عدالت‌ ورزی در عدالت خواهی مصداقی

گروه سیاسی الف،   4000813005 ۱۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۷ تکراری یا غیرقابل انتشار
 عدالت‌ ورزی در عدالت خواهی مصداقی

سخنان روز چهارشنبه، دوازدهم آبان ماه رئيس مجلس شوراي اسلامي در نطق پيش از دستور درباره تذكر رهبر انقلاب اسلامي به مجلس درباره گزارش يكي از کمیسیون‌ها و خواسته ايشان مبني بر جبران، موجب شد دوباره بحث عدالت‌خواهی، نحوه مبارزه با فساد و ورود مصداقي به اين موضوع در فضاي رسانه‌ای و شبکه‌های اجتماعي موردبررسی قرار گيرد.

اين اتفاق در حالي رخ‌داده كه رهبر معظم انقلاب در مناسبت‌های مختلف هميشه اذعان داشته كه ثمره نظام جمهوري اسلامي در بحث عدالت در حد مطلوب و مورد انتظار نبوده است.

رهبر انقلاب اسلامي در پیامی که به مناسبت آغاز به کار مجلس یازدهم صادر کردند به‌روشنی عقب‌ماندگی در مسئله‌ عدالت را به‌عنوان يكي از مهم‌ترین آرمان‌ها و ارزش‌های مهمِ نظام اسلامی را مطرح كردند. رهبری دراین‌باره می‌فرمایند  «باید اذعان کنیم که در دهه‌ی پیشرفت و عدالت، نمره‌ی مطلوبی در باب عدالت به ‌دست نیاورده‌ایم».

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای همچنين در تاريخ 29/11/1396 در دیدار با مردم آذربایجان شرقی می‌فرمایند «پیشرفت به معنای واقعی کلمه در کشور اتّفاق افتاده است؛ عدالت را نمی‌گویم؛ در مورد عدالت ما عقب‌مانده هستیم؛ در این تردیدی نیست؛ خودمان اعتراف می‌کنیم، اقرار می‌کنیم...[امّا] در زمینه‌ی عدالت، باید تلاش کنیم، باید کار کنیم، باید از خدای متعال و از مردم عزیز عذرخواهی کنیم».

چند روز قبل نيز کلیپی از سخنان محمدجواد حاج علی‌اکبری، رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه منتشر شد كه ايشان طرح مصداقی فساد از سوی امامین انقلاب را ممنوع دانسته بود. اگرچه ايشان به‌صراحت بيان می‌کنند اگر امام‌جمعه فسادی را ببیند و نسبت به آن بی‌تفاوت باشد این امام‌جمعه نیست و فاقد صلاحیت و منعزل است.

با اين تفاسير اگرچه عدالت‌خواهی و مبارزه با فساد يكي از ارزش‌های مهم در اسلام و نظام جمهوري اسلامي است اما با اطلاعات ناقص و عدم اشراف و آگاهی از پیچیدگی‌های موضوع نمی‌توان فرد یا افرادی را متهم ساخت. بنابراین شاید برای بسیاری از رسانه‌ها و مقامات ضرورت دارد در بحث مبارزه با فساد با تحقیق کامل اظهارنظر و اقدام کنند. اگرچه طبیعتاً رسانه‌ها می‌توانند درباره ماهیت و محتوای کلی مسائلی مانند زمین‌خواری، رانت‌خواری در حوزه‌های مختلف، تخلفات دولتی و ... ورود کنند اما مجاز به نام بردن از افراد نیستند. بنابراین بعد از برگزاري دادگاه و صدور رأی در محاكم قضايي است كه می‌توان اسم افراد را نام برد. لذا ممكن است پرونده‌ای از تخلفات مجموعه يا افراد دولتي مطرح باشد اما تا زماني كه حكم دادگاه درباره آن صادر نشود نمی‌توان اسم اين افراد را در رسانه‌ها و تریبون‌های عمومي مطرح كرد. اين بحث نيز به دلیل اهميت حرمت و آبروي افراد است كه در اسلام بسيار مورد تأکید می‌باشد. اگرچه ممكن است اين امر فرايند مبارزه با فساد را اندكي طولاني كند اما طبيعتاً از قابليت اعتماد بسيار بيشتري برخوردار است.

البته ضرورت دارد در برخی مصادیق که اظهر من الشمس است یا فرد از اطلاعات کامل و جامعی برخوردار است استثنائاتی را در نظر گرفت. مثلاً اگر فلان مسئول بستگان خود را در نهاد تحت امر خود بکار می‌گیرد یا بهمان نماینده بخواهد دختر خود را به استخدام یک سازمان و وزارتخانه دولتی در آورد و ... حتماً ضرورت دارد به‌صورت مصداقی به موضوع ورود پیدا کرد.

در كنار شيوه صحيح عدالت‌خواهی، لوازم و ملزومات نهادي مبارزه با فساد نيز به‌طور صحيح و منطقي تدارك ديده شوند و كار كنند. دراین‌بین تأکید بر شفافيت حداكثري، پاسخگويي، حمایت از سوت زنی و افشاگران فساد، مبارزه با تبعيض و ... می‌باید در اولويت باشد.

نقش نهادهای امنیتی، قضایی و نظارتی نیز در بحث عدالت‌خواهی و مبارزه با فساد بسیار حائز اهمیت است. سلامت و اقتدار این نهادها و سازمان‌ها می‌تواند موجب شود که تبعیض در مبارزه با فساد پایان یابد. به‌طریق‌اولی نیز می‌توان گفت فراهم شدن چنین زمینه‌هایی حتی بحث ورود مصداقی به مبارزه با فساد را نیز بسیار کمتر خواهد کرد؛ چراکه اصولاً گلوگاه‌ها و تنگناهایی که مفسدان از آن بهره می‌گیرند زیر نور قرارگرفته‌اند.        

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۲۷۷۰۰۴۱۳:۰۳:۲۳ ۱۴۰۰/۸/۱۵
هُنر روحانی و جهانگیری این بود که مردم ایران را درگیر فقر و فلاکت و گرسنگی کردند.
ناشناس۲۲۷۷۲۲۸۱۵:۳۰:۲۸ ۱۴۰۰/۸/۱۵
باشه شما راست میگی.حالا شما درستش کنید.
abbas۲۲۷۷۱۰۸۱۴:۰۶:۱۱ ۱۴۰۰/۸/۱۵
وضعیت انواع حقوق دولتی را نگاه کنید بعد مفهوم عدالت را پی خواهید برد
ناشناس۲۲۷۷۲۳۲۱۵:۳۱:۱۷ ۱۴۰۰/۸/۱۵
اندسته از نمایندگان مجلس که با ترک فعل خود و گرفتن امتیاز به کشور و مردم خیانت کرده اند باید شناسایی و امتیازات گرفته شده از حلقوم آنها بیرون کشیده شود و به مجازات های لازم برسند
mostafa.kamali95@yahoo.con۲۲۷۷۱۶۲۱۴:۴۵:۲۷ ۱۴۰۰/۸/۱۵
تنها راه نجات کشور و انقلاب ملی کردن تمامی ثروت های بالاتر از یک زندگی خوب و مطلوب است با سند تحول قوه قضا باید نسبت به مشروعیت سنجی و اجرای قانون اعاده اموال نامشروع زنجیره فساد از فرش تا عرش را بگسلیم
ناشناس۲۲۷۷۱۶۵۱۴:۴۸:۲۲ ۱۴۰۰/۸/۱۵
از جنبش دانشجویی عدالت خواه می خواهیم به مسله ترک فعل های نمایندگان مجلس دهم و یازدهم در عدم استیضاح ها و عدم تفحص ها ورود نمایند تعدادی از نمایندگان با گرفتن امتیاز و سمت و رانت و رشوه از تکالیف نمایندگی خودداری کرده و لطمات جبران ناپذیری به کشور وارد کردند
ناشناس۲۲۷۷۷۸۰۰۳:۳۱:۵۸ ۱۴۰۰/۸/۱۶
مسئولیتش با احراز کننده صلاحیت این وکلا است که باید پاسخگو باشند.
ناشناس۲۲۷۷۱۶۹۱۴:۵۰:۱۰ ۱۴۰۰/۸/۱۵
مدعی العموم هر چه سریعتر باید سند تحول قوه قضا را از روی کاغذ به اجرا در اورد
ناشناس۲۲۷۷۷۸۱۰۳:۳۳:۴۷ ۱۴۰۰/۸/۱۶
اجرای عدالت و بسط و تعمیم آن اراده لازم دارد نه سند تحول!!.
ناشناس۲۲۷۷۱۸۲۱۵:۰۰:۰۴ ۱۴۰۰/۸/۱۵
عدالت و عدالت ورزي هميشه آرزوي ما فرزندان بابا آدم و ننه حوا ، ...گمشده هميشگي ما ساكنان هبوط شده اين كره خاكي ، از روز ازل ، از روزي كه قابيل ، آنچنان كرد كه افتاد و دانيم ... و انشالله كه ديگه نخواهد بود !! ... الهي آمين !!
ناشناس۲۲۷۷۲۲۰۱۵:۲۴:۳۲ ۱۴۰۰/۸/۱۵
از آنجا که از گذشته های بسیار دور تا زمان حال تعادل اقتصادی در جامعه بهم خورده تنها راهکار اصلاح این است که تمامی ثروت های حرام افسانه ای و گنج قارونی شناسایی و ملی گردد و متصرفین آن بازداشت و محاکمه گردند
ناشناس۲۲۷۷۲۵۲۱۵:۴۶:۵۶ ۱۴۰۰/۸/۱۵
نان آور خانواده شرمنده زن و بچه اش شده باشد را کی پیگیری کند ، تمام کسانی که در رسانه به فساد محکوم می‌شوند قطعا در دادگاه هم محکوم می‌شوند پس خیلی واضح نام مفسدین را علنی کنید .
احسان۲۲۷۷۴۰۳۱۷:۵۶:۲۲ ۱۴۰۰/۸/۱۵
عدالت با شفافیت ، پاسخگویی و مسوولیت پذیری محقق می شود ، نه شعار و سخنرانی . استثنا کردن حتی یک فرد از پاسخگویی چون سوراخی در کشتی عدالت خواهد بود . از این روست که حضرت علی (ع) چون یک فرد عادی در محکمه حاضر می شود و رای قاضی را نیز می پذیرد.
ناشناس۲۲۷۷۵۵۳۲۰:۵۰:۴۷ ۱۴۰۰/۸/۱۵
واقعا ما مسلمانیم البته شناسنامه ای این بی عدالتی تا کجا باید ادامه پیدا کند یک خانواده 10نفره در ماه 2میلیون تومان درآمد ندارند با کارگری وحمالی ولی یک عده فقط یک خودکار دست گرفته اند وامضاهای طلایی میزنند و حقوق نجومی میگیرند مدیون مسولینی هستند که میدانند وسکوت میکنند
ناشناس۲۲۷۷۷۸۴۰۳:۳۸:۳۸ ۱۴۰۰/۸/۱۶
اینکه ما در اجرای عدالت بعینه دیده ایم، مشتی حرف و آدرسهای غلط بیشتر نبوده
معنویت گم شده۲۲۷۷۷۹۰۰۴:۵۱:۱۸ ۱۴۰۰/۸/۱۶
مثل هرچیز دیگری ، عدالت هم با عملکرد محقق می شود نه شعار و موعظه. وقتی مسوولی شعار عدالت خواهی سر می دهد و در عین حال در پی محدود کردن مطبوعات و دیگر رسانه هااست ، باید در عدالت گویی او شک کرد. در همه دنیا رسانه ها بازوی اصلی شفافیت و اجرای عدالت هستند . تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل.
ناشناس۲۲۷۷۸۱۷۰۷:۰۳:۴۵ ۱۴۰۰/۸/۱۶
پارتی بازی و بی عدالتی و حق کشی و بیت المال خوری با خون این مسیولان عجین شده !!!!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  14. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  15. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  18. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  19. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  20. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  21. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  22. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  23. واکنش ضرغامی به طرح نور و بازگشت گشت ارشاد

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

آخرین عناوین