رمزگشایی از تصمیم بنزینی دولت 

محمد فیروزی، گروه سیاسی الف،   4001007074 ۶۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

نگاهی به اظهار نظر مسئولان دولت برای تغییر شیوه سهمیه‌بندی بنزین که به شکل آزمایشی قرار است در کیش و قشم اجرا شود گویای اراده جدی دولت برای اجرا، تلاش برای اقناع سازی افکار عمومی و البته احتیاط از تبعات اجتماعی آن است. 

رمزگشایی از تصمیم بنزینی دولت 

صبح روز 4 آبان ماه در روند توزیع بنزین از طریق سامانه هوشمند توزیع آن اختلال ایجاد شد، چند روزی هم رفع کامل اختلال زمان برد. در این بازه زمانی که بسیاری آن را یادآور اعتراضات آبان 98 می‌دانستند موضوعی مطرح شد مبنی بر اینکه بنزین قرار است گران شود. 

طرح گرانی بنزین در بسیاری از محافل اقتصادی هم طی همه سال‌های گذشته مطرح بود، از نگاه موافقان گرانی بنزین حامل‌های سوخت در داخل باید به قیمت فوب خلیج فارس به فروش برسد تا عرضه گسترده آن توجیه اقتصادی پیدا کند. برخی از کارشناسان اقتصادی حتی معتقدند که فروش بنزین به قیمت هر لیتر 3 هزار تومان (نرخ آزاد آن که از سال 98 تعیین شد)‌ دیگر صرفه اقتصادی ندارد چرا که فرایند تولید آن از پالایشگاه و انتقال آن به جایگاه عرضه سوخت گران‌تر تمام می‌شود. 

اولین تاکید وزیر کشور بر گران نشدن بنزین

با وجود چنین موضوعاتی اختلال در سامانه توزیع بنزین بدون اعتراض اجتماعی به اتمام رسید و احمد وحیدی، وزیر کشور نیز به صراحت در آن مقطع گفت «برنامه‌ای برای گرانی بنزین وجود ندارد»، در همان مقطع مسعود میرکاظمی، رئيس سازمان برنامه و بودجه هم زمزمه‌هایی از لایحه بودجه سال 1401 را مطرح کرد و درباره بنزین گفت: هرگونه افزایش قیمت حامل‌های انرژی در بودجه سال ۱۴۰۱ تکذیب می‌شود.

همچنین سخنگوی شرکت ملی نیز افزایش قیمت بنزین تا سقف 14 هزار تومان را تکذیب کرد. قیمتی که گمانه‌زنی‌ها در فضای مجازی درباره آن زیاد بود و تا امروز هم ادامه پیدا کرده است. بنابر نقلی که در اینباره مطرح می‌شود چنین موضوعی در محافل غیر رسمی دولتی مطرح است، با این حال هیچ مقام دولتی به شکل رسمی تا امروز چنین موضوعی را تایید نکرد. 

تاکید دوم وزیر کشور: فعلا گران نمی‌شود

در چنین فضایی وزیر کشور چند روز قبل یکبار دیگر توسط خبرنگاران رسانه‌ها مورد سوال قرار گرفت، او اینبار درباره قیمت بنزین این‌گونه گفت که «فعلا» قراری برای گران شدن بنزین وجود ندارد. 

در آخرین روز پاییز امسال هم خبر دیگری در فضای مجازی منتشر شد مبنی بر اینکه بنزین در دو جزیره کیش و قشم گران می‌شود که البته با گذشت چند ساعت مشخص شد فعلا خبری از گرانی نیست بلکه شیوه تخصیص سهمیه سوخت بنزین برای اهالی این دو جزیره تغییر می‌کند و دولت می‌خواهد به جای پرداخت سهمیه بنزین به دارندگان خودرو، سهمیه 20 لیتری را به همه افراد دارای کد ملی از اهالی این جزیره تخصیص دهد. 

این خبر با انتشار نامه‌ای محرمانه در فضای مجازی به بیرون درز کرد که در آن محسن رضایی، معاون اقتصادی رئیس جمهور خطاب به جواد اوجی وزیر نفت، احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی و سعید محمد دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی آن را ارسال کرده بود. (لینک)

خاندوزی: امکان مبادله سهمیه فراهم شد

در این رابطه الف در گفت‌وگوی مشروحی (لینک) که اول دیماه با وزیر اقتصاد انجام شد سوال کرد و او با بیان اینکه پرداخت یارانه بنزین در این مدل آزمایشی (پایلوت) در جزیره کیش و قشم اجرا می‌شود و این یک اصلاح قیمتی نیست، گفت: این مدل از دی‌ماه در دو جزیره خلیج فارس، اجرا می‌شود و فقط امکان مبادله سهمیه بنزین را بین افرادی که از سهمیه، تخصیص داده‌شان به کد ملی‌شان، استفاده می‌کنند فراهم می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه اجرای این طرح کمک می‌کند 50 درصد جمعیت کل کشور که امکان استفاده از سهمیه بنزین را ندارند از آن استفاده‌ کنند، خاطر نشان کرد: اجرای آزمایشی این طرح مدل داد و ستد بنزین بین افراد را فراهم کرده است. افرادی که سهمیه مازاد دارند و افرادی که تقاضای بنزین دارند باهم به مبادله می‌پردازند… هنوز در مورد توسعه این سیستم تصمیمی مطرح نیست. فعلا تا پایان سال قرار است این شیوه در جزیره کیش و قشم اجرا شود تا ببینیم این داد و ستد در اجرا چه مشکلات و موانعی خواهد داشت و نیازهای آن به لحاظ زیرساختی چه خواهد بود. 

اراده دولت بر باتوزیع یارانه بنزین

صحبت‌های خاندوزی به عنوان یکی از  دریافت کنندگان نامه از سوی محسن رضایی نشان می‌دهد فعلا تاکید دولت بر گرانی بنزین نیست و احتیاطی در کار است. به خصوص که به نظر نمی‌رسد حاکمیت و دولت قصد داشته باشد تجربه تلخ اعتراضات آبان سال 98 برای مردم تکرار شود. اما مدل باز توزیع یارانه بنزین با عنوان طرح «باز توزیع یارانه بنزین از طریق ارائه سهمیه بنزین» در دستور کار دولت قرار دارد. 

جواد اوجی، وزیر نفت هم در اظهار نظری تازه که مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته موضوع را بازتوزیع یارانه بنزین نامید و گفت:‌ طرح جدید اختصاص بنزین به افراد که ابتدا در قشم و کیش اجرا می شود، بهره بردن همه هموطنان از یارانه بنزین است.

یک اختلاف 5 لیتری هنگام نقل اخبار !

وزیر نفت ضمن تاکید کرد به تمامی افراد چه صاحب خودرو باشند یا نه اگر یکسال در ایران اقامت داشته باشند، بر حسب کارت ملی ۱۵ لیتر بنزین ۱۵۰۰ تومانی تعلق می‌گیرد. او به طرح این موضوع هم پرداخت که افراد می‌توانند از این بنزین استفاده کنند یا می‌توانند از بخش اعتباری به صورت ریالی استفاده کنند.

این درحالی است که از اخباری که پیشتر درباره این طرح منتشر شد صحبت از اختصاص 20 لیتر سهمیه به هر نفر بود اما اوجی به عنوان متولی اصلی این طرح در دولت اعلام کرد در این طرح 15 لیتر بنزین به افراد اختصاص پیدا می‌کند. 

اجرای طرح دیر و زود دارد اما سوخت و سوز ندارد

نکته جالب دیگر درباره این طرح اینکه باوجود تاکید مقامات دولتی بر اجرای طرح آزمایشی بازتوزیع یارانه بنزین در جزایر کیش و قشم از دی‌ماه، فریدون حسنوند، رئيس کمیسیون انرژی مجلس در مصاحبه‌ای با خبرنگاران اعلام کرد این طرح در سال 1400 اجرایی نمی‌شود و هنوز در دو جزیره کیش و قشم هم اجرایی نشده است. 

با وجودی که رئیس کمیسیون انرژی مجلس اعلام کرد طرح مذکور در سال جاری اجرایی نمی‌شود و حتی فعلا خبری از اجرای آن در دو جزیره کیش و قشم نیست، اما اظهار نظر مقامات دولتی و انتشار نامه محرمانه معاون اقتصادی رئیس جمهور حاکی از یک عزم جدی برای اجرای این طرح است. به عبارتی اجرای این طرح «دیر و زود دارد اما سوخت و سوز ندارد.»

برای پیدا کردن شواهدی برای این اراده دولت می‌توان به صحبت‌های اخیر علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت اشاره کرد که اخیرا گفت: هم‌اکنون اگر کسی خودرو نداشته باشد، نمی‌تواند از سهمیه بنزین استفاده کند در حالی که سوخت، سرمایه ملی و متعلق به همه مردم است اما کسی که برای نمونه، چهار خودرو داشته باشد، چهار برابر سهمیه استفاده می‌کند. طبیعتاً این روش ناعادلانه است و سهم کسی که توان خرید خودرو ندارد در سوخت دیده نمی‌شود اما با این تغییر که به‌ صورت آزمایشی بنا شده انجام شود، کسی که خودرو ندارد هم می‌تواند سهمیه سوخت با کد ملی خود داشته باشد و آن را به قیمت مناسب به دیگران عرضه کند، بنابراین خبرسازی‌ها پیرامون افزایش قیمت بنزین صحت ندارد.

بنزین خانواده‌های کم جمعیت 60 لیتر ماهانه 

جلیل سالاری معاون وزیر نفت هم ضمن تایید اینکه در طرح مذکور به هر نفر 15 لیتر بنزین تعلق می‌گیرد در پاسخ به انتقاداتی درباره اختلاف بین سهمیه تخصیصی 20 لیتری و 15 لیتری گفت:‌ همچنین تمهیداتی دیده شده تا در این طرح پایلوت خانواده‌هایی که تعداد نفراتشان کمتر از سقف ۶٠ لیتر باشد، همان سهمیه ۶٠ لیتر را دریافت کنند. اعتبار سهمیه‌های عمومی به ازای هر کد ملی به میزان ۱۵ لیتر به‌جای کارت سوخت به حساب بانکی سرپرست خانوار واریز می‌شود.

البته وی درباره مالکان مجرد خودرو که خانواده ای تشکیل نداده اند چیزی نگفت.

خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) در انعکاس خبر سالاری تاکید کرد که این اقدام اگرچه برای دولت بار مالی به همراه خواهد داشت اما با هدف توزیع عادلانه یارانه بنزین اجرایی خواهد شد.


این موضع‌گیری درحالی است که موضوع بنزین و حامل‌های انرژی تاثیر مستقیمی بر افزایش قیمت کالاها دارد و اثرات تورمی در پی خواهد داشت و نمی‌توان از کنار تصمیمات دولت به سادگی گذشت. 

نظام حقوق و دستمزد اصلاح شود

در این خصوص فریدون عباس دوانی، عضو کمیسیون انرژی مجلس چندی پیش در مصاحبه با باشگاه خبرنگاران گفت: هر کاری قرار باشد از نظر عملی انجام شود باید در جای کوچکی اجرا شود، از آنجا که کیش و قشم منطقه آزاد هستند، می‌تواند به عنوان یک پایلوت اجرا مدنظر قرار بگیرند ولی مقدمات کار این است که باید کار‌های کارشناسی انجام شود، درآمد‌های مردم و نظام حقوق و دستمزد اصلاح شود تا بعد بتوان در مورد حامل‌های انرژی اظهار نظر کرد. از آنجا که درآمد‌ها در مناطق آزاد متفاوت با بقیه کشور است، شاید مطلوب باشد به صورت آزمایشی، مصرف یا قیمت حامل‌های انرژی در این مکان‌ها امتحان شود.

این نماینده مجلس که ظاهرا موافق اجرای این طرح محسوب می‌شود ادامه داده است: این کار آزادسازی قیمت نخواهد بود بلکه این مقدمه واقعی‌سازی قیمت‌ها و واقعی‌سازی دستمزدهاست، یعنی ابتدا باید تکلیف خط فقر را مشخص کنیم. قیمت بستگی به وزارت نفت دارد، چراکه این نهاد می‌داند قیمت تمام شده، هزینه حمل و نقل، درصد سهم جایگاه‌های توزیع و... چه میزان است. برای این کار باید میزان قیمت تمام شده، قیمت جهانی، فوب خلیج فارس و... بررسی شود و سپس با در نظر گرفتن سود، قیمت مشخص شود. 

راه اندازی سامانه ای برای اقناع 

 با توجه به سخنان وزیر نفت درباره اجرای طرح یارانه بنزین می‌توان استنباط کرد که اراده دولت برای اجرای طرح بازتوزیع یارانه بنزین جدی است و با اشاره به اینکه در لایحه بودجه 1401 تبصره‌ای برای افزایش قیمت بنزین وجود ندارد طرح مذکور هر زمان که اجرا شود فقط به دنبال تغییر مدل سهیمه بنزین است. 

اما راه‌اندازی سامانه انرژی‌يار می‌تواند نشان دهد اهداف میان‌مدت و بلند مدت دولت به ویژه برای بخش اقناع سازی افکار عمومی در اجرای این طرح چیست. در این سامانه که محتوای متنی آن به زبانی عامیانه نوشته شده است طراحان کوشیده‌اند از ابتدا افراد را با عقل معاش‌شان درگیر کنند و حتی به عنوان حامی طرح بازتوزیع یارانه بنزین تبدیل شوند و به‌خاطر سودی که اجرای این طرح عاید افراد می‌کند آنها را به یک طرفدار تبدیل کند. 

انرژی‌یار می‌گوید بنزین هر نفر 30 لیتر ماهانه

این سامانه تاکید می‌کند که سهمیه بنزین ماهانه هر نفر 30 لیتر خواهد بود و بعد با استفاده از فرمول‌های برنامه نویسی کامپیوتری هر نفر می‌تواند با جواب دادن به چند سوال بفهمد با اجرای این طرح چقدر عایدی خواهد داشت. 

در این سامانه افراد فاقد خودرو هم می‌توانند مشاهده کنند اجرای این طرح چقدر به سبد غذایی خانواده‌شان کمک می‌کند. به عنوان مثال چند وعده بیشتر طی هر ماه غذای با مرغ و تخم مرغ خواهند خورد. 

از نقاط جالب توجه دراین سامانه این است که بعد از محاسبات یاد شده، اجرای طرح با بنزین 5 هزار تومانی هم پیش‌بینی شده است. طراحان سایت یک کمپین حمایتی هم برای اجرای این طرح در نظر گرفتند و مخاطبان می‌توانند با ورود شماره تلفن خود از اجرای طرح بازتوزیع یارانه بنزین حمایت کنند. 

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۳۵۳۴۵۶۰۷:۰۸:۱۸ ۱۴۰۰/۱۰/۸
سلام من نمیدونم دنبال چی می گردید عملا با این طرح دارید بنزین را گرون می کنید و این گفته که می گوید افراد بدون خودرو یارانه نمی گیرند عملا اشتباه است وقت هزینه حمل و نقل فرد دارای خودرو بال برود این مورد را در حق الزحمه خود می بیند و آن را از مشتری خود می گیرد پس حرف که دوستان می زنند بنظرم غیر کارشناسی هست
ایرانی۲۳۵۳۸۵۹۱۱:۴۳:۵۱ ۱۴۰۰/۱۰/۸
سهم مردم از ثروت گاز و نفت این مملکت خیلی بیشتر از دریافت ماهانه 15 لیتر بنزین به بهای 1500 تومان است.
ناشناس۲۳۵۴۱۸۰۱۴:۲۹:۰۲ ۱۴۰۰/۱۰/۸
لیبرال های غربگدا در 43 سال گذشته سهم مردمو بالا کشیدند و برای خودشان در باستی هلیز قصر و باغ ساختن.
ناشناس۲۳۵۳۸۶۲۱۱:۴۶:۰۷ ۱۴۰۰/۱۰/۸
آخر 15 لیتر چی هست که آن را مردم بفروشند؟ کدام کشور در دنیا سراغ دارید که مردمش بنزین بفروشند؟
ناشناس۲۳۵۳۸۶۵۱۱:۴۸:۰۴ ۱۴۰۰/۱۰/۸
12 میلیارد کسر بودجه را می خواهند با انواع شگردها جبران کنند. تا صرف چه کارهایی بکنند؟ یک نگاه به لایحه بودجه بیاندازید تا موارد مصرف بودجه برایتان روشن شود!
ناشناس۲۳۵۴۰۴۳۱۳:۳۰:۳۹ ۱۴۰۰/۱۰/۸
روحانی کشور را با 1500 هزار میلیارد تومان بدهی تحویل داد اما خوشبختانه صادرات غیرنفتی از 40 میلیارد دلار فراتر رفته و سال اینده کسری بودجه نداریم.
ناشناس۲۳۵۳۸۸۴۱۲:۰۱:۰۷ ۱۴۰۰/۱۰/۸
این صحبت ها را می کنند که بعدا سر مردم منت بگذارند مابنزین را گران نکردیم
ناشناس۲۳۵۴۱۷۹۱۴:۲۶:۴۵ ۱۴۰۰/۱۰/۸
روحانی چرا قیمت بنزین را 3 برابر گران کرد ؟!
ناشناس۲۳۵۳۴۹۱۰۷:۳۸:۰۶ ۱۴۰۰/۱۰/۸
کاسه کوزه ۱۰۰۰ دست شام و ناهار هیچی . من یه پراید دارم تا الان ماهانه ۶۰ لیتر بنزین میگرفتم . الان چون ۳ نفر هستیم باید ماهانه ۴۵ لیتر بنزین بگیرم . این طرح کاملا به نفع دولت است .
ناشناس۲۳۵۳۹۳۳۱۲:۲۸:۲۵ ۱۴۰۰/۱۰/۸
بنزین چه ربطی به خانواده دارد؟! در یک خانواده ، پدر و مادر و فرزندان شاید همگی ماشین داشته باشند. در ضمن کسی که ماشین ندارد،، یارانه اش را زیاد کنند تا حقش تباه نشود! هر چند او هم از حمل و نقل ارزان استفاده می کند.
ناشناس۲۳۵۴۰۴۸۱۳:۳۲:۳۳ ۱۴۰۰/۱۰/۸
متن بالا را بخوان گفته سهمیه 60 لیتر برای خانوارهای 2 نفره و 3 نفره حفظ میشه و ماهیانه واریز می شود.
احمد۲۳۵۳۵۰۲۰۷:۴۴:۴۶ ۱۴۰۰/۱۰/۸
اینها دارند با آدم کورشیرو خط میکنند // به نظرم در این مورد خاص بایداز مردم نظرخواهی شود که ایاانجام اینکار مفید هست یا خیر دوم اجرای این طرح برای سرپرست خانوارهای که فاقد خودروهستندانجام شودآنهم با سقف 30 لیتر// مگر طرح فعلی چه ایرادی دارد که باید تغییرکندوبار بسیار منفی برای دولت و تورم کمرشکن برای مردم باشد / هدف فقط گران کردن هست وبس
ناشناس۲۳۵۳۹۴۲۱۲:۳۳:۴۰ ۱۴۰۰/۱۰/۸
فکر نکنم هیچ کشوری به اندازه ایران ، سامانه داشته باشد! دست از سر کامپیوتر بردارید! شما که ماشین را چند برابر می فروشید! جریمه که می کنید! قطعات که گران است. دیگر به بنزین چکار دارید؟! کاری نکنید که مردم ماشین های خود را در خیابان و جاده رها کنند و از دست آن خلاص شوند!
ناشناس۲۳۵۳۵۰۴۰۷:۴۸:۲۸ ۱۴۰۰/۱۰/۸
۱۵ لیتر هر نفر ؟ خسه نباشی دولت ! به من همون ۶۰ لیتر ماهانه خودم رو بدید . خانواده بنده ۲ نفره میباشد . ما ضرر میکنیم . ۳۰ لیتر به نفع دولت میشود
ناشناس۲۳۵۴۰۵۲۱۳:۳۴:۱۸ ۱۴۰۰/۱۰/۸
اشتباه نکن سهمیه 60 لیتر همچنان برای خانواده های دو نفره و سه نفره واریز می شود.
ناشناس۲۳۵۳۵۰۶۰۷:۴۹:۳۲ ۱۴۰۰/۱۰/۸
دولت زرنگ
ناشناس۲۳۵۴۱۷۸۱۴:۲۵:۵۶ ۱۴۰۰/۱۰/۸
دولت زرنگ دولت روحانی بود که شبانه قیمت بنزین را 3 برابر کرد تازه خودش هم صبح جمعه متوجه شد !
ناشناس۲۳۵۳۵۰۷۰۷:۴۹:۵۸ ۱۴۰۰/۱۰/۸
از دید من این روش‌ها وطرح ها جز گرانی. وفقیر شدن بیشتر مردم هیچ فایده دیگری ندارد چرا دستمزد را فوب خلیج فارس نمی کنید چرا قیمت خودرو را فوب خلیج فارس نمی کنید باید خودرو با تکنولوژی 50 سال پیش با مصرف زیاد را بزور بخریم وبنزین را نیز فوب خلیج فارس بله کشور های اروپایی وآمریکا ی خودرو کم مصرف وبا کیفیت در دسترس مردمشان هست تازه خود آنها نفت خام ندارند فقط می خواهید مشکلات وبی کفایتی های خود را از جیب مردم تامین کنید این راه درست نیست مردم را با این حرفها گول نزنید
ناشناس۲۳۵۳۵۱۲۰۷:۵۳:۰۵ ۱۴۰۰/۱۰/۸
دولت جوان جهادی میدانی مقاومتی ، میخواهد روزانه نیم لیتر بنزین به هر ایرانی اختصاص دهد . ماهانه ۱۵ لیتر هر ایرانی . میخواهد مصرف روزانه بنزین را به ۴۰ میلیون لیتر کاهش دهد . در پوشش و شعار حمایت از مردم ! این طرح فقط به نفع دولت است و درآمدهای دولت
علی هاشمی۲۳۵۳۵۱۹۰۷:۵۸:۳۶ ۱۴۰۰/۱۰/۸
بنزین گران شده و به طبع آن حمل و نقل که پاشنه آشیل اقتصاد می‌باشد نیز گران می‌شود . کلیه کالا و خدمات روزمره ما نیز که با استفاده از سرویس ارسال کالا از تولید تا در مغازه به دست ما می‌رسد نیز گران می‌شود . آیا هر نفر با سهمیه ۵۰ ،هزار تومان یارانه بنزین اضافی تاب چنین موج سهمگین را دارد . به همراه حذف ارز ترجیحی کالای اساسی و واریز یارانه دولت از کجا هم کسری خود را جبران کرده و یارانه اضافه می‌پردازد . یک کابوس برای ما قشر کارمند است . سال ۱۴۰۱ دیگر وقت آزمون و خطا نیست . جراحی اقتصادی شاید باعث شود بیمار بمیرد .
ناشناس۲۳۵۳۵۲۱۰۸:۰۱:۴۸ ۱۴۰۰/۱۰/۸
تصمیم بنزینی دولت فقط به نفع خودش است . منافع مردم در این طرح دیده نشده
ناشناس۲۳۵۳۹۱۸۱۲:۲۰:۴۴ ۱۴۰۰/۱۰/۸
شما متوجه نیستید،اتفاقا به نفع ما مردم است،چون دقیقا این ۱۵ لیتر برای اینکه روی خودمان بریزیم و آتش بزنیم کافی است.
ناشناس۲۳۵۳۵۲۵۰۸:۰۴:۱۱ ۱۴۰۰/۱۰/۸
ماهانه معادل ۲۲ هزار تومن به هر ایرانی :) روزی ۷۰۰ تومن :) روزانه نصف تخم مرغ :)
ناشناس۲۳۵۳۵۲۹۰۸:۰۸:۳۹ ۱۴۰۰/۱۰/۸
بنده ایرانی با این طرح مخالفم . من خودرو ندارم ولی کمک صدقه وار ۱۵ لیتری ماهانه دولت را هم که برابر ماهانه ۲۳ هزار تومان میشود را هم نمیخواهم . ۲۳ هزار تومان در ماه کجای مشکلات معیشتی و اقتصادی بنده را حل میکند ؟ معادل ۲۰۰ گرم عدس در ماه . روزی ۷ گرم عدس
ناشناس۲۳۵۳۵۳۷۰۸:۱۵:۴۹ ۱۴۰۰/۱۰/۸
دولت به جای تصمیمات اینچنینی بنزینی ؛ تصمیم نشستن جدی بر سر میز مذاکره و رسیدن به توافق با بزرگان عالم را دنبال کند . خود به خود تمام مشکلات بنزینی و اقتصادی و تورمی و معیشتی و اشتغالزایی جوانان تحصیلکرده و فرونشست زمین و خشکسالی و ... اتوماتیک وار حل میشود .
ناشناس۲۳۵۳۵۴۰۰۸:۱۸:۱۱ ۱۴۰۰/۱۰/۸
تخم مرغ دوباره شد ۵۸ هزار تومن در هر شانه . قرارگاه تخم مرغ تشکیل جلسه اضطراری دهد . بنزین نخواستیم !
ناشناس۲۳۵۴۰۵۴۱۳:۳۶:۰۸ ۱۴۰۰/۱۰/۸
روحانی قرارگاه مرغ تشکیل داده بود اما حتی قیمت مرغ و تخم مرغ را نتوانست کنترل بکند.
ناشناس۲۳۵۳۵۵۴۰۸:۲۹:۰۲ ۱۴۰۰/۱۰/۸
کل یارانه های ماهانه اختصاصی توسط دولت را به یک فرد جمع بزنید ، پول ۳۰۰ گرم انجیر خشک در ماه نمیشود . دولت اینقدر یارانه یارانه نکند و منت بر سر مردم نگذارد
ناشناس۲۳۵۳۵۵۵۰۸:۲۹:۰۸ ۱۴۰۰/۱۰/۸
رمز گشایی نمی خواد! خیلی روشنه! خالی کردن بیشتر جیب مردم و افزایش نقدینگی و تورم. وسلام!
ناشناس۲۳۵۳۵۵۶۰۸:۲۹:۴۸ ۱۴۰۰/۱۰/۸
دود این طرح آاخر به چشم همه خواهد رفت اگر برای دولت منفعتی نباشد سراغ طرح نمی رود
ناشناس۲۳۵۳۵۷۵۰۸:۴۹:۴۷ ۱۴۰۰/۱۰/۸
نه توره خدا بنزین هم گرون کنید ! عجبا !
ناشناس۲۳۵۳۵۷۸۰۸:۵۱:۲۷ ۱۴۰۰/۱۰/۸
اونیکه بنزین نمیگیرد جای دیگه داره یارانه میگیره آدرس غلط ندین برای گرانی جدید
ناشناس۲۳۵۳۵۸۲۰۸:۵۲:۱۵ ۱۴۰۰/۱۰/۸
طرحی گنگ، بیحاصل
علی۲۳۵۳۵۸۸۰۸:۵۴:۵۵ ۱۴۰۰/۱۰/۸
چرا موقع گرون کردن بنزین سوخت میشه سرمایه ملی و متعلق به همه است ولی موقعی که نفت با قیمت ارزون به چین فروخته میشه و بجای پولش جنش بی کیفیت چینی یا چای سریلانکایی وارد میشه اونوقت فقط متعلق به دولته آخه
ناشناس۲۳۵۳۵۹۰۰۸:۵۶:۱۸ ۱۴۰۰/۱۰/۸
همه فهمیدند این همان طرح احمدی نژاد است فقط بزک کرده است و می خواهید بنزین را گران کنید.
ناشناس۲۳۵۳۶۱۰۰۹:۰۳:۵۱ ۱۴۰۰/۱۰/۸
هر ایرانی روزانه ۰/۵ لیتر بنزین علی برکت الله . درب بطری رو محکم ببندید نپره بره هوا
ناشناس۲۳۵۳۶۱۱۰۹:۰۳:۵۵ ۱۴۰۰/۱۰/۸
اول یه نگاهی به درآمد داخل با حاشیه خلیج فارس بندازین و مقایسه کنید بعدش حرف از گرانی بنزین بزنید.
ناشناس۲۳۵۳۶۱۵۰۹:۰۵:۲۴ ۱۴۰۰/۱۰/۸
دولت صدقه محور
ناشناس۲۳۵۳۶۱۶۰۹:۰۷:۱۶ ۱۴۰۰/۱۰/۸
کاسه و کوزه 100 دست ، معیشت هیچی
ناشناس۲۳۵۳۶۱۷۰۹:۰۸:۲۷ ۱۴۰۰/۱۰/۸
حداقل ماهانه ۳۰ لیتر حق مسلم ماست
عاشق cc 500۲۳۵۳۶۲۸۰۹:۱۸:۰۱ ۱۴۰۰/۱۰/۸
دولت میدانی مچکریم
ناشناس۲۳۵۳۶۳۰۰۹:۱۹:۴۲ ۱۴۰۰/۱۰/۸
فشار بر گرده ملت
ناشناس۲۳۵۳۶۳۹۰۹:۳۳:۰۳ ۱۴۰۰/۱۰/۸
تصمیم بنزینی ؛ به نام ملت به کام دولت
سعید۲۳۵۳۶۴۰۰۹:۳۳:۳۸ ۱۴۰۰/۱۰/۸
نیاز به رمز گشائی ندارد حسب سوابق تاکنون هرگونه افزایش یارانه و یا تعدیل تحت عنوان کمک یارانه ای مساوی است با گرانی دوبرابر عجیب است مقامات متوجه نشده اند البته چون خودشان خرید نمیکنند؟؟؟
ناشناس۲۳۵۳۶۴۸۰۹:۴۲:۵۳ ۱۴۰۰/۱۰/۸
حق من از مسكن چه مي شود لطفا به هر كد ملي چند متر مسكن بدهيد ! سهم من از اشتغال چه مي شود لطفا درصدي از حقوق شاغلين را به من بدهيد !و...... پس در اين طرح كسي دلش براي مردم كه ماشين ندارند نسوخته است
ناشناس۲۳۵۳۶۵۳۰۹:۴۸:۴۶ ۱۴۰۰/۱۰/۸
سرگرمی تازه برای مردم
ناشناس۲۳۵۳۶۶۵۰۹:۵۷:۴۰ ۱۴۰۰/۱۰/۸
"برنامه‌ای برای گرانی بنزین وجود ندارد" ولی "تصمیمی برای گرانی بنزین وجود دارد"
ناشناس۲۳۵۳۶۶۹۱۰:۰۰:۵۷ ۱۴۰۰/۱۰/۸
طرح خوبی است، یه منبع درآمد برای اقشار آسیب پذیر جامعه است. بخصوص عدم تغییر سهمیه خودروهای عمومی و خدمت رسان.
ناشناس۲۳۵۳۷۰۸۱۰:۲۰:۵۰ ۱۴۰۰/۱۰/۸
کاهش شدید سهمیه یارانه ای یعنی افزایش قیمت واقعی بنزین. با کورها که طرف نیستید
ناشناس۲۳۵۴۰۶۴۱۳:۳۸:۲۹ ۱۴۰۰/۱۰/۸
دار و دسته شما غربگدایان اگر غیرت داشتن اکنون وضع اقتصاد کشور و معیشت مردم این نبود که شرمنده زن و بچه خود باشند.
ناشناس۲۳۵۴۱۳۰۱۴:۰۸:۳۶ ۱۴۰۰/۱۰/۸
به قول خود قالیباف دیگر بهانه ای برای کاستی ها نداریم وباید جوابگوی خدا ومردم باشیم
ناشناس۲۳۵۴۲۳۶۱۵:۱۲:۱۰ ۱۴۰۰/۱۰/۸
اول خبرها ها درست بخوان مثلا خانواده 4 نفره که ماشین دارد 60 لیتر می شود ولی در طرح قبلی آن کسی که ماشین نداشت اصلا 60 لیتر که هیچ 15 لیتر هم سهم نداشت
ناشناس۲۳۵۳۷۲۳۱۰:۲۸:۱۷ ۱۴۰۰/۱۰/۸
این دولت یکی یکی برنامه های اصلاح ساختاری را اجرا می کند
ناشناس۲۳۵۳۷۳۱۱۰:۳۱:۳۶ ۱۴۰۰/۱۰/۸
هر ایرانی روزانه نیم لیتر بنزین :-) این دولت بیش از حد به فکر مردمه
ناشناس۲۳۵۳۷۵۴۱۰:۴۸:۳۶ ۱۴۰۰/۱۰/۸
یه بچه ۲ ساله هم میتونه بفهمه که کفه منفعت این تصمیم بنزینی به کدوم طرف سنگین تره
ناشناس۲۳۵۳۷۷۸۱۱:۰۶:۳۶ ۱۴۰۰/۱۰/۸
بازی کردن با بنزین خطرناکه نکنین با بنزین بازی نکنین
ناشناس۲۳۵۳۷۹۰۱۱:۱۶:۵۷ ۱۴۰۰/۱۰/۸
از طرح تا اجرا ۵ لیتر بنزین آب رفت!!!
ناشناس۲۳۵۳۹۵۷۱۲:۴۰:۴۵ ۱۴۰۰/۱۰/۸
چند درصد ملت ماشین ندارند؟ سهم آنها به جیب چه کسانی می رود به خوردن مال مردم چه کوچ و بزرگ کردیم!!!! در ضمن آنها اگر از وسایل نقلیه عمومی هم استفاده کنند که ۹۰ در صد گازاییل سوز هستند غیر تاکسی ها و سوختشان بسیار ارزانتر از ماشین شخصی است و تعداد بیشتری رو هم جابجا می کند اینو گفتم که باز یه عده نیان بگن اینا وسایل نقلیه عمومی استفاده می کنن. در ضمن بیشتر بار ترافیک و آلودگی بخاطر ماشین های شخصی هست.
ناشناس۲۳۵۳۹۹۱۱۳:۰۱:۲۸ ۱۴۰۰/۱۰/۸
گند هایی که روحانی و هاشمی زند ۴۰ سال طول میکشه درست کنند....
ناشناس۲۳۵۴۱۰۷۱۴:۰۰:۲۵ ۱۴۰۰/۱۰/۸
کی بودگفت تورم روتک رقمی میکنم؟سالی ١میلیون مسکن میسازم؟الان شد۴٠سال زمان لازمه؟
ناشناس۲۳۵۴۰۳۰۱۳:۲۲:۲۹ ۱۴۰۰/۱۰/۸
دولت برای بنزین طرح،، شتر ،گاو ،پلنگ ،ارائه نموده است .
ناشناس۲۳۵۴۱۱۰۱۴:۰۱:۳۱ ۱۴۰۰/۱۰/۸
انچنان تورم تک رقمی ایجادکنم!انچنان سالی یک میلیون مسکن بسازم...
ناشناس۲۳۵۴۱۳۴۱۴:۰۹:۳۴ ۱۴۰۰/۱۰/۸
هر وقت به فوب خلیج فارس حقوق دادین می توانید قیمت کالاها و خدمات رو به هم فوب خلیج فارس حساب کنید : حقوق ها به ریال هرینه ها به دلار !!!!
ناشناس۲۳۵۴۱۵۱۱۴:۱۶:۵۶ ۱۴۰۰/۱۰/۸
این همون طرحی است که ابتدا قرار شد نفری ۳۰ لیتر در ماه باشه، بعد شد ۲۰ لیتر ، آلان شده ۱۵ لیتر حتما وقتی میخوان سراسری اجراش کنند میشه ماهی ۱۰ لیتر.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

  5. این صدای اقتدار ایران است ...

  6. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  7. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  8. وحدت ملی با وعده صادق

  9. ارژنگ امیرفضلی و زندگی در شرایط سختِ تورنتو

  10. یک نکته قابل‌تامل در مورد توسعه قدرت نظامی ایران

  11. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  12. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  13. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  14. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  15. کمی دیر نیست؟

  16. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  17. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  18. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  19. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  20. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  21. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  22. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  23. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  24. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  25. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  2. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

  3. این صدای اقتدار ایران است ...

  4. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  5. وحدت ملی با وعده صادق

  6. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  7. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  8. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  9. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  10. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  11. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  12. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  13. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  14. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  15. اسراییل چه باید بکند؟ 

  16. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

  17. انتقاد دوباره شریعتمداری از مسئولین درباره وضعیت حجاب/ اوج و فرود قیمت دلار

  18. واکنش محمود احمدی نژاد به حمله موشکی ایران

  19. واکنش خاندوزی به ادعای منفعت دولت از افزایش قیمت ارز/ حمایت خاتمی از عملیات وعده صادق

  20. این تریبون به مرجعیت نمازجمعه کمک کرد؟

  21. تحلیل صالحی از حمله موشکی ایران به رژیم صهیونیستی/ توضیحات کنعانی درباره کشتی توقیف‌شده در تنگه هرمز

  22. مشتِ آهنینِ ایران و" گنبدِ کابوسِ" اسرائیل

  23. حسین دهباشی به دادسرا احضار شد

  24. عبدالکریمی: مدافع تمام‌قد نیروهای دفاعی‌ ایران هستم

  25. احتمال تشکیل استان تهران غربی

آخرین عناوین