنند؟؟؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین