در طلاق توافقی حضور یک وکیل چقدر اهمیت دارد؟

گزارش بازرگانی،   4000810028

 

حضور وکیل در روند طلاق توافقی و تنظیم توافقنامه طلاق بین زوجین بسیار حائز اهمیت می باشد در اغلب موارد زوجین به دلیل نداشتن اطلاعات درست توافقاتی را تنظیم می کنند که در آینده ساز مشکل سازمی باشد. همچنین چنانجه زوجین در خصوص اطل طلاق به توافق برسند مدت زمان انجام طلاق توافقی خیلی کوتاه‌تر می باشد.

روند طلاق توافقی توسط زوجین به این صورت می باشد که زوجین باید 5 جلسه در مشاوره خارج از دادگاه حضور داشته باشند که حدودا 45 روز طول می کشد و بعد از گذاراندن جلسات مشاوره چنان‌چه از طلاق منصرف نشوند باید گواهی عدم انصراف از طلاق را دریافت نمایند.

(سپردن کار ها به وکیل طلاق توافقی موجب حذف جلسات مشاوره 45 روزه میشود)

بعد از دریافت گواهی عدم انصراف از طلاق می توانند نسبت به ثبت دادخواست طلاق توافقی اقدام نمایند.

وکیل طلاق توافقی

درست است که گرفتن وکیل برای طلاق توافقی در بر دارنده هزینه برای زوجین می باشد ولی انجام آن توسط وکیل به تسریع پرونده و کاهش تنش بین زوجین کمک شایانی می کند.

بیشتر بخوانید: وکیل

علاوه بر این حضور وکیل موجب میشود که زوجین نیاز به مراجعه به دادگاه و دفتر خانه جهت اجرای صیغه طلاق را نداشته باشند و هیچ کدام از مراحل دادگاه شرکت ننمایند.

توافقات زوجین شامل چه مواردی میشود؟

مهریه

یکی ازمهمترین حقوق مالی زوجه ، مهریه است. در طلاق توافقی مهم ترین مسئله تصمیم گیری در خصوص مهریه است. بنابراین در طلاق توافقی زوجین می توانند به هر نحو ممکن در خصوص مهریه تصمیم گیری نمایند وحتی زوجه میتواند در ازای طلاق از دریافت مهریه صرف نظر کند.

زوجینی که قصد طلاق توافقی را دارند باید در مورد مهریه به توافق کامل رسیده باشند مانند اینکه زوجه بخواهد تمام یا قسمتی از مهریه را ببخشد یا تمام آن را دریافت کند یا شرط اقساطی برای پرداخت مهریه در نظر بگیرند در صورتی که زوح متعهد باشد که با شرایط اقساطی و در زمانهای مشخص مثلا 6 ماه یک عدد سکه پرداخت نماید در صورتی که به تعهد خود عمل نکند زن می تواند مهریه را مطالبه نماید.

نفقه

به محض وقوع عقد زن و شوهر نسبت به هم تکالیفی دارند وظیفه تامین نیازهای متعارف و متناسب با وضعیت زن که با توجه به شوونات اجتماعی و خانوادگی او تعیین می گردد بر عهده مرد می باشد مانند مسکن و پوشاک ، غذا ، اثاثیه منزل و ... زوجین باید در مورد نفقه زن اعم از حال ، اینده ، گذشته و نحوه پرداخت نفقه زن به توافق و در طلاق توافقی صورتجلسه نمایند.

جهیزیه

در کشور ما و با توجه به عرف حاکم در زمان شروع زندگی مشترک زوجه اقلامی را تهیه و به منزل شوهر می برد زوج نسبت به آن هیچ گونه حقی ندارد و شوهر فقط تا زمان بقای زندگی مشترك حق استفاده از این اموال را دارد. در طلاق توافقی زوجین باید در خصوص جهیزیه تصمیم گیری و در توافق نامه مراتب توافق خود را صورتجلسه نمایند.

اجرت المثل ایام زوجیت

مطابق مقررات قانون مدنی زوجين در زندگي زناشويي وظايف معينی نسبت به يكديگر دارند . از اين وظايف تحـت عنوان تمكين (اطاعت)، اعم از تمكين عام و خاص بحث مي شود. زوجه غير از ايـن تكـاليف، وظـايف ديگـری در قبال شوهرش ندارد.

بنابراين، چنانچه زوجه، غير از وظايف زناشویی، به دستور شوهر كاري را انجام دهد مانند بچه داری ، نظافت ، آشپزی ، در حالي كـه بـراي آن كار عرفا حق الزحمه ای تعلق گيرد، استحقاق دريافت حق الزحمه آن را دارد، مگر اينكه ثابت شـود كـه زوجـه كارهاي مزبور را مجاني انجام داده است.

در طلاق توافقی زوجین باید در خصوص اجرت المثل ایام زندگی مشترک به توافق برسند به عنوان مثال زوج مبلغی را به عنوان اجرت المثل به زوجه پرداخت نماید و یا درزوجه در قبال طلاق آن را بذل نماید.

حضانت فرزندان

مطابق با قانون حضانت فرزندان ( دختر و پسر ) تا سن 7سالگی با مادر است و بعد از آن حضانت در مورد فرزند دختر 7 تا 9 با پدر و در مورد فرزند پسر 7 تا 15 با پدر می باشد. در طلاق توافقی زوجین میتوانند با توجه به شرایط یکدیگر در مورد حضانت فرزندان به توافق برسند.

نفقه فرزندان

مطابق با قانون ، پرداخت نفقه فرزندان با پدر است و در طلاق توافقی زوجین می توانند مبلغی را بابت نفقه فرزندان در نظر بگیرند که این مبلغ بستگی به توافقات آنها دارد.

 

ملاقات فرزندان

در طلاق توافقی در صورتی که حضانت فرزند به یکی از زوجین داده شود طرف دیگر حق ملاقات فرزند خود رادارد و زوجین می توانند در خصوص مکان ملاقات و زمان ملاقات فرزندان با هم توافق کنند.

نقش وکیل درطلاق توافقی چقدراهمیت دارد ؟

یکی از مسائلی که حضور وکیل را در طلاق توافقی پر اهمیت میکند ، این است که زوجین (مخصوصا زوجه) از بسیاری از حقوق خود آگاهی ندارند و همین عدم آگاهی باعث چشم پوشی از حقوقی می شود که طبق قانون، حق مسلم زوجین است. در صورتی که اگر شما یک وکیل داشته باشید، این حقوق پایمال نخواهند شد و وکیل شما برای احقاق آن ها به شما کمک خواهد کرد.

یک وکیل خوب برای طلاق توافقی به طور تخصصی در حوزه خانواده فعالیت می نماید و موکل خود را در مورد واقعیت و رویه حاکم بر دادگاه ها در همان جلسه اول کاملاً مطلع و آگاه می نماید و از یک سو به تعهدی که داده است عمل می کند و از سوی دیگر با موکل با صداقت برخورد میکند و وعده ای می دهد که عملی باشد و خود تخصص و توانایی انجام ان را داشته باشد.

طلاق توافقی از آنچه زوجین گمان می کنند بسیار دشوار و دارای نکات ظریفی است که باید مورد توجه قرارگیرد مهم ترین مسئله تنظیم توافقات صحیح بین زوجین می باشد که خیلی اهمیت دارد.

طلاق توافقی هم از نظر زمانی و هم از نظر روحی، درگیری های زیادی را برای زوجین به بار خواهد آورد.

در صورتی که زوجین بر سر جدایی خود به اتفاق نظر می رسند، به یک وکیل متخصص خانواده مراجعه کنند و به وی برای طلاق توافقی خود وکالت دهند، در اینصورت نیازی به حضور در هیچ یک از جلسات دادگاه، جلسات مشاوره و… نخواهند داشت.

اگر در خصوص هزینه ها، زمان، نحوه واگذاری وکالت به وکیل سوالی در ذهن دارید که در متن پاسخ آن را نیافتید میتوانید با مراجعه و کلیک بر روی لینک ذیل در این خصوص از یک وکیل خانواده سوالات خود را بپرسید.

www.yaghobilawyer.com

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

    2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

    3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

    4. این صدای اقتدار ایران است ...

    5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

    6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

    7. وحدت ملی با وعده صادق

    8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

    9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

    10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

    11. کمی دیر نیست؟

    12. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

    13. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

    14. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

    15. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

    16. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

    17. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

    18. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

    19. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

    20. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

    21. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

    22. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

    23. اسراییل چه باید بکند؟ 

    24. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

    25. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

    آخرین عناوین