قتلگاه فریدونکنار را تعطیل کنید

گروه اجتماعی الف،   4001007052 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

بازار فریدونکنار به محلی برای بازاریابی گونه‌های مهاجر کمیاب تبدیل شده است. مشتری‌ها بیشتر خواهان جنازه‌های چنگر، خوتکای معمولی، اردک‌های سرسبز، فیل‌وَش و غاز خاکستری هستند تا با آن فسنجان و اردک شکم‌پر درست کنند. البته زنده مهاجران قیمتی‌تر است. گونه‌های کمیاب‌تر مثل عروس‌غاز، آنقوت، اردک بلوطی و سرسفید، قو و ... فروشنده و خریدار خاص خود را دارند.

قتلگاه فریدونکنار را تعطیل کنید

همشهری نوشت: بازار فریدونکنار به محلی برای بازاریابی گونه‌های مهاجر کمیاب تبدیل شده است. مشتری‌ها بیشتر خواهان جنازه‌های چنگر، خوتکای معمولی، اردک‌های سرسبز، فیل‌وَش و غاز خاکستری هستند تا با آن فسنجان و اردک شکم‌پر درست کنند. البته زنده مهاجران قیمتی‌تر است. گونه‌های کمیاب‌تر مثل عروس‌غاز، آنقوت، اردک بلوطی و سرسفید، قو و ... فروشنده و خریدار خاص خود را دارند.
حدود 9هزار نفر از شهروندان از رئیس قوه قضاییه خواسته‌اند بازار عرضه پرندگان وحشی فریدونکنار را تعطیل کند؛ کاری که سال‌هاست با وجود قوانین موجود کسی از عهده آن بر نیامده است. سالیان طولانی است پرندگان مهاجری که به تالاب‌های اطراف شهر فریدونکنار می‌آیند سرنوشت تلخی در انتظارشان است. بسیاری از آنها در فهرست اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعتIUCN قرار دارند و طبق مفاد آیین‌نامه‌های کنوانسیون‌های جهانی که ایران هم در آن عضویت دارد، مسئولیت حفاظت از این جانوران با دولت‌هاست.

خواسته امضا‌کنندگان

در بازار پرندگان، این حیوانات به‌صورت زنده و یا کشته در معرض دید عموم به فروش می‌رسند. براساس استدلال امضا‌کنندگان این کارزار، پرندگان مهاجر تحت حفاظت جهانی قرار دارند (گونه در معرض خطر) و شکارشان در تمامی دنیا ممنوع است. همچنین براساس بند پ ماده ۴ قانون شکار و صید، حفظ و نگهداری شکارگاه‌ها و فضای حیاتی جانوران وحشی و حمایت از آنها در برابر گرسنگی، تشنگی، صید و شکار بی‌رویه و ... از وظایف سازمان حفاظت محیط‌زیست است. آنها معتقدند که سازمان حفاظت محیط‌زیست در این مورد بسیار اهمال کرده است. این درحالی است که این سازمان بارها در برابر کارشکنی‌ها و قانون‌گریزی‌های موجود به دستگاه‌های ذیربط شکایت برده و همچنان به نتیجه نرسیده است.
بهره‌برداری از این پرندگان در گذشته در مناطقی مانند مازندران مرسوم بوده، اما سال‌هاست این رویه به کلی بر هم خورده است. برخی شکارچیان به باند‌های مافیایی تبدیل شده‌اند که با بی‌رحمانه‌ترین روش‌ها از زیستگاه‌ها برداشت حداکثری می‌کنند. در سال‌های دور، روش بهره‌برداری که منجر به پایداری اکوسیستم می‌شد، «دوما» بود که در آن تعداد محدودی پرنده صید می‌شد. در این روش شکارچیان با استفاده از پرنده دست‌آموز، پرندگان دیگر از جمله غازهای گردن‌سبز را در دام چال‌ها می‌کشانند و شکارچیان هم آنها را زنده شکار می‌کنند. در این روش دیگر «صید ضمنی» یا ناخواسته گونه‌های غیرخوراکی اتفاق نمی‌افتد. ضمن اینکه پرنده‌های غیرخوراکی یا نابالغ، زنده از دوما رها می‌شوند. اما حالا به‌گفته کوروس ربیعی، رئیس اداره حیات وحش محیط‌زیست مازندران متخلفان با اسپیکر صدای پرندگان را پخش و تعداد بیشتری را به دامگاه جلب می‌کنند و با روش‌های «کرس»، «گذر»، «دام هوایی» و «شب‌دام» به‌صورت فله‌ای پرندگان را صید می‌کنند.

تنها موفقیت محیط‌زیست

جنگ بین محیط‌زیست و قاچاقچیان حیات‌وحش در مازندران سال‌هاست که بی‌هیچ نتیجه ملموسی برای پرندگان ادامه دارد. حمایت متخلفان از سوی مقامات محلی در استان، شرایط را برای حفاظت از پرندگان مهاجر سخت‌تر کرده است. با وجود اینکه محیط‌زیست اعلام کرده بود امسال مقامات شهرستان موظف به اجرای مصوبات شورای تامین استان هستند، ولی باز هم سرنوشت تلخی برای پرندگان رقم خورد؛ از جمله موفقیت‌هایی که مدیران سازمان حفاظت محیط‌زیست در برخورد با متخلفان به آنها اشاره می‌کنند این است که «سال‌ها بود که محیط‌بانان حتی جرأت ورود به دامگاه‌ها را نداشتند و متخلفان چنان جری شده بودند که تابلوی «ورود محیط‌بان ممنوع» در منطقه نصب می‌کردند؛ اما دو، سه سالی می‌شود که یگان‌های حفاظت به منطقه رفته و اقدام به برچیدن تورهای شکار می‌کنند.»
سالانه حدود یک میلیون پرنده مهاجر در تالاب‌های میانکاله، کیاسر و سرخرود و حدود ۸۰۰ آببندان و آبگیر در مازندران فرود می‌آیند. تالاب‌ها و آببندان‌های اطراف فریدونکنار یکی از بهترین زیستگاه‌هاست که به اعتقاد کارشناسان به قتلگاه و محل سوء‌استفاده در نهایت 200شکارچی غیرقانونی تبدیل شده است. آنها هرساله با تیراندازی و استفاده از ترقه و پر دادن، پرنده‌ها را به سمت دامگاه‌هایشان که پر از غذاست، می‌کوچانند. در سال 93طرحی ارائه شد که طی 5سال کم‌کم بازار فروش پرندگان فریدونکنار برچیده شود، ولی از آن زمان تا‌کنون نه‌تنها این بازار با گردش مالی چند صد میلیاردی جمع نشد، بلکه بسیاری به جمع دست‌اندازان به بیت‌المال روی‌آوردند و شب‌دام‌ها را در خارج از دامگاه‌ها برپا می‌کنند و حتی از استان‌های مجاور برای خرید و فروش به این منطقه می‌آیند.

گردش مالی بالا

رئیس اداره حیات وحش محیط‌زیست مازندران در گفت‌وگو با همشهری می‌گوید: بازار فروش پرندگان مهاجر 4ماه از سال فعال است و گردش مالی آنچنان بالاست که برچیده شدن آن با مقاومت روبه‌رو می‌شود. به‌گفته کوروس ربیعی، طبیعت برای عده‌ای مال مفت است و آنها به‌ خودشان حق می‌دهند از آن به هر اندازه که می‌خواهند برداشت کنند. وقتی بازار فریدونکنار را که در بازار روز شهرداری برپا می‌شود به رسمیت بشناسیم عرصه برای ارائه پرنده قاچاق نیز فراهم می‌شود. هیچ راهی برای تشخیص اینکه پرنده از راه مجاز شکار شده یا غیرقانونی، وجود ندارد. متخلفان هیچ محدودیت درآمدی برای خود قائل نیستند. قبح شکار در این بازار ریخته است و تا زمانی که متقاضی وجود داشته باشد و بتواند در روز روشن پرنده مهاجر شکار کند، متأسفانه این بازار برقرار خواهد ماند، اما اگر این بازار جمع شود و شرایط پیدا کردن مشتری و فروشنده دشوار، امید می‌رود که این تجارت غیرقانونی برچیده شود؛ در نتیجه حیات وحش گران‌تر و تقاضا کمتر می‌شود.

 قیمت پرندگان درون بازار

(این ارقام بسته به میزان عرضه و تقاضا بیشتر می‌شود)
یک جفت غاز از 800 تا 950هزار تومان 
یک جفت اردک سرسبز 400 تا 450هزار تومان
یک جفت خوتکا از 150هزار تومان به بالا
قیمت پرندگان زنده برای متقاضیانی که ویلا، استخر و مجموعه باغ پرندگان شخصی دارند چند میلیونی است.
برخی از این پرندگان مثل اردک سرسفید یا اردک بلوطی نایاب‌تر هستند. 
امسال هر جفت قو بین 5 تا 7میلیون تومان قیمت‌گذاری شد.

بازار فروش مجازی «قو» داغ شد

آگهی‌های فروش قو در فضای مجازی و اینستاگرام هم همزمان با آغاز زمستان و فصل مهاجرت قوها به اوج رسید و با آنکه محدودیت‌های شکار افزایش‌یافته اما صیادان تضمین می‌کنند که پرنده‌ها را عرضه کنند. خبرگزاری مهر با اعلام این خبر به نقل از یک صیاد نوشت: قیمت قوهای زنده و جفت از 5میلیون تومان تا ۲۵میلیون تومان در نوسان است و این روزها صید و شکار سخت شده اما اگر مشتری دست به نقد وجود داشته باشد، هر نوع پرنده‌ای صید و عرضه می‌شود. به‌گفته این صیاد قوهای نابالغ هم برای فروش وجود دارد که برای عرضه و تحویل سفارش به مشتری حداقل به ۲۴ تا ۴۸‌ساعت زمان نیاز است. یاسر سالار، رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست فریدونکنار نیز از برخورد با متخلفان و کشف ۲۴بال قوی فریادکش از حیاط منزلی در شهرستان فریدونکنار خبر داد.  همشهری پیش‌تر گزارش خرید و فروش قوها در سرخرود و فریدونکنار را منتشر کرده بود.

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۳۵۲۵۰۴۱۳:۱۲:۰۱ ۱۴۰۰/۱۰/۷
قوه قضاییه باید با شکارچیان این پرندگان برخورد قاطع داشته باشد و این قتلگاه را تعطیل نماید.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین