دردی از بازار خودرو دوا می شود؟!

هیرش سعیدیان،   4000828098 ۳۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۶ تکراری یا غیرقابل انتشار
دردی از بازار خودرو دوا می شود؟!

شب سه شنبه بود که سید محسن دهنوی نماینده جوان مجلس در حساب توییتر خود،  مردم را دعوت کرد تا جلسه علنی روز چهارشنبه نمایندگان در خصوص اصلاح قانون واردات خودرو را دنبال کنند. 

این نماینده مجلس، قانون واردات خودرو به ازای صادرات خودرو و قطعات آن را «گامی مهم، گرچه ناکافی برای رفع انحصار در بازار خودرو» نامید. 
بر این اساس، نمایندگان برای تامین نظر شورای نگهبان که پیش از این به «ارزبری» قانون واردات خودرو و «تضاد آن با منافع تولیدکنندگان داخلی» ایراد گرفته بود، این قانون را به گفته خود به نحوی اصلاح کردند که این دو اشکال بر آن وارد نباشد. 
 
اعضای قوه مقننه تصویب کردند که هر شخص حقیقی و حقوقی می‌تواند به ازای صادرات خودرو یا قطعات آن، نسبت به واردات خودرو برای تنظیم بازار اقدام کند. علاوه بر این، اشخاص در ازای «صادرات سایر کالاها و خدمات مرتبط با انواع صنایع نیرومحرکه» نیز ،می توانند نسبت به وادات خودرو اقدام کنند. 

در این قانون مشخص نشده است که منظور از جمله « سایر کالاها و خدمات مرتبط با انواع صنایع نیرو محرکه» چیست و به زعم برخی کارشناسان، همین موضوع می‌تواند به راه گریزی برای دور زدن قانون تبدیل شود. 

باید یادآوری کرد که پیش از این در یک قانون مشابه، مقدار زیادی سیب به اصطلاح صادر می‌شد تا به مابه‌ازای آن موز وارد شود، هر چند به گفته‌ای برخی اعضای اتاق بازرگانی، این سیب‌ها سر از قعر دریا در می‌آورد و هرگز به مقصد صادراتی خود در مالزی و دیگر کشورهای جنوب شرق آسیا نمی‌رسید، زیرا رانت واردات موز آنچنان زیاد بود و هزینه حمل سیب‌ها تا مقصد به اندازه‌‎ای بود که ریختن آنها در دریا توجیه بیشتری داشت. 

برخی گزارشات تایید نشده دیگر نیز از صادرات گاو صندوق  و واردات قطعات و خودرو به جای آن در دهه 80 حکایت می‌کند، برخی فعالان بازار در شبکه‌های اجتماعی مدعی شدند که در این دهه سود این کار به حدی بود که شخص صادر کننده حتی رغبتی به فروش گاوصندوق‌ها در مقصد به عنوان ضایعاتی نداشت و آنها را در دریا می‌ریخت. 

با این همه به نظر نمیرسد، کسی مایل به ریختن قطعات باارزش خودرو، سمند و پراید در دریا باشد.
اما سوال این است که این قانون در عمل تا چه حد امکان اجرا خواهد داشت و آیا می‌تواند به توسعه افق‌های صادراتی صنعت خودرو کشور بیانجامد. 

بر اساس برآوردهای انجام گرفته مبتنی بر سامانه گمرک جمهوری اسلامی، میزان صادرات دو خودروساز بزرگ جاده مخصوص در ماه‌های اول سال 1400 به صفر نزدیک شده است و تمام ظرفیت آنها به تولید داخلی اختصاص یافته است. 

همچنین محمدرضا نجفی منش عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران، خبر ممنوعیت یکساله ورود خودروهای ایرانی به کشور سوریه را تایید کرد، ظاهراً دولت این کشور به دلائل اقتصادی نظیر خروج ارز از کشور، فعلاً تمایلی به واردات خودرو از هیچ کشوری ندارد. 

در ماده 4 قانون «طرح ساماندهی خودور» همچنین اشاره شده است که واردات خودرو به ازای صادرات خودرو باید در جهت « تنظیم بازار» صورت گیرد. این اصطلاح نیز به زعم فعالان بازار خودرو، بسیار تفسیر پذیر است و در عمل ممکن است صادر کننده و وارد کننده خودرو را با چالش مواجه نمایید، زیرا خودروساز می‌تواند هر زمانی به بهانه به هم خوردن «تنظیم بازار» برای واردات خودرو مانع ایجاد کند. 
قانونی به نفع خودروساز 

هر چند در عمل این قانون بیش از همه به نفع صنعت خودروسازی کشور است، زیرا بخش خصوصی را ترغیب می‌کند تا با انگیزه رسیدن به سود سرشار واردات خودروهای خارجی، برای محصولات و قطعات خودروسازی در خارج از کشور بازاریابی کند. 
بر اساس قانون جدید همچنین میزان واردات باید بر اساس میزان کسری تولید داخل باشد. 

در سال 1398  تعداد 70 قطعه‌ساز طرف قرارداد با شرکت ایران‌خودرو در یک مراسم دراماتیک، « میثاق‌نامه‌ای » را امضا کردند تا به گفته خود در «راستای حمایت از تولید ملی و سرفرازی ایران اسلامی» 60 تا 70 درصد از قطعات مورد نیاز ایران خودرو را تامین کنند تا این شرکت بتواند روزانه 2 هزاردستگاه و از بهمن ماه به روزانه 2400 دستگاه خودرو تولید کند. سپس حضار با صدای بلند شعارهای سردادند. 

این میثاقنامه البته به کلاسیک ترین شکل ممکن با شکست مواجه شد و قطعه‌سازان  و ایران‌خودرو، هر یک دیگری را به عنوان مسئول شکست این میثاق، معرفی می‌کردند. 

در سال 1399 نیز برای تولید یک میلیون و 200 هزار دستگاه خودرو برنامه ریزی شد، اما در نهایت  بر اساس آمارهای رسمی وزارت صنعت، معدن و تجارت، تنها 991 هزار و 692 دستگاه خودرو تولید شد. 
بنابراین هر ساله چندصدهزار کسری خودرو در تولید وجود دارد، که بر اساس این قانون جدید باید از طریق واردات تولید شود. 

اما با توجه به سوابق و سود بیشتر خودروهای لوکس، چندان محتمل به نظر نمی‌رسد که این واردات شامل خودروهای ارزان قیمت‌تر پرتیراژ شود، چه که این کار نیز به نوعی رقیب تراشی برای خودروساز داخلی است، به همین دلیل، احتمالاً تمرکز واردات بر خودروهای لاکچری مورد پسند دهک‌های بالای درآمدی خواهد بود. 

بنا بر گفته‌های رئیس انجمن وارد کنندگان خودر، با توجه به معافیت‌های در نظر گرفته شده برای واردات خودروهای هیبریدی و سوخت‌های غیرفسیلی و پیشرفت های صورت گرفته در دنیا در این حوزه، احتمالاً پس از اجرای این قانون، شاهد ویراژ بیشتر خودروهای بسیار گرانقیمت، اما طعیت دوست در شهرهای ایران باشیم. 

این قانون به زبان ساده از شهروندان و شرکت‌ها می‌خواهد که در خارج از کشور برای محصولاتی مانند سمند، پراید و قطعات آنها بازاریابی کنند و در ازای این خدمت به تولید و اقتصاد کشور، به آنها واردات خودروهای مانند مازاراتی هیبریدی را جایزه می‌دهد. 

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۲۹۶۷۹۳۰۹:۰۶:۴۱ ۱۴۰۰/۸/۲۹
بستگی به صلاحدید برادران دلال و رانت‌خوار در این زمینه دارد اگر بصرفه آقایان باشد واردات انجام می‌شود در غیر اینصورت باید از مافیای تولید داخل خرید کنید
ناشناس۲۲۹۶۸۰۵۰۹:۱۴:۳۴ ۱۴۰۰/۸/۲۹
با واردات چند صد دستگاه خیر این قانون فقط برای اینه که خودرو سازان داخلی با فراغ بال بدون ترس از رقابت یکه تاز میدان باشند
ناشناس۲۲۹۶۹۵۴۱۰:۵۸:۰۰ ۱۴۰۰/۸/۲۹
چرا مانند بچه آدم واردات خودرو رالزاد نمی کنید تا این دو جرثومه خودروسازی کشور به درک واصل شوند و مدیران آن را ثروت هایشان را ملی کنید تا بروند واکس زنی
ناشناس۲۲۹۷۰۱۷۱۲:۰۵:۰۳ ۱۴۰۰/۸/۲۹
کدوم وارادات ؟!!! ببخشید ما تحریم هستیم با جائی مبادله پول نمی تونیم انجام بدهیم
ناشناس۲۲۹۷۰۳۷۱۲:۲۵:۰۴ ۱۴۰۰/۸/۲۹
از ما دهه شصتی ها که همه چی گذشت باشه آیندگان شاهد این رنج های که ماها دیدیم نباشند و در رفاه و امکانات که نیاز یک زندگی مرفه ست زندگی کنند
ناشناس۲۲۹۷۰۶۳۱۲:۵۹:۵۹ ۱۴۰۰/۸/۲۹
ما خواهان محاکمه هر چه زودتر تمامی مسولان و مدیران گذشته هستیم
ناشناس۲۲۹۶۸۲۷۰۹:۲۹:۵۱ ۱۴۰۰/۸/۲۹
هیچ دردی از دردهای این مردم دوا نمیشود
تبریزی۲۲۹۷۰۲۶۱۲:۱۲:۴۰ ۱۴۰۰/۸/۲۹
مردم اتحاد ندارن و خودشون نمی خوان دردهاشون دوا بشه چون فکرشون کوچیکه و فکر می کنن با یک مشت دلار و سکه خریدن و یا چون در فلان جا زمین دارن قراره نجات پیدا کنن. خبر ندارن خودشون هم روی کشتی در حال غرق شدن هستن.
ناشناس۲۲۹۷۳۱۶۱۶:۱۳:۴۵ ۱۴۰۰/۸/۲۹
طبیعی است، هیچ دردی قادر نیست خود را درمان کند!
ناشناس۲۲۹۶۸۵۳۰۹:۴۲:۰۴ ۱۴۰۰/۸/۲۹
بحران قیمت خودرو ناشی از نیاز نیست بی ارزش شدن پول و تبدیل آن به کالا چه کسی نمیداند پراید 190 ملیون تومان نمی ارزد اما با اندوخته اندک خود بفکر نجات اش هست .
ناشناس۲۲۹۶۸۶۷۱۰:۰۱:۲۵ ۱۴۰۰/۸/۲۹
به نظر من اگر انحصار خودرو باشه یک مشکله، اگر نباشه یک مشکل دیگه. این طرح هم اثری ندارد جز اینکه سال دیگه دوباره چهار نفر دیگه بیان بگن واردات پدر تولید داخل رو دراورده دوباره واردات رو ممنوع کنند .. عملا ما در یک لوپ بسته قرار داریم و با شیوه کنونی کشور هم راه خلاصی راه خلاصی نداریم.
ناشناس۲۲۹۶۸۷۳۱۰:۰۶:۰۱ ۱۴۰۰/۸/۲۹
یک تجمع بسیار عظیم هم سهامداران بورس باید تشکیل بدهند و همچون مردم اصفهان که برای آب زاینده رود انجام دادند و خیانتکاران در بورس را که با دعوت از مردم برای ورود به بوری از پشت به آنها خنجر زدند هر چه سریعتر محاکمه و تکلیف پول های سوخت شده مردم مشخص شود
ناشناس۲۲۹۶۸۸۴۱۰:۱۰:۳۸ ۱۴۰۰/۸/۲۹
در هر صورت اگر منجر به نجات جان هموطنان بشود چاره ای نیست زیرا که خودروهای داخلی بسیار تلفات جانی میدهند
ناشناس۲۲۹۷۱۲۴۱۴:۰۱:۱۰ ۱۴۰۰/۸/۲۹
آن وقت دکی جون چرا در آمریکا که آخر آزاد هست امار تلفات جاده ای آن ها بالای 50 هزار نفر است؟
ناشناس۲۲۹۷۲۴۶۱۵:۳۳:۱۳ ۱۴۰۰/۸/۲۹
وسعت آمریکا به پهنای یک قاره است و جمعیتش چند برابر ایران اما تلفاتش ز ایران کمتره
ناشناس۲۲۹۷۴۹۶۱۸:۲۹:۰۶ ۱۴۰۰/۸/۲۹
دوکی جون اولا کی گفته 50 هزار نفره تلفات دارن دوما جمعیتشون 330 میلیونه
ناشناس۲۲۹۷۹۶۶۰۰:۲۰:۲۷ ۱۴۰۰/۸/۳۰
یعنی اگه ماشینها با کیفیت بشن تلفات میره بالا؟!!
ناشناس۲۲۹۷۹۶۸۰۰:۲۲:۳۱ ۱۴۰۰/۸/۳۰
جمعیت و آمار سفر در انجا خیلی بالاتر از ایران هست
ناشناس۲۲۹۸۱۱۰۰۶:۴۷:۵۶ ۱۴۰۰/۸/۳۰
باز از خودت آمار ساختی دکی جون؟!!
حسنی۲۲۹۶۸۸۶۱۰:۱۲:۴۲ ۱۴۰۰/۸/۲۹
سلام : با توجه به میزان تقاضای خودرو و اینکه بازار خودروی داخلی عمدتا در دست دو شرکت خودروساز میباشد ، مصوبه اخیر چه تاثیری دارد ؟؟؟ - میزان واردات خودروی خارجی را متناسب با تقاضای داخل تنظیم می کتد ؟؟؟ - قیمت بالای خودروی بی کیفیت داخلی را کاهش میدهد ؟؟؟ حدود ۳۰۰ نفر نماینده و این هم مصوبه !!!
ناشناس۲۲۹۶۸۸۸۱۰:۱۳:۵۸ ۱۴۰۰/۸/۲۹
خیلی عالی این قانون . اینا تولیدات که مشکل داره خارجی نمیخواد بریزن در اب خطر افرین نشیم . بجاش از ماشینا اونا میخریم خوبه یه منفعتی به اونا میرسونیم کار خیر . اونکه وارد میکنه سود خوبی میبره کار خوبی . اونم که داخل خوب در میاره براش فرق نداره چقدر پول بده اون ماشین میخره هم جاش امنه هم پز میده . در این مسیر جند تا راضی شدن . چقدر عالی
ناشناس۲۲۹۶۹۰۱۱۰:۱۹:۰۲ ۱۴۰۰/۸/۲۹
واردات خودرو باید از طریق شرکت‌های بزرگ خودرو سازی و با مشارکت داخلی صورت گیرد مانند ترکیه و الا این سیاستهای ابن الوقتی برای ورود چند صد دستگاه بنام آزادی واردات و به کام انحصار خودروسازان داخلی مشکلی را حل نخواهد کرد
علي۲۲۹۶۹۱۴۱۰:۳۴:۴۵ ۱۴۰۰/۸/۲۹
فكر خيلي خوبيه ،پرايد صادر كنيم از خارج بنز وارد كنيم !!
آزاده۲۲۹۶۹۳۳۱۰:۴۷:۲۳ ۱۴۰۰/۸/۲۹
ذینفعان وضعیت موجود (چه حقیقی چه حقوقی)ترجیح براین دارند که همه بازارها بهم ریخته و ولنگار باشد و با هرگونه سامان یافتن کل بازار ها مخالف هستن
ناشناس۲۲۹۶۹۴۳۱۰:۵۱:۴۸ ۱۴۰۰/۸/۲۹
خودروسازها فقط اهن حروم میکنند
ناشناس۲۲۹۷۰۰۲۱۱:۴۷:۳۴ ۱۴۰۰/۸/۲۹
همونطور که در سایر مسائل درد ها رو دوا کردید در این زمینه هم مطمئنا موفق خواهید بود.
ناشناس۲۲۹۷۰۰۷۱۱:۵۲:۱۲ ۱۴۰۰/۸/۲۹
در کمتر کشوری خودرو ده تا پانزده هزار دلاری را سی تا چهل هزار دلار به مردم خودشان تحمیل میکنند
ناشناس۲۲۹۷۰۰۹۱۱:۵۳:۱۲ ۱۴۰۰/۸/۲۹
درست متوجه شدم؟ در مقابل صارد کردن خودرو ایرانی خودرو خارجی وارد کنیم؟ اسن چه کاریه؟ همین الانم گرونی خودرو بخاطر کمبود تولید داخلیه اونوقت خودور صادر بشه که چیزی اضافه نمیشه
ناشناس۲۲۹۷۰۱۴۱۱:۵۷:۵۲ ۱۴۰۰/۸/۲۹
برای مردم آب نداشته باشه برای عده ای خاصصصصصصصص حتما نون داره
کارمند ساده۲۲۹۷۰۱۹۱۲:۰۶:۰۱ ۱۴۰۰/۸/۲۹
خوش به حال آنهایی شد که خودروهای بالای 1500 سی سی وارد می کنند والا طبقه متوسط که خودرو زیر 1500 سی سی که وارد نمی کنند ....
کارمند ساده۲۲۹۷۰۸۰۱۳:۲۰:۴۵ ۱۴۰۰/۸/۲۹
تا زمانیکه ورود خودروهای 1500 سی سی به پایین وارد نکنند همه اش کشک است....
ناشناس۲۲۹۷۰۹۸۱۳:۳۹:۱۶ ۱۴۰۰/۸/۲۹
تا فرق تورم و گرانفروشی رات ندانیم هیچ فرقی نمیکد و هر روز کالاها گرانتر میشود. باور کنید گران شدن کالاها حاصل بی ارزش شدن پول ملی است و با این روشها راه به جایی نمیبریم.
ناشناس۲۲۹۷۱۰۷۱۳:۴۷:۱۷ ۱۴۰۰/۸/۲۹
هرگز
محمد۲۲۹۷۳۲۷۱۶:۲۲:۵۹ ۱۴۰۰/۸/۲۹
واردات باید مشکل گرانی خودرو را حل و طبقه ضعیف بتوانند خرید کنند. نه اینکه بنز و ب ام و وارد کنند!
ناشناس۲۲۹۷۴۰۸۱۷:۲۱:۱۸ ۱۴۰۰/۸/۲۹
اونوقت مزنه دلار برای اون مثلا صادر کننده را چند در نظر میگیرند؟ تعرفه وارداتو چی؟
ناشناس۲۲۹۷۵۱۶۱۸:۵۲:۰۷ ۱۴۰۰/۸/۲۹
مافیای خودرو ایران اجازه اینکار رو نمیده، قانونی که از الان معلومه نتیجه اش!!!!
ناشناس۲۲۹۸۱۰۸۰۶:۴۷:۰۵ ۱۴۰۰/۸/۳۰
برای مردم عادی تاثیر چندانی ندارد اما به هرحال حتی اگر تاحدی هم از انحصار جلوگیری کند خوب است. مانند انحصار لوازم خانگی که آن هم برای بازار خطرناک است
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. قبل از مهاجرت، بعد از مهاجرت!

  2. نیش و کنایه های «بومرنگی» روحانی!

  3. حقوق خبرنگار جنجالی صدا و سیما چقدر است؟/ پاسخ «یوسف سلامی» به میزان درآمد ماهیانه خود

  4. «عبدالحمید» تازه از کما بیدار شده/ مواضعش تلفیقی از بی‌خردی و بی‌سوادی است/ او هیچ‌چیز نمی‌داند

  5. جدال روایت ها در ماجرای مسمومیت پزشکان شیرازی

  6. چرا این همه بد اخلاقی؟

  7. درباره توبه تتلو

  8. ادعای عجیب روحانی: ما بورس را رشد دادیم، اینها بورس را زمین زدند!

  9. هزینه ای که هیچ دولتی حاضر نشد بپردازد!

  10. نظرات برگزیده مخاطبان الف: دولت در گام اول باید مشکلات را انکار نکند/ رانندگان اسنپ و تپ‌سی باید حمایت شوند

  11. واکنش وزیر بهداشت به ماجرای مسمومیت پزشکان در شیراز

  12. حرف طلافروشان را باید شنید، اما...

  13. بازداشت عوامل پشتیبان گروهک جیش‌الظلم در راسک

  14. هشدار دیوان کیفری بین‌المللی به آمریکا و رژیم اسرائیل

  15. قحطی مانتوی بلند و دکمه‌دار در تهران!

  16. راه‌حل ماجرای روحانی و شورای نگهبان چیست؟/ نظر ضرغامی درباره گسترش شادی و نشاط در جامعه

  17. کیهان: دیدید ورود زنان به ورزشگاه غلط بود؟!

  18. سردار رادان: کشف حجاب به خاطر مسائل اقتصادی نیست

  19. تنوری که هنوز سرد است...

  20. ایثارگران را بدنام نکنید !

  21. تضادی عجیب و پر ابهام!

  22. توضیحات «لیلاز» درباره فایل صوتی «ظریف»/ ادعای عجیب «آخوندی»

  23. تأملي در راهبرد ائتلاف از شاهزاده تا تاجزاده !

  24. افشای فایل صوتی ظریف عمدی بود؟

  25. رشد شدید بدهی‌ها در دولت روحانی/ عبور از بحران بدهی در دولت رئیسی

پربحث‌های هفته

  1. ادعای عجیب روحانی: ما بورس را رشد دادیم، اینها بورس را زمین زدند!

  2. حرف طلافروشان را باید شنید، اما...

  3. رشد شدید بدهی‌ها در دولت روحانی/ عبور از بحران بدهی در دولت رئیسی

  4. حداقل «حقوق» بازنشستگان؛۱۰ میلیون و ۹۰ هزار تومان/ افزایش۱۰۰ و ۵۰ درصدی حق عائله‌مندی و اولاد

  5. بانک مرکزی رکوردشکنی ۸۰ ساله تورم را تکذیب کرد

  6. ساخت و ساز در پارک لاله با ورود شورای شهر متوقف شد

  7. چرا برخی تصویری وارونه از «مالیات بر سوداگری» ارائه می‎دهند؟

  8. ۲۸۱۱ هکتار زمین اشتباهی به نام یک شرکت تعاونی شده است/ سند مالکیت باطل شد

  9. راه‌حل مشکل آب تهران/ جابجایی پایتخت یا انتقال از خزر؟

  10. جریمه به کارگیری اتباع غیرمجاز ۱.۲ میلیون تومان در روز شد

  11. مافیایی که از هر اتوبوس داخلی ۷۱ هزار یورو پول به جیب می‌زند!

  12. مصرف انرژی کشور دو برابر استاندارد مصرف جهانی است

  13. بازگشت شاخص‌های پولی به پیش از تحریم

  14. کاهش پایه پولی و رشد پول/ سینگال تداوم کاهش تورم در ماه‌های آینده

  15. همسان سازی حقوق بازنشستگان کشوری از خردادماه سال جاری

  16. مشخصات ال۹۰ ایرانی منتشر شد

  17. طلافروشان دیگر بهانه ای ندارند

آخرین عناوین