کارنامه ۱۰۰ روز دولت رئیسی از نگاه مطبوعات موافق و منتقد

محمد فیروزی، گروه سیاسی الف،   4000913068 ۱۰۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

امروز همزمان با یکصدمین روز خدمت دولت سیزدهم بسیاری از روزنامه های سراسری اعم از موافق و منتقد دولت گزارشی از عملکرد‌ها و وعده‌های دولت منتشر کردند. برخی هم به انجام مقایسه‌هایی با دولت پیشین پرداختند. 

کارنامه ۱۰۰ روز دولت رئیسی از نگاه مطبوعات موافق و منتقد

امروز شنبه – 13 آذرماه- دولت سیزدهم وارد صدمین روز کاری خود شد. بنابر یک سنت که در کشورهای غربی رایج است احزاب، گروه‌ها و دولت‌هایی که به قدرت می‌رسند در صدمین روز کاری با ارائه استراتژی‌ها و برنامه‌هایشان در زمان عهده‌داری مسئولیت (آینده) به افکار عمومی چشم‌انداز و مسیر راه ارائه می‌دهند. 

در ایران این سنت با اظهارات مبهم حسن روحانی درباره وعده حل مشکلات در 100 روز جاانداخته شد که نسبت به شکل غربی آن متفاوت است چرا که در تبلیغات انتخاباتی به نفع روحانی ( فارغ از اینکه در ذهن روحانی چه می گذشت) چنین جا انداختند که او قول حل مشکلات در 100 روز اول را داده  است که پر واضح است مشکلات کلان یک کشور در هیچ دولتی در این بازه زمانی حل نمی‌شوند و به نوعی طرح این وعده اقدامی پوپولیستی بود. 

توجه حداقل 10 روزنامه سراسری به 100 روز دولت رئیسی

 سنت گزارش عملکرد و تاحدی انتظار از حل مشکلات در 100 روز در دولت دوازدهم هم ادامه پیدا کرد و اکنون در دولت سیزدهم به سرپرستی ابراهیم رئیسی به یک مطالبه عامه تبدیل شده است،به این ترتیب که دولت باید گزارش عملکرد 100 روز اول خودش را بدهد. این موضوع از زبان سخنگوی دولت سیزدهم مورد انتقاد قرار گرفت و جهرمی گفت دولت قول نداده تا طی این مدت گزارش عملکردی بدهد اما چون مطالبه عامه است به آن عمل می‌کند. البته معاون پارلمانی رئیس جمهور هم اعلام کرده که گزارش رسمی عملکرد دولت در صد روز اول منتشر می‌شود.

 امروز صبح روزنامه های سراسری از جمله ایران، اعتماد، جوان، جام‌جم، سیاست‌روز، ستاره صبح، صبح‌نو، فرهیختگان، وطن امروز و همشهری در تیترهای اصلی‌شان (در صفحه اول) تلاش کردند تا سنت گزارش 100 روز اول دولت را با نگاه سیاسی خود منعکس کنند. 

لابه‌لای گزارش‌های این روزنامه‌ها نقاط قوت و ضعف از عملکرد دولت در این بازه زمانی برجسته شده بود. البته شایان ذکر است در این گزارش‌ها برخلاف سنت غربی، آینده‌نگری کمتری مدنظر قرار گرفتند و بیشتر نگاه گذشته نگر به کارهای انجام شده توسط دولت در این بازه زمانی و مقایسه با عملکرد دولت قبل مدنظر قرار گرفته‌اند. 

توجه روزنامه دولت به حضور مردمی رئيسی

روزنامه ایران، ارگان رسمی مطبوعاتی دولت تیتر اصلی خود را «100 روز میان مردم» (لینک) انتخاب کرد و عکسی از دیدار اخیر رئیس‌جمهور با اهالی محله هرندی تهران (یکی از محلات با معضلات اجتماعی بالا و دارای سکونت‌گاه‌های غیررسمی) را منتشر کرد. این گزارش کوتاه دارای چند محور است و مطلب اصلی این رسانه درباره گزارش عملکرد 100 روز دولت در قالب پرونده ویژه در سه صفحه سیاسی، اقتصادی و اجتماعی جای‌گرفت. 

از عضویت در شانگهای تا مدیریت بحران منطقه‌ای

ایران در صفحه سیاسی با تیتر «از عضویت در شانگهای تا مدیریت بحران منطقه‌ای» (لینک) می‌نویسد:‌ «تعاملات خارجی فعال دولت سیزدهم در ابتدای کار سبب شد که یکی از پررنگ‌ترین فضاسازی‌های انتخاباتی از سوی جریان رقیب، در کمتر از صد روز رنگ ببازد. سیاست خارجی و بویژه تعامل با کشورهای اروپایی آن چیزی بود که در این فضاسازی پاشنه آشیل دولت رئیسی معرفی می‌شد و در شرایطی که یکی از مهم‌ترین پرونده‌های حوزه سیاست خارجی یعنی مذاکرات برای احیای برجام و لغو تحریم‌ها از دولت پیش به ارث می‌رسید، غالب تحلیل‌ها با این پی‌رنگ نگاشته می‌شد که بر سر کارآمدن دولتی که منتقد رویکرد دولت‌های گذشته در دیپلماسی بوده می‌تواند رشته‌ها را پنبه کند و از جمهوری اسلامی ایران کشوری منزوی و ناتوان در مقابله با تحریم‌ها بسازد. تا آنجا که جمله معروف حسن روحانی در روزهای انتخابات 96 - «شما بلد هستید که با دنیا مذاکره کنید؛ اصلاً زبان دنیا را می‌دانید؟!» - در همین راستا مطرح شد.»

ایران در صفحه سیاسی کوشیده تا سیاست خارجی دولت رئیسی را بیشتر برجسته کند در بخشی از گزارش اخیر می‌نویسد:‌ «عضویت دائم در پیمان شانگهای یکی از نخستین موفقیت‌های دیپلماتیکی بود که در جریان سفر رئیسی به تاجیکستان در بیست و یکمین نشست سران شانگهای رقم خورد و این در حالی بود که بیش از یک دهه از ابراز تمایل و اعلام تقاضای ایران برای عضویت در شانگهای می‌گذشت. برخی جریان‌ها سعی داشتند تا آنچه را که در حال رخ دادن بود محصول دیپلماسی دولت گذشته معرفی کنند و این در حالی بود که اجلاسیه‌های پیشین هر ساله رئیس جمهور وقت با احتمال نهایی شدن عضویت سفر را آغاز می‌کرد اما اجماع کشورهای عضو بر خلاف پیش‌بینی‌ها در دقیقه 90 حاصل نمی‌شد.»

5 گام برای بهبود معیشت

در صفحه اقتصادی روزنامه دولت در گزارشی با تیتر «5 گام برای بهبود معیشت» (لینک) موضوع تلاش دولت برای کاهش نرخ رشد تورم و توجه دولت به بخش مسکن برجسته شده و در بخشی از گزارش اخیر آمده است:‌ «بخش مسکن که تقریباً نیمی از هزینه‌های خانوارهای ایرانی را تشکیل می‌دهد با روند صعودی قیمت‌ها که به بازار اجاره بها نیز رسید، معیشت ایرانیان را به‌شدت تحت تأثیر قرارداد. در سال‌های گذشته تولید مسکن یکی از بخش‌های فراموش شده بود و همین فراموشی به روند صعودی قیمت‌ها کمک کرده بود. برهمین اساس یکی از نخستین و مهم‌ترین طرح‌های دولت سیزدهم نهضت ملی مسکن است که با هدف ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی و درمجموع چهار میلیون واحد در دولت سیزدهم تدوین و پس از تصویب در مجلس هم اکنون در حال اجراست و تاکنون بیش از 1.8 میلیون متقاضی درآن ثبت‌نام کرده‌اند.»

در همین گزارش استقراض نکردن دولت از بانک مرکزی برای پرداخت حقوق و دستمزدها نیز مدنظر نویسنده قرار دارد. 

احیای سرمایه اجتماعی با سفر‌های استانی

در صفحه اجتماعی روزنامه ایران دو گزارش با عناوین «احیای سرمایه اجتماعی با سفر‌های استانی» (لینک) و «کنترل کرونا با شتاب واکسیناسیون» (لینک) منتشر کرده است. در این دو گزارش هم حضور رئیسی میان اقشار مردم و رشد واکسیناسیون با شروع دولت برجسته است. 

امیدواری نسبی روزنامه اعتماد

روزنامه اعتماد در مطلبی با عنوان «امیدواری نسبی» (لینک) اولین اقدام مثبت دولت سیزدهم را واکسیناسیون عمومی اعلام کرده است. البته ارگان رسمی حزب اعتماد ملی بخشی از دستاوردهای دولت رئیسی در واکسیناسیون را مربوط انعقاد قراردادها به دولت دوازدهم مربوط می‌داند. 

دومین موضوع برجسته شده در این روزنامه دیپلماسی منطقه‌ای پویا در دولت سیزدهم معرفی شده است. این روزنامه می‌نویسد:‌ «دولت سيزدهم در اين زمينه با هوشمندي تلاش كرد، راهبردهاي دولت‌هاي قبلي را امتداد بخشد و زمينه عضويت ايران در سازمان همكاري‌هاي شانگهاي را فراهم سازد. پيوستن كامل ايران به سازمان همكاري شانگهاي به عنوان اولين سازمان منطقه‌‌اي كه ايران در سال‌هاي پس از پيروزي انقلاب در آن حضور پيدا كرده، ظرفيت‌هاي جديدي را به خصوص در حوزه همكاري‌‌هاي اقتصادي، تجاري، امنيتي و بين‌المللي در اختيار تهران قرار مي‌دهد كه پيش از اين سابقه نداشته است. موضوع زماني مهم‌تر مي‌شود كه بدانيم، برخي كشورهاي غربي تلاش‌هاي دامنه داري را براي جلوگري از عضويت ايران در اين پيمان منطقه‌اي برنامه‌ريزي كرده بودند...»

سومین موضوع لحاظ شده در گزارش اعتماد به انعقاد قرارداد گازی ایران به کشورهای منطقه مربوط است. اعتماد می‌نویسد:‌ «در كنار دو گزاره ياد شده در سطور بالا، يكي ديگر از مهم‌ترين دستاوردهايي كه مي‌توان براي دولت سيزدهم برشمرد، قرارداد سه جانبه انتقال گاز تركمنستان به جمهوري آذربايجان از طريق ايران است كه 7آذرماه در حاشيه اجلاس سران اكو به امضاي روساي جمهور 3كشور رسيد. هرچند برخي افراد و جريانات تلاش كردند اين قرار داد را بي اهميت و فاقد گزاره‌هاي راهبردي معرفي كنند، اما واقع آن است كه اين قرارداد را مي‌توان در حكم بستري فرض كرد كه چشم‌انداز روشني از توسعه همكاري‌ها را درآينده شكل مي‌دهد.»

جوان:‌ صد روز سربلند 

در روزنامه جوان، یکی از ارگان‌های رسانه‌ای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علاوه بر مواردی که در سایر روزنامه‌های جریان اصولگرایی برجسته هستند موضوعات امنیتی و دستاوردهای دولت در این حوزه هم جایگاه برجسته‌ای دارد. این روزنامه در مطلبی با عنوان «صد روز سربلند» (لینک) می‌نویسد:‌ «با استقرار دولت سیزدهم و سفر رئیس‌جمهور به ۱۰ استان کشور و حضور در بین مردم به طور متوسط هر ۱۰ روز یک استان، اهتمام به تقویت ریشه‌های هویت ایرانی و نظام اجتماعی ایران جامعه روستایی و عشایری، احیای پروژه‌های نیمه‌تمام و نیمه‌تعطیل صنعتی، عمرانی و اقتصادی در استان‌ها، در دسترس مردم بودن مدیران و حذف فاصله بین مردم و کارگزاران دولتی، توجه به طبقات فرودست و فراموش‌شدگان جامعه، حاشیه‌نشینان و اقشار دیده‌نشده، اهتمام به بخش کشاورزی و دامداری و حمایت از زندگی روستایی و عشایری به عنوان قشر مولد و کم‌هزینه جامعه، اصلاح الگوی حکمرانی و رفتار مدیران مبتنی بر اشرافیت سیاسی و اقتصادی به سمت الگوی دولت مردمی اعم از حضور در میدان و در بین مردم، عمل‌گرایی، تحرک و پویایی وزرا و بدنه دولت، عبور از بوروکراسی اداری، تقویت تعامل و همکاری بین قوا و احیای شورا‌های عالی تعطیل‌شده، به بازسازی سرمایه اجتماعی و بازسازی اعتماد مردم به دولت کمک شایانی کرده است. نتیجه آنکه بر اساس نظرسنجی‌های معتبر داخلی و خارجی اعم از گالوپ و نظرسنجی جهاد دانشگاهی، روند امید و اعتماد مردم به دولت، صعودی است و تخریب‌ها و سیاه‌نمایی‌ها و جنگ روانی شدید رسانه‌های معاند و برخی گروه‌های رقیب داخلی علیه اقدامات دولت سیزدهم افزایش قابل توجهی یافته است.»

روزنامه جوان به موضوع تامین کالاهای اساسی به‌ویژه گندم تاکید ویژه‌ای کرده است و از معدود روزنامه‌هایی است که به حمله سایبری به سامانه مدیریت سوخت کشور پرداخته و می‌نویسد: «به رغم طراحی‌های پیچیده دشمن برای ایجاد آشوب در کشور در سالگرد وقایع آبان۹۸، از طریق فراخوان‌های گسترده در فضای مجازی، عملیات رسانه‌ای وسیع در شبکه‌های ماهواره‌ای و حمله سایبری به زیرساخت‌های بنزین در کشور، با مدیریت بموقع و میدانی دولت و تدابیر به عمل آمده، تهدید موجود به فرصتی برای مخابره پیام آرامش به جامعه از جهت استقرار دولتی کارآمد و دارای توان بالای مدیریت بحران، تبدیل گردید، حال آنکه یکی از عوامل مؤثر در شکل‌گیری نارضایتی‌های آبان ۹۷ که از سوءمدیریت دولت گذشته نشئت گرفته بود، مسئولیت‌گریزی مسئولان وقت بود که بعضاً مواضع آن‌ها به اعتراضات مردمی دامن زد.»

کارنامه 100 روزه دولت از نگاه صداوسیمایی‌ها

روزنامه جام جم، ارگان مطبوعاتی سازمان صداوسیما در مطلبی با عنوان «کارنامه 100 روزه دولت در 12 چالش ملی» (لینک) اولین سفر استانی رئیس جمهور به استان خوزستان را سیگنال مثبتی از توجه رئیسی به مناطق و استان‌های محروم ارزیابی کرده است. 

نویسنده جام جم سختی‌ها و تنگناهای معیشتی در دولت قبل را به یک دوربین مخفی تشبیه کرده است و آنچه دولت سیزدهم تحویل گرفت را با آوارهای ساختمان فروریخته پلاسکو قابل قیاس می‌داند. یکی از محورهای برجسته در این گزارش چالش همیشگی ارز است، جام جم می‌نویسد:‌ «وزرای دولت دوازدهم در اوج جنگ کرونا می‌گفتند کشور حتی برای خرید واکسن دچار کمبود ارز است، این در‌حالی بود که همه هشت میلیارد دلار ارز ترجیحی دولت برای خرید دارو و کالا‌های اساسی در سال ۱۴۰۰ از محل تنخواه بانک مرکزی تا مرداد ماه استفاده شده بود و یک مدیریت عجیبی در این بحران حاکم بود. اختلاف‌نظر‌های جدی بخش خصوصی و بانک مرکزی بر سر نحوه ایفای تعهدات ارزی، تامین نشدن به‌موقع مواد اولیه برای تولید کالا‌های داخلی و بی‌ثباتی نرخ‌ها در بازار تنها بخشی از مشکلاتی بود که صادرکنندگان و تجار کشور در دوره قبل با آن مواجه بودند، اما در حال حاضر ارز ترجیحی دارو و کالا‌های اساسی با وجود گذشت بیش از سه ماه و اتمام سقف مقرر قانونی، تامین شده و قیمت این کالا‌ها در بازار هم تحت کنترل است و این روند همچنان ادامه دارد.»

100 روز خدمت از نگاه سیاست روز 

روزنامه اصولگرای سیاست‌روز با تیتر «100 روز خدمت» (لینک) تلاش کرده به مخاطبان خود بگوید دولت در شرایط سخت اقتصادی کارش را شروع کرد و تلاش دولت بر حل مشکلات جدی است. یکی از موضوعاتی که در این روزنامه برجسته شده توجه به راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی «بازرگام» برای توزیع کالاهای اساسی به روش هوشمند است که فعلا به صورت پایلوت در چند استان آغاز به کار کرده است. 

سیاست روز می‌نویسد: «راه اندازی سامانه فروش اینترنتی کالاهای ضروری برای مردم را میتوان یک گام مهم برای حمایت از مصرف کننده و قطع دست دلالانی که مدام در جهت افزایش قیمت گام بر میدارند یکی از اقداماتی است که توانسته در میان مردم عادی یک تصمیم مناسب تلقی شود.»

در بخش دیگری از گزارش فوق خوش‌بینی زیادی به لایحه بودجه 1401 مطرح شده و آمده است:‌ «در کنار اقدامات اقتصادی که از سوی دولت مردم انجام می شود و در بودجه ۱۴۰۱ نیز نمود آن بیشتر دیده خواهد شد، سیاست همگرایی و همکاری با همسایگان نیز در دستور کار دولت قرار دارد.»

انتقاد ستاره صبح در 100 روز با دولت رئیسی

می‌توان گفت روزنامه ستاره صبح انتقادی‌ترین گزارش را نسبت به عملکرد دولت سیزدهم طی 100 روز درج کرده‌است. این روزنامه به طور خلاصه بر وعده‌های رئیسی در زمان انتخابات ریاست جمهوری دوره سیزدهم متمرکز شده است. 

در بخشی از گزارش این روزنامه اصلاح‌طلب با عنوان «100 روز با دولت رئیسی» (لینک) آمده است:‌ آنچه از 100 روز ابتدایی دولت سیزدهم مشاهده می‌شود این است که تورم نسبت به قبل از روی کار آمدن این دولت بیشتر شده، قیمت کالاها رو به افزایش است، قیمت مسکن و اجاره‌بها همچنان روند صعودی دارد، پرونده هسته‌ای با توقف نزدیک به شش ماه، ‌روز دوشنبه گذشته از سر گرفته ‌شده و سرنوشتش نامعلوم است، قول‌هایی که درباره بهبود وضعیت معیشت و اقتصاد داده‌ شده تاکنون اجرایی نشده و برنامه‌ای هم برای حل آن ارائه نشده است… مهم‌تر اینکه رئیس‌جمهور وعده ساخت سالانه یک‌میلیون مسکن را داده که در 100 روز اول وزارت راه و شهرسازی استراتژی برای تحقق چنین هدف بزرگی را اعلام نکرده است.»

البته این روزنامه نقاط مثبتی هم در کارنامه دولت دیده است از جمله اینکه آغاز مذاکرات هسته‌ای در وین را اتفاق خوبی ارزیابی کرده و همچنین تدوین سند تحول را مثبت ارزیابی کرده است با این حال رگه‌هایی از نگاه انتقادی نویسنده در گزارش مشهود است. وی می‌نویسد:‌ «دولت سیزدهم اقدام به تدوین سند تحول کرده است. البته تاکنون پیش‌نویس آن منتشر شده و نهایی نشده است. این سند بر اساس چهار محور 1-«عدالت محوری»، 2-«مردم محوری» به این معنا که خود مردم الگو هستند و عدالت باید توسط خود مردم اجرا شود، 3-«علم و خیزش علمی» که در طول چهار سال اولویت دولت است 4-«خانواده گرایی» به این معنا که از «فردگرایی» به سمت «خانواده گرایی» حرکت کنیم و 37 موضوع کلیدی تدوین‌ شده که قرار است پس از نهایی شدن اجرا شود. هرچند تدوین این سند یک گام مثبت به شمار می‌رود، ولی لازم است دولت سیزدهم از هم‌اکنون مراقب باشد که این سند به سرنوشت سند 20 ساله که در سال 1384 تدوین و پس از تأیید رهبری ابلاغ شد، ولی به سرانجام نرسید دچار نشود. علاوه بر این سند دولت برنامه هفتم را پیش رو دارد که جا داشت پس از 28 خرداد که سید ابراهیم رئیسی انتخاب شد این برنامه در دستور کار قرار می‌گرفت و در 100 روز اول نهایی می‌شد که نشد. سند و برنامه نیاز به یک استراتژی برای مدت چهار سال و تاکتیک (روش) برای رسیدن به هدف دارد. این دو مهم در 100 روز اول آماده نشد، علت این است که دولت در همه حوزه‌ها در 100 روز اول دچار سردرگمی بوده است.»

روزنامه نزدیک به قالیباف: 100 روز کار

روزنامه صبح نو از روزنامه‌های اصولگرا که به تیم رسانه‌ای محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی نزدیک است در مطلبی با عنوان «100 روز کار» (لینک) که چندان تفاوتی به لحاظ محتوایی با دیگر روزنامه‌های اصولگرا ندارد به چند محور توجه کرده است از جمله توجه به حل مشکلات و دیپلماسی فعال منطقه‌ای. 

این روزنامه یکی از دستاوردهای دولت سیزدهم را جلوگیری از ونزوئلایی شده اقتصاد ایران طی این مدت عنوان می‌کند و می‌نویسد:‌ «مساله مهم دیگر که در عملکرد دولت جلوه‌گری می‌کند، حل مشکلاتی است که دولت قبل به بهانه تحریم‌ها، از حل آن‌ها اظهار عجز می‌کرد. یکی از این مشکلات، تسهیل واردات واکسن به کشور و تامین ارز موردنیاز برای این واردات بود. این درحالی است که مقامات ارشد دولت قبل از رییس‌جمهور گرفته تا سخنگوی دولت و رییس‌کل بانک مرکزی، تحریم‌ها و مساله FATF را دلیل اصلی در سختی واردات واکسن عنوان می‌داشتند. مورد دیگر در عملکرد دولت فعلی، کنترل نسبی قیمت کالاهای اساسی و جلوگیری از درغلتیدن کشور در وضعیت ونزوئلایی شدن، است.»

دو انتقاد اساسی روزنامه فرهیختگان 

روزنامه فرهیختگان گزارش بلندی از عملکرد دولت در مدت سیزدهم با عنوان «۱۰۰ روز با رئیسی به روایت آمار» (لینک) آماده کرده است. محورهای این گزارش گسترش واکسیناسیون، مدیریت بحران،‌ ارتقای سلامت اقتصادی، احیای سیاست خارجی با دیپلماسی فعال منطقه‌ای، رفع کمبود کالاهای اساسی، ارتقای سرمایه اجتماعی و فراهم شدن مقدمات تامین مسکن است. 

این گزارش دو انتقاد هم به دولت مطرح می‌کند و می‌نویسد: «چیزی حدود 40 درصد از کرسی‌های مدیریت کلان دولت بعد از 100 روز هنوز بلاتکلیف مانده و متصدیان آن انتخاب نشده‌اند، هرچند دیر تشکیل شدن دولت عامل این سرعت پایین در شکل‌گیری دولت بیان شود، سرعت پایینی که آن را در ارائه برنامه‌های مدیریتی کشور نیز شاهد هستیم به‌طور مثال دولت هنوز پیش‌نویس برنامه بودجه را ننوشته و برنامه توسعه هفتم نیز آماده نشده است. این سرعت پایین از چشم نمایندگان مجلس نیز دور نمانده و پنجشنبه هفته گذشته رئیس مجلس از آن انتقاد کرد؛ اما باید توجه داشت که دیر تشکیل شدن دولت خود معلول یک رخداد دیگر است که شاید بشود آن را نداشتن یک ایده جامع حکمرانی دانست. مصداق نبود این ایده حکمرانی را می‌شود در حضور طیف‌های مختلف فکری در حلقه برنامه‌ریزی اقتصادی کشور دید. البته شاید توجیه دولت برای استفاده از افراد با نگاه‌های مختلف استفاده از همه ایده‌ها باشد اما باید توجه داشت استفاده از نظرات مختلف نباید در مرحله تصمیم‌گیری اعمال شود بلکه سکان هدایت اقتصادی باید توسط ایده‌ای مشخص هدایت شود و نظرات مختلف صرفا نقش مشاوره‌ای داشته باشند.»

در بخش دیگری فرهیختگان می‌نویسد:‌ «دادن وعده‌هایی نظیر حل مشکل بورس و کاهش قیمت ارز توسط برخی کاندیداهای ریاست‌جمهوری که الان دولتمردان رئیسی محسوب می‌شوند نیز مصادیقی از نگاه ساده‌انگارانه به حل مسائل است که در ذیل نبود یک ایده حکمرانی اقتصادی قابل تعریف است.»

رویکرد بسیار مثبت همشهری به دولت

روزنامه همشهری با صفحه‌آرایی جذاب‌تری نسبت به سایر مطبوعات سراسری عملکرد دولت را در گزارشی با عنوان «کارنامه ۱۰۰‌ روز کار رئیسی و دولتمردانش | از کنترل کرونا تا بازگشت به مردم» (لینک) مورد توجه قرار داده است. 

در بخشی از مطلب ارگان مطبوعاتی شهرداری تهران آمده است:‌ «گرانی‌ها در بخش اقتصاد اگرچه مهار نشد، اما کمبود اقلام و در هم ریختگی بازار مایحتاج مردم جای خود را به تنظیم بازار داد. شروع مذاکرات برجامی در آذرماه نیز بهبود شرایط معیشتی و کاستن فشارهای تحریمی را به افکار عمومی نوید داده است.»

تعبیر آواربرداری در روزنامه وطن امروز 

روزنامه وطن امروز که در بین اهالی رسانه به تیترهای جذاب و اغلب کوتاهش مشهور است، درباره صد روزگی کار دولت سیزدهم از تیتر «100 روز آواربرداری و امیدواری» (لینک) استفاده کرد. این گزارش در چند محور «مدیریت بحران در زندگی روزمره مردم»، «سیاست خارجی فعال و منطقه‌پایه»، «ترمیم رابطه دولت- مردم و ارتقای سرمایه اجتماعی دولت» و « مبارزه با فساد، اشرافی‌گری و رانت‌خواری» به طرح موضوع پرداخته است. تنها تفاوت برجسته در گزارش وطن امروز با روزنامه‌های دیگر این است که در هر بخش لیستی از گزارش عملکردها را به شکل لیستی متمایز قرار داده است. 

وطن امروز در بخش گزارش عملکردها از مربوط به مبارزه با فساد، اشرافی‌گری و رانت‌خواری در دولت رئیسی این لیست را منتشر می‌کند: 

1- ابلاغ راهبردهای دوازده‌گانه مبارزه با فساد

2- تدوین سند جامع اصلاح بسترهای تولید فساد در کشور

3- انتصاب بازرس و نماینده ویژه رئیس‌جمهور با اختیارات اصل 127 قانون اساسی برای مبارزه با فساد

4- برکناری برخی مدیران و افراد ناسالم اقتصادی از مناصب مدیریتی که همچنان ادامه دارد، با حفظ آبروی این افراد و انتصاب مدیران پاکدست و فسادستیز 

5- حذف تشریفات زائد مرسوم اداری و کاهش هزینه‌های جاری در مراسمات، سفرها و... .

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۳۲۰۸۳۴۱۴:۴۸:۲۸ ۱۴۰۰/۹/۱۳
١٠٠روز ادامه روند قيمتهاي دولت روحاني كه در اين دولت هيچ مانعي براي افزايش قيمتها ايجاد نكرد
ناشناس۲۳۲۰۹۸۵۱۶:۰۵:۱۶ ۱۴۰۰/۹/۱۳
همه قبل از وارد شدن به گود، وعده و وعید می دهند. وقتی که وارد گود می شوند، هم وعده هایشان را فراموش می کنند و هم تازه می فهمند که مشکلات تا چه اندازه بزرگ و پرتعداد هستند.
ناشناس۲۳۲۱۴۵۷۲۰:۴۰:۵۲ ۱۴۰۰/۹/۱۳
زیباکلام: روحانی حتی یک وعده خود را عملی نکرد.
ناشناس۲۳۲۲۰۷۱۰۹:۱۳:۴۸ ۱۴۰۰/۹/۱۴
جالب است که حرفهای روحانی در مورد پر بودن فروشگاهها از کالا و عدم کمبود دائما توسط دولت رییسی تکرار می شوند!
ناشناس۲۳۲۲۱۰۶۰۹:۴۳:۳۲ ۱۴۰۰/۹/۱۴
نرخ بیمه ها در لایحه بودجه 1401 قرار است 28% افزایش یابد. جالب است در مورد بیمه شخص ثالث، هرچه ماشین مدل ماشین پایین تر باشد، مبلغ بیمه بیشتر خواهد شد!
ناشناس۲۳۲۲۲۱۶۱۰:۴۳:۴۶ ۱۴۰۰/۹/۱۴
در زمان روحانی کمبود و گرانی مرغ و تخم مرغ و روغن و غیره کاملا"مشهود بود اما خدا رو شکر حالا همه کالاها به وفور در فروشگاهها با قیمت مناسب وجود دارد.
ناشناس۲۳۲۲۲۱۱۱۰:۴۱:۲۸ ۱۴۰۰/۹/۱۴
پایان دوران روحانی را میتوان با پایان حمله مغول به ایران مقایسه کرد زیرا همه چیز نابود شده بود.
ناشناس۲۳۲۲۲۵۰۱۱:۰۰:۵۹ ۱۴۰۰/۹/۱۴
روحانی کشور را با 1500 هزار میلیارد تومان بدهی تحویل داد.
ناشناس۲۳۲۲۴۵۳۱۳:۰۰:۵۰ ۱۴۰۰/۹/۱۴
رئیسی در مدت 100 روز به اندازه 8 سال مدیریت زخم بستری کار کرد.
ناشناس۲۳۲۱۵۰۶۲۱:۲۱:۲۳ ۱۴۰۰/۹/۱۳
روزی که دولت رئیسی تشکیل شد نقشه کرونایی کشور کاملا"به رنگ قرمز بود و روزانه 700 نفر فوتی و 50 هزار مبتلا جدید داشتیم اما امروز فقط 58 نفر فوتی و 2 هزار نفر مبتلا داشتیم مهم ترین وعده رئیسی واردات واکسن و واکسیناسیون عمومی بود که محقق شد.
ناشناس۲۳۲۱۵۳۱۲۱:۳۹:۰۳ ۱۴۰۰/۹/۱۳
رئیسی با واردات 140 میلیون دوز واکسن و عضویت در پیمان شانگهای و انعقاد سواپ گازی با ترکمنستان و اذربایجان و ازادسازی 3/5 میلیارد دلار از اموال ایران و تامین کالاهای اساسی و ترخیص کالاهای دپو شده در گمرک و کاهش قیمت میلگرد و سیمان و مرغ و تخم مرغ و شیرخشک و غیره در مدت 100 روز عملکرد قابل قبولی داشت.
ناشناس۲۳۲۲۲۴۲۱۰:۵۴:۴۴ ۱۴۰۰/۹/۱۴
رئیسی با واردات 140 میلیون دوز واکسن کاری کرد کارستان.
ناشناس۲۳۲۲۰۰۵۰۸:۲۴:۱۴ ۱۴۰۰/۹/۱۴
مردم از این پس برای خرید طلا و جواهر باید 9% مالیات پرداخت کنند.
ناشناس۲۳۲۲۲۴۴۱۰:۵۶:۵۲ ۱۴۰۰/۹/۱۴
روحانی کاری کرد که خانم ها دیگه قدرت خرید طلا ندارند و فقط از پشت ویترین طلا فروشی ها نظاره گر هستن .
ناشناس۲۳۲۲۲۷۹۱۱:۱۸:۵۹ ۱۴۰۰/۹/۱۴
روحانی چرا مالیات مشاغل را 20 برابر افزایش داد ؟!
ناشناس۲۳۲۲۵۳۲۱۳:۴۵:۰۰ ۱۴۰۰/۹/۱۴
به چه حقی از طلا مالیات گرفته نمی شد؟
ناشناس۲۳۲۲۰۱۴۰۸:۳۰:۵۱ ۱۴۰۰/۹/۱۴
غلو و اغراق در باره رئیسی، او را به سرنوشت احمدی نژاد گرفتار می کند
ناشناس۲۳۲۲۱۵۴۱۰:۱۴:۵۵ ۱۴۰۰/۹/۱۴
با این گندی که روحانی بالا اورد مردم اکنون از احمدی نژاد به نیکی یاد می کنند.
ناشناس۲۳۲۱۴۷۰۲۰:۴۹:۲۸ ۱۴۰۰/۹/۱۳
اصلاح طلبان 8 مملکت را شخم زدند و زمین سوخته و خزانه خالی تحویل دادند از رئیسی انتظار معجزه نداریم !
ناشناس۲۳۲۱۵۵۶۲۱:۵۹:۱۷ ۱۴۰۰/۹/۱۳
دولت روحانی 500 هزار میلیارد تومان پول بدون پشتوانه چاپ کرده تورم افسار گسیخته که دولت قبل ایجاد کرده در کمتر از یکسال قابل مهار و کنترل نیست.
ناشناس۲۳۲۲۳۲۸۱۱:۵۸:۰۵ ۱۴۰۰/۹/۱۴
میشه بفرمایید این رقم درشت رو از کجاتون دراوردین؟؟؟
ناشناس۲۳۲۰۸۵۷۱۵:۰۹:۴۷ ۱۴۰۰/۹/۱۳
به عنوان یک شهروند عادی از 100 روز اول دولت بسیار سرخورده و ناامیدم به نظرم هیچ طرحی برای رفع مشکل اقتصاد ندارند و جز حرف های بی پشتوانه هیچ خروجی از آنها ندیده ام
ناشناس۲۳۲۱۴۷۵۲۰:۵۱:۰۷ ۱۴۰۰/۹/۱۳
تامین کالاهای اساسی مهم ترین اقدام دولت رئیسی بود اگر دولت بی تدبیر روحانی تداوم داشت الان نان خالی هم گیر مردم نمی اومد بخورند.
مختار۲۳۲۱۵۳۹۲۱:۴۳:۱۰ ۱۴۰۰/۹/۱۳
دوست عزیز از معاون اول رئیس جمهور نا امید نشو
ناشناس۲۳۲۱۷۸۷۰۱:۰۵:۳۱ ۱۴۰۰/۹/۱۴
اقتصاد مسخره بازی نیست که در مدت چند ماه حتی یک ساله ریل عوض کند
علیرضا۲۳۲۲۶۶۱۱۴:۵۴:۵۷ ۱۴۰۰/۹/۱۴
همه موقع انتخابات گفتند 3 روزه بورس درست میشه حالا که صد روز گذشت هیچ خبری نیست
حجت۲۳۲۰۸۷۴۱۵:۱۵:۴۷ ۱۴۰۰/۹/۱۳
دوستان عزیز ، عضویت در سازمان همکاری شانگهای، یک مقدمات عملی و پیگیری چندین ساله داشته که در دولتهای پیشین صورت پذیرفته مضافا اینکه هنوز عضویت ایران کامل نشده است
ناشناس۲۳۲۱۳۴۸۱۹:۴۲:۱۰ ۱۴۰۰/۹/۱۳
سازمانی که کدخدا توش نباشه ۲ زار نمی ارزه و وقت تلف کردنه
ناشناس۲۳۲۲۱۳۲۰۹:۵۵:۵۱ ۱۴۰۰/۹/۱۴
از WTO گذشتند به شانگهای راضی شدند!!!!!!!!
ناشناس۲۳۲۲۲۲۰۱۰:۴۵:۲۴ ۱۴۰۰/۹/۱۴
بلینکن: امریکا با خروج از برجام در جامعه بین المللی منزوی شد.
ناشناس۲۳۲۲۲۴۷۱۰:۵۸:۳۴ ۱۴۰۰/۹/۱۴
مشکلات از وقتی تشدید شد که تابلو شیطان بزرگ به کدخدا تغییر نام یافت !
ناشناس۲۳۲۱۴۸۰۲۰:۵۴:۱۹ ۱۴۰۰/۹/۱۳
دولت قبل میگفت بدلیل عدم تصویب FATF نمی توانیم عضو پیمان شانگهای بشویم !!!!!
ناشناس۲۳۲۰۸۸۵۱۵:۱۸:۴۶ ۱۴۰۰/۹/۱۳
جز واکسیناسیون در بقیه حوزه ها عمل ملموسی ندیده تیم.
ناشناس۲۳۲۰۹۴۸۱۵:۵۱:۰۷ ۱۴۰۰/۹/۱۳
زیاد خوشحال نباش واکسیناسیون هم میراثی بود که از قرارداد واردات واکسن در دولت قبلی به این دولت رسید
ناشناس۲۳۲۱۱۲۰۱۷:۳۵:۴۰ ۱۴۰۰/۹/۱۳
فرداد های خرید واکسن به روز بوده. اگر دولت روحانی می تونست واکسن وارد کنه خیلی فرصت داشت تا اینکار رو بکنه.تازه به اعتراف خود مقامات وزارت بهداشت روحانی واردات واکسن در دولت سیزدهم بوده.
ناشناس۲۳۲۱۳۱۱۱۹:۲۰:۱۰ ۱۴۰۰/۹/۱۳
شما هم زیاد ناراحت نباش همه مشکلات و تورم و کمبود آب و برق و گاز و مسکن و کسری بودجه و افزایش قیمتها و ..... چیزهایی هست که از دولت قبل به دولت رسیده.
ناشناس۲۳۲۱۳۲۶۱۹:۳۰:۰۹ ۱۴۰۰/۹/۱۳
عجب!! پس میشه بگین چرا همش می گفتن تا فلان معاهده امضا نشه واکسن نمیاد؟؟؟؟؟؟
ناشناس۲۳۲۱۴۶۰۲۰:۴۴:۰۶ ۱۴۰۰/۹/۱۳
میراث دولت روحانی حقوق های نجومی و 650 هزار میلیارد تومان بدهی به بانک مرکزی و 450 هزار میلیارد تومان کسری بودجه و 300 هزار میلیارد تومان بدهی به تامین اجتماعی و 50 هزار میلیارد تومان بدهی به وزارت نیرو و تورم افسارگسیخته و خزانه خالی بود.
ناشناس۲۳۲۱۴۸۵۲۰:۵۸:۵۴ ۱۴۰۰/۹/۱۳
هنوز فراموش نکردیم که در ماه پایانی دولت روحانی مردم برای تزریق واکسن 10 الی 15 میلیون تومان هزینه می کردند و به ارمنستان سفر می کردند.
ناشناس۲۳۲۱۷۹۱۰۱:۰۷:۴۷ ۱۴۰۰/۹/۱۴
خوشحال نباش چون همه فهمیدن که در دولت فعلی با همکاری تجاران فقط با یک زنگ واکسن وارد می کردن
ناشناس۲۳۲۲۱۶۰۱۰:۱۹:۴۲ ۱۴۰۰/۹/۱۴
دولت قبل سلامت مردم را برای مذاکره با امریکا گروگان گرفته بود و می گفت بدون پذیرش FATF نمی شود واکسن وارد کرد !!!!
ناشناس۲۳۲۲۲۵۷۱۱:۰۳:۲۳ ۱۴۰۰/۹/۱۴
فراموش نکردیم که ربیعی سخنگوی دولت قبل و علی مطهری میگفتن بدون پذیرش FATF نمی توانیم واکسن بخریم !!!!
ناشناس۲۳۲۱۰۰۱۱۶:۱۰:۴۰ ۱۴۰۰/۹/۱۳
واکسن زمان روحانی خریداری شده
ناشناس۲۳۲۱۴۶۲۲۰:۴۶:۰۹ ۱۴۰۰/۹/۱۳
روحانی زبان گفتگو با دنیا را بلد نبود رئیسی در اولین روز ورود به پاستور با رئیس جمهور برخی کشورها تماس تلفنی گرفت و سیل واکسن را به کشور روانه کرد.
ناشناس۲۳۲۱۴۷۷۲۰:۵۲:۵۸ ۱۴۰۰/۹/۱۳
مسئولان دولت روحانی میگفتن بدلیل تحریم و عدم تصویب FATF نمی توانیم واکسن بخریم !!!! اقایان فقط سیاسی کاری می کردند.
ناشناس۲۳۲۱۴۸۳۲۰:۵۶:۱۸ ۱۴۰۰/۹/۱۳
روحانی نه عُرضه داشت واکسن بخرد نه عُرضه داشت نفت بفروشد اما رئیسی هم 140 میلیون دوز واکسن خرید هم صادرات نفت را افزایش داد.
ناشناس۲۳۲۱۵۳۴۲۱:۴۰:۳۰ ۱۴۰۰/۹/۱۳
روحانی حتی عُرضه نداشت قیمت مرغ را کنترل کنه چه برسه به خرید واکسن !
ناشناس۲۳۲۱۷۷۴۰۰:۵۵:۴۹ ۱۴۰۰/۹/۱۴
خریداری شده بود. از مرامش گذاشته برای دولت بعدی خخخخخه چقدر باحال هستید
ناشناس۲۳۲۱۷۸۸۰۱:۰۶:۱۱ ۱۴۰۰/۹/۱۴
دولت محبوب شما اعتقادی به واکسن چین نداشت
ناشناس۲۳۲۱۰۱۶۱۶:۱۸:۲۹ ۱۴۰۰/۹/۱۳
واکسن تو گونی تو انبار نبوده که رئیسی خریده و وارد کرده. پروسه تولید واکسن حداقل سه ماه زمان لازم داره و از قبل سفارش داده شده بوده
ناشناس۲۳۲۲۱۳۳۰۹:۵۸:۳۳ ۱۴۰۰/۹/۱۴
آنهایی که خریدن گفتند دو هفته پروسه انجام شده
ناشناس۲۳۲۲۱۶۹۱۰:۲۳:۲۹ ۱۴۰۰/۹/۱۴
روحانی در مرداد ماه امسال رسما"اعتراف کرده بود که خزانه خالی است بنابراین پولی برای خرید واکسن نبود اما رئیسی 3/5 میلیارد را ازاد کرد و 1/5 میلیارد دلار برای واکسن و 1/5 میلیارد دلار برای واردات کالاهای اساسی تخصیص ارز داد.
ناشناس۲۳۲۰۹۱۴۱۵:۳۵:۳۴ ۱۴۰۰/۹/۱۳
اندر حكايت كارنامه ١٠٠ روزه دولت !! --------------------- روزي كه اعلام شد حقوق ها به حساب رفته -- حقوق مرداد ماه كه اولين حقوق ما حقوق بگيران و يا به عبارتي حقوق ثابتيان ( ! ) در دولت جديد بود ، كه از قضاي روزگار به خاطر تعطيلات شش روزه كرونايي در كشور ، چند روز به تاخير افتاد -- مادر عيال تا شنيد خيلي خوشحال شد ! آخه برادر ، ما حقوق بگيران كافيه كه زبانم لال دو يا سه روز پرداخت حقوق مان به تاخير بيفته ، ديگه خدا عالمه كه چه قدر عرصه بهمان تنگ ميشه و چه قدركاسه كوزه مون به هم ريخته ميشه و ديگه بايد كاسه « چه كنم ، چه كنم » به دست بگيريم !!و البته معلومه كه چه قدر همين دو سه روز برايمان طولاني و دراز خواهد بود !! به قول شيخ اجل سعدي « چون شام روزه داران » !! ... چي مي گفتم ؟ ... ها ؟ ... بله مي گفتم ،تا حقوق مرداد ماه واريز شد ، مادر عيال گفت : -- « خب ، خدا را شكر ! گفتم كه حقوق ها ميدن ، خدا را شكر كه دعاهام قبول شد " !! ... بعد مادر عيال تو صيه هايي كرد : --- ميگم دوماد ! بسم الله بگو و برو حقوقت را بگير ... اين حقوق با ديگر حقوق ها فرق ميكنه اين حقوق سيد اولاد پيغمبره ! ... اين دولت سيده ! ... انشاءالله پولش بركت داره ، ... بركت ميكنه ، خدا بخواد خيلي هم بركت ميكنه . انشاءالله رزق و روزتان زياد ميشه ... ديگه به اميد خدا دست تان به دهانتان ميرسه ! خدا بخواد ديگه ميتوني هر ماه يك چيزي هم پس انداز بكني ديگه بايد فكر دو سه تيكه جهاز براي اين دختر بكني ! ... خدا بخواد ديگه نمي خواد بري دنبال قرض و قوله !! ديگه نسيه بري تموم ميشه ! ... پول وقتي بركت بكنه ننه جون ، همچي همچي كه خرج بكني تموم نميشه !! پولي هم كه بركت نكنه انگاري يكهو باد ميبره ! ... انگاري اصلاً نداشتي ! ... اين دو لت پولش با دولت هاي قبلي توفير ميكنه ... دولت از ساداته ! جدش حضرت رسوله .ا نشا الله دل خوش ... تن درست ... شادي ... خوشحالي ... سلامتي ... زير سايه امام زمان » !! اين مادر عيال ما از زنان پاكدل است ... دلش هم خيلي پاكه ... انشاءالله همين طوري ميشه كه مادر عيال ميگه ! ... خدا كريمه ! ... خدا بزرگه !! ، نا اميد شيطونه !!
ناشناس۲۳۲۰۹۴۱۱۵:۴۶:۵۶ ۱۴۰۰/۹/۱۳
دلار ۲۵ تحویل گرفت امروز ۳۰۳۵۰ داره ادامه میده
بهزاد زارع۲۳۲۱۱۰۰۱۷:۲۱:۳۴ ۱۴۰۰/۹/۱۳
در این صد روز سفره مردم کوچکتر شده و همان روند رو به افزایش قیمت ها ادامه دارد. بنده به روحانی رای دادم غرور از دست رفته مردان این سرزمین را آنان برگرداند و پدری شرمنده فرزندانش نباشد.
ناشناس۲۳۲۲۱۷۱۱۰:۲۵:۴۳ ۱۴۰۰/۹/۱۴
دار و دسته شما غربگدایان اگر غیرت داشتن اکنون وضع اقتصاد کشور و معیشت مردم این نبود که شرمنده زن و بچه خود باشند.
ناشناس۲۳۲۲۲۲۷۱۰:۴۷:۵۱ ۱۴۰۰/۹/۱۴
گندی که اصلاح طلبان زدند قجرها نزدند قیمت ارز را 10 برابر گران کردند.
ناشناس۲۳۲۱۴۶۶۲۰:۴۷:۵۳ ۱۴۰۰/۹/۱۳
در اول شهریور که دولت جدید مستقر شد نرخ دلار 27 هزار تومان بود امروز هم نرخ دلار 27 هزار تومان است.
ناشناس۲۳۲۱۵۳۶۲۱:۴۱:۴۳ ۱۴۰۰/۹/۱۳
سال گذشته این موقع قیمت دلار 32 هزار تومان و سکه 16 میلیون و پراید 175 میلیون بود.
ناشناس۲۳۲۱۷۷۷۰۰:۵۷:۴۷ ۱۴۰۰/۹/۱۴
به این می‌گویند اقتصاد درست اداره کردن که هم‌تراز با تورم باید افزایش دادن
ناشناس۲۳۲۰۹۷۳۱۶:۰۱:۱۱ ۱۴۰۰/۹/۱۳
جز واکسیناسیون بقيه موضوعات مثل قبل
ناشناس۲۳۲۱۴۱۷۲۰:۱۹:۴۳ ۱۴۰۰/۹/۱۳
زمان روی کار آمدن این دولت مصادف بود با وفور و مازاد واکسن های تولیدی در دنیا
ناشناس۲۳۲۲۱۷۹۱۰:۳۰:۰۸ ۱۴۰۰/۹/۱۴
اگر وفور واکسن بود چرا روحانی عُرضه نداشت بخرد ؟!
ناشناس۲۳۲۱۵۳۸۲۱:۴۲:۵۵ ۱۴۰۰/۹/۱۳
سلامت مردم بسیار مهم است بهترین اقدام دولت رئیسی مهار کرونا بود.
خاوری نژاد۲۳۲۰۹۷۴۱۶:۰۱:۲۹ ۱۴۰۰/۹/۱۳
به هیچ وجه ازعملکرد صد روزه رصایت ندارم . اوضاع به مراتب بد تر از گذشته اس، گرانی های همه چیز،وصعیت بورس،دلار، گران کردن چند برابری،برق و گاز به بهانه من دراوردی الگو مصرف و..‌ و اینها همه در چراغ خاموش اکثر رسانه ها و فرا تر از ان حمایت شان میگذرد
ناشناس۲۳۲۲۲۳۳۱۰:۵۰:۳۱ ۱۴۰۰/۹/۱۴
هر انسان عاقلی میداند که گند کاری های 8 ساله در 100 روز قابل جبران نیست.
احمد۲۳۲۰۹۹۲۱۶:۰۶:۰۸ ۱۴۰۰/۹/۱۳
ادامه گرانی ها، ادامه سقوط بورس، ادامه سقوط ریال و درنهایت ادامه دولت قبلی
ناشناس۲۳۲۲۱۸۶۱۰:۳۲:۱۹ ۱۴۰۰/۹/۱۴
برای اواربرداری و بازسازی خرابکاری های دولت روحانی حداقل 4 سال زمان لازم است.
ناشناس۲۳۲۲۷۵۷۱۵:۵۳:۱۹ ۱۴۰۰/۹/۱۴
سه روزه گفتين بورس رو درست مي كنيد !!!
ناشناس۲۳۲۱۰۰۸۱۶:۱۵:۲۷ ۱۴۰۰/۹/۱۳
مهم‌ترین برنامه سفره مردم بود که داره محو میشه
ناشناس۲۳۲۱۱۵۰۱۷:۵۵:۴۸ ۱۴۰۰/۹/۱۳
تنها چیزی که واقعیت داره سفره مردم است و دیگر هیچ
ناشناس۲۳۲۱۴۹۲۲۱:۰۵:۲۴ ۱۴۰۰/۹/۱۳
4 سال پی در پی تورم لجام گسیخته داریم اون موقع که میگفتین با روحانی تا 1400 باید فکر این روزها را میکردین.
ناشناس۲۳۲۲۱۲۳۰۹:۵۱:۰۹ ۱۴۰۰/۹/۱۴
4 سال بعدی گرانی شدیدتر خواهد شد.
ناشناس۲۳۲۲۱۷۶۱۰:۲۸:۳۸ ۱۴۰۰/۹/۱۴
4 سال اینده بودجه بدون کسری بسته می شود و چاپ پول بدون پشتوانه و تورم نخواهیم داشت.
ناشناس۲۳۲۱۰۲۵۱۶:۲۳:۱۷ ۱۴۰۰/۹/۱۳
در بورس که عمکرد افتضاح دولت قبل را ادامه دادند و سرمايه های مردم همچنان در حال سوختن است.
ناشناس۲۳۲۱۴۹۵۲۱:۰۶:۵۷ ۱۴۰۰/۹/۱۳
شاخص های بورسی به زودی بجای قبلی خود باز نمی گردد مسیر اشتباه گذشته باید اصلاح بشود.
ناشناس۲۳۲۱۰۵۴۱۶:۴۳:۲۶ ۱۴۰۰/۹/۱۳
روند افزایش قیمتها همچنان ادامه دارد !! در مذاکرات هم نتیجه اش شده نگرانی بازار داخلی وباز قیمتها را افزایش داد !
ناشناس۲۳۲۲۲۶۲۱۱:۰۵:۵۸ ۱۴۰۰/۹/۱۴
مذاکره باعث افزایش قیمت ها می شود مذاکرات باید سریعا"متوقف بشود.
ناشناس۲۳۲۱۱۶۱۱۸:۰۰:۳۴ ۱۴۰۰/۹/۱۳
در طول مدیریت هیچ دولتی در تاریخ ایران قیمت پسته به کیلویی ۳۴۰ هزار تومن نرسیده بود که متاسفانه در این دولت شاهد این تراژدی مدیریتی هستیم
ناشناس۲۳۲۲۲۳۹۱۰:۵۲:۴۱ ۱۴۰۰/۹/۱۴
در نوروز 1400 قیمت پسته کیلویی 380 هزار تومان شده بود.
ناشناس۲۳۲۲۲۶۳۱۱:۰۸:۴۸ ۱۴۰۰/۹/۱۴
در طول مدیریت هیچ دولتی قیمت دلار 33 هزار تومان نشده بود اما این تراژدی غمناک در دولت روحانی اتفاق افتاد.
ناشناس۲۳۲۱۱۷۲۱۸:۰۳:۱۶ ۱۴۰۰/۹/۱۳
بنده به 100 روز اول ایشان نمره قبولی نمیدهم
ناشناس۲۳۲۲۱۸۹۱۰:۳۴:۲۳ ۱۴۰۰/۹/۱۴
خراب کاری ها 8 ساله را در عرض 100 روز نمی شود جمع کرد .
هاشم۲۳۲۱۱۸۵۱۸:۱۰:۳۶ ۱۴۰۰/۹/۱۳
وعده راهمه میدن عمل مهمه از بس دل به فردا بستیم پیرشدیم به خدا
ناشناس۲۳۲۲۲۸۶۱۱:۲۳:۴۱ ۱۴۰۰/۹/۱۴
اون موقع که میگفتین با روحانی تا 1400 باید فکر این روزها را میکردین.
ناشناس۲۳۲۱۱۹۲۱۸:۱۵:۰۶ ۱۴۰۰/۹/۱۳
س : آقاجون چقدر حقوق میگیری ؟ ج : ۴میلیون ۲۰۰ س : شما چقدر حقوق میگیری ؟ ج : ۳ و ۷۰۰ خدا برکت بده ! خداحافظ !
ناشناس۲۳۲۱۲۰۶۱۸:۱۹:۴۲ ۱۴۰۰/۹/۱۳
کم کم به همه اثبات میشود که مدیریت ها نقشی در اوضاع نابسامان اقتصادی و معیشتی ندارند و این تحریم هاست که کمر مردم و کشور را خرد کرده است . این مدیر و آن مدیر هم ندارد
ناشناس۲۳۲۲۲۶۴۱۱:۱۰:۴۷ ۱۴۰۰/۹/۱۴
هیلاری کلینتون: تحریمهای نفتی و بانکی جمهوری اسلامی در حمایت از سبزها و اصلاح طلبان بود.
ناشناس۲۳۲۱۳۲۳۱۹:۲۵:۵۶ ۱۴۰۰/۹/۱۳
اوضاع اقتصادی مملکت با گفتار درمانی و ایشالله و ماشالله درست نمیشود
ناشناس۲۳۲۲۲۸۱۱۱:۲۰:۴۷ ۱۴۰۰/۹/۱۴
اصلاح طلبان بانیان وضع موجود هستن و باید پاسخگو باشند.
قزوینی۲۳۲۱۳۳۰۱۹:۳۱:۰۳ ۱۴۰۰/۹/۱۳
به عنوان یک ایرانی راضی از عملکرد دولت هستم چون مطالعه دارم و عمق مشکلات را درک کرده‌اند در ۱۰۰روز انصافا کرهای خوبی که در بالا هم اشاره شد صورت گرفته است ولی برخی انتقادات هم مثل تغییر و تحول در برخی حوزه های وزارتی واداره کل استانها وروسای شهرستان های ادارات که کماکان افراد نالایق در راس امور قرار دارندنمی توان کار انقلابی وجهادی را از آنان انتظار داشت .
ناشناس۲۳۲۲۲۶۶۱۱:۱۲:۴۰ ۱۴۰۰/۹/۱۴
درود بر شما که منصفانه قضاوت کردید.
ناشناس۲۳۲۱۳۴۲۱۹:۳۸:۱۹ ۱۴۰۰/۹/۱۳
ابراهیم و حسن و محمود و ... هیچ فرقی با هم ندارن توی ریاست کردنشون
ناشناس۲۳۲۱۳۶۰۱۹:۴۷:۰۲ ۱۴۰۰/۹/۱۳
شانگهای برای ما آب و نان نمیشود
ناشناس۲۳۲۲۱۹۶۱۰:۳۶:۱۹ ۱۴۰۰/۹/۱۴
مشکلات امروز مملکت نتیجه 8 سال گره زدن چرخ اقتصاد به چرخ سانتریفیوژ و فرصت سوزی با برجام است.
ناشناس۲۳۲۱۳۸۱۱۹:۵۹:۱۰ ۱۴۰۰/۹/۱۳
یک کالا و یا یک قلم جنس رو نام ببرید که در طول ۱۰۰ روز گذشته افزایش قیمت نداشته باشه . فقط یه دونه کالا نام ببرید !!!!!
ناشناس۲۳۲۲۲۷۰۱۱:۱۴:۱۶ ۱۴۰۰/۹/۱۴
4 سال پی در پی تورم لجام گسیخته داریم کار امروز و دیروز نیست.
ناشناس۲۳۲۱۳۸۶۲۰:۰۱:۵۴ ۱۴۰۰/۹/۱۳
قول میدم این مثلا آواربرداری ۴ سال دیگه هم طول بکشه
ناشناس۲۳۲۱۴۳۲۲۰:۲۸:۳۹ ۱۴۰۰/۹/۱۳
تا ریزش آوار کماکان ادامه دارد نمیشود آوار برداری کرد
ناشناس۲۳۲۱۵۱۱۲۱:۲۵:۴۳ ۱۴۰۰/۹/۱۳
یه زمانی پنج کاندید هرکدام میخواستند به تنهایی مشکلات مردم را حل کنند هرکدام وعده ووعییدی دادند تااقای رییسی انتخاب شدوبقیه را هم به یه وزارتی رساند ند الان اون پنج نفر هر کدام صاحب پست ومقامی دردولت شده اند اما متاسفانه قیمت یک کیلو تخم مرغ را هم نتونستن نگه دارند بعد توقع داشتند به تنهایی مشکل اقتصاد را حل کنند حیف از...
ناشناس۲۳۲۲۲۷۳۱۱:۱۶:۰۴ ۱۴۰۰/۹/۱۴
100 روز قبل قیمت تخم مرغ شانه ای 60 هزار تومان شده بود اما حالا به 43 هزار تومان کاهش یافت.
آیلین۲۳۲۱۵۱۷۲۱:۲۹:۴۰ ۱۴۰۰/۹/۱۳
آقای رئیسی قابل احترام است ولی شرایط کشور در شرایطی است که اقتصاد ایران به شدت بیمار است ، تحریم های سازمان ملل و آمریکا به حداکثر رسیده، نرخ دلار رو به بالاست
ناشناس۲۳۲۲۲۷۵۱۱:۱۷:۴۰ ۱۴۰۰/۹/۱۴
نرخ دلار در روزهای اینده کاهشی است.
اسد۲۳۲۱۵۲۹۲۱:۳۶:۱۲ ۱۴۰۰/۹/۱۳
روزنامه نمی‌خواد علم اقتصاد و فکت های آن بیان کننده خوبی هستند
خادم ملت ایران۲۳۲۱۷۲۱۲۳:۵۶:۵۷ ۱۴۰۰/۹/۱۳
ملت مظلوم ایران بنده یه کارگر زحمتکش هستم ولی به وضوح میشود دید که وضع معیشت شغل مسکن تورم گرانی هروروز بدتر میشود.
ناشناس۲۳۲۱۸۵۴۰۲:۳۳:۱۸ ۱۴۰۰/۹/۱۴
این سخنان مصرف داخلی دارد و فقط تبلیغات طرفداران است هیچ اثری در زندگی مردم در این دولت ندیده ایم .
ناشناس۲۳۲۲۲۰۷۱۰:۳۹:۴۶ ۱۴۰۰/۹/۱۴
مردم چوب انتخاب غلط شون در سالهای 92 و 94 و 96 را می خورند خود کرده را تدبیر نیست.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  2. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  3. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. از سنگ صدا درآمد، از اصلاح‌طلبان نه!

  22. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  23. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  24. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  25. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  3. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  4. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  5. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  6. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  7. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  8. از سنگ صدا درآمد، از اصلاح‌طلبان نه!

  9. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  10. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

  11. چراغ سبز دوباره دولت به بازگشت معین

  12. یک استعفا و مبارزه سیستمی با فساد

  13. تتلو توبه‌نامه نوشت | می‌خواهم ازدواج کنم و پدر شوم!

  14. بی‌حجابی ارزان نشان‌دادن ارزش‌های بانوان است/ مشارکت ۴۱ درصدی، جهاد مقبول بود

  15. پاسخی به یادداشت موسوی خوئینی ها 

  16. سید نظام موسوی: قرار نیست بچه‌های انقلابی در مجلس آینده ساختارشکنی کنند

  17. به تنهایی نمی توانست

  18. پذیرش استعفای معاون اول قوه قضاییه به دلیل پرونده قضایی فرزندانش

  19. مدودف: اوکراین باید بخشی از روسیه شود

  20. قدردانی رهبر انقلاب از بانوی کارشناس اورژانس بابل

  21. واشنگتن: کانال‌های ارتباطی با تهران داریم؛ ایران مانع گسترش تنش‌ها شود!

  22. علم ‎الهدی: مردم باید لذت مهار تورم را در سفره‌هایشان بچشند

  23. واگذاری استقلال و پرسپولیس به بانک‌های غیردولتی در روزهای آینده

  24. گزارش هیات به اصطلاح حقیقت‌یاب فاقد وجاهت حقوقی و قانونی بوده و از اعتبار خارج است

  25. دولت متعهد به حمایت از فعالین اقتصاد دیجیتال است

آخرین عناوین