سامانه پشت سامانه؛ آبی هم برای جویندگان کار گرم می شود؟!

محمد فیروزی، گروه اجتماعی الف،   4001004054 ۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حالی از راه‌اندازی سامانه جست‌وجوی شغل خبر داده است که نمونه های مشابه آن سال هاست که در حال فعالیت هستند .

سامانه پشت سامانه؛ آبی هم برای جویندگان کار گرم می شود؟!

به گزارش الف، روز جمعه (سوم دی ماه) در سایت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی خبری با عنوان «سامانه جست‌وجوی شغل راه‌اندازی شد» منتشر شد. در این خبر کوتاه سامانه یاد شده که بر بستر فضای مجازی است به عنوان فرصتی برای رضایت‌مندی استفاده‌کنندگان و خدمات کاریابی معرفی شده است. 

در این خبر تاکید شده بود یکی از دلایل راه‌اندازی چنین سامانه‌ای کاهش هزینه‌های جست‌وجوی شغلی، بهبود عملکرد دفاتر کاریابی و… است. موضوعی که حجت عبدالملکی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی پنج‌شنبه شب در حاشیه شورای عالی اشتغال در جمع خبرنگاران به آن اشاره کرده بود. 

وزیر کار به خبرنگاران گفت:‌ در این سامانه کارجویان وارد می شوند و اطلاعات تحصیلی و مهارتی خود را بارگزاری می کنند و کاریابی ها دسترسی به این سامانه دارند تا زمینه اشتغال افراد را فراهم کنند.

عبدالملکی با اشاره به اینکه بسیاری از کارفرمایان مشکل خود را دسترسی نداشتن به کارجویان مورد نیاز خود عنوان می کردند، گفت: همزمان کارجویان فراوانی بیکار بودند که با این سامانه این مشکلات رفع می شود و این سامانه آماده ارتباط بین نیروی کار و کارفرمایان است.

از نگاه عبدالملکی این سامانه جست‌وجوی شغلی یک بازار هوشمند است که می‌تواند به نیاز 500 هزار نفری کارفرمایان به نیروی کار پاسخ مثبت بدهد. 

اما نگاهی به سامانه جست‌وجوی شغل که به آدرس https://shoghl.mcls.gov.ir/portal در فضای اینترنت ایجاد شده نشان می‌دهد که این سامانه علی‌رغم نقاط قوت آن چند نقطه ضعف محسوس هم دارد. اولین نکته این است که محیط آن چندان با سایت‌های بخش خصوص (مانند جابینجا، آی استخدام، ایران استخدام و…) که در این حوزه فعالیت می‌کنند تفاوتی ندارد. علاوه بر این حجم مشاغل پر تقاضا و نیازهای کارجویان برای رسیدن به این مشاغل هم به شکل آمار و اطلاعات ارائه نمی‌شود.

در همان سایت‌های یاد شده کاریابی وابسته به بخش خصوص بخش جست‌وجوی مشاغل فعال‌تر است و کاربر می‌تواند متناسب با توانایی‌های خود مشاغلی را پیدا کند اما در سامانه وزارت کار پیشنهادات شغلی و اطلاعات تکمیلی در دسترس نیست و هر کاربر بنابر پیش‌‌فرض‌های خود درباره شغل باید به دنبال کار باشد. در این سایت برای کارجویان با استعدادها و توانایی‌های خاص که می‌توانند موقعیت‌های شغلی خاصی را به دست بیاورند گزینه‌ای در نظر گرفته نشده است.  

این سایت با وجودی که ادعای یک سامانه جامع را دارد اما شرایطی برای تشکیل تعاونی‌ها، پیدا کردن ایده‌پرداز و سرمایه‌گذار و حتی خدمات مشاوره‌ای ندارد. حتی باوجود آنکه که عنوان شده اطلاعات کاربران این سایت توسط دفاتر کاریابی بررسی می‌شود و بخشی برای ارتباط با کاریابی‌ها در نظر گرفته شده اما اطلاعات این کاریابی‌ها در این سایت بارگزاری نشده است. درحالی که متولی راه‌اندازی این سامانه دفتر هدایت کار و کاریابی وزارت کار است و کاریابی‌های کشور زیر نظر این دفتر شاغل هستند و انتظار می‌رود این سامانه حداقل در این بخش اطلاعات کاملی به کاربران ارائه کند. 

این سامانه برای تشکیل فعالیت‌های تعاونی هم که از جمله اهداف عالی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است و عبدالملکی از ابتدای قبول مسئولیت وزارت کار به آن تاکید کرده نیز بی‌ اعتناست و کاربران را برای هدایت فعالیت‌هایشان در این زمینه راهنمایی نمی‌کند. 

در مورد آموزش‌های مهارتی فنی و حرفه‌ای، کار دانشجویی، فعالیت‌های پروژه محور، مشاغل خانگی، مشاغل روستایی و… نیز سامانه جست‌وجوی شغل گزینه مشخصی برای هدایت کاربران ندارد. 

شاید این تلقی ایجاد شود که این سامانه تازه فعال شده برای همین چنین مواردی به مرور تکمیل می‌شود اما با توجه به شکل و شمایل سایت مشخص است برای چنین موضوعاتی حتی در مرحله اولیه هم فکری نشده است. 

این درحالی است که سوابق شغلی عبدالملکی در کمیته امداد و برنامه‌های اعلامی وی در ابتدای دولت سیزدهم برای وزارت کار این انتظار را ایجاد کرد که فعالیت وی برای کاهش نرخ بیکاری در کشور فراتر از راه‌اندازی یک سایت کاریابی باشد که نمونه‌های اینترنتی آن در بخش خصوصی فراوان است و رقابت جدی هم با یکدیگر دارند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۳۵۱۴۴۱۱۳:۱۷:۰۱ ۱۴۰۰/۱۰/۶
سامانه بازرگام شاهکار سامانه ها است!
ناشناس۲۳۵۱۶۳۰۱۶:۲۳:۳۲ ۱۴۰۰/۱۰/۶
سامانه‌ای به نام انرژی‌یار طراحی شده که افراد با مراجعه به آن می‌توانند بررسی کنند که با تغییر طرح سهمیه‌بندی بنزین، وضعیت مالی خانوار‌ها چه تغییری می‌کند. اما نکته جالب این است که این سامانه به افراد نشان می‌دهد که اگر بنزین نزنند، با پول آن چند وعده چلومرغ می‌توانند بخورند و یا چند شانه تخم مرغ بیشتر می‌توانند بخرند.
علیرضا۲۳۵۱۴۹۷۱۴:۰۹:۰۶ ۱۴۰۰/۱۰/۶
یحتمل مافیای سامانه هم داریم تو ایران.
ناشناس۲۳۵۱۵۹۲۱۵:۳۹:۱۷ ۱۴۰۰/۱۰/۶
قطعا داریم. دور و بریهای هر سازمانی، قراردادش را میگیرند
ناشناس۲۳۵۱۴۹۹۱۴:۱۳:۲۸ ۱۴۰۰/۱۰/۶
چندین سایت کاریابی وجود دارن که امکاناتشون بسیار بیشتر از این سایته. مگه مشکل نداشتن سایت بوده که رفتن سایت جدید زدن؟
ناشناس۲۳۵۱۵۵۲۱۴:۵۷:۰۱ ۱۴۰۰/۱۰/۶
حداقل برای یک عده نون و اب میشه
ناشناس۲۳۵۱۵۹۴۱۵:۳۹:۵۴ ۱۴۰۰/۱۰/۶
متاسفانه هیچ چیز در این دولت تغییر نکرده
محمد۲۳۵۱۸۱۷۲۰:۲۱:۴۱ ۱۴۰۰/۱۰/۶
هر کار کنید دیگه فایده ای نداره. فقط توافق. واقعیت این است که 70 درصد مردم خسته شدند و دنبال روزنه امید.
ناشناس۲۳۵۲۴۳۵۱۲:۲۳:۳۶ ۱۴۰۰/۱۰/۷
اگر هم کاری باشه واسه سهمیه ای هاست نه ما
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین